News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Seminaari maahanmuuttajalasten ja -nuorten oppimisvaikeuksista

Started by MokuMan, 21.09.2009, 16:46:00

Previous topic - Next topic

MokuMan

Jyväskylän seudulla asuville, tämä voi olla mielenkiintoinen:

---------------

Opetushallitus, Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän kaupunki järjestävät

MAAHANMUUTTAJALASTEN JA -NUORTEN OPPIMISVAIKEUDET -SEMINAARIN
12.11.2009 Jyväskylässä

Koulutus järjestetään Jyväskylässä ja se on suunnattu maahanmuuttajalasten kanssa työskenteleville. Ilmoittautumisohjeet löydät viestin lopusta.

Tervetuloa oppimaan!

O h j e l m a

08.30  Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09.00  Tervetuloa: toiminnanjohtaja Kirsti Laakso, Niilo Mäki Instituutti

09.10  Seminaarin avaus: opetusneuvos Leena Nissilä,Opetushallitus

09.30  Oppimisvaikeuksia vai normaalia toisen kielen kehitystä:
tutkija Minna Suni, JY/kielten laitos

10.00  Maahanmuuttajataustainen oppija ja oppimisvaikeus – erilaiset
taustat haasteen oppimisvaikeuden arvioinnissa
projektipäällikkö Anu Arvonen, toimintaterapeutti Liisa Katva,
psykologi Anne Nurminen, Helsingin Diakonissalaitoksen Oma tie –projekti

11.30  Lounastauko (omakustanteinen)

12.30  Matematiikkaa toisella kielellä: mitä siitä tiedämme
tutkija Pekka Räsänen, Niilo Mäki Instituutti

13.10  Tietoverkkovälitteinen tapa tukea kielen oppimista
tutkija Vesa Rantanen, Niilo Mäki Instituutti

13.45  Maahanmuuttajalasten oppimisvaikeudet: miten huomioitu opetuksessa
Kielellisesti kuntouttava valmistava opetus Helsingissä
erityisluokanopettaja Kirsi Agge, Helsingin kaupunki
Jyväskylän kaupungin toimintamallit opetuksessa
suunnittelija Tiina Laine-Nissinen ja valmistavan ryhmän opettaja Irma
Korkeaniemi, Jyväskylän kaupunki

14.45  Kahvi

15.15  Maahanmuuttajalasten oppimistaitojen arviointi – esimerkkinä
Turun KIMARA-hanke: PsT Mia Dufva, Turun yliopisto

16.00  Yhteenvetokeskustelu

16.30  Tilaisuus päättyy


Seminaari on osallistujille maksuton. Seminaariin otetaan sata
henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautumiset sähköpostilla osoitteeseen [email protected].
Ilmoita nimesi, osoitteesi, puhelinnumerosi ja ammattisi, sekä
sähköpostiosoitteesi.

Lisätietoja [email protected]




Viestiä välitti eteen päin:
CICERO Learning
University of Helsinki
P.O.Box 9 (Siltavuorenpenger 20 R)
FI-00014 University of Helsinki, Finland

http://www.cicero.fi

CaptainNuiva

Häh?
Vastahan hyysärissä todettiin että maahanmuuttajat saavat parhaita arvosanoja ja menestyvät koulussa Han-suomalaisia paremmin.... ???
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Sarppi


MokuMan

Quote from: Sarppi on 22.09.2009, 11:58:14
Ilmoittauduin, toivottavasti pääsee mukaan.

Raportti Hommaforumilla olis kiva :-).

KphS

Tämmöinen seminaari jo Hgin kaupungilla olikin:

http://www.socca.fi/aineistot/koto-seminaari_helsinki_11.09.09.pdf

Varsinkin esitteen viimeisillä sivuilla oleva case on hyvinkin puhutteleva!!!

EDIT: tätä on näköjään käsitelty jo http://hommaforum.org/index.php/topic,13714.msg209263.html#msg209263
Asun Tanskassa eli olen itsekin maahanmuuttaja. / En edusta kantaväestöä.

Jack

Maahanmuuttajanuorissa kytee aikapommi, joka räjähtää joskus tulevaisuudessa tavalla jollaisesta löytyy esimerkkejä länsinaapurista.

Tyttäreni on ollut kieltenopettajan sijaisena muutamissa kouluissa pääkaupunkiseudulla (Helsinki-Espoo-Vantaa), ja hänen kertomuksensa eräästä Vantaan koulusta (jossa on paljon maahanmuuttajalapsia) kuvaa hyvin tilannetta.

Ensinnäkin koulu tarvitsee jatkuvasti opettajien sijaisia, koska vakituiset opettajat eivät jaksa työssään. Tyttäreni ehkä vähän liioitteli sanoessaan, että normaali ihminen kestää korkeintaan viikon "monikulttuurista" opetustyötä, jonka jälkeen hänen on haettava sairaslomaa.

Millaista opetustyö on käytännössä? Mikä siinä on niin rasittavaa.

En kirjoittanut muistiinpanoja tyttäreni selostuksesta (puhuimme asiasta viimeksi noin viikko sitten, jolloin varmistin joitakin asioita), mutta pääpiirteittäin luokkatilanne on tällainen:

Luokassa vallitsee niin kova meteli ja riehunta, että opettaja joutuu huutamaan kurkku suorana saadakseen oman äänensä kuuluviin. Pääpukareina riehunnassa ja häiriköinnissä ovat maahanmuuttajalapset, vaikka kyllä joukkoon tietysti kantaväestön lapsiakin mahtuu (ainahan tällaista on jossakin muodossa ollut, joten ei pidä dramatisoida). Maahanmuuttajalapset huutelevat toisilleen omalla kielellään kesken tunnin ja juttelevat keskenään eivätkä ole lainkaan kiinnostuneita siitä, mitä tunnilla oikeasti pitäisi tehdä. Kirjoja ja muuta oppimateriaaliakaan tuskin on aina edes mukana. Opettajaa ei arvosteta lainkaan vaan avoimesti halveksitaan. Koulunkäynti ei kiinnosta maahanmuuttajaoppilaita tippaakaan, ja oppimistulokset ovat sen mukaiset. Kaikesta tästä kärsivät tietenkin ne kantaväestöön kuuluvat oppilaat (ja joku harva tunnollinen maahanmuuttajaoppilas), jotka oikeasti haluaisivat osallistua normaaliin opetukseen.

Sivuhuomautuksena mainitsen, että olen aikoinaan ollut jonkin aikaa erään ongelmaoppilaan (työllistettynä) kouluavustajana, jolloin sain tilaisuuden seurata tunneilla, kuinka yksi ainoa oppilas (ei se, jonka kouluavustaja olin vaan eräs toinen psyykkinen ongelmatapaus) onnistuu tehokkaasti pilaamaan koko luokan työilmapiirin. Pahin häirintätemppu oli oppilaan varoittamaton kiljaisu silloin tällöin kesken tunnin. Se ei kuulosta tässä kerrottuna ehkä pahalta, mutta jos kiljaisijalla on yli-inhimillisen kova ääni (työsuojelun desibelirajat ylittyivät varmasti), ja hän on aivan lähellä, ääni sattuu korviin. Ja tuon henkilön ääni oli sellainen. Kiljaisu 150 desibelin voimakkuudella korvan juuressa on kirjaimellisesti fyysistä väkivaltaa. Kun tuollaista on jatkunut parin viikon ajan, alkaa olla jo ties millaisen "hermoloman" tarpeessa.

Tuo sivuhuomautus ei kuulu asiaan, mutta en malttanut olla kertomatta. Toisaalta meteli on maahanmuuttajaluokissa välillä aivan sietämätön, joten ehkä tuon sivuhuomautuksen kautta voi kuvitella myös nämä tilanteet.

Maahanmuuttajalasten koulunkäynnistä ei siis tahdo tulla mitään. Tunnit ovat pelkkää häiriköintiä. En keskustellut asian tästä puolesta, mutta voisin kuvitella, että maahanmuuttajien sijoittaminen ryhmänä samaan luokkaan pahentaa tilannetta. Jos yksi maahanmuuttajalapsi on kantaväestön lasten joukossa, hän ei ainakaan voi häiriköidä kenenkään kanssa omalla kielellään. Silloin hänellä on ehkä suurempi motivaatio seurata opetusta. Toisaalta koulumaailma on sellainen, että yksi luuseri löytää kyllä pian vertaisensa kaverin olkoon ihmisten etninen tausta mikä on. Ja kahdestaan voidaankin sitten jo panna ranttaliksi (tämän tyyppinen ilmiö on yhtä vanha kuin itse koululaitos).

Vielä yksi pieni "pointti", vaikka en tiedäkään mitä se merkitsee. Yleisestä opettajan halveksunnasta poiketen maahanmuuttajapojat olivat joskus osoittaneet yllättävää huomiota ja kunnioitusta opettajaa kohtaan kättelemällä häntä ja käyttäytymällä muutenkin asiallisesti - ehkä jopa yliasiallisesti. Oliko tämä pelkkää teatteria eli piilovitsailua siitä, että poikaoppilas muka kunnioittaisi naisopettajaa, vai oliko se aitoa. Tätä ei tyttäreni osannut päätellä.

Aikapommi,jonka alussa mainitsin, aktivoituu siinä vaiheessa, kun edellä mainitut koulunsa laiminlyöneet maahanmuuttajalapset tulevat jatkokoulutus- ja työmarkkinaikään. Mihin he surkeilla todistuksillaan pääsevät? Eivätkö lähtökohdat ole työelämää varten huonot - ja vastaavasti joutilasta Malmö-tyyppistä slummielämää varten hyvät. Työelämä on niin vaativaa, että edes yliopistotodistuksella ja aikaisemmalla työkokemuksella ei pääse töihin, jos uraputki jossakin elämän vaiheessa on pidemmäksi aikaa katkennut. Kehityksen kelkasta putoaa helposti ja lopullisesti. Miten käy silloin niille, jotka eivät tuohon kelkkaan ole koskaan päässeetkään.

Epäjärjestysmies

Miksi häiriköt muuten ylipäänsä käyvät koulussa, jos ne eivät halua tehdä siellä muuta kuin häiritä (olivat sitten kotimaista alkuperää tai tuontitavaraa)? Eikö olisi helpompaa jäädä ostarille maleksimaan?

Jaku

Quote from: Epäjärjestysmies on 22.09.2009, 23:39:52
Miksi häiriköt muuten ylipäänsä käyvät koulussa, jos ne eivät halua tehdä siellä muuta kuin häiritä (olivat sitten kotimaista alkuperää tai tuontitavaraa)? Eikö olisi helpompaa jäädä ostarille maleksimaan?

Häiriköintiin ei ole koskaan suomen oppilaitoksissa puututtu tehokkaasti, johtuuko resussien puutteesta vai mistä.

Häiriökäytökseen ainut konsti olisi poistaa häiriköt luokasta/koulusta mutta itse en osaa sanoa minne heidät pitäisi sijoittaa?

Koululaitokseen pitäisi hommata kunnon kuri takaisin, jos opettajat eivät jaksa kaitsia oppilaita olisi laitoksiin hyvä hankkia muutama vahtimestari jotka reilulla niska/pers otteella poistaisivat häiriköt.

JoKaGO

Quote from: Jack on 22.09.2009, 22:26:27
Aikapommi,jonka alussa mainitsin, aktivoituu siinä vaiheessa, kun edellä mainitut koulunsa laiminlyöneet maahanmuuttajalapset tulevat jatkokoulutus- ja työmarkkinaikään. Mihin he surkeilla todistuksillaan pääsevät? Eivätkö lähtökohdat ole työelämää varten huonot - ja vastaavasti joutilasta Malmö-tyyppistä slummielämää varten hyvät. Työelämä on niin vaativaa, että edes yliopistotodistuksella ja aikaisemmalla työkokemuksella ei pääse töihin, jos uraputki jossakin elämän vaiheessa on pidemmäksi aikaa katkennut. Kehityksen kelkasta putoaa helposti ja lopullisesti. Miten käy silloin niille, jotka eivät tuohon kelkkaan ole koskaan päässeetkään.

Jack, älä pelkää, kyllä he töihin sijoittuvat. Sillä positiivinen syrjintä, käskee YK ja EU!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Sarppi

Quote from: MokuMan on 22.09.2009, 14:13:04
Quote from: Sarppi on 22.09.2009, 11:58:14
Ilmoittauduin, toivottavasti pääsee mukaan.

Raportti Hommaforumilla olis kiva :-).

Olis ollut, mutta seminaari oli täysi. Sieltä tuli viestiä, että pääsen mukaan mikäli joku peruu osallistumisensa. :(

reino

Quote from: Sarppi on 24.09.2009, 12:31:21
Olis ollut, mutta seminaari oli täysi. Sieltä tuli viestiä, että pääsen mukaan mikäli joku peruu osallistumisensa. :(

Maahanmuuttajalasten ja -nuorten oppimisvaikeudet ovat siis ilmeisen suosittu aihepiiri nykyään.

MW

Quote from: planeta on 24.09.2009, 20:52:38
Miksi muuten monet monikulttuurisuuden ystävät puhuvat vanhempien ihmisten kunnioittamisesta muslimikulttuurissa vai koskeeko se kunnioittava suhtautuminen vain omia vanhempia, ei yleensä kaikkia vanhempaa ikäluokkaa olevia = opettajat?

En ole kummoinenkaan asiantuntija, mutta ymmärtääkseni muslimiehen (pojan) ei tarvitse kunnioittaa naisia, eikä vääräuskoisia, eikä varsinkaan vääräuskoisia naisia.


Quote from: planeta on 24.09.2009, 20:52:38
Työskentelen itse koulussa, olen melkein 60-vuotias nainen ja saan jatkuvasti kuulla seuraavanlaisia vuorosanoja muslimipojilta opetustilanteissa: mene pois, jätä rauhaan, painu v*****n, läski, ala vetää, homo, tyhmä suomalainen, likainen ym ym. Samanlaista tekstiä lapsukaiset päästävät suustaan muillekin. Joissakin kouluissa asiaan yritetään puuttua, mutta minä en ainakaan enää jaksa sanoa mitään monestakin syystä (pieni palkka, voimat loppu, kyllästynyt, koska mikään ei kuitenkaan muutu, lasten vanhempia ko. käytös ei kiinnosta, päinvastoin, isä on joskus ylpeä tyyliin "kyllä se meidän poika osaa").

Samoin minua suorastaan inhottaa se jalkovälin kaivaminen ja räplääminen, mitä useat muslimipojat tekevät jatkuvasti. Ovat varmaan oppineet isommilta pojilta vai onko paikat likaisen kutiavia vai mistä moinen johtuu? En ole ainakaan huomannut, että suomalaiset miehet koko ajan olisivat sormet haaroissa nypläämässä. Miehet, kertokaa, jos tiedätte, mistä on kyse?

Jaksamista, omasta taustastani johtuen tunnen tiettyä kunnioitusta opetusalalla toimivia kohtaan, itsestäni ei siihen olisi. Ei varsinkaan, kun näin puusta katsottuna kaikki toimintaedellytykset alalla olevilta on jo viety, ilman tätä maanmainiota "kulttuurisensitiivisyyttäkin", joka sitten onkin jo avoin valtakirja näille kultamunille. Se on varmaan se työministeriön akkreditoima 24:n karaatin kulta, mikä siellä haaroissa syyhyttää.

disodium

Kävin tuossa eräässä jyväskyläläisessä koulussa tekemässä pikku remonttihomman ja välitunnilla pihalla käppäillessä näin pihalla kaksi maahanmuuttajaa, molemmat kehitysvammaisia ja molemmilla oma henk. koht. avustaja. Ei siinä mitään eihän nämä lapset mitään ovat tehneet mutta mielessä kävi pieni ajatus että AIKA MONTA VERORUPLAA pitää allekirjoittaneen maksaa tästä rikkaudesta.

Bored.

Quote from: disodium on 28.09.2009, 22:33:47
Kävin tuossa eräässä jyväskyläläisessä koulussa tekemässä pikku remonttihomman ja välitunnilla pihalla käppäillessä näin pihalla kaksi maahanmuuttajaa, molemmat kehitysvammaisia ja molemmilla oma henk. koht. avustaja. Ei siinä mitään eihän nämä lapset mitään ovat tehneet mutta mielessä kävi pieni ajatus että AIKA MONTA VERORUPLAA pitää allekirjoittaneen maksaa tästä rikkaudesta.
Itse maksan mieluummin veroillani (jos nyt on pakko maksaa) kehitysvammaisten maahanmuuttajien (oletettavasti valittuja kiintiöpakolaisia, sillä he eivät sieltä varmasti muuten tänne pääse) kuluja kuin salakuljettajien tänne roudaamien asemalla notkuvien somppu"ylimysten" kuluja... soisin itse asiassa näkeväni enemmänkin oikeasti hädässä olleita pakolaisia täällä kuin noita pakolaisia.