News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Autokauppakeskus Sunny Car Centerin rahoitusfarssi

Started by Golimar, 21.08.2014, 16:27:40

Previous topic - Next topic

Kni

Fagus Yaw Berko on muroplazan mukaan Carl Danhammerin kaveri.
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/1147144-sunny-car-centerin-rahoitus-sambialainen-nigerialaishuijaus-14.html#post1713911730

Homman fb-addiktit, voitteko tarkistaa: https://www.facebook.com/fagusyaw.owusuberko

Kyseessä voi olla nigerialaiskusetus tai yhtä hyvin Ritaluoman yritys pelastaa firmasta itselle se mitä vielä pelastettavissa on, käyttämällä apuna suomenghanalaista apuria. Rahat ovat siirtyneet jonnekin Afrikkaan ja sieltä edelleen takaisin lähettäjän omalle tilille, muutamaa apuria käyttäen. Loput on hämäystä ja siinä samassa persujen mustamaalausta.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

RP

Quote from: Topi Junkkari on 04.09.2014, 15:24:25
Quote from: RP on 04.09.2014, 14:11:26
mystinen "current heart" on googlen mukaan sama kuin "aktuelli" suomen kielessä.
(samaa virhettä ei saa toistettua millään muulla kokeilemallani kielellä, tai siis ei ainakaan kääntämällä ranskan, saksan, ruotsin tai swahilin ja toisaalta englannin välillä.)

Ennen tuota mystistä ilmaisua on "so-called" eli niin sanottu, joka on sinänsä kyllä oikeaa englantia, mutta jota harvoin käytetään ja jonka käyttöä asiakielessä pitäisi välttää, koska sillä on englannin kielessä voimakkaasti vähättelevä sävy.

Jos edellä kertomasi pitää paikkansa, on aika selvää, että "so-called current heart" on Googlella suomesta englantiin käännetty "niin sanotusti aktuelli".

Jep.
https://translate.google.com/#fi/en/niin%20sanotusti%20aktuelli
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Phantasticum

Kun etsii hakukoneella lainausmerkeillä international commission for the defence of human rights, mitään muuta kyseisestä puljusta ei löydy kuin kolme tulosta Ylen englanninkielisistä uutisista, joissa nimi on mainittu. Ranskaksi toki löytyy.

Comité International pour la Protection des Droits de l'Homme

Kni

Quote from: Phantasticum on 04.09.2014, 15:54:15
Kun etsii hakukoneella lainausmerkeillä international commission for the defence of human rights, mitään muuta kyseisestä puljusta ei löydy kuin kolme tulosta Ylen englanninkielisistä uutisista, joissa nimi on mainittu. Ranskaksi toki löytyy.

Comité International pour la Protection des Droits de l'Homme

Tutkin tuota samaa. CIPDH:sta löytyy myös yhteys Ghanaan:

QuoteDépartement Africain
Ghana,
7. Loko Str. East Legon, Accra, Ghana
tel.: +359 89 5795731.
tel.: +233 247 287777
e-mail: [email protected], [email protected]

On tietysti mahdollista, että CIPDH:n Afrikan edustaja on Berkon kaveri ja jos Berko taas on Danhammerin kaveri niin yhteys Suomeen on syntynyt. Mihin tällä pyritään jää vielä (toistaiseksi) epäselväksi.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

RP

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Impi Syvärivi

Hmm. Jotenkin tuntuu, että "eräs ghanalainen prinssi" saattaa olla jutun takana. Odotan mielenkiinnolla saagalle jatkoa.
"Ihmiset ovat toisiaan kohtaan hyvänsuopia, sävyisiä ja hitaita vihaan, mutta jos heitä kauan ärsytetään, korvaavat he koston ankaruudella sen viipymisen." -Olaus Magnus, Pohjoisten kansojen historia.

Phantasticum

Quote from: Kni on 04.09.2014, 16:03:43
Tutkin tuota samaa.

Juu. Minulta jää aina joskus vanhat viestit ensin lukematta. Toisinaan se on ollut suorastaan noloa, kun joku on sanonut aivan saman asian vain pari viestiä minua aikaisemmin.

Joten tämäkin juttu on varmaan jo tiedossa. Muistaako joku vielä Audi-miehen, joka antoi naistenlehdelle haastattelun ja sai aikaan suuren kohun? Hän oli ja on Esko Kiesi, joka on mukana tässä rahoitusfarssissa. Ei tarvitse varmaan enää kauan odottaa, niin tummat pilvet kerääntyvät taivaalle ja Sunny Car Center tunnetaan jatkossa nimellä Cloudy Car Center.

KJ

Quote from: Kni on 04.09.2014, 15:32:23
Fagus Yaw Berko on muroplazan mukaan Carl Danhammerin kaveri.
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/1147144-sunny-car-centerin-rahoitus-sambialainen-nigerialaishuijaus-14.html#post1713911730

Homman fb-addiktit, voitteko tarkistaa: https://www.facebook.com/fagusyaw.owusuberko

Kyseessä voi olla nigerialaiskusetus tai yhtä hyvin Ritaluoman yritys pelastaa firmasta itselle se mitä vielä pelastettavissa on, käyttämällä apuna suomenghanalaista apuria. Rahat ovat siirtyneet jonnekin Afrikkaan ja sieltä edelleen takaisin lähettäjän omalle tilille, muutamaa apuria käyttäen. Loput on hämäystä ja siinä samassa persujen mustamaalausta.

Jos jotain arvaisin, niin arvaisin, että Ritaluomi siirsi rahoja itselleen. Jos ei, niin meillä on käsissä maailman historian ehkä tyhmin henkilö, joka sijoittaa Sambian ex-presidentti Frederick Chiluban lesken Reginan rahoja Hämeenlinnan pellon keskellä olevaan Euroopan suurimpaan autokauppaan.

Eniten kuitenkin ihmetyttää Iisakki Kiemungin toiminta, joka nuijan kopautuksellaan siunasi hankkeen ja nyt itkee kaupunginhallituksen luotettavuuden puolesta, koska persu-edustajat ovat kuulemma vuotaneet tietoja Sambian tiedotusvälineille, kuten Ritaluoma väittää. Just.

Jos jotain tästä opimme, niin ainakin sen, että vanhaa demarihippiä ei kannata valita valtuuston puheenjohtajaksi.

What would Gösta Sundqvist do?

Kni

Quote from: Phantasticum on 04.09.2014, 19:01:57
Muistaako joku vielä Audi-miehen, joka antoi naistenlehdelle haastattelun ja sai aikaan suuren kohun? Hän oli ja on Esko Kiesi, joka on mukana tässä rahoitusfarssissa. Ei tarvitse varmaan enää kauan odottaa, niin tummat pilvet kerääntyvät taivaalle ja Sunny Car Center tunnetaan jatkossa nimellä Cloudy Car Center.

Jossakin yhteydessä minäkin tuon Kiesin huomasin (hieno nimi autokauppiaalle!). Hän on ilmeisesti markkinointimiehiä sitten kun (heh!) toiminta saadaan käyntiin.

Huomasin myös tilinpäätöksestä, että Iisakki Kiemunki on ollut Sunny Car Centerin hallituksessa. (Mutta jäsen Siili on ollut nopeampi: http://hommaforum.org/index.php/topic,95304.msg1683654.html#msg1683654)

29.7.2014 asti puheenjohtajana oli Markku Ritaluoma ja jäsenenä Iisakki Kiemunki. Hallitusta on muutettu 30.7.2014 niin että ainoana jäsenenä on Ritaluoma ja varajäseneksi on tullut Jorma Antero Vuorinen.

Kiemungin voisi kuvitella olevan hallituksessa kaupungin edustajana, mutta jos näin oli niin miksi kaupungin edustaja vaihdettiin juuri ennen kuin tämä farssi alkoi?

Firman omistajina ovat Oy Sunny-Trading Ltd ja Antrading Oy eli kaupungilla ei ole omaa omistusta. Onko Hämeenlinnan kaupungilla muuta intressiä koko bisnekseen kuin saada tonttirahansa? Jos ei niin mikä Kiemungin rooli on mahtanut olla kyseisessä firmassa? Hallituksen jäsenenä hän on ollut vastuussa firman tekemisistä, vaan ei ole enää - ainakaan näistä uusista käänteistä. Kiemunki oli hallituksessa alkaen 4.4.2012 ja siis 29.7.2014 asti. Kaupungin pöytäkirjoja olisi mielenkiintoista selata.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Olisi kiva tietää että mitä tietoja sinne afrikkaan on lähetetty. Onko tiedot oikeasti edes olleet salaisia tai sellaisia jotka pitäisi pitää salassa.

RP

Quote from: Jani Rantala on 04.09.2014, 20:06:16
Olisi kiva tietää että mitä tietoja sinne afrikkaan on lähetetty. Onko tiedot oikeasti edes olleet salaisia tai sellaisia jotka pitäisi pitää salassa.
Todisteitahan ei ole julkisuudessa ollut juuri mistään. Se että on vähintään vahvoja viitteitä siitä, että Ritaluoman julkisuudessa esittämä kirje on käännetty tökerösti suomesta englantiin tarkottaisi sitä, että mahdolliset afrikkalaiset ovat vain apureita. Jätän tällä kertaa väliin arvailut siitä, kuka on kusettaja ja kuka kusetuksi tullut.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: RP on 04.09.2014, 21:29:25
Quote from: Jani Rantala on 04.09.2014, 20:06:16
Olisi kiva tietää että mitä tietoja sinne afrikkaan on lähetetty. Onko tiedot oikeasti edes olleet salaisia tai sellaisia jotka pitäisi pitää salassa.
Todisteitahan ei ole julkisuudessa ollut juuri mistään. Se että on vähintään vahvoja viitteitä siitä, että Ritaluoman julkisuudessa esittämä kirje on käännetty tökerösti suomesta englantiin tarkottaisi sitä, että mahdolliset afrikkalaiset ovat vain apureita. Jätän tällä kertaa väliin arvailut siitä, kuka on kusettaja ja kuka kusetuksi tullut.

Jotain tietoja joku on sinne lähetelly kun asiasta on ollut afrikan lehdistössä. Eri asia on sitten se että onko ollut salassa pidettävää tietoa.

Bwana

Quote from: KJ on 04.09.2014, 19:47:49
Jos jotain tästä opimme, niin ainakin sen, että vanhaa demarihippiä ei kannata valita valtuuston puheenjohtajaksi.

Eihän se ole edes vanha. Alle nelikymppinen kaveri. Oli oikeasti aika kärkäs lehtimies ennenkuin demarit ostivat sen.
Nkosi sikelel' Afrika.

Taikakaulin

QuotePS: Sambia-sotkusta tutkintapyyntö

Hämeenlinnan perussuomalaisista on ns. Sunny Car Center -tapauksen yhteydessä esitetty julkisuudessa väitteitä, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

- Näyttää ilmeiseltä, että Sunny Car Centerin toimitusjohtajan Markku Ritaluoman julkisuudessa esittämät kommentit ovat tarkoitettuja viemään mediahuomio toisaalle ja pois sambialaisesta rahoitussotkuista, johon hänen yrityksensä näyttäisi olevan uppoutunut kainaloitaan myöden, Hämeenlinnan perussuomalainen kaupunginhallituksen jäsen Lulu Ranne ja kansanedustaja Ismo Soukola sanovat.

- Politiikassa toimivien tulee sietää kärkevääkin kritiikkiä, mutta kun luottamustehtäviin valittuja henkilöitä syytetään aiheetta luottamusasemaa koskevista väärinkäytöksistä, on menty liian pitkälle. Allekirjoittaneet ovat tämän vuoksi päättäneet jättää Sunny Car Center -asiassa tutkintapyynnön poliisille. Kiitämme mediaa ja viranomaistahoja, jotka ovat hyvässä hengessä pyrkineet selvittämään asioiden oikean laidan.

http://uutiset.perussuomalaiset.fi/ps-sambia-sotkusta-tutkintapyynto/
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Topi Junkkari

Onkohan mitään edes ollut missään oikeassa afrikkalaisessa mediassa?

Kaipa Afrikassakin on tietyt arvostetut ja vakiintuneet sanomalehdet ja muut tiedotusvälineet. Ovatko sellaiset raportoineet tästä asiasta?

Minäkin voisin suhteellisen kohtuullisella vaivalla perustaa nettiin vaikkapa uutissivuston "Itä-Helsingin Sanomat" ja saada joukon kaukaisia ulkomaalaisia uskomaan, että tässä on Suomen media.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Impi Syvärivi

"Ihmiset ovat toisiaan kohtaan hyvänsuopia, sävyisiä ja hitaita vihaan, mutta jos heitä kauan ärsytetään, korvaavat he koston ankaruudella sen viipymisen." -Olaus Magnus, Pohjoisten kansojen historia.

Bwana

Quote from: Topi Junkkari on 05.09.2014, 00:47:29
Onkohan mitään edes ollut missään oikeassa afrikkalaisessa mediassa?

Kaipa Afrikassakin on tietyt arvostetut ja vakiintuneet sanomalehdet ja muut tiedotusvälineet. Ovatko sellaiset raportoineet tästä asiasta?


Sambiassa näkyy oikeista sanomalehdistä The Daily Nation julkaiseen jutun. Kyseessä on Lusakan alueella julkaistava yksityisomisteinen melko uusi lehti, eli se ei kuulu Sambian suosituimpien Daily Mailin, The Postin ja Times of Zambian joukkoon.

http://zambiadailynation.com/2014/08/23/nigerians-in-chilubas-28m/

edit: siinähän se yläpuolella jo oli.
Nkosi sikelel' Afrika.

Bwana

Quote from: Jani Rantala on 04.09.2014, 12:45:31
Hämeenlinnassa takseissa ja HPK:n pelipaidoissa on kyseisen ilman toimintaa olevan puljun mainoksia näkynyt jo vuosia.

Kerholla ei Sunny Car Centerin mainoksia ole ollut. Sunny Trading Centerin mainoksia kyllä. Kuten Jokereilla, HIFK:llä ja Ipallakin. Ritaluoman kiinteistöfirman mainoksia siis.
Nkosi sikelel' Afrika.

Onnikka

Quote from: Bwana on 04.09.2014, 22:38:46
Quote from: KJ on 04.09.2014, 19:47:49
Jos jotain tästä opimme, niin ainakin sen, että vanhaa demarihippiä ei kannata valita valtuuston puheenjohtajaksi.

Eihän se ole edes vanha. Alle nelikymppinen kaveri. Oli oikeasti aika kärkäs lehtimies ennenkuin demarit ostivat sen.
Quote from: Topi Junkkari on 05.09.2014, 00:47:29
Onkohan mitään edes ollut missään oikeassa afrikkalaisessa mediassa?

Kaipa Afrikassakin on tietyt arvostetut ja vakiintuneet sanomalehdet ja muut tiedotusvälineet. Ovatko sellaiset raportoineet tästä asiasta?

Minäkin voisin suhteellisen kohtuullisella vaivalla perustaa nettiin vaikkapa uutissivuston "Itä-Helsingin Sanomat" ja saada joukon kaukaisia ulkomaalaisia uskomaan, että tässä on Suomen media.
Tämä nyt ikävästi menee ohitse otsikon jo. Mutta kun tämä Ebola-epidemia ollut, niin tullut luettua näitä afrikkalaisia artikkeleita muustakin kuin siitä taudista. Minusta vaikuttavat laadukkaammille kuin kotimaiset lehdet siellä osa, en nyt äkkiseltään muista mikä nimeltään oli laadukkaampaa ja mikä kehnompaa mutta lehtiä vaikuttaisi olevan ainakin netissä myös laadukkaita. Ottavat kärkkäästikin kantaa jotkin. Kotimaiset lehdet loppui joskus siinä yhdeksänkymmenluvun mittaan vähitellen, muuttui saippuaoopperajuoruiksi ja suomalaisvastaiseksi propagandaksi. Tässä ei tarvinne hesaria mainita, mutta hävettää olla suomalainen.

Bwana

Quote from: Onnikka on 05.09.2014, 09:04:51
Tämä nyt ikävästi menee ohitse otsikon jo. Mutta kun tämä Ebola-epidemia ollut, niin tullut luettua näitä afrikkalaisia artikkeleita muustakin kuin siitä taudista. Minusta vaikuttavat laadukkaammille kuin kotimaiset lehdet siellä osa, en nyt äkkiseltään muista mikä nimeltään oli laadukkaampaa ja mikä kehnompaa mutta lehtiä vaikuttaisi olevan ainakin netissä myös laadukkaita. Ottavat kärkkäästikin kantaa jotkin. Kotimaiset lehdet loppui joskus siinä yhdeksänkymmenluvun mittaan vähitellen, muuttui saippuaoopperajuoruiksi ja suomalaisvastaiseksi propagandaksi. Tässä ei tarvinne hesaria mainita, mutta hävettää olla suomalainen.

OT: Afrikan lehdistön ongelmana ovat hallitusten talutusnuorassa olevat isot lehdet. Nuo uudemmat ja pienemmät toimijat ovat usein tosiaan huomattavasti sanavalmiimpia jutuissaan. Ugandassa tosin asiat ovat toisin tässä suhteessa: The New Vision (määrittelee itsensä: "Government-owned daily newspaper offering independent daily news") perustettiin tasan tarkkaan presidentin puhetorveksi ja sille järjestettiin markkina-alueet kuntoon. Kilpailija The Daily Monitor on kuitenkin se perinteisempi (ei tosin kovin vanha sekään), jota luetaan enemmän. Lähinnä siksi, että Monitorin toimitus on pistetty pari kertaa säppiin heidän juttujensa vuoksi. UBC-televisioyhtiö on kanssa presidentin kanava, joten ei sit juuri katsota. Kenialaisen NTV:n Ugandan versio sen sijaan on suosittu. Viimeksi kuukausi sitten NTV oli pari viikkoa off air koska olivat näyttäneet presidentin nukkumassa parlamentin istunnossa...
Nkosi sikelel' Afrika.

Impi Syvärivi

Danhammerin sivuilla on kuva hon. Yaw Owususta. Voihan kyseessä toki olla nimikaima.

http://danhammer.com/albumi/ghana/1110396#album_selector

(Kaikkeen sitä mieluummin aikaansa käyttääkin kuin omien töiden tekemiseen.)
"Ihmiset ovat toisiaan kohtaan hyvänsuopia, sävyisiä ja hitaita vihaan, mutta jos heitä kauan ärsytetään, korvaavat he koston ankaruudella sen viipymisen." -Olaus Magnus, Pohjoisten kansojen historia.

Taikakaulin

QuoteSambialaissekoilu kuohuttaa Hämeenlinnassa

[...]

Kaikki alkoi kesäkuussa 2010 Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon (kok.) tuotua kaupunginhallitukseen aiesopimuksen Kirstulan alueelle toteutettavasta suuresta autokauppakeskuksesta. Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto näytti hankkeelle vihreää valoa ja hyväksyi aiesopimuksen syyskuussa.

- Perussuomalaisten valtuustoryhmässä aloimme ihmetellä jo ennen kuntavaaleja, kun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki (sd.) meni Sunny Car Center Oy:n hallitukseen. Oli vähintäänkin outoa, miten yksi yrittäjä sai näin erityisen aseman kaupungin päätöksenteossa, Lulu Ranne muistelee.

Tuosta tilanne rupesi nopeasti pahenemaan, kun SCC:n toimitusjohtaja Markku Ritaluoma alkoi esitellä päättäjille suureellisia lupauksia nimettömäksi jääneistä ulkomaisista "varmoista sijoittajista", jotka aina vetäytyivät tai suunnitelmat muuten viivästyivät SCC:stä riippumattomista syistä.

- Sijoittajat eivät ole esimerkiksi näyttäytyneet nykyiselle kaupunginhallitukselle, eikä konkreettisia ja varmoja dokumentteja hankkeen koko rahoitukseen sitoutuneista investoreista ole näkynyt, Ranne painottaa.
Viimeinen niitti

Seuraavan kerran SCC:n asia oli valtuuston käsiteltävänä kesäkuussa 2012. Silloin ei enää oltukaan päättämässä, myydäänkö tonttia, vaan millä ehdoilla. Hyväksyessään tonttikaupan ehdot kaupunginhallitus pani täytäntöön valtuuston päätöstä.

Lopullisesti tilanne räjähti käsiin tämän vuoden kesäkuussa, kun apulaiskaupunginjohtaja Isosuo aivan yllättäen esitti, että kaupungin vastuulla olevat infratyöt annetaan suoraan Ritaluoman valitsemalle urakoitsijalle hoidettavaksi ilman kilpailutusta. Lulu Ranne jätti asiasta tuolloin eriävän mielipiteen.

Elokuussa Ritaluoma esitteli kaupunginhallitukselle uuden rahoittajakandidaatin, sambialaisen Mrs. Regina Chiluban, jolla hän itse myönsi olevan talousrikostaustaa. Valtakunnallista huomiota juttu sai, kun rouva Chiluban tiedottaja ilmoitti, ettei tämä ole sijoittamassa hankkeeseen 33,6 miljoonaa euroa eikä ole koko hankkeesta koskaan kuullutkaan.

- Perussuomalaisille viimeinen niitti oli se, kun saimme kuulla, että hankkeelle esitetty rahoittajataho oli hämärä ja talousrikostaustainen, eikä muistakaan uusista ja vakuuttavista rahoittajista ollut varmuutta. Kaupungin vastapuoliriskin kannalta on se ja sama, onko Mrs. Chiluballa todella rahaa sijoittaa SCC:iin, vai onko Ritaluoma mennyt ns. "nigerialaisvipuun", Ranne sanoo.

- Kaupunki ei voi olla missään tekemisissä yrityksen kanssa, jonka toiminta ei ole kaikin puolin päivänvalon kestävää. Kannattaa miettiä myös sitä, mistä SCC:n tilille tulleet rahat ovat tulleet ja mihin ne ovat ovat menneet.

[...]

http://uutiset.perussuomalaiset.fi/sambialaissekoilu-kuohuttaa-hameenlinnassa/
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tälläkin hetkellä on autokaupassa valtaisa ylikapasiteetti ja rajut supistustoimet edessä. Ritaluoman olisi kannattanut todeta realiteetit ajoissa, ja jäädyttää tämä hanke jo pari vuotta sitten
http://yle.fi/uutiset/autokaupassa_rytisee_kohta/7457118


QuoteAutoala elää nyt yhtä pahimmista murroksistaan. Suomessa myydään arvioiden mukaan tänä vuonna 105 000 uutta autoa, kun autokaupan koneisto on rakennettu 145 000 uuden auton myyntiä ja huoltoa varten.

Tämä on jo johtanut tilanteeseen, jossa Suomessa on selvästi tarvetta enemmän autoliikkeitä ja merkkihuoltamoita. Liiketoiminnan kannattavuus on laskenut alle odotusten.

    Joudumme vähentämään erittäin hyvin koulutettua väkeä.

    – Pekka Rissa, Autoalan keskusliitto

– Me pystyisimme tällä väkimäärällä, näillä kiinteistöillä ja koneilla sekä laitteilla myymään ja huoltamaan noin 40 prosenttia enemmän autoja kuin mitä tällä hetkellä tapahtuu, sanoo Suomen suurimman autojen vähittäismyyntiä harjoittavan autokonsernin Laakkosen johtaja Timo Yli-Salomäki.

Yli-Salomäen luotsaama Laakkonen ilmoitti omista, tulevista säästöistä ja yt- neuvotteluista elokuun lopulla. Vähennystarve on Laakkosella nyt noin 90 henkilöä.

Samankaltaisen ilmoituksen antoi syyskuun alussa myös autokonserni Veho. Yhtiön vähennystarve on reilut sata ihmistä.
Lisää tulossa

Alaa tuntevien ja alalla toimivien mukaan säästöt eivät ole lähimainkaan jäämässä tähän. Lisää ja rajumpia säästöjä on vielä tulossa.

– Aika monessa autoliikkeessä tällä hetkellä "pähkinöidään" sitä, miten kustannuksia saadaan alaspäin. Eli miten saadaan säästettyä, koska tulovirrat ovat sen verran alhaisempia kuin mitä olemme laskeneet, tuumii Laakkosen Yli-Salomäki.

    Ihan varmasti tulee liiketoimintajärjestelyjä, joissa isommat ottavat pienempiä haltuunsa.

    – Pekka Rissa

Myös Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa allekirjoittaa näkemyksen siitä, että kauppoja ja korjaamoita on liikaa. Kuusi vuotta jatkunut heikko autokauppa on aiheuttanut markkinoille noin 240 000 auton vajeen ja se alkaa kohta näkyä.

– Vääjäämättä joudumme vähentämään erittäin hyvin koulutettua väkeä. Se on meidän murheemme tällä hetkellä. Meidän olisi pakko saada myynti takaisin sinne normaaliin hyviin 145 000:n tasoihin, toivoo Rissa.
Yritysjärjestelyt ensimmäinen askel

Autokauppa on samalla tavalla suhdanteista riippuvainen kaupan ala kuin vähittäistavarakauppa, eivätkä suhdanteet lupaa helpotusta lähivuosina.

Autoalan keskusliiton Pekka Rissan mukaan koko yhtälö johtaa yritysjärjestelyihin ja suurempiin yksiköihin.

– Ihan varmasti tulee liiketoimintajärjestelyjä, joissa isommat ottavat pienempiä haltuunsa. Eli rakennetaan suurempia myyntiyksiköitä. Hallinnollisesti hoidetaan isompia myyntialueita. Sitä tullaan varmasti näkemään, paukauttaa Rissa.

Auton ostajan näkökulmasta asiassa on sen sijaan jotain hyvääkin. Ennen kuin markkinat korjaavat tilanteen ja raivaavat ylimääräiset huoltamot ja automyymälät pois eivät autojen hinnat Suomessa pääse karkaamaan käsistä. Toisaalta merkkihuoltoja ei ainakaan hinnoittelun näkökulmasta näytä liika kilpailu vaivaavan.

ikuturso

419 scamin mukaan chiluban omaisuutta on kaupiteltu vuosina 2006 ja 2007.

http://www.419scam.org/emails/2006-01/05/422319.685.htm
http://www.419scam.org/emails/2007-07/21/01103225.1.htm

Tuo jälkimmäinen oli jo aiemminkin hommalla.

Miksi nyt narahdetaan scamiin, joka on jo vuodelta 2007?
Vai onko Danhammer valinnut tuon scamin, kopioinut sen, vienyt pykälää uskottavammalle tasolle ja lähtenyt kusettamaan Ritaluomaa?
Jos asiaan liittyviä henkilöitä löytyy Danhammerin verkostosta?

Chiluban omaisuus on kuitenkin linkattujen lehtiartikkeleiden mukaan olemassa/kateissa, jolloin tämä scam voisi olla juuri tuosta syystä uskottava?
Jos vinkki on Ritaluomalle tullut Danhammerilta. Sitten myös tarjonnut ihmisoikeusjärjestön kirjoilla olevaa ystäväänsä asioita selvittämään? Mistä ihmeestä Ritaluoma muuten olisi keksinyt ihmisoikeusjärjestön työntekijän täysin eri maasta, joka vielä tutkisi asiaa yksityishenkilönä?

En tiedä, en arvele sen enempää. Pohdin vaan... Täysin samansisältöinen scam vuodelta 2007... Miksi nyt?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Jaska Pankkaaja

Asiaa vain sivuten olen ihmetellyt että missä viipyy autoalan nettikauppa? Vaihdokkiralli on tietenkin ongelma kun asiakkaan pitäisi myydä autonsa itse mutta jos välistä jäisi pois lasipalatsi marmoritiskeineen niin auton myyntihintaa voisi pudottaa reilusti. Huolto ei ole ongelma vaan ADeet ja vastaavat hoitaisivat sen mielellään ja merkkiliikettä halvemmalla. Etenkin halvemmissa autoissa luulisi painetta jo olevan.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Onnikka

#145
Quote from: Jani Rantala on 07.09.2014, 22:29:54
Tälläkin hetkellä on autokaupassa valtaisa ylikapasiteetti ja rajut supistustoimet edessä. Ritaluoman olisi kannattanut todeta realiteetit ajoissa, ja jäädyttää tämä hanke jo pari vuotta sitten
http://yle.fi/uutiset/autokaupassa_rytisee_kohta/7457118
Quote
– Ihan varmasti tulee liiketoimintajärjestelyjä, joissa isommat ottavat pienempiä haltuunsa. Eli rakennetaan suurempia myyntiyksiköitä. Hallinnollisesti hoidetaan isompia myyntialueita. Sitä tullaan varmasti näkemään, paukauttaa Rissa.
Tottakai olisi pitänyt jäädyttää jollei huijaus olisi ollut kyseessä mutta artikkelin mukaanhan tämänkaltainen olisi juuri ollut oikea suunta eli useampi merkki saman katon alle.

Ainoa ongelma vaan siinä että ihan liian suuri oli pikkukaupunkiin jolla ei isompia ole lähettyvillä. Helsinkiin sama niin voisi toimiakin, mikäli autotehtaat tahtoisi myydä samassa paikkaa eri merkkejä. Sitähän ne ei taida tahtoa, voisi ehkä hinnat tippua tms. Ulkomailla (kaikissa joissa olen käynyt) jos menee autoliikkeeseen, heti on myyjät kimpussa ja kehumassa ja tehtaat ehkä luulee että niin toimisi täälläkin. Eikä tarvisi odotella myyjää kyllästymiseen asti ja koittaa toista liikettä että joko sen lehmänsä saisi ostaa.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.09.2014, 14:14:54
Asiaa vain sivuten olen ihmetellyt että missä viipyy autoalan nettikauppa? Vaihdokkiralli on tietenkin ongelma kun asiakkaan pitäisi myydä autonsa itse mutta jos välistä jäisi pois lasipalatsi marmoritiskeineen niin auton myyntihintaa voisi pudottaa reilusti. Huolto ei ole ongelma vaan ADeet ja vastaavat hoitaisivat sen mielellään ja merkkiliikettä halvemmalla. Etenkin halvemmissa autoissa luulisi painetta jo olevan.
Ehkä automyyjän palkan ja marmoritiskin ansaitsee helposti sillä että se myyjä sitten myy tarpeettomia lisävarusteita autoon. Esimerkiksi 25000 lähtöhinnaltaan olevasta pikkufarmarista annetaankin "alennusta" pari tonnia ja myydään lisävarusteita seittemän tonnin edestä, lopputuloksena 30000 kun lisävarusteitten arvo jokin tonnin paikkeilla olisi.
Jokin isompi moottori taasen jo on ihan nollakustannus tehtaalle, saman verta sen suunnittelu ja valmistus maksaa kuin pienemmänkin.
Kalliitahan ne muutenkin on.
Tilojen vuokria yms. voi vähennellä verotuksissa.
Huoltohan nimenomaan ei ole ongelma merkkiliikkeille vaan rahaa sillä tekevät.

Muutakin hienoa ovat Hämeenlinnassa suunnittelemassa. Minusta ihan tyyppiesimerkki pikkukaupunkien päättäjien suuruuden kuvittelusta ja suuruuden kuvan antamisesta, ei ole Hämeenlinna ainoa. Projekteja pitää riittää, peruspalveluista viis.
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/1147144-sunny-car-centerin-rahoitus-sambialainen-nigerialaishuijaus-22.html#post1713945887
Tollanen konserttipuisto tosin voisi vielä toimiakin, kuten arvelevat jotkut ketjussa. Mikäli maa olisi valmiiksi sellaiseen sopivaa niin eipä sitä muuta kuin leirintäalue pystyyn. Tiet kyllä vetää suuremmankin joukon. Jos vaan nuorilla riittää rahaa konserteissa käydä, ei riitä että pienellä eliitillä riittää vaan pitää riittää jokaisella.

Jaska Pankkaaja

^Ehkä juuri näin. Itse taas olen huomannut että autoliikkeissä pyörii kaikenlaista turhaa renkaanpotkijaa ja ostattelijaa joita sitten palvellaan kalliisti. Aina kun olen itse ostanut auton on mulla ollut etukäteen mielessä merkki, malli ja varustetaso ja olisin kyllä tehnyt kaupan netissä jos siitä olisi tullut säästöä. Joissakin merkeissä puhelin ja sähköposti tuottavat ihan kivan säästön suorassa kaupassa, toisissa taas kysytään ensimmäiseksi nimi ja sen jälkeen hinta on kaikilla sama..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

ikuturso

Renkaanpotkijoista tulee mieleen. Tapahtui ystäväni mukaan Jyväskyläläisessä autokaupassa ehkä neljännesvuosisata sitten.

Muutama asiakas istui autossa - taisi olla Mersu - ja pörisivät ja vääntelivät kaikkia vipuja. Kun sitten menivät konepellin alle, alkoi myyjä huolestua ja lähestyi autoa. Yksi veljistä otti ruiskuputkista kiinni ja tokaisi: "Hai, taitaa olla riisseli kun on jäykät tulpanjohot"

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

vainukoira

Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.09.2014, 14:14:54
Asiaa vain sivuten olen ihmetellyt että missä viipyy autoalan nettikauppa? Vaihdokkiralli on tietenkin ongelma kun asiakkaan pitäisi myydä autonsa itse mutta jos välistä jäisi pois lasipalatsi marmoritiskeineen niin auton myyntihintaa voisi pudottaa reilusti. Huolto ei ole ongelma vaan ADeet ja vastaavat hoitaisivat sen mielellään ja merkkiliikettä halvemmalla. Etenkin halvemmissa autoissa luulisi painetta jo olevan.

Teslan voi ostaa Yhdysvalloissa netistä.
https://www.teslamotors.com/own

Heillä ei alunperin ollut edes suunnitelmissa myymälätilat, mutta koska Yhdysvalloissa autokauppa on luvanvaraista ja lupa edellyttää myymälää, heidän oli sellainen hankittava joka osavaltioon.

Huoltokaan ei ole ongelma, sillä Teslassa on hyvin vähän huolettavaa. Jopa niin vähän, että takuu pysyy voimassa, vaikkei tuo autoaan ollenkaan huoltoon. Teslan vähäinen huollon tarve harmittaa varmasti huoltoyrityksiä sekä yksinkertainen tekniikka varaosatehtaita. Teslassa on vähän osia vaihdettavaksi.

Teslaa huoltaa ja myy Yhdysvalloissa vain TeslaMotors itse. Tämä harmittaa huoltoliikkeiden lisäksi autokauppiaita jopa niin paljon, että he ovat yrittäneet saada TeslaltaMotorssilta myyntiluvan pois. Suomessa Tesla toistaiseksi jättää myynnin muille autonmyyjille ja huollon hoitaa myynyt liike yhteistyössä TeslaMotorssin kanssa, kunnes vuonna 2015 TeslaMotorssin ensimmäinen varsinainen huoltopiste aukeaa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tästä konserttipuistohankkeesta ei oikein murolaisilla ollut oikeaa tietoa. Alueesta kaupunki maksoi yli miljoonan ja kyseinen akue on arvoton entinen teollisuustontti, jossa on saastunut maaperä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polyklooratut_dibentsodioksiinit
Saastuneen maaperän puhdistaminen maksaa kuulemma noin 3 milj€ ja kun tontin hinnaksi laskee millin niin neljä miljoonaa on palanut ja alueelle ei vielä ole tehty mitään. Kokonaishinta kuulemma tulee olemaan 5-10 milj€
Alueella ei ole yhtään mitään palveluja kilometrien säteellä, joten tuskin mitään isoja rahasummiakaan jää paikkakunalle. Noita 80 000 henkilöä vetäviä konsertteja ei nyt kuiteskaan kovinkan monta ole vuodessa. Saas nähdä jaksako yleiso ostaa kalliin tiketin jonnekin teollisuusalueen keskellä olevalle keikalle, jossa ei ole mitään palveluita.