News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-10-06 Rehtori: valtaväestön lapset pidettävä kouluissa enemmistönä

Started by Ink Visitor, 06.10.2015, 15:19:36

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Quote
Rehtorilla selkeä näkemys – valtaväestön lapset pidettävä kouluissa enemmistönä

Kokenut rehtori kritisoi maahanmuuttajien sijoittamista vain yhteen kouluun ja asuinalueelle. Kotouttamisen onnistuminen vaatii sen, että suurin osa oppilaista on valtaväestöä, joka tuntee koulun tavat ja suomalaisen kulttuurin. Maahanmuuttajien määrästä riippumatta koulussa on noudatettava opetussuunnitelmaa.

Pietarsaaren Itälän koulun rehtori Liisa Svartin mukaan maahanmuuttajat ovat vain keskenään, jos heitä on paljon. Se taas hidastaa suomalaisten tapojen omaksumista ja sopeutumista yhteisöön.

– Olen sitä mieltä, että johonkin on vedettävä raja. Valtaväestön lapsia on oltava selkeästi enemmän.

Svartin mukaan koulussa on oltava enemmän niitä, jotka tietävät koulun tavat, suomalaisen kulttuurin ja säännöt.  Sama pätee hänen mukaansa myös asumiseen.

Valmistavan luokan kautta

Turvapaikanhakijat ja maahanmuuttajat aloittavat valmistavalla luokalla, josta he siirtyvät tavalliseen kouluun.

– Jos tuntuu, että hän ei ole vielä valmis, annamme hänelle lisäaikaa.

Normaalin opetuksen lisäksi opettajat antavat suomen kieleen liittyvää opetusta. He käyvät oppilaan kanssa lävitse reaaliaineita ja sanallisia tehtäviä, pienissä ryhmissä harjoitellaan kieltä.

– Tätä opetusta saa ehkä kaksi tuntia viikossa, eli ei kovin paljon, sanoo Liisa Svart.  Kun oppilaat siirtyvät yleisopetukseen, heillä on ihan samalla tavalla kuin muillakin mahdollisuus saada avustajan apua ja tukiopetusta. 

Opetusta ei jarrutella

Puheet siitä, että koulu hidastaisi opetusta maahanmuuttajien vuoksi, Svart kumoaa.

– Ilman muuta menemme opetussuunnitelman mukaan, ei jarruteta, eikä hidasteta maahanmuuttajalasten takia. Heitä pyritään opettamaan erikseen, meillä on resurssiopettajia ja erityisopettajia. Jos tilanne on sellainen, että luokassa on paljon maahanmuuttajalapsia, opettajat auttavat kaikkia lapsia.   

Kotikieli tärkeä

Svartin mukaan moni lapsi jatkaa koulussa myös kotikielensä opiskelua. Esimerkiksi Pietarsaaressa opetetaan somaliaa, albaniaa, ja aiemmin vietnamia.

– Kun lapsi osaa omaa äidinkieltään, siitä on suuri apu suomenkielen opiskelussa. Se on myös tärkeää hänen identiteettinsä ja elämänsä kannalta. Hän ei unohda sitä kieltä, josta hänen kulttuuritaustansa on peräisin.

   (...)

http://yle.fi/uutiset/rehtorilla_selkea_nakemys__valtavaeston_lapset_pidettava_kouluissa_enemmistona/8358302
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Kim Evil-666

Tämä tie on Malmön tie. Palavia autoja ja muuta paskaa odotellessa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Micke90

Ei pelkästään kouluissa, vaan koko maassa. Muutoin emme ole enää valtaväestöä.

Alaric

Kun tietty prosentti rupeaa koulussa olemaan matuja (suhteellisen pienikin osuus voi riittää), niin kummasti se valtaväestö sieltä alkaa hiljalleen poistumaan, mikäli vanhemmilla on mahdollisuus siirtää lapsensa muihin kouluihin. Tällöin se kantisten enemmistöasema saattaa sitten hiljalleen poistua rikkausosuuden yhä kasvaessa. Ehkä koulujen vaihtaminen pitäisi kieltää.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

koli

Parempi se on sijoittaa mädät munat samaan koriin kuin hajauttaa. Eli olen eri mieltä rehtorin kanssa.

Paras olisi tietenkin, että mätiä munia ei päästettäisi Suomeen.
Mörökölli

Uuno Nuivanen

Quote– Kun lapsi osaa omaa äidinkieltään, siitä on suuri apu suomenkielen opiskelussa. Se on myös tärkeää hänen identiteettinsä ja elämänsä kannalta. Hän ei unohda sitä kieltä, josta hänen kulttuuritaustansa on peräisin.

Minä kun luulin, että suomenkielen opiskelusta olisi suuri apu suomenkielen oppimisessa.

Alaric

Quote from: Uuno Nuivanen on 06.10.2015, 17:30:07
Quote– Kun lapsi osaa omaa äidinkieltään, siitä on suuri apu suomenkielen opiskelussa. Se on myös tärkeää hänen identiteettinsä ja elämänsä kannalta. Hän ei unohda sitä kieltä, josta hänen kulttuuritaustansa on peräisin.

Minä kun luulin, että suomenkielen opiskelusta olisi suuri apu suomenkielen oppimisessa.

Kaikkien muiden paitsi kultamunien kohdalla moinen kulttuuritaustan korostaminen olisi aivan järkyttävää fasismia. Eikös me kaikki ollakaan maailmankansalaisia ja eikö "omat kulttuurit" olisi syytä hävittää?
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Brandis

QuotePuheet siitä, että koulu hidastaisi opetusta maahanmuuttajien vuoksi, Svart kumoaa.

Minusta on älytöntä pyrkiä kumoamaan näin keskeistä tosiasiaa, tottakai tuntiopetuksessa otetaan maahanmuuttajalapset huomioon eri tavalla. Pysähdytään avaamaan uutta opetettua asiaa, yksittäistä sanaa / termiä ja selittämään auki merkityksiä. Enemmän maahanmuuttajalasten kohdalla kun kantaväestön lasten, jotka jo osaavat äidinkielenään opetuskieltä.

Edit; opetussuunnitelmissa pysytään, koska lapsille jää itselleen enemmän vastuuta ja opiskeltavaa. Tuntiopetuksen tasoon ja tehokkuuteen maahanmuuttajalasten suuri määrä kyllä vaikuttaa. Ainakin, jos tahdotaan pyrkiä tasapuolisuuteen oppilaiden opetuksessa.

guest8096

QuotePuheet siitä, että koulu hidastaisi opetusta maahanmuuttajien vuoksi, Svart kumoaa.

Vaikka opetusta ei hidasteta, niin oppiminen ainakin hidastuu.

Eino P. Keravalta

Quotevaltaväestön lapset pidettävä kouluissa enemmistönä

Tämähän käytännössä tarkoittaa sitä, että maastamme on alettava poistaa maahanmuuttajia, koska monissa kouluissa maahanmuuttajia on rehtorin mukaan jo liikaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mehud

Valtaväestön enemmistö vaatimus pitäisi ulottaa myös vankiloihin. Tällä menolla vankiloihin ei enää mahdu valtaväestöä. Ainoa keino suojella valtaväestön asemaa vankiloissa, on tuontirikollisten maahantuonnin tekeminen laittomaksi.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

guest8788

QuotePietarsaaren Itälän koulun rehtori Liisa Svartin mukaan maahanmuuttajat ovat vain keskenään, jos heitä on paljon. Se taas hidastaa suomalaisten tapojen omaksumista ja sopeutumista yhteisöön.

Tässä on oikeastaan se kaikista olennaisin huomio monikulttuurista ja eri etnisten ryhmien rinnakkaiselosta. Tämä ei tule ikinä muuttumaan, sillä se on ihmisissä sisäsyntyistä.

Siitä johtuen maahanmuuttajaryhmät on pidettävä (poliittisin päätöksin / lainsäädännön avulla) niin pieninä, että maahanmuuttajien paine sopeutua kantaväestön sääntöihin ja kulttuuriin pysyy mahdollisimman suurena. Tämä pätee erityisesti ei-eurooppalaisperäisiin maahanmuuttajaryhmiin. Nykymaailmassa tämä on rasismia.

Ei mulla muuta

Quote from: Eino P. Keravalta on 06.10.2015, 18:08:15
Quotevaltaväestön lapset pidettävä kouluissa enemmistönä

Tämähän käytännössä tarkoittaa sitä, että maastamme on alettava poistaa maahanmuuttajia, koska monissa kouluissa maahanmuuttajia on rehtorin mukaan jo liikaa.

No ei välttämättä. Ehkä rehtori tarkoitti, että Timo Soinin kannettua Suomeen vielä miljoona iRakilaista Vastuuta, on meillä kaikissa kouluissa (uusi) valtaväestö enemmistönä.

ISO


Miten ne voidaan erottaa toisistaan, kun kaikki ollaan ihan samanlaisia.

Vai tarkoittaako rehtori kenties että jaetaan neekerit ja santaneekerit tasaisemmin valkoihoisten keskuuteen?
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

otto-poika

Quote from: Uuno Nuivanen on 06.10.2015, 17:30:07
Quote– Kun lapsi osaa omaa äidinkieltään, siitä on suuri apu suomenkielen opiskelussa. Se on myös tärkeää hänen identiteettinsä ja elämänsä kannalta. Hän ei unohda sitä kieltä, josta hänen kulttuuritaustansa on peräisin.

Minä kun luulin, että suomenkielen opiskelusta olisi suuri apu suomenkielen oppimisessa.

Niin luulin minäkin, mutta nythän ei suomen kielen opettajaksikaan tarvitse olla opettajan pätevyyttä, suomen kielen ja kirjallisuuden opinnoista puhumattakaan. Kiinnostus riittää! Innolla mukaan! huutaa Kirkon Ulkomaanapu ja SPR!  Työtä riittää!    (Ja sen nyt vtunkaan väliä osaatko mitään, kun et palkkaakaan saa kuuluisi jatko)

buy the quran - now in two ply -

nitkunatku

Olenkin pitkään ihmetellyt, miksi maahanmuuttajien lapsille opetetaan omaa äidinkieltä, eikä pelkkää suomea, mikäli tavoite on jäädä Suomeen.
Nyt tai joskus toiste.

Hamsteri

Yksikin kolmannen maailman jälkikasvu voi pilata kantisten koulunkäynnin. Ei missään tapauksessa kannata laittaa lapsia samaan kouluun, jossa on somaleja/afgaaneja/irakilaisia/mustalaisia/syyrialaisia, ellei halua aiheuttaa lapselleen elinikäisiä traumoja.

-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Lahti-Saloranta

Quote
Rehtorilla selkeä näkemys – valtaväestön lapset pidettävä kouluissa enemmistönä

Kokenut rehtori kritisoi maahanmuuttajien sijoittamista vain yhteen kouluun ja asuinalueelle. Kotouttamisen onnistuminen vaatii sen, että suurin osa oppilaista on valtaväestöä, joka tuntee koulun tavat ja suomalaisen kulttuurin. Maahanmuuttajien määrästä riippumatta koulussa on noudatettava opetussuunnitelmaa.

Pietarsaaren Itälän koulun rehtori Liisa Svartin mukaan maahanmuuttajat ovat vain keskenään, jos heitä on paljon. Se taas hidastaa suomalaisten tapojen omaksumista ja sopeutumista yhteisöön.

– Olen sitä mieltä, että johonkin on vedettävä raja. Valtaväestön lapsia on oltava selkeästi enemmän.
Svartin mukaan koulussa on oltava enemmän niitä, jotka tietävät koulun tavat, suomalaisen kulttuurin ja säännöt.  Sama pätee hänen mukaansa myös asumiseen.
Tuo on aivan totta. Turvapaikanhakijoiden lasten kannalta olisi parasta että he olisivat sellaisilla luokilla joissa enemmistö oppilaista on kantasuomalaisia. Siinä vaan on yksi mutta, opettajan aika menee niiden muutaman mamulapsen opastamiseen ja kantaväestöön kuuluvien opetus kärsii ja lopputulos on surkea, kukaan ei opi koulussa juuri mitään.
Rehtorikin visioi sitä mikä olisi mamujen ja mamulasten kannalta paras ratkaisu eikä uhraa sille edes ajatuksen häivää mikä olisi kantaväestön kannalta paras ratkaisu. Monikulttuurisessa ympäristössä oleminen tuskin on sitä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

kirjoittelija

Quote from: nitkunatku on 06.10.2015, 19:27:23
Olenkin pitkään ihmetellyt, miksi maahanmuuttajien lapsille opetetaan omaa äidinkieltä, eikä pelkkää suomea, mikäli tavoite on jäädä Suomeen.

Joskus historian hämärissä joku tutkija on tehnyt "tutkimuksen" että oman äidinkielen hyvä osaaminen auttaa vieraan kielen opiskelussa.

Muistaakseni kyseistä tutkimusta EI TEHTY maahanmuuttajien lapsilla.

EIKÄ sitä varsinkaan tehty turvapaikkaprosessia ja perheenyhdistyksiä maahanmuuttoonsa käyttävien ryhmien kuten irakilaisten, somalien ja afgaanien keskuudessa mutta silti kyseisestä tutkimuksesta on johdettu "totuus" että suomessa pitää opettaa somalia, daria, arabiaa ja kurdia että maahanmuuttajien lapset oppisivat suomea.

En tiedä onko yksikään tuota totuutta toitottava lukenut kyseistä tutkimuksesta tai onko heillä edes hajua millä ryhmillä se tutkimus on tehty mutta silti siitä on tullut yleinen totuus.

Hiukan samoinhan kävi OECD-raportille josta tuli yleinen totuus että OECD olisi mukamas todennut että maahanmuutto hyödyttää suomea.

IL Suuri pakolaiskeskustelu (tallenne 12.9):
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201509120093814_v0.shtml

Maahanmuuttoviraston johtaja Jaana Vuorio jää kiinni siitä että suomen maahanmuuttovirasto on pohjoismaiden löysin irakilaisten ja somalien suhteen ja hätäselittelee asiaa parhainpäin jättäen faktoja kertomatta.

JoKaGO

Quote from: kirjoittelija on 07.10.2015, 00:58:45
Joskus historian hämärissä joku tutkija on tehnyt "tutkimuksen" että oman äidinkielen hyvä osaaminen auttaa vieraan kielen opiskelussa.

Tuossa on nyt jokin valuvika. Sehän on ruotsin kielen opiskelu, joka auttaa ratkaisevasti muiden kielten oppimista.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

RP

Quoteon myös tärkeää hänen identiteettinsä ja elämänsä kannalta. Hän ei unohda sitä kieltä, josta hänen kulttuuritaustansa on peräisin.
ja niissä tapauksissa, jossa olisi yhteiskunnan etu, että hän unohtaisi kotikulttuurinsa, -maanosansa ja -vuosisatansa?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Tabula Rasa

Itseä eniten hirvittää tämä tilanne jossa ''16-17v lapsia'' pistetään oikeasti peruskouluikäisten sekaan. Raiskaukset ja väkivalta on vakio, vaan koko yhteiskuntaan tuo heijastuu vielä laajemmin.

Toisaalta jos halutaan isät polkemaan raiskaajamatuja suohon keltään neuvoja kysymättä niin ehkä tämä on tarkoitettua.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Aimo Räkä

QuoteRehtorilla selkeä näkemys – valtaväestön lapset pidettävä kouluissa enemmistönä
White flight tapahtuu. Sen vuoksi rikastuneimmat koulut muuttuvat mamuenemmistöisiksi.
sopimaton ja väärä