News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-04-29 YLE: "Punakynä viuhui myös Japani-professuurille"

Started by RP, 29.04.2016, 18:39:44

Previous topic - Next topic

RP

Jollei ollut käynyt selväksi, mitkä ovat nykyajan tuulet, minne päin Suomi suuntautuu, ja mistä saadaan kasvua. Mihin on varaa, ja mihin ei.

http://yle.fi/uutiset/saastokuuri_vei_helsingin_yliopistosta_musiikinopettajan_tehtavan__rahat_riittivat_400_vuotta/8847786
QuoteIrtisanominen osui myös Japanin kielen ja kulttuurin professoriin Rein Raudiin. Julkilausumassaan hän ihmettelee, miten käy yli sadalle opiskelijalle, ja mitä asiasta tuumii Japanin suurlähetystö. Professuuri perustettiin parikymmentä vuotta sitten osittain Japanin lahjoittamin varoin.

Japanin opiskelun suosio on ollut kasvussa, mutta varadekaani Hanna Snellman muistuttaa, että yliopiston täytyy pohtia toimintansa sen mukaan, mitkä ovat yhteiskunnan suurimmat tarpeet.

– Meillä alkaa syksyllä somalinkielen opetus, ja arabian opetusta lisätään merkittävästi.
Niille on todella suuri tarve. Me emme voi pitää kiinni 1880-luvun oppituolijaosta. Maailma muuttuu ja yliopiston pitää muuttua sen mukana.


"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Eino P. Keravalta

QuoteMaailma muuttuu ja yliopiston pitää muuttua sen mukana.

Varadekaani Hanna on nyt valitettavasti ymmärtänyt asian aivan väärin: ei yliopiston kuulu muuttua maailman mukana, vaan yliopiston tulee muuttaa maailmaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uimakoulutettava

Quote from: RP on 29.04.2016, 18:39:44
Jollei ollut käynyt selväksi, mitkä ovat nykyajan tuulet, minne päin Suomi suuntautuu, ja mistä saadaan kasvua. Mihin on varaa, ja mihin ei.

http://yle.fi/uutiset/saastokuuri_vei_helsingin_yliopistosta_musiikinopettajan_tehtavan__rahat_riittivat_400_vuotta/8847786
QuoteIrtisanominen osui myös Japanin kielen ja kulttuurin professoriin Rein Raudiin. Julkilausumassaan hän ihmettelee, miten käy yli sadalle opiskelijalle, ja mitä asiasta tuumii Japanin suurlähetystö. Professuuri perustettiin parikymmentä vuotta sitten osittain Japanin lahjoittamin varoin.

Japanin opiskelun suosio on ollut kasvussa, mutta varadekaani Hanna Snellman muistuttaa, että yliopiston täytyy pohtia toimintansa sen mukaan, mitkä ovat yhteiskunnan suurimmat tarpeet.

– Meillä alkaa syksyllä somalinkielen opetus, ja arabian opetusta lisätään merkittävästi.
Niille on todella suuri tarve. Me emme voi pitää kiinni 1880-luvun oppituolijaosta. Maailma muuttuu ja yliopiston pitää muuttua sen mukana.


Somalinkielen ja arabian opetus japaniin verrattuna epäilemättä kääntää talousveturin hurjaan nousuun! :D

Paljonko tarvitaan kulttuuritulkkeja? Laitetaanko aluksi 10 000? :roll:

Kohti aitoa "Monikulttuuria" ja vauhdilla!
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Golimar

QuoteMeillä alkaa syksyllä somalinkielen opetus, ja arabian opetusta lisätään merkittävästi. Niille on todella suuri tarve.

Jos minä saisin päättää niin noilta pirulaisilta leikattaisiin rahoitusta kunnes ne älyäisivät ettei Suomessa ole mitään tarvetta millekään mikä liittyy somaleihin tai arabeihin.

Eino P. Keravalta

Quote..yliopiston täytyy pohtia toimintansa sen mukaan, mitkä ovat yhteiskunnan suurimmat tarpeet

Eihän somalian tai arabian kielille ole mitään tarvetta: ruokasäkkejä voidaan pudotella lentokoneesta ihan ilmankin.

Sen sijaan japani olisi ollut Suomelle hyödyksi taloudellisessa mielessä: Japani, jos mikä, on sellainen maa, jossa kauppakumppanin kielen hallinnalla on suuri ja luottamusta herättävä merkitys.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kari Kinnunen

– Meillä alkaa syksyllä somalinkielen opetus, ja arabian opetusta lisätään merkittävästi.

Juuh, nämä johtavat teknologian kielet. Japanihan on tunnetusti teknologian kehitysmaa. Yhteisölliset innovatiot konetekniikan alalla tehdään somaliaksi ja onhan arabia tulevien vientimyyjien käyttökieli.


Alaric

Somalin ja arabian tarve Suomessa on luotu keinotekoisesti päästämällä maahan kymmeniätuhansia ummikkoläpsyttäjiä. "Tarve" koostuu lähinnä siitä, että nämä tarvitsevat tulkkia vähänkin haastavammissa tilanteissa (toki vastatulleet tarvitsevat jatkuvasti) ja siitä, että näille opetetaan jostain syystä kouluissa heidän omaa äidinkieltään (wtf?). Somalista ei ole yhteiskunnan kannalta käytännössä mitään hyötyä, arabiasta ehkä hyvin marginaalisesti niissä oikeissa vientimyyjän yms. hommissa.

Japaniin kannattaisi pitää hyvät suhteet ja joidenkin suomalaisten myös opiskella heidän kieltään, sillä kyseessä on valtio ja kansa, joiden kanssa meidän todellakin kannattaa olla yhteistyössä. Tässä mennään nyt perse edellä puuhun ja vielä myönnetään auliisti, että kaiken maailman aavikkobarbaarien kielten opetus menee oikeasti hyödyllisen kielen edelle. Ei näin.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Jaska Pankkaaja

Virallinen Suomi ja sen ämpäriyliopiston suojatyökommarirohvessoorit näyttävät taas kerran mihin ne pystyvät: lakkauttamaan Suomeen aina ystävällisesti suhtautuneen kiistattoman kulttuurin, tieteen, tekniikan ja talouden suurvallan kielen opetuksen. Tuskin tällä juuri on sinänsä merkitystä mihinkään kauppaan ym. mutta onhan tämä kuitenkin kuin pieraisu hississä ja noteerataan varmasti Japanissa.

Sitten tilalle otetaan somppukieli, tuo Äfrikän persläven NEUVOSTOLIITOSSA jo muinaisella 1970-luvulla kirjallisen muodon saanut kieliopiton muutaman tuhannen sanan älämölötys saa oikein ämpäriyliopistollisen rohvessuurin  :facepalm:

Äräbiän opetuksellaKIN on tietysti paikkansa mutta jos sitä muutosta katsotaan niin maailmantalouden pikkuhiljaa vapautuessa arabiöljystä vähenee senkin merkitys. Kyllä taatelikauppaa voidaan käydä englanniksi ja mitään kirjallisuus tai muita kulttuurijuttujahan sieltä ei juuri ole tullutkaan kaatumatautisen kulkukauppiaan perustaman uskonnon omaksumisen jälkeen.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Viljami

Mistäköhän löytyy edes muutama sen tason somali, että ne voi yliopistoon tosissaan päästää? Eivät liene syntyneetkään vielä. Jeesus ei voinut syntyä Somaliassakaan, koska sieltäkään ei ole ikinä löytynyt kolmea viisasta miestä.
For thirty years, Germans lectured Ukrainians about fascism. When fascism actually arrived, Germans funded it, and Ukrainians died fighting it - Timothy. D. Snyder

Northblood

Quote– Meillä alkaa syksyllä somalinkielen opetus, ja arabian opetusta lisätään merkittävästi. Niille on todella suuri tarve.

Ovatko opiskelijat olleet jonoksi asti vaatimassa näiden kielten opetusta?

Vai lieneekö tarve, koska paska jatkaa valumista Suomeen, ja verovaroin ylläpidettäviä pilipalikotouttajakoordinaattoritulkkeja tarvitaan pilvin pimein näitä rosvoja hyysäämään.

foobar

Somalikielen opetus on varmaan räätälöity jotta somaleille pystytään saamaan aikaan korkeakoulututkintoja. Opetetaan niille vaikka somalia, siinä epäonnistuminen on melko epätodennäköistä. Tai kyllähän siinäkin voidaan epäonnistua jos ei löydetä yhtäkään opetettavaa joka osaisi kirjoittaa kirjasomalia. Somali on Suomen ebonics - sillä Suomi nousuun!

Tunnen Suomessa asuvien japanilaisten pienestä määrästä huolimatta useita tohtoritason japanilaisia Suomessa, useita Suomessa opiskelleita tohtoreita Japanissa, ja kasapäin korkeakoulutettuja Suomen kansalaisia (niin syntyperäisiä kuin maahanmuuttajiakin) jotka puhuvat sujuvasti japania. Yhtäkään somalia ei ole koskaan tullut vastaan näissä suhteellisen akateemisissa ympyröissä. Vaan tuskinpa saamme lukea monestakaan lähteestä tämän olevan menetys. No, leikkauksista pitää toki olla vihainen, mutta somalista iloinen. Eihän Japani ja sen kulttuuri ole siihen verrattuna mitään!

:'(
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Micke90

Niin. Ovathan Somalia ja arabimaat Japania huomattavasti tärkeämpiä kauppakumppaneita. Tuonti ainakin vetää näistä maista paremmin.  :facepalm:

Kni

Quote from: Viljami on 29.04.2016, 19:16:56
Mistäköhän löytyy edes muutama sen tason somali, että ne voi yliopistoon tosissaan päästää? Eivät liene syntyneetkään vielä. Jeesus ei voinut syntyä Somaliassakaan, koska sieltäkään ei ole ikinä löytynyt kolmea viisasta miestä.

Somalithan jo osaa somalia, joten koulutusta ei ole suunnattu somaleille, ellei sitten ole kyse jostakin murteiden hifistelystä.

Moniko kantis on ilmaissut kiinnostuksensa opiskella somalia, verrattuna japanin opiskelulle, kun kerran on todella suuri tarve?
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Niobium

Kielet, joilla pärjää ja joiden opiskeluun kannattaa satsata?

Hihasta heitettynä englanti, ranska, saksa, venäjä, espanja, portugali. Järjestys saattaa vaihdella tietty maanosittain, mutta näillä lähtisin liikenteeseen. Arabia kyllä jokseenkin ehkä mahtuu tähän joukkoon.

Somali? Oikeasti?

Maa, joka on kaikilla mittareilla mitattuna kivikaudella, niin sen maan kieltä opetetaan täällä viisimiljoonaisen kansakunnan yliopistossa? Miksi?

"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

TheVanishedTerrorist

Ei jumalauta muumi sentään mihin suomi on joutunut jos edes mietitään somalin kielen tärkeyttä...

Olen niin per....leen tyytyväinen että en maksa veroja Suomeen. Kulautanpa sille hyvää vinkkua lasillisen.

Eino P. Keravalta

Suomessa ei yhteiskunnan varoin tulisi opettaa somalin kieltä muutoinkaan, koska se on este kotoutumiselle.

Tai, mikäpä nyt ei olisi..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tavan

Japani ei tule koskemaan pitkällä tikullakaan siihen Eurabiaan, mikä tähän maailman kolkkaan on muodostumassa, joten sikäli aivan turhahan meidän on japania täällä opiskella. Parempi opetella uimaan?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Eisernes Kreuz

Just. Voiko olla turhempaa kieltä ja kulttuuria kuin se, mitä somalit edustavat?

Kai meilläkin nyt varaudutaan siihen, että tällä vuosisadalla valtakielemme tulevat olemaan juurikin somali ja arabia. Ei tätä touhua tahtoisi todeksi uskoa, mutta pakkohan se on.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

jka

Meillä on siis tällä hetkellä yliopistossa yli sata japanin kielen opiskelijaa. Mistä helvetistä saadaan ylipäätään vastaavat yli sata somalin- tai arabiankielen opiskelijaa? Ja vaikka saataisiinkin niin mitä yhteiskunnallista edistystä tällä saavutettaisiin? Uskallan väittää että puheet näiden "tarpeesta" ovat niin totaalista paskaa kuin olla ja voi. Nyt pelataan puhtaasti ideologialla.

Selkeästi yliopistolta ei leikattau tarpeeksi jos on edelleen varaa pistää rahat pelkkään ideologiseen haihatteluun tieteen tekemisen sijaan. Tämän jälkeen voi nauraa kaikelle itkulle ja porulle kun yliopistolta leikataan. Leikkaukset voisi hyvin kominkertaistaa eikä tunnu missään.

Purppura

Ämpäriyliopistot eivät petä taaskaan. ;D  Joskus menneisyydessä yliopistoissa tehtiin tiedettä, sittemmin joskus kauan ennen 2000-lukua monista tiedekunnista tuli enemmänkin aate-kuin tiedeuskovaisia. Kiinankieli- tai japanin palvelisi paljon paremmin sekä tiede- että taloustavoitteita. Itsekukin voi miettiä miksi arabiaa.

Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

Kim Evil-666

Voiko enään turhempaan veronmaksajien rahoja työntää, kuin somalian kielen opetukseen. Koko yliopisto voitaisiin puolestani siirtää Somaliaan. Operoikoot siellä mitä tahtovat.

Tämä maa halutaan näköjään upottaa joka sektorilla. Mädätykselle ei loppua näy.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Arto Tuhkamuna


Ullatusnillitus

Quote from: Eisernes Kreuz on 29.04.2016, 20:05:21
Just. Voiko olla turhempaa kieltä ja kulttuuria kuin se, mitä somalit edustavat?

Kai meilläkin nyt varaudutaan siihen, että tällä vuosisadalla valtakielemme tulevat olemaan juurikin somali ja arabia. Ei tätä touhua tahtoisi todeksi uskoa, mutta pakkohan se on.

Jopa klingonin kielen opiskelusta olisi enemmän hyötyä kuin somalista. Arabia on sentään vanha sivistyskieli, mutta tietääkö joku jotain älylliseksi laskettavaa, joka olisi kirjoitettu somaliksi?

Eino P. Keravalta

No tiätty Suopossa pari akenttia voi opetella somppuliaa, et ne vois kässää, mitä somalit juanii.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Vanhukset makaavat märkivissä haavoissaan kakkavaipoissaan ja meillä panostetaan nyt oikein kunnolla somalin ja arabian kielen opetukseen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Sydämistynyt

Juu, ei Abdi tai Samira läpsyttele yliopistoon, vaan nämä kympin tytöt, jotka innosta piukeina hinkuvat opettelemaan holhokkiensa kieltä.  Pääsee heti opintojen alussa kesätöihin näiden lemmikkien pariin. Sivuaineeksi arabia, niin vientiä riittää.

JP73

Jokos Paskastanian kielen lyhyt ja pitkä oppimäärä ovat valinnaisaineena peruskoulussa? Jos ei vielä, niin ei mene enää kauan.

Eino P. Keravalta

#27
Nyrkkisääntö:

Ei pidä opiskella tai opettaa kieltä, jonka edustajat eivät ole osallistuneet avaruusteknologian kehittämiseen.

( Vitsikkäille saivartelijoille, jotka tulevat kysymään latinan tms tarpeellisuudesta sanottakoon, että tarkoitan nykyisiä kieliä ja yleisellä tasolla - spesialistit ja kielitieteilijät ovat asia erikseen )
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mangustin

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.04.2016, 18:54:01
Sen sijaan japani olisi ollut Suomelle hyödyksi taloudellisessa mielessä: Japani, jos mikä, on sellainen maa, jossa kauppakumppanin kielen hallinnalla on suuri ja luottamusta herättävä merkitys.

Komppaan, mutta toisaalta tuo Maailman kulttuurien laitos ja Itä-Aasian tutkimus on (toimitilansa huomioiden kirjaimellisesti) sulkeutunut omaan kasarmiinsa. Ulkopuolisten voi olla hankala suorittaa laajoja kokonaisuuksia. 3 op introductory course taas on yhtä tyhjän kanssa.

Heidän opiskelijat eivät välttämättä älyä opiskella muutakin kuin parin aasialaisen maan kieltä ja kulttuuria. Viestintä ja markkinointi olisivat hyviä lisiä.

Opetustarjonta ja tutkimus on jämähtänyt humanismiin. Itä-aasian tutkimus oikeustieteen tai talouden näkökulmasta on jopa kiinnostavampaa (työnantajienkin mielestä) kuin keskiajan buddhalaisuuden koulukunnat ja kalligrafia.

Ihan näistä lähtökohdista ymmärrän jos toiminta yliopiston hallinnolle näyttäytyy näpertelynä. Aasialaitoksen tutkijoiden ja opiskelijoiden pitäisi tehdä itsensä tarpeellisiksi ja avautua sivuaineopiskelijoille esim. Aalto-yliopiston puolelta.

Joka tapauksessa japanin opetuksen lakkauttaminen oli huono päätös, joka toivottavasti perutaan.

Eino P. Keravalta

Tätä menoa kommunikoimme pian enää murahduksin ja satunnaisin nuijanlyönnein.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.