News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-09-24 Ruotsi, Malmö: Autosakot jäävät maksamatta

Started by chacha2, 24.09.2012, 14:42:37

Previous topic - Next topic

chacha2

Malmön kaupungilla on ongelma. Parkkisakot jäävät nykyään maksamatta.
Kohta enää puolet sakoista maksetaan.
Ennen vanhaan yhdeksän kymmenestä maksoivat parkkisakkonsa mutta nyt puhuvat vastuulliset Malmön kaupungilla vapaasta putouksesta maksuvalmiudessa. Vuonna 2011 kun enää 62% maksoivat parkkisakkonsa.
Maksamattomat parkkisakot taas johtavat siihen että kaupungilla ei enää ole varaa huoltaa Malmön teitä ja katuja niin kuin pitäisi.
Håkan Fäldtin(M) mielestä tämä kehitys on myöskin huono yleiselle moraalille.

Automaalivahdit ovat myöskin Malmölle omalaatuinen ongelma. Se että tämä ongelma on nimenomaan suurin Malmössä, eikä Tukholmassa, on johtanut siihen että päätäjillä ei ole ollut kiirettä ratkaista sitä uskoo paikallinen demari Anders Rubin. Lakimuutosehdotus valmistui jo 2009, nyt tietoon on tullut parkkimaalivahtien oudot yhteydet autokatsausfirmojen kanssa Sydsvenskanin kautta(siitä lisää tässä http://www.sydsvenskan.se/malmo/mutor-gar-inte-att-styrka/ ), hallituksen piti selvittää tätä ilmiöttä myös, selvitys piti valmistua tammikuussa jo, mutta ei ole vieläkään valmis.
QuoteFörr betalade nio av tio sina p-böter.
Men för tio år sedan började folks betalningsvilja att minska i Malmö:
2007 – 79 procent.
2009 – 68 procent.
2011 – 62 procent.
Nu börjar Malmö stads ansvariga att tala om fritt fall.
–?Det här är dåligt för den allmänna moralen. Det känns inte rätt att så många struntar i att betala, säger Håkan Fäldt (M), vice ordförande i tekniska nämnden.
.
.
–?Bilmålvakter är ett speciellt problem i Malmö, och inte i Stockholm. Därför händer det inte mycket, säger Malmös kommunalråd Anders Rubin (S), ordförande i tekniska nämnden.
Regeringen har dröjt med åtgärder mot bilmålvakter, trots färdiga förslag sedan 2009. Ännu en utredning tillsattes sedan Sydsvenskan förra sommaren avslöjade hur storskaliga bilmålvakter hade kopplingar till mutor på Bilprovningen. Även denna utredning, som skulle ha varit klar i januari, har hamnat i stiltje.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/allt-fler-struntar-i-p-boterna/

Tässä vanha, kirjoitettu 2009, uutinen aiheesta:
Ruotsin pahimmat 'automaalivahdit' asuvat muuten kaikki Malmössä. Yhteensä heillä on maksamattomia p-sakkoja 25 miljoonan (kruunun) edestä.
Heitä sanotaan 'maalivahdeiksi' koska maalivakti on henkilö jolla on parkkisakkoja miljoonien kruunujen edestä kun paperilla omistaa pari tuhatta autoa. Nämä autot ovat muitten ihmisten käytössä, sakot kuitenkin tulevat maalivahdille, joka ei maksa niitä. Ja 5 vuoden kuluttua sakot mitätöidään.
Näillä henkilöillä ei yleensä ole vakitusta osoitetta, eikä omista mitään.Ja kun heitä saadaan kiinni he valehtelevat ja sanovat etteivät ymmärrä ollenkaan miten heidän nimissä on rekisteröity autoja tuhansittain. Tietenkin he tienaavat itse paljon rahaa tällä tavalla - mustana. Ne henkilöt jotka käyttävät 'maalivahteja' maksavat siitä 600 - 700 kr/kk.
Lakiin on tultava muutos sanoo veroviraston edustaja. Tämä siis 2009:
QuoteDe fyra värsta
Majid Wandi, Jalal Baltaj, Oussama Alaiyan och Abdul-Kareem Raad är landets i särklass värsta felparkerare – på pappret.
Kronofogden kräver dem på sammanlagt 25 miljoner. Nästan allt är obetalda p-böter. Resten är vägskatter de struntat i att betala.

Att alla kommer från Malmö beror sannolikt på att det var Oussama Alaiyan, 35, därifrån som var först med att systematiskt organisera verksamheten, uppger Kronofogden.
Han var under flera år den i landet som hade mest obetalda p-böter, men i år ligger han "bara" på tredje plats med sin skuld på 5,6 miljoner.
.
.
En kvinna som låtit registrera sin bil på en av de här männen berättar:

– Det är bekvämt. Jag betalar in 600 i månaden till honom, sedan parkerar jag var jag vill. Och kör hur fort jag vill. Jag får aldrig några böteskrav hem till mig

Miljoner i "lön"

Får Jalal Baltaj i snitt 700 kronor vardera för de 2 344 fordon som är registrerade på honom innebär det en månadsinkomst på drygt 1,64 miljoner kronor – som han inte betalar skatt för.
Majid Wandis får in 1,44 miljoner kronor i månaden.
– Vi kommer inte åt dem. Det är fel i systemet och det måste till en lagändring, säger Christer Davidsson.
Efter fem år preskriberas p-böterna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11925583.ab

Huono kehitys siis Malmössä. Miksi moraali Malmössä huononee?
Ja miksi lakimuutos on yhä tekemättä, selvitys tekemättä, miksi hallitus nukkuu? 
Mikä Ruotsissa oikein mättää?
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

mikkoR

Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Siili

Quote from: chacha2 on 24.09.2012, 14:42:37
Ruotsin pahimmat 'automaalivahdit' asuvat muuten kaikki Malmössä. Yhteensä heillä on maksamattomia p-sakkoja 25 miljoonan (kruunun) edestä.
Heitä sanotaan 'maalivahdeiksi' koska maalivakti on henkilö jolla on parkkisakkoja miljoonien kruunujen edestä kun paperilla omistaa pari tuhatta autoa. Nämä autot ovat muitten ihmisten käytössä, sakot kuitenkin tulevat maalivahdille, joka ei maksa niitä. Ja 5 vuoden kuluttua sakot mitätöidään.
Näillä henkilöillä ei yleensä ole vakitusta osoitetta, eikä omista mitään.Ja kun heitä saadaan kiinni he valehtelevat ja sanovat etteivät ymmärrä ollenkaan miten heidän nimissä on rekisteröity autoja tuhansittain. Tietenkin he tienaavat itse paljon rahaa tällä tavalla - mustana. Ne henkilöt jotka käyttävät 'maalivahteja' maksavat siitä 600 - 700 kr/kk.

Kuulostaa omituiselta.  Eikö "maalivahdin" virallisesti omistamia autoja voida ottaa pakolla haltuun ja myydä parkkisakkojen maksamiseksi?  En usko, että kovin montaa autoa tarvitsisi myydä, kun bulvaaniongelma poistuisi.

kuhlmey

Quote from: mikkoR on 24.09.2012, 14:50:57
Heillä ei ole auton lukitusta käytössä?

Autoa tarvitaan kaupungissa niin aktiivisesti työnhakuun, että lukiseminen olisi ihmisoikeusrikos ja sd-natsismia.

Bazarov

Kuten ketjussa on jo mainittu, ongelmasta päästäisiin helposti eroon käytäntöjä kiristämällä. Normaaliin ruotsalaiseen tapaan ratkaisun sijaan keskitytään lähinnä voivotteluun ja neuvottelemiseen. On sitä paitsi vain ajan kysymys, milloin joku tajuaa maahanmuuttjien olevan jollain tavalla uhreja tässäkin tapauksessa ja syyttää viranomaisia rasismista.

Hob

Sitä saattaisi vähän ilkeämielisempi kuvitella ruotsalaisten saaneen rikastumisesta tarpeekseen, ja aloittaneen vastaiskun. Ensin tuhotaan rikkaimpien alueiden infra, ettei väki pääse turhan pitkälle mellakoimaan kun selviää rahahanojen menneen kiinni. Onneksi Ruotsilla kuitenkin riittää rahaa projekteihinsa pienistä takaiskuista huolimatta.

chacha2

'Automaalivahdit' käyttävät hyväkseen Ruotsin lainsäädännön puutteita,
ja on tehnyt näin jo kymmenen vuoden aikana.

Nyt jopa joka kymmenes auto Malmössä on 'automaalivahdin' omistuksessa.
Kaupungin kymmenen aktiivisintat maalivahtia  omistaa yhteensä peräti 14 000 autoa.
Joka toinen sakko Malmössä jää näin maksamatta.
Malmön kaupunki menetti näin 42 miljoona kruunua( noin 4,7 miljoona euroa) sakkomaksuina viime vuonna.

Quote
Var tionde bil i Malmö ägs av en målvakt. Stadens tio mest aktiva bilmålvakter äger tillsammans över 14 000 av stadens bilar och har under tio års tid utnyttjat luckor i lagstiftningen för att kunna göra så, skriver Sydsvenskan.

Malmö stad gick förra året miste om 42 miljoner kronor i obetalda parkeringsböter och statistik från visar att bara drygt varannan bot utskriven i staden under 2013 faktiskt betaldes.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tionde-malmobil-ags-av-malvakt/

Pakko sanoa tähän että Ruotsissa poliitikot eivät ainakaan kiirehdi tekemään asialle jotain.
Voisihan niitä lakeja kiristää jo.
Vai puuttuuko tahto puuttua ilmiöön?
Tämä sama juttu saa jatkua vuodesta toiseen, vaikka väärinkäytökset ovat jo varsin hyvin tiedossa.
Kummastuttaa kyllä tämä, niin kuin niin moni muukin asia Ruotsissa nykyään.
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Rusinapulla

Tarviiko maalivahdin omistamia autoja edes katsastaa tai maksaa niistä autoveroa? Milloin saataisiin tämä vahtipalvelu Suomeen?
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

nollasarja

Väärin pysäköidyn henkilöauton havannoiva virkailija tekee ilmoituksen, paikalle saapuu viraston kuorma-auto. Väärin pysäköity auto nostetaan kuorma-auton lavalle ja viedään pois. Jos sakkoa ei makseta, auto joko huutokaupataan tai paalataan.

Rattijuopoille sama toiminta, auto pois riippumatta siitä oliko rattijuoppo omistaja.

Pitkällä aikavälillä luulisi vähentävän molempia rikosten lajeja.

Miniluv

QuoteVuonna 2011 kun enää 62% maksoivat parkkisakkonsa.
Maksamattomat parkkisakot taas johtavat siihen että kaupungilla ei enää ole varaa huoltaa Malmön teitä ja katuja niin kuin pitäisi

Sama lopputulos olisi tietysti sillä, että malmöläiset aina ja poikkeuksetta pysäköisivät ohjeiden mukaan... :roll:
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Siili

Quote from: nollasarja on 20.02.2014, 10:32:49
Väärin pysäköidyn henkilöauton havannoiva virkailija tekee ilmoituksen, paikalle saapuu viraston kuorma-auto. Väärin pysäköity auto nostetaan kuorma-auton lavalle ja viedään pois. Jos sakkoa ei makseta, auto joko huutokaupataan tai paalataan.

Rattijuopoille sama toiminta, auto pois riippumatta siitä oliko rattijuoppo omistaja.

Pitkällä aikavälillä luulisi vähentävän molempia rikosten lajeja.

Autoon kohdistetut toimenpiteet saattaisivat vaikuttaa myös itäeurooppalaiseen rikollisuuteen ja muuhun haittaoleskeluun.  Esimerkiksi katsastusaseman pystyttäminen satamiin, jonne ohjattaisiin kunnoltaan epäilyttävät autot ja jossa kelvottomaksi todetut autot asetettaisiin ajokieltoon, voisi olla omiaan vähentämään haittaturismia.

chacha2

Hallitus aikoo kyllä puuttua asiaan kertoo Sydsvenskan.
Hallitus on tutkinut tätä asiaa jo monta vuotta ja aikoo lähiaikona esiittää lainmuutoksen miten ratkaista tätä ongelmaa:
QuoteTanken är att koppla p-böter och skatter till bilen, inte ägaren. Enligt lagförslaget får staten och kommunerna rätt att beslagta och flytta felparkerade bilar med stora skulder. Genom kronofogden tas bilen "i anspråk".

Ägaren får sedan tre månader på sig att betala skulderna.

Sedan säljs eller skrotas bilen.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt/

Malmössä toivotaan että hallituksen lainmuutoksesta tuleekin laki, pikemmiten.
Trendi kun on kauan ollut että entistä enemmän sakkoja jää maksamatta.
Vuonna 2007 79% sakoista maksettiin, 2013 enää 56 %:
QuoteFörr betalade nio av tio Malmöbor sina p-böter. Men sedan bilmålvakterna dykt upp har det blivit fritt fall i folks vilja att betala p-avgifter i Malmö:

2007 – 79 procent.

2009 – 68 procent.

2011 – 62 procent.

2013 – 56 procent.

Sydsvenskan listaa myös kymmenen aktiivisinta 'automaalivahtia':
QuoteMALMÖS TIO MEST AKTIVA BILMÅLVAKTER
Så här många bilar äger Malmös mest aktiva bilmålvakter. Tillsammans äger de 14 137 bilar av Malmös totalt 140 463 registrerade personbilar.

Namn                          Antal bilar    Skuld (p-böter, skatt)

Adnan Abdulaziz, 41 år     3 8668,   5 mkr

Majid Wandi, 53 år           3 8353,   4 mkr

Jalal Baltaj, 52 år2           5696,    5 mkr

Ibrahim Sabih, 29 år         1 9296,   8 mkr

Yousif al-Itabi, 24 år         8177,     8 mkr

Mayssam Al Hellani, 30 år    5585,    4 mkr

Ibrahim Mahmoud, 28 år    3526,     1 mkr

Kamal Hussain, 30 år        1052,    7 mkr

Ahmad Kahlid, 51 år         802,     1 mkr

Bilal Diab, 31 år             161,      5 mkr

Källor: Transportstyrelsen, Kronofogdemyndigheten.

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

nurkkakuntalainen

Quote from: nollasarja on 20.02.2014, 10:32:49
Rattijuopoille sama toiminta, auto pois riippumatta siitä oliko rattijuoppo omistaja.

Ei. Tuo olisi turhanpäiväistä ryöstöä. Entä jos kännissä ajettu auto on varastettu?

Ruotsissa asiat ovat tietysti hiukan omalla tavallaan, mutta meillä Suomessa pitää ehdottomasti lopettaa kaikki turhat rattijuopumustuomiot esimerkiksi omalla yksityisalueella liikenteen ulkopuolella kännissä ajamisesta tai vaikkapa moottoripyörän taluttamisesta. Nykyisen lain mukaan vaikkapa auton ajaminen autotalliin juopuneena tuomitaan, ja myös täysin epävirallisten "ajoneuvojen", kuten ruohonleikkurin tai jäähallin lakaisukoneen ajaminen hallissa.
Ghettoutuminen parempi kuin assimilaatio. Paluumuutto parempi kuin ghettoutuminen.
Kotiutus kotoutuksen tilalle!
Eroa valtiosta

kuhlmey

Quote from: nollasarja on 20.02.2014, 10:32:49
Väärin pysäköidyn henkilöauton havannoiva virkailija tekee ilmoituksen, paikalle saapuu viraston kuorma-auto. Väärin pysäköity auto nostetaan kuorma-auton lavalle ja viedään pois. Jos sakkoa ei makseta, auto joko huutokaupataan tai paalataan.

Autolla työtä etsivän maahanmuuttajaperheen isä silmät kosteina selittää Expressenin toimittajalle, miten hänen (tai siis vain hänen käytössään mutta kuka sitä nyt tarkemmin kyselee) autonsa vietiin pois ja paalattiin. Rengaslukkokin olisi silkkaa rasismia.

Jepulis

Anteeksi kuinka?

Siis sakkoja ei saada perittyä tämän vuoksi:
Quote"Näillä henkilöillä ei yleensä ole vakitusta osoitetta, eikä omista mitään."

Mutta:
Quote from: chacha2 on 20.02.2014, 10:12:30
Kaupungin kymmenen aktiivisintat maalivahtia  omistaa yhteensä peräti 14 000 autoa.
:facepalm:
Jälleen vain yksi osoitus järjettömästä nykymenosta pohjoismaissa. Arvaus ei varmasti liian kauaksi putoa jos väittää, että viranomaisilta puuttuu todellinen tahto ratkaista tämä viisivuotiaallekin yksinkertainen ongelma. "Isi, miksi noilta maalivahdeilta ei oteta autoja pois?" "Älä kysy missu tyhmiä!". Ja tahdon puuttuminen taas on mitä ilmeisemmin yhteyksissä siihen, että maalivahti-yrittäjät on varustettu aina niin kätevällä suojavärillä. Eihän kukaan halua käynnistää muiden kuin maalivahdittujen autojen _rasismista johtuvaa_ polttoaaltoa.

En lainkaan ihmettele, jos tämän tapauksen lopputuloksena Malmö yksinkertaisesti lakkaa antamasta pysäköintisakkoja maalivahdituille autoille, jolla päästään takaisin 90% maksavien osuuteen.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Uuno Nuivanen

On se nyt kun ensin suu vaahdossa vaaditaan monikulttuurisia innovaatioita, niin sitten ei kelpaakaan kun niitä vihdoin saadaan.  ???

Timo Rainela

Taustaa tarinalle tarjoaa Sydsvenskan: (Publicerad 7 juni 2012)

QuoteTvå av landets mest kända bilmålvakter, Jalal Baltaj och Adnan Abdulaziz, frias i hovrätten.
Båda står som registrerade ägare till tusentals bilar.
[...]
I tingsrätten dömdes båda till fyra månaders fängelse för att de tillsammans systematiskt ägnat sig åt att i stor skala hyra ut oskattade, oförsäkrade och obesiktigade bilar.

Kunderna har varit personer som lever på socialbidrag, och då inte kan äga en bil, och personer som vill slippa p-böter och trängselavgifter.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/bilmalvakter-frias/

- Vuokrataan verottomia, vakuuttamattomia ja katsastamattomia autoja.
- Asiakkaina yhteiskunnan tuilla eläviä, jotka eivät voi omistaa autoa ja jotka haluavat välttää pysäköinti- ja ruuhkamaksuja.
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

elven archer

Minä luulin, että nyt on saatu päätös siitä, että niitä poltettujen autojen pysäköintisakkoja ei tarvitse maksaa. Mutta tässä olikin kyse jostain muusta. Tuli vain mieleeni se kuva, jossa parkkipirkko kirjoittaa sakkoja käristetylle autolle.

Faidros.

Heh. Mulla tuli tuosta automaalivahdista mieleen hemmo, joka vahtii autoasi, pientä maksua vastaan, epämääräisellä alueella. Ei tule maalipintaan naarmuja, eikä lähde vanteet alta.
Olenko jo katsellut liikaa ämericcaläisia elokuvia? ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

antero

Mitä tossa tarkottaa toi "och får på så sätt ut tusentals kronor i återbetald skatt"?
Eli saako ruotsissa jotenkin jotain veronpalautusta(kin) noista...?
Quote
Affärsidén är enkel:

Via vänner, kontakter och Blocket på internet skaffar de sig en massa gamla bilar, många skrotfärdiga. De ställer av bilarna direkt, och får på så sätt ut tusentals kronor i återbetald skatt.

I stället för att skrota bilarna säljs de igen, eller så hyrs rishögarna ut för mellan 600 och 800 kronor i månaden. Det är bilar som ofta är oskattade, oförsäkrade och ibland livsfarliga på grund av felaktiga besiktningsprotokoll.

http://www.exponerat.info/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt/
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

chacha2

Malmössä  automaalivahtien kirjoilla on yhä  noin 10 000 autoa nyt v. 2017 .
Tämä siis vaikka ikävä ilmiö on yritetty kukistaa lakia kiristämällä.
Poliisi perääänkuuluttaa tämän takia vielä uusia lakikiristyksiä:
Quote
Publicerad idag 11:13 · Uppdaterad idag 11:48
10 000 målvaktsbilar skrivna i Malmö

... ...De många målvaktsbilarna i staden har länge varit en nagel i ögat för polisen. En och samma person kan äga tusentals bilar och hyra ut dem till andra. Vid böter eller olyckor kan föraren bara promenera iväg utan några konsekvenser, då straffet hamnar på ägaren som aldrig betalar. Metoden används flitigt av kriminella gäng för att undgå polisen.

Men ny lagstiftning innebär att polisen kan beslagta fordon vars ägare har minst 5000 kronor i skulder på fordonet. Ofta känner polisen ute i fält igen bilarna som används, och om de ser dem stå till exempel felparkerade ringer de bärgare. ...

...  Nu vill Mats Karlsson(siis poliisi) också att polisen ska kunna stoppa uppenbara målvaktsbilar även om de inte står felparkerade.

– Idag måste den vara felparkerad, vilket är orimligt. Det är en fråga för framtiden om man vill förändra det här, man borde kunna ändra så att vi kan stoppa bilar och ta dem i beslag, säger han. ..

... ...
http://www.skd.se/2017/09/14/polischefen-vi-kommer-inte-att-ge-upp/  oma alleviivaus

Monikulttuuri on.
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein


Supernuiva

Quote from: Uuno Nuivanen on 14.09.2017, 22:54:41
Onko läpsy-auton kuskaaminen aidan taakse varikolle rasismia? Ei se USA:ssa ainakaan ole.

Mutqu me elämme täällä nykyään eurososialismissa tai eurokommunismissa. Täällä se olisi varmastikin rasismia. (USA on monissa piireissä se pahis, joten heidän käytäntöjään ei saa noudattaa ja tämän lisäksi pitää aivan varmuuden vuoksi toimia täsmälleen päinvastoin.)

Mistä tulikin mieleen, että erään Napoleonin vuoksi ratti on nykyään Ranskassa ja Englannissa eri puolilla autoa. On sitä ennenkin osattu tehdä varmuuden vuoksi toisin kuin pahin poliittinen vastustaja on päättänyt, eli auringon alla ei ole tältäkään osin mitään uutta.