News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-10-29 KU Oletko sinä True Finn?

Started by Ink Visitor, 30.10.2013, 09:55:36

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Israelilaistaiteilijan teos tutkii suomalaista identiteettiä.
Israelilainen taiteilija Yael Bartana ja IHME-nykytaidefestivaali kutsuvat osallistumaan Bartanan teokseen True Finn – tosi suomalainen.

Bartana tarttuu teoksessaan päivänpolttavaan aiheeseen. Hän kysyy, mistä puhutaan kun puhutaan suomalaisesta identiteetistä juuri nyt.

Miten kansallinen identiteetti toimii mukaan ottamisen ja pois sulkemisen välineenä? Millaisia mekanismeja löytyy Suomesta? Voiko maahanmuuttajasta tulla tosi suomalainen?

Bartana sanoo pitävänsä kiinnostavana sitä, miten Suomessa on pyritty irtautumaan osasta menneisyyttä ja luomaan suomalainen identiteetti.

Suomi-nimistä maantieteellistä aluetta ovat aina asuttaneet ihmiset, joilla on erilaiset etniset ja uskonnolliset taustat. Kantasuomalaisten ja suomenruotsalaisten lisäksi maassamme asuu alkuperäisväestönä saamelaisia sekä vähemmistöinä muun muassa romaneja, tataareja, suomenvietnamilaisia, -venäläisiä, -somaleja ja -virolaisia.

Avoin haku mukaan teokseen

True Finn on yhteisöllinen kokeilu, johon valitaan avoimen haun pohjalta seitsemän osallistujaa. He asuvat yhdessä viikon ajan talossa järven rannalla keskellä suomalaista talvea tammikuussa 2014.

Mukaan kutsutaan Suomessa asuvia ihmisiä, jotka edustavat erilaisia etnisiä taustoja, uskontoja ja poliittisia näkökantoja. Onko integraation käsite mahdollinen? Mistä suomalaisuus koostuu ja mitä se kellekin tarkoittaa?

Osallistujat suorittavat päivittäin tehtäviä, joiden perusteella joukosta valitaan True Finn – Tosi suomalainen 2014. Elämää talossa kuvataan ja lopputuloksena syntyy videoteos.

Osallistujaksi voi hakea kuka vain, joka kokee Suomen kodikseen, joka puhuu suomea sujuvasti ja on täysi-ikäinen.

Kansallinen identiteetti suurennuslasin alla

IHME-nykytaidefestivaali tuottaa yhden uuden taideteoksen julkiseen tilaan joka vuosi.

Berliinissä asuva Yael Bartana tunnetaan valokuvista, elokuvista ja installaatioista, jotka käsittelevät kansallista identiteettiä. Lähtökohtana on hänen kotimaansa Israel.

Teosten keskeisiä käsitteitä ovat "kotimaa", "palaaminen" ja "kuuluminen". Ulkopuolisena taiteilija voi tarkkailla kotimaataan välimatkan päästä.

Uusimmissa teoksissaan Bartana hyödyntää 1930-luvun propagandaelokuvien kerronnan tapoja. Siten hän tutkii juutalaisten, puolalaisten ja muiden eurooppalaisten monimutkaisia historiallisia ja poliittisia suhteita.

Bartana herätti kohua 54. Venetsian biennaalin aikana videoinstallaatiollaan "And Europe Will Be Stunned", joka dokumentoi taiteilijan perustaman poliittisen ryhmittymän toimintaa. Ryhmän tavoitteena on kotiuttaa 3,3 miljoonaa juutalaista takaisin Puolaan.

IHME-nykytaidefestivaali tuo ensimmäistä kertaa Yael Bartanan teoksia nähtäväksi Suomeen. Bartanan teoksia on esitetty eri puolilla maailmaa merkittävissä biennaaleissa ja museoissa.

http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kulttuuriuutiset/3070610/oletko-sina-true-finn

http://www.ihmefestival.fi/ohjelma/ihme-teos-2014/
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Lalli IsoTalo

Quote from: Ink Visitor on 30.10.2013, 09:55:36
Teosten keskeisiä käsitteitä ovat "kotimaa", "palaaminen" ja "kuuluminen".

Olen hämmentynyt.

Juutalaiset ovat kautta tunnetun historian olleet tämän maailman kiertolaisia, jotka ovat etsineet uutta kotimaata, ja unelmoineet palaamisesta luvattuun maahan.

Kai tässä jotenkin yritetään näyttää juutalaisten kärsimyksiä uusissa kotimaissa mamujen kautta? Että kaikki maahanmuuttajat ovat omalla tavallaan juutalaisia?

Mutta erona on se, että Suomeen roudattavalla vaihtoväestöllä on jo kotimaa, josta he lähtevät. Miten se lähteminen sopii palaamisen teemaan?

Ja kun mokutuksen kantavia ideoita on kansallisvaltioiden hävittäminen, miten kansallisvaltiot sopivat nyt ehdotetun projektin teemaan? Eikö tämä olekaan mokutusprojekti?

Olen hämmentynyt.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Leso

QuoteUlkopuolisena taiteilija voi tarkkailla kotimaataan välimatkan päästä.

Onko tässä lauseessa mitään mieltä, vai onko oltava Mensan jäsen se ymmärtääkseen?

Pitääkö sitä Suomeen asti tulla kokemaan itsensä ulkopuoliseksi ja saadakseen välimatkaa kotimaahansa? Jatkuvaa videostriimiä Jerusalemista? Mitvit?

Menis vaan taiteilija syvälle sieluunsa ja kokis ulkopuolisuuden tunteita ihmisenä muiden keskellä. Marilyn Monroelta se onnistui: olla yksinäinen vaan ei yksin.
Marilyn olikin oikea taitelija.

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

P

Quote from: Lalli IsoTalo on 30.10.2013, 10:18:20
Quote from: Ink Visitor on 30.10.2013, 09:55:36
Teosten keskeisiä käsitteitä ovat "kotimaa", "palaaminen" ja "kuuluminen".

Olen hämmentynyt.

Juutalaiset ovat kautta tunnetun historian olleet tämän maailman kiertolaisia, jotka ovat etsineet uutta kotimaata, ja unelmoineet palaamisesta luvattuun maahan.

Kai tässä jotenkin yritetään näyttää juutalaisten kärsimyksiä uusissa kotimaissa mamujen kautta? Että kaikki maahanmuuttajat ovat omalla tavallaan juutalaisia?

Mutta erona on se, että Suomeen roudattavalla vaihtoväestöllä on jo kotimaa, josta he lähtevät. Miten se lähteminen sopii palaamisen teemaan?

Ja kun mokutuksen kantavia ideoita on kansallisvaltioiden hävittäminen, miten kansallisvaltiot sopivat nyt ehdotetun projektin teemaan? Eikö tämä olekaan mokutusprojekti?

Olen hämmentynyt.

Katsos, islamiinkin ei käännytä, vaan "palataan". Uusi retoriikka on kieltämättä epäloogista ja hämmentävää.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Pöllämystynyt

Quote from: Ink Visitor on 30.10.2013, 09:55:36
Bartana sanoo pitävänsä kiinnostavana sitä, miten Suomessa on pyritty irtautumaan osasta menneisyyttä ja luomaan suomalainen identiteetti.

Tämä ja eräät muut kohdat ovat aika räikeää valehtelua. Suomessa ei ole pyritty "irtautumaan osasta menneisyyttä" kuin vasta monikultturismin myötä. Tämä muistuttaa jopa vihanlietsontaa esittäessään ja mitätöidessään maan toisen alkuperäiskansan etnisen identiteetin muita keinotekoisempana ja negaatioon perustuvampana. Mutta ei kannata ärtyä Bartanalle. Hän lienee monikultturistien antamien puolueellisten tietojen varassa, ja imenyt vaikutteensa viime vuosien suomalaisvastaisesta kampanjoinnista. Ei se ole hänen syynsä, ettei hänen saatavillaan ole ollut muuta aineistoa. Hän tuskin edes ymmärtää, että suomalaiset ovat harvalukuinen ja kulttuurisesti poikkeava, Euroopan valtakielistä täysin poikkeavaa, mutta saamensukuista kieltä puhuva alkuperäiskansa. Hän tuskin ymmärtää, että niin suomalaisten, kuin saamelaistenkin juuret Suomessa ulottuvat kauas esihistorian hämäriin. Hän ei ehkä ole jotenkin sisäistänyt suomalaisten roolia vuosisatojen aikana eurooppalaisten suurvaltojen ja mahtikansojen alistamana alkuperäiskansana.

Bartano myös näyttää uskovan viime vuosina esitetyt järjettömät väitteet, että suomalaiset yrittäisivät nähdä historiansa myyttiseksi sankaritarinaksi. Siksi hän näyttäisi ottavan osaa projektiin tämän sankaritarinan purkamiseksi. Kuitenkin nämä väitteet ovat itsessään perusteeton myytti, ja hänet on huijattu purkamaan jotain, jota ei edes ole.

Bartano ei taida tietää myöskään, että suomalaiset ovat poikkeuksellisen juutalaismyönteisiä sekä historiallisesti, että nykyisin. Maailmalta ei löydy montaa muuta etnistä ryhmää, jonka piirissä juutalaisiin suhtauduttaisiin yhtä suopeasti ja myönteisesti, ja juutalaisvastaiset salaliittohöpinät nauttisivat yhtä vähän suosiota.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Miniluv

Jael Bartana, pitäisikö Suomen ottaa mallia vaikkapa Israelin kansalaisuuden myöntämistä koskevasta lainsäädännöstä?
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

nollatoleranssi

Israelilainen videoartistihan tietää suomalaisen luonteenlaadun ja "true finn"-olemuksen. Perussuomalaisetkin ovat varmaankin erittäin tuttu porukka tälle israelilaiselle?

Kyse on selvästi jonkun tahon toimeksiannosta, jossa on kerrottu "totuus" jo etukäteen. Siitä samasta "totuudesta" on pitänyt artistin tehdä maksullinen taideteos ja puhua aiheen puolesta.

Idea on sinänsä ihan mielenkiintoinen, mutta tässä asiassa selvästikin häiritsee se, että miten tämä israelilainen ei puhu omalla suullaan, vaan jonkun muun tietojen varassa. Ne "tiedot" mitä hänellä ovat, niin eivät perustu omiin kokemuksiin tai näkökulmiin, vaan jonkun tahon antamaan tietoiseen propagandaan ja hänelle on maksettu niiden asioiden puolesta puhumisesta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Ink Visitor on 30.10.2013, 09:55:36
Bartana sanoo pitävänsä kiinnostavana sitä, miten Suomessa on pyritty irtautumaan osasta menneisyyttä ja luomaan suomalainen identiteetti.

Suomi-nimistä maantieteellistä aluetta ovat aina asuttaneet ihmiset, joilla on erilaiset etniset ja uskonnolliset taustat. Kantasuomalaisten ja suomenruotsalaisten lisäksi maassamme asuu alkuperäisväestönä saamelaisia sekä vähemmistöinä muun muassa romaneja, tataareja, suomenvietnamilaisia, -venäläisiä, -somaleja ja -virolaisia.

Avoin haku mukaan teokseen

True Finn on yhteisöllinen kokeilu, johon valitaan avoimen haun pohjalta seitsemän osallistujaa. He asuvat yhdessä viikon ajan talossa järven rannalla keskellä suomalaista talvea tammikuussa 2014.

Mukaan kutsutaan Suomessa asuvia ihmisiä, jotka edustavat erilaisia etnisiä taustoja, uskontoja ja poliittisia näkökantoja. Onko integraation käsite mahdollinen? Mistä suomalaisuus koostuu ja mitä se kellekin tarkoittaa?

Osallistujat suorittavat päivittäin tehtäviä, joiden perusteella joukosta valitaan True Finn – Tosi suomalainen 2014. Elämää talossa kuvataan ja lopputuloksena syntyy videoteos.

Osallistujaksi voi hakea kuka vain, joka kokee Suomen kodikseen, joka puhuu suomea sujuvasti ja on täysi-ikäinen.


Berliinissä asuva Yael Bartana tunnetaan valokuvista, elokuvista ja installaatioista, jotka käsittelevät kansallista identiteettiä. Lähtökohtana on hänen kotimaansa Israel.

Teosten keskeisiä käsitteitä ovat "kotimaa", "palaaminen" ja "kuuluminen". Ulkopuolisena taiteilija voi tarkkailla kotimaataan välimatkan päästä.

Uusimmissa teoksissaan Bartana hyödyntää 1930-luvun propagandaelokuvien kerronnan tapoja. Siten hän tutkii juutalaisten, puolalaisten ja muiden eurooppalaisten monimutkaisia historiallisia ja poliittisia suhteita.

Minnekkäs se sylttytehdas johtaa Suomessa, kun yhdistetään nämä lauseet:

- 1930-lukulaisuus (ketkäs tahot Suomessa ovat avoimesti huudelleet natseiksi ketä tahansa, samaan aikaan kun itse ovat nauttineet eduista ohi vähemmistöjen ja valtaväestön?)
- Israel (juutalaisuus ja heidän yhdistäminen yhteen "tiettyyn porukkaan" Suomessa - ilman minkäänlaista järjellistä selitystä)
- True finnit (Perussuomalaiset) ovat suurimman lyönnin kohteena (ei vain johtuisi kuuluisasta kielipoliittista näkemyksistä?)

Rahoittajatahot vain esiin teoksen taustalta, niin "voila". Siinä paljastuu se "todellisuus" ja teoksen "lähtökohdat".


Muutkin keskustelijat ovat selkeästi huomanneet "suunnan muuttumisen". Eli siinä missä aikaisemmin Suomen sanottiin olleen erittäin "sisäänpäinkääntynyt maa", niin nykyinen tulkinta heittääkin tilanteen aivan päinvastaiseksi eli Suomi on ollut "maahanmuuttajien maa".

Totuus lienee kuitenkin, että Suomessa on yritetty kaikin keinoin päästä irti siitä "häpeällisestä" baltilaisesta identiteetistä, johon osaltaan kuuluvat niin venäläiset, virolaiset, saamelaiset, suomalaiset jne.

Käytännössä siis Suomen identiteetti ei ole juurikaan muuttunut, mutta osa suomalaisista kokee siihen liittyvän niin suuren häpeän, että tätä "historiankirjoitusta" pitää muuttaa keinolla millä hyvänsä. Uusi slogan on "Vähemmistö(je)n Suomi".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Pöllämystynyt on 30.10.2013, 11:04:23
Mutta ei kannata ärtyä Bartanalle. Hän lienee monikultturistien antamien puolueellisten tietojen varassa, ja imenyt vaikutteensa viime vuosien suomalaisvastaisesta kampanjoinnista. Ei se ole hänen syynsä, ettei hänen saatavillaan ole ollut muuta aineistoa. Hän tuskin edes ymmärtää, että suomalaiset ovat harvalukuinen ja kulttuurisesti poikkeava, Euroopan valtakielistä täysin poikkeavaa, mutta saamensukuista kieltä puhuva alkuperäiskansa. Hän tuskin ymmärtää, että niin suomalaisten, kuin saamelaistenkin juuret Suomessa ulottuvat kauas esihistorian hämäriin. Hän ei ehkä ole jotenkin sisäistänyt suomalaisten roolia vuosisatojen aikana eurooppalaisten suurvaltojen ja mahtikansojen alistamana alkuperäiskansana.


Suomalaiset ovat olleet tosiaan pelinappuloita isommassa pelissä. Tietoinen suomalaisvastainen kampanjointi on antanut täysin väärin kuvan asioiden laidasta monille.

Suomessakin historiankirjoitus on "voittajien historiaa" ja sen takia siinä kovin vähän otetaan kantaa suomalaisuuteen itsessään.

Aihe olisi siis mielenkiintoinen, mutta sen käsittelemiseen otetaan jälleen kerran täysin yksipuolinen näkökulma. Eikä asiaa oikein helpota sekään, jos tautatiedot ovat niin hukassa kuin mitä ne ovat Bartanalla.


Quote from: Pöllämystynyt on 30.10.2013, 11:04:23
Bartano myös näyttää uskovan viime vuosina esitetyt järjettömät väitteet, että suomalaiset yrittäisivät nähdä historiansa myyttiseksi sankaritarinaksi. Siksi hän näyttäisi ottavan osaa projektiin tämän sankaritarinan purkamiseksi. Kuitenkin nämä väitteet ovat itsessään perusteeton myytti, ja hänet on huijattu purkamaan jotain, jota ei edes ole.

Suomessa ei nähdä suomalaisuutta itsessään mitenkään myyttisenä sankaritarinana. Ainoastaan nähdään Talvi- ja Jatkosota, jossa Suomi taisteli "ylivoimaista vihollista vastaan".

Tuossa onkin tietoisesti yritetty syöttää valheita suomalaisuudesta, kun kyse on pelkästään sotahistoriasta.

Osittain suomalainen identiteetti tosin perustuu näihin sotatarinoihin, koska viimeistään silloin Suomi osoitti olevansa "oma maansa" (ei Venäjän tai Ruotsin vallan alaisuudessa oleva valtio).


Quote from: Pöllämystynyt on 30.10.2013, 11:04:23
Bartano ei taida tietää myöskään, että suomalaiset ovat poikkeuksellisen juutalaismyönteisiä sekä historiallisesti, että nykyisin. Maailmalta ei löydy montaa muuta etnistä ryhmää, jonka piirissä juutalaisiin suhtauduttaisiin yhtä suopeasti ja myönteisesti, ja juutalaisvastaiset salaliittohöpinät nauttisivat yhtä vähän suosiota.

Suomen sotahistoriassa ainakin korostettiin sitä, että miten Suomi pyrki kaikin mahdollisin keinoin välttämään juutalaisten lähettämistä keskitysleireille, vaikka Suomi tarvitsi Natsi-Saksaa aikoinaan liittolaisekseen.

Muistelen kuitenkin että lopulta Suomestakin lähti 7 juutalaista keskitysleireille (tarkempi luku oli 8 ), vaikka Suomessa oli yli parituhatta juutalaista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Holokausti#Suomen_juutalaisv.C3.A4est.C3.B6

Historiallisesti ajatellen Suomi oli todella juutalaismyönteinen valtio.


Nykyisin Suomessa ei juurikaan juutalaisia noteerata. Oikeastaan ketään ei kiinnosta, koska he ovat liian tuntemattomia valtaosalle suomalaisista. Toki heitäkin käytetään silti keppihevosena propagandaan liittyen.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Katulamppu

Quote from: nollatoleranssi on 30.10.2013, 11:53:12
Nykyisin Suomessa ei juurikaan juutalaisia noteerata. Oikeastaan ketään ei kiinnosta, koska he ovat liian tuntemattomia valtaosalle suomalaisista. Toki heitäkin käytetään silti keppihevosena propagandaan liittyen.
Ehkä enemmänkin ovat integroituneet yhteiskuntaan muitten länsimaisten lailla kuin tuntemattomia. Keppihevosena ei varmaan ole kiva olla kumminkaan.

Pepe

Olisipa hauskaa nähdä Seppo Lehdon osallistuvan tuohon yhteisölliseen kokeiluun.  Saataisiin särmikkäämpää sanomaa ja värikkäämpää viihdettä.

Arvoton

Thrue finnski se ramppaa Cityconin kauppakeskuksissa, käy kirkossa, joka pohjautuu juutalaisen valopään touhuihin helvetin kauan sitten, lukee juutalaisten Kalevalaa, l. vanhaa testamenttia tai sen tapahtumia ainakin koulussa, katsoo juutalaisten studioiden jenkkileffoja Stillereineen, Schwimmereineen, W. Alleneineen, H.Fordeineen, Douglasineen jne. jne, kuuntelee Kissiä, Cohenia, M. Rungia, Knopfleria, Simon & Garfunkelia, jne. ja kahlaa kaikki miljoona tuntia Teeman loputtomia dokumentteja natseista.

Tossa olisi videopäiväkirjan aineksia hänestä.

huhha

Quote
Suomalaistaiteilijan teos tutkii juutalaista identiteettiä.
Taiteilija Ylmeri Pylkkönen ja JAHWE-nykytaidefestivaali kutsuvat osallistumaan Pylkkösen teokseen Echter Jude – tosi juutalainen.

Pylkkönen tarttuu teoksessaan päivänpolttavaan aiheeseen. Hän kysyy, mistä puhutaan kun puhutaan israelilaisesta identiteetistä juuri nyt.

Miten kansallis-uskonnollis-rasistinen juutalainen identiteetti toimii mukaan ottamisen ja pois sulkemisen välineenä? Millaisia mekanismeja löytyy Israelista? Voiko arabista tulla tosi juutalainen?
Pylkkönen sanoo pitävänsä kiinnostavana sitä, miten Israelissa on pyritty irtautumaan lähihistorian sotarikoksista ja alueiden ryöstöistä ja luomaan juutalainen, israelilainen identiteetti.

Israel-nimistä maantieteellistä aluetta ovat aina asuttaneet ihmiset, joilla on erilaiset etniset ja uskonnolliset taustat. Juutalaisten ja druusien lisäksi maassa asuu alkuperäisväestönä palestiinalaisia sekä vähemmistöinä muun muassa armenialaisia, etiopialaisia, libanonilaisia, venäläisiä, sudanilaisia ja syyrialaisia. Itse juutalaiset ovat kotoisin pimeän keskiajan Italiasta ja Kaukasukselta.

Avoin haku mukaan teokseen

Echter Jude on yhteisöllinen kokeilu, johon valitaan avoimen haun pohjalta seitsemän osallistujaa. He asuvat yhdessä viikon ajan talossa vesipulasta ja raketti-iskuista kärsivässä siirtokunnassa tammikuussa 2014.

Mukaan kutsutaan Israelissa asuvia ihmisiä, jotka edustavat erilaisia etnisiä taustoja, uskontoja ja poliittisia näkökantoja. Onko integraation käsite mahdollinen? Mistä juutalaisuus koostuu ja mitä se kellekin tarkoittaa? Miksei arabi tai sudanilainen paperiton voisi olla juutalainen?

Osallistujat suorittavat päivittäin tehtäviä, joiden perusteella joukosta valitaan Echter Jude – Tosi juutalainen 2014. Elämää talossa kuvataan ja lopputuloksena syntyy videoteos.

Osallistujaksi voi hakea kuka vain, joka kokee Israelin kodikseen, joka puhuu englantia auttavasti ja on täysi-ikäinen tai yksin tullut alaikäinen turvapaikanhakija.

Kansallinen identiteetti suurennuslasin alla

JAHWE-nykytaidefestivaali tuottaa yhden uuden taideteoksen julkiseen tilaan joka vuosi.

Berliinissä asuva Ylmeri Pylkkönen tunnetaan valokuvista, elokuvista ja installaatioista, jotka käsittelevät kansallista identiteettiä. Lähtökohtana on hänen kotimaansa Suomi.

Teosten keskeisiä käsitteitä ovat "kotimaa", "identiteetti" ja "kansallisvaltio". Ulkopuolisena taiteilija voi helposti ja mukavasti kyseenalaistaa juutalaisen valtion ja sen rasististen ja eksklusiivisten instituutioiden legitimiteetin.

Uusimmissa teoksissaan Pylkkönen hyödyntää 1930-luvun propagandaelokuvien kerronnan tapoja. Siten hän tutkii juutalaisten, palestiinalaisten ja muiden Lähi-Idän asukkaiden monimutkaisia historiallisia ja poliittisia suhteita ja vertaa näitä juutalaisten Eurooppa-suhteeseen.

Pylkkönen herätti kohua 54. Venetsian biennaalin aikana videoinstallaatiollaan "And Judah Will Be Liberally Sodomized", joka dokumentoi taiteilijan perustaman poliittisen ryhmittymän toimintaa. Ryhmän tavoitteena on kotiuttaa 10 miljoonaa palestiinalaista takaisin kotiseuduilleen Israeliin.

JAHWE-nykytaidefestivaali tuo ensimmäistä kertaa Ylmeri Pylkkösen teoksia nähtäväksi Israeliin. Pylkkösen teoksia on esitetty eri puolilla maailmaa merkittävissä biennaaleissa ja museoissa.

http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kulttuuriuutiset/3070610/oletko-sina-true-finn

http://www.ihmefestival.fi/ohjelma/ihme-teos-2014/

Noin. Kuulostaa itse asiassa melko uskottavalle.

Ink Visitor

True Finn -projekti antaa suomalaisuudelle uudet kasvot
Israelilaistaiteilija Yael Bartana haluaa määritellä kansallisen identiteetin uusiksi.

"Mustat tähdet valoa ei tuo. Ahdistaa, henkeä ei saa..."
Kahdeksan henkilöä on kerääntynyt lipputangon ympärille laulamaan. Laulu on heidän itse sanoittamansa. Se on Suomen kansallislaulu, uusi Maamme-laulu.
Samaan aikaan kelta-sini-vihreä-valkoinen lippu nousee salkoon. Välillä se sotkeutuu lippunaruun. Sitten taas jatketaan.
Komugi Ando, Mustafe Hagi, Stanislav Marinets, Anna Miettinen, Tiina Pirttilahti, Martin-Eric Racine, Peter Rosvik ja Tuisku Torkkeli ovat viettäneet yhdessä viikon hirsihuvilassa Kirkkonummella. Ympärillä aukeaa suomalainen järvenrantaidylli.

Nyt on viikon viimeinen päivä, sunnuntai. Kotiinlähdön aika.
Kelta-sini-vihreä-valkoinen lippu nousee tasaisin vedoin ylemmäs salkoon. Kansallislipunkin ryhmä on suunnitellut yhdessä.
"Lausumme kiitoksen Suomen maasta ihanasta. Talkoovoimin yhdessä eteenpäin..."

Suomen-somali Mustafe Hagi vetää viimeisiä vetoja lippunaruista. Hänet on valtuutettu kunniatehtävään. Yksi unelma on täyttynyt.
Hagilla on Härmän miehen kansallispuku yllään. Kun lippu osuu nuppiin, hän kiinnittää narut tiukasta knaapiin ja pistää kätensä sydämensä päälle.

Kaikki katsovat ylös, kohti taivasta.
"Hei, te lauloitte kaikki kaksi nuottia yli!" Martin-Eric Racine pudottaa porukan maan pinnalle.

Hirsihuvilan alakerrassa on oleskelutila ja pieni videoruutu. Siitä voi seurata, mitä yläkerrassa tapahtuu.
Nyt siellä kuvataan.

On viikon ensimmäinen päivä, maanantai.
Ruudulle ilmestyy miehen hahmo. Hän on Jari Ehrnrooth, kirjailija ja kulttuurintutkija.
Komugi, 27, Mustafe, 31, Stanislav, 29, Anna, 32, Tiina, 45, Martin-Eric, 44, Peter, 45 ja Tuisku, 25, istuvat olohuoneessa Ehrnroothin ympärillä.
Ehrnrooth kertoo heille tarinan. Hänen esi-isänsa muutti Baltiasta Suomeen 1500-luvun lopulla. Tämän poika meni opiskelemaan Turun akatemiaan ja valmistui oikeustieteilijäksi.

"Voi sanoa, että olen tosisuomalainen", hän toteaa ruudussa.

Ehrnroothin takana näkyy julisteita. Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli, Albert Edelfeltin Leikkiviä poikia rannalla, Akseli Gallen-Kallelan Kullervon sotaanlähtö.
"Myös te kaikki olette tosisuomalaisia. Kysymys on siitä, minkälaisia tosisuomalaisia te olette."

Kahdeksan hengen porukka on päätynyt asumaan samaan taloon avoimella haulla. He edustavat eri kulttuurisia vähemmistöjä Suomessa. Mukana on ortodoksi, muslimi ja luterilainen.
Nyt te olette kuin kansakunta, joka aloittaa alusta, Ehrnrooth muotoilee.
Hän jakaa tehtävät. Talon asukkailla on viikko aikaa tutustua toisiinsa. Sinä aikana heidän on synnytettävä tosisuomalainen manifesti, tosisuomalainen kansallislaulu ja tosisuomalainen kansallislippu.
"Uuh", joku talon asukkaista huokaisee.

Taloon majoittuneet suomalaiset ovat taiteilija Yael Bartanan uuden elokuvan True Finn – Tosi suomalainen päähenkilöitä.
Helsinkiläinen IHME-nykytaidefestivaali tilasi teoksen häneltä.

Israelilaissyntyinen Bartana, 43, on yksi tämän hetken kiinnostavampia kansainvälisiä nykytaiteilijoita. Hän on tutkinut teoksissaan – valokuvissa, elokuvissa ja installaatioissa – kansallisen identiteetin rakentumista.
Suomalaisesta kansallisesta identiteetistä hän ei tiennyt vielä pari vuotta sitten mitään. Siksi hän on nyt tässä talossa, keskellä suomalaista maisemaa.
Talo toimii Bartanalle jonkinlaisena suomalaisuuden laboratoriona.
Tuisku on kantasuomalainen, ja suomenkielinen. Silti hän kokee kuuluvansa Suomessa vähemmistöön. Se johtuu siitä, että hän on asunut koko elämänsä ruotsinkielisessä saaristossa.
Ukrainalais-venäläis-virolainen Stanislav on muuttanut Suomeen noin kymmenvuotiaana. Mustafe tuli samanikäisenä Suomeen Somaliasta perheensä kanssa.
Ruotsinkielinen Peter on syntynyt Suomessa mutta asunut Ruotsissa ja kaivannut aina takaisin Suomeen. Nyt hän asuu Tampereella. Ruotsissa hän kokee olevansa "suomalaisjävla", Suomessa "ruotsalaisjävla".
Tiina edustaa Suomen noin 10 000 hengen romaniväestöä, Anna vähemmistöjä yleensä, Marc-Eric on quebecinsuomalainen.

Mitä mieltä olette tehtävistä, joku kysyy. Ne herättävät varmasti erimielisyyttä, Mustafe uskoo.

Yksi muistuttaa, että yhteinen lippu ja kansallislaulu ovat tapoja rakentaa identiteettiä, erityisesti sodan aikana.
"En ymmärrä, miksi pitää vetää rajoja ja tehdä lippuja", Komugi protestoi lattialla. Hän on syntynyt Japanissa.
"Kun olin koulussa, pysyin aina mykkänä, kun laulettiin Japanin kansallislaulua. Japani on aika pimeä maa."

True Finn -elokuvaa kuvataan tositelevisiomaisesti ilman selkeää käsikirjoitusta.
Elokuva tuo mieleen hollantilaisen Big Brother -formaatin, jossa kilpailijat asuvat muusta maailmasta eristetyssä talossa.
Myös tämä elokuva huipentuu voittajan valintaan. Viikon lopulla tiedetään, kuka ryhmästä on True Finn, tosisuomalainen.

Idean elokuvaansa Bartana sai perussuomalaisten vaalivoitosta vuonna 2011. Hän kiinnostui puolueen tarpeesta korostaa vahvaa suomalaista identiteettiä – ja omaa tosisuomalaisuuttaan.

"Oli kiehtovaa ajatella, että jos en äänestäkään tätä puoluetta, en ehkä ole tosisuomalainen", hän sanoo.
Bartana itse pitää kansallista identiteettiä ideologisena, kuvitteellisena rakennelmana. Hän muistuttaa, että kansallinen identiteetti toimii myös poissulkemisen välineenä. Sen ulkopuolelle jäävät usein juuri vähemmistöt.
Kuvausten aikana Bartana tarkkailee hiljaa vierestä. Hän ei halua ohjailla tapahtumien kulkua mitenkään.

Kumman valitset, synnyinmaan vai Suomen, joku kysyy Marc-Ericiltä ruudussa. Hän on syntynyt Quebecissä, Kanadassa.
"Suomen", hän vastaa erinomaisella suomen kielellä. Se on jo parempi kuin hänen äidinkielensä ranska.
"Synnyinmaa on vain synnyinmaa. Päätin jo ihan lapsena, etten jää sinne."


Ryhmä tekee taas tehtäviä. Nyt he käsittelevät ulkopuolisuuden kokemuksia psykodraaman keinoin.
Jokainen rakentaa tilanteen, jossa on kokenut itsensä ulkopuoliseksi Suomessa.
Mustafe kertoo tositapahtuman siitä, kun hän pelasi lapsensa kanssa sählyä. Muut vanhemmat tulivat ja ottivat lapsensa pois kentältä. Mustafe siirtyi pelaamaan lapsensa kanssa toiseen paikkaan. Sielläkin vanhemmat vetivät oman lapsensa pois.
Romanipukua käyttävä Tiina kertoo työhönottotilanteista, joissa häntä ei edes huomattu. Stanislav kertoo koulukiusaamisesta. Häntä ryssiteltiin, mutta opettaja ei puuttunut tilanteeseen mitenkään.

True Finn -elokuvan avulla Bartana haluaa esittää kysymyksiä, jotka ovat Suomessa juuri nyt hyvin ajankohtaisia.

Kuka meistä on itse asiassa suomalainen? Voiko myös maahanmuuttajasta tulla suomalainen? Mitä voisi olla uusi suomalaisuus? Hän haluaa luoda uudenlaista määritelmää suomalaisesta identiteetistä. Tai ainakin vahvasti kyseenalaistaa nykyistä.
Kuulumisen käsite askarruttaa Bartanaa. Mihin me tunnemme kuuluvamme? Kuulummeko sinne, minne synnyimme?
Entä jos emme tunne kuuluvamme minnekään?
Bartana asuu nykyisin Berliinissä. Hän on Israelissa syntyneiden vanhempien tytär. Hänen isovanhempansa ovat Itä-Euroopan juutalaisia.
Hän ei tunne kuuluvansa varsinaisesti millekään maantieteelliselle alueelle. Kuuluminen johonkin tarkoittaa hänelle lähinnä tapaa luoda yhteisö ympärilleen.
Myös True Finn -elokuvallaan hän haluaa kysyä, voiko olla toista tapaa luoda johonkin kuulumisen tunne kuin kansallisvaltio.
"Taiteilijana olen etuoikeutettu, että voin esittää näitä kysymyksiä. Kansalaisena minulla on oikeus toivoa myös muutosta."

Elokuvan työryhmän jäseniä pyörii alakerrassa. Siellä on myös Illa Ben-Porat.
Hän on diaspora-tutkija Tel Avivista. Ben-Porat on tutkinut venäjänkielisten juutalaisten diasporaa eli hajallaan asumista Israelissa ja Venäjällä.
"Kansallisuuden konsepti on asia, joka on aina neuvoteltavissa. Sen rajoja me yritämme täällä selvittää", hän sanoo. Hän kuuluu Bartanan luottotyöryhmään.
Ben-Porat istuu sohvalla ja katsoo pientä videoruutua.
He ovat eksperttejä, hän sanoo ja osoittaa ruudusta yläkerrassa olevia asukkaita. Anna ja Tuisku valmistavat keittiössä maksakastiketta.

Pian syödään ensimmäinen yhteinen päivällinen.
"Tulisiko meistä perhe, jos olisimme autiolla saarella", joku kysyy ruokapöydässä.
Ennen elokuvan tekoa Bartana opiskeli Suomen sodat, perehtyi historiaan ja tapasi suomalaisten vähemmistöjen edustajia. Hän oppi, että Suomessa on vanhoja ja uusia vähemmistöjä.
Sen jälkeen hänen näkemyksensä Suomesta muuttui.
"Täältä löytyivät aivan samat mekanismit kuin muualtakin, vaikka tämän piti olla maailman homogeenisin valtio."
Hän yllättyi alkuperäisväestön eli saamelaisten kohtelusta ja pitkään maassa asuneen mustalaisväestön väheksynnästä.
Ben-Poratin mielestä tärkeä kysymys on, ketkä olivat alkuperäisiä suomalaisia. Suomi-nimisellä maantieteellisellä alueella on aina asunut eri etnisistä ja uskonnollisista taustoista olevia ihmisiä.
Siksi hän ei ymmärrä, miksi perussuomalaiset "tekevät niin paljon töitä pitääkseen suomalaista identiteettiä kasassa". Miksi he kokevat itsensä niin uhatuiksi?
"Suomessa monet ihmiset kokevat, etteivät he ole hyväksyttyjä. Missä on siis se yhtenäinen Suomi?"

True Finn on myös komedia siitä, mitä taloon kutsutut henkilöt ajattelevat toisistaan.
He sanailevat talossa tähän tapaan:
"Mun mielestäni hän ei ole somalialainen."
"Hän on suomalainen."
"Hän saa olla, mikä hän haluaa."

Se että somalimies asuu samassa talossa romaninaisen kanssa, oli Yael Bartanan mielestä kiehtova ajatus.
Talossa asukkaat puhuvat paljon ja avoimesti. Materiaalia kertyy noin 80 tuntia.
"Ennen kaikkea haluan antaa heille tilaa ilmaista itseään", Bartana toteaa.
Hän tietää, että väkivaltaa luo se, etteivät ihmiset saa ilmaista vapaasti itseään.
Tiina sanoo, että kokee itsensä tosisuomalaiseksi. Ongelma on se, että ympäristö ei pidä häntä sellaisena.

Bartana itse oppi tuntemaan eri kulttuuritaustaisia ihmisiä suorittaessaan asepalvelusta Israelissa.
Hän uskoo, että taide voi oikeasti muuttaa todellisuutta. Siksi hän vie mielellään teoksiaan nähtäväksi taidekentän ulkopuolella. Jotta myös ihmiset, jotka eivät kuulu "samalle poliittiselle kentälle" voisivat nähdä niitä.
"Vaikka poliittiset näkemykset ovat erilaisia, myös konfliktin aikana dialogin pitää jatkua. Konflikti on tila, josta pitää mennä eteenpäin."

Yael Bartana on tullut tunnetuksi provosoivista teoksistaan.
Vuonna 2011 hän kohautti Venetsian biennaalissa, kun hän toi Puolan paviljonkiin videoinstallaationsa And Europe Will be Stunned.
Elokuva käsitteli Puolan juutalaisten historiaa Euroopassa kuvitteellisen poliittisen Jewish Renaissance -liikkeen (JRMiP) kautta. Liikkeen tavoitteena on palauttaa 3,3 miljoonaa juutalaista takaisin Puolaan, esi-isiensä maahan.

Bartanan päätelmä oli, ettei Israel ole ainoa "luvattu maa" juutalaisille, eikä välttämättä edes paras mahdollinen kotimaa. Puolassa elokuva sai aikaan vilkkaan keskustelun. Israelin presidentti jätti Puolan paviljongin väliin vieraillessaan Venetsian biennaalissa.
2012 Bartana perusti oikeasti JRMiP-nimisen poliittisen liikkeen. Sen ensimmäinen kongressi pidettiin Berliinissä.
Yael Bartanan teokset ovat jo itsessään tekoja. Sitä on myös True Finn. Taiteilija haluaa antaa eritaustaisille ihmisille mahdollisuuden synnyttää jotakin yhdessä.
Bartana yllättyi siitä, miten vahvasti patriotismi oli läsnä koko viikon ajan.
Osallistujat olisivat voineet sanoa, etteivät halua tehdä lippua tai haluavat pitää vanhan.
"Olisin sanonut fine. Tämä ei ole armeija, heitä ei olisi rangaistu siitä."

On viikon neljäs päivä, torstai. Mustafe on lukenut aamurukouksensa järven jäällä. Bartana seuraa kuvausryhmineen vieressä.
Lauantaina he pilkkivät. Ulkona on kymmenen astetta pakkasta. Kaikki eivät uskalla tulla jäälle, mutta Mustafe on innoissaan.
"Mustat tähdet, valoa ei tuo, ahdistaa, henkeä ei saa..." kaikuu ylhäältä alakertaan.
Ryhmä on saanut valmiiksi Suomen kansallislaulun. Pessi Levanto on säveltänyt musiikin. Nyt teosta harjoitellaan pianon säestyksellä ensimmäistä kertaa.
Jokainen sai ehdottaa lauluun yhtä lausetta tai muutamaa sanaa.
Peter ehdotti mustia tähtiä, jotka eivät tuo valoa. Tuisku ajatusta neidosta, jonka ei tarvitse korjata helmaansa. Komugi kauniita järviä, jotka heijastavat mieliä.
Ongelmia alkaa syntyä. Nyt heidän pitäisi sovittaa näkemykset Suomesta ja suomalaisuudesta yhteen. Tähänkö yhteiselo nyt tyssää?
Kaikki onnistuu yli odotusten. Tiina toivoo lauluun sanaa Luoja, mutta se ei saa kannatusta. Joku ehdottaa tasa-arvon nimissä mukaan sanaa homoseksuaalisuus. Sekin hylätään. Kulttuuritaustansa takia osa ryhmästä ei voisi lausua koko sanaa ääneen.
Tilanne yllättää myös Bartanan. Näkemänsä perusteella hän uskoo, että monikulttuuriset tilanteet voivat toimia, ainakin utopiatasolla.
"Erityisissä olosuhteissa, joissa ihmisillä ei ole stressiä tai taloudellisia huolia, niin kuin täällä talossa", hän sanoo.

Illa Ben Porat on samaa mieltä. Hän sanoo, että ole koskaan aiemmin nähnyt, että monikulttuurisuus toimisi. "Tässä näin sen."
Kaikki laulavat alakerrassa päähenkilöiden mukana. "Suomen maasta... ihanasta", Ben Poratkin tapailee.
"Nyt with a feeling!" Pessi Levanto kannustaa yläkerrassa.

'Käy! Hiljaisuutta!"
On yhteisen viikon viimeinen päivä, sunnuntai. Talon asukkaat ovat pitäneet vaalipuheensa heti aamusta. Nyt he äänestävät joukostaan tosisuomalaisen, True Finnin.
Kuusi heistä on jo äänestänyt. Sitten on Tiinan vuoro. Hän kirjoittaa pahvilapulle Stanislav.
"Stanislavista löytyy suomalaista sisukkuutta ja vaatimattomuutta. Kaikkea sitä, mitä Suomi tarvitsee. Hän on ihan selkeä suomalainen, True Finn..."
"Uusiksi!" kuvaaja Iddo Soskolne huutaa. Kohtauksesta tehdään useita ottoja. "Tämä on niin raskasta. Minulla on ylläni näyttelijänpuku", Tiina heittää huulta romanipuvussaan.
Lopuksi on Komugin vuoro. Hänellä on musta mekko.
Komugi ei ota lappua käteensä. Hän on hetken aivan hiljaa. Hän vetää henkeä.
"En mielistele enää. Joten haistakaa paska. En äänestä ketään", hän toteaa.
"Anteeksi kaikille!"
Kuvausryhmä supisee hetken keskenään. Heille tulkataan vastaus. Bartana nostaa käden pystyyn ja sanoo hiljaa ohi kulkiessaan: "Pidän hänestä."
"Tämä on kyllä oudoin tositv-ohjelma, jonka olette koskaan nähneet", hän sanoo hymyillen.

Bartana vetäytyy hetkeksi toiseen huoneeseen miettimään äänestystulosta. Tilanne on 2–2. Kamerat eivät enää käy.

Tulos on yllättävä. Kaksi äänestää kaikkia: Martin-Eric ja Anna. Tiina äänestää Stanislavia. Stanislav Peteriä. Peter Mustafea. Mustafe Komugia. Komugi ei ketään. Tuisku Mustafea. Kaksi äänestää samaa henkilöä.
"Siinä, että joku valitsee kaikki ja joku ei ketään, on minusta jotain hyvin kaunista", Bartana sanoo äänestyslaput käsissään.
"Siis Mustafe, tosi hyvä! Hän on True Finn."
Mustafe Hagi lähtee nostamaan kelta-sini-vihreä-valkoista lippua salkoon. 


Ihme-teoksen True Finn – Tosi suomalainen, maailmanensi-ilta ja ainoa esitys 31.3. Bio Rexissä. Teos on katsottavissa Yle Areenassa 31.3.–31.7.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/kuvataide/true-finn-projekti-antaa-suomalaisuudelle-uudet-kasvot/?shared=35494-9ff31a7c-500


If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Tabula Rasa

Eli puku tekee miehen? Eivät teot? Mokusuomi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Marija

#15
Ja taas suomalaista alkuperäisväestöä pilkataan.
Nyt nuo ovat varastaneet meiltä jopa perussuomalaisuuden nimen ja joukolla häpäisevät sitä.
Myös kansallispukujamme. Kaikkea suomalaisille pyhää.

Mamu-toimintaan kuuluu oleellisena suomalaisväestön pilkkaaminen ja häpäisy, eikä hämmästytä yhtään, että juuri joku Baltiasta tullut, "suomenruotsalainen" Ehrnrooth on tätä toimintaa johtamassa.

Nuo eivät ole suomalaisia millään mittapuulla. Miksi joku israelilainen haluaa tehdä tällaista Suomen kansaa vastaan, loukata meitä?

normi

Bartana... äänestään True Finnejä ja olen Israelin ja yleensäkin juutalaisten puolella. Onko se sinulle ongelmallista Yael?
Impossible situations can become possible miracles

Marius

#17
Vastauksena otsikkoon: olen.
Mitä muuta voisin olla?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

normi

Quote from: Marija on 28.03.2014, 12:13:24Miksi joku israelilainen haluaa tehdä tällaista Suomen kansaa vastaan, loukata meitä?
Jos se on vaan sellainen rasisti? Niitähän on muuallakin kuin SUomessa kertovat viimeisimmät tutkimukset...
Impossible situations can become possible miracles

IDA

Quote
Israelilaistaiteilija Yael Bartana haluaa määritellä kansallisen identiteetin uusiksi.

Tekeekö hän työtä sen puolesta, että mekin voisimme saada Israelin kansalaisuuden? Aika huimaa, jos niin on.
qui non est mecum adversum me est

Onnikka

#20
Ok, ei ole semmosta nappia mistä poistetaan vaikka vanha oli mihin vastasin. Antaa olla vaan, ei siinä mitään, muttanin miten näin vanhat voi pysyä.
Quote from: Ink Visitor on 30.10.2013, 09:55:36
Israelilaistaiteilijan teos tutkii suomalaista identiteettiä.
Mikä lie, mutta jos pääsisi lämpöseen israeliin asuun niin mikäs siinä sitten.
Vaikka tatuoida kunnon hakaristi päähän sitten jos sen vaatisi.
Quote from: IDA on 28.03.2014, 12:18:22
Quote
Israelilaistaiteilija Yael Bartana haluaa määritellä kansallisen identiteetin uusiksi.

Tekeekö hän työtä sen puolesta, että mekin voisimme saada Israelin kansalaisuuden? Aika huimaa, jos niin on.
Tätä kannattaisin. Josko vaihdettaisiin puolet heitin pikkumaasta puolet meitin isoon, niin kannattaisin.
Ei palelisi siellä. Ahvenenmaasta alkaen ja katsottuna länteen puolet voitaisiin antaa?
Sieltä myös sitten läntinen osa Suomelle.

Marija

Quote
Suomi-nimistä maantieteellistä aluetta ovat aina asuttaneet ihmiset, joilla on erilaiset etniset ja uskonnolliset taustat.Kantasuomalaisten ja suomenruotsalaisten lisäksi maassamme asuu alkuperäisväestönä saamelaisia sekä vähemmistöinä muun muassa romaneja, tataareja, suomenvietnamilaisia, -venäläisiä, -somaleja ja -virolaisia.

Täähän on aivan puutaheinää ja valhetta.

Lisäksi tuo mamujoukko haluaa sekoittaa perussuomalaisuus-käsitteen, niin että ulkomailla ei ymmärrettäisi keitä perussuomalaiset ovat.

Näin paljon mamut meitä vihaavat. Nyt tuli uusi, leveä juopa takaisin meidän ja mamujen välille. He itse osoittavat nauravansa meille. Miksi tuon Afrikan neekerin pitää häpäistä pohjalaisen miehen kansallispuku, hänessä ei ole mitään pohjalaista? Edes savolainen ei laittaisi päälleen vieraan heimon pukua, mutta mamut eivät kunnioita ketään.

Miniluv

Quote from: IDA on 28.03.2014, 12:18:22
Quote
Israelilaistaiteilija Yael Bartana haluaa määritellä kansallisen identiteetin uusiksi.

Tekeekö hän työtä sen puolesta, että mekin voisimme saada Israelin kansalaisuuden? Aika huimaa, jos niin on.

Voi olla, mutta näissä kuvioissa Israelin lahjat Suomelle ovat aika huimaa porukkaa. Edellinen taisi olla Umayya Abu-Hanna.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Maailmanmies

Quote from: Miniluv on 28.03.2014, 12:26:29
Quote from: IDA on 28.03.2014, 12:18:22
Quote
Israelilaistaiteilija Yael Bartana haluaa määritellä kansallisen identiteetin uusiksi.

Tekeekö hän työtä sen puolesta, että mekin voisimme saada Israelin kansalaisuuden? Aika huimaa, jos niin on.

Voi olla, mutta näissä kuvioissa Israelin lahjat Suomelle ovat aika huimaa porukkaa. Edellinen taisi olla Umayya Abu-Hanna.
Israelilaissa ei liene isompia ongelmia jos nämä eivät ole arabeja.

Marija

Pari päivää sitten muslimit tällä foorumilla väärinkäyttivät ja loukkasivat yritystäni luoda edes jonkinlainen luottamus ja ystävällisyys meidän välillemme. Loukkauksen jälkeen ylitin itseni jo toistamiseen ja suostuin selvittämään asian suomalaisen muslimin kanssa ja toivotinpa hälle lopuksi jopa rauhaa, "salaam".

Tästä tuskin toivuttuani, tänne tuodaan näytille mamujen viimeisin vihatyö, nyt perussuomalaisuuttamme vastaan!

Anteeks vaan, mutta tässä loukkauksessa ei auta Jääkärimarssia vähempi:

http://www.youtube.com/watch?v=D7b8E2lgLY4

Mehud

Jännää että tosi suomalaisuutta ei koskaan voi määritellä Tosi Suomalainen, vaan määrittelyyn tarvitaan aina joko ulkomaalainen, vasemmistolainen, vihreä tai muu suvaitsevaisuus-sokea. Tosi suomalaisuuteen pitää aina väkisin lisätä mausteita maailmalta, jotta arvio suomalaisuudesta on "virallinen".

"Virallisen" arvion mukaan 10 vuotta maassa asunut musta mies voi olla tosi suomalainen, mutta sukupolvia suomessa asunut ja syntynyt valkoinen hetero ei voi määritellä suomalaisuutta. Etelänhedelmä voi toitottaa olevansa tosi suomalainen ja media hehkuttaa tätä estottomasti. Jos valkoinen hetero määrittelee suomalaisuutta, niin väitetään että hän pyrkii omimaan suomalaisuuden itselleen. Musta mies kun määrittelee suomalaisuutta, niin hänen lausuntonsa on aivan oikea arvio suomalaisuudesta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Blanc73

QuoteBartana hyödyntää 1930-luvun propagandaelokuvien kerronnan tapoja

Ai, taas näitä juttuja. *haukotus*
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Mangustin

Ainakin on näyttävästi markkinoitu taide-tositeevee -rojekti. Varmaan pari viikkoa on spårat ja bussit ajelleet kyljet TruuFinn-tapetoituna. En kykene uskomaan, että maksava yleisö ennenpitkää rahoittaisi massiivisen markkinoinnin, kuvausryhmän, mökkivuokran jne kustannukset. Joku apuraha on taustalla oltava, olisi kiva tietää paljonko ja keneltä.

Quote from: Marija on 28.03.2014, 12:13:24Miksi joku israelilainen haluaa tehdä tällaista Suomen kansaa vastaan, loukata meitä?
Onko vasemmistolaisempaa ja mokuttavampaa kansaa maan päällä? Ehkä Väli-Amerikan latinot, mutta ne ei sentään vihaa itseään.

Yaelit on kaikki feministejä, ne on kasvatettu siihen pienestä pitäen.

Roope

Olikos elokuvan rahoituksesta jossain jotain? Konsepti haiskahtaa taas vahvasti Ylen tuottaja Erkko Lyytiseltä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Mehud

""Ennen kaikkea haluan antaa heille tilaa ilmaista itseään", Bartana toteaa.
Hän tietää, että väkivaltaa luo se, etteivät ihmiset saa ilmaista vapaasti itseään."


Aluksi Bartana sanoo ettei halua ohjata ryhmää, mutta sitten HÄN antaa tilaa ryhmäläisille ilmaista itseään. Jos HÄN ei olisi antanut tilaa ilmaista itseään, niin olisiko sitten syntynyt väkivaltaa, jota hän sanoi syntyvän jos ihmiset eivät saa ilmaista vapaasti itseään. Onneksi HÄN oli paikalla myöntämässä tilaa ilmaista itseään. Minkäköhänlainen tappelu olisi tullut ilman häntä?
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!