News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Uuno Nuivanen

QuoteItseajavat autot muodostavat vuonna 2030 autoliikenteestä ylivoimaisesti suurimman osan, arvioi Älykkään liikenteen verkoston ITS Finlandin toiminnanjohtaja Sampo Hietanen.

Pukki ja kaalimaa...  :roll:

Paawo

Tulevaisuuden kaupunki on monikulttuurinen ja liikenteetön ympäristö jossa kelpaa työtä tekemättömän kansanosan viettää runsasta vapaa-aikaansa ja nauttia pirskahtelevan positiivisista viretiloista. Kukin kykyjensä mukaan jne.

Työtä vielä tekevä kansanosa rahtaa hyvinvointiyhteiskunnan tarvitsevat teet, kasvikset, tabletit ja kausivaatteet ym hyödykkeet kaupunkialueiden ulkopuolelle rajattujen satamien ja terminaalien kautta. Pottunokat asioivat tuulipuvuissaan ja farkuissaan kehäteiden varsilla sijaitsevissa megamarketeissa joiden parkkialueella seisovat samat Tojotat ja tuontimersut kuin silloin 10-luvulla. Raakapuun ja energian vientikauppa sekä uudessa YYA-sopimuksessa saavutetut erityisasemat betoni- ja telakkateollisuudelle tuovat hyvinvointivaltiolle tuloja kaupunkiseutujen pitämiseksi rauhallisina.

Kehäteiden sisäpuolella voi työläiskansanosa vuosilomilla ja viikonloppuisin käydä opastetuilla turistikierroksilla. Uskaliaimmat sukkuloivat ulkopuolelta omatoimimatkoille omin avuin, tosin valtiollinen poliisi ei muutamien ikävien oppimattomasta kantaväestöstä johtuvien selkkausten ja joidenkin pahasta olosta johtuneiden sattumanvaraisten yksittäistapausten seurauksena myönnä vierailulupia kuin poliittisesta korrektiudesta kiinni pitävälle kansanosalle ja avustustarkoituksissa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Eino P. Keravalta

#2852
Quoteihmiset ottavat kadut takaisin käyttöönsä

Ihmisten käytössä ne kadut ovat tähänkin saakka olleet, sillä ihmisten autot niillä ovat ajaneet ja pysäköineet, eivät kuu-ukot tai marsilaiset.

Jos nyt autot poistuvat kadunvarsilta, mitä sillä tilalla tehdään? Seisovatko ihmiset sitten siinä asfaltilla ja taputtelevat toisiaan selkään: 'jee, me vietiin tää tila autoilta, hyvä me!', vai mikä on tarkoitus? Ehdotettiin puita istutettaviksi. Puut ovat toki kauniita, mutta kuka viitsii enää istua terassilla, kun puut piilottavat auringon?

Ehdotettiin myös, että ravintolat laajentuvat kaduille. Voi herravarjele, luulevatko nuo pösilöt tosiaan asuvansa jossakin Kreikassa? Suomessa ei kovin montaa viikkoa ole sellaista keliä, että ihmiset haluaisivat istua ulkona. Tänäkin kesänä tuollaisia päivä on ollut tähän saakka kolme kappaletta, vaikka ollaan jo kohta Heinäkuun puolessavälissä. Loput 11+ kuukautta katu on sitten autio tuoleineen ja pöytineen. Fiksua.

Ja vielä on vastaamatta kysymys, mistä asiakkaat ravintoloille? Ei se, että ravintoloiden paikkamäärä tuplataan, tuo kaksinkertaista asiakasmäärää. Ei Suomen väkiluku tai ostovoima nouse siitä, että tuodaan muovituolit kadulle.

Sitäpaitsi Suomen tyhmät päättäjät ovat tehneet sellaisia ratkaisuja, joiden tuloksena kaikesta alkoholista juodaan ravintoloissa vain 10 prosenttia. Älykkäät päättäjät pyrkisivät tilanteeseen, missä alkoholi juotaisiin pääsääntöisesti ravintoloissa eikä kodeissa. Mutta tällainen on suomalainen verotus ja alkoholipolitiikka, hölmöläisen hommaa, joka tulee suomalaisille kalliiksi monella tapaa vaikkapa työttömyyden muodossa.

Ja kun nuo vihreät hullut saavat autot pois kadunvarsilta, ne haluavat täyttää saman tilan pyörillä, jotka ovat vielä autojakin rumempia. Paitsi että taas noilta toopeilta unohtuu, että Suomi sijaitsee täällä Pohjolassa, jossa pyörällä ei voi järkevästi ajaa kuin osan vuotta. Ja jos 'kaikki' ajavat niillä pyörillä, siinähän vasta liikenne sekaisin meneekin, kun kaikki egoistiset fillaristit sotkevat toistensa seassa kelloa rimputtaen, toisilleen huudellen ja toisiinsa törmäten.

Ei ole toista niin hullua ihmistä kuin punavihreä!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Quoteihmiset ottavat kadut takaisin käyttöönsä

Tajusin vasta äsken, että tällä lauseella punavihreä fasisti lipsautti sen, että hän ei pidä meitä autoilijoita edes ihmisinä! Sillä vasta kun me autoilevat ihmiset olemme poistuneet kaduilta, voivat oikeat ihmiset tulla kaduille: huumehipit, risupartakommunistit, raiskaavat etnojengit, spurgut ja varastelevat kerjäläiset.

Punavihreä maailmantuhoaja ei vastustakaan autoja siksi, että auto olisi paha: kyllä hipillekin autokyyti kelpaa, jos sellaisen saa. Mutta hän vastustaa autoja siksi, että auto edustaa hänen ideologista vastustajaansa, vastuuta kantavaa ja tuottavaa työtä tekevää, kunnollista ihmistä ja hänen välttämätöntä työkaluaan.

Pohjattomassa ja lyhytnäköisessä kostonhimossaan punavihreä fasisti haluaa keinolla millä hyvänsä rapauttaa individualismia ja markkinataloutta kannattavan ja yhteiskuntaa pystyssä pitävän ihmisluokan elämän mielekkyyttä ja toimivuutta. Se tehdään esimerkiksi tolkuttomalla byrokratialla ja hallintomielivallalla, kumileimoista perittävillä maksuilla, lupapöljäilyllä, kehitysmaalaisten pakkosijoittamisella naapurustoon ja nyt kiihtyvällä tahdilla käymällä auton kimppuun.

Näin Helsingin tolvanat päättäjät ajavat maksavat ja tuottavat ihmiset Suomen korpiin ja ympäryskuntiin. Siksi kuntaliitoksia halutaankin: neekeröinnistä pitää maksaa, pakeneminen ei auta, sanoo risuparta-akateemikkomme ja kaavoittaa jälleen yhden kadun puoliautioksi kävelykaduksi, jolta työssäkäyvien ihmisten autot saavat väistyä notkuvien ja huutavien kehitysmaalaisten, kunniakansalaisten tieltä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Paawo

Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Oami

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.07.2015, 13:56:25
Tajusin vasta äsken, että tällä lauseella punavihreä fasisti lipsautti sen, että hän ei pidä meitä autoilijoita edes ihmisinä! Sillä vasta kun me autoilevat ihmiset olemme poistuneet kaduilta, voivat oikeat ihmiset tulla kaduille: huumehipit, risupartakommunistit, raiskaavat etnojengit, spurgut ja varastelevat kerjäläiset.

Ei, vaan hän ei pidä autoja ihmisinä. On totta että autoissa on ihmisiä, mutta auto vaatii (autosta riippuen) tilaa n. 9 neliömetriä, ihminen sen sisällä vaatii murto-osan tästä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Uuno Nuivanen

Jos siis täytetään auton vaatima tila varsinaisilla notkuskelijoilla, niitä saadaan mahtumaan jopa 9 yhden auton parkkitilaan seisoskelemaan. Mahtavaa! Eikun tehostettu maahanmuutto käyntiin vain.

Oami

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.07.2015, 17:35:10
Jos siis täytetään auton vaatima tila varsinaisilla notkuskelijoilla, niitä saadaan mahtumaan jopa 9 yhden auton parkkitilaan seisoskelemaan. Mahtavaa! Eikun tehostettu maahanmuutto käyntiin vain.

En oikein näe, miksi tähän tarvittaisiin nimenomaan maahanmuuttajia.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Eino P. Keravalta

Quote from: Oami on 10.07.2015, 17:46:10
Quote from: Uuno Nuivanen on 10.07.2015, 17:35:10
Jos siis täytetään auton vaatima tila varsinaisilla notkuskelijoilla, niitä saadaan mahtumaan jopa 9 yhden auton parkkitilaan seisoskelemaan. Mahtavaa! Eikun tehostettu maahanmuutto käyntiin vain.

En oikein näe, miksi tähän tarvittaisiin nimenomaan maahanmuuttajia.

Ei kukaan  muukaan, mutta näin ovat päättäjämme päättäneet: väestönvaihto on käynnissä ja se on kasvamassa ennätyssuureksi Persujen hallituskaudella.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

"päättäjät" raahaamalla raahaavat autoilhin mamuja ajelemaaan yötä päivää mpäri kouvolaa ja helsinkiä vain koska kulttuurimarxismi ja vielä ihmetellään miksi eino p.:tä + hommalaisia pidetään hulluina.   :roll: ps. onnea, kerava,...

TheVanishedTerrorist

Quote from: no future on 11.07.2015, 07:10:05
"päättäjät" raahaamalla raahaavat autoilhin mamuja ajelemaaan yötä päivää mpäri kouvolaa ja helsinkiä vain koska kulttuurimarxismi ja vielä ihmetellään miksi eino p.:tä + hommalaisia pidetään hulluina.   :roll: ps. onnea, kerava,...
Ei niitä mamuja tarvitse raahata. Tulevat sieltä laivalasteittain ihan itse ja suomi ottaa avosylin vastaan. Siellä korvessa missä kerroit asuvasi sitä ei ilmeisesti vielä näe.


DuPont

Quote from: Uuno Nuivanen on 24.07.2015, 13:42:30
Sanattomaksi vetää, lue ja hämmästy.  :-\   :flowerhat:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1437709550395.html

IS: "Tuleeko Helsingistä uusi Pariisi?" Ei niinku yhtään suuruudenhullua.

JoKaGO

Miksi aina Helsinki ja Helsingin "suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju"?

Meillä Tampereellakin on kaikenlaista. Rantatien tunneli tehtiin kylänmiesten vastustuksesta huolimatta ja vihreät ajavat turhanpäiväisen ratikan rakentamista. Jopa vaunutoimittajiakin on jo kyselty, vaikka poliittinen päätös vielä puuttuu.

Parhautta oli, että Hämeenkadun itäosan, eli rautatieaseman läheinen osa, kiellettiin henkilöautoilta. Sitten valtuusto päätti lopettaa höpsötyksen "elävöittämisestä" ja palauttaa Hämeenkatu ennalleen. Mm. yrittäjät halusivat tätä.
Niinpä kokoomuslainen pormestari  ;D käveli kaupunginvaltuuston yli ja päätti, että "elävöittämiskokeilu" jatkuu. Kaivinkoneet vetivätkin puolet Hämeenkadun leveydestä ylös, jotta "kokeilua" ei varmastikaan enää lopeteta.
Elävöittäminen eli kahviloita, joissa kuitenkaan kukaan elävöittämistä vaativa koskaan tulee käymään yhtä kertaa enempää. 9 kuukautta vuodessa kahviloille ei ole kysyntää.

Niin, siis miksi aina vain Helsinki?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

jka

Quote from: DuPont on 24.07.2015, 15:11:14
Quote from: Uuno Nuivanen on 24.07.2015, 13:42:30
Sanattomaksi vetää, lue ja hämmästy.  :-\   :flowerhat:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1437709550395.html

IS: "Tuleeko Helsingistä uusi Pariisi?" Ei niinku yhtään suuruudenhullua.

Ei edes suuruudenhullua vaan täysin harhaista haihattelua. Voisiko nämä harhaiset kapunkisuunnittelijat edes vilkaista sieltä toimistosta ulos niin huomaisivat että Helsingissä on kaksi kuukautta vuodessa sellaista aikaa että kukaan viitsii kaduilla kulkea ja kadunvarsikahviloilla olisi ylipäätään asiakkaita. Tänä vuonna ei muuten edes tuota kahta kuukautta.

Kadunvarsikahvila jossain "laajasalon bulevardilla" on täysin konkurssikypsä ajatus jo nykyisillä suunnitelmilla. Puhumattakaan kun suunnitelmista toteutuu ehkä 10% niin tuosta tulee totaalinen katastrofi.

Kimmo Pirkkala

(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11038007_684290391707188_7953532712749477799_n.jpg?oh=eaa18727d9e06fae3ea6fb7d55675a71&oe=567D67B0)

junakohtaus

Noi menee yhteen isompaan ratikkaan myös.

Vastoin kaikenlaisia täälläkin kuultuja jyriseviä steitmenttejä jengi näyttää edelleen tahtovan mieluiten kaupunkiin.

http://yle.fi/uutiset/helsingin_laitamien_uudet_asuinalueet_eivat_kiinnosta__lahistolla_ei_yhtaan_kauppaa/8232077
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Soromnoo

Quote from: junakohtaus on 17.08.2015, 14:38:20
Noi menee yhteen isompaan ratikkaan myös.

Vastoin kaikenlaisia täälläkin kuultuja jyriseviä steitmenttejä jengi näyttää edelleen tahtovan mieluiten kaupunkiin.

http://yle.fi/uutiset/helsingin_laitamien_uudet_asuinalueet_eivat_kiinnosta__lahistolla_ei_yhtaan_kauppaa/8232077

Kattelin piruuttani noita kämppiä ja hinnat oli 4-5 tonnia neliö. Aika suolainen hinta kun lähdetään noinkin kauas sivistyksestä.

Dharma

Me ostettiin kämänen luukku töölöstä. puoli miljoonaa euroa. pieni. sata neliötä pienempi kuin wienin keskustassa nykyinen ja samanhintainen. nyt sitten saa tulla kaikki joukkoliikenne yms tuet kiitos! kunhan tuonne luukkuun muutan niin käytän vain min 50 % verovaroista subventoituja palveluja pl. asuminen jota varallisuus ei mahdollista. siis sossuasumista. menkääs töihin siitä maksamaan pyöräteitäni ja sporalippujani. lisää vuoroja joukkoliikenteeseeen! äänestän muuten tästä lähtien vihreitä.

tavarat tilaan netistä ja viinat haen virosta. tietullit ja autoton keskusta heti! pysykööt landet poissa ja minä liikun vain onnibussilla silloin kun on pakko poistua Ytimestä. siirryn ns saamapuolelle

ps. voisiko tuon viron terminaalibussin saada kiertämään töölön kautta ettei tarvitsisi vaihtaa viinojen kanssa sporaan?

junakohtaus

Quote from: Soromnoo on 17.08.2015, 15:22:00


Kattelin piruuttani noita kämppiä ja hinnat oli 4-5 tonnia neliö. Aika suolainen hinta kun lähdetään noinkin kauas sivistyksestä.
[/quote]

Niinpä. Samalla rahalla pääsee jo kaupunkiin.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Soromnoo

Quote from: junakohtaus on 17.08.2015, 15:40:53
Quote from: Soromnoo on 17.08.2015, 15:22:00


Kattelin piruuttani noita kämppiä ja hinnat oli 4-5 tonnia neliö. Aika suolainen hinta kun lähdetään noinkin kauas sivistyksestä.

Niinpä. Samalla rahalla pääsee jo kaupunkiin.
[/quote]

Ja paljon halvemmalla maaseudulle jos sinne kaipaa. Eli ei ihme että ovat jääneet myymättä.

jka

Quote
– Odotimme tietysti, että asunnot olisivat käyneet kaupaksi nopeammin, mutta ne ovat tämän alueen ensimmäiset asunnot. Alussa on aina vaikeinta, Aro sanoo.

Miten helvetissä on edelleen mahdollista että täällä rakennetaan metsälähiöitä? Mihinkään pääkaupunkiseudulle ei pitäisi olla mahdollista rakentaa kerrostaloja jotka on alueen ensimmäiset asunnot. Eikö näille urpoille tule mieleen rakentaa kerrostalo jonkun toisen viereen niin ei olisi alueen ensimmäinen. Läänistä ei edelleenkään ole pulaa. Helsingin keskustaankin rakennetaan uusia kerrostaloja parasta aikaa.

Kerrostalo keskellä metsää ottaa kaikista asumismuodoista ainoastaan huonoimmat puolet ja näitä myydään samalla ja jopa kalliimmalla hinnalla millä saat haluamastasi asumismuodosta parhaatkin puolet. Suomalaiset on tyhmiä mutta ei sentään ihan noin tyhmiä kuin grynderi kuvittelee.

junakohtaus

Tulin vain tänne kertomaan, että uutiset Helsingin vajoamisesta rappion yöhön ovat edelleenkin hiukan liioiteltuja, sillä Itä-Pasila on halutumpi alue kuin Westend. Haluttavuuden mittarina on tässä käytetty sitä kuinka suuren summan ihmiset ovat omista rahoistaan valmiit laittamaan asuinneliöön alueella.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/katso--onko-asuinalueesi-sadan-kalleimman-joukossa/6BR7gXiA
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 01.09.2015, 07:04:02
Tulin vain tänne kertomaan, että uutiset Helsingin vajoamisesta rappion yöhön ovat edelleenkin hiukan liioiteltuja, sillä Itä-Pasila on halutumpi alue kuin Westend. Haluttavuuden mittarina on tässä käytetty sitä kuinka suuren summan ihmiset ovat omista rahoistaan valmiit laittamaan asuinneliöön alueella.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/katso--onko-asuinalueesi-sadan-kalleimman-joukossa/6BR7gXiA

Vessa ja keittiö on minkä tahansa asunnon kalleimmat neliöt. Jos "asunnossa" ei ole muuta kuin vessa ja keittiö niin tottakai asunto on neliöhinnoilla mitattuna kallis. Mutta täyttä kuraa se silti on, eikä edes asunto enää  ja ainoastaan persaukiset noita ostaa. Korjaan, asuu noissa vuokralla.

Pasilasta saa kämpän (= vessa ja keittiö) tällä hetkellä vähän yli 100.000 eurolla. West-Endistä halvin tarjous asunnoista jossa valkoinen mies kehtaa sentään asua vähän alle 2 miljoonaa.

junakohtaus

Luonnollisesti heitin puoliksi läpällä ja provoten, mutta nuo ovat silti toteutuneita kauppahintoja. Tätä kannattaa pohtia.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

elven archer

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.07.2015, 11:40:50
Mutta robottiauto ei voi korvata itseajettavaa, henkilökohtaista ja omaa autoa milloinkaan, paitsi joissain orwelliaanisissa utopioissa. Robottiautoista höyryävät eivät ymmärrä, että auto on mitä henkilökohtaisin esine, siinä ei ole kyse vain liikkumisesta kahden pisteen välillä.
Ehkä joillekin, mutta useampia kiinnostaa vain se liikkuminen. Huomaahan sen jo nyt siitä, miten pitää kännykkää räplätä ajaessa. Ajaminen on vain pakkopullaa. Robottiautot tulevat ja hyvä niin, koska ne tekevät vähemmän virheitä kuin ihmiset. Googlen testiautot eivät ole vielä aiheuttaneet yhtään onnettomuutta, vaikka ovat olleet joissain kolareissa osallisina. Tässä visiossa ei ole mitään ongelmaa, mutta mainittu aikataulu ja autojen tilailu eivät toimi. Hyvin monet haluavat oman auton sittenkin, eivätkä mitään robottitaksia.

jka

Quote from: junakohtaus on 01.09.2015, 10:35:23
Luonnollisesti heitin puoliksi läpällä ja provoten, mutta nuo ovat silti toteutuneita kauppahintoja. Tätä kannattaa pohtia.

Pohdipa sensijaan tätä.

Jos verrataan toteutuneita kauppahintoja pitää verrata myös kaupan kohteena olevia asuntoja. Helsingissä keskimääräinen asunto on 62m2 kun se on muussa Suomessa on 82m2 ja Espoossakin 80m2. Helsingissä keskimääräinen asunto on kaksio kun se kaikkialla muualla on kolmio. Yksiössä noita kalliita neliöitä (märkätilat ja keittiö) on puolet koko asunnosta. Kaksiossa kolmasosa. Kolmiossa vain 25%.

Helsingissä kalliita edes neliöhinnoiltaan ei ole itseasiassa kuin yksiöt ja kaksiot. Mutta jos mennään asuntoihin 4 huonetta tai enemmän niin asuntojen neliöhinnat ei ole Helsingissä enää juuri yhtään korkeampia kuin vaikkapa Espoossa. Jopa Turku ja Tampere pääsevät jo lähes samoihin neliöhintoihin Helsingin kanssa.

Missään muualla kuin Helsingissä ei ylipäätään tehdä kauppaa yksiöillä. Helsingissä taas ei juuri mikään muu mene enää kaupaksi kuin yksiö. Yksiössä on ainakin 1000 euroa neliö enemmän hintaa pelkästään sen takia, että noiden oikeasti kalliiden neliöiden osuus on rakennusteknisesti niin suuri.

Eli mitä persaukisemmaksi Helsingin asukkaat tulevat sitä ahtaammin nämä joutuvat asumaan ja sitä enemmän ostetaan vain yksiöitä joissa ei ole kuin märkätilat ja keittiö. Helsingin asuntojen neliöhinnat luonnollisesti nousevat mitä enemmän ostetaan entistä pienempiä luukkuja mitä koko muussa Suomessa ei edes osteta.

Helsingin asumisväljyys on jäänyt jo 1990-luvulta kroonisesti jälkeen muusta maasta. Vuoden 2007 jälkeen asumisväljyyden kasvu on pysähtynyt kokonaan. Kaikkialla muualla asumisväljyys edelleen kasvaa. Eli Helsinki persaukistuu ja asuu yhä ahtaammin. Ahtaasti asuminen johtuu nimenomaan persaukistumisesta. Suurten asuntojen neliöhinnathan ei ole Helsingissä mitenkään korkeat. Ongelma on se, että suuri asunto maksaa absoluuttisesti enemmän kuin pieni asunto ja siihen helsinkiläisillä ei ole varaa ja tämä ei näy millään tavalla noissa sinun neliöhinnoissa. Se porukka joka ostaa niitä suuria asuntoja muualta Suomesta voisi ostaa sen ihan hyvin Helsingistäkin.


no future

Kyllähän nyt vaikkapa 80-100 m2 keskusta-asunnoissa on Helsinki-Turku -vertailussa helposti 1000-2000 euroa eroa neliöhinnoissa.

no future

niin joo, ja kyllä kaikilla yliopistopaikkakunnilla tuntuvat yksiöt ja kaksiot olevan helpoiten markkinoilla liikkuvia asuntoja. Jopa Joensuussa pyydetään 3-4000€ neliöltä yksiöistä. Sijainti tietysti keskustassa, koska siellä monet haluavat asua jos suinkin mahdollista.