News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ongelmia koulujärjestelmässä

Started by kriittinen_ajattelija, 13.11.2014, 11:58:08

Previous topic - Next topic

kriittinen_ajattelija

QuoteOdinin koulukiusaaminen ei loppunut - "13-vuotiaan ei kuuluisi riistää elämäänsä"

--------------------->

Norjalaislehti Verdens Gang on julkaissut nyt, seitsemän kuukautta Odinin kuoleman jälkeen, laajan artikkelin koulupojan surullisesta tarinasta. Odinia kiusattiin kahdessa eri koulussa ja hän kertoi siitä myös useaan otteeseen aikuisille.

Kiusaamista ei saatu kuitenkaan loppumaan.

Hiljainen poika

Odin aloitti ensimmäisen luokan syksyllä 2006. Poika pärjäsi hyvin koulussa ja oli siellä aktiivinen sekä positiivinen.
----->

Odin tunnettiin koulussa hiljaisena poikana. Pian alkoi myös kiusaaminen. Ulkotakki viskattiin lattialle, koulukirjat ikkunasta ulos. Odinia haukuttiin, mikä suretti ja turhautti. Eräänä marraskuisena päivänä Odin tuli kotiin ja kertoi, että joku yritti koulussa sytyttää hänen takkinsa palamaan.

- Hän vihasi koulua. Joka päivä kuudennella luokalla hän sanoi olevansa sairas. Hänellä oli kuumetta, vatsakipuja, päänsärkyä - hän ei halunnut mennä kouluun. On julmaa joutua lähettämään lapsensa pois, Odinin äiti Katrine Olsen Gillerdalen muisteli VG:ssä.

Kiusaaminen paheni ja Odin pelkäsi yhä enemmän kouluun menemistä. Äiti lähetti useita sähköposteja sekä opettajalle että rehtorille tilanteen lopettamiseksi.

Uusi alku

Jälleen yhtenä päivänä Odin halusi jäädä kotiin. Hän oli surullinen, koska edellispäivänä hänet oli uhattu tappaa. Äiti-Katrine alkoi päivystää yhä enemmän koululla, hän vei Odinin kouluun ja oli tätä vastassa heti koulun päätyttyä.

- Kun kukaan muu ei tehnyt mitään, minun piti olla siellä.

Äidistä tuntui, että hänen viestejään ei otettu koululla tosissaan. Kaksi viikkoa ennen kesälomaa Odin tuli koulusta kotiin mustan silmän kanssa.

Viimein perhe päätti muuttaa kiusaamisen takia Osloon. Paikaksi valikoitui Aurskog-Hølandin alue, sillä se oli tunnettu erityisesti lapsiystävällisyydestään. Odin aloitti seitsemännen luokan vuonna 2012 uuden koulussa.

Alku sujui hyvin. Odin oli tyytyväinen uudessa koulussa ja opettajille oli helppo puhua.

Kahdeksannen luokan alussa Katrine sai jälleen huolestuttavia uutisia koululta. Odinia oli alettu jälleen kiusaamaan suullisesti.

- Meille aikuisille se ei ehkä kuulosta vakavalta. Mutta Odinilla oli jo taakkansa, ja hän oli herkkä poika. Hänellä oli toiveita uudesta elämästä, äiti kertoo VG:lle.

Katrine oli jälleen yhteydessä kouluun ja kiusaamiseen luvattiin puuttua.

Järkyttävä löytö

Äiti lähetti rehtorille 13. maaliskuuta 2014 viimeisen viestin, joka oli harkiten kirjoitettu yhdessä Odinin kanssa. Poika kysyi viitenä seuraavana päivänä, oliko vastausta kuulunut. Ei ollut.

Keskiviikkona Odin tuli kotiin koulusta, kaikki oli kuulemma sujunut hyvin. Poika kertoi menevänsä suihkuun.

Myöhemmin äiti löysi Odinin yläkerrasta kuolleena.

----->

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014111318830569_ul.shtml

(http://imbo.vgtv.no/users/vgtv/images/671fcd554c1392d6b6ef52f2f078a001.jpg?t%5B%5D=1280x720)

Heh Eurooppa on kyllä joissakin asioissa kehitysmaatasoa. Kouluissa opettajilta kaikki auktoriteetti riisuttu ja kyläkoulut lakkautetaan suurten opiskelukeskusten tieltä, minne juurettomat oppilaat sitten luovat vankila-tyylisen hierarkian missä "kovikset" voi tehdä mitä lystää, ja omaksi huvikseen kiduttaa muita jos siltä tuntuu. Öykkärit saa tehdä ihan mitä lystää ja huoritella vielä kiusatun vanhempiakin ihan vapaasti, ilman mitään todellisia seuraamuksia kuten Suomessa: https://www.youtube.com/watch?v=bFfDXwJ7910

Noh mitä tuossa tilanteessa olisi voitu tehdä: Ensinnäkin kuten voimme havaita niin tarinan kyseinen "Odin" ilmeisesti oli sopeutumisongelmainen, johtuen mahdollisesti vuosien kiusaamisesta, siten koulun vaihtaminen ei välttämättä auta tilannetta. Tällöin hyvänä vaihtoehtona olisi ollut mm. kotikoulutus. USA:ssa noin 3% kaikista kouluikäisistä lapsista kotikoulutetaan - eli joka vuosikerrasta noin 150 000 aloittaa kotikoulutuksen siellä. Nähdäkseni myös Odinin kannalta tuollainen ratkaisu olisi ollut paikallaan koska hänellä oli vakavia traumoja ja sopeutusongelmia.


Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Emo

Miksi rehtori ei vastannut? Joitain ongelmia hänelläkin?

Taikakaulin

Tästä ei hyvä heilu kun Odin on kiusattu hengiltä.  >:(

Thor kostaa!
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Frolleri

Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.11.2014, 11:58:08Noh mitä tuossa tilanteessa olisi voitu tehdä: Ensinnäkin kuten voimme havaita niin tarinan kyseinen "Odin" ilmeisesti oli sopeutumisongelmainen, johtuen mahdollisesti vuosien kiusaamisesta, siten koulun vaihtaminen ei välttämättä auta tilannetta. Tällöin hyvänä vaihtoehtona olisi ollut mm. kotikoulutus. USA:ssa noin 3% kaikista kouluikäisistä lapsista kotikoulutetaan - eli joka vuosikerrasta noin 120 000 aloittaa kotikoulutuksen siellä. Nähdäkseni myös Odinin kannalta tuollainen ratkaisu olisi ollut paikallaan koska hänellä oli vakavia traumoja ja sopeutusongelmia.
Tuollaisen paskan voi lopettaa alkuunsa. Ne traumat ja sopeutumisongelmat ovat kädettömän opiskelulaitoksen syytä, ei todellakaan minkään kuutosluokkalaisen tahi vanhempien vastuulla. Lapsen voi tehdä ketkä idiootit vaan, tyhmää lähteä heittämään kommenttia, että "hengissä olis, jos vaan vanhemmat olis tajunnu hoitaa ongelman paremmin".

Ärsyttää suunnattomasti, että nykyään on varsinkin humanistipuolella vallalla joku ihme käsitys, että kiusaaja (väkivaltarikollinen, murhaaja jne, pätee oikeuslaitokseenkin) olisi joku uhri tilanteessa. Kiusaamisen tulee loppua alkuunsa ja tähän tulee tarjota riittävän vahvat aseet, vaikka sitten kotiopetuksen määräämistä kiusaajalle.

kriittinen_ajattelija

QuoteTuollaisen paskan voi lopettaa alkuunsa. Ne traumat ja sopeutumisongelmat ovat kädettömän opiskelulaitoksen syytä, ei todellakaan minkään kuutosluokkalaisen tahi vanhempien vastuulla. Lapsen voi tehdä ketkä idiootit vaan, tyhmää lähteä heittämään kommenttia, että "hengissä olis, jos vaan vanhemmat olis tajunnu hoitaa ongelman paremmin".
Ihmeellistä kommunistista ajattelua, lasten hoitaminen ja hengissä pitäminen nimenomaan ainakin pitäisi olla vanhempien vastuulla.

QuoteÄrsyttää suunnattomasti, että nykyään on varsinkin humanistipuolella vallalla joku ihme käsitys, että kiusaaja (väkivaltarikollinen, murhaaja jne, pätee oikeuslaitokseenkin) olisi joku uhri tilanteessa. Kiusaamisen tulee loppua alkuunsa ja tähän tulee tarjota riittävän vahvat aseet, vaikka sitten kotiopetuksen määräämistä kiusaajalle.
Kiusamiseen on lähes mahdotonta puuttua, usein kiusaaminen ei edes ole perinteistä "hakkaamista" vaan sellaista hienovaraisempaa mitä opettajat ei huomaa ja mistä ei jää kiinni, mutta lopputulos on usein sama - eli kiusattu traumatisoituu ja tekee jopa itsarin. Kotikoulutus ei myöskään ole mikään rangaistus sinällään, vaan yksi vaihtoehto vain - joka on esim. USA:ssa ihan yleinen opetusmuoto ihan normaaleille ihmisille.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Frolleri

Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.11.2014, 14:44:52Ihmeellistä kommunistista ajattelua, lasten hoitaminen ja hengissä pitäminen nimenomaan ainakin pitäisi olla vanhempien vastuulla.
Tottakai on tiettyyn pisteeseen asti, mutta nyt on kyse laitoksesta, jonne on palkattu (vanhempienkin rahoilla) erittäin korkeasti koulutettua henkilökuntaa pitämään naperoista huolta.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.11.2014, 14:44:52
Kiusamiseen on lähes mahdotonta puuttua, usein kiusaaminen ei edes ole perinteistä "hakkaamista" vaan sellaista hienovaraisempaa mitä opettajat ei huomaa ja mistä ei jää kiinni, mutta lopputulos on usein sama - eli kiusattu traumatisoituu ja tekee jopa itsarin.
Tässäkin tapauksessa opettajiin on otettu lukuisia kertoja yhteyttä, mutta muutosta ei ole tullut.

Hienovaraisemmissa tilanteissa opettajalle kiusaamisen kertomiseen on pirun iso kynnys viimeistään toisella kertaa, mikäli asiaan ei ole puututtu edellisellä kertaa. Lapsi luottaa opettajaan ja tarvitsee turvallisuuden tunteen myös koulussa. Lapsen tulee kokea, että häntä kohtaan on tehty väärin ja kiusaaja on syyllinen. Jos tilanne menee siihen pisteeseen, että muiden kiusaamisen takia lapsi pitää ottaa kotiopetukseen niin koululaitos on kusenut hommansa pahemman kerran.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.11.2014, 14:44:52
Kotikoulutus ei myöskään ole mikään rangaistus sinällään, vaan yksi vaihtoehto vain - joka on esim. USA:ssa ihan yleinen opetusmuoto ihan normaaleille ihmisille.
Suomalaisella peruskoululla on monia muitakin tehtäviä kuin pelkkä ainesivistäminen. Minusta on älytön ajatus, että muiden perseilevän käytöksen takia kiusattu lapsi joutuisi menettämään peruskoulun edut.

nollatoleranssi

Quote from: Frolleri on 13.11.2014, 13:20:19
Tuollaisen paskan voi lopettaa alkuunsa. Ne traumat ja sopeutumisongelmat ovat kädettömän opiskelulaitoksen syytä, ei todellakaan minkään kuutosluokkalaisen tahi vanhempien vastuulla. Lapsen voi tehdä ketkä idiootit vaan, tyhmää lähteä heittämään kommenttia, että "hengissä olis, jos vaan vanhemmat olis tajunnu hoitaa ongelman paremmin".

Kyllä Suomessa se vastuu on siirretty vanhemmille ja oppilaalle itselleen. Sama tilanne näkyy olevan muissakin Pohjoismaissa mitä on Ruotsista tullut tietoa asiasta ja myöhemmin Norjastakin.

Quote from: Frolleri on 13.11.2014, 13:20:19
Ärsyttää suunnattomasti, että nykyään on varsinkin humanistipuolella vallalla joku ihme käsitys, että kiusaaja (väkivaltarikollinen, murhaaja jne, pätee oikeuslaitokseenkin) olisi joku uhri tilanteessa. Kiusaamisen tulee loppua alkuunsa ja tähän tulee tarjota riittävän vahvat aseet, vaikka sitten kotiopetuksen määräämistä kiusaajalle.

Mamukatujengiepisodissa kaikki julkiset tahot poliisista nuoriso-ohjaajiin ja "asiantuntijoista" valtamediaan hokivat tuota väitettä loppuun asti.

Mitä luulet tapahtuvan muuallakin esim. kouluissa, jos julkinen keskustelu on tuollaista? Kouluissa tunnetusti ongelmat halutaan lakaista maton alle...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.11.2014, 11:58:08
Tällöin hyvänä vaihtoehtona olisi ollut mm. kotikoulutus. USA:ssa noin 3% kaikista kouluikäisistä lapsista kotikoulutetaan - eli joka vuosikerrasta noin 150 000 aloittaa kotikoulutuksen siellä. Nähdäkseni myös Odinin kannalta tuollainen ratkaisu olisi ollut paikallaan koska hänellä oli vakavia traumoja ja sopeutusongelmia.

Näissä tilanteissa kotikoulutus voi olla hyvä vaihtoehto. Eri asia on siinä, että miten sellaiseen pääsee.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.11.2014, 14:44:52
Kiusamiseen on lähes mahdotonta puuttua, usein kiusaaminen ei edes ole perinteistä "hakkaamista" vaan sellaista hienovaraisempaa mitä opettajat ei huomaa ja mistä ei jää kiinni, mutta lopputulos on usein sama - eli kiusattu traumatisoituu ja tekee jopa itsarin. Kotikoulutus ei myöskään ole mikään rangaistus sinällään, vaan yksi vaihtoehto vain - joka on esim. USA:ssa ihan yleinen opetusmuoto ihan normaaleille ihmisille.

Olen eri mieltä siitä, etteikö ongelmiin voitaisi puuttua. Ongelma onkin itse puuttumisessa ja siinä, että minkälaisen viestin yhteiskunta antaa. Suomessa se viesti on selvä: ei pidä, eikä tarvitse ulkopuolisten puuttua.

Huomion saaminen ongelmiin vaatisi radikaaleja tekoja, mutta usein nekin kohdistuvat viattomiin.

USA:ssa kotiopetusta ei tehdä kiusaamisen takia, vaan siihen on monia syitä. Uskonnollinen vakaumus, ei ole luottoa yhteiskuntaan tai sen kouluihin, usko omaan parempaan opetustaitoon jne. Periaatteessa tuo voi kuitenkin soveltua ongelmien ratkaisemiseen Suomessakin, koska yhteiskunta ei niitä ongelmia halua ratkaista.

Toinen vaihtoehto olisi puuttua itse ongelmiin tarpeeksi ajoissa. Suurin virhe on ajatella, että "Kyllä koulu, opettajat ja rehtori hoitavat ongelmat pois, koska niin vakuuttelevat joka päivä". Moni luottaakin näihin "puhuviin päihin", vaikka he turvaavat lähinnä omaa selustaansa ilman mitään toimenpiteitä.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Frolleri

#9
Quote from: nollatoleranssi on 13.11.2014, 18:46:46Kyllä Suomessa se vastuu on siirretty vanhemmille ja oppilaalle itselleen. Sama tilanne näkyy olevan muissakin Pohjoismaissa mitä on Ruotsista tullut tietoa asiasta ja myöhemmin Norjastakin.
Kuka on siirtänyt? Nyt ne oppilaat kouluista pois välittömästi, opettajien vastuut on poistettu. En minä ainakaan, jos olisin vanhempi, uskaltaisi lapsiani päästää valvonnastani pois paikkaan, jossa heitä ei valvota.
Quote from: nollatoleranssi on 13.11.2014, 18:46:46
Quote from: Frolleri on 13.11.2014, 13:20:19
Ärsyttää suunnattomasti, että nykyään on varsinkin humanistipuolella vallalla joku ihme käsitys, että kiusaaja (väkivaltarikollinen, murhaaja jne, pätee oikeuslaitokseenkin) olisi joku uhri tilanteessa. Kiusaamisen tulee loppua alkuunsa ja tähän tulee tarjota riittävän vahvat aseet, vaikka sitten kotiopetuksen määräämistä kiusaajalle.

Mamukatujengiepisodissa kaikki julkiset tahot poliisista nuoriso-ohjaajiin ja "asiantuntijoista" valtamediaan hokivat tuota väitettä loppuun asti.

Mitä luulet tapahtuvan muuallakin esim. kouluissa, jos julkinen keskustelu on tuollaista? Kouluissa tunnetusti ongelmat halutaan lakaista maton alle...
??? Nyt en ymmärrä ollenkaan. Eikös julkinen keskustelu juuri pyrkinyt tekemään näistä ryöstelijöistä jotain mamman pikkumarmorikuulia? Olen ilmeisesti ymmärtänyt uutiset aivan väärin kun en ole huomannut tekiöiden vastuun penäämistä.

Koulu on laitos, jolla (ainakin pitäisi) on eväät vähentää kiusaamista merkittävästi ja jolla on siihen enemmän kuin riittävän ammattitaitoista henkilökuntaa. Vanhempien mahdollisuudet puuttua kiusaamiseen koulussa on hyvinkin rajalliset, eikä välttämättä kovinkaan lailliset.

Frolleri

Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.11.2014, 14:44:52Ihmeellistä kommunistista ajattelua, lasten hoitaminen ja hengissä pitäminen nimenomaan ainakin pitäisi olla vanhempien vastuulla.
Ihmeellistä kommunistista ajattelua, että kansalaiselta peritään väkipakolla rahoja lastensa kasvatukseen ja kun kasvatuslaitos ei kykene tehtäväänsä tekemään, niin kansalaisen pitäisi maksaa erikseen oman lapsensa kasvatus SEKÄ muiden kansalaisten kasvatusta.

nollatoleranssi

#11
Quote from: Frolleri on 13.11.2014, 19:18:33
Kuka on siirtänyt? Nyt ne oppilaat kouluista pois välittömästi, opettajien vastuut on poistettu. En minä ainakaan, jos olisin vanhempi, uskaltaisi lapsiani päästää valvonnastani pois paikkaan, jossa heitä ei valvota.

Kuten totesin, niin yhteiskunta (=koulut ja kouluista vastaava väki) on siirtänyt kouluongelmiin puuttumisesta vastuun ulkopuolisille, koska itse tekijöille ei voida tehdä yhtikäs mitään.

Suomessa peruskoulujen yleinen turvallisuus johtuu kuitenkin muista tekijöistä esim. suomalaisten keskimääräistä korkeammasta koulutustasosta (josta PISA-tutkimuskin antoi osviittaa) ja suomalaisten tuloerojen vähäisyydestä. Asuinalueet ovat myös varsin rauhallisia verrattuna moniin muihin paikkoihin ja opettajien keskimääräinen koulutustaso korkea.

Quote from: Frolleri on 13.11.2014, 13:20:19
??? Nyt en ymmärrä ollenkaan. Eikös julkinen keskustelu juuri pyrkinyt tekemään näistä ryöstelijöistä jotain mamman pikkumarmorikuulia? Olen ilmeisesti ymmärtänyt uutiset aivan väärin kun en ole huomannut tekiöiden vastuun penäämistä.

Sitähän tuolla kommentilla tarkoitinkin. Julkisessa keskustelussa kaikki vastuu siirrettiin rikollisilta itseltään yhteiskunnalle, koska se oli luonut näistä lapsista ja nuorista pahoja "vanhoilla pelikonsoleilla".

Ottaen huomioon miten törkeistä teoista puhuttiin eli ryöstöistä, törkeistä pahoinpitelyistä, puukkoiskuista, tajuttomaksi hakkaamisesta yms. ja niistä ongelmista ei seurannut kuin yleistä paapomista ja ymmärtämistä, niin mitä tapahtuu ns. "vähäpätöisemmissä koulukiusaamistapauksissa". Harva koulukiusaaminen kun johtaa yleensä törkeään ryöstöön ja pahoinpitelyyn, vaan korkeintaankin useisiin lievempiin pahoinpitelyihin.

Voikin siis kysyä, että mitä näissä lievemmissä ongelmissa tapahtuu, jos ei kerran järjettömimmissäkään tilanteissa tapahdu yhtikäs mitään? Nukkumaanmenoajat klo 21? (ja poliisi myöhemmin toteaa, että "Eikös niitä nukkumaanmenoaikoja noudatettu?").

Quote from: Frolleri on 13.11.2014, 19:18:33
Koulu on laitos, jolla (ainakin pitäisi) on eväät vähentää kiusaamista merkittämästi ja jolla on siihen enemmän kuin riittävän ammattitaitoista henkilökuntaa. Vanhempien mahdollisuudet puuttua kiusaamiseen koulussa on hyvinkin rajalliset, eikä välttämättä kovinkaan lailliset.

Pitää muistaa, että koulujen opettajien tehtävä on opettaa oppilaita, ei toimia portsareina.

Olet täysin väärässä. Vanhempien keinot puuttua kiusaamiseen eivät ole rajalliset, vaan usein ainoa vaihtoehto törkeimmissä tilanteissa. Tietysti puhutaan laittomuuden rajamailla kulkemisesta, mutta muihin keinoihin ei yhteiskunta anna nykyisin mahdollisuuksia.

Tai korjattakoon tuota, että periaatteen tasolla antaa, mutta esim. koulusta erottaminen tai siirto on tehty niin monimutkaiseksi ja vaikeaksi prosessiksi, että todennäköisesti koulusta lentää ensimmäisenä kiusattu oppilas kuin kiusaaja.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Frolleri

Quote from: nollatoleranssi on 13.11.2014, 19:36:03Kuten totesin, niin yhteiskunta..
Aivan, pahoitteluni, ymmärsin kantasi väärin. Olen huomannut samanlaista yhteiskunnan kehittymistä ja olen myös samaa mieltä, että kehitys on aivan hanurista. Ja asialle tulisi tehdä jotakin ja heti. Pahoittelut myös kriittiselle ajattelijalle, jos pointtinasi olikin miettiä yksilön mahdollisuuksia nykyisessä järjestelmässä.

Minun peruskouluaikana, josta ei mahdottomia ole aikaa, opettajat puuttuivat kiusaamiseen erittäin nopeasti. Pelkkä auktoriteetti riitti hyvin pitkälle. Erittäin harmillista, jos nykyään kiusaajaa ei kyetä erottamaan koulusta.

kriittinen_ajattelija

#13
Quote from: Frolleri on 13.11.2014, 19:45:35
Quote from: nollatoleranssi on 13.11.2014, 19:36:03Kuten totesin, niin yhteiskunta..
Aivan, pahoitteluni, ymmärsin kantasi väärin. Olen huomannut samanlaista yhteiskunnan kehittymistä ja olen myös samaa mieltä, että kehitys on aivan hanurista. Ja asialle tulisi tehdä jotakin ja heti. Pahoittelut myös kriittiselle ajattelijalle, jos pointtinasi olikin miettiä yksilön mahdollisuuksia nykyisessä järjestelmässä.

Minun peruskouluaikana, josta ei mahdottomia ole aikaa, opettajat puuttuivat kiusaamiseen erittäin nopeasti. Pelkkä auktoriteetti riitti hyvin pitkälle. Erittäin harmillista, jos nykyään kiusaajaa ei kyetä erottamaan koulusta.
En tiedä mitä ikäpolvea edustat mutta nykypäivänä kouluissa on kontrolli kaukana, itse olen esim. henkilökohtaisesti havainnut kuinka lähes joka kolmannen opettajan tunneilla peruskoulussa on kiusaaminen ollut hyvinkin helppoa ja mahdollista ihan opettajan nenän edessä, eikä opettajia koskaan ole kiinnostanut tehdä mitään, itseasissa monet noista opettajista oli myös itse kiusaamisen kohteena enemmän tai vähemmän. Nykyinen järjestelmä ei pysty pitämään kuria edes han-suomalaisten kouluissa joten voin hyvin kuvitella kuinka "mamu-kouluissa" hommat toimii vielä 100x huonommin. Lopputuloksena sitten tälläinen koulupäivä joka päivä tuhansille lapsille: https://www.youtube.com/watch?v=bFfDXwJ7910

QuoteOpettajiin kohdistuva väkivalta ja kiusaaminen ovat ongelma koulumaailmassa, selviää Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n työolobarometristä.
Kyselyyn vastanneista opettajista 10 prosenttia kertoi kokeneensa väkivaltaa työssään viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Epäasiallista kohtelua tai kiusaamista oli joutunut sietämään 36 prosenttia vastanneista. Sekä väkivallan että kiusaamisen kerrottiin aiheuttaneen sairastumisia ja poissaoloja. Kiusaamista tai epäasiallista kohtelua kokeneista useampi kuin jopa kymmenes eli noin 3 800 opettajaa oli ollut poissa työstään. Väkivaltaa kokeneista opettajista puolestaan 700 opettajaa oli ollut poissa työstä vuoden aikana.

Eniten väkivaltaa, kiusaamista ja epäasiallista kohtelua kokevat peruskoulun ja päiväkotien opettajat. Väkivaltaisesti opettajia kohtaan käyttäytyivät kyselyn mukaan yleisimmin oppilaat.

– Tämä puhuu vankemman koulujen ja vanhempien välisen yhteistyön tarpeesta. On peiliin katsomisen paikka. Lapset on kasvatettava kotona ja vanhempien on näytettävä esimerkkiä asiallisesta käytöksestä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoo tiedotteessa. 

- Koulutuksen leikkauspäätökset johtavat valitettavasti siihen, että kiire koulussa lisääntyy entisestään. Kun ryhmät kasvavat ja opetusta leikataan, on opettajan yhä hankalampi ottaa oppilasta yksilöllisesti huomioon.

Opettajien kiusaamiseen syyllistyvät oppilaiden lisäksi usein myös koululaisten vanhemmat ja huoltajat. Nämä kiusaamisluvut ovat hyvin korkeat verrattuna muuhun työelämään.

OAJ:n puheenjohtajan mukaan on hälyttävää, että ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa epäasiallista kohtelua esiintyy myös työtovereiden ja esimiesten taholta.

- Oppilaitoksien pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä toimivasta ja arvostavasta työyhteisöstä. Nyt näin ei aina ole, Luukkainen myöntää.

OAJ vaatii opetusalalle omaa turvallisuusohjelmaa opettajiin kohdistuvan väkivallan ja kiusaamisen kitkemiseksi.

Työolokyselyyn vastasi 1 347 opettajaa viime vuoden loka-marraskuussa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288680413768.html

Opettajat ei pysty pitämään edes omia puoliaan niin miten ne muka pystyisi pitämään oppilaiden puolia...

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Frolleri

Quote from: kriittinen_ajattelija on 14.11.2014, 10:27:36En tiedä mitä ikäpolvea edustat mutta nykypäivänä kouluissa on kontrolli kaukana, itse olen esim. henkilökohtaisesti havainnut kuinka lähes joka kolmannen opettajan tunneilla peruskoulussa on kiusaaminen ollut hyvinkin helppoa ja mahdollista ihan opettajan nenän edessä, eikä opettajia koskaan ole kiinnostanut tehdä mitään, itseasissa monet noista opettajista oli myös itse kiusaamisen kohteena enemmän tai vähemmän. Nykyinen järjestelmä ei pysty pitämään kuria edes han-suomalaisten kouluissa joten voin hyvin kuvitella kuinka "mamu-kouluissa" hommat toimii vielä 100x huonommin. Lopputuloksena sitten tälläinen koulupäivä joka päivä tuhansille lapsille: https://www.youtube.com/watch?v=bFfDXwJ7910

QuoteOpettajiin kohdistuva väkivalta ja kiusaaminen ovat ongelma koulumaailmassa, selviää Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n työolobarometristä.
Kyselyyn vastanneista opettajista 10 prosenttia kertoi kokeneensa väkivaltaa työssään viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Epäasiallista kohtelua tai kiusaamista oli joutunut sietämään 36 prosenttia vastanneista. Sekä väkivallan että kiusaamisen kerrottiin aiheuttaneen sairastumisia ja poissaoloja. Kiusaamista tai epäasiallista kohtelua kokeneista useampi kuin jopa kymmenes eli noin 3 800 opettajaa oli ollut poissa työstään. Väkivaltaa kokeneista opettajista puolestaan 700 opettajaa oli ollut poissa työstä vuoden aikana.

Eniten väkivaltaa, kiusaamista ja epäasiallista kohtelua kokevat peruskoulun ja päiväkotien opettajat. Väkivaltaisesti opettajia kohtaan käyttäytyivät kyselyn mukaan yleisimmin oppilaat.

– Tämä puhuu vankemman koulujen ja vanhempien välisen yhteistyön tarpeesta. On peiliin katsomisen paikka. Lapset on kasvatettava kotona ja vanhempien on näytettävä esimerkkiä asiallisesta käytöksestä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoo tiedotteessa. 

- Koulutuksen leikkauspäätökset johtavat valitettavasti siihen, että kiire koulussa lisääntyy entisestään. Kun ryhmät kasvavat ja opetusta leikataan, on opettajan yhä hankalampi ottaa oppilasta yksilöllisesti huomioon.

Opettajien kiusaamiseen syyllistyvät oppilaiden lisäksi usein myös koululaisten vanhemmat ja huoltajat. Nämä kiusaamisluvut ovat hyvin korkeat verrattuna muuhun työelämään.

OAJ:n puheenjohtajan mukaan on hälyttävää, että ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa epäasiallista kohtelua esiintyy myös työtovereiden ja esimiesten taholta.

- Oppilaitoksien pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä toimivasta ja arvostavasta työyhteisöstä. Nyt näin ei aina ole, Luukkainen myöntää.

OAJ vaatii opetusalalle omaa turvallisuusohjelmaa opettajiin kohdistuvan väkivallan ja kiusaamisen kitkemiseksi.

Työolokyselyyn vastasi 1 347 opettajaa viime vuoden loka-marraskuussa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288680413768.html

Opettajat ei pysty pitämään edes omia puoliaan niin miten ne muka pystyisi pitämään oppilaiden puolia...
Tämä oli minulle uutta, kiitokset, vaikka uutinen todella surullinen olikin. Itse aiheeseen, järjestelmässä on näköjään mätää oikein kunnolla. Tähän suuntaan pitää mennä resursseja, jotta ongelmaa saadaan korjattua. Ja jos ongelmat johtuvat osaltaan vanhemmista, niin selkärankaa kouluille. Eväät kantaa vastuu oppilaista on opettajille annettava, jos ne kerran on onnistuttu leikkaamaan pois.

Ei näköjään maahanmuutto, byrokraattiarmeija ja raskas verotus ole tämän maan ainoita perseelleen kustuja asioita. :/ Miten ihmeessä on onnistuttu opettajien auktoriteettiä tiputtamaan näin paljon?

kriittinen_ajattelija

QuoteVilleä kiusattiin jo päiväkodissa, kun hän oli vain 6-vuotias. Hoitajat eivät tienneet asiasta ja olivat hämillään, kun pojan isä kertoi kiusaamisesta heille.

- Ala-asteella kiusaaminen jatkui, ja otin välittömästi yhteyttä Villen opettajiin. Ehdotin myös rehtorille, että kiusaaja voisi välituntien ajan olla toisella puolella pihaa ja kiusattu toisella. Opettajien mielestä tämä olisi vain askel taaksepäin. Kiusaaja leimaantuisi. Mutta missä vaiheessa oli otettu askel eteenpäin? kysyy kiusatun isä.

Poika kertoi vielä tässä vaiheessa isälleen kaiken, mitä joutui koulussa kokemaan. Kiusaaminen vain jatkui, sillä välituntivalvojat eivät tienneet rehtorin kanssa sovitusta käytännöstä. Eräänä päivänä kolme poikaa käskivät Villen kierimään vesilammikossa tai vaihtoehtoisesti "ottamaan turpaan". Ville valitsi vesilammikon.

- Pihalla ollut opettaja näki pojan kierivän maassa ja mennyt kysymään Villen opettajalta, että onko Ville hieman yksinkertainen, kun tuolla tavalla käyttäytyy?

Kaikki opettajat eivät siis tienneet kiusaamisesta, vaikka jokaisen olisi hyvä tietää, mitä koulussa tapahtuu. Isä kertoo pettyneensä koulun toimintaan useasti. Myös Villen luokalla ollutta kiusaajaa puolusteltiin. Ville haluttiin siirtää toiseen kouluun, ei kiusaajaa. Kun mikään muu ei tehonnut, Villen isä joutui uhkailemaan.

- Puhuin suoraan rehtorille ja sanoin, että teen rikosilmoituksen virkavelvollisuuden laiminlyönnistä, ellei kiusaajaa siirretä.

Rikosilmoitus kiusaajista

Yläasteella kiusaaminen kuitenkin jatkui. Ville ei enää halunnut kertoa isälleen, kuka häntä kiusaa, sillä pelkäsi isän ottavan oikeuden omiin käsiinsä. Vuosien kiusaaminen johti äärimmäiseen tilanteeseen, jota kukaan vanhempi ei halua kokea. Ville yritti riistää oman henkensä. Tämän jälkeen Ville on käynyt terapiassa ja tilanne on lopulta tasaantunut.

- Poika ei halunnut kertoa kiusaajiensa nimiä, vaan jouduin painostamaan häneltä tiedon.

Isä vei asian eteenpäin ja teki poliisille rikosilmoituksen. Ilmoitusta on käsitelty jo useampi kuukausi, eikä mitään ole tapahtunut.

- Valitettavasti suomen laissa ei tunneta kohtaa, joka käsittelisi henkistä pahoinpitelyä. Olen Villen huoltajana vaatinut kiusaajille mahdollisimman kovaa rangaistusta. Ville olisi jo ehkä valmis antamaan anteeksi.

"Olen tehnyt kaiken"

Vanhempi on usein hampaaton, vaikka mitä tekisi. Kahdeksan vuoden ajan isä on kamppaillut viranomaisten, koulujen ja opettajien kanssa.

- Olen tehnyt kaiken, mitä lain määrittelemissä rajoissa voi tehdä. Olen suoraan sanottuna vittuuntunut.

Kiva koulu -hanke ja keskustelutuokiot kiusaajien kanssa saavat isältä tylyn arvostelun.

- Satunnaisille kiusaajille keskustelutuokiot ehkä tehoavat, mutta ammattikiusaajat pitävät hanketta pilkkanaan. Opettajien kanssa keskustellaan ja anteeksi pyydetään, mutta sen jälkeen asialle naureskellaan sosiaalisessa mediassa.
--------------------------->
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014111618841676_pr.shtml

Sama ongelma taas niinkuin edellisessä jutussakin. Totuus on että ei koulu tai edes poliisit pysty paljoa tekemään tälläisissä tilanteissa nykyisen lainsäädännön puitteissa.

Ongelma on taas sama perus eli, juurettomat lapset (ei kyläyhteisöllisyyttä) saavat tehdä kouluissa mitä lystää ja muodostavat vankila-tyylisen hierarkian missä "epäsuosittuja" sorretaan päivästä toiseen. Opettajia ei juurikaan kiinnosta, he vain yrittävät itse välttyä joutumasta noitten nuorisojengien silmätikuksi itse. Tämä on tyypillistä modernina individualismin aikakautena, vielä pari sataa vuotta sitten tämä sensijaan olisi ollut suht harvinaista koska suvut oli vahvoja ja yhtenäisiä ja yhden suvun jäsenen kiusaaminen olisi johtanut väistämättä sukujen väliseen välienselvittelyyn romanien tyylisesti, joten lapsetkin käyttäytyi paremmin ja totteli auktoriteetteja, eikä silloin muutenkaan lapsia vain sysätty systeemiin oman onnensa nojaan nykyisellä tavalla.



Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Abdul Reis

Hyvä ketju ja mielenkiintoisia ajatuksia kriittiseltä_ajattelijalta! Olen aika monessa asiassa samaa mieltä, mutta tämä ei kyllä mene läpi:
Quote from: kriittinen_ajattelija on 17.11.2014, 12:28:37
Ongelma on taas sama perus eli, juurettomat lapset (ei kyläyhteisöllisyyttä) saavat tehdä kouluissa mitä lystää ja muodostavat vankila-tyylisen hierarkian missä "epäsuosittuja" sorretaan päivästä toiseen. Opettajia ei juurikaan kiinnosta, he vain yrittävät itse välttyä joutumasta noitten nuorisojengien silmätikuksi itse. Tämä on tyypillistä modernina individualismin aikakautena, vielä pari sataa vuotta sitten tämä sensijaan olisi ollut suht harvinaista koska suvut oli vahvoja ja yhtenäisiä ja yhden suvun jäsenen kiusaaminen olisi johtanut väistämättä sukujen väliseen välienselvittelyyn romanien tyylisesti, joten lapsetkin käyttäytyi paremmin ja totteli auktoriteetteja, eikä silloin muutenkaan lapsia vain sysätty systeemiin oman onnensa nojaan nykyisellä tavalla.

Länsimaiden nousu muiden sivilisaatioiden yläpuolelle johtui osaltaan juuri siitä, että yhteenkuuluvuus saatiin luotua muuten kuin heimon ja suvun avulla. Kansallisuuteen, isänmaallisuuteen ja uskonnollisuuteen perustuva identiteetti mahdollisti yhtenäisyyden kasvattamisen paljon laajemmalle kuin pienen suvun/heimon piiriin. Näin ollaan saatu rakennettua korkean yhteiskunnallisen luottamuksen maita, joissa laajatkin yhteiset projektit ovat mahdollisia, koska tuntemattomiin ihmisiin voidaan luottaa. Koulukiusaaminen ja muu syrjiminen ovat nimenomaan paljon yleisempiä sukuihin pohjautuvissa yhteiskunnissa, joissa on jatkuvasti käynnissä kamppailu valta-asemasta muita ryhmiä vastaan. Toissaalta omien suosimisen myötä myös korruptio heikentää vahvojen sukujen yhteiskuntia verrattuna yhtenäisempiin yhteiskuntiin. Ehdoton ei romanityyliselle suku- ja heimoyhteiskunnalle!

Pohjoismaiden koulujärjestelmä toimii nykymaailmassa huonosti. Se johtuu lähinnä siitä, että järjestelmä on luotu homogeenisia kansallisvaltioita silmälläpitäen. Kouluissa oletetaan, että kaikilla on suunnilleen sama kulttuuri, kieli, arvot ja oppimismotivaatio. Kun näin ei olekkaan, syntyy ongelmia. Suomen järjestelmä toimii vielä suhteellisen hyvin, koska meillä yhteiskunnallinen yhtenäisyys on korkeampaa kuin muissa pohjoismaissa. Toinen vakava ongelma kouluissa on tosiaan jo ketjussa mainittu opettajan auktoriteetin häviäminen, jonka takia homogeenisissakaan koululuokissa ei välttämättä ole opiskelurauhaa. Pisatutkimuksia katsoessa tiukan hierarkkian hyödyt kouluissa tulevat aika selviksi.

Kotiopetus ei laajassa mittakaavassa ole kovin kannattava vaihtoehto. Vanhempien ei voida olettaa hallitsevan kaikkia tarvittavia aloja yhtä laajasti kuin opettajan, eikä vanhempien sitomisessa kotiopettajiksi pois muista töistä ole muutenkaan kauheasti järkeä.
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

kriittinen_ajattelija

#17
Klassinen esimerkki kommunistisesta/sosialisesta ajattelusta, uskomatonta kuinka EU-maitten kansalaisiin on iskostunut tämä kommunistinen ajattelu vaikka hyvin näimme kuinka NL romahti vieressä, ja esim. USA:han on kohtuu kaukana siitä jokatapauksessa.

QuoteLänsimaiden nousu muiden sivilisaatioiden yläpuolelle johtui osaltaan juuri siitä, että yhteenkuuluvuus saatiin luotua muuten kuin heimon ja suvun avulla. Kansallisuuteen, isänmaallisuuteen ja uskonnollisuuteen perustuva identiteetti mahdollisti yhtenäisyyden kasvattamisen paljon laajemmalle kuin pienen suvun/heimon piiriin. Näin ollaan saatu rakennettua korkean yhteiskunnallisen luottamuksen maita, joissa laajatkin yhteiset projektit ovat mahdollisia, koska tuntemattomiin ihmisiin voidaan luottaa. Koulukiusaaminen ja muu syrjiminen ovat nimenomaan paljon yleisempiä sukuihin pohjautuvissa yhteiskunnissa, joissa on jatkuvasti käynnissä kamppailu valta-asemasta muita ryhmiä vastaan. Toissaalta omien suosimisen myötä myös korruptio heikentää vahvojen sukujen yhteiskuntia verrattuna yhtenäisempiin yhteiskuntiin. Ehdoton ei romanityyliselle suku- ja heimoyhteiskunnalle!
No siis, USA:ssa on esim. edelleen vahvat suvut esim. uskonnollisten liikkeitten parissa eikä ne siellä mitenkään ole toistensa kurkussa kiinni, he vain tukevat omiaan - mikä on täysin hyväksyttävää. Koko yhteiskunta on terveellä pohjalla kuin vahva perhe ---> vahva suku -----> vahva valtio, jos nuo perusrakenteet alkaa horjua niin alkaa anarkia ja yleinen liberalismi ottaa valtaa - minkä seurauksena on arvojen rappioituminen ja yleinen anarkia - mikä saattaa ilmentyä esim. vihervasemmistolaisuutena. Romani esimerkki on ehkä vähän huono koska he eivät ole mitään mallikansalaisia, arvostan kuitenkin heidän lojaalisuuttaan omalle suvulle.

Quote
Kotiopetus ei laajassa mittakaavassa ole kovin kannattava vaihtoehto. Vanhempien ei voida olettaa hallitsevan kaikkia tarvittavia aloja yhtä laajasti kuin opettajan, eikä vanhempien sitomisessa kotiopettajiksi pois muista töistä ole muutenkaan kauheasti järkeä.
Höpö,höpö itse esim. olisin voinut itsenäisesti opiskella vaikka koko peruskoulun 8:n keskiarvolla ilman opetustakin, sen verran perusjuttuja ne asiat on ja kouluissa lähinnä jauhetaan paskaa kaikki päivät. Jokatapauksessa olet myös faktojen valossa väärässä, USA:ssa 3% saa kotiopetusta ja tilastojen valossa he pärjäävät ja oppivat sitäkautta paremmin kuin jos he olisi julkisessa koulussa olleet. Lisää aiheesta tuolla: http://hommaforum.org/index.php/topic,94499.msg1652270.html#msg1652270
Siten väittämäsi on virheellinen. Itse myös arvostan yksilön vapauksia, enkä sitä että kommunistinen hallitus päättää missä asennossa pitää istua.

Kotikoulutuksen ohella toivoisin että Suomessakin tulisi enemmän vaihtoehtoja ns. julkiselle koululaitokselle, joista ihmiset sitten voisi valita sopivimman. Suomessahan on esim. joitain Steiner kouluja ja jotain uskonnollisia kouluja tai sen kaltaisia. Valtion monopolit ei koskaan ole toiminut tehokkaasti, mitä enemmän vaihtoehtoja sitä enemmän kilpailua - ja kuin evoluution oppien mukaan jyvät erottuu akanoista ennenpitkää ja sitä myöten kouluhyvinvointi kehittyy ja uudistuu.
QuoteSteinerkoulut ovat alkuperäisen käytännön mukaan 12-vuotisia, mutta Suomessa kolmetoistavuotisia, luokallisia yhtenäiskouluja, jotka perustuvat antroposofian luojan, aikaisemmin myös teosofisessa liikkeessä vaikuttaneen itävaltalaisen Rudolf Steinerin kehittämään pedagogiikkaan. Useimmissa Suomen steinerkouluissa oppilas voi käydä samaa koulua 1. luokalta aina ylioppilaaksi asti. Steinerkoulu korvaa siis virallisesti peruskoulun ja lukion. Suomessa lukiovaiheellisiin steinerkouluihin kuuluu kolmastoista luokka, koska kolmeen lukiovuoteen kuuluu niin paljon aineita joita ei muissa Suomen lukioissa ole, joten on katsottu kohtuulliseksi antaa opiskelijoille yksi vuosi normaalia enemmän aikaa valmistautua ylioppilaskirjoituksiin. Kolmastoista luokka on melkein vain ylioppilaskirjoituksiin valmistautumista.

Oppilas saa 9. luokan päätteeksi perusopetuksen päättötodistuksen ja lukio-opintojensa päätteeksi lukion päättötodistuksen edellyttäen että on suorittanut kaikki niihin vaadittavat opinnot hyväksytysti. Muutama 2000-luvulla perustettu steinerkoulu (Porvoo) toimi joitakin vuosia ilman virallista opetuksen järjestämislupaa. Porvoon steinerkoulu sai 18.3.2010 perusopetuksen järjestämisluvan ja siten samalla valtion osittaisen rahoituksen syksystä 2010 alkaen. Ilman näitä lupia toimivat steinerkoulut eivät ole laittomia, mutta niiden oppilaat rinnastetaan kotiopetuksessa oleviin. Vuonna 2013 Suomessa toimii 26 steinerkoulua, joilla kaikilla on virallinen opetuksenjärjestämislupa. Näistä 14 antaa lukio-opetusta. Lisäksi on 44 yksityistä steinerpäiväkotia ja kolme hoitopedagogista erityissteinerkoulua (2013).[1]

Steinerkoulujen kasvatustavoitteet ovat terve ja rauhallinen kasvu lapsuusvuosina, laaja-alainen yleissivistys ja käytännölliset elämäntaidot sekä nuoren vähittäinen kehittyminen kohti vapaata ja vastuullista aikuisuutta.

Steinerpedagogiikan perustana on Steinerin antroposofiseen ajatteluun pohjautuva ihmiskäsitys. Sen mukaan inhimillisen kasvun idut ovat löydettävissä kasvavasta itsestään. Steinerpedagogiikka vaatii kasvattajaa etsimään sellaisia virikkeitä, jotka sopivat kasvatettavalle yksilölle.

Steinerkoulujen opetussuunnitelma rakentuu antroposofiselle käsitykselle elämän seitsenvuotiskausista. Koulun luokat 1-8 sijoittuvat steinerpedagogien mukaan ihmiselämän toiselle seitsenvuotiskaudelle. Näillä luokilla steinerpedagogiikka korostaa kuvallisuutta ja elämyksellisyyttä, tavoitteena tukea erityisesti oppilaan tunne-elämän kehitystä. Opetuksesta ja kasvatuksesta vastaa kahdeksan ensimmäisen kouluvuoden aikana luokanopettaja, mutta eri aineiden opetukseen tulee mukaan aineenopettajia alusta alkaen.

Luokat 9-12, Suomessa lisäksi 13 sijoittuvat steinerpedagogiikassa ihmisen kolmannelle seitsenvuotiskaudelle. Tällöin tavoitteena on kasvattaa oppilaan ajattelua viemällä oppilas tämän omien kysymysten kautta tiedon äärelle. Näillä luokilla opetukseen kuuluu tavallisen opetuksen lisäksi leirejä ja laajoja käytännöllisiä sekä taiteellisia töitä.
Steiner koulu: http://fi.wikipedia.org/wiki/Steinerkoulu

QuoteKristillinen koulu
1. Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Aktiivinen kodin ja koulun välinen yhteistyö on koulutyön perusta. Vanhemmat ovat ensisijaisessa vastuussa lastensa kasvatuksesta. Koulun keskeisin tehtävä on yleisen oppivelvollisuuden mukaisen yleissivistyksen antaminen. Koulu pyrkii auttamaan vanhempia koulun opetuksellisten tavoitteiden ymmärtämisessä. Vanhemmat osallistuvat lapsensa koulutyön ja koulun toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.

Vanhemmille järjestetään kaksi kertaa lukuvuodessa koulutuspäivä sekä vanhempainiltoja. Vanhempien toivotaan osallistuvan talkootyöhön ja varainhankintaan koulutoiminnan tukemiseksi. Koulussa toimii vanhempainneuvosto, jonka kanssa koulu järjestää myös yhteisiä juhlia, retkiä ja tempauksia.

2. Kokonaisvaltaisuus

Koulu tukee lasten hengellistä kasvua kokonaisvaltaisesti. Koulun antama kristillinen kasvatus liittyy koulun kaikkeen toimintaan. Kristilliset arvot vaikuttavat koulun toiminta-ajatukseen, toimintasuunnitelmaan, tavoitteisiin, oppisisältöihin, arviointiin, kodin ja koulun yhteistyöhön, työyhteisön kehittämiseen ja työtapojen valintaan. Oppilaille opetetaan ahkeruutta, vastuullisuutta, hyviä tapoja sekä Jumalan, itsensä, toisten ihmisten ja luomakunnan kunnioittamista.

3. Kristillisyys

Koulu tekee yhteistyötä sellaisten kristillisten seurakuntien kanssa, jotka hyväksyvät Apostolisen uskontunnustuksen. Koulussa opetetaan suvaitsevaa asennetta erilaisia kristillisiä opinkäsityksiä kohtaan ja suhtaudutaan avarakatseisesti erilaisiin uskonelämän ilmenemismuotoihin. Lapsia rohkaistaan löytämään hengellinen koti omasta seurakunnastaan. Opetuksessa painotetaan kristittyjen yhteyttä ja tasa-arvoisuutta.

Koulussa tiedostetaan ja käsitellään niitä ongelmia, joita yksipuolinen, moralisoiva tai kulttuuriin ahdasmielisesti suhtautuva uskonnollisuus saattaa aiheuttaa. Koulu tekee yhteistyötä muiden kristillisten koulujen ja Kristillisen koulutuksen keskuksen, KKK ry:n kanssa.

Opetussuunnitelma

Keski-Uudenmaan kristillisessä koulussa on käytössä opetussuunnitelma, jonka opetusministeriö on hyväksynyt peruskoulua korvaavan koulun opetussuunnitelmaksi. Uskonnonopetuksessa noudatetaan peruskoulun opetussuunnitelman perusteita ja keskitytään kristinuskon keskeisiin perusasioihin. Erilaisten painotusten opettaminen jää kotien tehtäväksi.
http://www.kristillinenkoulu.net/index.php?id=k_toimitaperiaatteet&s=koulu
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Alkuasukas

Quote- Ala-asteella kiusaaminen jatkui, ja otin välittömästi yhteyttä Villen opettajiin. Ehdotin myös rehtorille, että kiusaaja voisi välituntien ajan olla toisella puolella pihaa ja kiusattu toisella. Opettajien mielestä tämä olisi vain askel taaksepäin. Kiusaaja leimaantuisi. Mutta missä vaiheessa oli otettu askel eteenpäin? kysyy kiusatun isä.

Aika munaton oli isäkin. Olisi vetänyt rehtoria turpaan alkajaisiksi. Ja ei, en vitsaile.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Abdul Reis

Quote from: kriittinen_ajattelija on 18.11.2014, 13:13:33
Mielenkiintoisia linkkejä, kiitos niistä. Aikamoista kärjistystä kutsua yleisen koulujärjestelmän kannattamista kommunismiksi, heh. Kuten varmasti tiedät, niin lapsia kyllä koulutettiin yleisissä kouluissa jo kauan ennen Marxia. Se nyt vain on tehokasta koota lapsia yhteen ja kouluttaa kaikkia samalla. Neuvostoliiton tai EUn kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, Suomessa oli julkisia kouluja jo ennen Neuvostoliiton syntyä. Ja kannatan tietenkin valinnanvapautta koulutuksen suhteen, on hyvä jos meillä on erilaisia kouluja (ja kotikoulutus) mistä valita.

Sitten tuosta kotikoulutuslinkistä. Olen aika yllättynyt kotikoulutuksen menestyksestä, mitä noissa tutkimuksissa ilmeni. Silti on aika selvää, että nuo tulokset ovat jonkin verran vääristyneitä. USAn julkisten koulujen heikko taso on yleisesti tunnettu fakta, ja ne nostavat kotikoulutuksen suhteellista menestystä tuollaisessa vertailussa. Olisikin ollut rehellisempää verrata kotikoulutusta yksityisiin kouluihin. Toiseksikin ihmiset, joilla on mahdollisuus kouluttaa lapsensa kotona eivät ole enemmistössä. Siihen tarvitaan riittävä toimeentulo ja tarpeeksi korkea yleissivistys. Kotikouluttajiksi hakeutuvat ovat varmasti keskimääräistä paremmin sivistyneitä, eikä tuollaista järjestelmää voi laajentaa koko yhteiskuntaan. En nyt halua kotikoulutuksen potentiaalia lytätä, se selvästikkin toimii joillekkin, mutta toissaalta Suomalainen koulutus mahdollistaa kaikille edes jonkinlaisen sivistystason. Et selvästikkään pidä Suomen julkisista kouluista, mutta tosiasia on, että ne ovat menestyneet kansainvälisissä vertailuissa.
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

Marius

#20
"Erilaisten paino(s)tusten opettaminen jää kotien tehtäväksi".

Kyseisestä tapauksesta medioitaessa ei käy täysin selväksi, ketkä piinasivat Odinia?

Täten oletan, että Odinille oli liikaa "valkoisen miehen taakka".

Surullista.

Mikäli oletukseni on oikea, ja oletus on aina oikea kunnes toisin todistetaan,
tämäkin tapaus olisi ollut estettävissä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

kriittinen_ajattelija

#21
IL:ssä on viime aikoina ollut teemana koulukiusaaminen joten parhaita paljona vielä sieltä:
Quote
Koulukiusaaminen kuohuttaa: Nyt puhuu opettaja

Parantumattomia rikollisia"

Opettaja myöntää, että tapauksiin puuttuminen on hankalaa.

- Kouluissamme on parantumattomia "rikollisia", jotka vähät välittävät rangaistuksista, kielloista, sopimuksista tai muista sellaisista. Kiusaaja kiusaa koulussa ja vapaa-aikana netissä. Koulussa voimme puuttua vain koulussa tapahtuvaan kiusaamiseen ja siihenkin hankalasti, hän toteaa.

- Toistuvasti kysytään, miksi kiusaajaa ei siirretä toiseen kouluun, mutta kiusattu siirretään. Tämä on erittäin hyvä kysymys. Yksi vastaus siihen on, että kiusaajan kuljettaminen kauemmas maksaa kunnalle paljon. Tämä voi olla syy. Muitakin syitä voi olla, luokanopettaja pohtii.

Hän kannattaisi erottamista, mutta kertoo, että sen esteenä on byrokratia.

- Miksi kiusaajaa sitten ei eroteta koulusta? Perusopetuslain mukaan oppilas voidaan erottaa koulusta jopa kolmeksi kuukaudeksi. Miksi näin ei sitten tehdä? Siksi, että lainsäädäntö on tässäkin asiassa pielessä. Koululla on vastuu huolehtia, että erotettu oppilas ei jää jälkeen opinnoissan. Oppilaalle pitää siis tehdä henkilökohtainen opetussuunnitelma. Koulun pitää huolehtia, että oppilas edistyy. Sekin tulee kalliiksi, että palkataan erotetulle lapselle opettaja.

Hänen mukaansa juuri raha on usein este myös ennalta-ehkäisevälle työlle. Opettaja antaa esimerkin Oulusta.

- Koulussa on oppilas, joka oireilee psyykkisesti. Hänelle on tehty lukuisia tutkimuksia ja lausuntoja, mutta erityisopetuksen aluekoordinaattori ei salli lapsen siirtämistä pienluokkaan. Lopputuloksena koko muu luokka joutuu kestämään lapsen oireilua ja kiusaamista. Tässäkin on syynä raha. Tilastot osoittavat seuraavaa: Oulussa on luokkamuotoisessa erityisopetuksessa, eli erityis- tai tarkkailuluokassa vähemmän oppilaita kuin muualla. Eli muualla Suomessa oireileville lapsille edes yritetään järjestään paikka pienemmästä luokasta. Näissä pienissä luokissa voi tietysti olla taas kiusaamista, mutta ainakin kiusaaja on pois omasta luokastaan ollessaan erityisryhmässä, opettaja kirjoittaa.

OAJ:n esitys kaatui

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ esitti viime vuonna konkreettisia keinoja, joilla myös vakaviin kiusaamistapauksiin olisi voitu puuttua. Liitto esitti perusopetukseen kolmen päivän karenssia, eli opetuksesta epäämistä kolmeksi päiväksi, jos oppilas on vaaraksi itselleen tai muille. Ammattikouluissa keino oli olemassa, mutta perusopetuksen puolelle sitä olisi myös kaivattu. Lukioon se saatiin, mutta ei peruskouluun.

Ehdotuksen ideana oli antaa koululle mahdollisuus opiskeluympäristön turvaamiseen. Esitys ei kuitenkaan saanut poliitikkoja puolelleen.

- Esitys kaatui. Tämä hallitus ei ehdi tekemään tälle enää mitään, OAJ:n lakiasiantuntija Nina Lahtinen sanoo.

- Osa poliitikoista on sitä mieltä, että koska maassa on oppivelvollisuus, sitä ei voida evätä keneltäkään edes kolmeksi päiväksi, hän toteaa.
------------------------------------------->(jatkuu IL)
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014111818847828_pr.shtml


QuoteKoulukiusaaminen mursi Jonin: "Olisiko ne onnellisia, jos mä kuolisin?
--------------------------->
"
Kiusaajat ovat rikkoneet minun lapseni, Laura-äiti sanoo.

Ennen kiusaamista Joni oli äidin mukaan avoin ja iloinen koululainen. Nyt poika ei paljoa kotona puhu.

Äiti näkee lapsensa muuttuneen ahdistuneeksi ja pelokkaaksi.

Lauran äiti muutti kaukaa maalta isoon kaupunkiin, jotta Jonin ei tarvitse koskaan olla kotona yksin. Äiti ei uskalla antaa unihäiriöistä kärsivän pojan olla yksin kotona.

Joni käy kiusaamisen vuoksi terapiassa.

Laura otti yhteyttä Iltalehden toimitukseen luettuaan Iltalehdestä norjalaisesta koulukiusatusta 13-vuotiaasta pojasta, joka teki itsemurhan tämän vuoden keväällä.

Painajainen luokanvaihdoksesta


Joni asuu perheineen isossa suomalaisessa kaupungissa. Hänen koulunsa on suuri.

Oppimisvaikeuksista kärsivä poika siirrettiin vuosi sitten syksyllä pienluokalle, vaikka hänen Laura-äitinsä vastusti ajatusta. Äidille vakuutettiin, että juuri sillä luokalla poika saa hänelle sopivinta ja häntä eniten hyödyttävää opetusta.

Luokanvaihdoksesta alkoi painajainen.

- Aikuiset saavat apua työpaikoilla vaikka poliisilta tai työterveyshuollosta, lapsi ei saa apua, sanoo Laura-äiti pettyneenä.

Laura haluaa kertoa Jonin kiusaamisesta, jotta kiusaamiseen saataisiin piste.

Homo! Vammainen!

Vuosi sitten kaksi koulukaveria mukiloi Jonin koulun käytävällä.

Äiti sai koulusta samana päivänä Wilma-viestin. Viestissä kerrottiin, että Jonin matematiikan koe oli mennyt huonosti. Mukilointi oli tapahtunut juuri ennen koetta. Mukiloinnista ei viestissä mainittu mitään. Äiti näki illalla kotona Jonin kehossa mustelmia jaloissa ja kyljissä.

Äiti otti yhteyttä kouluun, jossa luvattiin, että asiaan puututaan.

Kiusaaminen jatkui. Jonin päälle syljettiin, hänen vaatteitaan hajotettiin. Häntä haukuttiin homoksi ja vammaiseksi.

- Sain Jonin puhelimesta 700 euron laskun. Hänet oli pakotettu ostelemaan kaikenlaista pizzoista alkaen.

- Onneksi olin tehnyt puhelinoperaattorin kanssa sopimuksen, jossa oli rajoitukset saldon suhteen. Lasku menikin operaattorille, koska he eivät olleet laittaneet sopimuksen mukaista sulkua päälle, Laura-äiti kertoo.

Pahoinpitely somevideona

Laura oli tähän mennessä ottanut monta kertaa yhteyttä kouluun. Kiusaamiseen luvattiin puuttua.

Kiusaaminen jatkui.

Seuraava Jonin pahoinpitely jaettiin sosiaalisessa mediassa. Toiset kiusaajat pahoinpitelivät poikaa, toiset kuvasivat. Instagramissa ja Facebookissa levinneessä videossa poika oli tunnistettavissa.

- Silloin meillä ei nukuttu moneen yöhön. Joni oli peloissaan ja ahdistunut.

Lopulta Joni sai vaihdoksen toiseen luokkaan.

- Siitä alkoi ihana aika. Jonia ei kiusattu. Kävin kiittämässä opettajaa, Laura-äiti kertoo.

Läpsimistä ja kuristamista

Tänä syksynä Joni siirrettiin taas toiseen luokkaan. Rehtori selvitti äidille, että juuri sillä luokalla hänen poikansa saa parasta opetusta.

Heti ensimmäisen viikon aikana välitunnilla Jonia potkittiin taas. Luokkakaveri oli tilannut potkijan koulun ulkopuolelta.

Kiusaaminen on jatkunut. Jonia on riepoteltu niin, että hänen vaatteensa ovat revenneet. Häntä on läpsitty ja kuristettu. Kaikki tämä on tallentunut koulun videokameroiden avulla.

Tämän viikon maanantaina Jonin housut vedettiin alas koulun käyvällä. Moni näki, mitä tapahtui.

- Se oli julkista nolaamista, Laura sanoo järkyttyneenä.

"Tee itsemurha"


Kiusaajille ei riittänyt Jonin fyysinen nöyryytys.

- Yksi kiusaajista keräsi nimilistaa niistä, jotka vihaavat Jonia ja joiden mielestä Joni on vammainen. Kiusaaja oli sanonut luokassa kaikkien kuullen, että Jonin pitäisi tehdä itsemurha, Laura-äiti kertaa tapahtunutta.

Tällä viikolla Joni ei maanantain jälkeen enää mennyt kouluun.

Laura-äiti on valvonut kaksi yötä. Huoli pojasta pitää hereillä. Äiti ei enää tiedä, mitä hän voisi tehdä poikaansa auttaakseen.

- Keskiviikkona jouduin vastaamaan kamalimpaan mahdolliseen kysymykseen. Joni kysyi: "Äiti, olisiko ne onnellisia jos mä kuolisin?".

Aikuiset eivät auta

Laurasta on yksinkertaisesti väärin, että kiusaajat saavat käydä edelleen koulua ja kiusatun pitäisi vaihtaa koulua rauhaa saadakseen.

- Joni itsekin jo sanoo, että hän ei onnistu missään, koska hän on niin vammainen, ruma ja tyhmä.

- Nämä ovat juuri niitä sanoja, joita kiusaajat ovat hänestä käyttäneet. Poika on alkanut itsekin uskoa olevansa sellainen. Hän uskoo, että muilla on oikeus kohdella häntä huonosti.

- Opettajat ovat ihmetelleet, miksi Joni ei kerro heille aina, kun häntä kiusataan. Olisikohan syy siinä, että kertomisesta ei ole mitään hyötyä! Hän on aiemmin kertonut opettajille, mutta mitään apua hän ei ole saanut. Jonilta on mennyt usko siihen, että aikuiset voisivat auttaa häntä, Laura-äiti sanoo
----------------------------------> (jatkuu IL)

http://www.iltalehti.fi/perhe/2014111418834308_pr.shtml

Kiintoisia tarinoita.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

kriittinen_ajattelija

QuoteSitten tuosta kotikoulutuslinkistä. Olen aika yllättynyt kotikoulutuksen menestyksestä, mitä noissa tutkimuksissa ilmeni. Silti on aika selvää, että nuo tulokset ovat jonkin verran vääristyneitä. USAn julkisten koulujen heikko taso on yleisesti tunnettu fakta, ja ne nostavat kotikoulutuksen suhteellista menestystä tuollaisessa vertailussa. Olisikin ollut rehellisempää verrata kotikoulutusta yksityisiin kouluihin. Toiseksikin ihmiset, joilla on mahdollisuus kouluttaa lapsensa kotona eivät ole enemmistössä. Siihen tarvitaan riittävä toimeentulo ja tarpeeksi korkea yleissivistys. Kotikouluttajiksi hakeutuvat ovat varmasti keskimääräistä paremmin sivistyneitä, eikä tuollaista järjestelmää voi laajentaa koko yhteiskuntaan. En nyt halua kotikoulutuksen potentiaalia lytätä, se selvästikkin toimii joillekkin, mutta toissaalta Suomalainen koulutus mahdollistaa kaikille edes jonkinlaisen sivistystason. Et selvästikkään pidä Suomen julkisista kouluista, mutta tosiasia on, että ne ovat menestyneet kansainvälisissä vertailuissa.
Heh suomalaisten koulujen korkea taso on lähinnä myytti, kyllähän suomalaiset pärjää pisatesteissä mutta se johtuu lähinnä siitä että maamme populaation keskiarvo IQ on maailman korkeimpia, jokseenkin huvittavaa kun välillä saa aina lukea kuinka suomen koulujärjestelmää yritetään brändätä jonnekin arabimaihin ja kuvitellaan että kyllä "suomalaisen koulujärjestelmän" avulla hekin nousee pisatuloksissa ja opetuksen tasossa jne..
Jos Suomenkin kouluikäisistä 50% olisi afrikkalaisia ja meksikolaisia niinkuin USA:ssa niin tuskin oltaisiin näin korkealla pisatuloksissa...

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Hellfire

Se, että Suomi pärjää matematiikan PISA:ssa johtuu siitä, että suomen kielellä on helppo selittää vaikeitakin matemaattisia ongelmia.
You say you've got the answers, well who asked you anyway?
Ever think maybe it was meant to be this way?
-Dave Mustaine

http://www.youtube.com/watch?v=ZmXYrXYvovQ

Abdul Reis

Quote from: kriittinen_ajattelija on 19.11.2014, 07:52:34
Heh suomalaisten koulujen korkea taso on lähinnä myytti, kyllähän suomalaiset pärjää pisatesteissä mutta se johtuu lähinnä siitä että maamme populaation keskiarvo IQ on maailman korkeimpia, jokseenkin huvittavaa kun välillä saa aina lukea kuinka suomen koulujärjestelmää yritetään brändätä jonnekin arabimaihin ja kuvitellaan että kyllä "suomalaisen koulujärjestelmän" avulla hekin nousee pisatuloksissa ja opetuksen tasossa jne..
Jos Suomenkin kouluikäisistä 50% olisi afrikkalaisia ja meksikolaisia niinkuin USA:ssa niin tuskin oltaisiin näin korkealla pisatuloksissa...
Ei suomalaisten älykkyys ole merkittävästi sen korkeampaa kuin eurooppalaisten yleensä. Toki Suomessa on vielä toistaiseksi vähemmän älyllisesti heikompaa väestöä kuin länsieurooppalaisissa maissa. Tätä sivusinkin jo aiemmin:
Quote from: Abdul Reis on 17.11.2014, 19:27:24
Pohjoismaiden koulujärjestelmä toimii nykymaailmassa huonosti. Se johtuu lähinnä siitä, että järjestelmä on luotu homogeenisia kansallisvaltioita silmälläpitäen. Kouluissa oletetaan, että kaikilla on suunnilleen sama kulttuuri, kieli, arvot ja oppimismotivaatio. Kun näin ei olekkaan, syntyy ongelmia. Suomen järjestelmä toimii vielä suhteellisen hyvin, koska meillä yhteiskunnallinen yhtenäisyys on korkeampaa kuin muissa pohjoismaissa.

Joo, ei Suomen koulujärjestelmää olisi mahdollista toteuttaa kovin monessa maassa, ja niissäkin missä se ehkä olisi mahdollista (Japani, E-Korea) niin heillä on jo parempi järjestelmä omasta takaa. Silti Suomen järjestelmä on Euroopan mittakaavassa toimiva. Toki kehitettävää on, ja mallia pitäisi ottaa erityisesti Itä-Aasian maista.
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

Alkuasukas

Jos otetaan aasiasta mallia niin alkaa itku kun työmäärä tuplaantuu...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Abdul Reis

Joo. Jonkun aikaa täälä itkettäisiin ja sitten totuttaisiin työntekoon. Suomen pitäisi mahdollisimman nopeasti tehdä pesäero ruotsalaistyyliseen kouluun, jossa oppilailta ei saa vaatia mitään.
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

Malla

Quote from: Abdul Reis on 20.11.2014, 13:58:42
Joo. Jonkun aikaa täälä itkettäisiin ja sitten totuttaisiin työntekoon. Suomen pitäisi mahdollisimman nopeasti tehdä pesäero ruotsalaistyyliseen kouluun, jossa oppilailta ei saa vaatia mitään.

Ei hyvältä näytä: luokkiin puuhataan löhösohvia, tuolileikkejä ja muita luovuutta stimuloivia kujeiluja.

Kohotan kukkahattuani muksun alakoulun opelle, joka antoi oppilailleen läksyjä joka arkipäivä, ensimmäisestä koulupäivästä alkaen. Yksinkertainen idea oli totuttaa lapsukaiset rutiiniin. Toimi.

kriittinen_ajattelija

#28
QuoteJoo, ei Suomen koulujärjestelmää olisi mahdollista toteuttaa kovin monessa maassa, ja niissäkin missä se ehkä olisi mahdollista (Japani, E-Korea) niin heillä on jo parempi järjestelmä omasta takaa. Silti Suomen järjestelmä on Euroopan mittakaavassa toimiva. Toki kehitettävää on, ja mallia pitäisi ottaa erityisesti Itä-Aasian maista.
Niin tosin eihän tuloksilta tehokas koulujärjestelmä silti itsessään ole mikään avain taivaaseen, esim. top 3 Pisa-kärkimaissa Singaporessa, Shanghaissa ja Hongkongissa syntyvyys on maailman alhaisinta, esim. Shanghaissa se on 0,7/nainen ja Singaporessa 0.8/nainen hongkong:ssa 1.1/nainen, tämän seurauksena kyseisten kaupunkien ikäpyramidi suuntautuu kohti eläkepommia mikä heikentää taloutta.
Periaatteessahan tämä ei toki kuulu kouluille, mutta käytännössä kuitenkin koulujärjestelmällä on vaikutuksia lasten arvomaailmaan ja asenteisiin. Itseasissa voisin hieman kyseenalaistaa tuota aasialaista koulujärjestelmää hieman enemmänkin mutta kirjoitan siitä vähän myöhemmin lisää.


Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Emo

Sitä ihmettelen näitä koulukiusaamisjuttuja lukiessani että miksi vanhemmat odottavat vuodesta toiseen apua koululta kun sitä apua ei koululta selvästikään saa?
Ottakaa ihmiset ohjat omiin käsiinne, kuka mitenkin. Ihmisiä ne kiusaajatkin vain ovat, kyllä niihin joku tehoaa. Tehkää nyt alkajaisiksi vaikka rikosilmoitus, jos lapsenne on mustelmilla vaatteet revittynä ja kännykässä satojen eurojen lasku. Jos ei sekään auta, niin sitten pitää löytää apu muualta kuten Paaterokin on jo suositellut mediassa että kaikki ihmiset vaan itse leikkimään poliisia. Tämä on tällainen tee-se-itse-Suomi valkoiselle kantasuomalaiselle.