News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ulkomaalainen henkilöauto työajossa

Started by Chew Bacca, 25.04.2016, 16:54:04

Previous topic - Next topic

Chew Bacca

Disclaimer: en ole kyttäyksen ja kuoliaaksiverottamisen kannattaja, mutta tämä touhu ihmetyttää.

Ajelin Vantaalla ja näin kun Bulgariaan rekisteröity Audi pysäytti bussipysäkille ja laittoi katolla olevan keltaisen majakan päälle. Autossa oli kuljettajan lisäksi huomioliivimies joka vaihtoi bussikatokseen mainoksen. Jatkoivat sitten matkaa.

Kysymys: mitä helvettiä?

Onko Clear Channelilla käytössään Bulgariaan rekisteröity auto?
Onko kyseessä työntekijän oma auto?
Onko kyseessä jonkun muun kuin työntekijän auto?
Mitä laki ja verokarhu sanoo ulkomaille reksiteröidyn auton käyttämisestä ansiotyössä?
Asuuko auton omistaja Suomessa? Asuuko työntekijä Suomessa?
Minne ajoneuvon pitäisi olla rekisteröity? Koskeeko samat verolait kuin Suomeen rekisteröityjä, verotettuja ja vakuutettuja autoja?

Tässä on nyt nimittäin malliesimerkki nykyaikaisesta matalapalkkahommasta jossa käytetään (mahdollisesti) omaa autoa. Miten peruna kilpailee työpaikasta jossa ulkomaalainen pystyy kiertämään autoon liittyvät lakisääteiset kulut? Mitä verottaja sanoisi jos Reiska ajaisi työkeikkaa Viron kilvissä olevalla autolla? Tai ajaisi metrinkään ko kiesillä, sehän tiedetään -> verotettavaa tuloa, maksa.

Kyselen nyt Homman asiantuntijoilta ennen kuin laitan samat kysymykset verottajalle ja Clear Channelille. Tällaisella temppuilulla saadaan lisää aloja jotka eivät toimisi ollenkaan ilman maahanmuuttajia (ylistys ja kunnia heidän päivettyneille perseilleen).


Chew Bacca

Totta kai vihje lähtee, olisi vain kiva tietää onko tällaiselle puuhalle jokin europorsaanreikä, joka pitäisi paljastaa yleisölle laajemmin. Ihan avoimestihan bulgaarit työtään tekivät, keskellä kirkasta päivää.

Olisi ihan loogista ettei Suomen kuristusverotus koske ylikansallisten konsernien halpatyöläisiä. Vapaa liikkuvuus kaikille paitsi suomalaisille. Pienet verot ja halvat autot kaikille paitsi tiedätte kyllä kenelle.

Outo olio

Näkyyyhän noita aina välillä, ainakin pk-seudulla, pakettiautoja joissa on Viron kilvet ja suomenkieliset rakennusyhtiön mainosteipit. En ole vähään aikaan nähnyt, ilkeät suomalaiset kai ilmoittavat näistä poliisille.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Eino P. Keravalta

Olitko tilaisuudessa ottaa kuvat tilanteesta?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Chew Bacca

#5
Tilanne ei sallinut, mielessä kävi. Sedanmallinen Audi, ei vanha, ehkä tummanvihreä, rekkari alkoi AC. Nämä tiedot menevät verottajalle.

Huomioni kiinnitti keltainen majakka. Jokin filunkikello pärähti, kuten aina itäautoja nähdessä. BG ja RO kilvessä kun tarkoittaa yleensä rikollisen elämäntavan valinnutta kansanosaa.

Faidros.

#6
Olemme EU:ssa niin vitun pohjaan verotettu kansa, että emme maksa enää veroja vapaaehtoisesti ja naapuri narauttaa "vihjepuhelimella" netin ilmiannolla.
DDR, HURAA!!!

Edit. Olen itsekin käräyttänyt autoja joissa on ollut esimerkiksi eri laatat perässä ja keulassa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Alapo

Onhan evitskogin vokin pyörittäjillä transiitti kn-keskus mainoksissa ollut jo monta vuotta liikenteessä, viron kilvillä  :P

Kari Kinnunen

Ymmärtääkseni asia menee niin, että koska urakka ostettu Bulgarialaiselta firmalta, niin tokihan he saavat käyttää omaa kalustoaan.

Siksihän he varmaan edulliseen tarjoukseen ovat kyenneetkin.


Chew Bacca

Eli kuvio voi olla täysin laillinen, kuten aavistelin.

Lumiukko Jeti

6 kk saa olla auto toisessa EU maassa ennen kuin se on ko. maahan rekisteröitävä.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Linkster

Tuon kaltainen venkoilu on nykyään tosiaan enempi tapa kuin poikkeus. Willan (vitutus)keskusta rakentamassa oli joukko YIT:n reippaita hanuja;tosin jostain itäblokista. Kyseinen lafka oli voittanut tarjouskilvan ja teetti työt Suomensyövyttäjälle ominaiseen tapaan jollain ihan muilla. Yksi minun tuttuni oli liisaamassa kavereita ko.työmaale töihin ja vaatimuksena oli venäjänkielen taitaminen!Eipä paljoa veroeuroja kilahdellut Suomen kassaan.
Kallis paskakasa,jonka rakentamisesta ei kostunut kuin paikallinen koorauta ja ulkomaiset "toimijat".

Alapo

Quote from: Lumiukko Jeti on 26.04.2016, 15:27:26
6 kk saa olla auto toisessa EU maassa ennen kuin se on ko. maahan rekisteröitävä.

Kalenterivuoden aikana. Nytkin SUomessa on satoja, ellei tuhansia virolaisia ajoneuvoja joista pitäis ajoneuvovero SUomeen jo maksaa. Ja samat henkilöt saaneet täällä koulutuksen töihin, nyhtävät kaikki mahdolliset tuet mitä saa ja tuo kaiken minkä voi virosta.

Kari Kinnunen

Quote from: Lumiukko Jeti on 26.04.2016, 15:27:26
6 kk saa olla auto toisessa EU maassa ennen kuin se on ko. maahan rekisteröitävä.


Näin periaattessa jos yksityiskäyttö.

Jos vaikka sinkkiämpäreitten harjaus on urakoitu kestämään kolmisen vuotta, sen kolmisen vuotta ajavat. Koska vapaa kilpailu.


Kari Kinnunen

Tällaista kutsutaan vapaaksi EU kilpailuksi, josta kaikki hyödymme.

Notta.

Lasse

Quote from: Hän on 25.04.2016, 19:01:05
Olisi ihan loogista ettei Suomen kuristusverotus koske ylikansallisten konsernien halpatyöläisiä. Vapaa liikkuvuus kaikille paitsi suomalaisille. Pienet verot ja halvat autot kaikille paitsi tiedätte kyllä kenelle.

Tuossa pari vuotta sitten näin Länsiväylällä Itellan (mikälie Posti taitaa olla nykyisin) kuorma-auton huristelemassa työn tohinassa Viron kilvissä. Artisti maksaa...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Oami

Quote from: Kari Kinnunen on 26.04.2016, 19:30:26
Quote from: Lumiukko Jeti on 26.04.2016, 15:27:26
6 kk saa olla auto toisessa EU maassa ennen kuin se on ko. maahan rekisteröitävä.


Näin periaattessa jos yksityiskäyttö.

Jos vaikka sinkkiämpäreitten harjaus on urakoitu kestämään kolmisen vuotta, sen kolmisen vuotta ajavat. Koska vapaa kilpailu.

Onko auto firman nimissä vai työntekijän nimissä?

Vaikka voihan bulgarialainen firma joka tapauksessa ottaa projektin Suomesta ja toisen Ruotsista, ja kesä-heinäkuun vaihteessa pistää tyypit vaihtamaan päikseen.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

PenaSetä

#17
Quote from: Hän on 25.04.2016, 19:12:36
Huomioni kiinnitti keltainen majakka. Jokin filunkikello pärähti, kuten aina itäautoja nähdessä. BG ja RO kilvessä kun tarkoittaa yleensä rikollisen elämäntavan valinnutta kansanosaa.

Tuo filunkikello pärisee korviahuumaavasti täällä maaseudullakin yleensä kevään korvalla, kun ensimmäisiä rähjäisiä LV-BG-RO-LT-PL-kilpisiä pakuja alkaa kiertelemään etsiskelevän näköisenä pitkin raitteja ja omakotitaloalueita.
Tuollaisten pakujen näkeminen muistuttaa kuin taikaiskusta varmistamaan, että varastojen, ulko-ovien ja autojen ovet ovat visusti lukossa ja huolehtimaan polkupyörät ja muu irtonainen omaisuus tallin suojiin. Samalla aivoissa ikäänkuin vaistomaisena reaktiona tulee miettineeksi, kauanko muksut ovat koulun jälkeen itsekseen kotona ennenkuin itse ehtii töistä kotiin. 
Noiden kilpitunnuksien näkeminen näillä leveysasteilla kun tietää lähes sataprosenttisesti ikäviä harmeja, joiden esiasteeksi on vakiintunut talosta taloon jalkautuvat "opiskelijat", jotka myyvät rihkamaa kaula pitkänä olan yli sisään kurkkien. Kyse on vain siitä, että missä, milloin ja mitä.

Tämmöiseksi on maailma mennyt. Lapsena bongailtiin riemuissaan ulkomaisia kilpiä, nyt niiden näkeminen etenkin tiettyjen kansallisuuksien kohdalla aiheuttaa usein enimmäkseen vitutusta. Ja schengenillähän ei ollut tämän ilmiön kanssa mitään tekemistä, kuten Stubb tokaisi taannoin eduskunnassa. 

Jaska Pankkaaja

Quote from: Faidros. on 25.04.2016, 19:17:15
Olemme EU:ssa niin vitun pohjaan verotettu kansa, että emme maksa enää veroja vapaaehtoisesti ja naapuri narauttaa "vihjepuhelimella" netin ilmiannolla.
DDR, HURAA!!!

Tässäpä se onkin tiivistetysti. Jos halutaan pysyä eurossa niin valtiontalouden tasapainotukseen on 2 keinoa: tulojen lisääminen ja menojen vähentäminen. Nyt ollaan veroruuvin kanssa tapissa joten korotellaan epätoivon vimmalla kaikenlaisia maksuja ja leikataan suomalaisten palveluista; terveydenhoidosta ja koulutuksesta. Moni äänesteliä miettii hetken ja tulee samaan tulokseen kuin minä: miksi veroja kannattaisi edes maksaa? Siksi että tänne saadaan mahdollisimman paljon elättikehareita ja siksi että voimme pitää leveässä leivässä maailmanennätysluokan turhaa julkista sektoria vesapuurosineen ja nergeineen.

Sitten on tietysti näitä käräyttelijöitä. Oli niitä keskitysleireissäkin. Ei ne tarvitse itse edes sitä toisen leipäpalaa vaan näiden moraaliin kuuluu se että kun saa joltain muulta jotain pois niin hyvä. Kaksoishyväplus.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Hornsmith

^^ Näiltä kulmilta loppui murrot kun noita pitempikilpisiä pakettiautoja alettiin aktiivisesti seurailemaan ja häätämään nurkista. Ilmeisesti noilla on jonkinlaista yhteydenpitoa tai tiedottamista keskenään koska esim. tänä keväänä on ollut ainoastaan yksittäinen havainto pakettiautoilevista suttunaamaisista verkkarimiehistä. Yön hiljaisuudessa noiden kanssa pitää noudattaa erityistä varovaisuutta, koska sieltä pakun hytistä saattaapi löytyä tulivoimaista lyhytrautaa. Nopean Makarovin kestävä liivi on ihan suositeltava varuste kun noita opastelee eteenpäin. Turvallisuus aiheuttaa työtä kustannuksia, mutta minkäs teet kun Suomenkin pitää olla tämmöinen löyhärajainen noutokeskus.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

valla_valla

EU:n myötä tavaran, työn ja ihmisten vapaa liikkuvuus on tosiaan aika vapaata. Jos kyse on filunkista niin kyseesä on seuraavankaltainen virity:

Työn tilaaja tilaa urakan luultavasti joltain suomalaiselta firmalta ja tekee työstä urakkasopimuksen, tai jos työ jatkuu pitkään niin jonkun laskutussopimuksen. Firma laskuttaa työn tilaajaa X euroa tunti+ alv 24%. Lisäksi mahdollisesti materiaali tms.

Firma palkaa hommiin bulgarialaisia ja maksaa niille pimeänä ja laittaa loput omaan taskuun. Tässä tapauksessa alvitkin menee omiin taskuihin. Firma saa hyvät rahat. Jos se esim laskuttaa työstä joku 20 e/ tunti (joka on realistinen) + alv niin firman tilille tippuu kahdesta miehestä 40 h työviikolla kuukaudessa yhteensä: 7936 euroa. Tuosta summasta valtiolle kuulu alv 24% 1536e ja työnantajamaksuja joku 40% eli 1843 euroa. Eli jos yrittäjä tekee homman rehellisesti ja maksaa bulgarialaisille esim 10 e tunti niin firmalle jää viivan alle joku reilu tonni.

Mutta jos firma maksaa bulguille vaikkapa 7 ekee pimeänä ja tekee loputkin pimeänä niin silloin yrittäjälle jää käteen: 5696 euroa.

Se on jo ihan kohtuullinen kuukausipalkka.

Chew Bacca

Jos ulkomaalainen saa Suomessa kaikessa rauhassa ajella ja tehdä duunia ulkomaille rekisteröidyllä autolla, kyseessä on suora tulonsiirto veronmaksajilta ulkomaalaisen taskuun. Samalla saadaan varmistettua että suomalaisten työttömyys pysyy korkeana.

Mistään vapaasta liikkuvuudesta ei voida edes puhua ennen kuin suomalaisella on mahdollisuus rekisteröidä autonsa vaikka Viroon, laillisesti, ja ajaa sillä mitä keikkaa nyt sattuu tulemaan. Tai vaihtoehtoisesti koko eeuun alueella harmonisoidaan tavaroiden hinnat ja verotus.

Minua ei oikeasti nypi se että joku bulgaari tekee töitä, vaan se että bulgaarilla on hirmuinen etumatka suomalaiseen veronmaksaja-autoilijaan nähden.

AkseliMaki

Jännä että se vapaa liikkuvuus ja laajemminkin globalisaatio ja reippaat elintasoerot, eivät ole ongelma yhtään siinä vaiheessa kun niistä itse pääsee hyötymään.


Chew Bacca

Quote from: AkseliMaki on 28.04.2016, 09:02:57
Jännä että se vapaa liikkuvuus ja laajemminkin globalisaatio ja reippaat elintasoerot, eivät ole ongelma yhtään siinä vaiheessa kun niistä itse pääsee hyötymään.

Aivan. Bulgaari ja romanialainen ovat aivan innoissaan kun pääsevät kuppaamaan velkaelviksen perintöä. "Vapaa liikkuvuus" ja globalisaatio ei ole tuonut suomalaisille muuta kuin rikollisuutta ja työttömyyttä. Hyvä kun mainitsit tämän.

70-luvulla Suomi oli köyhä. Ulkomaille pääseminen edellytti passia, ei muuta. Itse ehdin käydä matkoilla lukemattomissa maissa ja töissäkin lukuisissa ennen kuin Suomi liittyi Schengenin sopimukseen. "Vapautuminen" näkyy siinä että turhaa halpatuotantopaskaa on kaupassa hyllyt täynnä, mutta kansa elää velaksi ja tulonsiirroilla. Hallelujaa.

Jos tuloeropuheesi ovat neekeri-itkua, ei voisi todellakaan vähempää kiinnostaa. Nostakoon itsensä tukasta pystyyn. Ei minun piikkiini.

AkseliMaki

Quote from: Hän on 28.04.2016, 09:53:43

Aivan. Bulgaari ja romanialainen ovat aivan innoissaan kun pääsevät kuppaamaan velkaelviksen perintöä. "Vapaa liikkuvuus" ja globalisaatio ei ole tuonut suomalaisille muuta kuin rikollisuutta ja työttömyyttä. Hyvä kun mainitsit tämän.

70-luvulla Suomi oli köyhä. Ulkomaille pääseminen edellytti passia, ei muuta. Itse ehdin käydä matkoilla lukemattomissa maissa ja töissäkin lukuisissa ennen kuin Suomi liittyi Schengenin sopimukseen.

Jos tuloeropuheesi ovat neekeri-itkua, ei voisi todellakaan vähempää kiinnostaa. Nostakoon itsensä tukasta pystyyn. Ei minun piikkiini.

Mitä on neekeri-itku?

Mielestäni menee vähän älyttömäksi puhua EU:sta ja 70-luvusta samaan aikaan.

Mä toki hetken mietin toisenlaista tapaa ilmaista sama asia, päädyin sitten tuohon yhteen virkkeeseen. Toisenlainen tapa olisi ollut kysyä onko kukaan tilannut rengas-online palvelusta renkaita itselleen. Helvetin monet on. Tietysti sekin ei olisi kaikille samantien avautunut ja olisi osunut vain EU:n vapaaseen liikkuvuuteen. Tietysti tälläistä täytyy selittää sitten.

Se on kivaa ostaa halvemmalla isompia renkaita, kuin Suomessa toimivasta rengas-alan liikkeestä.

Se on kivaa ostaa elektroniikkaa ja jopa isoja painavia kodinkoneita sieltä kirotusta EU:sta. Vaikkakin ne on valmistettu Kiinassa. Tavaroiden vapaa liikkuvuus ja kaikki muu paska.

En ihan tarkkaan tiedä juuri tämänhetkistä tilannetta, sitä on saatettu muuttaa, mutta aiemmin pienemmistä firmoista joilla ei ollut tarpeeksi asiakkaita Suomeen, tilauksen ALV:kin meni sen firman maan alvikannan mukaan, ei Suomen. Isommista firmoista tilattaessa joutuu maksamaan Suomen alvin jonka ne sitten kai tilittävät Suomeen, koska siinä on joku raja minkä ylittessä he joutuvat ottamaan kohdemaan ALVin.

Ja sitten globalisaatio ja tuloerot. Mä kirjoitan tätä varsin vanhalla mutta Euroopassa kootulla koneella. Pohjassa on tarra, en voi konetta nyt katsoa, oliko se Unkarissa koottu. Suurin osa tämänkin ikäisistä koneista on koottu Kiinassa. Saati uusista. Lähes kaikki osat on valmistettu Kiinassa. Puhun siis merkkikoneista en pienempien liikkeiden kokoamista koneista.

Näihin asioihin on olemassa syy ja ne ovat nuo kaksi. Vain todella kalliita tuotteita voidaan vielä kasata, suurin osa työstähän on jo pitkään koneiden tekemiä, Euroopassa tai vaikkapa Yhdysvalloissa. Näitäkään ei enää kai koota EU:ssa. Jenkeissä kootaan vain Applen kalleimmat koneet, ovat jopa ottaneet sen myyntivaltiksi.

Jokunen vuosi sitten mä ostin hyvin erikoiset kengät. Siinä mielessä että mä hämmästelin kun niiden pohja oli ommeltu kiinni. Enemmän näitä harrastavat tietävät kuinka lähes kaikkien kenkien päälliosa on liimattu kengän pohja-osan päälle. Ompelu on paljon työläämpää ja tyypillisesti sellaiset kengät maksaa netistä tilattuina 150-200 euroa vähimmillään. Tai jotain tuota luokkaa. Toki ne ovat parempiakin mutta toisaalta näiden kenkähifistelijöiden mielipiteiden vastaisesti mulla on harvoista liimatuista pohjista ongelmia ollut, ja niitäkin voi sitten suutarilla liimauttaa uudestaan.

Nämä kengät maksoivat vain 40 euroa ympäri maan Citymarketeissa. Kengät on valmistettu merkintöjen mukaan Intiassa. Eli syy minkä takia tuollaisia hyvin paljon enemmän työtä vaativia kenkiä voi poikkeuksellisest saada noin edullisesti, on että työn hinta on niin eri eri puolilla maailmaa. Toinen vähäisempi erikoisuus noihin kenkiin paljastui likemmäs vuosi myöhemmin. Näin samoja kenkiä myynnissä Halosella jossain alelaatikossa, alkuperäinen hinta oli muistaakseni 70-80 euroa. Halonen on kuitenkin pieni erikoisliike joten se hieman selittää korkeampaa hintaa, mutta niissä oli Filannon läpinäkyvä tarra pohjassa. Jäi hieman mietytyttämään että oliko niiden maahantuoja sama ja onko Filanto enää jonkun toisen firman brändi.

Tässä oli muutama esimerkki niistä asioista joista kovin moni ei valita. Globalisaation ja tuloerojen takia Suomessa voi ostaa sukkia eurolla ja tavallisia paitoja viidellä eurolla.

Sä väität että et ole saanut tälläisiä etuja? Tule 2010 luvulle niin saat.

QuoteVapautuminen" näkyy siinä että turhaa halpatuotantopaskaa on kaupassa hyllyt täynnä, mutta kansa elää velaksi ja tulonsiirroilla. Hallelujaa.

Mitä nämä sua liikuttaa? Jokainen kauppa saa itse päättää mitä hyllyillensä laittaa, ja jokainen ihminen saa päättää ihan itse, mitä ostaa. Onko yksityisomaisuus ja yksilönvapaus sellaisia arvoja joista sä et pidä? Ne johtaa mm. tuollaisiin asioihin.

Chew Bacca

En ole ihan varma mitä haet, mutta pyrin väittämään että vapaa liikkuvuus ja globalisaatio ovat voittopuolisesti negatiivisia asioita. 70-luku mainittu koska elin sen ajan ja muistan oikein hyvin missä on menty ylös- ja missä alaspäin tämän jälkeen.

Neekeri-itku = valkoisen miehen syyllisyydentunne omasta paremmuudestaan.

AkseliMaki

Quote from: Hän on 28.04.2016, 13:42:29
En ole ihan varma mitä haet, mutta pyrin väittämään että vapaa liikkuvuus ja globalisaatio ovat voittopuolisesti negatiivisia asioita. 70-luku mainittu koska elin sen ajan ja muistan oikein hyvin missä on menty ylös- ja missä alaspäin tämän jälkeen.

Neekeri-itku = valkoisen miehen syyllisyydentunne omasta paremmuudestaan.

En hae mitään. Koetin vain selittää mitä kaikkea muutakin on.