News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2014-08-08 : KL Sakot uhkaavat tuhansia ammattikuljettajia

Started by Maailmanmies, 09.08.2014, 12:11:29

Previous topic - Next topic

Maailmanmies

http://www.kauppalehti.fi/omayritys/sakot%20uhkaavat%20tuhansia%20ammattikuljettajia/201408693430
ä.

Johtaja Sakari Kaikkonen Suomen Ammattiliikenneakatemia Oy:sta sanoo puolestaan, että ajaminen voi loppua poliisiratsiaan, ellei koulutusta ole suoritettu.

– Ajoneuvon luovuttanut yrittäjä ja kuljettaja saavat sakot. Ja aina puhutaan päiväsakoista, arvioi Kaikkonen, joka on valmistellut lakimuutosta aiemmalla työurallaan Trafin virkamiehenä

Uskomatonta mielivaltaa. Miten tämä voi olla mahdollista. Kuka tämän sallii. Miksi kukaan ei vastusta.

Mehud

Kohta parturit eivät saa leikata hiuksia jos ei ole aivokirurgin papereita. "Terävät sakset liikkuvat vain millien päässä aivoista ja siksi haluamme lisätä asiakasturvallisuutta", toteaa Huoli- ja turvallisuusviraston pääjohtaja Osmo Varovainen.

"Jos parturi ei tiedä missä aivot sijaitseva tarkalleen, niin voi tulla pahaa jälkeä. Ajatelkaapa asiaa omalta kohdalta. Jos lapsesi tulisi parturista aivovaurion saaneena, niin jo olisi toinen ääni kellossa. Sitten taas valitettaisiin, että missä virasto oli silloin kun lapsen elämä tuhottiin puutteellisella ammattitaidolla", kivahtaa tuohtunut Pääjohtaja.

"Toimittaja on hyvä ja varoo ovenkarmeja kun poistuu virastosta" , totesi puuhakas pääjohtaja ja huomasi viiltävän paperiarkin pöydällään. Huh, nyt on tehtävä läheltäpiti-raportti, koska lähestyin paperiarkkia ilman asianmukaisia viiltosuojahansikkaita. "Tämä elämä on yhtä veitsenterällä taiteilua", hihkaisi jännityksestä punakka Pääjohtaja.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

J.M

Niin, eli sakko tulee siinä tapauksessa, jos ei ole hoitanut asioitaan kuntoon määräaikaan mennessä. Missä oli uutinen?

Itse uudistus on älytön. 40 vuotta raskasta ajoneuvoa ajaneet ja vasta työuransa aloittaneet istuvat samansisältöisillä jatkokoulutuspäivillä hankkimassa kortteja ja pätevyyksiä, joilla eivät välttämättä tee käytännön työssään yhtään mitään. Ainoat kaikille hyödylliset kurssit ovat mielestäni ensiapukurssit ja taloudellisen ajon kurssi (siis sellaisista kursseista, jotka TraFi on hyväksynyt jatkokoulutuspäiviksi). Eli jotain hyvääkin on, mutta perinteiseen tapaan täysin joustamattomalla byrokratialla on saatu tämäkin asia pilattua.

Samalla totean hieman off-topicina, että haluan toivottaa voimia ja jaksamista sekä tavara- että henkilöliikennepuolen yrittäjille. Uusia maksuja, kustannuksia ja vaatimuksia ladotaan koko ajan niskaan niin, että selkä taittuu, ja pitäisi vielä siinä sivussa yrittää saada pidettyä yritys kannattavana.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Alkuasukas

Yrittäjä voi joko kitistä, kitistä ja kouluttautua tai lopettaa. Samanlaisia typeriä vaatimuksia on pilvin pimein.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Mangustin

Lakimuutos ei koske ainoastaan ammattikuljettajia, vaan kaikkia kaupallisia raskaita kuljetuksia. Jatkossa pitää olla liikennelupa täydennyskoulutuksineen ja kortteineen kun vie tekee traktorilla elukoille paaleja, jos kulkee pätkän yleistä tietä. Lumitöihin, mettätöihin, rakennusalalle ja maansiirtohommiin vaaditaan luvat. Varmaan on muitakin aloja jotka pakotetaan Ammattiliikenneakatemia oy:n ja vastaavien asiakkaiksi.

J.M

Quote from: Mangustin on 09.08.2014, 15:50:03
Jatkossa pitää olla liikennelupa täydennyskoulutuksineen ja kortteineen kun vie tekee traktorilla elukoille paaleja, jos kulkee pätkän yleistä tietä.

Liikennetraktoriin kyllä. Ei kosketa T-ajokortilla ajettavia työkoneita.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Ari-Lee

Läpeensä korruptoitunut rinnakkaistodellisuuden Suomi. Veronmaksajien alasajo. Nyt he keiden omat palkat maksetaan veronmaksajien verotuotosta ajavat palkanmaksajansa alas. Samaan aikaan kitistään, ettei verotuotto riitä mihinkään ja on työvoimapula ammattikuljettajista.

Jospa virkaporsailla on unelma kuljetuksen valtion monopolista. Saavat hoitaa kuljettajakoulutuksen kuinka haluavat ja palkkakin on sitten alan johtava. Tarvitaan vielä kuljetusneuvoksen ja logistiikkakoordinaattorin porsasteluvirkoja. Kaikki vain valdelle töihin ja hankkeet pystyyn. Työvoimahallintokin palkkaa 100 virkakössiä lisää kertoo uutinen.

Kuljetusyhtiö voi toki siirtää firmansa Viroon, missä ei tällaista paradoksaalia toimintaa ylläpidetä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

CaptainNuiva

Hienoa, lisätään byrokratiaa ja säännöksiä, näillä Suomi nousuun !

En ole tarkkemmin perehtynyt kyseiseen asiaan mutta mitä onnekkaimmin asia ei kosketa pitkäkilpisellä ajavaa Igoria millään lailla...

Jos olen oikein ymmärtänyt niin asia ei myöskään joiltain osin kosketa omia tavaroitaan kuskaavia eli kuski tai firma "saa lahjotuksena" tuotteet itselleen ja lahjoittaa ne sitten sopivaksi katsomalleen taholle kun on niitä aikansa kuskaillut.
Järjettömyyksiä vastaan pitää taistella järjettömyyksillä kun ei kerran muu auta.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Mehud

Quote from: J.M on 09.08.2014, 15:53:03
Quote from: Mangustin on 09.08.2014, 15:50:03
Jatkossa pitää olla liikennelupa täydennyskoulutuksineen ja kortteineen kun vie tekee traktorilla elukoille paaleja, jos kulkee pätkän yleistä tietä.

Liikennetraktoriin kyllä. Ei kosketa T-ajokortilla ajettavia työkoneita.

Eli, traktorimönkijällä en tarvitse "uudelleenkoulutusta" kun ajelen puita mettästä kotiin?
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Machine Head

Yritystoimintaan kohdistuva byrokratia ja sääntely on saanut jo kohtuuttomat mittasuhteet. Yksi suuri mörkö pienteollisuudelle on pakollinen ympäristölupa. Luvan saadakseen yritys joutuu investoimaan jopa useita satoja tuhansia €uroja voidakseen jatkaa toimintaansa. Tiedän joitain menestyneitä yrityksiä, jotka ovat joutuneet lopettamaan toimintansa, koska ei ole ollut järkevää sijoittaa satoja tuhansia byrokratian ja sääntelyn edellyttämiin vaatimuksiin.

J.M

Quote from: Mehud on 09.08.2014, 16:58:35
Quote from: J.M on 09.08.2014, 15:53:03
Quote from: Mangustin on 09.08.2014, 15:50:03
Jatkossa pitää olla liikennelupa täydennyskoulutuksineen ja kortteineen kun vie tekee traktorilla elukoille paaleja, jos kulkee pätkän yleistä tietä.

Liikennetraktoriin kyllä. Ei kosketa T-ajokortilla ajettavia työkoneita.

Eli, traktorimönkijällä en tarvitse "uudelleenkoulutusta" kun ajelen puita mettästä kotiin?

Juu, et tarvitse liikennelupaa ja/tai ammattipätevyyttä traktorimönkijälle  ;D

Ei pidä tosin liikaa naureskella. Joku päivä se voi olla totta. Siltä tää meno tässä maassa näyttää tällä hetkellä  :(
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

markkuk

Vastaavia EU:n mukanaantuomia järjettömyyksiä on "direktiivit tulvillaan". Ei niille mitään mahda. Sairasta esim. on, että suomessa ei voida pelkän EU markkina harmonisoinnin vuoksi sallia samaa EPA-traktoriluokkaa kuten Ruotsissa. Ko. Luokka mahdollistaa nopeusrajoitetun normihenkilöauton rekisteröinnin mopoautoksi. Nykyisten sääntöjen mukainen mopoauto on vain hieman mopoa turvallisempi ja vakuutusyhtiöillä on luonnollisesti pahat paineet nostaa vakuutusmaksuja mopoautojen suuren onnettomuusmäärän vuoksi. Siis sen vuoksi, että EU-jäsenyysneuvotteluiden aikana ei neuvottelevissa virkamiehissä ollut pätevyyttä tai älyä suojata suomen nuorisoa, nyt täytyy istuttaa 15 v. lapsi turvattomaan muovikuoreen. Juu, ei oo pakko ja aina ne on tientukkeena. Mutta kolmen poikalapsen isänä olisin tyytyväinen, jos junioreitten suojana olis muutakin kuin muovia.

jopelius

Quote from: J.M on 09.08.2014, 19:04:46
Quote from: Mehud on 09.08.2014, 16:58:35
Quote from: J.M on 09.08.2014, 15:53:03
Quote from: Mangustin on 09.08.2014, 15:50:03
Jatkossa pitää olla liikennelupa täydennyskoulutuksineen ja kortteineen kun vie tekee traktorilla elukoille paaleja, jos kulkee pätkän yleistä tietä.

Liikennetraktoriin kyllä. Ei kosketa T-ajokortilla ajettavia työkoneita.

Eli, traktorimönkijällä en tarvitse "uudelleenkoulutusta" kun ajelen puita mettästä kotiin?

Juu, et tarvitse liikennelupaa ja/tai ammattipätevyyttä traktorimönkijälle  ;D

Ei pidä tosin liikaa naureskella. Joku päivä se voi olla totta. Siltä tää meno tässä maassa näyttää tällä hetkellä  :(

Vai oliko niin että saat kuljettaa omalla traktorilla/trktorimönkijällä vain omaa puukuormaasi..
Naapurille ei saa kuljettaa mitään, se vaatii jo liikenneluvan?

Markkanen

Kaikki vaan luvalliseksi ja uusitaan aina 5 vuoden välein. Sähköasentajilla on sähköturvallisuuskortti joka on uusittava 5 vuoden välein. Vartija/järjestyksenvalvoja uusii korttinsa 5 vuoden välein. jne. kohta kaikki ammatit on varmaan 5 vuoden kortin varassa. Näin saadaan työllistettyä kouluttajia ja saadaan lupamaksuja ammattimiehiltä. Työnteko yritetään tehdä mahdollisimman kalliiksi ja hankalaksi pikkuhiljaa. Sossu se vaan huutaa hurraata kun firmat lopettavat ja työnteko ei enää kohta kannata.

Kaikki vaan kortille ja luvanvaraiseksi. Näin Suomi pelastuu  :facepalm:
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

acc

Quotehttp://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys
"Ammattipätevyys vaaditaan kaikilta kuljettajilta henkilöliikenteessä 10.9.2013 alkaen ja tavaraliikenteessä 10.9.2014 alkaen"

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys/kuljettaja
Perustason ammattipätevyyttä ei vaadita linja-autonkuljettajalta, jonka linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008, ja kuorma-auton kuljettajalta, jonka kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009. Jotta kuljettaja saisi jatkaa laissa kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä tarkoitettuja kuljetuksia, on hänen kuitenkin suoritettava laissa säädetty jatkokoulutus 5 vuoden kuluessa edellä mainituista päivistä.

Perustason ammattipätevyyden saavuttamiseksi kuljettajilta vaaditaan 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus. Koulutus voidaan antaa myös nopeutettuna, jolloin koulutuksen kesto on 140 tuntia.

Helpoimmillaan C-kortin haltija saa ammattipätevyyden olemalla viisi päivää koulutuksessa. Mutta sekin voi tuntua ajanhukalta. Olisi hyvä, jos pätevyyden saisi tenttimällä ja aineisto olisi netissä.

Vaatimus 280 tunnin opetuksesta tuntuu ylimitoitetulta. Ehkä ideana on varmistaa, että rikastajatkin oppivat jotain. Parempi vaihtoehto olisi tenttiminen, jolloin suomalaisten ei tarvitsi virua kuuntelemassa itsestäänselvyyksiä.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Peltipaita

QuotePerustason ammattipätevyyden saavuttamiseksi kuljettajilta vaaditaan 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus. Koulutus voidaan antaa myös nopeutettuna, jolloin koulutuksen kesto on 140 tuntia.

Siis nopeutettunakin yli kolme viikkoa henkilölle joka on  tehnyt esim. kyseistä työtä vaikkapa 30 vuotta.

Tässä ei ole enää kyse pelkästä tyhmyydestä vaan tavoitteena lienee kaiken järkevän toiminnan lopettaminen.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Ari-Lee

Mitäpä jos ammattipoliitikolta aletaan vaatimaan ammattilaistasoa. Ellei sitä löydy miltään tasolta annetaan sakot ja politikointi loppuu siihen. Myös työnantaja saa sanktionsa.

Meillä on sivari puolustusministerinä, oli ajokortiton liikenneministerinä, taisi olla kaupunkilainen maatalousministerinä, etc. Sakot kaikille ja politikointi seis. 5 vuoden politikointikortin saisi suoritettuaan jonkun politikointitutkinnon.

Onko kansalainen poliitikkoa varten vai poliitikko kansalaista varten?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Markkanen

Suomi on sairas. Direktiivien sonta-maa.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

acc

Quote from: Peltipaita on 10.08.2014, 00:38:48
QuotePerustason ammattipätevyyden saavuttamiseksi kuljettajilta vaaditaan 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus. Koulutus voidaan antaa myös nopeutettuna, jolloin koulutuksen kesto on 140 tuntia.

Siis nopeutettunakin yli kolme viikkoa henkilölle joka on  tehnyt esim. kyseistä työtä vaikkapa 30 vuotta.
.

Jos henkilö on saanut C-kortin ennen 10.9.2009, hän selviää viiden päivän koulutuksella saadakseen ammattipätevyyden, kunhan käy kurssit hyvissä ajoin siten, että ammattipätevyys on voimassa 10.9.2014. Tämän jälkeen mennään sitten 140 tai 280 tuntiin, vaikka on ajettu 30 vuotta. Järjetöntähän tuo tietysti on.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

CaptainNuiva

Quote from: Ari-Lee on 10.08.2014, 01:00:08
Mitäpä jos ammattipoliitikolta aletaan vaatimaan ammattilaistasoa. Ellei sitä löydy miltään tasolta annetaan sakot ja politikointi loppuu siihen. Myös työnantaja saa sanktionsa.

Meillä on sivari puolustusministerinä, oli ajokortiton liikenneministerinä, taisi olla kaupunkilainen maatalousministerinä, etc. Sakot kaikille ja politikointi seis. 5 vuoden politikointikortin saisi suoritettuaan jonkun politikointitutkinnon.

Onko kansalainen poliitikkoa varten vai poliitikko kansalaista varten?

Erittäin kannatettava ajatus, tulos tai ulos.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Mehud

Quote from: Ari-Lee on 10.08.2014, 01:00:08
Mitäpä jos ammattipoliitikolta aletaan vaatimaan ammattilaistasoa. Ellei sitä löydy miltään tasolta annetaan sakot ja politikointi loppuu siihen. Myös työnantaja saa sanktionsa.

Meillä on sivari puolustusministerinä, oli ajokortiton liikenneministerinä, taisi olla kaupunkilainen maatalousministerinä, etc. Sakot kaikille ja politikointi seis. 5 vuoden politikointikortin saisi suoritettuaan jonkun politikointitutkinnon.

Onko kansalainen poliitikkoa varten vai poliitikko kansalaista varten?

Kiteytit asian täydellisesti. Poliittisen vastuun maksaa aina kansa, politiikon palkan maksaa aina kansa, mutta politiikko saa aina rahansa, vaikka olisi väärässä. Muistuttaa rahastosijoittamisen periaatteita.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

J.M

Quote from: jopelius on 09.08.2014, 21:30:03
Vai oliko niin että saat kuljettaa omalla traktorilla/trktorimönkijällä vain omaa puukuormaasi..
Naapurille ei saa kuljettaa mitään, se vaatii jo liikenneluvan?

Tässä on niin paljon koukeroita ja rajatapauksia, mitä saa tehdä ja mitä ei, että en mene satavarmaksi vannomaan, mutta mielestäni T-ajokortilla ajettavia työkoneita tuo pykälä ei kosketa lainkaan.

Ne verojutut on sitten asia erikseen naapurille kuskattaessa, eli jos kuljettaa traktorilla yleisellä tiellä jotain muuta kuin maataloustarvikkeita ja käyttää koneessaan löpöä, joutuu maksamaan diesel-veron siltä päivältä.

Quote from: acc on 10.08.2014, 02:05:54
Quote from: Peltipaita on 10.08.2014, 00:38:48
QuotePerustason ammattipätevyyden saavuttamiseksi kuljettajilta vaaditaan 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus. Koulutus voidaan antaa myös nopeutettuna, jolloin koulutuksen kesto on 140 tuntia.

Siis nopeutettunakin yli kolme viikkoa henkilölle joka on  tehnyt esim. kyseistä työtä vaikkapa 30 vuotta.
.

Jos henkilö on saanut C-kortin ennen 10.9.2009, hän selviää viiden päivän koulutuksella saadakseen ammattipätevyyden, kunhan käy kurssit hyvissä ajoin siten, että ammattipätevyys on voimassa 10.9.2014. Tämän jälkeen mennään sitten 140 tai 280 tuntiin, vaikka on ajettu 30 vuotta. Järjetöntähän tuo tietysti on.

Tuohon lihavoituun pikku korjaus; jos henkilö on saanut C-luokan kortin tai siitä ylöspäin 10.9.2009 mennessä, hän voi koska vaan käydä 10.9.2014 jälkeen 35 tuntia jatkokoulutusta, ja ammattipätevyys on taas voimassa. Toki raskaalla ajoneuvolla ajo kaupallisessa käytössä on kielletty henkilöltä ennen 35 tunnin kurssitusta, mutta ei siis tarvitse käydä 140 tuntia.
FINLEX:

QuoteJos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen.

Ainoastaan mikäli korottaa ajokorttiluokkaansa esim. C --> CE tai CE --> DE, joutuu käymään ammattipätevyyskurssia henkilön iästä riippuen joko 140 tai 280 tuntia.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Jaska Pankkaaja

Quote from: Ari-Lee on 10.08.2014, 01:00:08
Mitäpä jos ammattipoliitikolta aletaan vaatimaan ammattilaistasoa. Ellei sitä löydy miltään tasolta annetaan sakot ja politikointi loppuu siihen. Myös työnantaja saa sanktionsa.


Suomessa on myös valtavasti erilaisia jäsenkirjaläänitettyjä virkoja, kuten "vähemmistövaltuutettu", joissa pätevyyksien perään ei paljoa kysellä. Kun epäpätevät ovat näitä hoidelleet niin voitaisiin todeta ne turhiksi ja lakkauttaa kokonaan.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Ernst

Jotta päästään kunnolla erimielisinä keskustelemaan, niin 35 tuntia täydennyskoulutusta viiden vuoden aikana ei ole paljon. Jos ja kun sillä on turvallisuutta lisäävää merkitystä tiellä, kannatan. Raskaan ajoneuvon kuskilla on paljon vastuullaan. Ajaa samoilla teillä kuin minä, lapseni ja lastenlapseni.

Ja se, että on ajanut 30 vuotta, ei ole mikään perustelu aille, että ei muka tarvitsisi päivitystä ja täydennystä. Kirurgeilla on täydenyskoulutusvelvoite, lakisääteinen. Eivät hekään ole selittämässä umpitolloa soopaa siitä, että ei tarvitsisi lisäoppia, kun ala menee eteenpäin.

Toteutusta voi arvostella. Itse asia on bueno.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

maltti on valttia

Quote from: M on 10.08.2014, 08:15:04
... .... ... Kirurgeilla on täydenyskoulutusvelvoite, lakisääteinen. Eivät hekään ole selittämässä umpitolloa soopaa siitä, että ei tarvitsisi lisäoppia, kun ala menee eteenpäin.
Joo, eikös se ole suurinpiirtein sama palkkakin kirurgeilla ja rekkakuskeilla, sitähän sä tarkoitat?  ;)

siideri

Mitä tuo 280 tunnin koulutus pitää sisällään?

Vertailun vuoksi yleiseurooppalaisen lentolupakirjan teoriaosuus on 125 tuntia.

Eino P. Keravalta

M:

QuoteJotta päästään kunnolla erimielisinä keskustelemaan, niin 35 tuntia täydennyskoulutusta viiden vuoden aikana ei ole paljon. Jos ja kun sillä on turvallisuutta lisäävää merkitystä tiellä, kannatan.

En minäkään vastusta täydennyskoulutusta, jos A) sen sisällössä on järkeä B) kurssi on tiivis, ehkä pari päivää C) kurssiväli on tarpeeksi pitkä, vaikkapa 10 vuotta, sillä ei viidessä vuodessa tällä alalla paljoa tapahdu D) kurssien hinnat ovat niin alhaiset, että yrittäjille ei tule kohtuuttomia lisämaksuja E) kurssi vaaditaan myös ulkomaalaisilta kuljettajilta.

Mutta jos todella halutaan parantaa liikenneturvallisuutta, se tapahtuu vaikkapa tiestön kuntoon panostamalla, valaistuksen lisäämisellä, liikennesuunnittelulla, tien teknisillä ratkaisuilla, kuten keskikaiteilla sekä tien aktiivisella hoidolla, kuten auraamisella. Lisäksi autovero on poistettava, jolloin ihmisillä on varaa ajaa turvallisilla autoilla.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Punaniska

Quote from: Maailmanmies on 09.08.2014, 12:11:29
http://www.kauppalehti.fi/omayritys/sakot%20uhkaavat%20tuhansia%20ammattikuljettajia/201408693430
ä.

Johtaja Sakari Kaikkonen Suomen Ammattiliikenneakatemia Oy:sta sanoo puolestaan, että ajaminen voi loppua poliisiratsiaan, ellei koulutusta ole suoritettu.

– Ajoneuvon luovuttanut yrittäjä ja kuljettaja saavat sakot. Ja aina puhutaan päiväsakoista, arvioi Kaikkonen, joka on valmistellut lakimuutosta aiemmalla työurallaan Trafin virkamiehenä

Uskomatonta mielivaltaa. Miten tämä voi olla mahdollista. Kuka tämän sallii. Miksi kukaan ei vastusta.

Boldatut kohdat kertovat, kuinka hemmetin perseellään tämä maa on. Ja kuinka ollakaan, liikenneministereistä ei ole ollut apua. Miten olisikaan, eihän siinäkään hommassa vaadita osaamista.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

J.M

Quote from: M on 10.08.2014, 08:15:04
Jotta päästään kunnolla erimielisinä keskustelemaan, niin 35 tuntia täydennyskoulutusta viiden vuoden aikana ei ole paljon. Jos ja kun sillä on turvallisuutta lisäävää merkitystä tiellä, kannatan. Raskaan ajoneuvon kuskilla on paljon vastuullaan. Ajaa samoilla teillä kuin minä, lapseni ja lastenlapseni.

Ja se, että on ajanut 30 vuotta, ei ole mikään perustelu aille, että ei muka tarvitsisi päivitystä ja täydennystä. Kirurgeilla on täydenyskoulutusvelvoite, lakisääteinen. Eivät hekään ole selittämässä umpitolloa soopaa siitä, että ei tarvitsisi lisäoppia, kun ala menee eteenpäin.

Toteutusta voi arvostella. Itse asia on bueno.

Olen siitä samaa mieltä, että ajatus taustalla on hyvä, mutta typerä, joustamaton byrokratia on pilannut tämän(kin) asian.

Esimerkki joustamattomuudesta: kävin viime syksynä neljä (4) jatkokoulutuspäivää viidestä, kun en silloin vielä tiennyt pääseväni talvella linja-autonkuljettajan kurssille (omistin silloin siis CE-kortin). Kysyin kurssin alussa opettajalta, että kai ne jo käydyt jatkopäivät hyväksiluetaan kurssilla, koska siellä oli luvassa täsmälleen samat kurssit, jotka vasta olin käynyt.

EI. Ei onnistunut. Kävin sitten sisällöltään identtiset kurssit vuoden sisällä kaksi kertaa, koska vasta käymäni, sisällöltään identtiset jatkokoulutuspäivät eivät kelvanneet byrokraatikolle. Silloin viimeistään tuli paskan maku suuhun koko touhusta.

Tällä hetkellä tilanne on muuten se, että ennakoivan ajon koulutus on ainoa pakollinen kurssi jatkokoulutuksessa. Teoriassa voi käydä 5 päivää ennakoivan ajon koulutusta (jotka siis ovat sisällöltään aina samat, 7 tuntia x 5 päivää), ja ammattipätevyys on plakkarissa. Järkeä?

Quote from: siideri on 10.08.2014, 08:52:13
Mitä tuo 280 tunnin koulutus pitää sisällään?

Vertailun vuoksi yleiseurooppalaisen lentolupakirjan teoriaosuus on 125 tuntia.

280 tuntia joutuu käymään vain, jos on iältään alle 21 ja haluaa C- tai CE-ajokortin. Tai jos on alle 23 ja haluaa tai D- tai DE-ajokortin. Eli nuorempana joutuu käymään tuplat kurssia. Jos on täyttänyt 21 ja haluaa Cn tai CEn, tai täyttänyt 23 ja haluaa Dn tai DEn, selviää 140 tunnilla.

Lisäys: taitaa olla siis enemmän ajotunteja tuossa pidemmällä kurssilla.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

ämpee

Quote from: siideri on 10.08.2014, 08:52:13
Mitä tuo 280 tunnin koulutus pitää sisällään?

Vertailun vuoksi yleiseurooppalaisen lentolupakirjan teoriaosuus on 125 tuntia.

Varovaisesti arvioiden tuo sisältää kaksi lentolupakirjaa, ja siihen päälle ensiapukurssi sekä taloudellisen lentämisen kuljettamisen kurssi + pirusti kahvitaukoja.

Quote"Johtaja Sakari Kaikkonen Suomen Ammattiliikenneakatemia Oy"

"Meillähän ei ole tässä asiassa omia etuja ajettavanamme, kyse on pelkästään liikenneturvallisuudesta jota ilman tähän mennessä Suomea on rakennettu."
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."