News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Jukka Könönen: Tilapäinen elämä, joustava työ (väitöskirja)

Started by Roope, 05.01.2015, 12:55:05

Previous topic - Next topic

Roope

QuoteUEF väitös 9.1.: Maahanmuuttopolitiikka lisää ulkomaalaisten eriarvoisuutta työelämässä

Väitös yhteiskuntapolitiikan alalta

Väittelijä: VTM Jukka Könönen

Aika ja paikka: 9.1.2015, Metria, M100, Joensuun kampus

Erilaisissa tilapäisissä oikeudellisissa asemissa olevat ulkomaalaiset – turvapaikanhakijat, opiskelijat, työntekijän oleskeluluvan haltijat sekä paperittomat – ovat joustavaa työvoimaa etenkin siivous- ja ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Myös Suomessa työmarkkinoita luonnehtii uudenlainen hierarkisoituminen, sillä kantaväestöön verrattuna heikommassa oikeudellisessa asemassa olevat ulkomaalaiset tekevät usein epähaluttuja matalapalkkaisia töitä vaihtoehtojen puuttuessa. Paperittomien lisäksi myös laillisesti maassa oleskelevat ulkomaalaiset ovat vaarassa joutua hyväksikäytetyksi työmarkkinoilla.

Itä-Suomen yliopistossa tarkastettava Jukka Könösen väitöskirjatutkimus " Tilapäinen elämä, joustava työ " tarkastelee maahanmuuttoa uudenlaisesta näkökulmasta. Tutkimus kysyy, miten EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten oleskelun ja oikeuksien sääntely ennen pysyvän oleskeluluvan saamista vaikuttaa heidän asemaansa työmarkkinoilla. Maahanmuutto ei etene yksinkertaisesti maahantulosta kansalaisuuteen, vaan myös laillinen oleskelu voi päättyä maasta poistamiseen – tai paperittomuuteen. Oleskelulupajärjestelmä tuottaa lisäksi erottelevaa sisällyttämistä yhteiskuntaan ja oikeuksien piiriin. Ulkomaalaiset ovat keskenään erilaisessa asemassa maahan jäämisen, työnteko-oikeuden, perhe-elämän ja sosiaaliturvan piiriin pääsyn suhteen riippuen myönnetystä oleskeluluvasta.

Maahanmuuttopolitiikka vaikuttaa työmarkkinoihin asettamalla ehtoja ja rajoituksia EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten työnteolle ja oleskelulle. Rajalliset sosiaaliset oikeudet ja epävarmuus oleskeluluvan jatkumisesta heikentävät sivutuotteena ulkomaalaisten neuvotteluasemaa sekä rajoittavat itsenäisen elämän mahdollisuuksia. Vaikka epävarma oikeudellinen asema ei yksin selitä ulkomaalaisten työmarkkina-asemaa, lisää se riippuvuutta työnantajista. Henkilö voi päätyä tilanteeseen, jossa hänen on tehtävä mitä tahansa työtä toimeentulon ja maahan jäämisen varmistamiseksi. Tutkimuksen perusteella työelämän eriarvoistumisen ehkäiseminen edellyttää ulkomaalaisten oleskelun jatkuvuuden ja yhtäläisten oikeuksien turvaamista.

Työelämän epävarmistuminen ja työn organisoinnin uudenlaiset muodot näkyvät ulkomaalaisten työolosuhteissa matalapalkkaisilla palvelualoilla. Ulkoistamisen seurauksena siivous- ja ravintola-alan työt ovat pirstaloituneet eri puolilla pääkaupunkiseutua suoritettaviksi yksittäisiksi tehtäviksi. Sen lisäksi työsuhteet ovat usein lyhytkestoisia ja osa-aikaisia, ja työtä luonnehtii liikkuvuus ja ennakoimattomuus. Epävarmassa asemassa olevat ulkomaalaiset ovat usein haluttuja työntekijöitä, sillä toimeentulon ja oleskelun epävarmuus tekevät heistä motivoituneita työntekijöitä. Ulkomaalaisten merkityksestä työvoimana kertoo se, että useissa siivousyrityksissä työkielenä on englanti.

Könösen tutkimus sijoittuu kriittisen siirtolaisuustutkimuksen alaan. Tutkimus perustuu turvapaikanhakijoina ja opiskelijoina Aasiasta ja Afrikasta tulleiden ulkomaalaisten sekä matalapalkkaisten palvelualojen työnantajien haastatteluihin pääkaupunkiseudulla. Tutkimus on ensimmäinen ulkomaalaisten asemaa ja työoloja Suomessa maahanmuuton hallinnan ja prekarisaation kontekstissa käsittelevä väitöskirjatutkimus.

VTM Jukka Könösen yhteiskuntapolitiikan alaan kuuluva väitöskirja " Tilapäinen elämä, joustava työ. Rajat maahanmuuton ja työvoiman prekarisaation mekanismina " tarkas tetaan Itä-Suomen yliopistossa Joensuun kampuksella perjantaina 9.1.2015 klo 12.00 alkaen Metria-rakennuksen auditoriossa M100 (Yliopistokatu 7). Vastaväittäjänä toimii tutkimusprofessori Sakari Hänninen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta ja kustoksena professori Eeva Jokinen.

Jukka Könönen (s. 1978) on valmistunut valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2006. Könönen työskentelee Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimusprojektissa " Epävarma elämä. Epävirallinen maahanmuutto ja prekaari työvoima Suomessa " Helsingin yliopiston sosiologian laitoksella 1.1.2015 alkaen.
Itä-Suomen yliopisto

Kansan Uutiset 6.1.2014

Jukka Könönen on Vapaan liikkuvuuden aktivisti.

Seminaari 9.11.: Saatavuusharkinta - työntekijöiden suojelua vai hyväksikäyttöä?
Seminaari: Ulkomaalaistaustaiset työntekijät suomalaisilla työmarkkinoilla
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

akez

Quote from: Roope on 05.01.2015, 12:55:05
... Maahanmuutto ei etene yksinkertaisesti maahantulosta kansalaisuuteen, vaan ... voi päättyä maasta poistamiseen ...

Miksi prosessin pitäisi edetä maahantulosta kansalaisuuteen, kun suuri osa tulijoista on kuitenkin "omin luvin" tulleita siirtolaisia, jotka usein yrittävät vielä käyttää turvapaikkajärjestelmää hyväksi?

Nima Gholam Ali Pour: Unelma uudesta maasta ja miksi Ruotsiin muutetaan

Peruskysymys on se, että kenellä on oikeus päättää siirtolaisuudesta. Vastaanottavalla maalla vai siirtolaisella?

Oikea vastaus lienee harvinaisen selvä. Tämän perusasian hahmottaminen tekee ilmiön tarkastelusta huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa.

EDIT typo
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Roope

Quote from: akez on 05.01.2015, 14:15:39
Miksi prosessin pitäisi edetä maahantulosta kansalaisuuteen, kun suuri osa tulijoista on kuitenkin "omin luvin" tulleita siirtolaisia, jotka usein yrittävät vielä käyttää turvapaikkajärjestelmää hyväksi?
...
Peruskysymys on se, että kenellä on oikeus päättää siirtolaisuudesta. Vastaanottavalla maalla vai siirtolaisella?

Oikea vastaus lienee harvinaisen selvä. Tämän perusasian hahmottaminen tekee ilmiön tarkastelusta huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa.

Könösen vastaus ja hänen edustamansa feministisestä tutkimuksesta johdetun "kriittisen siirtolaisuustutkimuksen" näkökulma:
Jukka Könönen: Tutkimuksen politiikka: metodologisesta nationalismista muuttoliikkeiden autonomiaan 5.6.2012
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

guest12632

Quote from: Roope on 05.01.2015, 12:55:05
Quote
Maahanmuuttopolitiikka vaikuttaa työmarkkinoihin asettamalla ehtoja ja rajoituksia EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten työnteolle ja oleskelulle. Rajalliset sosiaaliset oikeudet ja epävarmuus oleskeluluvan jatkumisesta heikentävät sivutuotteena ulkomaalaisten neuvotteluasemaa sekä rajoittavat itsenäisen elämän mahdollisuuksia. Vaikka epävarma oikeudellinen asema ei yksin selitä ulkomaalaisten työmarkkina-asemaa, lisää se riippuvuutta työnantajista. Henkilö voi päätyä tilanteeseen, jossa hänen on tehtävä mitä tahansa työtä toimeentulon ja maahan jäämisen varmistamiseksi. Tutkimuksen perusteella työelämän eriarvoistumisen ehkäiseminen edellyttää ulkomaalaisten oleskelun jatkuvuuden ja yhtäläisten oikeuksien turvaamista.

Jos kaikille maahanmuuttajille myönnetään heti pysyvä oleskelulupa, niin kynnys ottaa maahan ketään kasvaa aivan sietämättömän korkealle. Täytyy olla 100% varma jo ennakkoon, että mamusta tulee yhteiskunnan tuottava jäsen, koska eroon hänestä ei enää pääse. Tilanne on samanlainen kuin työmarkkinoilla tai vuokramarkkinoilla. Esim. monissa työpaikoissa on koeaika. Jos uusi työntekijä osoittautuukin olevan lorvailija, nisti tai on vaikkapa valheellisesti väittänyt olevansa koneinsinööri, niin työnantaja pääsee hänestä helposti eroon. Ilman koeaikaa ja irtisanomisen mahdollisuutta yritys ei halua rekrytoida, koska riski konkurssiin on liian korkea.

On hyvä, että oleskelulupa on aluksi määräaikainen ja vasta myöhemmin pysyvä. Toki se saattaa tuottaa eriarvoisuutta työmarkkinoilla, mutta sille ei oikein voi mitään. Määräaikaisen oleskeluluvan voi ajatella olevan se koeaika, jolloin mamu todistaa olevansa hyvä rekrytointi. Uusien työntekijöiden tavoin uudet kansalaiset aloittavat koeajalla, todistavat työkykynsä ja työhalunsa ja saavat palkinnoksi pysyvän työpaikan (oleskeluluvan).

Maahan päästämisen sallivuus on riippuvainen maasta poistamisen helppoudesta. Suomessa haittamamuista on tunnetusti todella vaikea päästä eroon, joten seulan on oltava erityisen tarkka. Toivottavasti Jukka Könönen ymmärtää tämän.

Roope

Quote from: Oppipoika on 05.01.2015, 15:19:35
On hyvä, että oleskelulupa on aluksi määräaikainen ja vasta myöhemmin pysyvä. Toki se saattaa tuottaa eriarvoisuutta työmarkkinoilla, mutta sille ei oikein voi mitään.
...
Maahan päästämisen sallivuus on riippuvainen maasta poistamisen helppoudesta. Suomessa haittamamuista on tunnetusti todella vaikea päästä eroon, joten seulan on oltava erityisen tarkka.

Näinhän se menee. Maahanmuuttajien erilaisten oikeuksien heille ja yhteiskunnalle aiheuttamia ongelmia voidaan vähentää lähinnä nostamalla maahanmuuton rimaa ja tehostamalla käännytyksiä ja karkotuksia, jonkin verran myös esimerkiksi tehostamalla työolojen valvontaa, mutta riman laskeminen esimerkiksi työlupien saatavuusharkinta poistamalla taas johtaa vielä suurempiin ja pitkäkestoisempiin ongelmiin. Tämä on väistämättä tasapainoilua, johon ei ole yhtä oikeaa ratkaisua.

Quote from: Oppipoika on 05.01.2015, 15:19:35Toivottavasti Jukka Könönen ymmärtää tämän.

Viisivuotiaskin ymmärtää, kun sen hänelle kärsivällisesti esimerkkien avulla selittää, mutta Könönen ja kumppanit eivät ideologisista syistä hyväksy tätä. Heille maailmassa on vika, ja se pitää korjata poistamalla rajat.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

akez

Quote from: Roope on 05.01.2015, 15:10:45
Könösen vastaus ja hänen edustamansa feministisestä tutkimuksesta johdetun "kriittisen siirtolaisuustutkimuksen" näkökulma:
Jukka Könönen: Tutkimuksen politiikka: metodologisesta nationalismista muuttoliikkeiden autonomiaan 5.6.2012

Tuostahan se selvisi. Jotakin anarkosuuntaa selvästi edustaa. Veikkaan, että anarkokommunismia. Ilmankos menee ideologisessa konstruktivismissaan utopian puolelle niin, että kolisee. Muutamia lainauksia tekstistä:

QuoteMuuttoliikkeiden tutkimus edellyttää teorioita ja lähestymistapoja, jotka ylittävät kansallisvaltion ja hallinnan viitekehyksen. Muuttoliikkeiden autonomia on perspektiivi, joka lähtee liikkeelle siirtolaisten subjektiivisia käytännöistä sekä korostaa liikkumisen moninaisia syitä ja liikkumisen ensisijaisuutta suhteessa hallintaan (Mezzadra 2011). ...

... Sen sijaan, että muuttoliikkeiden ajateltaisiin haastavan kansallisvaltion rajoja ulkopäin, siirtolaiset on mahdollista nähdä kuulumisen ja oikeuksien rajoja sisältäpäin haastavana yhteiskunnallisena liikkeenä, eräänlaisina "laittomina kansalaisina" (Rigo 2009, 72).

Abdelmalek Sayad (2004) korostaa, että imigraatioita ei voi ymmärtää ilman emigraatiota. Ajatuksen voi muotoilla myös seuraavasti: muuttoliikkeitä ei voi ymmärtää ilman rajoja ja rajoja ei voi ymmärtää ilman siirtolaisten kokemuksia niiden ylittämisestä. ...

Tuohon viimeiseen kohtaan kun toteaa vielä, että ilman sossua ei voi ymmärtää siirtolaisten siirtymistä ja kokemuksia, ja ilman rajoja siirtolainen ei voi ymmärtää miksi sossu ei kuulu kaikille, niin olemme jalostaneet feminististä tutkimusta taas pykälän eteenpäin.

Vakavissaan ottaen yhteiskuntatieteilijöiden yms. piirissä tiedetään hyvin, että maahanmuutto on sellainen ala, jonne nykyään kipataan rahaa, joten leipäpuu siirtolaisten ja pakolaisten siivellä vaikuttaa tällä hetkellä varmalta ja turvalliselta vaihtoehdolta. Tosin ideologisetkin syyt vetävät väkeä alalle.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

hattiwatti

Quote from: akez on 05.01.2015, 14:15:39
Quote from: Roope on 05.01.2015, 12:55:05
... Maahanmuutto ei etene yksinkertaisesti maahantulosta kansalaisuuteen, vaan ... voi päättyä maasta poistamiseen ...

Miksi prosessin pitäisi edetä maahantulosta kansalaisuuteen, kun suuri osa tulijoista on kuitenkin "omin luvin" tulleita siirtolaisia, jotka usein yrittävät vielä käyttää turvapaikkajärjestelmää hyväksi?

Nima Gholam Ali Pour: Unelma uudesta maasta ja miksi Ruotsiin muutetaan

Peruskysymys on se, että kenellä on oikeus päättää siirtolaisuudesta. Vastaanottavalla maalla vai siirtolaisella?

Oikea vastaus lienee harvinaisen selvä. Tämän perusasian hahmottaminen tekee ilmiön tarkastelusta huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa.

Tämä Jukka Könönen on ns. preka-eetu taustaporukan teoreettista siipeä, poliittisesti Autonomia-marxisteja.

Sanotaan, että genren idea on nimenomaisesti sotkea tämän yksinkertaisen peruskysymyksen tarkastelu marxilaisesta viitekehyksestä lähtien. 'Prekaarinen subjekti' yms. paskaa. Ideologisesti Könöset & co. ovat jatkumoa ns. Eurokommunisteistä, eli Altiero Spinellin opetuslapsista. Spinellillä on ollut merkittävä ideologinen vaikutus ns. Euro-Soviet kolhoosin synnyssä, ajatuksena oli juuri miksi EU:lle annettiin Nobelin rauhanpalkinto, että kansat ovat syy sotiin ja verenvuodatuksiin, pitää muodostaa Spinellin ihanteen Neuvostoliiton mallinen unioni Eurooppaan, joka sitten on malli myöhemmälle maailman unionille eli federatiolle. Samalla myös kapitalismista päästäisiin eroon, joka onkin kummasti velkahimmeliunionissa pätenytkin.

http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/paakirjoitus-ja-kolumnit/3258
Quote
Mitä enemmän maahanmuuttajien tilanteeseen olen perehtynyt, olen huomannut, että asiat ovat huonommin kuin kuvittelinkaan. On järkyttävää, että turvapaikanhakijoihin voidaan soveltaa eri oikeusstandardeja kuin maan omiin kansalaisiin, Könönen sanoo

Tässähän on koko 'kansa' käsitteen idea, että sen jäsenet ovat tietyn juridiikan alaisia, jotka säätää demokraattisesti kansan jäsenet itse itselleen, ja saavat legitimiteetin itseltään. Yleisesti ottaen ihmiset ovat tähän järjestelyyn tyytyväisiä, koska tämä tarjoaa ns. kansalaisuusoikeudet, mutta vastineeksi myös velvoitteet. Niinkuin pitääkin. Tämä lopulta on ainoa viitekehys missä yhteyttä toisiinsa kokevat ihmiset saadaan välittämään toisistaan, ja elämään tiettyjen muut huomioon ottavien normien mukaisesti sivistyneesti. Ja erityisesti; maksamaan koko roska tulonsiirroin, koska kokevat systeemin jonka osana he ovat legitiiminä. Tämän vuoksi itse olen kansallismielinen. Tämän jutun dekonstruoiminen on pirullinen marxistinen juoni, missä ns. siirtolaisia käytetään välineenä kansa - käsitteen de-legitimoimiseen globaalin hallinnan tieltä. Mikä on jatkumoa marxilaisesta internationalismista, mutta toisaalta nykypäivänä lähinnä hyödyttäisi superkorporaatioita (vapaa liikkuvuus = halpaa työvoimaa).  Hyväntahtoiset aktiivit ovat välineitä, samoin wannabe-akateemiset elitistit. Olennaista on vain, että heihin saadaan ujutettua tietty memetiikka, jonka mukaan tokihan jostain ihan muualta tulleilla on samat oikeudet ja sama juridiikka suojanaan kuin niillä jotka ovat sen juridiikan omaa kansaansa varten demokratian kautta luoneet. Siinä lausessa on kaikki, millä lopulta memetiikan luojat ajavat joitain ihan muita päämääriä kuin joku random vapaaliikkuvuus-aktiivi tietää.

hattiwatti

Quote from: akez on 05.01.2015, 15:42:50
Quote from: Roope on 05.01.2015, 15:10:45
Könösen vastaus ja hänen edustamansa feministisestä tutkimuksesta johdetun "kriittisen siirtolaisuustutkimuksen" näkökulma:
Jukka Könönen: Tutkimuksen politiikka: metodologisesta nationalismista muuttoliikkeiden autonomiaan 5.6.2012

Tuostahan se selvisi. Jotakin anarkosuuntaa selvästi edustaa. Veikkaan, että anarkokommunismia. Ilmankos menee ideologisessa konstruktivismissaan utopian puolelle niin, että kolisee. Muutamia lainauksia tekstistä:

Edustaa Eurokommunismia / Autonimia-marxismia / preka-eetuilua, http://megafoni.kulma.net
.. suuntauksia jotka Anni Sinnemäen jalkovälin kautta  sittemmin vihreisiin syvemmin integroitunut Anton Monti toi Suomeen joskus vuosituhannen vaihteessa.

Joskus tullut toista foorumilaista avustettua tällä pikaisesti sanellulla jutulla, josta tuli yllättäen hitti ennen viime vaaleja.

http://turjalainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/67863-vihrea-liike-hyvasti-koijarvi-tervetuloa-korruptio-ja-hamaramiehet

Monti-seuraajakunnan aikoinaan perustama ja nyttemmin suljettu Megafoni jätti viimeisimmäksi kirjoitukseen jonkun italo-eurokommarin 'Seuraava vasemmisto' - manifestin, siinä on vähän sitä mihin viitekehykseen tässä kuulutaan ja mihin kyseinen genre on menossa:

http://megafoni.kulma.net/index.php?art=526
http://megafoni.kulma.net/index.php?art=526&artp=1

hattiwatti

Parasta toistaa uudestaan vanha viesti:

https://hommaforum.org/index.php/topic,89991.msg1733157.html#msg1733157

Quote from: hattiwatti on 04.11.2014, 13:38:59
Quote from: Nuivanlinna on 04.11.2014, 10:12:56
Quote from: akez on 03.11.2014, 19:45:54
Euroopan unionin ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkeaksi edustajaksi nimettiin äskettäin Federica Mogherini, joka englanninkielisen wikipedian mukaan oli Italian kommunistisen nuorisoliiton (Italian Communist Youth Federation) jäsen vuodesta 1988 lähtien. EuroSoviet rules?

Ja eikös Barroso ole jokin maolainen tai vastaava taustainen? Mutta nyt kun Euro Soviet on alkanut näkyvämmin kuoriutumaan, niin tuli mieleeni jokin ajanjakso 80-luvulla kun uutisissa useinkin oli puhetta eurokommunisteista ja jopa jonkinlaisesta suosiostakin. Mutta en kummemmin noteerannut aikanaan kun en uskonut silloin asian koskettavan suomalaisia, mutta nyt tosiaan tuon ES:n myötä kiinnostaisi mitä/keitä olivat nuo uutisten eurokommunistit.

Eurokommunistit lienevät Altiero Spinellin hengellistä jatkumoa.

Spinellin mukaan on nimetty europarlamentin päärakennus. Perustajaisien muistoa pitää kunnioittaa.

Ns. preka-eetu skenessä oli taustavaikuttajana Italialainen Anton Monti, joka myöhemmin integroitui vihreisiin varsin syvästi erään puoluejohtajan kautta. Käsittääkseni hän oli lobbaamassa tänne sellaista marxismin suuntausta joka pohjautuu Spinellin sun muiden eurokommunistien jatkumoon.

Mm. No borders jonka omaksuivat vihervassarit mutta toisaalta myös Stubbilainen 'isänmaattoman pääoman' etuja palvova kokoomus - ajatus on tullut suoraan juuri täältä. Tämän tarkoitus on tuhota kansallisvaltiot, koska perussyy sotiin. EU:sta on tehtävä federatiivinen liittovaltio, jotta kansojen itsemääräysoikeus hävitetään. EU on vasta alkua, tavoitteena on maailman federaatio joka sitten loisi iänkaikkisen rauhan. Mielenkiintoista, että Stubb myös ajaa samoja ajatuksia. Ei globalisteilla ole väliä edustavatko oikeistoa vai vasemmistoa, lopullinen päämäärä sama; hävittää kansallisvaltiot ja kansat atomisoituneeksi kuluttajamassaksi ja antaa ylikansallisten korporaatioiden ja pääoman hallita, jota voi aina sosialisoida ihmisiltä pois. Hassua, että vasemmisto on lähtenyt mukaan tälläiseen projektiin, mutta internationalismi teettää tuommoista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Altiero_Spinelli

http://www.brugesgroup.com/eu/godfather-of-the-european-union-altiero-spinelli.htm?xp=paper
Quote
The participants signed the International Federalists' Declaration, which was edited by the Italians and based on the Ventotene Manifesto. They wanted "...to go beyond the dogma of the absolute sovereignty of the state and unite in a single federal organisation. The lack of unity and cohesion that still exists between the different parts of the world will not allow us to achieve immediately an organisation that unites all civilisations under a single federal government. At the end of the war one will therefore have to be content with setting up a universal organisation of a less ambitious kind, but one able to develop in the direction of federal unity."

The writers believed that the destruction from two world wars was due to the existence of thirty sovereign states; "this anarchy must be remedied by the creation of a Federal Union between the European peoples." It was not, of course, the case that thirty states caused either World War: in both cases it was German ambitions. Repeating the Ventotene Manifesto the writers thought: "only a federal Union will allow the German people to participate in the life of Europe without being a danger for the rest."

"The Federal Union must not prejudice the right of each ... member country to solve its own special problems according to its own ethnic and cultural characteristics. But ... states must irrevocably surrender to the Federation those aspects of their sovereignty that deal with the defence, relations with states outside the Federal Union and international trade and communications."

They called for a government responsible to the people, one army responsible to the supra-government excluding all other armies, and a supreme tribunal. Finally they wanted a permanent headquarters from which to build the Federal Union.



Vihreisiin Spinellismi on tullut paria reittiä, eurovihreiden kautta, johon junailtiin radikaalivasemmistolainen Daniel Cohn-Bendit vetämään projektia alkumetreillä tuoden mukaan mm. monikulttuurisuuden, koska vihreästä liiikkeestä olisi muuten tullut kansallismielisyyden ja jopa vanhojen NSDAP-idealistien henkinen koti, mikä toki vihreälle aateelle paljon luonnollisempi viitekehys. Tämä miltei totetunut skenaario piti estää heti ja näin sitten tapahtui. Toisaalta suomessa hääräsi Anton Monti, joka sittemmin integroitui syvästi erääseen viher-akkaan, ja johon liittyvän tekstin sanelin eräälle täälläkin aiemmin kirjoittaneelle. http://turjalainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/67863-vihrea-liike-hyvasti-koijarvi-tervetuloa-korruptio-ja-hamaramiehet

Tätä ns. preka-eetu genreä jotka olivat aikoinaan Italista tulleen Spinellisti Anton Montin opetuslapsia edusti mm. ViNon puheenjohtaja Jehki Härkönen, joka taisi jopa olla itse Preka-Eetu Vireenin siskon puoliso jos olen oikein käsittänyt (??)

http://ylioppilaslehti.fi/2008/05/eu-kritiikin-13-epaonnen-vuotta/

QuoteJehki Härkönen
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton pääsihteeri
    "EU on hyvä asia, koska se tarjoaa loistavan tilaisuuden tuhota kansallisvaltiot ja erityisesti niiden taustalla väijyvät kansallisaatteet. Europolitiikka on kuitenkin valitettavan altis oikeistolaiselle vaihtoehdottomuudelle. Pelkurimaiset hallitukset naamioivat keskeiset päätöksensä 'EU:n tekemiksi', vaikka olisivat itse kannattaneet niitä ministerineuvostossa. Päätösvaltaa pitää siirtää hallituksilta europarlamentille, komission valintaa myöten. Perustuslaki ja muut keskeiset sopimukset pitää hyväksyä Euroopan laajuisilla kansanäänestyksillä."


Kuin suoraan eurokommunistien manifiestista!!!!

http://www.vihrealanka.fi/node/175

Quote"Odotan EU:lta paljon. Näen unionin vaihtoehtona kansallisvaltioille."

Härkönen uskoo ylikansalliseen päätöksentekoon. Näin siitä huolimatta, että koko nykyinen EU on syntynyt kaupallisista intresseistä lähteneen hiili- ja teräsyhteisön päälle. "Kyllä, mutta jo Rooman sopimuksesta alkaen siitä alkoi tulla poliittinen yhteenliittymä."

Kotiläksyt on selvästi luettu. Härkönen tunnustaa koettaneensa perehtyä muun muassa EU:hun lukemalla historiaa. Tunnollisen nuoren miehen kuva vahvistuu.

Mutta mitä ovat ne ne "asiat", joita Härkönen haluaa Euroopassa ajaa?

Härkönen suoristautuu tuolissaan, jotta hänen t-paitansa näkyy kunnolla. ViNOn painattamassa paidassa lukee "Migrants welcome – Bring your families" eli "Tervetuloa siirtolaiset – Tuokaa perheennekin". Härkönen kuuluu siis niihin, jotka arvostelevat EU:n siirtolaispolitiikkaa ja puhuvat linnake-Eurooppaa vastaan?

foobar

Kas kun sattuikin, että tämä tulee juurikin Itä-Suomen yliopistosta. Se se osaa rakentaa itselleen mainetta. Tamperekin jää kauas jälkeen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

hattiwatti

^^ Vanhastaan Jyväskylä oli tämän Megafoni.kulma.net / preka-eetu - porukan aatteellinen sydän. 'Jyväskylän koulukunta'. Tosin riippuu ihan siitä, mitä aineita paikallisella yliopistolla käsitellään.

hattiwatti

Quote from: akez on 05.01.2015, 15:42:50
Quote from: Roope on 05.01.2015, 15:10:45
Könösen vastaus ja hänen edustamansa feministisestä tutkimuksesta johdetun "kriittisen siirtolaisuustutkimuksen" näkökulma:
Jukka Könönen: Tutkimuksen politiikka: metodologisesta nationalismista muuttoliikkeiden autonomiaan 5.6.2012

Tuostahan se selvisi. Jotakin anarkosuuntaa selvästi edustaa. Veikkaan, että anarkokommunismia. Ilmankos menee ideologisessa konstruktivismissaan utopian puolelle niin, että kolisee. Muutamia lainauksia tekstistä:

QuoteMuuttoliikkeiden tutkimus edellyttää teorioita ja lähestymistapoja, jotka ylittävät kansallisvaltion ja hallinnan viitekehyksen. Muuttoliikkeiden autonomia on perspektiivi, joka lähtee liikkeelle siirtolaisten subjektiivisia käytännöistä sekä korostaa liikkumisen moninaisia syitä ja liikkumisen ensisijaisuutta suhteessa hallintaan (Mezzadra 2011). ...

... Sen sijaan, että muuttoliikkeiden ajateltaisiin haastavan kansallisvaltion rajoja ulkopäin, siirtolaiset on mahdollista nähdä kuulumisen ja oikeuksien rajoja sisältäpäin haastavana yhteiskunnallisena liikkeenä, eräänlaisina "laittomina kansalaisina" (Rigo 2009, 72).

Abdelmalek Sayad (2004) korostaa, että imigraatioita ei voi ymmärtää ilman emigraatiota. Ajatuksen voi muotoilla myös seuraavasti: muuttoliikkeitä ei voi ymmärtää ilman rajoja ja rajoja ei voi ymmärtää ilman siirtolaisten kokemuksia niiden ylittämisestä. ...

Tuohon viimeiseen kohtaan kun toteaa vielä, että ilman sossua ei voi ymmärtää siirtolaisten siirtymistä ja kokemuksia, ja ilman rajoja siirtolainen ei voi ymmärtää miksi sossu ei kuulu kaikille, niin olemme jalostaneet feminististä tutkimusta taas pykälän eteenpäin.

Vakavissaan ottaen yhteiskuntatieteilijöiden yms. piirissä tiedetään hyvin, että maahanmuutto on sellainen ala, jonne nykyään kipataan rahaa, joten leipäpuu siirtolaisten ja pakolaisten siivellä vaikuttaa tällä hetkellä varmalta ja turvalliselta vaihtoehdolta. Tosin ideologisetkin syyt vetävät väkeä alalle.

Tää on kanssa aika hauska pätkä:
Quote
Maahanmuuttotutkimusta tehdään myös monessa mielessä etuoikeutetussa asemassa: kansalaisena, valkoisena, koulutettuna. Feministisen tutkimuksen metodologiset huomiot tiedon tuottamisen paikantuneisuudesta ja objektiivisen tiedon kritiikistä ovat aiheellisia muuttoliikkeiden tutkimuksen kannalta. Feministiseen tutkimukseen kuuluu omien lähtökohtien pohdinta ja tiedon ja vallan välisten yhteyksien kriittinen tarkastelu. Tutkimuksen politiikka tarkoittaa tutkijoiden velvoitetta miettiä, millaisten valtasuhteiden tuottamiseen he osallistuvat tutkimuksillaan. Tutkimuksen paikantuneisuus ja valkoinen etuoikeutettu (white privilege) asema vaikuttaa myös siihen, mitkä erot ja rakenteet nähdään tärkeinä tutkimuskohteina.

Myös maahanmuuttotutkimuksessa keskeinen metodologinen – ja samalla poliittinen – valinta on, kenen näkökulmasta ja kenen ehdoilla tietoa tuotetaan. Samalla kysymys on siitä, kenen tieto nähdään legitiiminä. Marginalisoitujen ryhmien "alistetut tiedot" jäävät helposti syrjään vähempiarvoisena tietona.

Mun käsittääkseni boldattu kohta edustaa ns. Frankfurtin koulukunnan kriittistä teoriaa puhtaimmillaan. Sen avulla voi väittää vaikka taivasta vihreäksi, kunhan näin asian näkee joku mahdollisimman alistetussa asemassa oleva pöydän alle houreissaan sammunut spurgu, contra VHM.
Todellinen aarreaitta akateemisille tyypeille, jotka voivat muodostaa näin apurahoilla kyllästetyn polkunsa kohti itseriittoista todellisuutta jossa voivat kokea ainakin itsensä viisaiksi.


http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Quote

Frankfurtin koulukunta, marxilainen koulukunta alkuperältään, siis halusi luoda kulttuurivallankumouksen länsimaista yhteiskuntaa vastaan. 1930-luvulla he ottivat tärkeän ensimmäisen askeleensa. Horkheimerin, Adornon, Frommin, Marcusen ja Reichin työn tuloksena syntyi koulukunnan ensimmäinen konkreettinen tuote – "kriittinen teoria".

Termi kriittinen teoria on jokseenkin sanaleikki. Tekee mieli kysyä, mikä on teoria. Vastaus on, että teoria on kritisoida. Länsimaisen yhteiskunnan jokaisen instituution hellittämättömän tuhoisan kritiikin kautta he toivoivat kaatavansa tuon yhteiskunnan.

Vaikka olivat toisistaan riippumattomia itsenäisiä tutkijoita, kriittisen teorian harjoittajilla oli yhteinen uusmarxilainen vakaumus ja usko, että länsimainen sivilisaatio oli ollut imperialistinen ja tukahduttava voima ihmiskunnan historiassa – erityisesti länsimainen kristinusko. Heidän mielestään länsimainen sivilisaatio oli rakennettu aggressiolle, sorrolle, rasismille, orjuudelle ja seksuaaliselle tukahduttamiselle. Vuosikymmeniä myöhemmin tästä ideologiasta tuli filosofinen perusta eri "kriittisten tutkimusten" -ohjelmien ja laitosten perustamiselle; kuten monikulttuurisuustutkimus, naistutkimus, rauhantutkimus ja LGBT-tutkimus.
   
Kriittinen teoria itse asiassa yritti politisoida itse logiikan. Horkheimer kirjoitti "Logiikka ei ole riippumaton sisällöstä", mikä tarkoittaa, että argumentti on looginen, jos se auttaa tuhoamaan länsimaisen kulttuurin - epälooginen, jos se tukee sitä. Sellainen kieroutunut ajattelu on nykyään poliittisen korrektiuden sydämessä.

Tämä metodi on nyt vahvasti käytössä ns. siirtolaistutkimuksessa. Subjektiivisuus, jossa joku 'alistetussa asemassa' oleva 'subjekti' nähdään olevan geneerisesti oikeammassa kuin valtaväestö. Lisäksi antaa julkisvaroilla eläville akateemisille turhakkeille mahdollisuuden kokea olevansa tosi hyvyyden enkeleitä heikomman puolella.  Tämä ajatusmalli perustuu marxilaiseen dialektiikkaan.

Täytyy toisaalta ihailla miten pirullisen tehokas metodi näillä kriittisen teorian jauhajilla on, sisäänrakennetun memetiikan sisäistää jokainen ideologian vaikutuksessa oleva jotka eivät edes tiedä mitä ajavat. Ihan sama onko kyseessä nais, siirtolais, kehitysmaa, rauhantutkimus jne. Varmasti tutkijoiden asia on aitoa, kuten apurahatkin, olennaista vain mitä memetiikkaa eli ideologisia viruksia tutkijat sisäistävät ja levittävät eteenpäin. Pitäisi pohtia miten kansallismieliset voisivat yltää samaan, oman memetiikan luomiseen irtoasioista huutelun sijaan.

Eino P. Keravalta

QuoteUlkomaalaiset ovat keskenään erilaisessa asemassa maahan jäämisen, työnteko-oikeuden, perhe-elämän ja sosiaaliturvan piiriin pääsyn suhteen riippuen myönnetystä oleskeluluvasta.

Ööö tuota, eikös sen juuri näin pidäkin olla?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

akez

Quote from: hattiwatti on 05.01.2015, 15:50:50
Quote from: akez on 05.01.2015, 14:15:39
Quote from: Roope on 05.01.2015, 12:55:05
... Maahanmuutto ei etene yksinkertaisesti maahantulosta kansalaisuuteen, vaan ... voi päättyä maasta poistamiseen ...

Miksi prosessin pitäisi edetä maahantulosta kansalaisuuteen, kun suuri osa tulijoista on kuitenkin "omin luvin" tulleita siirtolaisia, jotka usein yrittävät vielä käyttää turvapaikkajärjestelmää hyväksi?

Nima Gholam Ali Pour: Unelma uudesta maasta ja miksi Ruotsiin muutetaan

Peruskysymys on se, että kenellä on oikeus päättää siirtolaisuudesta. Vastaanottavalla maalla vai siirtolaisella?

Oikea vastaus lienee harvinaisen selvä. Tämän perusasian hahmottaminen tekee ilmiön tarkastelusta huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa.

Tämä Jukka Könönen on ns. preka-eetu taustaporukan teoreettista siipeä, poliittisesti Autonomia-marxisteja.

Sanotaan, että genren idea on nimenomaisesti sotkea tämän yksinkertaisen peruskysymyksen tarkastelu marxilaisesta viitekehyksestä lähtien.

Sama vaikutelma syntynyt, että tarkoitus on vain hämärtää ja sotkea asioita omien ideologisten tarkoitusperien vuoksi. Yliopisto on oiva viitekehys tällaiselle "tutkijalle", sillä "akateeminen arvovalta" ja monin aloin "sekavat tutkimusmenetelmät" lähentelevät pelkkää sanahelinää, etenkin yhteiskuntatieteissä. Yleistä valtio-oppia tuli joskus yliopistolla opiskeltua. Eräs lehtori oli sitä mieltä, että ei tämä nyt niin kummoista ole, etteikö tätä maalaisjärjellä ymmärtäisi. Olin samaa mieltä. Asiaa ymmärtää jokainen oppivelvollisuutensa suorittanut, jos siihen vain haluaa paneutua. Roskasta tosin ei saa tolkkua kukaan.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Maastamuuttaja

Tässä vaiheessa voi vain onnitella tulevaa tohtoria. Väitöskirjan perusasetukset ovat kohdallaan ja vastaavat utopistiliberalismin ja Frankfurtin koulukunnan oppivaatimuksia kuten Itä-Suomen yliopistossa on tapana.

foobar

Quote from: hattiwatti on 05.01.2015, 16:24:28
^^ Vanhastaan Jyväskylä oli tämän Megafoni.kulma.net / preka-eetu - porukan aatteellinen sydän. 'Jyväskylän koulukunta'. Tosin riippuu ihan siitä, mitä aineita paikallisella yliopistolla käsitellään.

Muistankin hämärästi jostain 90-luvun puolenvälin tienoolta opiskelijaekskursion jonka reitille sattui mm. Jyväskylä. Kaupungissa järjestettiin sielläoloiltanamme mm. "punabileet", joiden oletimme Otaniemen teekkareina luonnollisestikin olevan vitsi. Hukkaan menivät ne huumoripläjäyksen toivossa ovella satsatut rahat. Ne olivat tosissaan!

Voi tietysti olla, etten vain nauttinut virvokkeita riittävästi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Tahdoton Nahjus

Quote from: foobar on 05.01.2015, 16:38:13
Muistankin hämärästi jostain 90-luvun puolenvälin tienoolta opiskelijaekskursion jonka reitille sattui mm. Jyväskylä. Kaupungissa järjestettiin sielläoloiltanamme mm. "punabileet", joiden oletimme Otaniemen teekkareina luonnollisestikin olevan vitsi. Hukkaan menivät ne huumoripläjäyksen toivossa ovella satsatut rahat. Ne olivat tosissaan!

Voi tietysti olla, etten vain nauttinut virvokkeita riittävästi.

Turha vikistä mitään Otaniemen teekkareista. Otaniemessä oli 70-luvulla maan kovin Stalinistikeskittymä, esimerkkeinä vaikka Satu Hassi ja Gyllenbergin sisarukset. "Telaketjujengi" oli tuo nimeltään. Ne oli kyllä ihan rivikommarienkin mielestä aika pimeitä, "Tsekkoslovakian tie on meidän" ja "Otto-Wille Kuusisen laittomasti syrjäytetty hallitus" olivat teemoja.

Kemolitor

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.01.2015, 16:31:25
QuoteUlkomaalaiset ovat keskenään erilaisessa asemassa maahan jäämisen, työnteko-oikeuden, perhe-elämän ja sosiaaliturvan piiriin pääsyn suhteen riippuen myönnetystä oleskeluluvasta.

Ööö tuota, eikös sen juuri näin pidäkin olla?

Pitää pitää, mutta onhan sitä joku saattanut epäillä, että onko se näin. Nyt se on sitten oikein väitöskirjalla todistettu. Ehkä itse väitöskirjasta löytyy vähän jotakin sisältöäkin, ainakin tuo tiivistelmä vaikutti lähinnä itsestäänselvyyksien esittelyltä ja populistisilta heitoilta.

Saahan tuollaisesta aiheesta tietysti raflaavia otsikoita niin halutessaan, mutta ihan oikeasti: jos  joku on missä tahansa maassa laittomasti, niin tuskin hänen asemansa työmarkkinoilla siinä maassa kovinkaan hyvä on, varsinkaan jos ei sen maan kieltä osaa eikä mitään koulutustakaan ole tullut hankittua.

Vapaan liikkuvuuden missio on minulle kokolailla käsittämätön asia, en minä pysty ymmärtämään, mitä he oikeasti haluavat. Epäilen kyllä, että vaikka tuon väitöskirjan lukisin, niin en silti pystyisi asiaa yhtään paremmin ymmärtämään.

hattiwatti

Quote

Vapaan liikkuvuuden missio on minulle kokolailla käsittämätön asia, en minä pysty ymmärtämään, mitä he oikeasti haluavat. Epäilen kyllä, että vaikka tuon väitöskirjan lukisin, niin en silti pystyisi asiaa yhtään paremmin ymmärtämään.

Höh, simple. Kaikkien kansojen hävittäminen, jotka perussyy sotiin kommareiden mielestä.


Samaan poliittiseen viiteryhmään kuuluva Jehki Härkönen:

QuoteEU on hyvä asia, koska se tarjoaa loistavan tilaisuuden tuhota kansallisvaltiot ja erityisesti niiden taustalla väijyvät kansallisaatteet

Siinähän se on. Huomaa, että 'vapaa liikkuvuus' konseptia käytetään ensisijaisesti EU-tasolla. Idea on vain laajentaa tämä konsepti globaaliksi. Huvittavaa, että marxilaisuus on kuitenkin tässä osaltaan uskollinen Karl Marxille itselleen, osaltaan kuitenkin ottanut formaatin mikä edistää ensisijaisesti globaaleja suurkorporaatioita ja kapitalismia.





foobar

Quote from: Tahdoton Nahjus on 05.01.2015, 17:52:36
Quote from: foobar on 05.01.2015, 16:38:13
Muistankin hämärästi jostain 90-luvun puolenvälin tienoolta opiskelijaekskursion jonka reitille sattui mm. Jyväskylä. Kaupungissa järjestettiin sielläoloiltanamme mm. "punabileet", joiden oletimme Otaniemen teekkareina luonnollisestikin olevan vitsi. Hukkaan menivät ne huumoripläjäyksen toivossa ovella satsatut rahat. Ne olivat tosissaan!

Voi tietysti olla, etten vain nauttinut virvokkeita riittävästi.

Turha vikistä mitään Otaniemen teekkareista. Otaniemessä oli 70-luvulla maan kovin Stalinistikeskittymä, esimerkkeinä vaikka Satu Hassi ja Gyllenbergin sisarukset. "Telaketjujengi" oli tuo nimeltään. Ne oli kyllä ihan rivikommarienkin mielestä aika pimeitä, "Tsekkoslovakian tie on meidän" ja "Otto-Wille Kuusisen laittomasti syrjäytetty hallitus" olivat teemoja.

Mutta niitä ei kukaan kaipaa takaisin. Jyväskylässä maailmanvallankumous oli kuitenkin tuolla käyntikerralla jokaisen mielissä.

70-luku on Otaniemen opiskelijapolitiikassa häpeäpilkku, mutta monien maaseutuyliopistojen mielestä kulta-aika, joka pitäisi palauttaa takaisin.

Sitä jään kiinnostuksella odottelemaan että myös rikolliset tunnustaisivat joskus negatiivisia asioita historiastaan. Vasemmistolaisina he eivät kuitenkaan näemmä tunnu kykenevän siihen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Iloveallpeople

QuoteMaahanmuuttajien sopeutumisen tiellä kompastuskiviä

Maahanmuuttajien työllistymistä hallitsevat mielikuvat ovat etenkin verkkokirjoitteluissa usein kielteisiä ja monipuolisimmillaankin stereotyyppisiä. Totuus taipuu harvoin kärjistyksiin.

EU:n ulkopuolelta tulleiden ulkomaalaisten työntekoa tutkineen Jukka Könösen mukaan ihmiset tavoittelevat hyvän elämän edellytyksiä kansalaisuudesta riippumatta. Työ on varmin keino luoda elintasoa ja tulevaisuudenuskoa.

Sopeutumisen tiellä on kuitenkin kompastuskiviä. Pykäläviidakkomainen oleskelulupajärjestelmä eksyttää ulkomaisen työntekijän rajatilaan, jossa normaali elämänsuunnittelu muuttuu mahdottomaksi.

- Maahanmuutto ei etene maahantulosta yksinkertaisesti kansalaisuuteen, vaan myös laillinen oleskelu voi päättyä maasta poistamiseen tai paperittomuuteen, Könönen linjaa.

Oleskelulupajärjestelmä tuottaa ennen kaikkea rakenteellista epätasa-arvoa. Ulkomaalaiset ovat keskenään erilaisessa asemassa maahanjäämisen, työnteko-oikeuden, perhe-elämän ja sosiaaliturvan suhteen riippuen oleskeluluvan laadusta.

EU:n ulkopuolelta tulevien oleskelun ja oikeuksien sääntely ennen pysyvän oleskeluluvan saamista vaikuttaa asemaan työmarkkinoilla yleensä heikentävästi.

VTM Jukka Könösen yhteiskuntapolitiikan alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan Itä-Suomen yliopistossa Joensuun kampuksella tänään perjantaina kello 12 alkaen.

Lue lisää perjantain Karjalaisesta.

Karjalainen
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Kemolitor

Quote
Siirtolaisen hidas kidutus

Kuvitellaan, että kaikki pääkaupunkiseudun palvelualoilla työskentelevät ulkomaalaiset menisivät lakkoon. Mitä tapahtuisi?

– Kaupunki olisi vähän erinäköinen, jos kukaan ei siivoaisi paikkoja. On siivousyrityksiä, joissa lähes kaikki työntekijät ovat prekaareja siirtolaisia, vastaa Jukka Könönen.
-----
Könösen tutkimuksen tulos on, että maahanmuuton hallinta tuottaa sivutuotteenaan prekaaria eli epävarmaa ja työnantajien sekä viranomaisten armoilla olevaa työvoimaa.

"Vaikka työnteko on keskeinen 'hyvän maahanmuuttajan' kriteeri, yhtälö ei aina toimi toisinpäin: työnteosta ei välttämättä seuraa oleskeluoikeutta tai oikeutta sosiaaliturvaan. Siten tuhannet ulkomaalaiset tekevät töitä ja maksavat veroja, ilman että heillä on välttämättä lainkaan oikeutta julkisiin palveluihin", Könönen kirjoittaa väitöskirjassaan.
-----
Koko juttu:
KU: Siirtolaisen hidas kidutus

Mitenkä tuon asian kanssa ihan oikeasti on? Jos on maassa laillisesti ja on työntekoon oikeuttava oleskelulupa, niin silloinko ei kuitenkaan ole lainkaan oikeutta julkisiin palveluihin?

Ja toisaalta, jos on maassa laittomasti, tekee töitä ilman työntekoon oikeuttavaa oleskelulupaa, niin mahtaako silloin muistaa veroja maksaa?

Leso

Tapahtuisi niin, että moni esimerkiksi siivouspalveluista maksava yritys, kuten taloyhtiö, kyselisi palveluita suorittavalta yritykseltä, että mitvit.  8)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.