News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-03-30 SU: Migri hyväksyy useimmat irakkien ja somalien tp-hakemukset?

Started by matti, 30.03.2016, 20:38:49

Previous topic - Next topic

matti

QuoteMiksi Suomi hyväksyy lähes kaikki irakilaisten ja somalialaisten turvapaikkahakemukset – maahanmuuttovirasto vastaa
Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jaana Vuorio vastaa kansanedustaja Leena Meren (ps.) tiedusteluun siitä, miksi turvapaikanhakijoiden hyväksymisaste on Suomessa selvästi suurempi kuin muualla Euroopassa.


Suomen Uutiset kirjoitti aiemmin siitä, että Eurostatin vuosien 2014-2015 tilastojen mukaan Suomessa afganistanilaisista turvapaikan saa keskimäärin 68 prosenttia, irakilaisista 85 prosenttia ja somalialaisista peräti 94 prosenttia. Luvut poikkeavat selvästi muun Euroopan hyväksymisprosenteista. Useat perussuomalaisten kansanedustajat "lepsua"linjaa. Kansanedustaja Leena Meri painotti, ettei virastosta saa tehdä turvapaikkahakemusten hyväksymisautomaattia ja vaati maahanmuuttovirastoa avaamaan menettelynsä kansalaisille.

Meri sai vastauksensa tänään maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jaana Vuoriolta. Virasto selittää tilannetta Euroopan maiden erilaisilla lupakategorioilla, korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuilla ja sillä, että turvattomista maista tulevat kasautuvat usein sinne, missä on jo ennestään heidän sukulaisiaan tai tuttaviaan.

Kansanedustajan Meren kysymykset sekä maahanmuuttoviraston vastaus kokonaisuudessaan ohessa.

https://www.suomenuutiset.fi/miksi-suomi-hyvaksyy-lahes-kaikki-irakilaisten-ja-somalialaisten-turvapaikkahakemukset-maahanmuuttovirasto-vastaa/

koodari-inssi

Millä tavalla se, että
Quoteturvattomista maista tulevat kasautuvat usein sinne, missä on jo ennestään heidän sukulaisiaan tai tuttaviaan.
vaikuttaa siihen, että hyväksyttyjen tp-hakemusten osuus on Suomessa eurooppalaisessa vertailussa poikkeuksellisen korkea?
Selityksiä, Vuorio?
The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody has decided not to see. - Ayn Rand

Kulttuurirealisti

Quote from: Vuorion vastaus...Tämä näkyy Suomessa etenkin somalialaisten kohdalla: heistä aiempaa suurempi osa on kielitestien perusteella osoittautunut olevan kotoisin levottomilta alueilta Etelä- ja Keski-Somaliassa. Useimpia niistä somalialaisista, joille on viimeisen vuoden aikana myönnetty turvapaikka, uhkaa Somaliassa vaino Al Shabaabin taholta.
Korostus oma.

Napsahtaako Suomesta automaattisesti turvapaikka kaikille, jotka tulkkien käsityksen mukaan puhuvat sujuvasti Keski-somalia ja kertovat näppärän tarinan? Tänne on varmaan aika monta miljoonaa mahdollista tulijaa...

QuoteSuomessa Maahanmuuttoviraston Afganistania, Irakia ja Somaliaa koskeva päätöskäytäntö perustuu korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuihin, joissa merkittävä osa näiden maiden alueista on katsottu sellaisiksi, joista tuleville hakijoille on annettava toissijaista suojelua. Maahanmuuttovirasto on kuitenkin selvittänyt näiden maiden turvallisuustilannetta ja tiukentanut selvitysten pohjalta päätöslinjauksiaan. Kun humanitaarista suojelua ei jatkossa enää anneta, uusien linjausten vaikutus näkyy hyväksymisprosenteissa.

Ei ainakaan näissä viime kuun prosenteissa näkynyt. Miksi näitä hyväksyntöjä lätkitään nyt, jos lain tuleminen voimaan muuttaisi tilanteen toiseksi? Miksei anneta asetusta/määräystä Mamu-virastolle siihen asti kun laki tulee voimaan? Vai puhuuko Vuorio vain jotain vastatakseen? Mitä sanoo Orpo?

Tuossa vastauksessa on paljonkin pureksittavaa, kannattaa lukea.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Peltipaita

No eihän siinä sitten mitään jos on erilaiset kategoriat. Niitä ei kai voi muuttaa. Tervetuloa kaikki somalit. Teitä odottaa täällä kategoria jota ette muualta löydä.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Tapza

Quote from: matti on 30.03.2016, 20:38:49
Virasto selittää tilannetta Euroopan maiden erilaisilla lupakategorioilla, korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuilla ja sillä, että turvattomista maista tulevat kasautuvat usein sinne, missä on jo ennestään heidän sukulaisiaan tai tuttaviaan.

jäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkäjäkä

Suomi 2015: 1879
Japani 2015: 27

Tämäkin jakkukalkkuna vois vaikka painua ... muualle ja tehdä tilaa sellaiselle joka pyrkii Japanin lukuihin eikä vaan jäkätä.

∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Mursu

Jossain oli testattu, että ihmiset hyväksyvät jonossa kiilaamisen, jos sanoo jonkun syyn, vaikka kuinka älyttömän. Siis vakka voinko mennä edelle, koska minulla on ensi viikolla synttärit. Tässä ilmeisesti on kysymys samasta. Monille menee läpi mikä tahansa syy sen enempää asiaa miettimättä. Lisäksi syyttä nimenomaan painotettiin hädänalaisuutta.

Kulttuurimono

Tässä kuvassa Migri on juuri saanut "hyödyllisiä" neuvoja Somaliliitolta.
http://twitter.com/Maahanmuuttovir/status/686980570589585408/photo/1

Varmaan neuvot ovat olleet hyödyllisiä joillekin hyväksymisprosenteista päätellen. Somaliliitolla ei tietenkään ole mitään intressejä haluta lisää somaleita Suomeen?

Ai niin, neuvoja ja tietoja vaihdetaan puolin ja toisin.
Persialaisen kalenterin mukaan 15-vuotias.


Rikastettu uraani

Quote from: Kulttuurimono on 30.03.2016, 21:31:10
Tässä kuvassa Migri on juuri saanut "hyödyllisiä" neuvoja Somaliliitolta.
http://twitter.com/Maahanmuuttovir/status/686980570589585408/photo/1

Varmaan neuvot ovat olleet hyödyllisiä joillekin hyväksymisprosenteista päätellen. Somaliliitolla ei tietenkään ole mitään intressejä haluta lisää somaleita Suomeen?

Ai niin, neuvoja ja tietoja vaihdetaan puolin ja toisin.
Aina se vaan jaksaa ihmetyttää, mitenkä maahanmuutosta päättävä viranomaistaho on saatu miehitettyä suvaitsevaistolla (tuo on monen vuoden ja henkilön työn tulos). Noiden virkaloisten puolueettomuus edustanee suunnilleen tasoa Nürnbergin oikeudenkäynnit. Länsimaisessa oikeusvaltiossa tuollainen "pukki kaalimaan vartijana"-touhu ei tulisi kuuloonkaan. Eila Kännö kääntynee haudassaan porakoneen lailla.
Me taistelemme kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta.

Hamsteri

Onhan niitä 80%:ti kansainvaeltavia miehiä hyvä hyväksyä mahdollisimman nopeasti ja jakaa kämpät ja tyttöystävät vapaaehtoisista naisista. Keväällä saattaa tuulla uusi aalto, niin vokeissa on sitten tilaa ottaa uudet 30 000.

Persut välillä vähän hallituksen sisältä huutelevat, että mitäs se Nerg puuhailee. Noo, Jussi Niinistön ja Soinin unelmaurat ovat tärkeitä, niin homma jatkuu kuten ennenkin.

2017 ja 2019 vaaleissa PS romahtaa 5%, niin saadaan joku Nerg tai Astrid Thors jatkamaan samalla linjalla. Eli vuosi 2023 voi mahdollisesti olla seuraava hetki muuttaa sisäministeriön kautta Migrin linjaa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

JP73

Quote from: Rikastettu uraani on 30.03.2016, 22:04:12Aina se vaan jaksaa ihmetyttää, mitenkä maahanmuutosta päättävä viranomaistaho on saatu miehitettyä suvaitsevaistolla (tuo on monen vuoden ja henkilön työn tulos). Noiden virkaloisten puolueettomuus edustanee suunnilleen tasoa Nürnbergin oikeudenkäynnit. Länsimaisessa oikeusvaltiossa tuollainen "pukki kaalimaan vartijana"-touhu ei tulisi kuuloonkaan. Eila Kännö kääntynee haudassaan porakoneen lailla.

Oliskohan punamuumi Stasi Mantelin aikaansaannoksia ainakin osittain?

junakohtaus

Vastapuolella on ollut hyvinkin vuodesta Eila Kännön exit aikaa rakentaa peliään. Juuri siksi tästä on niin helvetin vaikeaa saada mitään aikaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Eisernes Kreuz

Quote
Virasto selittää tilannetta Euroopan maiden erilaisilla lupakategorioilla, korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuilla ja sillä, että turvattomista maista tulevat kasautuvat usein sinne, missä on jo ennestään heidän sukulaisiaan tai tuttaviaan.

Eli turvapaikkoja pitää myöntää entistä enemmän sen takia, että avokätinen linja houkuttelee paikalle koko ajan enemmän porukkaa.

Tämäkin asia, kuten aivan kaikki maahanmuuttoon ja pakolaisiin liittyvä Suomessa, on järjestetty ihan päin helvettiä.

Jos joku haluaisi lähteä puhtaalta pöydältä luomaan tällaista järjestelmää, niin hyvänä vinkkinä voisi sanoa, että katsokaa ensin, kuinka homma on hoidettu Suomessa ja tehkää sitten täysin päinvastoin.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Hamsteri

Quote from: junakohtaus on 30.03.2016, 22:19:58
Vastapuolella on ollut hyvinkin vuodesta Eila Kännön exit aikaa rakentaa peliään. Juuri siksi tästä on niin helvetin vaikeaa saada mitään aikaan.

Jostain vuodesta 1991. Silloin ei tietysti tehty muuta kuin annettiin skinien vähän riehua. Aiemmat generaatiot: GG. Häpeäisitte.

Suosittelen alle nelikymppisiä miehiä white flightaamaan. Voidaan sitten ihmetellä, että maksaako irakit ja somput veroja vai tappaako ne eläkeläiset ja raiskaa naiset samantien.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

ISO

Quote from: Rikastettu uraani on 30.03.2016, 22:04:12
mitenkä maahanmuutosta päättävä viranomaistaho on saatu miehitettyä suvaitsevaistolla (tuo on monen vuoden ja henkilön työn tulos).

Lienee tapahtunut punamummon valtakaudella, sen akan touhuja olis pitänyt vahtia eikä päästää sitä tekemään yhtään ainoaa päätöstä eikä nimitystä.

Sen eukon aikakaudella Suomi pilattiin.

Tulee olemaan pirunmoinen työ saada asiat takaisin raiteilleen.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Hamsteri

Quote from: Eisernes Kreuz on 30.03.2016, 22:28:58
Quote
Virasto selittää tilannetta Euroopan maiden erilaisilla lupakategorioilla, korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuilla ja sillä, että turvattomista maista tulevat kasautuvat usein sinne, missä on jo ennestään heidän sukulaisiaan tai tuttaviaan.

Eli turvapaikkoja pitää myöntää entistä enemmän sen takia, että avokätinen linja houkuttelee paikalle koko ajan enemmän porukkaa.

Tämäkin asia, kuten aivan kaikki maahanmuuttoon ja pakolaisiin liittyvä Suomessa, on järjestetty ihan päin helvettiä.


Miten niin päin helvettiä? Kantisnaisille homma toimii loistavasti; miehiä sen kuin saapuu maahan. Kantismiehet ovat yksityisen sektorin pääveronmaksajia. Ei se ole tymä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

writer

Irakilaiset ja somalit kasautuvat sinne missä on euroopan löysin Maahanmuuttovirasto jonka johtajat yli-johtaja Jaana Vuorio ja turvapaikka-yksikön johtaja Esko Repo toimivat surkeasti ja ovat epäonnistuneet työssään täydellisesti.

Jaana Vuorion vastauksen PITÄÄ johtaa hänen potkuihinsa sillä Vuorion vastaus on tökeröä oman epäonnistumisensa epäuskottavaa selittelyä.



Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Hamsteri

Quote from: writer on 30.03.2016, 22:37:18
Irakilaiset ja somalit kasautuvat sinne missä on euroopan löysin Maahanmuuttovirasto jonka johtajat yli-johtaja Jaana Vuorio ja turvapaikka-yksikön johtaja Esko Repo toimivat surkeasti ja ovat epäonnistuneet työssään täydellisesti.

Jaana Vuorion vastauksen PITÄÄ johtaa hänen potkuihinsa sillä Vuorion vastaus on tökeröä oman epäonnistumisensa epäuskottavaa selittelyä.

Pyh. Homma toimii ihan samoin tavoin kuin vuonna 1991. Ei tässä kukaan ole epäonnistunut paitsi Persuja äänestäneet miehet, jotka luottivat Soiniin, Halla-ahoon sun muihin, jotka olisivat voineet ottaa sisäministerin salkun ja pistää Revon ja Vuorien viralta.

Hommalla itketään nyt vuoteen 2019 tätä menoa. Voi voi. Vaalit meni ja kansa on äänestänyt.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

MW

Siinä ollaan taas, että virkamiehet eivät hoida heille uskottua tehtävää ylpeydellä, vaan keskittyvät järjestelemään itselleen lisää töitä ja "tärkeämpää" asemaa.

Ei mitään uutta auringon alla. Kun yhteiskunta sirpaloituu, kähmintä sekä korruptio lisääntyvät ja tähän tullaan väistämättä uudestaan ja uudestaan.

writer

Maahanmuuttovirastohan muuten kertoi juuri 15.3 tiedotustilaisuudessa että ovat päättäneet että myönteisen turvapaikkapäätöksen voi Maahanmuuttovirastossa tehdä yksi henkilö ja kielteiseen vaaditaan yhden henkilön esitys jonka hänen esimiehensä hyväksyy.

Eli tilanteessa missä Maahanmuuttovirasto on omankin lausuntonsa mukaan somaleiden osalta euroopan löysin ja irakilaisten osalta euroopan löysimpiä Jaana Vuorion vastaus oli tehdä myönteisten turvapaikkapäätösten tekemisestä entistäkin helpompaa.

Hallituksen on ilmoitettava Maahanmuuttovirastolle:

a)turvapaikkahakemusten käsittely jäädytetään

b)erityistarkastus maahanmuuttoviraston toimintatapoihin ja päätöslinjaan jotta selviää miksi Jaana Vuorion johdolla Maahanmuuttovirasto on euroopan löysin.

c)nykyinen hölmöily jossa myönteiset päätökset voi tehdä yksi henkilö LOPETETAAN.

d)puhutteluja pitää olla vähintään 3 kappaletta ja niissä on keskityttävä valehtelijoiden kiinni saamiseen eli nykyinen Maahanmuuttoviraston puhuttelutekniikka jossa johdatellaan turvapaikanhakija puhumaan vainosta pitää lopettaa ja nykyinen sekoilu että yhden 3 tunnin puhuttelun pohjalta tehdään päätös pitää lopettaa

e)turvapaikanhakijoiden puhelimet ja toiminta sosiaalisessa mediassa pitää ruveta tutkimaan (nykyisin Maahanmuuttovirasto EI tutki yhtään mitään) ja jos on katsottu videoita joissa ohjeistetaan mitä pitää valehdella turvapaikan saamiseksi tai kuuluminen facebook-ryhmiin joissa tällaista tietoa jaetaan pitää johtaa automaattiseen hylkäykseen

f)turvapaikanhakijoiden kertomuksia pitää alkaa vertailemaan keskenään ja toistuvat samankaltaiset kertomukset pitää tulkita valehteluksi ja hylätä kaikki tällaiset turvapaikkahakemukset.

g)järjetön päätös tehdä myönteiset turvapaikkapäätökset mahdollisimman nopeasti pitää lopettaa ja tehdä vain kielteiset nopeasti ja myönteisiin tarkka tutkinta.
Aktivointia vastaanottokeskuksissa pitkän odotuksen ajan eikä nopeita myönteisiä turvapaikkapäätöksiä heppoisten satujen perusteella ja sitten passivointia ilmaiseen omaan asuntoon ja sossun masseille niinkuin nykyään tehdään.

h)vapaaehtoista paluuta pitää ruveta tarjoamaan paljon säännöllisemmin

i)Maahanmuuttoviraston pitää alkaa hylkäämään turvapaikkahakemuksia sisäisen paon mahdollisuuden perusteella rutiininomaisesti irakilaisten, somalien ja afgaanien kohdalla koska maissa on turvallisia alueita joten kansainvälisten sopimusten ja suomen lain mukaan sisäisen paon mahdollisuuden perusteella voi hylätä turvapaikkahakemuksen vaikka turvapaikanhakija tulisi vaaralliseksi katsotulta alueelta tai vaikka häntä olisi kertomuksensa mukaan uhattu jollain turvalliseksi katsotulla alueella niin hän voi siirtyä turvallisille alueille tai turvallisten alueiden välillä.

j)on aivan järjetöntä että Maahanmuuttoviraston löysän tulkinnan mukaan vainon perusteeksi riittää mahdollisuus tulla vainotuksi jonkin henkilön toimesta tai jonkin yksittäisen henkilön esittämät uhkaukset. Kaikki tällaiset pitää HYLÄTÄ sisäisen paon mahdollisuuden perusteella.



Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

koodari-inssi

Ehkä meille tulleet somalialaiset ja irakilaiset ovat lähes kaikki hädänalaisia. Ne on juosseet tänne pussinperälle asti, monien turvallisten maiden läpi, koska ovat olleet niin hädissään ja suojelua vailla. :flowerhat:
The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody has decided not to see. - Ayn Rand

writer

Quote from: Kulttuurirealisti on 30.03.2016, 21:03:08
Quote from: Vuorion vastaus...Tämä näkyy Suomessa etenkin somalialaisten kohdalla: heistä aiempaa suurempi osa on kielitestien perusteella osoittautunut olevan kotoisin levottomilta alueilta Etelä- ja Keski-Somaliassa. Useimpia niistä somalialaisista, joille on viimeisen vuoden aikana myönnetty turvapaikka, uhkaa Somaliassa vaino Al Shabaabin taholta.
Korostus oma.

Napsahtaako Suomesta automaattisesti turvapaikka kaikille, jotka tulkkien käsityksen mukaan puhuvat sujuvasti Keski-somalia ja kertovat näppärän tarinan? Tänne on varmaan aika monta miljoonaa mahdollista tulijaa...

QuoteSuomessa Maahanmuuttoviraston Afganistania, Irakia ja Somaliaa koskeva päätöskäytäntö perustuu korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuihin, joissa merkittävä osa näiden maiden alueista on katsottu sellaisiksi, joista tuleville hakijoille on annettava toissijaista suojelua. Maahanmuuttovirasto on kuitenkin selvittänyt näiden maiden turvallisuustilannetta ja tiukentanut selvitysten pohjalta päätöslinjauksiaan. Kun humanitaarista suojelua ei jatkossa enää anneta, uusien linjausten vaikutus näkyy hyväksymisprosenteissa.

Ei ainakaan näissä viime kuun prosenteissa näkynyt. Miksi näitä hyväksyntöjä lätkitään nyt, jos lain tuleminen voimaan muuttaisi tilanteen toiseksi? Miksei anneta asetusta/määräystä Mamu-virastolle siihen asti kun laki tulee voimaan? Vai puhuuko Vuorio vain jotain vastatakseen? Mitä sanoo Orpo?

Tuossa vastauksessa on paljonkin pureksittavaa, kannattaa lukea.

Jaana Vuorio VALEHTELEE humanitaarisen suojelun osalta.

Helmikuussa 2016 melkein 100% somaleista sai turvapaikan ja yhtäkään humnitaarista suojelua ei myönnetty vaan melkein kaikki saivat pakolais-statuksen eli Maahanmuuttoviraston linjassa eli nimenomaan siinä kuinka heppoisesti myönnetään pakolais-statuksia on ongelma.

Jaana Vuorio on entisestään HELPOTTANUT pakolais-statusten myöntämistä ja suorastaan KANNUSTANUT siihen LÖYSENTÄMÄLLÄ Maahanmuuttoviraston toimintaa niin että myönteisen turvapaikkapäätöksen voi tehdä nykyään yksi henkilö mikä paljastui Maahanmuuttoviraston 15.3 tiedotustilaisuudessa.

Maaseutuviraston johtaja sai lähtöpassit paljon pienemmästä epäonnistumisesta kuin Jaana Vuorion ja Esko Revon täydellinen epäonnistuminen omassa työssään.


Maahanmuuttoviraston linja on nimenomaan entisestään LÖYSENTYNYT maa-raporttien päivittämisen yhteydessä eli kun ennen myönnettiin toissijaisia suojeluita niin Maahanmuuttovirasto rupesi maa-raporttien päivityksen jälkeen myöntämään pakolais-statuksia paljon useammille ja kokonais-hyväksymisprosenttikin nousi.

Maahanmuuttoviraston ja Jaana Vuorion ja Esko revon ja muun maahanmuuttoviraston johdon sekoilulle ja sikailulle on laitettava stoppi NYT.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Quote from: Hamsteri on 30.03.2016, 22:09:25
Onhan niitä 80%:ti kansainvaeltavia miehiä hyvä hyväksyä mahdollisimman nopeasti ja jakaa kämpät ja tyttöystävät vapaaehtoisista naisista. Keväällä saattaa tuulla uusi aalto, niin vokeissa on sitten tilaa ottaa uudet 30 000.

Persut välillä vähän hallituksen sisältä huutelevat, että mitäs se Nerg puuhailee. Noo, Jussi Niinistön ja Soinin unelmaurat ovat tärkeitä, niin homma jatkuu kuten ennenkin.

2017 ja 2019 vaaleissa PS romahtaa 5%, niin saadaan joku Nerg tai Astrid Thors jatkamaan samalla linjalla. Eli vuosi 2023 voi mahdollisesti olla seuraava hetki muuttaa sisäministeriön kautta Migrin linjaa.

Persuille pitää tehdä selväksi että jos Maahanmuuttoviraston euroopan LÖYSIN linja EI kiristy euroopan tiukimpien maiden tasolle NYT niin KAIKKI NYKYISET persut tulevat putoamaan pois eduskunnasta 2019 vaaleissa (ainoa poikkeus ehkä Leena Meri).

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

ismolento

Quote from: Hamsteri on 30.03.2016, 22:35:15
Quote from: Eisernes Kreuz on 30.03.2016, 22:28:58
Quote
Virasto selittää tilannetta Euroopan maiden erilaisilla lupakategorioilla, korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuilla ja sillä, että turvattomista maista tulevat kasautuvat usein sinne, missä on jo ennestään heidän sukulaisiaan tai tuttaviaan.

Eli turvapaikkoja pitää myöntää entistä enemmän sen takia, että avokätinen linja houkuttelee paikalle koko ajan enemmän porukkaa.

Tämäkin asia, kuten aivan kaikki maahanmuuttoon ja pakolaisiin liittyvä Suomessa, on järjestetty ihan päin helvettiä.


Miten niin päin helvettiä? Kantisnaisille homma toimii loistavasti; miehiä sen kuin saapuu maahan. Kantismiehet ovat yksityisen sektorin pääveronmaksajia. Ei se ole tymä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Ilmankos naiset vastustavat katupartioita. Pelkäävät, että ne pelottavat ihqut suklaasilmät muualle.

writer

Quote from: junakohtaus on 30.03.2016, 22:19:58
Vastapuolella on ollut hyvinkin vuodesta Eila Kännön exit aikaa rakentaa peliään. Juuri siksi tästä on niin helvetin vaikeaa saada mitään aikaan.

Erityisen vaikeaa on saada mitään aikaan kun persujen media Suomen Uutiset EI kertonut Maahanmuuttoviraston sikailusta kuukausiin vaikka kansalainen.fi kertoi että linja oli LÖYSENTYNYT maa-arvioiden päivityksen jälkeen jo Marraskuussa 2015.

Erityisen vaikeaa on saada mitään aikaan kun persut vuolaasti kiittelivät Petteri Orpoa eduskunnassa tehdyistä "kiristyksistä" kun maa-arviot oli päivitetty. Orpohan hölmöläisenä tietenkin uskoi kehut eikä puuttunut millään lailla Maahanmuuttoviraston sekoiluun koska luuli että kaikki oli kiristetty kun kerran persutkin häntä kiittelivät.

Tavis persu kansanedustajat toistelivat aivan puutaheinää että nyt on linjaa kiristetty kun oli saatu paperille 6 sivua AIKOMUKSIA kiristää linjaa vaikka mitään näistä kiristyksistä ei ole vieläkään laitettu täytäntöön ja tavis persu kansanedustajathan uskoivat myös että Maahanmuuttopolitiikka on nyt tosi kireää kun mediassa kerran oli kirjoitettu sellaisia uutisia kun samaan aikaan Maahanmuuttovirasto lätki pakolais-statuksia historiansa löysimmin ja euroopan löysimmin.

Persuilla on peiliin katsomisen paikka ja toiminnan pitää PARANTUA TODELLA PALJON jos persut meinaavat saada uskottavuutensa takaisin.

Maahanmuuttoviraston pakolais-status-automaatti on tukittava ja jos se ei muuten kiristy euroopan kireimpien maiden joukkoon niin Jaana Vuoriolle ja Esko Revolle ensin potkut ja sen jälkeen muillekin jos linja ei vieläkään ala kiristyä.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Jaana Vuorion selittely oikeuden ratkaisuista on muuten täyttä höpötystä.

Jos oikeus tekee hölmön ratkaisun niin silloin muutetaan ulkomaalaislakia eikä toimita niinkuin Maahanmuuttovirasto on tehnyt eli on alkanut euroopan LÖYSIMMÄKSI maahanmuuttovirastoksi ettei vaan tule oikeudenkäynnin kautta myönteistä turvapaikkapäätöstä johonkin maahanmuuttoviraston kielteiseen päätökseen.

Osa syyllinen ongelmaan on myös Persujen oikeusministeri Jari Lindström eli hän on antanut nyt maahanmuuttoasioihin erikoistuneiden asianajajien rahastaa oikeusavusta paljon rahaa turvapaikanhakijoiden edustajina turvapaikanhakija vaiheen aikana jota ei mikään kv. sopimus VAADI ja Lindström on myös pitänyt oikeusavun kautta rahoitettavat valituskierteet päällä vaikka kv. sopimukset vaativat vain yhden mahdollisuuden valittaa EIVÄT sitä että suomalaiset veronmaksajat maksavat tuhansia euroja turvapaikanhakijan puolesta valituksen/valituksia tekevälle asianajajalle.

Oikeusavun löysä toiminta myös motivoi maahanmuuttoasioihin erikoistuneita asianajajia lobbaamaan lakimuutoksia jotka lisäävät asiakkaiden määrää erilaisten asianajajien miehittämien järjestöjen kautta.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Hamsteri

Writerin ehdotukset ovat hyviä ja kannatettavia. Tosin vuosi 2023 on seuraava mahdollisuus saada muutosta ellei thaikkunaisia ala yhtäkkiä tulla 80%:sti tp-hakijoina.

Meillä on edustuksellinen demokratia eli kansa puhui ja sisäministeriö on Kokoomuksen hallussa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

writer

Leena Meri on Maahanmuuttovirastolle tekemästään kysymyksestä huolimatta pihalla:


Quote

Leena Meri
51 minuuttia sitten
#6

Kysyjille. Jos laki jo mahdollistaa kriittisen tarkastelun joka vaatii jo nyt että pitää edellytykset täyttyä niin kyse on näytön arvoinnista johon lainsäätäjä ei pysty suoraan vaikuttamaan, tuomioistuin on perusltuslain nojalla riippumaton joten sinne emme voi ohjeita jakaa. Lainsäädäntömuutos humanitäärisen suojelun poistosta perusteena turvapaikkaa Suomen laista on tämän hallituksen toimesta hoidettu. Tämäkin idea lähti PS ryhmästä. niille jotka moittii kaikkia yrityksiä vaikuttaa asioihin niin ehdottaisin tutustumista ensin ulkomaalaislakiin sekä virastojen sekä tuomioistuimen eroihin valvonnassa sekä oikeusjärjestelmää laajemminkin. Silloin ei tarvitse kysellä asioita meiltä paksukalloilta 😀
Pienennä kommentti
Vastaa Ilmoita asiaton kommentti

https://www.suomenuutiset.fi/miksi-suomi-hyvaksyy-lahes-kaikki-irakilaisten-ja-somalialaisten-turvapaikkahakemukset-maahanmuuttovirasto-vastaa/


Lainsäätäjä pystyy vaikuttamaan näytön arviointiin Ulkomaalaislakia muuttamalla eli kirjoittamalla lakiin miten Maahanmuuttoviraston kuuluu toimia missäkin tilanteessa ja minkälainen näyttö on mahdollista katsoa uskottavaksi perusteeksi tulkinnalle että turvapaikanhakijaa vainotaan Geneven sopimuksen kriteerit täyttävästi.



Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Kulttuurimono

Quote from: writer on 31.03.2016, 00:07:48
Leena Meri on Maahanmuuttovirastolle tekemästään kysymyksestä huolimatta pihalla:


Quote

Leena Meri
51 minuuttia sitten
#6

Kysyjille. Jos laki jo mahdollistaa kriittisen tarkastelun joka vaatii jo nyt että pitää edellytykset täyttyä niin kyse on näytön arvoinnista johon lainsäätäjä ei pysty suoraan vaikuttamaan, tuomioistuin on perusltuslain nojalla riippumaton joten sinne emme voi ohjeita jakaa. Lainsäädäntömuutos humanitäärisen suojelun poistosta perusteena turvapaikkaa Suomen laista on tämän hallituksen toimesta hoidettu. Tämäkin idea lähti PS ryhmästä. niille jotka moittii kaikkia yrityksiä vaikuttaa asioihin niin ehdottaisin tutustumista ensin ulkomaalaislakiin sekä virastojen sekä tuomioistuimen eroihin valvonnassa sekä oikeusjärjestelmää laajemminkin. Silloin ei tarvitse kysellä asioita meiltä paksukalloilta 😀
Pienennä kommentti
Vastaa Ilmoita asiaton kommentti

https://www.suomenuutiset.fi/miksi-suomi-hyvaksyy-lahes-kaikki-irakilaisten-ja-somalialaisten-turvapaikkahakemukset-maahanmuuttovirasto-vastaa/


Lainsäätäjä pystyy vaikuttamaan näytön arviointiin Ulkomaalaislakia muuttamalla eli kirjoittamalla lakiin miten Maahanmuuttoviraston kuuluu toimia missäkin tilanteessa ja minkälainen näyttö on mahdollista katsoa uskottavaksi perusteeksi tulkinnalle että turvapaikanhakijaa vainotaan Geneven sopimuksen kriteerit täyttävästi.

Juuri näin. Toden totta oikeuslaitos on riippumaton, mutta se vain tulkitsee lakeja joita Leena Merikin säätää. Jos tulkintaan ei olla tyytyväisiä, silloin lakia pitää muuttaa niin että tällaista tulkintaa ei voi tehdä.
Persialaisen kalenterin mukaan 15-vuotias.

writer

Kirjoitan ehdotuksen ulkomaalaislain muuttamiseksi niin että Maahanmuuttoviraston nykyinen sikailu ja sekoilu jossa Maahanmuuttovirasto on euroopan löysin somalien suhteen ja euroopan löysimpiä irakilaisten suhteen ei enää ole mahdollista.

Myös muuten järkiperäistän ulkomaalaislain.
Versioni ei käsitykseni mukaan ole ristiriidassa eu-direktiivien tai kansainvälisten sopimusten kanssa.

Ulkomaalaislaki lainauksessa niiltä osin mihin pitää tehdä muutoksia.
Poistetut kohdat yliviivattu.
Lisätyt kohdat tummalla.


Quote
6 a § (11.6.2010/549)
Oikeuslääketieteellinen tutkimus iän selvittämiseksi

Oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi voidaan tehdä tehdään oikeuslääketieteellinen tutkimus, jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä hänen iästään antamiensa tietojen luotettavuutta.

Tutkimuksen tekeminen edellyttää, että tutkittava on antanut tietoon ja vapaaseen tahtoon perustuvan kirjallisen suostumuksensa siihen. Lisäksi edellytetään hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajansa kirjallista suostumusta.

Tutkimuksesta kieltäytymisestä seuraa, että asianomaista kohdellaan täysi-ikäisenä, jollei kieltäytymiselle ole hyväksyttävää syytä. Tutkimuksesta kieltäytyminen ei yksinään voi olla peruste sille, että kansainvälistä suojelua koskeva hakemus hylätään.

Ennen suostumuksen pyytämistä hakijalle tai perheenkokoajalle sekä hakijan tai perheenkokoajan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle on annettava tiedot iän selvittämisen merkityksestä, siinä käytettävistä oikeuslääketieteellisistä tutkimusmenetelmistä, näiden mahdollisista terveysvaikutuksista, tutkimuksen seurauksista sekä tutkimuksesta kieltäytymisen seurauksista. Tiedot on annettava hakijan tai perheenkokoajan sekä hakijan tai perheenkokoajan huoltajan tai muun laillisen edustajan äidinkielellä tai kielellä, jota hänen perustellusti voidaan olettaa ymmärtävän.

---


7 §
Yleiset menettelytavat hallintomenettelyssä

Asian ratkaisevan viranomaisen on esitettävä asianosaiselle arvio asian ratkaisemiseen kuluvasta ajasta.

Viranomaisen on huolehdittava asian selvittämisestä. Asianosaisen on esitettävä uskottava selvitys vaatimuksensa perusteista ja muutoinkin myötävaikutettava oman asiansa selvittämiseen. Viranomaisen on osoitettava asianosaiselle, mitä lisäselvitystä asiassa tulee esittää. Selvityspyynnön tulee olla yksilöity sekä oikeassa suhteessa niihin selvityskeinoihin, jotka asianosaisella on hänen olosuhteensa huomioon ottaen käytettävissään.

Jos asiassa tehtävä päätös saattaa merkittävästi vaikuttaa muun samanaikaisesti vireillä olevan asian ratkaisemiseen, asiat on valmisteltava yhdessä ja ratkaistava mahdollisuuksien mukaan samalla kertaa, jollei yhdessä käsittelemisestä aiheudu haitallista viivytystä.

---
8 §
Henkilökohtainen läsnäolo sekä asiamiehen ja avustajan käyttö

Tämän lain mukainen hallintoasia on pantava vireille henkilökohtaisesti, jollei jäljempänä toisin säädetä. Suomessa oleva henkilö voidaan asian selvittämiseksi lisäksi velvoittaa saapumaan viranomaisen kuultavaksi. Henkilö, joka jättää noudattamatta saapumisvelvoitteen, voidaan määrätä noudettavaksi. Poliisin velvollisuudesta antaa virka-apua säädetään poliisilaissa.

Hallintoasian vireillepanossa ja käsittelyssä asianosainen saa käyttää avustajaa jonka hän itse maksaa tai joka tekee työnsä vapaaehtoisena ilmaiseksi. Hallintoasian vireillepanossa ja käsittelyssä saa käyttää myös asiamiestä jonka hän itse maksaa tai joka tekee työnsä vapaaehtoisena ilmaiseksi, jos ulkomaalaisen henkilökohtainen kuuleminen tai paikalle saapuminen ei ole tarpeen asian selvittämiseksi tai hänen henkilöllisyytensä varmistamiseksi.

Tämän lain mukaisen muutoksenhakuasian vireillepanossa tai käsittelyssä asianosainen saa käyttää avustajaa tai asiamiestä. Ulkomaalainen voidaan velvoittaa saapumaan henkilökohtaisesti tuomioistuimeen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.

Avustajan ja asiamiehen kelpoisuudesta sekä salassapitovelvollisuudesta säädetään erikseen.

---

9 §
Oikeusapu

Ulkomaalaisen oikeudesta saada oikeusapua säädetään oikeusapulaissa (257/2002).

Ulkomaalaisella ei ole oikeutta oikeusapuun jos hän hakee suomesta turvapaikkaa vaan hän järjestää tällöin itselleen avustajan tai asiamiehen jonka maksaa itse omilla varoillaan tai turvautuu vapaaehtoisten apuun.

Valitus maahanmuuttoviraston kielteisestä turvapaikkapäätöksestä pitää tehdä valittajan omilla varoilla tai vapaaehtoisten avulla.

Hallintoasiaa käsiteltäessä ulkomaalaiselle määrättynä avustajana voi kuitenkin toimia myös muu lakimieskoulutuksen saanut henkilö kuin julkinen oikeusavustaja.

Käsitellessään tässä laissa tarkoitettua asiaa tuomioistuin voi myöntää ulkomaalaiselle oikeusapua edellyttämättä selvitystä oikeusavun hakijan taloudellisesta asemasta. Avustajan palkkio suoritetaan valtion varoista siten kuin oikeusapulaissa säädetään.


---

36 § (13.9.2013/668)
Yleiset edellytykset oleskeluluvan myöntämiselle

Oleskelulupa voidaan jättää jätetään myöntämättä, jos ulkomaalaisen katsotaan vaarantavan yleistä järjestystä tai turvallisuutta, kansanterveyttä tai Suomen kansainvälisiä suhteita taikka jos henkilön maahantulo ja kauttakulku tulee Suomea sitovan kansainvälisoikeudellisen velvoitteen tai Euroopan unionista tehdyn sopimuksen nojalla annetun neuvoston päätöksen mukaisesti estää. Kansanterveyden vaarantaminen ei kuitenkaan estä jatkoluvan myöntämistä, jos luvan myöntämisen edellytykset ovat muutoin olemassa. Kansainvälisten suhteiden vaarantaminen ei kuitenkaan estä oleskeluluvan myöntämistä perhesiteen perusteella taikka oleskeluluvan myöntämistä ulkomaalaiselle, jos hänelle on unionin jäsenvaltiossa myönnetty pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupa. (29.5.2015/689)

Oleskelulupa voidaan jättää jätetään myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä ulkomaalaisen tarkoituksena olevan maahantuloa tai maassa oleskelua koskevien säännösten kiertäminen.

Oleskelulupa perhesiteen perusteella voidaan jättää jätetään myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä perheenkokoajan saaneen oleskelulupansa maahantuloa tai maassa oleskelua koskevia säännöksiä kiertämällä antamalla vääriä tietoja henkilöllisyydestään tai perhesuhteistaan.

---
37 §
Perheenjäsen

Tätä lakia sovellettaessa perheenjäseneksi katsotaan Suomessa asuvan henkilön aviopuoliso sekä alle 18-vuotias 16-vuotias naimaton lapsi joka on riippuvainen suomessa asuvasta henkilöstä tai hänen aviopuolisostaan, jonka huoltaja on Suomessa asuva henkilö tai tämän aviopuoliso. Jos Suomessa asuva henkilö on alaikäinen lapsi, perheenjäsen on hänen huoltajansa. Perheenjäseneksi katsotaan myös samaa sukupuolta oleva henkilö, jos parisuhde on kansallisesti rekisteröity. (19.5.2006/380)

Aviopuolisoihin rinnastetaan jatkuvasti yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa elävät henkilöt sukupuolestaan riippumatta. Tällaisen rinnastuksen edellytyksenä on, että he ovat asuneet vähintään kaksi vuotta yhdessä. Asumisaikaa ei edellytetä, jos henkilöillä on yhteisessä huollossa oleva lapsi tai jos on muu painava syy.

Edellä 1 momentissa määriteltyyn lapseen rinnastetaan alle 18-vuotias 16-vuotias naimaton lapsi, joka on huoltajansa tosiasiallisessa huollossa ja tosiasiallisen huollon tarpeessa oleskelulupahakemuksen ratkaisupäivänä, mutta jonka huoltosuhteesta ei ole saatavissa virallista selvitystä (kasvattilapsi). Rinnastaminen edellyttää lisäksi luotettavaa selvitystä siitä, että lapsen aikaisemmat huoltajat ovat todistettavasti kuolleet tai kadoksissa ja että lapsella on ollut tosiasiallinen huoltosuhde perheenkokoajaan tai tämän aviopuolisoon ennen perheenkokoajan Suomeen saapumista. Jos perheenkokoaja on Suomessa oleva kasvattilapsi, rinnastaminen edellyttää luotettavaa selvitystä siitä, että tosiasiallinen huoltosuhde on ollut olemassa ennen perheenkokoajan Suomeen saapumista. (11.6.2010/549)
---

38 § (11.6.2010/549)
Edellytys lapsen alaikäisyydestä

Oleskeluluvan myöntäminen perhesiteen perusteella alaikäiselle naimattomalle lapselle edellyttää, että lapsi on alaikäinen alle 16-vuotias sinä päivänä, jolloin lapsen oleskelulupahakemus ratkaistaan. Oleskeluluvan myöntäminen alaikäisen perheenkokoajan perheenjäsenelle edellyttää, että perheenkokoaja on alaikäinen alle 16 vuotias sinä päivänä, jolloin perheenjäsenen oleskelulupahakemus ratkaistaan. Oleskeluluvan myöntämisen edellytyksenä on lisäksi, että perheenkokoajalla on oleskelulupa jo asian vireilletulopäivänä.

Oleskelulupaa ei voida 1 momentin perusteella kuitenkaan evätä, jos hakemuksen käsittely on merkittävästi viivästynyt hakijasta tai perheenkokoajasta riippumattomasta syystä ja tämä on myötävaikuttanut asian selvittämiseen.


---
39 §
Toimeentuloedellytys oleskelulupaa myönnettäessä

Oleskeluluvan myöntäminen edellyttää, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu, jollei tässä laissa toisin säädetä. Toimeentuloedellytyksestä voidaan yksittäisessä tapauksessa poiketa, jos siihen on poikkeuksellisen painava syy tai lapsen etu sitä vaatii. Toimeentuloedellytystä ei sovelleta myönnettäessä oleskelulupa 6 luvun perusteella, jollei 114 §:n 4 momentista muuta johdu. (11.6.2010/549)

Ulkomaalaisen toimeentulo katsotaan turvatuksi ensimmäistä oleskelulupaa myönnettäessä, jos hänen maassa oleskelunsa kustannetaan tavanomaiseksi katsottavilla ansiotyöstä, yrittäjätoiminnasta, eläkkeistä, varallisuudesta tai muista lähteistä saatavilla tuloilla siten, että hänen ei voida olettaa joutuvan toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitetun toimeentulotuen tai vastaavan muun toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen. Tällaisena etuutena ei pidetä pidetään kustannuksia korvaavia sosiaaliturvaetuuksia korvaavista sosiaaliturvaetuuksista asumistukea.

Jatkolupaa myönnettäessä ulkomaalaisen toimeentulon on oltava turvattu kuten 2 momentissa on säädetty kuitenkin niin, että tilapäinen turvautuminen toimeentulotukeen tai muuhun vastaavaan toimeentuloa turvaavaan etuuteen ei ole luvan myöntämisen esteenä.

Hakijan on esitettävä viranomaiselle selvitys siitä, millä tavoin hänen toimeentulonsa Suomessa turvataan.

---
41 §
Liikkumisoikeus

Maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on oikeus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa kun maksaa asumisensa itse omasta työnteostaan ansaitsemillaan rahoilla.


---
45 §
Tilapäisen oleskeluluvan myöntäminen ulkomailla olevalle henkilölle

Tilapäinen oleskelulupa myönnetään ulkomailla olevalle henkilölle:

1) tilapäistä työntekoa varten;

2) tilapäistä elinkeinonharjoittamista varten;

3) opiskelua varten; taikka

4) jos on muu erityinen syy luvan myöntämiselle.

Tilapäistä työntekoa varten myönnetään työntekijän oleskelulupa tai muu oleskelulupa. Tilapäistä elinkeinon harjoittamista varten myönnetään elinkeinonharjoittajan oleskelulupa. Työntekijän ja elinkeinonharjoittajan oleskeluluvan myöntämisestä säädetään tarkemmin 5 luvussa.

Kun ulkomaalaiselle on myönnetty tilapäinen oleskelulupa, hänen perheenjäsenelleen myönnetään tilapäinen oleskelulupa samaksi ajaksi edellyttäen että kukaan perheenjäsenistä ei joudu turvautumaan yhteiskunnan tukiin suomessa ollessaan.


---

46 § (13.4.2007/486)
Oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten

Jos ulkomaalainen on hyväksytty opiskelijaksi Suomessa olevaan oppilaitokseen, myönnetään 45 §:n 1 momentin 3 kohdan mukainen tilapäinen oleskelulupa tutkintoon tai ammattiin johtaviin opintoihin taikka, jos siihen on perusteltu syy, myös muihin opintoihin. Oleskeluluvan myöntäminen edellyttää, että ulkomaalaisella on luotettavan ja vakavaraisen yhtiön tai laitoksen myöntämä vakuutus, joka kattaa sairaanhoidon kustannukset. Jos opintojen arvioitu kesto on vähintään kaksi vuotta, riittävää on, että vakuutus kattaa lääkekustannukset.


---

47 §
Jatkuvan oleskeluluvan myöntäminen ulkomailla olevalle henkilölle

Jatkuva oleskelulupa myönnetään ulkomailla olevalle henkilölle:

1) jos ulkomaalainen on ollut Suomen kansalainen tai ainakin toinen hänen vanhemmistaan tai yksi hänen isovanhemmistaan on tai on ollut syntyperäinen Suomen kansalainen;

2) jatkuvaluonteista työntekoa varten;

3) jatkuvaluonteista elinkeinonharjoittamista varten; taikka

4) kolmansien maiden kansalaisten erityisestä maahanpääsymenettelystä tieteellistä tutkimusta varten annetussa neuvoston direktiivissä 2005/71/EY (tutkijadirektiivi) tarkoitetun tieteellisen tutkimushankkeen suorittamista varten.
(8.8.2008/516)

Jatkuvaluonteista työntekoa varten myönnetään työntekijän oleskelulupa tai muu oleskelulupa. Jatkuvaluonteista elinkeinonharjoittamista varten myönnetään elinkeinonharjoittajan oleskelulupa. Työntekijän ja elinkeinonharjoittajan oleskeluluvan myöntämisestä säädetään tarkemmin 5 luvussa.

Kun ulkomaalaiselle on myönnetty jatkuva tai pysyvä oleskelulupa, hänen perheenjäsenelleen myönnetään jatkuva oleskelulupa. Kun ulkomaalaiselle on myönnetty 10 luvun mukainen oleskelukortti unionin kansalaisen perheenjäsenenä ja hän on säilyttänyt 161 d tai 161 e §:n perusteella oleskeluoikeutensa henkilökohtaisten perusteidensa nojalla, hänen perheenjäsenelleen myönnetään jatkuva oleskelulupa. (23.3.2007/360)

Jatkuvan oleskeluluvan myöntäminen 1 momentin 1 kohdan nojalla ei edellytä, että ulkomaalaisen tai hänen perheenjäsenensä toimeentulo on turvattu.

Kun ulkomaalaiselle on myönnetty jatkuva tai pysyvä oleskelulupa perhesiteen perusteella ja luvan myöntämisen perusteena ollut perheside on katkennut, hänen ulkomailla olevalle perheenjäsenelleen voidaan myöntää jatkuva oleskelulupa edellyttäen, että tämän toimeentulo on turvattu. Päätöksenteossa on kuitenkin otettava huomioon Suomessa jo luvallisesti asuvan henkilön mahdollisuus muuttaa takaisin kotimaahansa tai johonkin muuhun maahan viettämään perhe-elämää, jos perhesiteiden voidaan kokonaisuudessaan katsoa painottuvan sinne.

---

48 § (21.1.2011/57)
Oleskeluluvan myöntäminen entisen Neuvostoliiton alueelta peräisin olevalle henkilölle

Sen lisäksi, mitä tässä laissa muutoin säädetään, myönnetään jatkuva oleskelulupa entisen Neuvostoliiton alueelta peräisin olevalle henkilölle:

1) jos hakija on kuulunut Inkerin siirtoväkeen, joka vuosina 1943 ja 1944 siirrettiin Suomeen ja sodan päätyttyä palautettiin Neuvostoliittoon; tai

2) jos hakija on palvellut Suomen armeijassa vuosien 1939–1945 aikana.

Oleskeluluvan myöntämisen edellytyksenä on, että hakijalla on käytössään asunto Suomessa.

Oleskelulupa myönnetään myös 1 momentissa tarkoitetun henkilön perheenjäsenelle sekä hänen huollettavanaan olevalle lapselle, joka ei ole täyttänyt kahdeksaatoista vuotta ennen kuin hakijalle on myönnetty oleskelulupa 1 momentissa mainitulla perusteella.

Tässä pykälässä tarkoitetun oleskeluluvan myöntäminen ei edellytä, että ulkomaalaisen tai hänen perheenjäsenensä toimeentulo on turvattu.

---

49 §
Ensimmäisen määräaikaisen oleskeluluvan myöntäminen ilman oleskelulupaa maahan saapuneelle ulkomaalaiselle

Ilman oleskelulupaa maahan saapuneelle ulkomaalaiselle myönnetään tilapäinen tai jatkuva oleskelulupa Suomessa, jos edellytykset tällaisen oleskeluluvan myöntämiseksi ulkomailla ovat olemassa ja:

1) ulkomaalainen on ollut Suomen kansalainen tai ainakin toinen hänen vanhemmistaan tai yksi hänen isovanhemmistaan on tai on ollut syntyperäinen Suomen kansalainen;

2) ulkomaalainen on jo ennen Suomeen saapumistaan asunut vähintään kaksi vuotta yhdessä Suomessa asuvan aviopuolisonsa kanssa tai elänyt jatkuvasti vähintään kaksi vuotta yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa Suomessa asuvan henkilön kanssa;

3) työntekijän tai elinkeinonharjoittajan oleskeluluvan myöntämättä jättäminen Suomesta haettuna olisi ulkomaalaisen tai työnantajan kannalta perusteetonta;

4) ulkomaalainen on ennen Suomeen saapumistaan oleskellut toisessa jäsenvaltiossa tutkijadirektiivissä tarkoitetun tieteellisen tutkimuksen suorittamista varten ja hakee Suomessa oleskelulupaa samaan tarkoitukseen taikka on tällaisen henkilön perheenjäsen; (16.12.2011/1338)

4 a) ulkomaalainen on Euroopan unionin sinisen kortin haltija, joka on ennen Suomeen saapumistaan oleskellut toisessa jäsenvaltiossa vähintään kahdeksantoista kuukauden ajan korkeaa pätevyyttä vaativaa työtä varten ja hakee Suomessa Euroopan unionin sinistä korttia jätettyään hakemuksen viimeistään kuukauden kuluttua maahan saapumisestaan tai on tällaisen henkilön perheenjäsen ja perhe on muodostettu ennen Suomeen tuloa; taikka (16.12.2011/1338)

5) oleskeluluvan epääminen olisi ilmeisen kohtuutonta. (16.12.2011/1338)
(8.8.2008/516)


Oleskelulupa myönnetään tilapäisenä tai jatkuvana samoin perustein kuin vastaava lupa ulkomailta haettuna.

Edellä 1 momentin 2 kohdan säännöstä sovelletaan vastaavasti myös samaa sukupuolta olevien rekisteröityihin parisuhteisiin sekä jatkuvasti yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa elävien samaa sukupuolta olevien parisuhteisiin.

---

49 a § (13.9.2013/668)
Oleskeluluvan myöntäminen pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa saaneelle kolmannen maan kansalaiselle ja hänen perheenjäsenelleen

Pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan toisessa unionin jäsenvaltiossa saaneelle kolmannen maan kansalaiselle myönnetään määräaikainen oleskelulupa Suomessa tai ulkomailta haettuna:

1) taloudellisen toiminnan harjoittamista varten ansiotyössä tai itsenäisenä ammatinharjoittajana;

2) opintojen suorittamiseen tai ammattikoulutukseen osallistumista varten; taikka

3) muusta syystä.


Oleskelulupa myönnetään tilapäisenä tai jatkuvana ottaen huomioon tarkoitetun oleskelun luonne.

Työntekoa varten myönnetään työntekijän oleskelulupa tai muu oleskelulupa. Elinkeinon harjoittamista varten myönnetään elinkeinonharjoittajan oleskelulupa. Työntekijän ja elinkeinonharjoittajan oleskeluluvan myöntämisestä säädetään tarkemmin 5 luvussa.

Kun toisessa unionin jäsenvaltiossa pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan saaneelle myönnetään tilapäinen tai jatkuva oleskelulupa, hänen perheenjäsenelleen myönnetään samaksi ajaksi tilapäinen tai jatkuva oleskelulupa Suomessa tai ulkomailta haettuna.

---

50 § (23.3.2007/360)
Oleskeluluvan myöntäminen Suomen kansalaisen perheenjäsenelle

Suomessa asuvan Suomen kansalaisen perheenjäsenelle ja tämän alaikäiselle naimattomalle lapselle myönnetään perhesiteen perusteella jatkuva väliaikainen oleskelulupa Suomessa tai ulkomailla haettuna.
Oleskelulupa voidaan muuttaa jatkuvaksi vain jos perhe on kyennyt kustantamaan itse oman elämisensä ilman turvautumista yhteiskunnan tukiin väliaiksen oleskeluluvan ajan

Jatkuva oleskelulupa myönnetään Suomessa asuvan Suomen kansalaisen muulle omaiselle kuin perheenjäsenelle, jos oleskeluluvan epääminen olisi kohtuutonta sen vuoksi, että asianomaisten on Suomessa tarkoitus jatkaa aikaisemmin viettämäänsä kiinteää perhe-elämää tai että omainen on täysin riippuvainen Suomessa asuvasta Suomen kansalaisesta. Muun omaisen on odotettava lupahakemuksen käsittelyä ulkomailla.

Jos Suomen kansalainen on käyttänyt Euroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella, asetuksen (ETY) N:o 1612/68 muuttamisesta ja direktiivien 64/221/ETY, 68/360/ETY, 72/194/ETY, 73/148/ETY, 75/34/ETY, 75/35/ETY, 90/364/ETY, 90/365/ETY ja 93/96/ETY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2004/38/EY (vapaan liikkuvuuden direktiivi) säädettyä liikkumisoikeuttaan siirtymällä toiseen jäsenvaltioon tai oleskelemalla toisessa jäsenvaltiossa ja perheenjäsen on siirtynyt hänen mukanaan tai seurannut häntä myöhemmin, perheenjäsenen maahantuloon ja oleskeluun sovelletaan 10 luvun säännöksiä.

Tässä pykälässä tarkoitetun oleskeluluvan myöntäminen ei edellytä, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu.


Suomessa asuvan suomen kansalaisen tai hänen suomeen tulevan perheenjäsenensä pitää kyetä maksamaan perheen eläminen ja lastensa eläminen omilla ansiotuloillaan.

---
50 a § (23.3.2007/360)
Oleskeluluvan myöntäminen Suomessa asuvan unionin kansalaisen perheenjäsenelle

Suomessa asuvan ja oleskelunsa rekisteröineen unionin kansalaisen tai häneen rinnastettavan perheenjäsenelle taikka tämän alaikäiselle lapselle, jonka oleskeluoikeutta ei voida rekisteröidä tai vahvistaa 10 luvun perusteella, myönnetään perhesiteen perusteella jatkuva väliaikainen oleskelulupa. Oleskelulupa myönnetään Suomessa tai ulkomailla haettuna.
Oleskelulupa voidaan muuttaa jatkuvaksi jos perhe on kyennyt maksamaan elämisensä ansiotuloillaan väliaikaisen oleskeluluvan ajan.

Tässä pykälässä tarkoitetun oleskeluluvan myöntäminen Pohjoismaan kansalaisen perheenjäsenelle tai tämän alaikäiselle lapselle ei edellytä, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu.

51 § (22.5.2015/674)
Oleskeluluvan myöntäminen maasta poistumisen estymisen vuoksi

Suomessa olevalle ulkomaalaiselle myönnetään tilapäinen oleskelulupa, jos:

1) häntä ei tilapäisestä terveydellisestä syystä voida palauttaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa; taikka

2) hänen paluunsa kotimaahan tai pysyvään asuinmaahan ei ole tosiasiassa mahdollista.

Oleskelulupaa 1 momentin 2 kohdan perusteella ei myönnetä, jos ulkomaalaisen paluu jää sen vuoksi toteutumatta, että hän ei suostu palaamaan kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa tai vaikeuttaa paluunsa järjestelyä.

Oleskeluluvan myöntäminen ei edellytä, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu.

Jos ulkomaalaiselle myönnetään oleskelulupa 1 momentin perusteella tai 2 momentin perusteella, hänen ulkomailla olevalle perheenjäsenelleen ei myönnetä oleskelulupaa perhesiteen perusteella.

---
52 §
Oleskeluluvan myöntäminen yksilöllisestä inhimillisestä syystä

Suomessa olevalle ulkomaalaiselle myönnetään jatkuva tilapäinen oleskelulupa, jos oleskeluluvan epääminen olisi ilmeisen kohtuutonta hänen terveydentilansa, Suomeen syntyneiden siteiden tai muun yksilöllisen inhimillisen syyn vuoksi, kun erityisesti otetaan huomioon olosuhteet, joihin hän joutuisi kotimaassaan, tai hänen haavoittuva asemansa.

Oleskeluluvan myöntäminen ei edellytä, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu.

Ulkomaalaisen, jolle on myönnetty oleskelulupa 1 momentin perusteella, perheenjäsenelle myönnetään oleskelulupa 47 §:n 3 momentin perusteella.


Jos oleskelulupa 1 momentin perusteella myönnetään Suomeen yksin tulleelle alaikäiselle lapselle, hänen ulkomailla olevalle alaikäiselle sisarukselleen myönnetään jatkuva tilapäinen oleskelulupa. Oleskeluluvan myöntämisen edellytyksenä on, että sisarukset ovat asuneet yhdessä ja lasten vanhemmat eivät ole elossa tai heidän olinpaikkansa on tuntematon. Oleskeluluvan myöntäminen edellyttää lisäksi, että oleskeluluvan myöntäminen on lasten edun mukaista. Oleskeluluvan myöntäminen ei edellytä, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu.

---
52 a § (21.7.2006/619)
Oleskeluluvan myöntäminen ihmiskaupan uhrille

Suomessa olevalle ihmiskaupan uhrille myönnetään tilapäinen oleskelulupa, jos:

1) ihmiskaupan uhrin oleskelu Suomessa on perusteltua ihmiskaupan esitutkinnan tai tuomioistuinkäsittelyn vuoksi;

2) ihmiskaupan uhri on valmis tekemään yhteistyötä viranomaisten kanssa ihmiskaupasta epäiltyjen kiinni saamiseksi; sekä

3) ihmiskaupan uhrilla ei ole enää siteitä ihmiskaupasta epäiltyihin.

Jos ihmiskaupan uhri on erityisen haavoittuvassa asemassa, oleskelulupa voidaan myöntää jatkuvana ja riippumatta siitä, täyttyvätkö 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetyt edellytykset vai ei.

Oleskeluluvan myöntäminen ei edellytä, että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu.

Jos ihmiskaupan uhrille myönnetään tilapäinen oleskelulupa, hänen ulkomailla olevalle perheenjäsenelleen ei myönnetä oleskelulupaa perhesiteen perusteella. Jos hänelle myönnetään jatkuva oleskelulupa, perheenjäsenelle myönnetään oleskelulupa 47 §:n 3 momentin perusteella.

---
52 b § (10.4.2015/389)
Harkinta-aika ilman oleskeluoikeutta maassa olevalle ihmiskaupan uhrille

Ennen 52 a §:n mukaisen oleskeluluvan myöntämistä ihmiskaupan uhrille voidaan antaa vähintään kolmenkymmenen päivän ja enintään kuuden kuukauden harkinta-aika.

Harkinta-aikaa voidaan jatkaa, jos uhrin henkilökohtaiset olosuhteet sitä edellyttävät. Harkinta-ajan kokonaiskesto voi olla yhteensä enintään kuusi kuukautta.

Harkinta-ajan kuluessa ihmiskaupan uhrin tulee päättää, tekeekö hän viranomaisten kanssa 52 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua yhteistyötä.

Harkinta-aika voidaan keskeyttää, jos ihmiskaupan uhri on vapaaehtoisesti ja omasta aloitteestaan solminut uudelleen suhteet ihmiskaupasta epäiltyihin tai jos keskeyttäminen on tarpeen 36 §:n 1 momentissa mainituilla perusteilla.

52 c § (10.4.2015/389)
Harkinta-ajasta päättäminen

Poliisi tai rajatarkastusviranomainen päättää harkinta-ajan antamisesta, jatkamisesta ja keskeyttämisestä.

Kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetussa laissa (746/2011) tarkoitettua auttamisjärjestelmää ylläpitävä Joutsenon vastaanottokeskus voi päättää harkinta-ajan antamisesta, jatkamisesta ja keskeyttämisestä, jos ihmiskaupan uhri otetaan auttamisjärjestelmään ennen kuin poliisi tai rajatarkastusviranomainen on tehnyt asiaa koskevan päätöksen. Vastaanottokeskus ilmoittaa viipymättä harkinta-aikaa koskevista päätöksistään poliisille.

Harkinta-ajasta sekä sen jatkamisesta ja keskeyttämisestä ilmoitetaan kirjallisesti ihmiskaupan uhrille. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi harkinta-ajan tarkoitus, alkamisajankohta ja kesto sekä mahdollisuus keskeyttää harkinta-aika ja perusteet, joilla harkinta-aika voidaan keskeyttää.

----

53 §
Ensimmäisen määräaikaisen oleskeluluvan pituus

Ensimmäinen määräaikainen oleskelulupa myönnetään yhdeksi vuodeksi, kuitenkin enintään hakijan matkustusasiakirjan voimassaoloajaksi, jollei oleskelulupaa haeta lyhyemmäksi ajaksi.

Jos oleskelulupa myönnetään perhesiteen perusteella, ei myönnettävän oleskeluluvan voimassaoloaika kuitenkaan saa olla pidempi kuin oleskeluluvan myöntämisen perusteena olevan perheenjäsenen oleskeluluvan voimassaoloaika.

Oleskelulupa voidaan myöntää vuotta lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi, jos oleskelulupa myönnetään sellaista oikeustointa tai työtehtävää taikka sellaisia opintoja varten, jotka suoritetaan tiedossa olevan määräajan kuluessa. Määräaikaista oleskelulupaa ei saa kuitenkaan myöntää yli kahdeksi vuodeksi.

Ulkomaalaiselle, joka on ollut Suomen kansalainen tai jonka vanhemmista ainakin toinen tai yksi isovanhemmista on tai on ollut syntyperäinen Suomen kansalainen, määräaikainen oleskelulupa myönnetään neljäksi kahdeksi vuodeksi, jollei sitä haeta lyhyemmäksi ajaksi.

Vieraan valtion diplomaatti- tai konsuliedustuston henkilökuntaan kuuluvalle tai hänen perheenjäsenelleen oleskelulupa voidaan myöntää koko ilmoitetun toimikauden pituiseksi ajaksi.

Ihmiskaupan uhrille ja 52 d §:ssä tarkoitetulle laittomasti maassa oleskelleelle ja työskennelleelle kolmannen maan kansalaiselle oleskelulupa myönnetään vähintään kuudeksi kuukaudeksi ja enintään yhdeksi vuodeksi. (20.7.2012/449)

Oleskelulupa pakolaisuuden ja toissijaisen suojelun perusteella myönnetään neljäksi vuodeksi. (8.5.2009/323)

Oleskelulupa pakolaisuuden perusteella myönnetään kolmeksi vuodeksi ja oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella myönnetään yhdeksi vuodeksi mitkä ovat eu-direktiivin määrittämät vähimmäisajat.

Euroopan unionin sininen kortti myönnetään kahdeksi vuodeksi. Jos työsuhde on voimassa tätä lyhyemmän ajan, Euroopan unionin sininen kortti myönnetään työsuhteen voimassaoloajaksi lisättynä kolmella kuukaudella. Euroopan unionin sinisen kortin haltijan perheenjäsenelle myönnetään oleskelulupa vastaavaksi ajaksi. (16.12.2011/1338)

Ulkomaalaiselle, joka on todistajansuojeluohjelmasta annetun lain mukaisessa todistajansuojeluohjelmassa, ja ulkomaalaiselle, joka otetaan Suomeen tämän lain 93 §:n nojalla tehdyn valtioneuvoston päätöksen perusteella ja jolle päätetään myöntää jatkuva oleskelulupa 113 §:n 1 momentin perusteella, myönnetään määräaikainen oleskelulupa neljäksi vuodeksi. (6.2.2015/90)

---
54 § (20.1.2006/34)
Jatkoluvan myöntäminen

Uusi määräaikainen oleskelulupa myönnetään, jos edellytykset, joiden perusteella ulkomaalaiselle myönnettiin edellinen määräaikainen oleskelulupa, ovat edelleen olemassa.

Jos ulkomaalainen on saanut oleskeluluvan kansainvälisen suojelun perusteella, uusi määräaikainen oleskelulupa myönnetään, jollei esille tulleiden seikkojen perusteella vaikuta ilmeiseltä, etteivät edellytykset, joiden perusteella ulkomaalaiselle myönnettiin edellinen määräaikainen oleskelulupa, ole edelleen voimassa. uuden määräaikaisen oleskeluluvan myöntämistä ennen tutkitaan ovatko edellytykset joiden perusteella ulkomaalaiselle myönnettiin edellinen määräaikainen oleskelulupa edelleen voimassa.

Ulkomaalaiselle, jolle on myönnetty tilapäinen oleskelulupa 45 §:n 1 momentin perusteella työntekoa tai elinkeinon harjoittamista varten, myönnetään kahden vuoden yhtäjaksoisen maassa oleskelun jälkeen jatkuva oleskelulupa, jos luvan myöntämisen edellytykset ovat edelleen olemassa.

Ulkomaalaiselle, jolle on myönnetty tilapäinen oleskelulupa 45 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla opiskelua varten, myönnetään tutkinnon suorittamisen jälkeen uusi tilapäinen oleskelulupa työnhakua varten.

Ulkomaalaiselle, jolle on myönnetty tilapäinen oleskelulupa 51 §:n nojalla maasta poistamisen estymisen vuoksi, ihmiskaupan uhrille, jolle on myönnetty tilapäinen oleskelulupa, ja 52 d §:ssä tarkoitetulle laittomasti maassa oleskelleelle ja työskennelleelle kolmannen maan kansalaiselle, jolle on myönnetty tilapäinen oleskelulupa, myönnetään kahden vuoden yhtäjaksoisen maassa oleskelun jälkeen jatkuva oleskelulupa uusi tilapäinen oleskelulupa, jos olosuhteet, joiden perusteella edellinen määräaikainen lupa myönnettiin, ovat edelleen voimassa. (20.7.2012/449)

Edellä 52 d §:ssä tarkoitetulle kolmannen maan kansalaiselle myönnetyn tilapäisen oleskeluluvan voimassaoloa jatketaan siihen asti kunnes hänelle on maksettu hänelle kuuluvat, perityksi saadut palkkasaatavat. (6.2.2015/93)

Uusi määräaikainen oleskelulupa myönnetään uudella perusteella, jos ulkomaalaiselle voitaisiin myöntää ensimmäinen oleskelulupa tällä uudella perusteella. Ulkomaalaiselle, jolle on myönnetty tilapäinen tai jatkuva oleskelulupa perhesiteen perusteella, voidaan myöntää oleskelulupa perhesiteen päätyttyä sillä perusteella, että henkilöllä on kiinteät siteet Suomeen tai että hänen henkilökohtainen tilanteensa on erityisen vaikea puolison häneen tai hänen lapseensa perhesiteen voimassaolon aikana kohdistaman tai hyväksymän väkivallan tai hyväksikäytön vuoksi ja luvan epääminen olisi olosuhteet huomioon ottaen kohtuutonta. (10.4.2015/377)

---
55 § (20.1.2006/34)
Jatkoluvan pituus

Uusi määräaikainen oleskelulupa myönnetään enintään neljäksi kahdeksi vuodeksi. (23.3.2007/358)

Edellä 54 §:n 3 ja 5 momentissa tarkoitetussa tapauksessa, kun oleskeluluvan peruste muuttuu tilapäisestä jatkuvaksi, oleskeluluvan pituuteen sovelletaan ensimmäisen määräaikaisen oleskeluluvan pituutta koskevan 53 §:n säännöksiä.

Jos oleskelulupa myönnetään perhesiteen perusteella, myönnettävän määräaikaisen oleskeluluvan voimassaoloaika ei kuitenkaan saa olla pidempi kuin oleskeluluvan myöntämisen perusteena olevan perheenkokoajan määräaikaisen oleskeluluvan voimassaoloaika. (19.5.2006/380)

Tilapäinen oleskelulupa Suomessa tutkinnon suorittaneelle myönnetään 54 §:n 4 momentin nojalla yhden kerran enintään yhdeksi vuodeksi edellisen oleskeluluvan päättymisestä. (6.2.2015/93)

Euroopan unionin sininen kortti myönnetään kahdeksi vuodeksi. Jos työsuhde on voimassa tätä lyhyemmän ajan, Euroopan unionin sininen kortti myönnetään työsuhteen voimassaoloajaksi lisättynä kolmella kuukaudella. Euroopan unionin sinisen kortin haltijan perheenjäsenelle myönnetään oleskelulupa vastaavaksi ajaksi. (16.12.2011/1338)
---
56 § (19.5.2006/380)
Pysyvän oleskeluluvan myöntäminen

Pysyvä oleskelulupa myönnetään voidaan myöntää ulkomaalaiselle, joka on jatkuvan oleskeluluvan saatuaan luvallisesti oleskellut maassa yhtäjaksoisesti neljän vuoden ajan, jos edellytykset, joiden perusteella ulkomaalaiselle myönnetään jatkuva oleskelulupa, ovat olemassa ja pysyvän oleskeluluvan myöntämiselle ei ole tässä laissa mainittuja esteitä. Oleskelua pidetään yhtäjaksoisena, jos ulkomaalainen on oleskellut Suomessa vähintään puolet 90% oleskeluluvan voimassaoloajasta. Yhtäjaksoista oleskelua eivät katkaise poissaolot, jotka johtuvat tavanomaisista loma- tai muista matkoista jos matkat kestävät korkeintaan 2 viikkoa kerrallaan ja matkoja on korkeintaan 4 viikkoa vuodessa tai työskentelystä ulkomailla olevassa työkohteessa suomalaisen työnantajan lähettämänä.

Perhesiteen perusteella määräaikaisen oleskeluluvan saaneelle ulkomaalaiselle voidaan myöntää pysyvä oleskelulupa, vaikka perheenkokoaja ei täytä pysyvän oleskeluluvan myöntämisen edellytyksiä.

Neljän vuoden määräaika lasketaan maahantulopäivästä, jos ulkomaalaisella on maahan saapuessaan ollut oleskelulupa jatkuvaa maassaoleskelua varten. Jos oleskelulupaa on haettu Suomessa, neljän vuoden määräaika lasketaan ensimmäistä jatkuvaa maassaoleskelua varten myönnetyn määräaikaisen oleskeluluvan alkamispäivästä.

Jos oleskelulupa on saatu pakolaisuuden, toissijaisen suojelun tai humanitaarisen suojelun perusteella, neljän vuoden määräaika lasketaan maahantulopäivästä. (8.5.2009/323)

---

56 a § (13.9.2013/668)
Pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan myöntäminen

Pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupa myönnetään kolmannen maan kansalaiselle, joka on jatkuvan oleskeluluvan saatuaan välittömästi ennen oleskelulupahakemuksen jättämistä luvallisesti oleskellut maassa yhtäjaksoisesti viiden vuoden ajan, jos edellytykset jatkuvan oleskeluluvan myöntämiselle ovat olemassa ja pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan myöntämiselle ei ole tässä laissa mainittuja esteitä.

Alle kuuden kahden kuukauden yhtäjaksoinen oleskelu Suomen ulkopuolella ei keskeytä yhtäjaksoista oleskelua, jos poissaolojaksot ovat yhteensä enintään kymmenen neljä kuukautta. Oleskelua voidaan erityisistä syistä pitää yhtäjaksoisena edellä mainittuja ajanjaksoja pidemmistä poissaolojaksoista huolimatta, joita ei kuitenkaan oteta huomioon oleskeluaikaa laskettaessa. Jos pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan hakija on Euroopan unionin sinisen kortin haltija, alle kahdentoista kuukauden yhtäjaksoinen oleskelu Euroopan unionin ulkopuolella ei keskeytä yhtäjaksoista oleskelua, jos poissaolojaksot ovat yhteensä enintään kahdeksantoista kuukautta.

Viiden vuoden määräaika lasketaan ensimmäisen jatkuvaa maassa oleskelua varten myönnetyn määräaikaisen oleskeluluvan alkamispäivästä tai maahantulopäivästä, jos kolmannen maan kansalaisella on ollut jatkuva oleskelulupa maahan tullessaan. Pakolaisen ja toissijaista suojelua saavan osalta määräaika lasketaan kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen jättöpäivästä. Viiden vuoden yhtäjaksoista oleskelua laskettaessa otetaan huomioon myös laillinen oleskelu toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa, jos kolmannen maan kansalainen on Euroopan unionin sinisen kortin haltija, joka välittömästi ennen oleskelulupahakemuksen jättämistä on oleskellut luvallisesti maassa yhtäjaksoisesti kaksi vuotta.

Pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupaa ei myönnetä humanitaarista suojelua saavalle.

---

57 § (13.9.2013/668)
Pysyvän oleskeluluvan ja pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan myöntämisen esteet

Pysyvä oleskelulupa ja pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupa voidaan jättää jätetään myöntämättä, jos:

1) ulkomaalaisen on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty rangaistukseksi vankeutta;

2) ulkomaalainen on epäiltynä rikoksesta, josta on säädetty rangaistukseksi vankeutta;

3) ulkomaalaisen on todettu syyllistyneen kahteen tai useampaan rikokseen; taikka

4) ulkomaalainen on epäiltynä kahdesta tai useammasta rikoksesta.

Rikoksesta tuomitun rangaistuksen ei tarvitse olla lainvoimainen. Harkittaessa oleskeluluvan myöntämisen esteitä on otettava huomioon rikollisen teon laatu ja vakavuus sekä ulkomaalaisen Suomessa oleskelun pituus ja siteet Suomeen.

Jos ulkomaalainen on tuomittu ehdottomaan vankeusrangaistukseen, pysyvä oleskelulupa voidaan myöntää, jos siitä, kun tuomittu rangaistus on kokonaan suoritettu, on hakemuksen ratkaisuhetkellä kulunut yli kolme vuotta. Jos ulkomaalainen on tuomittu ehdolliseen vankeuteen, pysyvä oleskelulupa voidaan myöntää, jos siitä, kun rangaistuksen koeaika on kulunut loppuun, on kulunut yli kaksi vuotta. Muissa tapauksissa pysyvä oleskelulupa voidaan myöntää, kun rikoksen tekopäivästä on hakemuksen ratkaisuhetkellä kulunut yli kaksi vuotta.

Pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupaa ei myönnetä pakolaisasemaan tai toissijaiseen suojeluasemaan perustuvan oleskelun perusteella, jos asema on peruutettu 108 §:n 1 momentin nojalla.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301


Jatkan huomenna. pakko mennä nukkuu.

Pointti oli että jos maahanmuuttovirasto sekoilee ja sikailee niin sitten muutetaan ulkomaalaislakia ja sama juttu jos oikeus tekee hölmön päätöksen.

Jostain syystä persut eivät ole saaneet aikaiseksi ehdotusta ulkomaalaislain kiristämisestä vaikka sen saisi aikaan parissa päivässä jos persut tekisivät muutakin kuin facebookkailisivat ja möläyttelisivät typeriä.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.