News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-03-14 HS: Mainokselle huomautus, perusteena kaavamaiset sukupuoliroolit

Started by rähmis, 14.03.2016, 16:07:00

Previous topic - Next topic

rähmis

Tytöille nukkeja ja pojille autoja kaupannut Anttilan mainos sai huomautuksen – perusteena kaavamaiset sukupuoliroolit

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainostajan ei tule edistää sukupuoleen liittyviä rooliodotuksia. Anttilan lelumainoksen tekstit marraskuussa esiin nostanut bloggaaja Emmi Nuorgam on tyytyväinen päätökseen.

Anttila on saanut huomautuksen lelumainonnastaan, jossa markkinoitiin tytöille nukkeja ja pojille autoja ja helikoptereita. Verkkokaupassa julkaistut mainostekstit nosti marraskuussa julkisuuteen bloggaaja Emmi Nuorgam.

Huomautuksen antanut Mainonnan eettinen neuvosto perustelee, että mainostajan tulee toimia korostetun vastuullisesti lapsia koskevissa tasa-arvokysymyksissä. Mainostajan ei tule aktiivisesti, etenkään suorasanaisin kehotuksin, edistää sukupuolisidonnaisia rooliodotuksia varsinkaan lasten osalta.

Anttilan mainosteksteissä luki muun muassa: "Nuket kuuluvat jokaisen tytön lempileikkeihin! Tyttöjen ja poikien leikit erottaa jo varhain, sillä nukkevauvat ja muut hoivattavat kulkevat pienoisen tyttösen kainalossa mukana jo taaperovaiheesta."

Pojille mainos suositteli kauko-ohjattavaa autoa tai legoja. Kun oli esitelty muun muassa pikkuautot, parkkitalot ja leikkijunat, todettiin: "Mikäli etsit lahjaa tytölle, tutustu nuket ja tarvikkeet -kategoriaamme tai hanki leikkikeittiö perheen pikkuleipurille."

Mainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.

Neuvoston mukaan mainostajaa ei voida nimenomaisesti velvoittaa rikkomaan yleisiä käsityksiä tytöille ja pojille mieluisista leikkikaluista. Silti mainostajan tulee ottaa huomioon, että mainonta muokkaa ja ylläpitää asenteita, jotka voivat hidastaa tasa-arvon toteutumista.

Emmi Nuorgam ei itse tehnyt mainoksesta kantelua, mutta on huomautuksesta iloinen. Häntä ilahduttaa, että huomautuksen perustelut ovat yksityiskohtaiset.

"Sukupuoliroolien edistämiseen otetaan tarkasti kantaa, eikä kirjoiteta jotain ympäripyöreää."

Seuraavana edistysaskeleena Nuorgam pitää, että leluosastoilla lopetettaisiin tyttöjen ja poikien lelujen erotteleminen.

"Aina jos lelu on vaaleanpunainen, sen kerrotaan olevan tytöille."

Nuorgamiin mielestä aikuisten tehtävä ei ole ohjata lasten kiinnostuksen kohteita tai opastaa, mikä on heille sukupuolen perusteella sopiva lelu.

"Olipa lapsi sitten tyttö tai poika, leikin tulee opettaa, kehittää ja antaa onnistumisen kokemuksia. Se on tärkeää eikä se, onko leluna nukke vai action man."

Hesari

Uuno Nuivanen

QuoteAnttilan lelumainoksen tekstit marraskuussa esiin nostanut bloggaaja Emmi Nuorgam on tyytyväinen päätökseen.

Että semmoinen auktoriteetti.

Kni

Hejsan Sverige, perässä tullaan. Hulluus on ovella.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Hornsmith

Kaalimadolle sama huomautus. Niiden telkkarimainoksessa hieromasauvan jörnähtävä mainos on suunnattu selkeästi naisille.

Ei, en itse harrasta! Naisen kanssa voin pelailla moisella.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Totuus EPT

Quoteperusteena kaavamaiset sukupuoliroolit
Ja paskan v*tut.

Jaaha, hiljalleen liberaalihössötys on tännekkin tullut, ei riitä, että Ruotsin maan vastaavia sukupuoli roolileikkejä saa kuulla, ja nyt sekopäät rupeaa täälläkin vaatimaan sukupuolineutraaliutta mainoksiin.


Missä ******i siellä ongelma.

newspeak

Sukupuolineutraalille hössötykselle ei loppua tule.

Kohderyhmät eivät käsittääkseni ole syrjintää. Loukkaavampaa taitaa olla, että jatkuvasti kaupusteltaisiin jotain sellaista, mitä asiakas ei missään nimessä halua.

Tapza

Kaavamaisempaa alkaa olla aivottomat pöyristymiset ja valitukset.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

O. M. Hietamaa

Quote from: Totuus EPT on 14.03.2016, 16:16:26
Jaaha, hiljalleen liberaalihössötys on tännekkin tullut, [...]

Mitä tarkoitat liberaalihössötyksellä? Tarpeeton puuttuminen yksityisten yritysten mainontaan on epäliberaalia.

Lasse

Quote from: Totuus EPT on 14.03.2016, 16:16:26
Jaaha, hiljalleen liberaalihössötys on tännekkin tullut, [...]

Ei kaarrella, kulttuurimarssilaista mädätystähän tuo (taas) on.

Quote from: Hornsmith on 14.03.2016, 16:14:55
Kaalimadolle sama huomautus. Niiden telkkarimainoksessa hieromasauvan jörnähtävä mainos on suunnattu selkeästi naisille.

Samoin seuranhakupalveluissa tulee kieltää mainitseminen, mitä sukupuolta kymmentuhannen vaihtoehdon sateenkaaresta hakija tunnustaa olevansa, sekä mitä varianttia on sillä kertaa hakemassa...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Eino P. Keravalta

Mitä vikaa on kaavamaisissa sukupuolirooleissa?


Nehän kumpuavat geeneistä ja heijastavat todellisuutta.

Ei tasa-arvo ole sitä, että kaikki ovat samanlaisia. Tasa-arvo on sitä, että kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus olla erilainen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

elven archer

Idioottimainen päätös, ja sen sanon sentään minä, joka olen hyvin äänekkäästi kampanjoinut tälläkin palstalla kaavamaisia sukupuolirooleja vastaan. Tuossa yhteiskunta puuttuu asiaan, joka ei sille kuulu. Jos lelun markkinoijan mielestä jokin lelu sopii pojalle ja jokin toinen tytölle, niin mielestäni se on markkinoijan oikeus, sillä luulisi tässä maassa nyt sentään olevan vapaus mielipiteeseen. Mutta niinhän sitä luulisi! Ei ole tässäkään asiassa.

Eli tosiaan, en pidä kaavamaisista sukupuolirooleista, mutta en myöskään pidä kaavamaisesta mielipiteen vapautta rajoittavasta ahtaasta muotista, joka sallii vain tietynlaiset mielipiteet. Sitä paitsi, aikuisillehan nuo mainokset ovat. Aikuiset hallinnoivat lompakkoa, aikuiset tekevät ostopäätökset, aikuiset osaavat edes lukea niitä mainoksia.

Tapza

^^Todellisuus heijastaa heikosti yltiöliberalismia joten todellisuudessa täytyy olla vikaa.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Vesa Heimo

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.03.2016, 16:37:24
Tasa-arvo on sitä, että kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus olla erilainen.

No sitähän tuo huomautus koski. Se että lyödään leimat (yrityksen mainonnassa) että tämä lelu on tytölle ja tämä pojalle ei ole sitä yhtäläistä mahdollisuutta olla erilainen.

Tääl on tälläsiä leluja ja tuolla tuollasia. Antaa lapsen miettiä mikä kiinnostaa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Eino P. Keravalta

QuoteMainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.

Voisivatko nuo idiootit vielä perustella ja kertoa, missä kohtaa se sukupuoleen perustuva syrjintä oikein oli?

Ne 'kaavamaiset roolikäsitykset' perustuvat todellisuuteen ja on perin kummallista, jos mainos ei saa ottaa huomioon elämän realiteetteja ja tilastollisia todennäköisyyksiä!

Puistattavaa typeryyttä ja molempia sukupuolia loukkaavaa tukahduttamista!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

J. Lannan haamu

Siitä on tehty tutkimuksia, että poikia kiinnostaa autot ja tyttöjä nuket! Tottakai yksittäisiä poikkeuksia on mutta ei tutkimuksia tehtäessä juuri keskitytä yksittäistapauksiin.

Asiasta lisää yhdessä osassa Hjernevaskissa.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Tapza

Seuraavaksi annetaan huomautus siitä että moottorisahamainoksissa on usein mies metsässä sen sahan kanssa.

Tämä ei anna yhtäläisiä mahdollisuuksia punaviherhipsterille ostaa moottorisahaa Eiran kämppäänsä.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Eino P. Keravalta

Quote from: Vesa Heimo on 14.03.2016, 16:39:53
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.03.2016, 16:37:24
Tasa-arvo on sitä, että kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus olla erilainen.

No sitähän tuo huomautus koski. Se että lyödään leimat (yrityksen mainonnassa) että tämä lelu on tytölle ja tämä pojalle ei ole sitä yhtäläistä mahdollisuutta olla erilainen.

Tääl on tälläsiä leluja ja tuolla tuollasia. Antaa lapsen miettiä mikä kiinnostaa.

Olen samaa mieltä, että lapsi saa itse valita, millä haluaa leikkiä.

Mainostajan on kuitenkin markkinoinnissa järkevää toimia todennäköisyyksien pohjalta ja siksi pojille tarjottiin autoja ja tytöille nukkeja. Ei mainoksessa sanottu, ettei poika saa leikkiä nukeilla eikä tyttö autoilla! Kai siellä kotona saa kukin leikkiä, millä haluaa.

Minullakin ( olen mies ) on vaaleanpunainen nahkatakki, mutta en pidä liiketaloudellisesti järkevänä, että miehille kaupitellaan vaaleanpunaisia nahkatakkeja!

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Chew Bacca

Lesbofemakko valittaa: penis on rikos.

Näin minä luen kaikki sukupuolihysteerikkojen tuotokset. Riippumatta siitä onko asialla lesbofemakko tai mistä edes puhutaan. Slipperyslopen lopussa on joka tapauksessa homosaatio ja poikien kastrointi. Kuka noista välittää, no mainonnan eettinen joku, ei kukaan muu.

VH

QuoteMainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää.

"Pampax, luotettava ja mukava tamponi naisille SEKÄ miehille"
"Paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle."
Anni Sinnetännemäki

[email protected]

Mainonnan eettisellä neuvostolla on tässä aika lailla sarkaa kynnettävänä, sukupuoliroolit istuvat tiukassa mainostajilla:
Liikakansoitusta ei ratkaista väestönsiirroilla.

pulikka

Quote
Seuraavana edistysaskeleena Nuorgam pitää, että leluosastoilla lopetettaisiin tyttöjen ja poikien lelujen erotteleminen.

Kielletään vaatteiden jaottelu miesten ja naisten osastoille. Sukupuolen mukaan ei saa lajitella, koska se on leimaavaa (muunsukupuoliset) eikä ole vaatekaupan tehtävä ohjata ihmisiä käyttämään sukupuolen mukaisia vaatteita.

Raksamiehille vaaleanpunaiset huomioliivit.

Kaupoissa tulee lopettaa tuotteiden lajittelu käyttötarkoituksen/raaka-aineen tms. mukaan. Herneet leivontahyllyyn, koska on turhaa ihmisten tottumusten vahvistamista sijoitella tyypillisesti leivonnassa käytettävät makeat leivontamassat, väriaineet, strösselit ym. leivontahyllyyn. Marsipaania ja jauhelihaa!

Erikoisliikkeet on kiellettävä, koska niiden tuotevalikoima voi vahvistaa sukupuolinormatiivista käytöstä.

Käytännön kannalta enemmistöjen mukaan tehdyt jaottelut helpottavat toimintaa, mutta mitäs väliä sillä on? Räjäytetään kaikki, onhan meillä kaikilla aikaa käytettäväksi kaupoissa kiertelyyn, etsimiseen ja ihmettelyyn? Eikö olekin..?

Eino P. Keravalta

En oikein ymmärrä noita kommunisteja.

Niiden mielestä on hienoa olla erilainen, mutta jos siitä erilaisuudesta kehtaa muistuttaa, nousee aivan hirveä poru, itku ja hammastenkiristys!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tapza

∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Titus

men lienee lafka jolla ei ole mitään tekemistä viranomaisten kanssa joten sen lauselmilla ja mielipiteillä voi pyyhkiä persettä ?

siis jos haluaisi

8)
that's a bingo!

elven archer

Quote from: Vesa Heimo on 14.03.2016, 16:39:53
No sitähän tuo huomautus koski. Se että lyödään leimat (yrityksen mainonnassa) että tämä lelu on tytölle ja tämä pojalle ei ole sitä yhtäläistä mahdollisuutta olla erilainen.
Onhan, sillä kukaan ei estä. Jos tuolle tielle lähdetään, niin siinähän heti tulevat vastaan myös mm. seuraavien kiellot:

"Huipputrendikäs pipo tytöille, vain 29,99 €!"

Näinhän ei voisi sanoa monestakin syystä. Ilmeisin on tuo tyttö, sillä miksei muka pojillekin? Jos valmistajan mielestä pinkin kissankorvapipon kohderyhmä on tytöt, niin eihän sitä saa sanoa ääneen. :facepalm: Mutta ei siinä vielä kaikki! Miten niin trendikäs? Sehän ei jätä yhtä lailla mahdollisuuksia auki olla epätrendikäs. Ei kaikkia lapsia kiinnosta olla tuossa trendikkään muotissa, joten sitähän ei siis saa edistää mainonnalla.

"Luistimet sporttiseen menoon!" Eivät kaikki lapset ole urheilullisia, joten tuollainen rajaus ei ole sitä yhtäläistä mahdollisuutta olla erilainen, kuten olla esim. lukutoukka, kun tuossa mainostetaan urheilullisuudella.

Eli myydään kaikkea tästä lähtien saatesanoilla: sopii kaikille, eikä sisällä mitään ajatuksia mistään. "Osta pipo! Testatusti 100%:n geneerinen ja vihjausvapaa pipo! Ei sisällä ideologioita tai muita ajatuksia."

siviilitarkkailija

Quote from: VH on 14.03.2016, 16:49:58
QuoteMainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää.

"Pampax, luotettava ja mukava tamponi naisille SEKÄ miehille"

Kyllä. Mies voi tunkea sen korviin kun mäkätys käy hermoille. Mukana kätevä vedin jos luiskahtaa liian syvälle. Jos vastaan tulee helsinkiläinen vihervasemmistolainen, voi vaimennusta tehostaa lorauttamalla tamponin päälle tikan vettä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Lumiukko Jeti

Olen havainnut parranajokonheiden mainosten olevan törkeällä tavalla sukupuolitettu koskemaan vain miehiä. Vaadin omia mainoksia parrakkaille naisille.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

koli

Quote from: Lumiukko Jeti on 14.03.2016, 17:01:49
Olen havainnut parranajokonheiden mainosten olevan törkeällä tavalla sukupuolitettu koskemaan vain miehiä. Vaadin omia mainoksia parrakkaille naisille.

Älä unohda kolmatta sukupuolta ja sukupuolettomia.
Mörökölli

Rubiikinkuutio

Quote from: rähmis on 14.03.2016, 16:07:00

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan [...]

Oikeastaan olisi pitänyt lopettaa jutun lukeminen tähän. Turha instanssi näköjään, kun ei saa oikeaa mainoksissa valehtelua kuriin, mutta puuttuu tälläiseen järjettömyyteen.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Hornsmith

Quote from: siviilitarkkailija on 14.03.2016, 17:00:16
Quote from: VH on 14.03.2016, 16:49:58
QuoteMainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää.

"Pampax, luotettava ja mukava tamponi naisille SEKÄ miehille"

Kyllä. Mies voi tunkea sen korviin kun mäkätys käy hermoille. Mukana kätevä vedin jos luiskahtaa liian syvälle. Jos vastaan tulee helsinkiläinen vihervasemmistolainen, voi vaimennusta tehostaa lorauttamalla tamponin päälle tikan vettä.

Käy nenäänkin kun vähän pujottelee. Sain yksissä häissä kevyesti turpaani, silloinen puoliso esti vetelemästä takaisin. Murjotin autossa Tampax nenässä koko kotimatkan. Kiristi vähän sierainta kun tuppo laajeni verestä.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!