News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-03-23 AL: Riku Rantala on löytänyt ymmärrettävää ja hyvää rasismia

Started by dissidentti, 25.03.2016, 19:56:57

Previous topic - Next topic

jka

Nyt kun "rasismi" osuukin omaan nilkkaan japanilaisten toimesta niin täytyy omastakin puolesta sanoa että en näe tuossa mitään pahaa.

Japani on niin erilainen kulttuuri että pidän itseänikin täysin ulkopuolisena. En tulisi koskaan olemaan japanilainen vaikka asuisin siellä loppuelämäni. Sen sijaan en ole ulkopuolinen vaikkapa Ruotsin, Saksan tai USA:n kulttuurista tälläkään hetkellä. Eli japanilainen nimitys minusta kuvaa asiaa juuri niinkuin se on. Ihan turhaa hurskastelua ja rasismi-kortin vetämistä alkaa saivartelmaan sanoilla. Itse asia ei muuksi muutu. Kaikista naurettavinta olisi kuvitella että japanilainen kutsuisi minua jollain "hän on kuin yksi meistä".

Japanilaisilla on myös täysi oikeus kieltää minua tulemasta maahansa. En näe tässä mitään ongelmaa. Itse minun on paikkani ansaittava jos sinne haluan. Marutei Tsurunen on osoittanut että se on mahdollista. Mitään tuon kummallisempaa vastaanottoa ei pidä kenenkään kuvitella odottavansa mistään maasta.

Japanilaislla on täysi oikeus kieltää vaikka kaikilta suomalaisilta tulo maahansa jos niin näkevät parhaaksi ihan mistä syystä tahansa. Vaikka siitä syystä että pitävät suomalaisia tyhminä ja kulttuuriinsa sopeutumattomina.

Tapza

Quote from: Vesa Heimo on 26.03.2016, 12:15:40
Kyllä minä ainakin ymmärrän että mistä joidenkin rasismi kumpuaa mutten sitärasismia hyväksy- sitähän Riku tuossa sanoo.

Heti perään Riku sanoo että rasismikokemuksensa oli opettavainen ja teki hyvää. Notta se siitä kategorisesta tuomitsemisesta.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Pölhökustaa

Uskaltaisin väittää että sekä kiinalaiset että japanilaiset kokevat pääsääntöisesti ylemmyyttä, myös valkoihoisia kohtaan. Tai ei siinä ihonväristä itsestään ole kyse, vaan ihonvärin edustamasta kulttuuritaustasta. Ja se johdu punavihreän selitysteoreeman mukaisesti valkoisen miehen taakasta ikuisena orjuuttajana, vaan ihan muusta:

Siinä missä suvaitsevainen punavihreä Suomessa pitää lähi-idän ja afrikansarven yhteisöllisiä muslimikulttuureja ns. parempina kulttuureina, pitävät japanilaiset ja kiinalaiset omaansa yksinkertaisesti parhaimpana, eivätkä sitä häpeile.

No, Riku Rantala voi nyt kehuskella kuplalaisilleen kokeneensa ansaitsemaansa vihaa, osoituksena ja todisteena VHM:n ikiaikaisesta syntisyydestä.

Vesa Heimo

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 12:31:44
Quote from: Vesa Heimo on 26.03.2016, 12:15:40
Kyllä minä ainakin ymmärrän että mistä joidenkin rasismi kumpuaa mutten sitärasismia hyväksy- sitähän Riku tuossa sanoo.

Heti perään Riku sanoo että rasismikokemuksensa oli opettavainen ja teki hyvää. Notta se siitä kategorisesta tuomitsemisesta.

Niin notta se kokemus teki hyvää koska se opetti/muistutti kuinka vttumaista on että pelkkä naaman väri aiheuttaa joissain ihmisissä syrjintäreaktion tai suoran haistattelun. Riku ei ole syypää siihen että Jamaikalaisella työttömällä on paha olla, mutta tämä porukka kanavoi oman epäonnistumisensa Rikun valkoiseen naamaan.

" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Tapza

^Samalla logiikalla seksuaalisen väkivallan vastustajalle tekisi hyvää joutua raiskatuksi koska se opettaa/muistuttaa kuinka vittumaista on joutua raiskatuksi. Jos tämä kuulostaa absurdilta se saattaa johtua siitä että se on.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Kerttu Täti

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 11:41:45
Noin typerillä asenteilla Japanin käytöstapoja alleviivaavaan korkeakulttuuriin ei ole ihmekään jos jää aina ulkopuolelle.

Aa, sä oletkin kulttuurirelativisti. Rähmälläsi eksoottisen ja ylpeän Japanin edessä.

Hamsteri

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 12:53:06
^Samalla logiikalla seksuaalisen väkivallan vastustajalle tekisi hyvää joutua raiskatuksi koska se opettaa/muistuttaa kuinka vittumaista on joutua raiskatuksi. Jos tämä kuulostaa absurdilta se saattaa johtua siitä että se on.

Niin. Tavalliset ihmiset tajuavat, ettei Kongoon kannata lähteä samoamaan ilman paikallista saattajaa. Tosin Madventures on Mad-ventures.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Tapza

Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 12:55:17
Aa, sä oletkin kulttuurirelativisti.

Päinvastoin, pidän eri kulttuureja eriarvoisina. Japani on sieltä korkeimmasta päästä.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Kerttu Täti

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 13:00:14
Päinvastoin, pidän eri kulttuureja eriarvoisina. Japani on sieltä korkeimmasta päästä.

Niin, eli olet kulttuurirelativisti. Ja ihailet  Japania.

Tapza

Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 13:01:49
Quote from: Tapza on 26.03.2016, 13:00:14
Päinvastoin, pidän eri kulttuureja eriarvoisina. Japani on sieltä korkeimmasta päästä.

Niin, eli olet kulttuurirelativisti. Ja ihailet  Japania.

Et tunnu tietävän mitä kulttuurirelativismiin sisältyy.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kulttuurirelativismi

QuoteKulttuurirelativistinen ajattelutapa esittää, että erilaiset kulttuurit ovat samanarvoisia
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Kerttu Täti

^ peruslähtökohta on Wikipediankin mukaan:

QuoteKulttuurirelativismi on näkemys, jonka mukaan ihmisyksilön tekoja ja käsityksiä tulee tarkastella ja arvostella yksilön oman kulttuurin kautta.

Japanilaisen rasismin hyväksyminen japanilaisen kulttuurin ihailemisen vuoksi menee kyllä täysin kulttuurirelativismin koriin.

... ja kuten epäilinkin suomenkielinen Wikipedia julistaa virhetulkintaa, josta englanninkielinen Wiki varoittaa. Eli kulttuurirelativismia ei ole sama kuin moraalinen  relativismi, eikä näitä kahta tule sotkea, vaikka näin on tehty:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_relativism
QuoteAccording to Marcus and Fischer, when the principle of cultural relativism was popularized after World War II, it came to be understood "more as a doctrine, or position, than as a method." As a consequence, people misinterpreted cultural relativism to mean that all cultures are both separate and equal, and that all value systems, however different, are equally valid. Thus, people came to use the phrase "cultural relativism" erroneously to signify "moral relativism."

Kokoliha

Quote from: Vesa Heimo on 26.03.2016, 12:39:30Niin notta se kokemus teki hyvää koska se opetti/muistutti kuinka vttumaista on että pelkkä naaman väri aiheuttaa joissain ihmisissä syrjintäreaktion tai suoran haistattelun. Riku ei ole syypää siihen että Jamaikalaisella työttömällä on paha olla, mutta tämä porukka kanavoi oman epäonnistumisensa Rikun valkoiseen naamaan.

Riku ei tietenkään ole syypää siihen. Jottei totuus unohtuisi, niin muutetaanpa nyt kuitenkin muutettavat, ja oletetaan, että:

- rikuja tulisi Jamaikalle rajan yli hetkessä väkisin 3 divisioonaa
- rikuja kohdeltaisiin uusina Jamaikan kunniakansalaisina, he vaatisivat tulkkauspalveluja, omakielistä opetusta jne
- rikuihin kohdistettaisiin laaja-alaista positiivista syrjintää
- rikut, joilla olisi jamaikalaisista poikkeava uskonto, alkaisivat muodostaa Kingstonin lähiöihin omiin lakeihinsa perustuvia no-go zoneja, jonne Jamaikan poliisillakaan ei olisi asiaa.
- rikut notkuisivat Jamaikan sossutuilla Jamaikan assoilla
- rikut alkaisivat joukkoahdistella ja raiskata jamaikalaisia naisia
- nuoret, kenties toisen polven rikut muodostaisivat katujengejä - anteeksi löyhiä yhteenliittymiä - , jotka ryöstäsivät ja hakkaisivat etnisiä jamaikalaisia
- Jamaikan YLE tekisi parhaansa pimittääkseen ja valkopestäkseen rikujen Jamaikalle ja jamaikalaisille aiheuttamat kustannukset ja muut ilmiöt
- jne, eli päättymätön lista Suomen ja Ruåtsin mokutuksen doktriineja

, niin olisi jo lähes ymmärrettävää se, että pelkkä rikun valkoisen naaman näkeminen aiheuttaisi jamaikalaisissa työttömissä haistattelua rikulle.

Tapza

Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 13:06:18
^ peruslähtökohta on Wikipediankin mukaan:

QuoteKulttuurirelativismi on näkemys, jonka mukaan ihmisyksilön tekoja ja käsityksiä tulee tarkastella ja arvostella yksilön oman kulttuurin kautta.

Japanilaisen rasismin hyväksyminen japanilaisen kulttuurin ihailemisen vuoksi menee kyllä täysin kulttuurirelativismin koriin.

Minä hyväksyn mm. japanilaisten tavan suhtautua ulkomaalaisiin alkuun jossainmäärin varauksellisesti  ihan oman arvomaailmani perusteella. Pidän sitä tervejärkisenä toimintana.

Se mitä en hyväksy enkä jaksa ymmärtää on että täällä Suomessa on alkanut vallita käsitys että viikon vastaanottokeskuksessa lonninut luku- ja kirjoitustaidoton diskoläpsyttelijä olisi jo miellettävä ihan yhtä suomalaiseksi kuin naapurin Pentti. Ja se ken ei miellä on rasisti.

lisäys:
Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 13:06:18
... ja kuten epäilinkin suomenkielinen Wikipedia julistaa virhetulkintaa, josta englanninkielinen Wiki varoittaa. Eli kulttuurirelativismia ei ole sama kuin moraalinen  relativismi, eikä näitä kahta tule sotkea, vaikka näin on tehty:

Jos kulttuurirelativismista jätetään pois samanarvoitus niin silloinhan se on vain pyrkimys ymmärtää jonkun kulttuuria että ymmärtäisi miksi se joku tekee niinkuin tekee. Tässä mielessä kaikkien on viisasta olla kulttuurirelativisteja. Tulee muistaa ettei motiivien ymmärtäminen ole synonyymi niiden hyväksymiselle. Ymmärrän diskoläpsyttelijän kulttuuria sen verran että ymmärrän miksi diskoläpsyttelijä perseilee ja on aidosti hämmentynyt kun hänen kulttuurinsa mukaisesti hutsusti pukeutuvan ja käyttäytyvän naisen rikastus mielletäänkin täällä rikokseksi. En silti hyväksy sitä alkuunkaan.

lisäys 2:

Jänskää miten löydät heti enkunkielisestä wikistä eriäviä mielipiteitä siitä mitä kulttuurirelativismi tarkoittaa ja ei tarkoita mutta paasaat kuitenkin gaijin-sanan loukkaavuudesta ja "ohitat" sieltä enkkuwikistä esim tämän kohdan

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaijin

QuoteHistorically, some usage of the word "gaijin" referred respectfully to the prestige and wealth of Caucasians or the power of western businesses.

∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Eino P. Keravalta

Eikö siellä Jamaicalla tiedetä, että valkoinen ihminen on luonut monia teknisiä ja lääketieteellisiä innovaatioita, jotka suuresti hyödyttävät myös mustaa ihmistä?

Tätä vasten voisi kuvitella, että jamaicalaiset valkoisen ihmisen nähdessään tulisivat tervehtimään ystävällisesti ja kiittelemään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Punaniska

Ei mun tarvitse saksalaisen näköisenä mennä kuin Italiaan, niin tiedän, että kaikki eivät niin välitä. Pahinta rasismia olen kuitenkin kokenut ruåtsissa kantisten taholta. Tästä ei kuitenkaan saa yhyy-ulinaa aikaiseksi.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Hamsteri

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.03.2016, 13:15:22
Eikö siellä Jamaicalla tiedetä, että valkoinen ihminen on luonut monia teknisiä ja lääketieteellisiä innovaatioita, jotka suuresti hyödyttävät myös mustaa ihmistä?

Tätä vasten voisi kuvitella, että jamaicalaiset valkoisen ihmisen nähdessään tulisivat tervehtimään ystävällisesti ja kiittelemään.

Mustamies ei näe näitä tarpeellisena. Siksi mielestäni koko Afrikan manner olisi pitänyt julistaa Jurassic Parkiksi, eikä todellakaan rahdata niitä Amerikkaan, mistä ne päätyivät elämään Jamaikalla kuten keenerit nyt yleensä elävät.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Eino P. Keravalta

Quote from: Hamsteri on 26.03.2016, 13:23:04
Quote from: Eino P. Keravalta on 26.03.2016, 13:15:22
Eikö siellä Jamaicalla tiedetä, että valkoinen ihminen on luonut monia teknisiä ja lääketieteellisiä innovaatioita, jotka suuresti hyödyttävät myös mustaa ihmistä?

Tätä vasten voisi kuvitella, että jamaicalaiset valkoisen ihmisen nähdessään tulisivat tervehtimään ystävällisesti ja kiittelemään.

Mustamies ei näe näitä tarpeellisena. Siksi mielestäni koko Afrikan manner olisi pitänyt julistaa Jurassic Parkiksi, eikä todellakaan rahdata niitä Amerikkaan, mistä ne päätyivät elämään Jamaikalla kuten keenerit nyt yleensä elävät.

En tiedä, mutta ehkäpä mustan ajatuksenjuoksu kulkee siihen malliin, että kyllä hekin olisivat keksineet kaikenlaista, ellei valkoinen mies olisi sortanut heitä ja riistänyt heidän resurssinsa. Nyt siis valkoinen on mustalle kaiken velkaa eikä mustan tarvitse tehdä yhtään mitään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tapza

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.03.2016, 13:26:44
En tiedä, mutta ehkäpä mustan ajatuksenjuoksu kulkee siihen malliin, että kyllä hekin olisivat keksineet kaikenlaista, ellei valkoinen mies olisi sortanut heitä ja riistänyt heidän resurssinsa. Nyt siis valkoinen on mustalle kaiken velkaa eikä mustan tarvitse tehdä yhtään mitään.

Saatat myös olettaa aivan liikaa jamaikan takakujien mustien ajatuksen liikkumisvauhdista. Siellä saattaa vallita kulttuuri josta ei kertakaikkiaan ponnista kuin korkeintaan ajatuskävelijöitä. Tämän kulttuurin nostamisen ajatuksenjuoksijoiden tasolle on sellainen muna-kana-ongelma. Siihen nostoon tarvittaisiin ajatuksenjuoksijoita mutta ajatuskävelykulttuuri ei sellaisia tuota.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

siviilitarkkailija

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.03.2016, 13:26:44
Naps
En tiedä, mutta ehkäpä mustan ajatuksenjuoksu kulkee siihen malliin, että kyllä hekin olisivat keksineet kaikenlaista, ellei valkoinen mies olisi sortanut heitä ja riistänyt heidän resurssinsa. Nyt siis valkoinen on mustalle kaiken velkaa eikä mustan tarvitse tehdä yhtään mitään.

Tai sitte että vuoden 1804 Haitin orjavallakumous joka johti kaikkien valkoisten joukkosurmaan, kompensoi ja lohdutti kovasti tekijöitään. Antoi eräänlaisen mallin kaikkien karibianmeren saarten riistetyille asukkaille. Tai sellaisena itsensä näkeville.

"He orjuuttivat, tapoimme kaikki!" Ajattelu tuli voimaan. Mikä johti siihen että orjakapinan johtajat joutuivat henkilökohtaisesti valvomaan että joukkonsa surmasivat jokaisen ranskalaisnaisen ja lapsen. Tällä on vahva vaikutus ihmisten arvoihin ja toimintaan karibialla.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Vaniljaihminen

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.03.2016, 13:15:22
Eikö siellä Jamaicalla tiedetä, että valkoinen ihminen on luonut monia teknisiä ja lääketieteellisiä innovaatioita, jotka suuresti hyödyttävät myös mustaa ihmistä?

Tätä vasten voisi kuvitella, että jamaicalaiset valkoisen ihmisen nähdessään tulisivat tervehtimään ystävällisesti ja kiittelemään.

Luultavasti nämä rasismiin taipuvaiset jamaikalaiset vastaavat afrosentristin tavoin, että kaikki tiedettä ja taidetta eteenpäin vieneet henkilöt egyptiläisistä ja antiikin kreikkalaisista alkaen, olivat mustia. Muiden muassa myös Mozart ja Shakespeare olivat kuulemma mustia.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Kerttu Täti

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 13:14:21
Jos kulttuurirelativismista jätetään pois samanarvoitus niin silloinhan se on vain pyrkimys ymmärtää jonkun kulttuuria että ymmärtäisi miksi se joku tekee niinkuin tekee. Tässä mielessä kaikkien on viisasta olla kulttuurirelativisteja. Tulee muistaa ettei motiivien ymmärtäminen ole synonyymi niiden hyväksymiselle.

Onpa tämä nyt vaikeaa kohdallasi, mitä minä juuri olen kahteen kertaan kommentoinut. Olet kulttuurirelativisti ja näytät ihailevan Japania siten että hyväksyt rasismin. Ymmärrät syyt ja lisäksi hyväksyt. Kulttuurirelativismi on ymmärtämistä, hyväksyminen on ekstraa.

lisäys 2:

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 13:14:21Jänskää miten löydät heti enkunkielisestä wikistä eriäviä mielipiteitä siitä mitä kulttuurirelativismi tarkoittaa ja ei tarkoita mutta paasaat kuitenkin gaijin-sanan loukkaavuudesta ja "ohitat" sieltä enkkuwikistä esim tämän kohdan

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaijin

QuoteHistorically, some usage of the word "gaijin" referred respectfully to the prestige and wealth of Caucasians or the power of western businesses.

En ensisijaisesti käytä wikipediaa/googlea vaan omaan ihan itsekin opiskeltua ja syvennettyä tietoa, joten en ole voinut ohittaa mitään, sillä en kommentoinut wikin perusteella. Enkä muutenkaan, minähän sanoin, että osa tavisjapanilaisita pitää termiä neutraalina, mutta virallisesti sitä ei käytetä loukkaavaksi koetun sisällön takia. So? Wikiin viittasit taas itse kulttuurirelativismissa, joka liittyi siis eri asiaan, ja jota viitettäsi lähdin seuraamaan.

Mitä sitten tulee leikkeeseesi, boldasin ylle oleellisen sanan. Historiallisesti sanan gaijin käytöllä on myös jotain kunnioittavaa ja positiivista käyttöä (some usage). Kokonaisuudessaanhan asia Wikipediassakin selitettiin näin, eli juuri niinkuin  jo aiemmin kerroinkin:

QuoteHistorically, some usage of the word "gaijin" referred respectfully to the prestige and wealth of Caucasians or the power of western businesses.[8][27][28] This interpretation of the term as positive or neutral in tone continues for some.[2][3][7][9][10][29][30] However, though the term may be used without negative intent by many Japanese speakers,[1] it is seen as derogatory by some[4][5][6] and reflective of exclusionary attitudes.[1][2][17][23][29][31]

"While the term itself has no derogatory meaning, it emphasizes the exclusiveness of Japanese attitude and has therefore picked up pejorative connotations that many Westerners resent." Mayumi Itoh (1995)[3]

Itse myös näytätä ohittavan kokonaan historiallisen osuuden, jossa kerrotaan sanan ulossulkevista ja viholliseen viittaavista juurista.

QuoteThe word gaijin can be traced in writing to the 13th-century Heike Monogatari:

外人もなき所に兵具をとゝのへ[11]
Assembling arms where there are no gaijin[note 1]
Here, gaijin refers to outsiders[12][13] and potential enemies.[14] Another early reference is in Renri Hishō (c. 1349) by Nijō Yoshimoto, where it is used to refer to a Japanese person who is a stranger, not a friend.[14] The Noh play, Kurama tengu[15] has a scene where a servant objects to the appearance of a traveling monk:

源平両家の童形たちのおのおのござ候ふに、かやうの外人は然るべからず候
A gaijin doesn't belong here, where children from the Genji and Heike families are playing.
Here, gaijin also means an outsider or unfamiliar person.[16]

Hamsteri

Rasismi on makro ja mikrotason defenssimekanismi ja sinällään neutraaliosa ihmisyyttä.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Tapza

Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 14:13:22
1. Onpa tämä nyt vaikeaa kohdallasi, mitä minä juuri olen kahteen kertaan kommentoinut. Olet kulttuurirelativisti ja näytät ihailevan Japania siten että hyväksyt rasismin. Ymmärrät syyt ja lisäksi hyväksyt. Kulttuurirelativismi on ymmärtämistä, hyväksyminen on ekstraa.

2. Itse myös näytätä ohittavan kokonaan historiallisen osuuden, jossa kerrotaan sanan ulossulkevista ja viholliseen viittaavista juurista.

1. Ihailen toki Japania mutta en pidä japanilaisten suhtautumista ulkomaalaisiin ollenkaan rasistisena. Turhaan yrität ujuttaa sitä rasismiasi tähän. Tämä kitinä japanilaisten "rasismista" on loppupeleissä kitinää siitä miten nopeasti japanilaisiin "piireihin" hyväksyminen tapahtuu. Rikua kiukutti kun hän ei välittömästi kohdeltu kunniakansalaisena kuten Suomessa nykyisin kaiken maailman rupusakkia kohdellaan.

2. Olet hauska. Käytännössä kaikissa kulttuureissa on ulkomaalaisiin viittaavat sanat saattaneet sisältää myös negatiivisiä, vihollisuuksia kuvaavia konnotaatiota kun on puhuttu sodista, koska tarpeeksi pitkälle historiassa takaperin mentäessä sodat olivat normaali tapa ratkoa poliittisia ongelmia. Vuonna miekkajakilpi se oli aina kriisin merkki jos valtioon ilmestyi yhtäkkiä kymmeniä tuhansia hämäräperäisiä sotilastaustaisia ulkomaalaisia. Vasta ihan nykypäivinä on osa ihmisistä oppinut taivuttamaan ajattelunsa niin järjettömille mutkille että sama ilmiö tulkitaan rikkaudeksi.

Olen sen verran opiskellut Japanin kieltä kauan kauan sitten että tiedän sen olettavan lukijalta/kuulijalta aika paljon järjenkäyttöä. Se vilisee homonyymejä ja sanojen perimmäinen merkitys on kontekstista kiinni.

Jos japanilaisena sanoo "joku hemmetin gaijin varasti lompakkoni" niin hän viestii sen että varas on ulkomaalainen ja tietysti sen ettei kokemuksensa takia nyt arvosta ulkomaalaisia kovin korkealle. Toisaalla japanilainen voi aivan hyvin sanoa "rakastan gaijin ruokaa" tarkoittaen että tykkää enemmän pizzasta kuin misokeitosta.

Mutta länsimainen "suvaitsevaisto" ei tällaista hyväksy. Se etsii jatkuvasti rasismia ja rasistisia sanoja kun niitä "löytyy" ne sanat ovat ikiajoiksi leimattava kategorisen negatiivisiksi ja tilalle on keksittävä jotain paljon monimutkaisempia "neutraaleja" ilmaisuja ihan vain länsimaisen "suvaitsevaiston" mieliksi. Yhden sortin kulttuuri-imperialismia sekin kun gaijin-sanasta närkästynyt länkkäri öyhöttää japanilaisille etteivät saisi enää käyttää sitä.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Kerttu Täti

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 14:35:59
Olen sen verran opiskellut Japanin kieltä kauan kauan sitten että tiedän sen olettavan lukijalta/kuulijalta aika paljon järjenkäyttöä. Se vilisee homonyymejä ja sanojen perimmäinen merkitys on kontekstista kiinni.

Jos japanilaisena sanoo "joku hemmetin gaijin varasti lompakkoni" niin hän viestii sen että varas on ulkomaalainen ja tietysti sen ettei kokemuksensa takia nyt arvosta ulkomaalaisia kovin korkealle. Toisaalla japanilainen voi aivan hyvin sanoa "rakastan gaijin ruokaa" tarkoittaen että tykkää enemmän pizzasta kuin misokeitosta.

Mutta länsimainen "suvaitsevaisto" ei tällaista hyväksy. Se etsii jatkuvasti rasismia ja rasistisia sanoja kun niitä "löytyy" ne sanat ovat ikiajoiksi leimattava kategorisen negatiivisiksi ja tilalle on keksittävä jotain paljon monimutkaisempia "neutraaleja" ilmaisuja ihan vain länsimaisen "suvaitsevaiston" mieliksi. Yhden sortin kulttuuri-imperialismia sekin kun gaijin-sanasta närkästynyt länkkäri öyhöttää japanilaisille etteivät saisi enää käyttää sitä.

Sanaa gaijin on pitkään pidetty loukkaavana. Tämä on tosiasia, ei mikään ihan viimeaikainen keksintö. Sillä on nuo historiallisissa yhteyksissä olevat vihollisuuksia yms kuvaavat juurensa (muistelisin, että jotkut perustelevat sitä myös suoralla, kirjaimellisella käännöksellä joka tarkoittaa ulko ihminen eli siis ei-ihminen) mutta lisäksi halventava käyttö vahvistui IIms jälkeisenä amerikkalaisten valvonta-aikana.

Lisäksi japanailaiseen identiteettiin näyttää joissain tapauksissa kuuluvan kykenemättömyys käsittellä omaa rasismiaan, mikä johta sen pois selittämiseen esimerkiksi sillä, että japanilaiset pitävät itseään täysin erilaisina muihin maailman kansoihin verrattuna ja siksi ulkopuolisesta ei voi tulla japanilaista.

Japanilaisuutta kohtaan on länsimaissa vallalla aikamoista romantisointia (sekä taiteen, arkkitehtuurin, muotoilun että filosofisen mielenhallinnan, zen-ajattelun kautta tai ylipäänsä kulttuuriin kohdistuen), japanofiliaa ja sen piirissä tämä japanilaisten oma eristävä ja kohottava  näkökanta hyväksytään. Olen itsekin aika sisällä japaniharrastuneisuudessa, mutta en ymmärrä alkuunkaan japanilaisen kulttuurin arvostukseen liittyvää kritiikittömyyttä. Eivät japanilaiset ole sen suurempia jeesuksia kuin muidenkaan kulttuurien jäsenet. Sellaiseen asemaan kohottaminen on eräs muoto länsimaailman harrastamasta jalo villi-ajattelusta.

Tapza

Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 15:11:59
1. Sanaa gaijin on pitkään pidetty loukkaavana.
2. Eivät japanilaiset ole sen suurempia jeesuksia kuin muidenkaan kulttuurien jäsenet. Sellaiseen asemaan kohottaminen on eräs muoto länsimaailman harrastamasta jalo villi-ajattelusta.

1. Ja neutraalina. Ja arvostavana. Kulloisenkin kontekstin mukaan.
2. En ainakaan minä ole Japania Jeesukseksi kohottamassakaan. Konteksti on japanilaisten suhtautuminen vierasmaalaisiin yhdistettyna oman kulttuurinsa arvostamiseen, joka on mielestäni tervettä ja Euroopankin tulisi palata vastaavaan monikulttuurisen haihattelun sijaan. Itse te "suvaitsevaiset" olette jokapaikassa kohottamassa itseänne korkeammalle kuin olette että voisitte dissailla vaikkapa jotain Japania barbaarisena villinä rasismiluolana kun Rikua ei heti kohdeltukaan keisarina.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Kerttu Täti

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 15:29:30
1. Ja neutraalina. Ja arvostavana. Kulloisenkin kontekstin mukaan.
2. En ainakaan minä ole Japania Jeesukseksi kohottamassakaan. Konteksti on japanilaisten suhtautuminen vierasmaalaisiin yhdistettyna oman kulttuurinsa arvostamiseen, joka on mielestäni tervettä ja Euroopankin tulisi palata vastaavaan monikulttuurisen haihattelun sijaan. Itse te "suvaitsevaiset" olette jokapaikassa kohottamassa itseänne korkeammalle kuin olette että voisitte dissailla vaikkapa jotain Japania barbaarisena villinä rasismiluolana kun Rikua ei heti kohdeltukaan keisarina.

1. Eli kuulutko niihin joiden mielestä sanojalla on oikeus valita sanansa eikä loukkaavuudesta tarvitse välittää jos ei itse sellaista tarkoita? -Mitäs loukkaannut, oma vikasi.
2. Lähinnä "maahanmuuttokriittistä" hölynpölyä. Monikulttuurisuus ei tarkoita oman identiteetin väheksymistä. Johonkin kulttuuriin kuuluvien negatiivisten piirteiden kritisointi ei todellakaan tarkoita koko kulttuurin leimaamista alemmaksi, barbaariseksi tai muutoinkaan mädäksi. Tuollainen niks-naks totaalisen hyvä-totaalisen paha mustavalkoajattelu on ihan hönttiä väärinyleistystä, joka nimenomaan johtaa helposti vaikkapa rasismiin.

Tapza

Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 15:47:20

1. Eli kuulutko niihin joiden mielestä sanojalla on oikeus valita sanansa eikä loukkaavuudesta tarvitse välittää jos ei itse sellaista tarkoita? -Mitäs loukkaannut, oma vikasi.
2. Lähinnä "maahanmuuttokriittistä" hölynpölyä. Monikulttuurisuus ei tarkoita oman identiteetin väheksymistä. Johonkin kulttuuriin kuuluvien negatiivisten piirteiden kritisointi ei todellakaan tarkoita koko kulttuurin leimaamista alemmaksi, barbaariseksi tai muutoinkaan mädäksi. Tuollainen niks-naks totaalisen hyvä-totaalisen paha mustavalkoajattelu on ihan hönttiä väärinyleistystä, joka nimenomaan johtaa helposti vaikkapa rasismiin.

1. Kuulun niihin joiden mielestä kuulija joka tarkoitushakuisesti haluaa loukkaantua sanasta jota ei ole tarkoitettu hänen loukkaamiseensa on suvaitsematon torvi.
2. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä sinä sanot monikulttuurisuuden eitarkoittavan. Käytännössä se tarkoittaa Suomessa oman identiteetin väheksymistä kaikilla rintamilla.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Kerttu Täti

Quote from: Tapza on 26.03.2016, 15:54:16

2. Käytännössä se tarkoittaa Suomessa oman identiteetin väheksymistä kaikilla rintamilla.

Niin. Tuo on juuri se itserakennettu olkiukko jota vastaan "maahanmuuttokriittiset" sinnikkäästi peitset tanassa laukkaavat.

Tapza

Quote from: Kerttu Täti on 26.03.2016, 15:57:52
Niin. Tuo on juuri se itserakennettu olkiukko jota vastaan "maahanmuuttokriittiset" sinnikkäästi peitset tanassa laukkaavat.

Ei se ole olkiukko kun sen voi todeta seuraamalla "suvaitsevaiston" toimintaa. Itse monikulttuurisuus-sanalle ei ole mitään eksaktia määritelmää joten monikulttuurisiksi itseään mieltävien käytös määrittelee sanan.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.03.2016, 13:15:22
Eikö siellä Jamaicalla tiedetä, että valkoinen ihminen on luonut monia teknisiä ja lääketieteellisiä innovaatioita, jotka suuresti hyödyttävät myös mustaa ihmistä?

Tätä vasten voisi kuvitella, että jamaicalaiset valkoisen ihmisen nähdessään tulisivat tervehtimään ystävällisesti ja kiittelemään.

Mutta kun bussikuski ajoi Valtterin ohi...