News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Leso

En ymmärrä, miksi tämän asian yhteydessä käytetään sanaa monopoli. Eihän sääntely ole monopolia? Käsittääkseni taksisuharit ovat yksityisyrittäjiä. Missä monopoli? Alko on monopoli.

Vapaata markkinaa on jo se, että joko sulla on rahaa pirssiin tai sitten ei ole.
Se, että pirssitoiminta on valtion säätelemää takaa sen, että tiedät, mitä tilaat.

Jos deittisivuilta bongaat parikymppisen hottiksen ja se onkin IRL vanha lehmä, niin sinähän sitten panet kanssa, koska vapaat markkinat ja halusit MissHooneyBaben, ja tässä on MissHooneyBabe.
Kellekä meinasit valittaa?
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

nollatoleranssi

Quote from: Jaska Pankkaaja on 19.04.2016, 05:49:49
Jotenkin kuvaavaa että tämä aiheuttaa (muka?) hallituksessa kriisin perussuomalaisten vuoksi muttei kymmenet tuhannet matut  :facepalm: Itse asiaan sanoisin että jos uudistus hoidetaan fiksusti ei isommin kärsi kuin ne isännät jotka ovat ostaneet isolla rahalla sen luvan, toisaalta ei tästä nyt mikään taivaskaan aukene tai edes siirtyminen pois sosialismista.

Tilanne kuvastaa hyvin sitä "soinismia" eli mamuasiat eivät ole mitenkään kriteerien kärkipäässä, mutta taksiliikenteen kohdalla koetaan tilanne toisenlaiseksi. Soinihan kertoi pressiklubissa siitä, että "suvussa on ajettu taksia" ja tuskin Soinille taksin kyydissä oleminen on kovin vieras ilmiö, kuten lentokoneiden bisnesluokatkaan... Palaute tulee suoraan esille.

Aiemmassa tutkimuksessa perussuomalaisten kannattajista taksiyrittäjien määrä mainittiin omana osa-alueenaan ja mersu oli suosikki auto. Tuskin Soini on jättänyt tälläiset tutkimukset lukematta...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Tasapainorealisti

Quote from: Jaska Pankkaaja on 19.04.2016, 05:49:49
Jotenkin kuvaavaa että tämä aiheuttaa (muka?) hallituksessa kriisin perussuomalaisten vuoksi muttei kymmenet tuhannet matut  :facepalm:

Perussuomalaiset eivät halua, että maahanmuuttajia saataisiin lisää töihin ja voisi käydä niin, ettei "järkevälle" maahanmuuttokritiikille ole enää tilausta, jos nykysuomalainen ei halua olla yhtä ahkera kuin mitä kansainvälisen tason palveluyhteiskunta tulevaisuuden Suomessa vaatisi. https://www.youtube.com/watch?v=8Za3mDGWRtw

Jaska Pankkaaja

Quote from: Tasapainorealisti on 19.04.2016, 06:00:11
Quote from: Jaska Pankkaaja on 19.04.2016, 05:49:49
Jotenkin kuvaavaa että tämä aiheuttaa (muka?) hallituksessa kriisin perussuomalaisten vuoksi muttei kymmenet tuhannet matut  :facepalm:

Perussuomalaiset eivät halua, että maahanmuuttajia saataisiin lisää töihin ja voisi käydä niin, ettei "järkevälle" maahanmuuttokritiikille ole enää tilausta, jos nykysuomalainen ei halua olla yhtä ahkera kuin mitä kansainvälisen tason palveluyhteiskunta tulevaisuuden Suomessa vaatisi. https://www.youtube.com/watch?v=8Za3mDGWRtw

Joopa joo, eihän mamuja juuri taksissa olekaan eikä niille ole järjestetty ilmaisia kursseja jne. No älykkäämpää kommenttia sulta onkin turha odottaa.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Melbac

Kyse taitaa olla siitä ettei juttu ole hallitusohjelmassa eikä asiasta olla keskustelut aikaisemmin eli berner vähän sooloilee?.

Lupu(kulkuri)

Quote from: Echidna on 18.04.2016, 17:44:23
Quote from: J.M on 18.04.2016, 17:36:00
Quote from: Kni on 18.04.2016, 17:15:49
Quote from: Gunnar Hymén on 18.04.2016, 16:54:10
radiossa sanottiin, että Bernerin esityksen mukaan saa TOIMILUVATTA tienata 10k€ vuodessa taksina.

Toi on hyvä; riittävä määrä, esim. 12 firmaa pystyyn, joka kuukaudelle omansa niin saa toimiluvatta hankkia 120 000 euron liikevaihdon.

Tuokin porsaanreikä takaa sen, että valvonnan täytyisi olla melko mahtavaa, että pystyisi seuraamaan, onko kaikki taksisuharit edes kortillisia ja onko heillä auto katsastettu yms.

Suomalaisen virkamiehen ratkaisu: perustetaan koko Suomen kattava, vähintään 500 ylitarkastajan virasto esimiehineen valvomaan taksiliikennettä. Mites kävi luvattujen säästöjen?

Liiketoimintamalli on kuin tehty mamupizzerioille. Voivat hyvin pyörittää sivussa taksia koko suvun voimin ilman toimilupaa ja tuskin kauheesti verojakaan maksellaan. Valvontakin olisi rasismia.
Ennen vanhaan kun oli viettänyt kapakassa aikaa joltisen verran haisi aamulla rotsi ja byysat röökille. Pizzataksikuski kun roudauttaisi pizzat ja henkilöpokan himaan yöllä samalla kyydillä, tuoksuis aamulla pizzalle kledjut ja tuulikaappi.  8) ;D

orientexpressen

Quote from: Leso on 19.04.2016, 05:54:43
En ymmärrä, miksi tämän asian yhteydessä käytetään sanaa monopoli. Eihän sääntely ole monopolia? Käsittääkseni taksisuharit ovat yksityisyrittäjiä. Missä monopoli? Alko on monopoli.

Taksiluvissa on tarveharkinta. Jos peräkylällä on jo yksi taksiautoilija, niin et saa sinne toista lupaa, koska viranomaisen mukaan sellaista ei tarvita. Eli kyseessä on monopoli. Jos taas pikkupaikalla on jo kymmenen taksilupaa, etkä saa sinne tarveharkinnan vuoksi uutta lupaa, niin se on oligopoli.

Vapaan kilpailun puute johtaa ylihinnoitteluun.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

ISO

Quote from: orientexpressen on 19.04.2016, 10:56:53
Vapaan kilpailun puute johtaa ylihinnoitteluun.

Monella alalla vapaa kilpailu tappaa koko alan, tai poistaa ainakin mahdollisuuden harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa.

Eli saattaa käydä niin, että vapaa kilpailu hävittää esimerkiksi taksit pieniltä paikkakunnilta kokonaan.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Kyklooppi

Quote from: orientexpressen on 19.04.2016, 10:56:53
Quote from: Leso on 19.04.2016, 05:54:43
En ymmärrä, miksi tämän asian yhteydessä käytetään sanaa monopoli. Eihän sääntely ole monopolia? Käsittääkseni taksisuharit ovat yksityisyrittäjiä. Missä monopoli? Alko on monopoli.

Taksiluvissa on tarveharkinta. Jos peräkylällä on jo yksi taksiautoilija, niin et saa sinne toista lupaa, koska viranomaisen mukaan sellaista ei tarvita. Eli kyseessä on monopoli. Jos taas pikkupaikalla on jo kymmenen taksilupaa, etkä saa sinne tarveharkinnan vuoksi uutta lupaa, niin se on oligopoli.

Vapaan kilpailun puute johtaa ylihinnoitteluun.

Huomaa että Suomessa valtiovalta päättää taksimaksuista, luuletko silloin syntyvän ylihinnoittelua?   :roll:
Ihmisjäte.

orientexpressen

Quote from: Artisti on 19.04.2016, 01:01:11
Suomen taksi on kohtuuhintainen palvelun laatuun ja todellisiin kustannuksiin nähden. Ja kyllä työmies on palkkansa ansainnut. Harva kaverini lähtisi minua kuskaamaan kaupungille sillä rahalla, minkä taksikuski kyydistä veloittaa. Pienet ovat taksarin katteet.

http://taksilaskuri.fi/

Myös bussikuski oli ennen palkkansa ansainnut, kun kaukobussilipuista pyydettiin aina törkyhinta, mutta ei enää kun lipun voi saada jopa parilla eurolla?

Vai olisiko kyse ehkä siitä, että alhaisemman hinnan pyytäjä kerää itselleen asiakkaat, jolloin esim. 10 asiakkaan kuljettamisesta kympillä saa isomman tienestin kuin siitä, että kuljettaa samassa ajassa vain yhden asiakkaan hintaan 30 euroa ja seisoo loppuajan tolpalla?
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

orientexpressen

Quote from: Kyklooppi on 19.04.2016, 11:00:28
Huomaa että Suomessa valtiovalta päättää taksimaksuista, luuletko silloin syntyvän ylihinnoittelua?   :roll:

Se säädetty maksimimaksu on jo itsessään ylihinta, vaikkakaan ei törkeä sellainen. Vrt. bussimatkojen säädetyt maksimimaksut.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

orientexpressen

Quote from: ISO on 19.04.2016, 10:59:59
Monella alalla vapaa kilpailu tappaa koko alan, tai poistaa ainakin mahdollisuuden harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa.

Eli saattaa käydä niin, että vapaa kilpailu hävittää esimerkiksi taksit pieniltä paikkakunnilta kokonaan.

Miksi pieneltä paikkakunnalta häviäisi taksi kokonaan, jos siellä edelleenkin on kysyntää taksimatkoille?
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

ISO

Quote from: orientexpressen on 19.04.2016, 11:04:36
Miksi pieneltä paikkakunnalta häviäisi taksi kokonaan, jos siellä edelleenkin on kysyntää taksimatkoille?

Aikahan sen sitten näyttää miten tulee käymään.

Tuo on ainakin se pelko, mikä ihmisillä nyt on tätä lakia arvostellessaan.

Aika usein käy niin, että yrittäjät siirtyy muille aloille, jos toiminta lakkaa olemaan kannattavaa, sen myötä voi sitten taksitkin hävitä kyliltä.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

orientexpressen

Quote from: ISO on 19.04.2016, 11:14:31
Aikahan sen sitten näyttää miten tulee käymään.

Tuo on ainakin se pelko, mikä ihmisillä nyt on tätä lakia arvostellessaan.

Aika usein käy niin, että yrittäjät siirtyy muille aloille, jos toiminta lakkaa olemaan kannattavaa, sen myötä voi sitten taksitkin hävitä kyliltä.

Jos Suomessa olisi ruokakaupan sääntelylaki, joka määrittelisi kuinka monta kauppaa tietyllä paikkakunnalla saa olla ja mitä tuotteet saavat maksaa (esim. maitolitra korkeintaan 1,50 e, joka olisi myös muodostunut käytännön minimimaksuksi), niin veikkaisin, että se poistamista vastustettaisiin ihan samoilla argumenteilla kuin nyt tätä taksiuudistusta.

Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Rubiikinkuutio

Quote from: ISO on 19.04.2016, 11:14:31

Aikahan sen sitten näyttää miten tulee käymään.

Tuo on ainakin se pelko, mikä ihmisillä nyt on tätä lakia arvostellessaan.

Aika usein käy niin, että yrittäjät siirtyy muille aloille, jos toiminta lakkaa olemaan kannattavaa, sen myötä voi sitten taksitkin hävitä kyliltä.

Kun se nyt on ollut yksityiyritysrahoitteista se toiminta, niin miksi se että saa periä myös suurempia hintoja tappaisi sen yrittäjyyden? Nytkin sillä nykyhinnalla se kannattaa, niin miksei jos sen hinnan saa päättää vapaasti?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

sivullinen.

Sääntelyn puolustajien perustelut ovat mielestäni päättömiä. Kaikkein päättömin puolustustelu on kuitenkin se, ettei pian taksitolpilla olisi takseja. Eikä sitä puolustelua edes ole kukaan jaksanut kumota. Minä kumoan sen nyt.

Taksitolpat kuuluvat aikaan ennen puhelinta; sellainenkin aika on ollut olemassa. Silloin vieraaseen kaupunkiin tai paikkaan mennessä saattoi joutua isoon pulaan, jos piti etsiä kyytiä kotiin, eikä tiennyt mistä. Siksi taksitolppia oli perusteltu useille kaikkein keskeisimmille paikoille. Kehityksen kehittyessä tolpille saatiin myöhempinä aikoina jopa lankapuhelin. Tällöin tolpalla ei tarvinnut aina olla taksia, vaan sen saattoi soittaa tällä puhelimella. Sitten tuli Nokia ja kännykät. Tässä vaiheessa taksitolppa muuttui historialliseksi muinaisjäänteeksi. Tuli vuosituhannen vaihde. Puhelinkopitkin kerättiin pois kaupunkien keskustoista -- eikä helvetti ole siitä huolimatta lasketunut maan päälle --. 2010-luvulla jo noin 90% väestöstä on jo älypuhelin. Sillä voi tilata taksin vaikka Uberista. Älypuhelimessa on jopa paikannusominaisuus. Se tarkoittaa, että taksin voi tilata täsmälleen siihen pisteeseen, missä on, tietämättä edes itse, missä on. Taksitolppan ainoa hyötykäyttö nykyään on koiran kusitolppana. Mutta kukapa ei saavutettuja etujaan puolustaisi.

Kaikki kehitys on helvetistä, sanoi kehitysmaalainen riksakuski. Siitä huolimatta minä kannatan kehitystä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Kyklooppi

Ihmisjäte.

Leso

Quote from: Kyklooppi on 19.04.2016, 17:00:27

  Teveiset Virosta kaikille yberlibaraaleille taksitolppaan kusijoille.

  http://www.tallinna24.ee/artikkeli/385701-suomi-aikoo-vapauttaa-taksiliikennoinnin-jarjetonta-viro-painvastoin-lisaa

;D

Tosijuttu ysäriltä:
Suomalainen työporukka oli Tallinnassa. Ottivat taksin. Maksaja kysyi, notta paljonko.
"Sinä antaa 500 mk, minä kirjoitan kuitti 700 mk."
Über diili.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Vörå

Varmasti täkäläinen säätely on mennyt liian pitkälle, mutta toisaalta meillä voidaan luottaa taksijärjestelmään kuin junan vessaan - otat satunnaisen taksin ja voit olla käytännössä täysin varma, että homma toimii. Tunnen monia, liberaalimman järjestelmän maita, joissa näin ei yksinkertaisesti ole: täytyy olla asiantuntemusta ja neuvottelukykyä - ja taksiliikenne on vähän sellainen palvelu, että siinä ei aina tälläinen ole mahdollista. Toivottavasti ei nyt heitetä lasta pesuveden mukana: pyritään lisäämään joustoa, mutta pidetään silti kiinni järjestelmän perusluotettavuudesta.

Raksa_Mies

Quote from: Vöyri on 19.04.2016, 17:10:25
Varmasti täkäläinen säätely on mennyt liian pitkälle, mutta toisaalta meillä voidaan luottaa taksijärjestelmään kuin junan vessaan - otat satunnaisen taksin ja voit olla käytännössä täysin varma, että homma toimii. Tunnen monia, liberaalimman järjestelmän maita, joissa näin ei yksinkertaisesti ole: täytyy olla asiantuntemusta ja neuvottelukykyä - ja taksiliikenne on vähän sellainen palvelu, että siinä ei aina tälläinen ole mahdollista. Toivottavasti ei nyt heitetä lasta pesuveden mukana: pyritään lisäämään joustoa, mutta pidetään silti kiinni järjestelmän perusluotettavuudesta.

juuri näin. Varmasti sääntelyssä olisi höllentämisen varaa; miksi ei kuitenkin voisi säilyttää kattohinnoittelua?


Kari Kinnunen

Quote from: Raksa_Mies on 19.04.2016, 18:08:38
juuri näin. Varmasti sääntelyssä olisi höllentämisen varaa; miksi ei kuitenkin voisi säilyttää kattohinnoittelua?

Koska sosialisimia.

Lupien vapautueassa varmasti autojen määrä kasvaa, jolloin hinta tiettyinä aikoina voi laskeakin.
Aika epäreilua yrittäjää kohtaan, ellei tilaisuuden tullen saa vastaavasti kompensoida hiljaisten aikojen halpakyytejä.


joniq

Persuja viedään hallituksessa kuin litran mittaa. Muut puolueet hallituksessa tietävät etteivät persut uskalla hajoittaa hallitusta tekevät muut mitä tahansa, sillä vaalitappio olisi varma. Veroparatiisiministeri Berner aikoo myydä yksityisille kaiken mitä pystyy ja tietenkin alihintaan. Sehän on yksityistämisen ydin, ja veronkiertoministeri Sipilä säestää.

orientexpressen

Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Leso

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Kari Kinnunen

Vielä kerran.

Taksi on yksityinen yrittäjä jonka hinnoittelua valtio rajoittaa samalla kun antaa tiettyjä velvoitteita. Kute, että hiljaisina arkiiltoinakin on vaan päivystettävä.

Kiintoisa kommennti siltä maalaismittarilta:

http://yle.fi/uutiset/kuusamolainen_taksiyrittaja_tyrmistyi_ministerin_esityksesta_pitaisiko_alkaa_katsella_muita_hommia/8821918?ref=leiki-uup

Voihan käydä noinkin.

orientexpressen

Quote from: Leso on 19.04.2016, 20:20:59
Quote from: orientexpressen on 19.04.2016, 19:53:53
Quote from: joniq on 19.04.2016, 18:59:53
Sehän on yksityistämisen ydin

Mitä yksityistämistä Berner on sitten ehdottanut?

Sitä, että on vapaa hinnoittelu?  ???

Ei se tarkoita yksityistämistä. Yksityistäminen on sitä, että myydään valtion tai kunnan omaisuutta yksityiselle.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Leso

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

salla

Quote from: ISO on 19.04.2016, 10:59:59
Quote from: orientexpressen on 19.04.2016, 10:56:53
Vapaan kilpailun puute johtaa ylihinnoitteluun.

Monella alalla vapaa kilpailu tappaa koko alan, tai poistaa ainakin mahdollisuuden harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa.

Eli saattaa käydä niin, että vapaa kilpailu hävittää esimerkiksi taksit pieniltä paikkakunnilta kokonaan.

Hohhoi. Laita tähän vaikka listaa näistä aloista. Ainakaan taksiala ei ole sellainen, minkä voimme huomata muista vapaammista maista.

salla

Quote from: Kari Kinnunen on 19.04.2016, 20:24:24
Vielä kerran.

Taksi on yksityinen yrittäjä jonka hinnoittelua valtio rajoittaa samalla kun antaa tiettyjä velvoitteita. Kute, että hiljaisina arkiiltoinakin on vaan päivystettävä.

Kiintoisa kommennti siltä maalaismittarilta:

http://yle.fi/uutiset/kuusamolainen_taksiyrittaja_tyrmistyi_ministerin_esityksesta_pitaisiko_alkaa_katsella_muita_hommia/8821918?ref=leiki-uup

Voihan käydä noinkin.

Hieno juttu, jos ei työt nappaa, niin toista duunia hakuun. Eiköhän kaupan kassalta löydy. Miksi hän saa olla taksiyrittäjä Kuusamossa, mutta minä en, vaikka miten haluaisin tai yrittäisin lupaa saada?