News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Opetusministeriö antaa näennäisen takavarikointioikeuden opettajille

Started by siviilitarkkailija, 28.12.2013, 13:06:04

Previous topic - Next topic

siviilitarkkailija

http://www.iltalehti.fi/perhe/2013122817877263_pr.shtml

QuoteOpettajilla on myös mahdollisuus tarkastaa oppilaan tavarat koskien esineitä, jotka vaarantavat oppilaan oman tai muiden turvallisuuden. Tarkastaminen edellyttää kuitenkin perusteltua ja ilmeistä syytä.

Opetusministeriön mukaan tarkastamisessa tulee olla läsnä kaksi aikuista, joista toisen oppilas voi valita.

Ompahan todella mielenkiintoinen ja älytön lisäys josta olisi syytä selvittää onko opetusministeriössä tultu hulluiksi vai onko kysessä lehtihenkilön kirjoitusvirhe. On kaunis mutta totaalisen sairas ajatus että takavarikoinnin kohteeksi päätyvä vaarallisen tai häiritsevän esineen haltija voisi valita henkilön joka tekee hänelle tarkastuksen. Puhumattakaan syntyvistä vaaratilanteista joita ihmiselle kuuluvan esineen poisotto alaikäiseltä tulee aiheuttamaan.

Jokainen joka on ottanut tavaraa pois lapselta, tietää mitä juhlaa se on ja kuinka helppoa. Tähän päälle lapsen itku ja vaatimus että toimenpiteen pitäisi tehdä lapsen määräämä henkilö?
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

hakare

Melko varmasti lapsen haluama henkilö ei sattumalta ole paikkakunnalla, ehkä on jopa ulkomailla. Tämä on ehtaa Krista Kiurua. Muistatte varmaan, miten tämä valtakunnan johtava tyhjänpuhuja pani reilussa vuodessa Hesan vuokra-asuntoasiat kuntoon ja nyt poistaa opetusministerinä suitsait kouluhäiriköinnin.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Noottikriisi

Saakohan oppilas valita tarkastukseen kenet tahansa? Tämähän on sitten taas niitä sääntöjä jotka koskevat vain kilttejä ihmisiä. Kiltti oppilas hyväksyy toisen saatavilla olevan henkilön koulusta mutta hankala tapaus pyytää sellaista joka ei paikalle pääse jolloin tarkastus jää tekemättä. Ärsyttää tällaiset säännöt jotka eivät pure juuri niihin joita varten koko sääntö on tehty.  >:(
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Uimakoulutettava

Opettajille voitaisiin ehkä harkita myönnettäväksi myös oikeutta nuhdella haistattelevaa ja räyhäävää oppilasta, jahka ko. toruminen on ensin hyväksytetty

1) Eduskunnan oikeusasiamiehellä

2) Valtakunnansyyttäjällä

3) Lapsen valitsemalla turvallisella ja kiltillä aikuisella
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

yks vaan

Kaikki lait,asetukset ja ohjeet ryssitään harkinnanvaraisuuksilla, poikkeuksilla, tapauskohtaisilla arvioinneilla ja tällaisilla naurettavuuksilla.
Kuka syrjisi minua?

siviilitarkkailija

Ajatelkaapa tilannetta jossa piltti tulee puukon kanssa kouluun. Puukko välähtää ja ope tai siivooja näkee sen. Puukko menee reppuun. Paikalle tulee opettaja joka vaatii saada laukun tarkastettavaksi. Alkaa vääntö jossa oppilas kieltäytyy ja vaatii paikalle isän/äidin isänäidin tms. Tämän henkilön paikallesaaminen kestää parhaimmillaankin tunteja. Aina se ei edes ole mahdollista, syistä joita oppilas ei voi tietää. Kuten se miten oppilas ylipäänsä voi tietää onko hänen vaatimansa henkilö vapaa tai halukas tulemaan paikalle todistamaan tapahtumaa.

Sokerina pohjalla on tikkarin ottaminen lapselta. Kuvitellaan että piltti tökkii toista tikkarilla häiritsevästi. Arvatkaa onko lapselta helppoa ottaa kyseinen herkku pois. Ei todellakaan. Alkaa vääntö ja lopussa on pystypainia tikkarista. Siis niinkuin oikeesti. Ja asia käsitellään päinvastaisessa järjestyksessä, että paha ope kävi päälle! Ja sitten kysytään opelta että miksi? No koska tikkari! Soo soo ope ei se nyt niin häiritsevää ollut että painia pitäisi!
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Marius

Tämän voisi tulkita niinkin, että "tarkastamisessa tulee olla mahdollisimman monta muslimia", jolloin aikuisia ei enää tarvita.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Saippuakupla

Jos vähän viitsisitte googlettaa, jotta ei tarvitse olla tollon toimittajan epäselvästi esittämän tiedon varassa.

Linkki unohtui:  http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ev_181_2013_p.shtml

QuoteLaki perusopetuslain muuttamisesta

36 e §
Oikeus tarkastaa oppilaan tavarat
Koulun opettajalla ja rehtorilla on työpäivän aikana oikeus tarkastaa oppilaan mukana olevat tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat ja päällisin puolin hänen vaatteensa, sellaisen 29 §:n 2 momentissa tarkoitetun kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos tällaisen esineen tai aineen hallussa pito on ilmeistä ja oppilas pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.

Oppilaalle tulee ennen tarkastusta ilmoittaa tarkastuksen syy.

Tarkastajan tulee olla oppilaan kanssa samaa sukupuolta. Tarkastuksessa tulee olla läsnä tarkastajan lisäksi toinen täysi-ikäinen koulun henkilökuntaan kuuluva. Oppilaan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa koulun henkilökuntaan kuuluva, jos tämä on saapuvilla.

Edellä 3 momentissa säädetystä tarkastuksen suorittamistavasta voidaan kuitenkin poiketa, jos se on asian kiireellinen luonne huomioon ottaen turvallisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä.

Pykälässä säädetyt oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa myös ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun tämän lain tai sen nojalla annettujen säädösten nojalla laaditun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan.

QuoteLaki lukiolain muuttamisesta

26 e §
Oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat
Opettajalla ja rehtorilla on työpäivän aikana oikeus tarkastaa opiskelijan mukana olevat tavarat, opiskelijan hallinnassa olevat oppilaitoksen säilytystilat sekä päällisin puolin hänen vaatteensa, sellaisen 21 §:n 2 momentissa tarkoitetun esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos on ilmeistä, että opiskelijan hallussa on tällaisia esineitä tai aineita ja opiskelija pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.

Opiskelijalle tulee ennen tarkastusta ilmoittaa tarkastuksen syy.

Tarkastajan tulee olla opiskelijan kanssa samaa sukupuolta. Tarkastuksessa tulee olla läsnä tarkastajan lisäksi toinen täysi-ikäinen oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluva. Opiskelijan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluva, jos tämä on saapuvilla.

Edellä 3 momentissa säädetystä tarkastuksen suorittamistavasta voidaan kuitenkin poiketa, jos se on asian kiireellinen luonne huomioon ottaen turvallisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä.

Pykälässä säädetyt oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa myös ajan, jolloin opiskelija osallistuu opetussuunnitelman tai koulutuksen järjestäjän hyväksymän muun tämän lain tai sen nojalla annettujen säädösten nojalla laaditun suunnitelman mukaiseen koulutukseen tai toimintaan.

QuoteLaki ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta

35 e §
Oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat
Opettajalla ja rehtorilla on työpäivän aikana oikeus tarkastaa opiskelijan mukana olevat tavarat, opiskelijan hallinnassa olevat oppilaitoksen säilytystilat ja päällisin puolin hänen vaatteensa, sellaisen 28 §:n 2 momentissa tarkoitetun esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos on ilmeistä, että opiskelijan hallussa on tällaisia esineitä tai aineita ja opiskelija pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.

Opiskelijalle tulee ennen tarkastusta ilmoittaa tarkastuksen syy.

Tarkastajan tulee olla opiskelijan kanssa samaa sukupuolta. Tarkastuksessa tulee olla läsnä tarkastajan lisäksi toinen täysi-ikäinen oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluva. Opiskelijan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluva, jos tämä on saapuvilla.

Edellä 3 momentissa säädetystä tarkastuksen suorittamistavasta voidaan kuitenkin poiketa, jos se on asian kiireellinen luonne huomioon ottaen turvallisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä.

Pykälässä säädetyt oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa myös ajan, jolloin opiskelija osallistuu opetussuunnitelman tai koulutuksen järjestäjän hyväksymän muun tämän lain tai sen nojalla annettujen säädösten nojalla laaditun suunnitelman mukaiseen koulutukseen tai toimintaan.

siviilitarkkailija

Kiitoksia saippuakuplalle kun en ole itse muun kuin kämyisen mobiilin varassa, niin on tuo linkkien teko vähän vaikeaa.

Tulihan sieltä se määritelmä oppilaitoshenkilökunnan paikallaolosta. Mutta tuossa on paha moka lain(tässä tapauksessa)säätelijän tsta kun lähdetään siitä että tarkastettaessa on ryhdyttävä ottamaan vastapuolen vaatimuksia huomioon kun kerran toimenpide on päätetty toteuttaa. Asiaa voi selvittää sillä että väkivaltainen oppilas ilmoittaa ennen tarkastusta että jos ette tee niinkuin minä vaadin, alan tappelemaan ja oikeasti tarkastettava alkaa määräämään toimenpiteen tahdin. Mikä on jokatapauksessa vain ajan kysymys kun kokematon tarkastaja käy kiinni työhönsä.

Todella tyhmää on lainsäätäjän vaatimus että tarkastustyö rajataan VAIN opettajille ja rehtoreille mikä on aivan turha rajoitus. Vahtimestari on aivan riittävän hyvä henkilö tekemään ko toimenpiteitä mutta nyt hänet otetaan mukaan vain tarkkailijaksi mikä on perusteetonta. Puhumattkaan siitä että lainsäätäjä ei ole paskaakaan välittänyt siitä mitä SiTTEN jos ja kun tavaraa otetaan haltuun? Lain mukaan kaikesta takavarikoinnista on tehtävä paperityötä aika perkeleen paljon (myös toimenpiteen kohteelle on annettava kuittinsa) mutta hävitettäväksi luovutettavasta ei ole. Kumpaakohan lainsäätäjä tässä tarkoitaa?
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Saippuakupla

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2013, 15:16:52
Puhumattkaan siitä että lainsäätäjä ei ole paskaakaan välittänyt siitä mitä SiTTEN jos ja kun tavaraa otetaan haltuun? Lain mukaan kaikesta takavarikoinnista on tehtävä paperityötä aika perkeleen paljon (myös toimenpiteen kohteelle on annettava kuittinsa) mutta hävitettäväksi luovutettavasta ei ole. Kumpaakohan lainsäätäjä tässä tarkoitaa?

On siellä selvitys- ja kirjaamisvelvoite:

QuoteLaki perusopetuslain muuttamisesta

36 f §
Haltuunoton ja tarkastamisen yleiset periaatteet
Edellä 36 d ja 36 e §:ssä tarkoitetut toimenpiteet on toteutettava mahdollisimman turvallisesti. Toimenpiteillä ei saa puuttua oppilaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja yksityisyyteen enempää kuin on välttämätöntä opiskelurauhan ja turvallisuuden varmistamiseksi. Esineiden ja aineiden haltuun ottamisessa ja oppilaan tarkastuksessa on noudatettava olosuhteiden edellyttämää hienotunteisuutta. Toimenpiteiden käyttö tulee kouluissa suunnitella ja ohjeistaa.

Edellä 36 d §:n mukaisten voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle. Oppilaan tarkastaminen ja esineiden ja aineiden haltuun ottaminen tulee kirjata. Edellä 36 d ja 36 e §:ssä tarkoitetuista toimenpiteistä on ilmoitettava oppilaan huoltajille mahdollisimman pian.


36 g §
Haltuun otettujen esineiden ja aineiden luovuttaminen ja hävittäminen
Opettajan tai rehtorin 36 d §:n perusteella haltuun ottama häirintään käytetty esine tai aine tulee luovuttaa oppilaalle oppitunnin tai koulun tilaisuuden päättymisen jälkeen. Jos on todennäköistä, että häirintä oppitunnin jälkeen jatkuu, häirintään käytetty esine tai aine tulee luovuttaa oppilaalle viimeistään työpäivän päättyessä.

Edellä 29 §:n 2 momentissa tarkoitetut kielletyt esineet ja aineet luovutetaan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. Esineet ja aineet tulee kuitenkin luovuttaa poliisille tai muulle laissa säädetylle viranomaiselle, jos oppilaalla, tämän huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei lain mukaan ole oikeutta pitää niitä hallussaan.

Ennen luovuttamista esine tai aine tulee säilyttää huolellisesti. Esineiden ja aineiden luovutus tulee järjestää mahdollisimman pian haltuunotosta. Haltuun otetut huumausaineet, ampuma-aseet, aseen osat, patruunat, ammukset ja kaasusumuttimet sekä räjähteet tulee luovuttaa poliisille välittömästi.

Jos huoltaja ei kolmen kuukauden kuluessa haltuunottoa koskevasta ilmoituksesta nouda esinettä tai ainetta, se voidaan todisteellisesti hävittää. Esineiden ja aineiden hävittäminen ja luovuttaminen tulee kirjata.

nollatoleranssi

Yleensähän nämä säädökset ovat yhtä tyhjän kanssa. Kuten tästäkin voi todeta, niin siellä on tuollaisia järjettömiä lisäsäädöksiä, jotka romuttavat täysin koko toimintavan alkuperäisen idean.

Opettaja jos toimiikin eri tavalla, niin hän rikkoo lakia. Käytännössä opettaja ei pysty siis nykyisin tekemään tilanteelle yhtään sen enempää kuin aikaisemminkaan.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Saippuakupla on 28.12.2013, 14:37:13
Jos vähän viitsisitte googlettaa, jotta ei tarvitse olla tollon toimittajan epäselvästi esittämän tiedon varassa.

Linkki unohtui:  http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ev_181_2013_p.shtml

QuoteLaki perusopetuslain muuttamisesta

36 e § Oppilaan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa koulun henkilökuntaan kuuluva, jos tämä on saapuvilla.

Edellä 3 momentissa säädetystä tarkastuksen suorittamistavasta voidaan kuitenkin poiketa, jos se on asian kiireellinen luonne huomioon ottaen turvallisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä.

Tuolla seikalla on ainakin tuo ongelma ratkaistu, mutta on eri asia miten tilanne menee käytännössä. Vaaditaanko aina jotakin tiettyä opettajaa paikalle, että saataisiin luotua mahdollisimman paljon ongelmia?
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Saippuakupla

Quote from: nollatoleranssi on 28.12.2013, 15:33:00
Opettaja jos toimiikin eri tavalla, niin hän rikkoo lakia. Käytännössä opettaja ei pysty siis nykyisin tekemään tilanteelle yhtään sen enempää kuin aikaisemminkaan.

Opettaja on kyllä tähänkin saakka saanut ottaa esim. puukon pois hätävarjeluna, mikäli oppilas on alkanut heilumaan sen kanssa. Tuo ei tietenkään ole koskenut tilannetta, jossa oppilas on ilman melskaamista esitellyt puukkoa ja sitten piilottanut sen vaikka kalsareihin. Tuolloin on kutsuttu poliisi paikalle.

Vaikka tuolla laissa lukee mitä tahansa, niin opettajan tulee aina varautua siihen, että hölmöilevän kullannupun huoltajat vetävät herneen nenään kaikista voimakeinoista. Kannattaa siis miettiä kaksi kertaa ennen voimakeinojen käyttöä ja katsoa vielä kerran onko paikalla sinulle oletettavasti edullisia todistajia.

Saippuakupla

Quote from: nollatoleranssi on 28.12.2013, 15:37:29
Tuolla seikalla on ainakin tuo ongelma ratkaistu, mutta on eri asia miten tilanne menee käytännössä. Vaaditaanko aina jotakin tiettyä opettajaa paikalle, että saataisiin luotua mahdollisimman paljon ongelmia?

Ainakin tuo sitoo henkilökunnasta yhden ylimääräisen henkilön. Yksi henkilö vahtii oppilasta ja toinen hakee paikalle pyydetyn henkilökunnan edustajan.   

siviilitarkkailija

Ongelma numero 1 on opettajien reviiri ja ongelmaoppilaat.

Opettaja A näkee oppilaat koulun oppilaina. Opettaja B omina lapsinaan. Opettaja A ei pahastu jos opettaja C tekee tarkastuksen oppilaalleen. Opettaja B pitää tekoa sodanjulistuksena ja haluaa vielä itse valvoa oppilaidensa oikeuksia vedoten suhteisiinsa oppilaiden vanhempiin yms.

Väkivaltaisen erityisluokan oppilaan tarkastus on myös tarkastajalle haasteellinen ja aluksi vaarallinen jos ei ole tehnyt työtä ja päättääkin ryhtyä hommaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

siviilitarkkailija

Quote from: Saippuakupla on 28.12.2013, 15:47:29
Quote from: nollatoleranssi on 28.12.2013, 15:37:29
Tuolla seikalla on ainakin tuo ongelma ratkaistu, mutta on eri asia miten tilanne menee käytännössä. Vaaditaanko aina jotakin tiettyä opettajaa paikalle, että saataisiin luotua mahdollisimman paljon ongelmia?

Ainakin tuo sitoo henkilökunnasta yhden ylimääräisen henkilön. Yksi henkilö vahtii oppilasta ja toinen hakee paikalle pyydetyn henkilökunnan edustajan.
ööö minun matikalla tuossa on jo 3 henkilöä.  Eli siis jos meillä on laitoksen henkilö joka näkee tilanteen yksin (useimmin näin on) hänen pitäisi sekä hakea/soittaa kolmas henkilö. Jotta esitetty tilanne tapahtuisi, kahden ihmisen pitäisi nähdä aivan sama asia yhtä aikaa mikä on likipitäen mahdotonta. Kyllä se vaan niin on että yksi näkee ja soittaa jonkun henkilön joka tulee jos on tullakseen. Tilanteen näkijän on vain pidäteltävä eikä hän voi lähteä mihinkään. Pikku konna kun ei jää paikalle vaikka sanot mitä tai kielletty esine ei jää vaan menee kaverin kouraan ja reppuun. Nämä ovat 1 vs lauma kakaroita tilanteita.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Alma-ata

Ongelma tässä tulkinnassa alkaa kyllä jo Opetusministeriön tiedotteesta. Siinä ei ole lakipykälän sanoja "koulun henkilökuntaan kuuluva", eli viemärilehden toimittaja on -taas, voi mikä yllätys- ollut laiska. Tai ties vaikka olisi tahallaan kohua nostatellut?

http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2013/12/Vuodenvaihteen_muutoksia.html?lang=fi

Quote from: nollatoleranssi on 28.12.2013, 15:37:29
Quote from: Saippuakupla on 28.12.2013, 14:37:13
Jos vähän viitsisitte googlettaa, jotta ei tarvitse olla tollon toimittajan epäselvästi esittämän tiedon varassa.

Linkki unohtui:  http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ev_181_2013_p.shtml

QuoteLaki perusopetuslain muuttamisesta

36 e § Oppilaan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa koulun henkilökuntaan kuuluva, jos tämä on saapuvilla.

Edellä 3 momentissa säädetystä tarkastuksen suorittamistavasta voidaan kuitenkin poiketa, jos se on asian kiireellinen luonne huomioon ottaen turvallisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä.

Tuolla seikalla on ainakin tuo ongelma ratkaistu, mutta on eri asia miten tilanne menee käytännössä. Vaaditaanko aina jotakin tiettyä opettajaa paikalle, että saataisiin luotua mahdollisimman paljon ongelmia?

Eino P. Keravalta

Opetusministeriö on mokannut.

Opettajalla tai rehtorilla ei pitäisi olla mitään asiaa suorittaa tällaisia tarkastuksia tai takavarikkoja - ne pitää jättää ammattilaisille, sillä opettajan tehtävä on opettaa ja rehtorin tehtävä on johtaa koulua.

Mitäpä esimerkiksi pari eläkeikää lähestyvää, viisikymmentäkiloista naisopettajaa voi asiassa, jossa testosteronia tihkuva, käytöshäiriöinen ja moniongelmainen, kehonrakennusta harrastava, 75-kiloinen, 15-vuotias poika päättää, että hän pitää veitsensä ja vielä ehkä käyttää sitä, jos häneen kohdistetaan pakkotoimia?

Tämän vuoksi koulussa pitää olla koulutettu vartija, joka kutsutaan paikalle vaivihkaa opettajan hallussa olevasta napista. Vartijalla on ihmisen hallintaan tarvittava välineistö ja taito käyttää niitä. Lisäksi koulussa tulee olla erityinen tila, jonne riehuvan, mahdollisesti päihteitä käyttäneen oppilaan voi raudoittaa kiinni.

Paitsi tällaisten vaarallisten tilanteiden vuoksi, pitää opettajan ja tarkastukseen fyysisesti pakottavan henkilön olla eri ihmiset psykologisista syistä. Opettajan ja oppilaan välistä suhdetta ei tule kierouttaa sillä, että opettaja voi kohdistaa nöyryyttäviä ja julkisia, fyysisiä toimenpiteitä oppilaaseen. Fyysinen puuttuminen voi kuulua vain neutraalille, luokan ulkopuoliselle taholle. Näin opettajakin säilyttää paremmin arvovaltansa ja mahdollisuuden jatkaa opetusta heti, kun häirikkö on noudettu.

Vartijat saavat myös jo pelkällä olemassolollaan useimmat perseilevät oppilaat harkitsemaan viisi kertaa, ennenkuin ryhtyvät älyttömyyksiin, koska vastapuolella ei olekaan haurasta ja itkuista naisopettajaa, jota voi julkisesti nöyryyttää, vaan vastassa on väkivaltatilanteiden ammattilainen, jonka edessä ei v-ttuilla, viisastella ja vetkutella, koska näin menetellessään oppilas tietää aivan varmasti menettävänsä omat kasvonsa.

Ja etteivät vartijat tulisi liian kalliiksi, tulee heidän tehtäviinsä yhdistää myös kiinteisönhuollon tehtäviä ja sensellaista.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Saippuakupla

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2013, 15:57:23
Quote from: Saippuakupla on 28.12.2013, 15:47:29
Quote from: nollatoleranssi on 28.12.2013, 15:37:29
Tuolla seikalla on ainakin tuo ongelma ratkaistu, mutta on eri asia miten tilanne menee käytännössä. Vaaditaanko aina jotakin tiettyä opettajaa paikalle, että saataisiin luotua mahdollisimman paljon ongelmia?
Ainakin tuo sitoo henkilökunnasta yhden ylimääräisen henkilön. Yksi henkilö vahtii oppilasta ja toinen hakee paikalle pyydetyn henkilökunnan edustajan.
ööö minun matikalla tuossa on jo 3 henkilöä.

Normaalisti ja järkevästi tarkastus hoituisi kahdella henkilöllä, mutta jos lapsukainen vaatii paikalle haluamansa henkilön, niin tarvitaan ylimääräinen henkilö. Yksi vahtii, toinen hakee kolmatta. Sitten kun otetaan vähän realismia kehiin niin luokkaan jääviä oppilaita ei saa jättää keskenään hölmöilemään. Vaaditaan vielä yksi henkilö olemaan heidän kanssa.

JoKaGO

Quote from: hakare on 28.12.2013, 13:22:25
Melko varmasti lapsen haluama henkilö ei sattumalta ole paikkakunnalla, ehkä on jopa ulkomailla. Tämä on ehtaa Krista Kiurua. Muistatte varmaan, miten tämä valtakunnan johtava tyhjänpuhuja pani reilussa vuodessa Hesan vuokra-asuntoasiat kuntoon ja nyt poistaa opetusministerinä suitsait kouluhäiriköinnin.

Muistettakoon myös kielto mobiilioperaattoreille rakentaa 4G-tukiasemia 100 km lähemmäs Neuvostoliiton veetu Venäjän siis itärajaa, ettei Venäjän sotilastutkat häiriintyisi  ;D

Anteeksi ja kiitos...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

siviilitarkkailija

Meinaatko saippuakupla tosissasi että kun häirikkö X esittelee kiellettyä esinettä tilanteessa, niin jostain oudosta syystä siinä on AINA 2 kpl kouluhenkilökuntaan kuuluvia paikalla? Niinkuin että ensin arvoisa kielletyn esineen tuoja ennen shown alkua, varmistuu että paikalla on kaksi opettajakunnan edustajaa? Ei se niin mene.

Toinen asia joka on aivan idioottimainen on luulo että kun meillä on sääntö, jossa mennään NUOREN ihmisen iholle, tavaroihin. Niin että siinä ylipäänsä on kyse mistään normaalista ja järkeävästä. Ei ole. Normaalia ja järkevää ei edes tarkasteta. Koko toiminnan lähtökohta on se että joku tai jossain on poikkeavaa ja järjetöntä ja tarkastamalla yritetään palauttaa tilanne järkeväksi. Ei niitä tarkastusten sääntöjä ja lainalaisuuksia ole keksitty sen takia että haluttaisiin olla järkeviä tai normaaleja. Ne on keksitty mm siksi kun tarkastettava on suutuspäissään potkaissut tarkastajalta hampaat kurkkuun kesken tarkastuksen. Tarkastettava on myös lyönyt varoittamatta pystypainiksi kun tarkastajan kädet tulivat "iholle" ja myöhemmin kuulusteluissa ei osaa muuta syytä pahoinpitelylleen kertoa.

Lainsäätäjää ei kiinnosta se mitä oikeasti tehdään vaan se että näyttää mukamas hyvältä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Alma-ata

Käytännössä nämä tilanteet tulevat olemaan 99%:sti kännykkää ja tupakoita koskevia. Tai jos epäillään pöllimistä ja halutaan siitä selkoa. Ja käyttöä koulurauhapaketilla tulee olemaan enimmäkseen luokilla 7-9.
Osa opettajista - ihan koulurauhapaketista riippumatta - jatkaa välinpitämätöntä suhtautumistaan häiritsemiseen ja koettaa vaan jatkaa työskentelyä niiden kanssa, joita oppiminen kiinnostaa. Häilääviä häiriköitä, lähiöurpoja ja takapenkin urokefaaleja ei tämä pykälämuutos muuta yhtään sen kummemmiksi.

Mutta tärkein osahan on jälki-istunnon muuttuminen edes jotenkin mielekkääksi. En ole viiteentoista vuoteen antanut jälki-istuntoa, koska se on vaan niin typerän vanhanaikainen keino.



Saippuakupla

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2013, 16:53:29
Meinaatko saippuakupla tosissasi että kun häirikkö X esittelee kiellettyä esinettä tilanteessa, niin jostain oudosta syystä siinä on AINA 2 kpl kouluhenkilökuntaan kuuluvia paikalla? Niinkuin että ensin arvoisa kielletyn esineen tuoja ennen shown alkua, varmistuu että paikalla on kaksi opettajakunnan edustajaa? Ei se niin mene.

Onko joku väittänyt, että se menee noin? Tuohan on sinun ikioma kuvitelma, jota koetat syöttää eteenpäin.

Luokassa on normaalisti yksi opettaja. Kun oppilas alkaa esittelemään puukkoa/viuhtoa puukon kanssa pistetään muut oppilaat ulos luokasta ja pyydetään hakemaan apua lähimmästä luokasta. Vaihtoehtoisesti pyritään estämään puukolla viuhtojaa käymästä muiden päälle ja koetetaan saada joku oppilas hakemaan apua. Vaihtoehtoisesti käytetään hälytysjärjestelmää, mikäli sellainen jostain syystä sattuisi normaalissa peruskoulussa olemaan. Vaihtoehtoisesti koetetaan saada puukolla viuhtoja pois luokasta ja muut oppilaat jäämään luokkaan (ei välitunnilla). Vaihtoehtoisesti tehdään jotain muuta. Itsestäänselvyys on myös, että puukkoa esittelevää oppilasta koetetaan rauhoitella ja koetetaan saada hänet luovuttamaan puukko siten, että se saadaan haltuun mahdollisimman turvallisella tavalla. Toiminta on tilanne-, tila- ja aikariippuvaista ja kaikki edellä esitetyt vain mahdollisia esimerkkejä toiminnasta moisessa tilanteessa. Perussääntö on, että pyritään turvaamaan muut paikalla olevat henkilöt ja paikalle pyritään mahdollisimman pian saamaan apua, joka tarkoittaa aluksi lisää henkilökuntaa. Kenenkään ei pitäisi lähteä omatoimisesti tutkimaan tai saattamaan toiseen tilaan puukkoa hallussa pitävää oppilasta. Jos oppilas on rauhallinen, mutta hänellä on puukko hallussa jota ei suosiolla luovuta, niin oppilas pidetään jossain tietyssä valvotussa tilassa ja odotellaan poliisia paikalle.

Edit: Lisätään nyt vielä, että jos Pikku-Jorma esittelee puukkoa luokassa saati heiluttelee sitä siellä, niin Pikku-Jorman koulupäivä ei varmasti jatku normaalisti sen jälkeen vaikka tuo luovuttaisi puukon pois.

Möhömaha

Quote from: Saippuakupla on 28.12.2013, 17:42:42
..koetetaan rauhoitella..toiminta on tilanne-, tila- ja aikariippuvaista ja kaikki edellä esitetyt vain mahdollisia esimerkkejä toiminnasta moisessa tilanteessa. Perussääntö on, että pyritään turvaamaan muut paikalla olevat henkilöt ja paikalle pyritään mahdollisimman pian saamaan apua, joka tarkoittaa aluksi lisää henkilökuntaa. Kenenkään ei pitäisi lähteä omatoimisesti tutkimaan tai saattamaan toiseen tilaan.. pidetään jossain tietyssä valvotussa tilassa ja odotellaan poliisia paikalle.

;D

Tuosta paatoksesta jo käy ilmi, että olet opettaja. Joka tapauksessa joku valden syöttiläs.
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

Saippuakupla

Quote from: Möhömaha on 28.12.2013, 18:17:07
Tuosta paatoksesta jo käy ilmi, että olet opettaja. Joka tapauksessa joku valden syöttiläs.

Voimakeinot ovat viimeinen vaihtoehto, koska niistä päätyy nykyään selvittämään asiaa esitutkintaan ja pahimmillaan oikeuteen. Ei sinne kukaan halua joutua, koska lopputulos saattaa olla jotain ihan muuta kuin kukaan olisi odottanut.

siviilitarkkailija

Quote from: Saippuakupla on 28.12.2013, 15:47:29
Ainakin tuo sitoo henkilökunnasta yhden ylimääräisen henkilön. Yksi henkilö vahtii oppilasta ja toinen hakee paikalle pyydetyn henkilökunnan edustajan.

Tässä on kaksi henkilöä. Saippuakuplan mielessä lienee ajatus että laitetaampa oppilas hälyyttämään apua. Vai liekö itse ajatellut jättää oppilaat keskenään ja opettajan poistuessa tilanteesta. Mutta selvästi saippuakupla sanoo että ensin luokassa on yksi opettaja, jonka jälkeen (mistä lie syntyvä henkilökunnan jäsen, eli todennäköisimmin oppilas) saa ryhtyä henkilökunnaksi. Jonka harteille usutetaan henkilöhakutehtävä.

Toiseksi, puukolla viuhtova ihminen luokassa voidaan kohdata vaikka lyömällä tuolilla päähän ja kysymällä asiasta jälkikäteen. Ihminen joka ei erota tarkastustilannetta uhkaavasta tilanteesta ei saisi puuttua kumpaankaan. Ainoa hälyytysjärjestelmä on 112 eikä asia kuulu enää koululle vaan poliisille ja yleiselle syyttäjälle. Käräjät on nimenomaan keksitty puukollaviuhtovia varten. Tällä ja häiritsevän esineen poistolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ovat aivan eri tilanteita.

Luultavasti ainoa järkevä ratkaisu on oppilaiden kännyköiden massasäilytys koulujen kaapeissa yms.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Saippuakupla

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2013, 19:22:57
Quote from: Saippuakupla on 28.12.2013, 15:47:29
Ainakin tuo sitoo henkilökunnasta yhden ylimääräisen henkilön. Yksi henkilö vahtii oppilasta ja toinen hakee paikalle pyydetyn henkilökunnan edustajan.
Tässä on kaksi henkilöä. Saippuakuplan mielessä lienee ajatus että laitetaampa oppilas hälyyttämään apua.

Et liene tutustunut koulujen toimintaohjeisiin uhkaaviin tilanteisiin liittyen. Joissain tapauksissa järkevä ja suositeltavin tapa toimia on lähettää oppilas tai oppilaita hakemaan apua paikalle. Joissain kouluissa tosin käytetään kirjejärjestelmää, jolloin oppilas vie luokassa valmiina olevan kirjeen ensimmäiselle vastaan tulevalle henkilökunnan jäsenelle tai suoraan lähimpään luokkaan ja sen opettajalle. Kirje sisältää tiedon luokasta, jossa tarvitaan apua. Oppilaan saa lähettää hakemaan apua paikalle ja se on yksi mahdollinen toimintatapa uhkaavassa tilanteessa.

siviilitarkkailija

No en ole, mutta jos nuo olivat pelimerkkejä, niin en tiedä mitä sanoa. Huh huh.

1. Puukollaheiluvan ulottuvilta pois. Kannattaa opettaa pilteille (käy aikuisillekkin) että eivät jää pokerinaamalla "hautautumaan" lehden/kirjan taakse ja kuvitella ettei puukkojunkkari "näe" heitä.

2. Kaveri joka uhkaa puukolla, voi lyödä, hän EI siis ole kaveri. Vaikka olet millainen lapsuudenystävä, luokassa tms tilassa voi tulla moraa. Ja usein "vahingossa". Lyöjät aika usein kertovat ettei tarkoituksena ollut satuttaa juurikin tielle tullutta henkilöä.

Lopusta konsultoinnista saa maksaa. Lähettää kirje. Joo. No ehkä se toimii...

Ps Känny äänettömänä päälle ja hätänumeroon.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Saippuakupla

Quote from: siviilitarkkailija on 28.12.2013, 19:49:03
No en ole, mutta jos nuo olivat pelimerkkejä, niin en tiedä mitä sanoa. Huh huh.

Asiansa hoitavista kouluista löytyy ns. turvallisuuskansio tai vastaava ohjeistus. Yleensä turvallisuuskansio sisältää avoimen sisällön lisäksi rajoitettua sisältöä, joka on tarkoitettu vain kyseisen koulun henkilökunnalle. Siellä pitäisi löytyä koulukohtainen ohjeistus niin hälytysjärjestelmistä kuin muista asiaan liittyvistä toimintamalleista.

siviilitarkkailija

Henkilötarkastustilanne on ihan jotain muuta kuin kansiotietoa. Meillä on toisensa tunteva yhteisö. Meillä on toisensa tuntevat tarkastettavat. Maine, uskottavuus ja paljastumisaspektit ja ennenkaikkea (todellisista ja kuvitelluista) oikeuksistaan hyvin kiinnipitävät kakarat.

Asiaa ei voi oppia kuin käymällä "käsiksi" puolituttuihin näidet tavarat selvittäen. Edessä on nopea oppimiskäyrä tai vielä nopeampi tie sairaslomalle. Kaikki vaarallisen tilanteen elementit lastattu opettajan niskoille ja jos kuvittelee että aloitetusta tarkastuksesta voi noin vain lähteä, erehtyy. Kun tarkastustila on sama kuin oppimistila.

Kannattaa pohtia huolellisesti mitä on tekemässä ja varautua yllätyksiin. Pienenä vihjeenä voin kehottaa ensikertalaisia varautumaan tupakanpolttoon ja jos tarkastettavana on reipas lapsi, niin sillekin kannattaa varata ensitarkastuksen jälkeen tupakkaa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...