News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HS: Helsinki aikoo amputoida moottoritiet Kehä I:n sisäpuolella

Started by Kauhea Ihmismäinen Otus, 04.12.2013, 23:09:09

Previous topic - Next topic

vilach

QuoteSisääntuloväylistä halutaan bulevardeja Helsingissä

Helsinkiläiset toivovat sisääntuloväylien varteen lisää asuntoja
11.2.2014 6:32 4

Samuli Laita

Helsingin Sanomat

Pipsa Palttala

Helsingin Sanomat
Aku Isotalo HS
Charlotta Waselius-Sittnikow jakoi kesken lumileikkien pastilleja Baltasar Ijäkselle (oik.), Liam Barner-Rasmussenille ja Sofia Sittnikowille Lauttasaaressa maanantaina.
Charlotta Waselius-Sittnikow jakoi kesken lumileikkien pastilleja Baltasar Ijäkselle (oik.), Liam Barner-Rasmussenille ja Sofia Sittnikowille Lauttasaaressa maanantaina.

Fakta
Tähtäimessä 860 000 asukkaan Helsinki

Helsinki on alkanut tehdä uutta yleiskaavaa. Kaava määrää maankäytön ja rakentamisen isot linjat vuosikymmeniksi eteenpäin.

Tavoitteena on 860 000 asukkaan kaupunki vuonna 2050.

Nykyistä tiiviimpi Helsinki tukeutuisi raideliikenteeseen.

Länsiväylää ei näy meluvallien takaa, mutta jyly kantautuu asuinkaduille.

"Semmoinen tasainen humina", kuvailee Kari Keskitalo, joka asuu Lauttasaaressa noin sadan metrin päässä moottoritiestä.

Näiden Helsingin sisääntuloväylien muuttaminen tiiviisti rakennetuiksi kaupunkibulevardeiksi saa kannatusta monilta alle 50-vuotiailta helsinkiläisiltä.

Havainto perustuu tuoreeseen kyselyyn. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto kartoitti uutta yleiskaavaa varten, millaista kaupunkia asukkaat toivovat. Internetkyselyyn vastasi marras-joulukuussa noin 4 700 ihmistä.

Heistä yli 60 prosenttia merkitsi verkkokartalle toivovansa sisääntuloväylien varrelle lisää rakentamista. Jotta reunoille voisi rakentaa, ajonopeuksia olisi laskettava.

Monet mahdolliset kaupunkibulevardit saavat kannatusta niiltäkin, jotka asuvat itse lähistöllä, selviää kyselyn tehneestä Mapita-paikkatietoyhtiöstä.

Lähiasukkaat ehdottivat rakentamista esimerkiksi Länsiväylälle Lauttasaaressa, Itäväylälle Herttoniemessä ja Tuusulanväylän alkupäähän Käpylässä ja Oulunkylässä.

Lauttasaarelainen Keskitalo ei ryhdy varauksetta bulevardisoinnin kannattajaksi. Melun väheneminen sopisi, mutta tiivistämiseen hänellä on jyrkkä kanta: "Lauttasaari on rakennettu täyteen, eikä viheralueille rakentaminen tunnu hyvältä."

Samoilla linjoilla ovat Minna Barner-Rasmussen ja Charlotta Waselius-Sittnikow.

Heistä parempi idea olisi kattaa Länsiväylä ja rakentaa kannen päälle.

Toisaalta perheenäitejä huolettaa, että iso määrä uusia asukkaita ruuhkauttaisi päiväkodit ja koulut. Toinen huoli on Lauttasaaren miljöön turmeltuminen. "Ainahan mahtumaan saa, mutta kyllä se rauhaa syö", Barner-Rasmussen tuumaa.

Kyselyssä nihkeästi oman asuinalueensa tiivistämiseen suhtautuu joka kolmas. Heitä asuu varsinkin Malmin, Pihlajamäen, Puistolan ja Heikinlaakson suunnilla.

Kaksi kolmesta taas hyväksyisi omankin naapurustonsa tiivistämisen, jos se auttaisi vähentämään autolla liikkumisen tarvetta. Heistä moni tosin asuu jo valmiiksi tiiviisti rakennetuilla alueilla, kuten Alppiharjussa, Vallilassa ja Sörnäisissä.

Lahdenväylän reunojen tiivistämistä eivät kannattaneet niinkään lähialueiden Pihlajiston, Pihlajamäen tai Viikin asukkaat. Kannattajia löytyi Vallilasta, Kalliosta sekä Toukolasta.

"Lahdenväylää on ehkä vaikea kuvitella bulevardiksi, vaikka Viikin, Pihlajamäen ja Pihlajiston keskellä on selvä kaupunkikeskuksen paikka", pohtii yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Virastossa ei ole vielä analysoitu kyselyn tuloksia.

Vastaajissa oli suhteellisesti enemmän 20–60-vuotiaita kuin koko Helsingin väestössä. Mapitan kehitysjohtaja Maarit Kahila ei pidä sitä ongelmana.

"Vuoden 2050 kaupunkiahan rakennetaan muun muassa nykynuorille."

Kysely poiki liki 33 000 merkintää muun muassa rakentamispaikoista, tärkeistä viheralueista tai kaivatuista liikenneyhteyksistä. Suunnittelijat saivat tietoa siitäkin, missä ehdotukset menevät päällekkäin.

Samuli Laita HS
Pipsa Palttala HS
Lauttasaari
http://www.hs.fi/kaupunki/Sis%C3%A4%C3%A4ntulov%C3%A4ylist%C3%A4+halutaan+bulevardeja+Helsingiss%C3%A4/a1392010253989?ref=tf_iHShuutoboksi_etusivu&jako=cefd27cf6dace53ea81cbc3b2dc35cfe

Nyt pravda kertoo, että helsinkiläiset haluavat amputoida moottoritiet.