News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Yle: Bensan hinta ennätysalhaalla

Started by Iloveallpeople, 16.12.2014, 19:35:29

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

Kerrankin hyviä uutisia. Bensan hinta on alempana kuin koskaan.

QuoteBensan hinta pudonnut ennätyksellisen alas Jyväskylässä

...
Liikenneasemien ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen Osuuskauppa Keskimaasta näkee, että Suomessa verotus vaikuttaa eniten polttoaineen hintoihin.
...

– En usko, että polttoaineen hinta hirvästi enää voi tulla alemmaksi, osin hinta on jo kestävyysrajalla. Nämä ovat kyllä ennätyshintoja, mitä tällä hetkellä asiakkaille tarjoillaan, summaa Tervanen.

Arvo Vuorela

Yle
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Tabula Rasa

Hyvinkin voi tulla jos maailmanmarkkinahinta vielä putoaa. Nyt venäjällä ruplan kurssin tipahdettua litra bensaa on noin 20senttiä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

BeerBelly

Kuin koskaan? Ehkä alimmillaan muutamaan vuoteen.
Unkari FTW

Iloveallpeople

Quote from: BeerBelly on 16.12.2014, 19:49:33
Kuin koskaan? Ehkä alimmillaan muutamaan vuoteen.

Mikäs ennätys se sellainen on?
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

BeerBelly

Quote from: Iloveallpeople on 16.12.2014, 19:51:19
Quote from: BeerBelly on 16.12.2014, 19:49:33
Kuin koskaan? Ehkä alimmillaan muutamaan vuoteen.

Mikäs ennätys se sellainen on?

Ylen ammattitaidottomuusennätys?
Unkari FTW

Nuivake

Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Klasu

Niin, tuo 2mk vuonna 1972 on kaiketi jotain 2.5€ nykyrahassa.
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

mannym

Sain ajokortin 2003 syksyllä. Tankkasin silloin 98:a joka maksoi 1,11€/litra. Ollaan vielä tovin verran siitä hinnasta, eikä aikaakaan ole kulunut kuin 11 vuotta.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Sour-One

Polttoaineen hinta ei juuri ajan saatossa ole muuttunut. Toki öljykriisi, irakin sodat yms. aiheuttavat piikkejä.

JoKaGO

Peak-oil, missä vitussa oikein luuraat? Jossain ilmaston lämpenemisen ja piilorasismin välissä?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

dothefake

Quote from: mannym on 18.12.2014, 17:15:03
Sain ajokortin 2003 syksyllä. Tankkasin silloin 98:a joka maksoi 1,11€/litra. Ollaan vielä tovin verran siitä hinnasta, eikä aikaakaan ole kulunut kuin 11 vuotta.
Sain autokortin 1973, tosin ajoin omalla autolla noin vuoden sitä ennen ilman korttia. Muistan hyvin sen hetken, kun bensan hinta meni yli markan litra.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

P

Aloitin autoilun, kun bensa lipsautti hintansa päälle 3 mk/ litra.  USA:ssa vuokraautoillessa bensa maksoi taalan per gallona. Ja taala oli noin neljä markkaa. Siis Jenkeissä bensa oli siihen aikaan noin markan per litra. Bensan hinta alkoi ahdistaa, kun se kipusi yli 5 mk/litra. Ajelin täyskokoisella V8-autolla kesät talvet. No jatkoin silti täyskokoisilla autoilua. Vanjalassa bensa on noussut alle 20 ruplasta nykyiseen lähes 40 ruplaan litra viimevuosina. Silti edullisempaa kuin Suomessa. Muistan 2008/2009 vaihteessa kuinka Suomessakin bensanhinta dippasi taas lähelle euroa per litra. Oli mukava pistää 93 litrainen tankki täyteen. :)

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

dothefake

Olin tuohon ikään mennessä matkaillut Euroopassa jo pari kertaa (moottoripyörällä ja interraililla). Oli vähän tylsää opiskella ylioppilaaksi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

DuPont

Quote from: dothefake on 20.12.2014, 00:19:34
Olin tuohon ikään mennessä matkaillut Euroopassa jo pari kertaa (moottoripyörällä ja interraililla). Oli vähän tylsää opiskella ylioppilaaksi.

Kantsisko käydä ostoksilla tuolla rajan takana?

P

Quote from: DuPont on 20.12.2014, 01:15:04
Quote from: dothefake on 20.12.2014, 00:19:34
Olin tuohon ikään mennessä matkaillut Euroopassa jo pari kertaa (moottoripyörällä ja interraililla). Oli vähän tylsää opiskella ylioppilaaksi.

Kantsisko käydä ostoksilla tuolla rajan takana?

Niin minäkin interrailiailin. Välissä asuin Keski-Euroopassa. Autoa ei ollut säännöllisesti käytössä, mutta parissa asuinmaassa bensanhinta alkoi 0,98 -1,3 eikä kyse ollut €-ajasta. ;) 

Ja joo, kannattaa käydä vanjalassa tankilla ja muutenkin. Tosin länsitavaroiden hinnat nousevat viimeistään tammikuussa. Nyt Ikeasta ostaessa Pax-kaappeja 16 000:lla ruplalla saa 10 000 ruplan lahjakortin, jonka voi käyttää tuohon pax-ostokseen tai muualle Ikeassa. Alkoi kiinnostaa kaappiostokset. Tammikuussa hinnat nousevat rankasti.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Luotsi

Quote from: dothefake on 20.12.2014, 00:00:42
Quote from: mannym on 18.12.2014, 17:15:03
Sain ajokortin 2003 syksyllä. Tankkasin silloin 98:a joka maksoi 1,11€/litra. Ollaan vielä tovin verran siitä hinnasta, eikä aikaakaan ole kulunut kuin 11 vuotta.
Sain autokortin 1973, tosin ajoin omalla autolla noin vuoden sitä ennen ilman korttia. Muistan hyvin sen hetken, kun bensan hinta meni yli markan litra.

Olisko silti ollut 1974 kun markan raja meni rikki? Muistan kun pikkukillinä juuri opin kerto- ja jakolaskua & faija kiroili tuon maagisen rajan rikkoutumista, nykyrahassa n 1,2 €.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

dothefake

Hyvinkin voi olla, mainitsin vain ajokortin saantivuoden.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Iloveallpeople

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

OTU

Quote from: Iloveallpeople on 24.12.2014, 14:03:59
Soininvaaralla on tähän ratkaisu.

Soininvaara: Öljytuotteiden veroja pitäisi nostaa heti

Just. Koska virheet ovat tehneet tai edes esittäneet jotain kansalaisten arkea helpottavaa.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Micke90


Possumi

Quote from: JoKaGO on 19.12.2014, 23:31:26
Peak-oil, missä vitussa oikein luuraat? Jossain ilmaston lämpenemisen ja piilorasismin välissä?

2005 vuoden jälkeen maailman konventionaalisen raakaöljyn tuotanto kävi huipussaan. Sen jälkeen joka kerta kun maailmantalous on yrittänyt lähteä vauhtiin on se kompastunut liian korkeaan energian hintaan. Epä-konventionaaliset raakaöljyn lähteet kuten liuskeöljy ovat ainoa syy miksi maailman öljyntuotantoa on pystytty pitämään edes samalla tasolla. Ero niiden ja konventionaalisen tuotannon välillä nähdään nyt kun öljyn hinta menee reilusti niiden tuotantokustannusten alle.

T Boone Pickens: http://youtu.be/uwGz4foNsx8

Iloveallpeople

Ei siinä vielä mitään, että Ylen mukaan bensan hinnassa tehtiin uusi ennätys. Nyt on rikottu jo haamurajakin:

QuoteTaas haamuraja rikki – bensan hinta painui jo alle 1,30 euron

Esa Töykkälä

Yle
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Faidros.

1,3€ litrahinnalla bensa-autoni veisi yli 9€/100km, mutta kun tankkasin tänään samaan autoon kaasua, se oli kuluttanut 5,1€/100km. 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

jka

Quote from: Possumi on 24.12.2014, 15:30:21
Quote from: JoKaGO on 19.12.2014, 23:31:26
Peak-oil, missä vitussa oikein luuraat? Jossain ilmaston lämpenemisen ja piilorasismin välissä?

2005 vuoden jälkeen maailman konventionaalisen raakaöljyn tuotanto kävi huipussaan. Sen jälkeen joka kerta kun maailmantalous on yrittänyt lähteä vauhtiin on se kompastunut liian korkeaan energian hintaan. Epä-konventionaaliset raakaöljyn lähteet kuten liuskeöljy ovat ainoa syy miksi maailman öljyntuotantoa on pystytty pitämään edes samalla tasolla. Ero niiden ja konventionaalisen tuotannon välillä nähdään nyt kun öljyn hinta menee reilusti niiden tuotantokustannusten alle.

T Boone Pickens: http://youtu.be/uwGz4foNsx8

Kaikkien muiden länsimaiden paitsi USA:n öljynkulutus puolestaan kävi huipussaan jo jossain vuoden 1980 hujakoilla. Esim. Suomen öljynkulutuksen huippu oli 1979 ja tuon jälkeen öljyn kulutus on jatkuvasti laskenut. Ruotsin öljynkulutuksen huippu oli jo 1973 ja lasku tuon jälkeen vieläkin jyrkempää. Ei öljyn kulutus kasva kuin kehittyvissä maissa, erityisesti Kiinassa. Kaikkialla länsimaissa öljynkulutus on laskenut jo kymmeniä vuosia. USA:nkaan öljynkulutus ei ole enää kasvanut 2000-luvulla.

Jos pelkästään USA ottaisi Ruotsin linjan öljyn kulutuksessa, eli käytännössä puolittaisi oman kulutuksensa nykyisestä niin meillä olisi käsissämme niin paljon konventionaalistakin öljyä että siitä ei pääsisi eroon edes dollarilla tynnyri.

ekto

Öljyn kulutus kasvaa reilun 3% tahtia, eli tuplaantuu 20 vuoden välein. Eli jos 20 vuotta sitten riitti 50 miljoonaa barrelia päivässä, niin nyt sata ja 20 vuoden päästä 200 miljoonaa barrelia päivässä. Yhtälailla kun olemme kuluttaneet puolet öljystä, niin loput kuluvat 20 vuoden sisään, jos kulutuksen kasvu säilyy. Jatkuva kasvu on erittäin yllättävä tekiä ja sitä on vaikea hahmottaa.


dothefake

Bensa maksaa nyt Venäjällä n. 50 centtiä litra ja hupaisaa, että Lukoilin bensan nimi on Ekto. Testattu Saksassa ja hyväksi havaittu.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kyklooppi

Quote from: Klasu on 18.12.2014, 17:11:06
Niin, tuo 2mk vuonna 1972 on kaiketi jotain 2.5€ nykyrahassa.

Eikös se energia kriisi ollut noihin aikoihin?
Arabit nostivat hintaa ja supistivat tuotantoa
mutta onneksi saatiin neukuilta "rauhan ja ystävyyden"
merkkinä polttoainetta.
Noihin aikoihin myös setä-leonid ehdotti kekkoselle
yhteisiä sota harjoituksia ja heitti että eikö voitaisi
poistaa joutava raja maidemme väliltä kun niin ystäviä ollaan
Kekkonen siihen tuumasi että on se sitten jo liian suuri maa
minun hallita ;D

Vähän aiheesta ohi mutta menköön,
Ihmisjäte.

jka

Quote from: ekto on 30.12.2014, 22:13:48
Öljyn kulutus kasvaa reilun 3% tahtia, eli tuplaantuu 20 vuoden välein. Eli jos 20 vuotta sitten riitti 50 miljoonaa barrelia päivässä, niin nyt sata ja 20 vuoden päästä 200 miljoonaa barrelia päivässä. Yhtälailla kun olemme kuluttaneet puolet öljystä, niin loput kuluvat 20 vuoden sisään, jos kulutuksen kasvu säilyy. Jatkuva kasvu on erittäin yllättävä tekiä ja sitä on vaikea hahmottaa.

Eikä kasva. Öljyn kulutus on viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvanut 11%. Eli jotain 1% vuodessa.

Ruotsi kuluttaa puolet vähemmän öljyä nyt kuin kulutti 1973. Jos Ruotsi on jo tähänkin mennessä pystynyt puolittamaan öljynkulutuksen huppuvuosista niin sen pystyy tekemään myös USA. Jos ja kun USA oikeasti alkaa mietttimään tätä vaihtoehtoa niin pelkästään USA:n öljyn kulutuksen lasku riittää kattamaan kaiken öljyn kulutuksen kasvun kehittyvissä maissa seuraavaksi 50 vuodeksi. Tämän jälkeen kehittyvätkin taloudet ovat tilanteessa jossa voivat lopulta puolittaa öljynkulutuksen huippuvuoden tasolta.

Kaikki riippuu täysin öljyn hinnasta. Niin kauan kuin USA:n liuskeöljyn käyttökin on halvempaa kuin investoida vähemmän öljyä kuluttavaan talouteen USA ei säästä. Mutta kun tiukkapaikka tulee USA pysyy puolittamaan nykyisen öljynkulutuksen ilman että sillä on mitään vaikutusta talouteen kuten Ruotsi on jo tehnyt ja melkein Suomikin.

Ei ole olemassa mitään eksponentiaalista kasvua öljynkulutuksessa. Öljyn merkitys länsimaiden taloudessa on jo romahtanut 1970-luvun ajoista.

HDRisto

Kyllä se bensan hinta sieltä nousee verottajan toimesta. Kapinoimatta on maksettu lähes 1,5€ / litra joten nykyiseen 1,25€ hintaan voi lätkäistä vaikka sen rikosuhrimaksun, veroa onkin jo veron päälle.

jka

#29
En ole mistään vihreiden kanssa samaa mieltä mutta polttoaineveroa voidaan hyvin nostaa nykyisestäkin. Tällä hetkellä olisi todella hyvä aika tehdä vaikka 2%-yksikön korotus joka vuosi seuraavat 10 vuotta. Polttoaine tulee nyt olemaan naurettavan halpaa pitkän aikaa kun saudit on pakotettu pumppaamaan konventionaalisen öljynsä lähes tuotantokustannushintaan. Veron korotus tähän väliin ei tuntuisi missään ja nopeuttaisi entisestään öljystä pois siirtymistä. Tällä liikkeellä oltaisiin 20 vuoden kuluttua todella hyvissä asemissa kun öljyn reaalihinta mahdollisesti taas nousee.

Polttoaineverotushan on oikeastaan ainoa asia joka erottaa Euroopan USA:sta. Euroopassa öljyn kulutus on laskenut jo vuodesta 1979. USA:ssa merkkejä öljynkulutuksen laskusta on vasta ihan viime vuosilta kun USA:ssakin polttoaineverotusta on kiristetty. USA:n pitäisi kolminkertaistaa polttoaineverotuksensa jotta pääsisi edes Suomen nykyiseen tasoon ja tuolla verolla USA:n öljynkulutus puolittuisi 20 vuodessa varmasti ilman että mitään muuta tarvitsisi edes tehdä ja mitään tapahtuisi taloudessa muuta kuin korkeintaan positiivista kehitystä.