News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-09-13 Yle: Tilastot: Irakilainen saa turvapaikan Suomesta todennäköisemmin

Started by Bxh7+, 13.09.2015, 20:11:14

Previous topic - Next topic

Bxh7+

QuoteTilastot: Irakilainen saa turvapaikan Suomesta todennäköisemmin kuin Ruotsista
Moni Ruotsiin asti päässeistä irakilaisista kertoo haluavansa hakea "helpompaa ja nopeampaa" turvapaikkaa Suomesta. Tilastojen valossa myönteinen päätös irtoaisi Suomessa Ruotsia todennäköisemmin, mutta hakemusten käsittelyajoissa ei Maahanmuuttoviraston arvion mukaan ole isoja eroja.
Yle kertoi lauantaina Ruotsiin saapuneista irakilaispakolaisista, joista moni halusi Ruotsiin jäämisen sijaan jatkaa matkaansa Suomeen. Irakilaisten mukaan turvapaikka olisi helpompi ja nopeampi saada Suomesta.

Tilastot puhuvat osittain tämän puolesta.

Tänä vuonna elokuun loppuun mennessä hieman yli 50 prosenttia Suomeen tulleista irakilaisista oli saanut myönteisen oleskelulupapäätöksen. Heistä suurin osa sai luvan perustuen kansainväliseen suojeluun.

Ruotsissa vastaava luku on 33 prosenttia.
Bagdadin tilanteesta eriäviä tulkintoja

Tulosalueen johtaja Juha Similä Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksiköstä näkee, että ero Ruotsin lukuihin voi selittyä tulkintaeroilla.

– Suomen ja Ruotsin, kuten muidenkin Euroopan maiden välillä voi olla eroja sen suhteen, kuinka vaarallisina eri maita ja niiden eri alueita pidetään. Eroja on vuosien varrella havaittu, mutta minulla ei ole tietoa siitä, miten Ruotsi Irakin tilannetta juuri nyt tulkitsee.

– Tilastojen perusteella ei kuitenkaan voi sanoa onko turvapaikka helpompi saada Suomesta vaiko Ruotsista. Aina suoritetaan yksilöllinen tutkinta jonka perusteella päätetään, onko hakija oikeutettu turvapaikkaan.

Esimerkiksi Bagdadin tilanteesta on ollut vuosien varrella erilaisia päätelmiä.

– Suomi on saattanut katsoa, ettei alueelle voi ketään palauttaa, mutta jossain vaiheessa ainakin Ruotsi teki sieltä tulleille kielteisiä päätöksiä.

Similä korostaa, ettei kielteinen päätös kuitenkaan aina tarkoita maahan palauttamista. Täytäntöönpanovaiheessa voi osoittautua, ettei henkilöä voi sittenkään palauttaa kotimaahansa.
[...]
Käsittelyajat vaihtelevat Suomessakin paljon, sillä esimerkiksi ilmeisen perusteettomat päätökset tehdään nopeutetusti keskimäärin 60 vuorokaudessa.

Tilastot eivät kuitenkaan anna oikeaa tietoa tämänhetkisistä käsittelyajoista, sillä volyymien kasvettua vireillä on nyt tuhansia hakemuksia, joita ei ole vielä ratkaistu.

– Ruotsissa turvapaikanhakijoiden määrä on Suomea huomattavasti suurempi, mutta myös käsittelijöiden määrä on resurssoitu tämän mukaan. Suomessakin käsittelyajat tulevat tästä vielä pitenemään, Juha Similä sanoo.

Juha Similä arvioi, että moni irakilainen haluaa tulla Suomeen myös sen vuoksi, että Suomessa on jo olemassa vahva irakilaisyhteisö.
Koko artikkeli linkin takaa:
http://yle.fi/uutiset/tilastot_irakilainen_saa_turvapaikan_suomesta_todennakoisemmin_kuin_ruotsista/8302211
"Aina Juhannusyönä Mestari lentää punastelevien krokodiilien vetämällä kattokruunulla luokse lapsukaisten kilttien  ja tuo kaikille kottaraisenpönttöön kultamunan."
-nimim. rapa-nuiv 12.11.2011

orientexpressen

Maahanmuuttovirasto selkeästikin tulkitsee vallan kierosti seuraavaa ulkomaalaislain pykälää:

Quote from: ulkomaalaislaki88 e § (6.6.2014/422)
Sisäisen paon mahdollisuus

Turvapaikka tai 88 ja 88 a §:ssä tarkoitettu oleskelulupa voidaan jättää myöntämättä ulkomaalaiselle, jos hänellä ei ole jossain kotimaansa tai pysyvän asuinmaansa osassa perusteltua aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi tai todellista vaaraa joutua kärsimään vakavaa haittaa tai jos hänellä on jossain kotimaansa tai pysyvän asuinmaansa osassa mahdollisuus saada suojelua 88 d §:ssä tarkoitetulla tavalla. Lisäksi hänen on voitava turvallisesti ja laillisesti päästä maan kyseiseen osaan ja hänen on voitava kohtuudella edellyttää oleskelevan siellä.

Arvioitaessa, onko osa maata 1 momentin mukainen, huomiota on kiinnitettävä kyseisessä osassa vallitseviin yleisiin olosuhteisiin ja hakijan henkilökohtaisiin olosuhteisiin.

Nimittäin kun esim. ukrainalaisten edellytetään käyttävän sisäisen paon mahdollisuutta, mutta samalla kehitysmaalainen ei selkeästikään voi "kohtuudella oleskella" muualla kuin vanhassa kotikylässään tai "turvallisesti päästä" muualle kuin sinne. Jos tähän tulkintaan saataisiin muutos, tarvittaessa vaikka sitten poistamalla laista kyseisen pykälän kaksi viimeista virkettä, niin Suomen turvapaikanhakijaongelma olisi pitkälti ratkaistu.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

kirjoittelija

Quote from: orientexpressen on 13.09.2015, 20:26:45
Maahanmuuttovirasto selkeästikin tulkitsee vallan kierosti seuraavaa ulkomaalaislain pykälää:

Quote from: ulkomaalaislaki88 e § (6.6.2014/422)
Sisäisen paon mahdollisuus

Turvapaikka tai 88 ja 88 a §:ssä tarkoitettu oleskelulupa voidaan jättää myöntämättä ulkomaalaiselle, jos hänellä ei ole jossain kotimaansa tai pysyvän asuinmaansa osassa perusteltua aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi tai todellista vaaraa joutua kärsimään vakavaa haittaa tai jos hänellä on jossain kotimaansa tai pysyvän asuinmaansa osassa mahdollisuus saada suojelua 88 d §:ssä tarkoitetulla tavalla. Lisäksi hänen on voitava turvallisesti ja laillisesti päästä maan kyseiseen osaan ja hänen on voitava kohtuudella edellyttää oleskelevan siellä.

Arvioitaessa, onko osa maata 1 momentin mukainen, huomiota on kiinnitettävä kyseisessä osassa vallitseviin yleisiin olosuhteisiin ja hakijan henkilökohtaisiin olosuhteisiin.

Nimittäin kun esim. ukrainalaisten edellytetään käyttävän sisäisen paon mahdollisuutta, mutta samalla kehitysmaalainen ei selkeästikään voi "kohtuudella oleskella" muualla kuin vanhassa kotikylässään tai "turvallisesti päästä" muualle kuin sinne. Jos tähän tulkintaan saataisiin muutos, tarvittaessa vaikka sitten poistamalla laista kyseisen pykälän kaksi viimeista virkettä, niin Suomen turvapaikanhakijaongelma olisi pitkälti ratkaistu.

Maahanmuuttovirasto on sekaisin ja yrittää selitellä omaa täysin järjetöntä ja muista pohjoismaista järkyttävän paljon poikkeavaa linjaansa:

Tanska antoi turvapaikan tai toissijaisen suojelun 11% käsitellyistä irakilaishakijoista (dublin-tapaukset ja muut turvalliset asuinmaat ja perusteettomat eivät mukana) vuonna 2014:

https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/1100C0D4-5EF5-49FF-807D-E8559342DFA2/0/talogfakta2014.pdf

sivulla 16


Norja antoi turvapaikan tai toissijaisen suojelun 37% käsitellyistä irakilaishakijoista (dublin-tapaukset ja muut turvalliset asuinmaat ja perusteettomat eivät mukana) vuonna 2014:

http://www.udi.no/en/statistics-and-analysis/statistics/asylum-decisions-by-citizenship-and-outcome-2014/

Ruotsi antoi  turvapaikan tai toissijaisen suojelun 52% käsitellyistä irakilaishakijoista (dublin-tapaukset ja muut turvalliset asuinmaat ja perusteettomat eivät mukana) vuonna 2014:

http://www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077211b04/1422893141054/Avgjorda+asylärenden+2014+-+Asylum+desicions+2014.pdf


Suomi antoi  turvapaikan tai toissijaisen suojelun 73% käsitellyistä irakilaishakijoista (dublin-tapaukset ja muut turvalliset asuinmaat ja perusteettomat eivät mukana) vuonna 2014:

http://www.migri.fi/download/57237_Tp-paatokset_2014.pdf

Suomi antoi  turvapaikan tai toissijaisen suojelun 82% käsitellyistä irakilaishakijoista (dublin-tapaukset ja turvalliset asuinmaat ja perusteettomat eivät mukana) vuonna 2015 heinäkuun loppuun saakka:

http://www.migri.fi/download/58355_Tp-paatokset_tammi_2015.pdf

Päivi Räsäsen nopeat käsittelyajat fiksaatio rikkoi maahanmuuttoviraston toimintatavat ja rikkoi ilmeisesti myös maahanmuuttoviraston virkailijoiden työmoraalin ja kaikki alkoivat vain tuijottaa lyhyitä käsittelyaikoja ja antaa turvapaikkoja ja toissijaisia suojeluita käytännössä melkein kaikille.

Päivi Räsäsen "säästö" sillä että halusi lyhentää turvapaikanhakijoiden käsittelyaikoja säästääkseen maahanmuuton kustannuksissa on maksanut suomelle todella paljon ja monikymmenkertaisesti sen määrän rahaa minkä hän käsittely aikojen lyhentämisellä säästi.
Päivi Räsäsen järjetön toiminta lähti siitä pähkähullusta oletuksesta että maahanmuuton kuluja ovat vain vastaanottokeskus kulut ja maahanmuuttoviraston kulut.
IL Suuri pakolaiskeskustelu (tallenne 12.9):
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201509120093814_v0.shtml

Maahanmuuttoviraston johtaja Jaana Vuorio jää kiinni siitä että suomen maahanmuuttovirasto on pohjoismaiden löysin irakilaisten ja somalien suhteen ja hätäselittelee asiaa parhainpäin jättäen faktoja kertomatta.

Roope

QuoteMiksi Suomeen tulee paljon irakilaisia? Tilasto paljastaa mielenkiintoisen asian pakolaisvirrasta
...

Vuonna 2014 pakolaisia oli eniten Syyriasta, Irakista ja Afganistanista. Kaikille kolmelle eniten pakolaisstatuksia on myöntänyt Saksa ja toiseksi eniten Ruotsi.

UNHCR:n Pohjois-Euroopan tiedotuspäällikkö Markku Aikomus kertoo, että se johtuu erityisesti siitä, että maissa on jo ennestään ollut suuri vähemmistö pakolaisia ja siirtolaisia kyseisistä maista.

– Syitä on kolme. He haluavat olla perheidensä ja tuttaviensa kanssa yhdessä. He uskovat, että maassa jo oleva vähemmistö voi auttaa tulevia ihmisiä paikan päällä, koska ymmärtävät miten asiat toimivat. Kolmas syy on se, että tieto kulkee ystävien ja perheiden kautta.

Aikomus lisää, että Saksa ja Ruotsi ovat maita, joilla on toimivat turvapaikkajärjestelmät ja ne antavat tukea kotouttamista varten. Molemmilla mailla on maailmanlaajuisesti hyvä maine. Ne antavat kehitysapua ja niillä on suuret pakolaiskiintiöt.

Osa tilastoista taas selittyy pakolaisten reiteillä. Esimerkiksi monen Länsi-Afrikan maan, kuten Nigerian, turvapaikanhakijat ovat saaneet pakolaisaseman Italiasta Libyan merireitin vuoksi.
...
Ilta-Sanomat 14.9.2015

Jutussa ei käsitellä lainkaan otsikon kysymystä, miksi Suomeen tulee niin paljon irakilaisia. Vaikka UNHCR:n Markku Aikomuksen listaamat syyt ovat Saksan ja Ruotsin vetotekijöitä, ne eivät selitä, miksi niin monet irakilaiset jatkavat matkaansa Saksasta ja Ruotsista Suomeen.

Edit:
Suomessa rekisteröitiin elokuussa enemmän irakilaisia turvapaikanhakijoita kuin Ruotsissa koko alkuvuonna yhteensä. Virta kulkee Ruotsin kautta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

valtakunnanpärkhele

Quote from: Roope on 14.09.2015, 09:31:05

Jutussa ei käsitellä lainkaan otsikon kysymystä, miksi Suomeen tulee niin paljon irakilaisia. Vaikka UNHCR:n Markku Aikomuksen listaamat syyt ovat Saksan ja Ruotsin vetotekijöitä, ne eivät selitä, miksi niin monet irakilaiset jatkavat matkaansa Saksasta ja Ruotsista Suomeen.


Quote– Syitä on kolme. He haluavat olla perheidensä ja tuttaviensa kanssa yhdessä. He uskovat, että maassa jo oleva vähemmistö voi auttaa tulevia ihmisiä paikan päällä, koska ymmärtävät miten asiat toimivat. Kolmas syy on se, että tieto kulkee ystävien ja perheiden kautta.
Oli kyllä taas harhaanjohtava tuo is:n juttu, täysin sivuutettiin se tosia-asia, että täällä lähes jokainen Irakilainen, tuli
turvalliselta alueelta tai ei, saa oleskeluluvan, ei ole palautussopimusta ja taikaseinä toimii. Siinä kolme oikeaa syytä.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"