News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

KHO: perheenyhdistäminen, ulkomaalaisuus ja alaikäisyysedellytys

Started by Iloveallpeople, 26.02.2015, 13:47:47

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteKHO:n vuosikirjapäätös - perheenyhdistäminen, ulkomaalaisuus ja alaikäisyysedellytys

Oleskelulupa-asiassa perheenkokoajana toiminut lapsi oli tullut täysi-ikäiseksi ennen kuin hänen vanhempiensa ja sisaruksiensa oleskelulupahakemukset oli ratkaistu ja hakemusten käsittelylle ulkomaalaislain 69 a §:ssä asetetun yhdeksän kuukauden enimmäisajan kuluessa. Maahanmuuttoviraston mukaan perheenkokoajan alaikäisyysedellytys ei ollut täyttynyt, koska muutoksenhakija oli tullut täysi-ikäiseksi alle yhdeksän kuukauden kuluessa hakemusten vireilletulosta.

Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi, kun Maahanmuuttovirasto oli perustellut hakemukset hylkäävää päätöstään perheenkokoajan täysi-ikäiseksi tulemisella ilman arviota siitä, oliko hakemusten käsittely viivästynyt ulkomaalaislain 38 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla.

...

Muutoksenhakijalle on myönnetty ensimmäinen oleskelulupa Suomeen 3.12.2010 toissijaisen suojelun perusteella. Hän on 6.6.2011 Kotkan poliisiasemalle jättämillään hakemuksilla hakenut vanhemmilleen ja sisaruksilleen oleskelulupaa perhesiteen perusteella. Hakemukset ovat saapuneet Maahanmuuttovirastoon 15.7.2011.

Maahanmuuttovirasto on 16.2.2012 lähettämällään kirjeellä kuullut hakijoita kirjallisesti sekä samana päivänä pyytänyt muutoksenhakijaa toimittamaan virastoon perheselvityslomakkeen. Lisäselvitykset on toimitettu virastoon 13.3.2012. Maahanmuuttovirasto on 11.4.2012 pyytänyt Keski-Uudenmaan poliisilaitosta kuulemaan muutoksenhakijaa hakijoiden maahantulon edellytysten selvittämiseksi. Muutoksenhakijaa on kuultu 16.5.2012.

Maahanmuuttovirasto on hylännyt oleskelulupaa koskevat hakemukset 31.7.2012 tekemällään päätöksellä. Maahanmuuttovirasto on todennut, että perheenkokoaja on hakemuksen jättämisen jälkeen tullut täysi-ikäiseksi. Maahanmuuttovirasto on katsonut, ettei perheenkokoaja ole enää ollut ulkomaalaislain 38 §:ssä tarkoitettu alaikäinen eikä hänen vanhempiensa voida katsoa olevan hänen perheenjäseniään ulkomaalaislain 37 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Maahanmuuttoviraston korkeimmalle hallinto-oikeudelle antaman lausunnon mukaan perheenkokoajan alaikäisyysedellytys ei ole täyttynyt, koska muutoksenhakija on tullut täysi-ikäiseksi alle yhdeksän kuukauden kuluessa hakemusten vireilletulosta.

Korkein hallinto-oikeus katsoo, ettei ulkomaalaislain 38 §:n mukaista alaikäisyysedellytystä voida soveltaa Maahanmuuttoviraston päätöksestä ja lausunnosta ilmenevällä tavalla. Maahanmuuttovirasto on perustellut hakemukset hylkäävää päätöstään perheenkokoajan täysi-ikäiseksi tulemisella ilman arviota siitä, oliko hakemusten käsittely viivästynyt ulkomaalaislain 38 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Tähän nähden hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset on kumottava ja asia palautettava Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi.

Asian ovat ratkaisseet hallintoneuvokset Matti Pellonpää, Anne E. Niemi, Sakari Vanhala, Eija Siitari ja Outi Suviranta. Asian esittelijä Henna Rintala.

KHO
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Kemolitor

Vähän valittajan taustaa:

Quote
Maahanmuuttovirasto on 31.7.2012 hylännyt Somalian kansalaisten A:n, B:n, C:n ja D:n perhesiteen perusteella myönnettävää oleskelulupaa koskevat 6.6.2011 jätetyt hakemukset, joiden perusteena on perheside perheenkokoajana toimivaan muutoksenhakijaan.

Perheenkokoaja on hakemuksen jättämisen jälkeen tullut täysi-ikäiseksi 3.2.2012. Hän ei näin ollen enää ole ulkomaalaislain 38 §:ssä tarkoitettu alaikäinen, eikä hänen vanhempiensa voida katsoa olevan hänen perheenjäseniään ulkomaalaislain 37 §:n tarkoittamalla tavalla. Näin ollen ei myöskään lapsen edun voida katsoa perheenkokoajan osalta edellyttävän oleskelulupien myöntämistä hakijoille.

Perheenkokoajan isä A on kertonut eronneensa perheenkokoajan äidistä B:stä perheenkokoajan ollessa vauva, eikä hän ole tämän jälkeen asunut perheenkokoajan kanssa. Isä on asunut Mogadishussa ja perheenkokoaja on vieraillut isänsä luona. Isä on kertonut sairastavansa diabetesta, eikä hän ole saanut hoitoa Somaliassa. Isä on myös kertonut, että perheenkokoaja soittaa hänelle ja tukee häntä taloudellisesti.

Perheenkokoajan äiti B on kertonut asuneensa perheenkokoajan kanssa Mogadishussa siihen asti kunnes perheenkokoaja lähti Suomeen 2010. Äidin aviopuoliso E katosi vuonna 2006. Perheenkokoajalla ja hänen siskollaan C:llä ja veljellään D:llä on sama äiti, mutta E on C:n ja D:n isä. Perheen kanssa asuvat myös kasvattilapsi F sekä äidin sisko ja serkku, joille ei ole haettu oleskelulupaa. Äiti on kertonut, että perheenkokoaja soittaa hänelle ja tukee häntä taloudellisesti.

Perheenkokoaja on kertonut asuvansa yksin ja väestötietojärjestelmän mukaan hän on asunut omillaan 15.8.2011 lähtien. Hänellä on vakituinen osa-aikatyö päiväkodissa Järvenpäässä. Hän on nuori aikuinen, eikä voida lähtökohtaisesti olettaa, että hän viettäisi yhteistä perhe-elämää vanhempiensa ja alaikäisten sisarustensa kanssa.

Ottaen huomioon kaiken asiassa esitetyn Maahanmuuttovirasto katsoo, ettei oleskeluluvan epäämistä hakijoilta voida pitää ulkomaalaislain 115 §:n tarkoittamalla tavalla ilmeisen kohtuuttomana täyden riippuvuuden tai perhe-elämän jatkamistarkoituksen vuoksi.

KHO:2015:26

Mitäs meille siis olisi tarjolla: Isä, jonka kanssa hakija ei ole asunut kuin vauvana, Suomeen isä pitäisi kuitenkin saada. Lisäksi äiti ja kaksi sisarusta, heidätkin pitäisi saada Suomeen.

Hakija on osa-aikatyössä päiväkodissa, hän tukee taloudellisesti sekä isäänsä että äitiään. Nyt hakija on jo 21-vuotias (siis oman ilmoituksensa mukaan), entistä vähemmän on edellytyksiä perheenyhdistämiselle, tuskin hänestä enää voi puhua pienenä yksinäisenä lapsiparkana.


RP

Eli siis meillä on ainakin oman ilmoituksensa mukaan 3.2.1994 syntynyt nuori mies, joka on saapunut Suomeen 2010, ja jolle on 16-vuotiaana 3.12.2010 myönnetty oleskelulupa "toissisjaisen suojelun perusteella". Hän on 17-vuotiaana 6.6.2011 hakenut vanhemmilleen ja kahdelle sisarelleen oleskelulupaa. Nuorukainen oli kertomansa mukaan lähtenyt Suomeen Somaliasta, tosin yhdistettävä äiti ja sisarukset asuvat Nairobissa.

Täysi-ikäiseksi  perheenkokoaja oli siis tullut virallisesti 3.2.2012, ja saanut kielteisen päätöksen perheenyhdistämisestä 31.7.2012. 2,5 vuotta myöhemmin päätös kiertää nyt KHO:n kautta uudelleen maahanmuuttovirastoon.  Laillinen peruste muuuten tähän ei edes ole maahanmuuttoministeri Thorsin antamassa lakitekstissä vaan siihen hallintovaliokunnan tekemässä lisäyksessä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/