News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Pelihahmon ihonväri vaikuttaa pelikokemukseen

Started by Ink Visitor, 25.03.2014, 15:57:02

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Mitä tapahtuu, jos valkoihoinen pelaaja käyttää mustaihoista avatarta pelatessaan aggressiivista peliä? Tuoreen tutkimuksen tulokset herättävät kysymyksiä.

Ohio State Universityn tutkimuksessa selvisi, että tummaihoisella hahmolla pelatessaan pelaajat ovat tavallista aggressiivisempia pelin jälkeen ja suhtautuvat negatiivisemmin tummaihoisiin. Tutkija Brad Bushmanin mukaan tummaihoisella hahmolla pelaaminen vahvistaa vaaleaihoisten stereotypioita.

- Medialla on valta vahvistaa ennakkoluuloa siitä, että tummaihoiset ovat väkivaltaisempia, ja se selkeästi näkyy videopelejä pelatessa, Bushman kertoo.

Tutkijan mukaan tummaihoinen henkilö on lähes aina peleissä myös väkivaltainen hahmo, mikä vaikuttaa myös pelaajan käytökseen tällaisella hahmolla pelatessaan.

Yhdessä tutkimuksen kokeista koehenkilöt pelasivat vapaaottelu- ja nyrkkeilypeliä, joissa pelaajalle annettiin joko vaalea- tai tummaihoinen hahmo. Tämän jälkeen henkilöt tekivät implisiittisen assosiaatiotestin, jossa henkilöiden kuvia asetettiin joko aseiden tai harmittomien esineiden pareiksi. Testissä kävi ilmi, että tummaihoisella hahmolla pelanneet yhdistivät mielessään aseen ja tummaihoisen useammin kuin muut.

- Yleensä vähemmistön edustajan rooliin asettautuminen on hyvä asia empatian heräämisen vuoksi. Mutta median vuoksi vaaleaihoisilla ei ole realistista kuvaa tummaihoisista. Sen vuoksi ei ole hyväksi hypätä murhaajan rooliin näissä peleissä, joissa tummaihoinen hahmo on usein väkivaltainen, Bushman huomauttaa.

http://www.terve.fi/teini/75915-pelihahmon-ihonvari-vaikuttaa-pelikokemukseen

http://medicalxpress.com/news/2014-03-black-avatar-affects-white-video.html
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Tabula Rasa

Mitenkäs se olikaan. Perustotuuksia ettei erivärisillä ihmisillä ole mitään eroja. Liekkö olisi aihetta perustaa standardiargumenttien lisäksi standarditotuuksien välilehti. Näitä kyseenalaistamattomia totuuksia kun on enemmänkin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Onnikka

Itsehän varmaankin käyttäisin jotain seksikästä naishahmoa jos peliä pelaisin.  :P
Ihan vaan sillä että kivempi katsella.  :P
En kyllä tahtoisi mitään tappelupelejä pelata silti.

Ehkä he pitävät enempi tummien poikien katselusta ketkä semmosia laittelevat.

Tabula Rasa

Quote from: Onnikka on 25.03.2014, 16:34:47
Itsehän varmaankin käyttäisin jotain seksikästä naishahmoa jos peliä pelaisin.  :P
Ihan vaan sillä että kivempi katsella.  :P

Ehkä he pitävät enempi tummien poikien katselusta ketkä semmosia laittelevat.

Toinen sitten tietysti jo on masokisti ja valitsee mustan hahmon, liekö kyseessä rasismi jos nauttii ko hahmon turpaanotosta:D?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Onnikka

On myös mahdollista että jostain ihme syystä tutkijoille on erehdytty antamaan tutkimusrahaa johonkin turhanpäiväiseen. Eihän semmoista kovin usein onneksi satu.  :P

Mursu

Quote from: Ink Visitor on 25.03.2014, 15:57:02
Mitä tapahtuu, jos valkoihoinen pelaaja käyttää mustaihoista avatarta pelatessaan aggressiivista peliä? Tuoreen tutkimuksen tulokset herättävät kysymyksiä.

Ohio State Universityn tutkimuksessa selvisi, että tummaihoisella hahmolla pelatessaan pelaajat ovat tavallista aggressiivisempia pelin jälkeen ja suhtautuvat negatiivisemmin tummaihoisiin. Tutkija Brad Bushmanin mukaan tummaihoisella hahmolla pelaaminen vahvistaa vaaleaihoisten stereotypioita.

Ai nyt tämä ei kerrokaan mustista. Kun rikkaiden itsekkyyttä testattiin peleillä, joissa osa pelaajista teeskenteli rikasta, johdettiin siitä heti tulos, että pelaajien itsekkyys kertoi rikkaiden itsekkyydestä, eikä pelaajien ennakkoluuloista. Minulle heti tuli mieleen vertaus, että mustien väkivaltaisuutta tutkittaisiin pyytämällä ihmisten leikkiä mustia.

Tässä on esimerkki tuollaisesta leiki rikasta- tutkimuksesta:

http://nymag.com/news/features/money-brain-2012-7/

Brandöt

Quotemedian vuoksi vaaleaihoisilla ei ole realistista kuvaa tummaihoisista
Tämän kyllä allekirjoitan - niin hyvässä kuin pahassakin. Se, että median (ylipäätään tiedotuksen) keinoin pyritään vaikuttamaan ihmisten mielikuviin ihmisryhmistä tai asioista, ei aina välttämättä toimi halutulla tavalla. Vaikutus voi olla jopa päinvastainen. Siksi kannattaisi keskittyä vain mahdollisimman puolueettomasti toteamaan tosiasiat, ja pyrkiä jättämään kaikenlaiset kuvailevat ilmaisut vähemmälle. Se on median aivan perustehtävä.

Mielenkiintoinen tutkimus muuten.

Tragedian synty

Quotemedian vuoksi vaaleaihoisilla ei ole realistista kuvaa tummaihoisista

Minullakin on se käsitys, että media tarkoituksellisesti pimittää sitä faktaa, kuinka väkivaltaisia mustat oikeasti ovat ja nimenomaan valkoisia kohtaan.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Brandöt

Quote from: Tragedian synty
Quotemedian vuoksi vaaleaihoisilla ei ole realistista kuvaa tummaihoisista
Minullakin on se käsitys, että media tarkoituksellisesti pimittää sitä faktaa, kuinka väkivaltaisia mustat oikeasti ovat ja nimenomaan valkoisia kohtaan.
Kyllä, myös juuri näin.

Miksi tiedotus ei voi olla avointa ja vapaata? Median tehtävänä on tiedottaa, moraaliset jatkopohdinnat ja tapahtuneiden oikeutukset kuuluvat muualle.

DuPont

Quote from: Tragedian synty on 25.03.2014, 17:04:11
Quotemedian vuoksi vaaleaihoisilla ei ole realistista kuvaa tummaihoisista

Minullakin on se käsitys, että media tarkoituksellisesti pimittää sitä faktaa, kuinka väkivaltaisia mustat oikeasti ovat ja nimenomaan valkoisia kohtaan.
Ei tuollaista toki saisi sanoa, ei ainakaan ääneen.

Seal

Mun mielestä GTA V:ssä ainakin se musta kaveri oli vähiten väkivaltaisin... Väkivaltaisin oli se crystal methiä kokkaileva valkonen hullu.

Urban Moving Systems

Vanha ketju, mutta aiheeseen sopiva. Sosiaalista oikeudenmukaisuutta pakotetaan pelimailmaan, koska se on äärioikeistolaisen vihan hallitsemaa.

QuoteElectronic Arts teams up with the ADL to enforce social justice in gaming

The games industry is being pushed by Germany and Electronic Arts in a direction that, if successful, would mean the mass de-platforming of right-wingers and free speech in gaming. The Anti-Defamation League and the big names in Silicon Valley have already signed on to similar projects in the US. All of which, if successful, will mean the inevitable control of gaining by the woke.

It starts with Germany. Martin Lorber, Electronic Arts Public Relations Director for German-speaking countries, announced in April a dual project between itself, the German government, and two new organizations: Good Gaming – Well Played Democracy and Keinen Pixel den Faschisten (No Pixels for Fascists). Their stated goal is to make sure gamers do not become radicalized into neo-Nazis. However, even the smallest bit of digging reveals that this project is, in truth, nothing more than a full-throated attempt to force the games industry and social media platforms to bow down before social justice.

The two organizations joining this collaboration contain some of the most radical activists for social justice inside Germany. The organization behind Good Gaming are the Amadeu Antonio Foundation, a left-wing activist group headed by former frequent Stasi informant Anette Kahane. Kahane's foundation got in trouble last year when a brochure sent to German schools suggested you could recognize a girl's family as far-right if a girl wears dresses and does chores.

Good Gaming writes its job is to analyze "how right-wing alternative actors are increasingly trying to foment a misanthropic atmosphere on gaming platforms." They have a problem with right-wingers enjoying space on Steam, for example. Social media posts show their plan is a propaganda war, that they want to educate young people to recognize "hate" online and push back against right-wing ideas.

As bad as that is, her big sister is far worse.

No Pixels for Fascists is a far-left grassroots Antifascist organization made up of websites, media figures, news organizations, research groups, and game studios. Their stated goals include educating organizations, and people about how gamers get radicalized into becoming far-right and how the right-wing use internet spaces. According to their documents, this includes teaching organizations and individuals how to identify right-wing mindsets alone by looking at online social media profiles.

No Pixels co-founders are Pascal Wagner, a left-wing German journalist, and Aurelia Brandenberg, a lefty historian/blogger. Their organization harbors a deep hatred for gamers and is a proponent of the games' right-wing radicalization myth.

According to Brandenburg, gamers are actively anti-diversity and right-wing. They are full of "toxic nerd masculinity in their treehouse" as they actively fight to make sure nobody except cis white males can play video games.
...

No Pixels makes it very clear in several blog posts and articles that they consider not just the far right as problematic but all right-wing. That most traditional gamers are so hopelessly bigoted that even allowing gamers any space on any platform would mean the degradation and harm of women and people of color. With only a cursory amount of reading of their blog, you quickly realize this push has very little to do with actual bigotry & everything to do with pushing mass de-platforming and giving activists power and control.
...

Over and over, these organizations take ordinary behavior online, say its endemic examples of the far-right, and then advocate that they must gain control of video games, platforms like Steam and social media spaces to stop it.
...

https://thepostmillennial.com/electronic-arts-teams-up-with-the-adl-to-enforce-social-justice-in-gaming

Roope

Quote from: Urban Moving Systems on 23.10.2020, 20:51:16
Vanha ketju, mutta aiheeseen sopiva. Sosiaalista oikeudenmukaisuutta pakotetaan pelimailmaan, koska se on äärioikeistolaisen vihan hallitsemaa.

Ollos huoleton, hallitus valveil on.

Oikeusministeriö: Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma vuosille 2020–2023 (pdf)

Quote from: OikeusministeriöVuonna 2018 toteutetun Pelaajabarometrin mukaan tutkimukseen vastanneista alle
20-vuotiaista jotakin viihdepeliä ilmoitti pelaavansa päivittäin 36,4 % ja vähintään ker-
ran viikossa 69,8 %. Myös 20–29-vuotiaiden ikäryhmässä yli puolet vastaajista kertoi
pelaavansa jotakin digitaalista viihdepeliä vähintään kerran viikossa. Pelien väkivaltai-
suutta ja naiskuvaa on tutkittu ja kritisoitu, samoin kuin peleissä ilmenevän naisiin
kohdistuvan väkivallan mahdollista yhteyttä pelaajien asenteisiin. Suomessa Törmän
ym. mukaan  digitaalisissa peleissä pelihahmon sukupuolta rakennetaan toistamalla
sukupuoliin liittyviä stereotyyppisiä ominaisuuksia ja toimintatapoja
. Heidän mukaansa
länsimaissa teollisuudenalan ja markkinoiden seksistisyydestä johtuen tytöt ovat ste-
reotyyppisissä rooleissa passiivisina palkintoina tai ilkeinä uhkina
. Vaikka alalle on tul-
lut naissuunnittelijoita, pelikulttuuri on sisällöltään edelleen hyvin maskuliininen.
Torjuntaohjelmaan sisältyy toimenpiteenä hanke, jossa kannustetaan suomalaisia pe-
listudioita moninaistamaan pelien sukupuolirooleja ja maailmankuvaa
(toimenpide
nro 5). Hankkeessa selvitetään esteitä tasa-arvoisten pelimaailmojen luomiseen ja he-
rätetään keskustelua pelien sukupuolistereotypioista sekä sukupuolistuneesta väkival-
lasta pelialan sisällä.

Quote from: Oikeusministeriö5. Toteutetaan hanke, jossa kannustetaan suomalaisia pelistudioita moni-
naistamaan pelien sukupuolirooleja ja pelien maailmankuvaa
.
• Vastuutahot: OM, yhteistyössä järjestöjen kanssa
• Kustannukset: 50 000 euroa
• Vuonna 2021
• Vastaa GREVIOn suosituksiin 1, 5 ja 16
• Seurantatiedot: Esimerkiksi osallistettujen alan asiantuntijoiden luku-
määrä, järjestetyt koulutukset tai muut tilaisuudet ja niihin osallistunei-
den lukumäärä, osallistuvien organisaatioiden määrä ja koko, hankkeen
tuotosten nähneiden määrä, verkkosivuilla ja somessa käyneiden
määrä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

foobar

Seuraavaksi odotankin sitä että vaalean hahmon sankarihahmoksi valitsevia rangaistaan vankeudella ja sakoilla ja tummemman hahmon (olkoon vaikka avaruusölliäinen) pahiksena näkevät saavat ajatuksenvastuun kentillä vielä vähemmän myötäymmärrystä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Näkkileipä

Minä en ole koskaan tajunnut, miksi näille "hyville ihmisille"  oikea ihonväri on kaikkein tärkeintä? Tuohan on täysin rasistista ajattelua, kun selvästikin värillä on väliä. Minä harrastan konsolipelejä, enkä ole ikinä kokenut hahmojen ihonvärin tai sukupuolen olevan millään tavalla merkityksellinen.

DuPont

Örkit ovat kyllä vähän tummasävytteisiä, ainakin ne, joihin olen törmännyt. En yleistä toki.

Larva

QuoteHeidän mukaansa länsimaissa teollisuudenalan ja markkinoiden seksistisyydestä johtuen tytöt ovat ste-
reotyyppisissä rooleissa passiivisina palkintoina tai ilkeinä uhkina
. Vaikka alalle on tullut naissuunnittelijoita, pelikulttuuri on sisällöltään edelleen hyvin maskuliininen.

Siis mitä hiivatin vattua mä taas luin.  :facepalm:

Itse en pelaa nettipelejä, mutta siskoni on pelannut niitä jo vuodesta miekka ja kypärä, ja ainakin viimeiset 20 vuotta kyseisissä peleissä on voinut valita hahmokseen vaikka naisoletetun. Nintendon peleissä oli ja on naissankareita. Lolo ja Lalakin pelasivat kimpassa. Amigalla oli Super Marion tyylinen peli Great Giana Sisters joskus vuonna 1990. Ja mikäs se Warrior Princess Xena oli? Palkinto vai ilkiö? Ja Xenakin tehtiin milloin, 80-luvulla?

Mutta jos pelihahmoista valtaosa olisi naisia tai mustia, valkoiset miehet olisivat huomattava vähemmistö, niin sittenhän asiassa ei olisi tasa-arvon näkökulmasta mitään ongelmaa. Vai mitä, Oikeusministeriö?
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

pienivalkeapupu

^ Lara Croft? Anyone? Väärä ihonväri, noh sehän ei näinä päivinä ole onkelma eikä mikään... mutta kenties neiti Croft onkin "ilkeä uhka?" No pahiksille ainakin.
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Veikko

En ole koskaan pelannut tuollaisia pelejä - enkä aio pelatakaan - mutta muussakin pelimaailmassa rasismi on kauhistuttavan yleistä, mikä on tältä, muuten niin tiedostavalta ja nerokkaalta, tutkijalta on jäänyt huomiotta.

Ajatellaan nyt vaikkapa shakkia. Siinä nappulat on jaettu mustiin ja valkoisiin ja sitä pelataan mustiin ja valkoisiin ruutuihin jaetulla pelilaudalla! Ja mikä pahinta: valkoiset ovat etulyöntiasemassa mustiin nähden! Valkoiset aloittavat pelin. Pelin alussa arvotaankin, kuka saa olla valkoinen!

Ajatelkaa tätä rasistista hirmuisuutta mustan pelaajan kannalta!!! Mikä sovittamaton loukkaus!!!

Shakki onkin niin rasistinen peli - itse asiassa silkkaa käytännön rasismia ja kiihottamista kansanryhmää vastaan - että sen pelaaminen on BLM-hengessä välittömästi ja ankaran rangaistusseuraamuksen uhalla kiellettävä ja myös pelkän pelin tai sen yksittäisten osien myyminen, ostaminen tai hallussapito on tehtävä rangaistavaksi.

Kuten oikean väriset, oikeanvärisesti ajattelevat, oikealla tavalla rotutietoiset, oikealla tavalla väriherkät ja oikeaa ideologiaa tunnustavat tutkijat ovat moneen kertaan todenneet: länsimainen kulttuuri on läpeensä rasistinen ja meillä on edessä pitkä ja ankara työ kaikkien näiden rasismin synkkien ilmiöiden totaalisessa poiskarsimisessa.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Kauhea Ihmismäinen Otus

Feministit eivät näemmä lopeta kunnes koko yhteiskunta ja kaikki sen osa-alueet ovat heidän moraalipolisoinnin alla. Edes "päiviräsäset" eivät ole koskaan ollet näin totalitaristeja.
Pienetureiällinen lesbotransnainen