News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-08-24 HS: Yläkouluihin tulossa kirja islamista

Started by koli, 24.08.2015, 05:25:28

Previous topic - Next topic

koli

QuoteYläkouluihin tulossa kirja islamista

Islam on noussut viime vuosina oppilasmäärältään toiseksi suurimmaksi uskonnoksi suomalaisissa peruskouluissa evankelisluterilaisen uskonnon jälkeen. Islamin oppikirjoina käytetään perusopetuksessa pääasiassa Salam – islamin polku -kirjasarjaa, jonka on tuottanut Opetushallitus. Sarjan ensimmäinen kirja ilmestyi vuonna 2011 ja tänä vuonna ilmestyi viidennelle ja kuudennelle luokalle tarkoitettu oppikirja. Yläkoulujen kirjaa odotetaan ilmestyväksi vuonna 2016.

Kirjasarjan koordinaattori, islamin opettaja Suaad Onniselkä sanoo, että oppikirjat ovat nostaneet oppilaiden keskuudessa aineen arvostusta.

"Islamista on oppilaiden silmissä tullut oikea oppiaine", sanoo Onniselkä.


Onniselän mukaan vanhemmilta tullut palaute on ollut pääasiassa myönteistä. Opettajalta kirjat vaativat hyvää suomen kielen taitoa.

"Kritiikki on yleensä johtunut siitä, etteivät aikuiset, joko opettaja tai vanhempi, ole ymmärtäneet tekstin sisältöä puutteellisen kielitaidon takia."

Onniselän mukaan islamin kirjoja tehdessä opetussuunnitelman muutos on ollut tiedossa, ja kirjat on tehty vastaamaan uusia, vuoden päästä voimaan tulevia suunnitelmia. Kirjoissa kerrotaan muista uskonnoista, kuten kristinuskosta ja juutalaisuudesta sekä uskonnottomuudesta. Suvaitsevaisuutta käsitellään.

Tarinallisuutta Onniselkä pitää oppimisen kannalta tärkeänä. Peruskoulussa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla oppilaille kerrotaan profeetta Muhammedin elämästä, rukouksista, muslimien tavoista islamilaisesta kalenterista. Käyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä kuten anteeksi pyytämistä ja ystävän huomioimista pohditaan tarinoiden avulla. Onniselän mielestä oppikirjat ovat tuoneet opetukseen selkeyttä ja antavat opettajalle enemmän aikaa opetuksen suunnitteluun.

Ortodoksiseen uskonnon opetukseen on tulossa uudet oppikirjasarjat peruskoulun ala- ja yläluokille.

"Muihin uskontoihin ja kristinuskon suuntauksiin perehdytään uusissa oppikirjoissa nykyistä laajemmin", kertoo ortodoksisen uskonnon oppikirjojen koordinaattori, ortodoksisen uskontopedagogiikan yliopiston lehtori Risto Aikonen Itä-Suomen yliopistosta.

Uusissa kirjoissa opetus keskittyy alaluokilla enemmän omaan uskontoon, mutta mitä ylemmille luokille siirrytään, sitä enemmän kirjoissa käsitellään muita uskontoja ja katsomuksia. Kaikissa kirjasarjan osissa pohditaan myös hyvän elämän teemaa.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1440298844226?jako=9a05f19380993c55f6d87c378fe96e6d

Edit. meni taas väärälle puolelle, no modet siirtää.
Mörökölli

Blanc73

Quoteislamin opettaja Suaad Onniselkä sanoo, että oppikirjat ovat nostaneet oppilaiden keskuudessa aineen arvostusta.
Quote"Islamista on oppilaiden silmissä tullut oikea oppiaine", sanoo Onniselkä
.
Keiden oppilaiden mielestä? Ihan varmasti pottunokka-lapset alkavat riemusta kiljuen opiskelemaan rauhan uskontoa.....lol.

QuoteTarinallisuutta Onniselkä pitää oppimisen kannalta tärkeänä
Tarinallisuus on yksi nykyisen pro-monikulttuurisuus-psykoosin kulmakivistä. Sillä ei ole väliä onko tarina tosi vai ei.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

-PPT-


sharklaser

Ilmoitin lapseni äidille, lähivanhemmalle siis, että lapsi ei osallistu muihin kuin kristilliseen ns. tavan vuoksi oleviin menoihin, muiden uskontojen menoihin tai oppeihin hän ei tule osallistumaan. Muussa tapauksessa aloitan oikeustaistelun huoltajuuden siirtämisestä minulle ja lapsi pysyy kotona niinä päivinä/tunteina, kun koulussa opetetaan terrorismia.

valtakunnanpärkhele

J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Kumkvatti

QuoteTarinallisuutta Onniselkä pitää oppimisen kannalta tärkeänä. Peruskoulussa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla oppilaille kerrotaan profeetta Muhammedin elämästä, rukouksista, muslimien tavoista islamilaisesta kalenterista. Käyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä kuten anteeksi pyytämistä ja ystävän huomioimista pohditaan tarinoiden avulla.

Jotenkinko näin?

Muhammed oli sotapäällikkö, joka nai alaikäisen ja murhautti vastustajansa, mutta sitten [story mode] tulikin katumapäälle ja alkoi huomioida lähimmäisiään.

op

Tämähän on hyvä uutinen. Huolestuttavaa on, että ennen kunnollista oppikirjaa ei ole ollut ja opetus on ollut täysin satunnaisen ja usein epäpätevän (esim. kielitaidottoman) islaminopettajan mielipiteiden mukaista.

KTM

Mahdetaanko tässä kirjassa kertoa pätkääkään oikeasta Islamista? Vai kertooko kirja ainoastaan mielikuvitukmaailmassa olemassa olevasta Hämeen-Anttila-Islamista.

Blanc73

Quote from: KTM on 24.08.2015, 10:08:34
Mahdetaanko tässä kirjassa kertoa pätkääkään oikeasta Islamista? Vai kertooko kirja ainoastaan mielikuvitukmaailmassa olemassa olevasta Hämeen-Anttila-Islamista.

Islam on rauhan uskonto. Ja yksittäistapaukset eivät liity millään tavalla Islamiin. Islam on myös tasa-arvoinen ja vähemmistöjä kunnioittava uskonto.  :flowerhat:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Randy

Miksi ylipäätään kouluissa edes opetataan vielä vuonna 2015 uskontoja? Eikö nämä kaikki höpöhöpö-uskomukset voisi järjestää jossain iltapäiväkerhoissa lasten vanhempien kustantamina, jos välttämättä haluaa lastensa uskovan kaiken maailma pääsiäspupuihin?

Koulujen uskonnon opetuksen voisi ihan hyvin liittää historian opetukseen, jossa voitaisiin tasapuolisesti nauraa muinaisille myyteille, Jeesuksesta Muhamediin. Ymmärtääkseni nytkin esim. Egyptin historiaa läpi käydessä kyllä mainitaan varmasti Ra ja muut siihen aikaan kuuluneet mielikuvitusolennot ja Kreikan historiassa Zeus ja kumppanit.   

Kerttu Täti

Quote from: KTM on 24.08.2015, 10:08:34
Mahdetaanko tässä kirjassa kertoa pätkääkään oikeasta Islamista? Vai kertooko kirja ainoastaan mielikuvitukmaailmassa olemassa olevasta Hämeen-Anttila-Islamista.

Jos haluat haastaa Hämeen-Anttilan et pääse perse edellä puuhun: aloita opinnot (jollei tutkintoa sopivalta alalta jo ole) tee gradu, väitöskirja ... ja julkaise julkaise ja julkaise ja siten testaa teoriasi tiedeyhteisössä, kumoa aiempi auktoriteetti ja teoria.

Muutoin mielipiteesi jää mielipiteeksi vailla perusteluja ja painoarvoa.

koli

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:23:49
Quote from: KTM on 24.08.2015, 10:08:34
Mahdetaanko tässä kirjassa kertoa pätkääkään oikeasta Islamista? Vai kertooko kirja ainoastaan mielikuvitukmaailmassa olemassa olevasta Hämeen-Anttila-Islamista.

Jos haluat haastaa Hämeen-Anttilan et pääse perse edellä puuhun: aloita opinnot (jollei tutkintoa sopivalta alalta jo ole) tee gradu, väitöskirja ... ja julkaise julkaise ja julkaise ja siten testaa teoriasi tiedeyhteisössä, kumoa aiempi auktoriteetti ja teoria.

Muutoin mielipiteesi jää mielipiteeksi vailla perusteluja ja painoarvoa.

Hämeen-Anttila on Li Anderssonin vaalikampanjoita julkisesti tukenut kommunisti, jonka lausunnoilla ei ole mitään painoarvoa. Nehän on yleensä sitä roskaa, että "muslimit on ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin ihmiset", "islam on uskonto siinä missä muutkin".
Mörökölli

Muuttohaukka

Tsädäm- islamia peruskouluun!

Koko uskonnonopetus pois kokonaan. Kuka haluaa lapselleen uskontokasvastusta, menee hakemaan sitä itse. Näin tekevät jehovalaisetkin.
Jehovalaisten lapset istuvat käytävässä kirkollisten aamunavausten aikana. Kuuluuhan se kaiuttimista käytävällekin. Vieläkö tämä käytäntö on käytössä muualla kuin maaseudulla?
Maaseutukoulussani ei ollut edes mahdollista valita elämänkatsomustietoa. Sitä ei taidettu edes mainita vanhemmille, että selleinenkin on vaihtoehtona. Kaikilla oli pakkopullana uskonto, joulu- ja kevätkirkko.

Uskonnot tuovat kouuun muutenkin niin paljon lisäongelmia kaikkine vaatimuksineen. Ei sitä, ei tätä, emme voi tuota kuunnella, piirtää, katsoa, ...loputtomiin.

Kerttu Täti

#13
Quote from: koli on 24.08.2015, 10:31:30
Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:23:49
Quote from: KTM on 24.08.2015, 10:08:34
Mahdetaanko tässä kirjassa kertoa pätkääkään oikeasta Islamista? Vai kertooko kirja ainoastaan mielikuvitukmaailmassa olemassa olevasta Hämeen-Anttila-Islamista.

Jos haluat haastaa Hämeen-Anttilan et pääse perse edellä puuhun: aloita opinnot (jollei tutkintoa sopivalta alalta jo ole) tee gradu, väitöskirja ... ja julkaise julkaise ja julkaise ja siten testaa teoriasi tiedeyhteisössä, kumoa aiempi auktoriteetti ja teoria.

Muutoin mielipiteesi jää mielipiteeksi vailla perusteluja ja painoarvoa.

Hämeen-Anttila on Li Anderssonin vaalikampanjoita julkisesti tukenut kommunisti, jonka lausunnoilla ei ole mitään painoarvoa. Nehän on yleensä sitä roskaa, että "muslimit on ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin ihmiset", "islam on uskonto siinä missä muutkin".

Kyse ei ole politiikasta vaan tieteestä. Hämeen-Anttila on, niinkuin hyvin tiedät, arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori. Jos haluat haastaa, se on mahdollista mutta ei onnistu menemättä koulunpenkille ja etenemättä vaadittavin akateemisin askelin.

Tai vvoithan kavereinesi romuttaa koko akateemisen järjestelmän, noin kansainvälisestikin koska H-A on kansainvälisesti meritoitunut. Sellainen poliittisen agendan aiheuttama hyökkäys vapaata tiedettä kohtaan olisi yksi yhdistävä tekijä kansallismielisillä kiihkoilijoilla ja islamisti-fanaatikoilla.


Blanc73

Islamin ongelmia ei pysty näkemään ja kommentoimaan ilman professorin titteliä?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Kerttu Täti

Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 10:43:46
Islamin ongelmia ei pysty näkemään ja kommentoimaan ilman professorin titteliä?

Normipuheessa ja osin politiikasssakin kyllä voi puhua omaa mutua, mutta ei toivottavasti kouluopetuksessa, jonka ainakin minun mielestäni tulisi nojata tieteeseen eikä kenen nyt milloinkin vaihtuviin mutku mä sanon- mielipiteisiin.

Vai pitäisikö kaikki muutkin koululaisten oppiaineet vapauttaa vaivalloisesta tieteen taakasta?

Siili

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:23:49
Quote from: KTM on 24.08.2015, 10:08:34
Mahdetaanko tässä kirjassa kertoa pätkääkään oikeasta Islamista? Vai kertooko kirja ainoastaan mielikuvitukmaailmassa olemassa olevasta Hämeen-Anttila-Islamista.

Jos haluat haastaa Hämeen-Anttilan et pääse perse edellä puuhun: aloita opinnot (jollei tutkintoa sopivalta alalta jo ole) tee gradu, väitöskirja ... ja julkaise julkaise ja julkaise ja siten testaa teoriasi tiedeyhteisössä, kumoa aiempi auktoriteetti ja teoria.

Muutoin mielipiteesi jää mielipiteeksi vailla perusteluja ja painoarvoa.

Eihän Hämeen-Anttila ole koulutuksensa ja tutkimuksensa perusteella mikään islamin, vaan itämaisen kirjallisuuden asiantuntija.  Hän myös myöntää, ettei hän käsittele islamia tasapuolisesti:

QuoteHänen mukaansa islamin myönteisten puolien korostaminen on tärkeää, koska kielteiset asiat tulevat esiin omalla painollaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakko_H%C3%A4meen-Anttila

Hämeen-Anttila on siis islam-fani.  Se ei ole sama asia kuin islamin asiantuntija.  Kun Suomessa ei yliopistopiireissä ilmeisesti ole tutkijaa, joka olisi tieteellisen kriittisesti perehtynyt itse islamiin uskontona, niin median on tyydyttävä Hämeen-Anttilan mutuihin.  Se on minusta valitettavaa.

Blanc73

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:46:10
Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 10:43:46
Islamin ongelmia ei pysty näkemään ja kommentoimaan ilman professorin titteliä?

Normipuheessa ja osin politiikasssakin kyllä voi puhua omaa mutua, mutta ei toivottavasti kouluopetuksessa, jonka ainakin minun mielestäni tulisi nojata tieteeseen eikä kenen nyt milloinkin vaihtuviin mutku mä sanon- mielipiteisiin.

Vai pitäisikö kaikki muutkin koululaisten oppiaineet vapauttaa vaivalloisesta tieteen taakasta?
Tieteeseen kuuluu objektiivisuus. Epäilen vahvasti että peruskouluihin jaettava propagandakirja ei ota tuota lähestymiskulmaa. Monikulttuurisuuden ylistämiseen ei kertakaikkiaan kuulu Islam-kritiikki, varsinkin kun nykyään termi maahanmuuttaja tarkoittaa lähes yksinomaan muslimi-mamua ja monikulttuurisuus-keskustelu pyörii yksipuolisesti muslimimaahanmuuton ympärillä.  Ei uusia epäjumalia sovi arvostella.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Man in a Suit

Quote from: Randy on 24.08.2015, 10:21:58
Miksi ylipäätään kouluissa edes opetataan vielä vuonna 2015 uskontoja? Eikö nämä kaikki höpöhöpö-uskomukset voisi järjestää jossain iltapäiväkerhoissa lasten vanhempien kustantamina, jos välttämättä haluaa lastensa uskovan kaiken maailma pääsiäspupuihin?

Koulujen uskonnon opetuksen voisi ihan hyvin liittää historian opetukseen, jossa voitaisiin tasapuolisesti nauraa muinaisille myyteille, Jeesuksesta Muhamediin. Ymmärtääkseni nytkin esim. Egyptin historiaa läpi käydessä kyllä mainitaan varmasti Ra ja muut siihen aikaan kuuluneet mielikuvitusolennot ja Kreikan historiassa Zeus ja kumppanit.   

Uskontojen historia lienee tärkeää ymmärtää (oikeassa elämässä kun törmää uskontoihin ja uskovaisiin jatkuvasti) mutta minunkaan mielestä "aatteellista uskontoa" ei enää tarvitsisi opettaa.

Kirja Islamista? Miksi? Islam käsitellään juurikin uskontojen historiassa. Muiden uskontojen ohella.
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

ämpee

Quote from: Kumkvatti on 24.08.2015, 09:11:24
QuoteTarinallisuutta Onniselkä pitää oppimisen kannalta tärkeänä. Peruskoulussa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla oppilaille kerrotaan profeetta Muhammedin elämästä, rukouksista, muslimien tavoista islamilaisesta kalenterista. Käyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä kuten anteeksi pyytämistä ja ystävän huomioimista pohditaan tarinoiden avulla.

Jotenkinko näin?

Muhammed oli sotapäällikkö, joka nai alaikäisen ja murhautti vastustajansa, mutta sitten [story mode] tulikin katumapäälle ja alkoi huomioida lähimmäisiään.

Päinvastoin, vanhemmiten tuli katkerammaksi ja jyrkemmäksi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kerttu Täti

Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 10:58:04
Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:46:10
Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 10:43:46
Islamin ongelmia ei pysty näkemään ja kommentoimaan ilman professorin titteliä?

Normipuheessa ja osin politiikasssakin kyllä voi puhua omaa mutua, mutta ei toivottavasti kouluopetuksessa, jonka ainakin minun mielestäni tulisi nojata tieteeseen eikä kenen nyt milloinkin vaihtuviin mutku mä sanon- mielipiteisiin.

Vai pitäisikö kaikki muutkin koululaisten oppiaineet vapauttaa vaivalloisesta tieteen taakasta?
Tieteeseen kuuluu objektiivisuus. Epäilen vahvasti että peruskouluihin jaettava propagandakirja ei ota tuota lähestymiskulmaa. Monikulttuurisuuden ylistämiseen ei kertakaikkiaan kuulu Islam-kritiikki, varsinkin kun nykyään termi maahanmuuttaja tarkoittaa lähes yksinomaan muslimi-mamua ja monikulttuurisuus-keskustelu pyörii yksipuolisesti muslimimaahanmuuton ympärillä.  Ei uusia epäjumalia sovi arvostella.

Epäile mitä epäilet, mutta kahvipuheeksi jää, jollet osoita sitä tieteellisesti. Meillä koulutus on avointa ja kaikilla on samata mahdollisuudet, jos vain viitsii. Lähde haastamaan ja oikaise virheet akateemisia askelmia noudattamalla.

ämpee

Quote from: Man in a Suit on 24.08.2015, 10:58:14

Kirja Islamista? Miksi? Islam käsitellään juurikin uskontojen historiassa. Muiden uskontojen ohella.

Neutraali käsittely ei näytä riittävän, vaan propagandaa halutaan ja dhimmien tuella sitä nähtävästi saadaan.
Vastenmielinen ilmiö, sillä jos joku uskonto piti nähdä oman kirjansa arvoisena, niin maamme historian ja perinteet huomioiden se joku olisi kreikkalaiskatolisuus.
Kreikkalaiskatolisia maassamme on ollut paljon, mutta enemmistölle tämä uskonto on jäänyt tuntemattomaksi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 11:05:51

Epäile mitä epäilet, mutta kahvipuheeksi jää, jollet osoita sitä tieteellisesti.

Kerttu Tädillä kun on vauhti päällä, niin osoitapa tieteellisesti mitä tarkoitat rasismilla.
Tätä sinulta on kysytty moneen otteeseen saamatta siihen vastausta.

Mikäli vastausta ei ala kuulumaan, niin puheesi rasismista tullaan ottamaan kahvipuheina, niin kuin loputkin jaarituksistasi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kulttuurirealisti

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:41:23Kyse ei ole politiikasta vaan tieteestä. Hämeen-Anttila on, niinkuin hyvin tiedät, arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori. Jos haluat haastaa, se on mahdollista mutta ei onnistu menemättä koulunpenkille ja etenemättä vaadittavin akateemisin askelin.

Jotenkin en ihan rinnastaisi uskontotiedettä ja muita mielipidetieteitä luonnontieteisiin. Ja tuo, että haastaminen vaatii akateemiset askeleet on mielenkiintoinen näkemys, ei väitöskirjan tekeminen ihmisestä mitään kaikkitietävää tee. Useampi kaverini on väitellyt, oman erikoistumisalueensa ulkopuolella (siis samassa tieteessä vielä) ne ovat erehtyväisiä ihmisiä siinä missä muutkin. Ja väitöskirjatkin ovat pullollaan näkemyksiä, tosin yleensä hyvin argumentoituja sellaisia.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Siili

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 11:05:51
Epäile mitä epäilet, mutta kahvipuheeksi jää, jollet osoita sitä tieteellisesti. Meillä koulutus on avointa ja kaikilla on samata mahdollisuudet, jos vain viitsii. Lähde haastamaan ja oikaise virheet akateemisia askelmia noudattamalla.

Niin, ota esimerkkiä Kerttutädin viileän analyyttisestä tieteellisestä argumentoinnista tällä foorumilla.   :)

Blanc73

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 11:05:51
Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 10:58:04
Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:46:10
Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 10:43:46
Islamin ongelmia ei pysty näkemään ja kommentoimaan ilman professorin titteliä?

Normipuheessa ja osin politiikasssakin kyllä voi puhua omaa mutua, mutta ei toivottavasti kouluopetuksessa, jonka ainakin minun mielestäni tulisi nojata tieteeseen eikä kenen nyt milloinkin vaihtuviin mutku mä sanon- mielipiteisiin.

Vai pitäisikö kaikki muutkin koululaisten oppiaineet vapauttaa vaivalloisesta tieteen taakasta?
Tieteeseen kuuluu objektiivisuus. Epäilen vahvasti että peruskouluihin jaettava propagandakirja ei ota tuota lähestymiskulmaa. Monikulttuurisuuden ylistämiseen ei kertakaikkiaan kuulu Islam-kritiikki, varsinkin kun nykyään termi maahanmuuttaja tarkoittaa lähes yksinomaan muslimi-mamua ja monikulttuurisuus-keskustelu pyörii yksipuolisesti muslimimaahanmuuton ympärillä.  Ei uusia epäjumalia sovi arvostella.

Epäile mitä epäilet, mutta kahvipuheeksi jää, jollet osoita sitä tieteellisesti. Meillä koulutus on avointa ja kaikilla on samata mahdollisuudet, jos vain viitsii. Lähde haastamaan ja oikaise virheet akateemisia askelmia noudattamalla.
Älä jauha roskaa. Siihen ei tarvita tieteellistä koulutusta näkemään että tarjotaanko siinä tulevassa kirjassa Islamista rehellisen monipuolinen otos uskonnon hyvine ja huonoine puolineen. Jos kirja tulee olemaan yksipuolista ylistyslaulua lapsille pakkosyötettävänä etno-positiivisena monikulttuuripropagandana, niin silloin se on vessapaperin arvoinen opus.

Sinun periaatteellasi kaikki keskustelut ja kritiikki ovat turhia, jos ei ole yliopistotason koulutusta?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Kerttu Täti

#26
Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 11:15:48
Älä jauha roskaa. Siihen ei tarvita tieteellistä koulutusta näkemään että tarjotaanko siinä tulevassa kirjassa Islamista rehellisen monipuolinen otos uskonnon hyvine ja huonoine puolineen. Jos kirja tulee olemaan yksipuolista ylistyslaulua lapsille pakkosyötettävänä etno-positiivisena monikulttuuripropagandana, niin silloin se on vessapaperin arvoinen opus.

Sinun periaatteellasi kaikki keskustelut ja kritiikki ovat turhia, jos ei ole yliopistotason koulutusta?

Kommentoin väitettä että Hämeen-Anttila syöttää satuja.

Yliopistotason koulutus ei ole ehdoton edellytys, mutta kyllä se auttaa suunnattomasti esimerkiksi oppikirjojen arvioimisessa. Jos ei viitsi nähdä vaivaa koulutksen suhteen jää tällaisissa asioissa altavastaajaksi.

Haluatko sinäkin siis, että koulujen oppikirjojen sisältö huutoäänestetään erilaisilla poliittisilla ja muilla keskustelupalstoilla ja foorumeilla? Kuka huutaa kovimmin niin sen mukaan sitten laaditaan ne oppikirjat?

Jäsen Siili ainakin näyttää niputtavan erilaiset keskusteluympäristöt samaan nippuun ja pitävän samanlaista, omansa kaltaista v*ttuilevaa argumentointia yhtä validina kaikkialla.

Vai annetaanko ne omasta mielestä oikean ideologian omaavan laadittaviksi, kuten vaikkapa Saudien yliopistoissa?  Pidit yliopistosta tai et, se pysyy sinun pitämisenäsi niin kauan kun et perustele omaa paradigmaasi sillä tavoin pätevästi että se tieteellisesti koetellulla tavalla kumoaa vanhan paradigman.

Siili

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 11:26:58
Jäsen Siili ainakin näyttää niputtavan erilaiset keskusteluympäristöt samaan nippuun ja pitävän samanlaista, omansa kaltaista v*ttuilevaa argumentointia yhtä validina kaikkialla.

Juu, vittuilen tämän foorumin metakeskustelijoille, koska toivon heiltä enemmän substanssia.  Ymmärrän toki, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.  Milläköhän foorumilla Kerttutäti harrastaa sitä akateemista debattia?  :) 

Kerroin muuten jo perustellun näkemykseni, miksi pidän Hämeen-Anttilaa islamfanina, en niinkään islameksperttinä.

ämpee

Quote from: Blanc73 on 24.08.2015, 11:15:48

Siihen ei tarvita tieteellistä koulutusta näkemään että tarjotaanko siinä tulevassa kirjassa Islamista rehellisen monipuolinen otos uskonnon hyvine ja huonoine puolineen.

Tietääkö kukaan ??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Oho

Quote from: Kerttu Täti on 24.08.2015, 10:41:23

Kyse ei ole politiikasta vaan tieteestä. Hämeen-Anttila on, niinkuin hyvin tiedät, arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori.

Nyt kun vielä Hämeen-Anttilakin tajuaisi asian mutta se taitaa olla ihan liikaa pyydetty....