News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-12-18 M: Vantaalla aloitetaan maahanmuuttajille suunnattu opettajakoulutus

Started by Taikakaulin, 20.12.2013, 01:56:48

Previous topic - Next topic

Taikakaulin

QuoteVantaalla aloitetaan maahanmuuttajille suunnattu opettajakoulutus

Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu aloittaa ensi vuonna ammatillisten opettajien koulutuksen Vantaalla.

60 opintopisteen laajuisilla opinnoilla voi hankkia pedagogisen kelpoisuuden ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opetustehtäviin. Koulutus toteutetaan Laurea-ammattikorkeakoulun tiloissa Tikkurilassa.

Vantaalla käynnistyvä ryhmä suuntautuu monikulttuurisuuteen ja sitä suositellaan maahanmuuttajataustaisille hakijoille ja monikulttuurisesta pedagogiikasta kiinnostuneille. Opinnot toteutetaan monimuotoisesti 1,5 vuoden aikana työn ohessa. Ryhmän opetuskieli on suomi.

Vantaan koulutusryhmään hakeudutaan ammatillisten opettajakorkeakoulujen tammikuisessa yhteishaussa 7.–24. tammikuuta 2014. Ammatilliseen opettajankoulutukseen voi hakea, jos on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon (amk, ylempi amk, kandidaatti, maisteri) ja kolmen vuoden alakohtainen työkokemus. Vaihtoehtoisesti opiskelupaikan voi saada viiden vuoden alakohtaisella työkokemuksella.

– Yleisperiaate on se, että korkeakoulututkinto vaaditaan, mutta tässä on alakohtaisia eroja. Oma tilanne kannattaa aina tarkistaa, johtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sanoo.

Hakijoilta ei edellytetä aiempaa opettajakokemusta.

Monikulttuurisuuteen suuntautuvassa opettajankoulutuksessa tavoitteena on syventää osaamista monikulttuurisessa pedagogiikassa ja lisätä ymmärrystä kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta sekä niistä erityishaasteista, joita eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden opettaja kohtaa.

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/vantaalla_aloitetaan_maahanmuuttajille_suunnattu/
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Arto Luukkainen

Quote from: Taikakaulin on 20.12.2013, 01:56:48
QuoteMonikulttuurisuuteen suuntautuvassa opettajankoulutuksessa tavoitteena on syventää osaamista monikulttuurisessa pedagogiikassa ja lisätä ymmärrystä kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta sekä niistä erityishaasteista, joita eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden opettaja kohtaa.

Nykyinen uuskieli on todella jännää. Todellisuudessahan tuossa halutaan sanoa näin:

"Muslimiopiskelijoihin suuntautuvassa opettajankoulutuksessa tavoitteena on syventää osaamista muslimiopiskelijoiden pedagogiikassa ja lisätä ymmärrystä islamin uskon mukaiseen kulttuuriin sekä niistä erityishaasteista, joita muslimiopiskelijoiden opettaja kohtaa."
En ole Arto Luukkanen vaan Arto Luukkainen eli iillä!
Iitön on se kuuluisampi.

Marius

Mitä tarkoittaa "pedagoginen kelpoisuus"?

Edit. Emme näköjään opi Saksasta mitään. ( Viittaan pedagogiseen saksalaiskouluun jossain Berlin-Kreutzbergissa...)
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

kekkeruusi

Taitaa olla taas sellainen "paperit-ilman-vaatimuksia"-koulutus. Muutenhan maahanmuuttajat voisivat aivan hyvin hakeutua ihan normaaliin opettajakoulutukseen,

kekkeruusi

Quote from: Marius on 20.12.2013, 02:06:09
Mitä tarkoittaa "pedagoginen kelpoisuus"?
Tässä yhteydessä sitä, että saa tutkintopaperin kouraan. Ei paljon mitään.

Rusinapulla

"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Blanc73

QuoteMonikulttuurisuuteen suuntautuvassa opettajankoulutuksessa tavoitteena on syventää osaamista monikulttuurisessa pedagogiikassa ja lisätä ymmärrystä kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta sekä niistä erityishaasteista, joita eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden opettaja kohtaa.

Siinäpä on ripuloitu ilmoille taas moku-skenelle tyypillinen unelmahöttöinen ja tyhjänpäiväinen lause-läjä. Itse Runeberg olisi kateellinen tuosta runoudesta ja satuilusta :flowerhat:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Eino P. Keravalta

Quote..lisätä ymmärrystä kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta

Voin tässä antaa ilmaiseksi pikakurssin aiheesta:

Mitä enemmän kulttuurit jakavat yhteisiä arvoja, sitä paremmin ne tulevat toimeen keskenään. Ja päinvastoin. Kaikki muu on teeskentelyä, valehtelua ja hyväuskoista hölmöyttä, eikä yhteensopimattomia kulttuureita saada toimimaan keskenään edes triljoonalla dollarilla, jostain kukkahattuisesta kotouttamisesta nyt puhumattakaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kalevi Aronen

Quote from: kekkeruusi on 20.12.2013, 02:09:06
Quote from: Marius on 20.12.2013, 02:06:09
Mitä tarkoittaa "pedagoginen kelpoisuus"?
Tässä yhteydessä sitä, että saa tutkintopaperin kouraan. Ei paljon mitään.
Aivan, toisaalta tuttu näiltä kyliltä halusi paikallisen ammattikoulun opettajaksi. Pohjakoulutuksena hänellä oli teknikon tutkinto. Hän kävi opettajaseminaarin 2 vuotta Hangossa ja sitten täydentäviä opintoja. On ollut monet vuodet ammiksen opettajana.
Jos tästä helpotetaan, niin jos opettaja ei osaa opettaa, siitä seuraa että oppilaat eivät osaa oppia. Ei aina kannattaisi mennä alentamaan rimaa. Mutta minkäs teet?
Om mani padme hum.

Onkko

Pedagoginen koulutus opettaa opettamaan, muuhun se ei ota kantaa.
Tämä on vaatimuksena moneen opettajan koulutukseen.

Nuivatar

Vantaalla ovat ihan huippuja työllistämään vähemmistöjä. Ensimmäiset työssäkäyvät romanitkin tapasin Myyrmäessä, jossa ainakin aikoinaan sijaitsi paikallinen Romanikeskus. Työtunnit oli kivasti heidän itsensä päättämiä, yleensä 10-14 (jossa tunnin lounastauko) ja säpinää riitti. Tyypillinen päiväohjelma näytti olevan istumista, kevyttä seurustelua kahvin kera, ja ruoan varastamisen yrittämistä läheisen kokkauspajatoiminnan puolelta. Joskus nähtiin rasistisen rikoksen uhreiksi joutuneita miespuolisia, jotka saivat neuvoja koko suvun voimin, miten kannattaa asiansa oikeudessa esittää ja kuinka saada läpi tietyt kulut sossulta. Todella tärkeää kotouttamisen ydintoimintaa, sanoisin. :)

Kemolitor

Quote from: Marius on 20.12.2013, 02:06:09
Mitä tarkoittaa "pedagoginen kelpoisuus"?

Yleissivistävällä puolella (peruskoulu, lukio) opettajavirkaan vakituisesti valittavalta vaaditaan määrätyntasoisten opetettavien aineiden opintojen lisäksi ns. pedagoginen kelpoisuus, puhutaan myös opettajapätevyydestä, auskultointi on ehkä joillekin tutumpi termi.

Aikaisemmin (ennen yliopistojen tutkinnonuudistusta 1980) valmistuttiin vaikkapa luonnontieteiden kandidaatiksi (alempi tutkinto) tai filosofian kandidaatiksi (ylempi tutkinto). Jotta saattoi saada vakituisen opettajaviran, piti lisäksi suorittaa vuoden pituinen auskultointi, johon kuului kasvatustieteen opintoja ja opetusharjoittelua ns. normaalikoulussa. Tutkinnonuudistuksen jälkeen tuli aineenopettajan suuntautumisvaihtoehdot, jolloin opintoihin jo kuului aineenopettajan pedagogiset opinnot. Moni edelleen suorittaa jälkeenpäin nämä opinnot havaittuaan vasta myöhemmin palavan halunsa päästä sivistämään opinhaluista nuorisoamme.

Ammatillisella puolella homma on suurinpiirtein samanlainen, heillä on erikseen ns. opettajaopinnot. Lisäksi opettajaviran saamiseen vaaditaan korkeakoulututkinto ja yleensä myös työkokemusta opettamaltaan alalta.

Nämä menivät vähän ulkomuistista. Jos joku on paremmin selvillä pätevyysvaatimuksista opettajavirkoihin nykyään, niin korjailkaa.

Yritin Hämeen ammattikorkeakoulun sivuilta etsiä koulutuksen opinto-ohjelmaa, mutta en löytänyt. Opettajaopinnot ovat siis aina laajuudeltaan 60 op, olisi mielenkiintoista tietää, että miten paljon niistä oikeastaan on ns. monikulttuurisuusjuttuja ja mitä ne oikeastaan pitävät sisällään.


KeiKei

Mikä tekee maahanmuuttajasta yhtään sen paremman "monikulttuurin" osaajan kuin kantiksesta? Tämä kura menee samaan kastiin erinäisten "rasisminvastaisten" koulutusten ja kurssien, joissa maahanmuuttajan keskustelevat ja retkeilevät. VMP.

Panopticon

60op amk-opinnoista opettajanpätevyys. Jepjep. Kelpais varmaan kantiksellekin. Ei tarvis maksella työuran alussa opintolainoja pois samalla kun lyhentää asuntolainaa. Ei tarvis vähintään viittä vuotta levittää persettä yliopiston penkissä. Niin ihanan positiivista syrjintää.

Saturoitunut

Ëix noi pedagogiset ole yleensä öbaut ton laajuisia muutenkin? Aika monethan käy ne sivuaineena, että voivat sitten mennä opetushommiin, jos ei muuta lohkea. Ainakin semmoisissa oppiaineissa, joissa sen muun lohkeaminen ei ole tarpeeksi todennäköistä.

Kemolitor

Quote from: Panopticon on 23.12.2013, 20:37:13
60op amk-opinnoista opettajanpätevyys. Jepjep. Kelpais varmaan kantiksellekin. Ei tarvis maksella työuran alussa opintolainoja pois samalla kun lyhentää asuntolainaa. Ei tarvis vähintään viittä vuotta levittää persettä yliopiston penkissä. Niin ihanan positiivista syrjintää.

Ei se ihan noin mene. Kuten alkuperäisessä uutisessakin sanottiin:

Quote
Ammatilliseen opettajankoulutukseen voi hakea, jos on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon (amk, ylempi amk, kandidaatti, maisteri) ja kolmen vuoden alakohtainen työkokemus. Vaihtoehtoisesti opiskelupaikan voi saada viiden vuoden alakohtaisella työkokemuksella.
– Yleisperiaate on se, että korkeakoulututkinto vaaditaan, mutta tässä on alakohtaisia eroja. Oma tilanne kannattaa aina tarkistaa, johtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sanoo.
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/vantaalla_aloitetaan_maahanmuuttajille_suunnattu/

Jos olet suorittanut korkeakoulututkinnon, se ei vielä anna sinulle opettajapätevyyttä, lisäksi pitää suorittaa 60 opintopisteen laajuiset opettajaopinnot. Sen jälkeen voit hakea opettajavirkoja. Tosin sellainen pikkuvaatimus vielä on, että korkeakoulututkintosi aineiden pitää olla opettaviin aineisiin liittyviä. Jos sinulla on tutkinnossa aineyhdistelmänä kemia, matematiikka ja fysiikka sekä lisäksi opettajaopinnot suoritettuna, et voi hakea liikunnanopettajan virkaa. Tai siis voit hakea, mutta et voi saada sitä virkaa.

Saippuakupla

Quote from: Kemolitor on 24.12.2013, 11:56:05
Quote from: Panopticon on 23.12.2013, 20:37:13
60op amk-opinnoista opettajanpätevyys. Jepjep. Kelpais varmaan kantiksellekin. Ei tarvis maksella työuran alussa opintolainoja pois samalla kun lyhentää asuntolainaa. Ei tarvis vähintään viittä vuotta levittää persettä yliopiston penkissä. Niin ihanan positiivista syrjintää.

Ei se ihan noin mene. Kuten alkuperäisessä uutisessakin sanottiin:

Quote
Ammatilliseen opettajankoulutukseen voi hakea, jos on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon (amk, ylempi amk, kandidaatti, maisteri) ja kolmen vuoden alakohtainen työkokemus. Vaihtoehtoisesti opiskelupaikan voi saada viiden vuoden alakohtaisella työkokemuksella.
– Yleisperiaate on se, että korkeakoulututkinto vaaditaan, mutta tässä on alakohtaisia eroja. Oma tilanne kannattaa aina tarkistaa, johtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sanoo.
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/vantaalla_aloitetaan_maahanmuuttajille_suunnattu/

Jos olet suorittanut korkeakoulututkinnon, se ei vielä anna sinulle opettajapätevyyttä, lisäksi pitää suorittaa 60 opintopisteen laajuiset opettajaopinnot. Sen jälkeen voit hakea opettajavirkoja. Tosin sellainen pikkuvaatimus vielä on, että korkeakoulututkintosi aineiden pitää olla opettaviin aineisiin liittyviä. Jos sinulla on tutkinnossa aineyhdistelmänä kemia, matematiikka ja fysiikka sekä lisäksi opettajaopinnot suoritettuna, et voi hakea liikunnanopettajan virkaa. Tai siis voit hakea, mutta et voi saada sitä virkaa.

Ja nykyään ammatillisessa koulutuksessa vaaditaan korkeakoulututkinnon ja opettajapätevyyden päälle vielä riittävä työkokemus, jotta voit opettaa ammatillisia aineita. Tosin henkilö voidaan palkata ilman opettajapätevyyttä. Tuolloin henkilö voidaan tietyn määräajan puitteissa velvoittaa hakeutumaan koulutukseen tai työsuhde voidaan päättää.

Malla

Quote from: Kemolitor on 24.12.2013, 11:56:05

Jos olet suorittanut korkeakoulututkinnon, se ei vielä anna sinulle opettajapätevyyttä, lisäksi pitää suorittaa 60 opintopisteen laajuiset opettajaopinnot. Sen jälkeen voit hakea opettajavirkoja. Tosin sellainen pikkuvaatimus vielä on, että korkeakoulututkintosi aineiden pitää olla opettaviin aineisiin liittyviä.

Joo, mutta jos maahanmuuttaja on suorittanut (Suomessa hyväksyttävän) korkeakoulututkinnon, miksi hänelle pitää räätälöidä OMA opettajakoulutus? Eikö tavallinen opettajakoulutus käy?

Saippuakupla

Quote from: Malla on 24.12.2013, 12:25:42
Quote from: Kemolitor on 24.12.2013, 11:56:05

Jos olet suorittanut korkeakoulututkinnon, se ei vielä anna sinulle opettajapätevyyttä, lisäksi pitää suorittaa 60 opintopisteen laajuiset opettajaopinnot. Sen jälkeen voit hakea opettajavirkoja. Tosin sellainen pikkuvaatimus vielä on, että korkeakoulututkintosi aineiden pitää olla opettaviin aineisiin liittyviä.

Joo, mutta jos maahanmuuttaja on suorittanut (Suomessa hyväksyttävän) korkeakoulututkinnon, miksi hänelle pitää räätälöidä OMA opettajakoulutus? Eikö tavallinen opettajakoulutus käy?

Nyt ollaan asian ytimessä. Tuonne ammatilliseen opettajakoulutukseen kun ei noin vain kävellä. Ensin karsitaan pelkkien papereiden ja kokemuksen perusteella. Sitten vielä haastattelut, joilla suoritetaan lopullinen karsinta. Tuolla uudella koulutuksella tarjotaan maahanmuuttajataustaisille oma ammatillinen opettajakoulutus, jolla saadaan tuotettua pätevyyden omaavia ja mamutaustaisia ammatillisia opettajia.

acc

Quote from: Saippuakupla on 24.12.2013, 12:28:52
Nyt ollaan asian ytimessä. Tuonne ammatilliseen opettajakoulutukseen kun ei noin vain kävellä. Ensin karsitaan pelkkien papereiden ja kokemuksen perusteella. Sitten vielä haastattelut, joilla suoritetaan lopullinen karsinta.

Koskenee pottunokkia tiukat vaatimukset. Pidän mahdollisena, että vaatimuksissa joustetaan ja papereita sekä kokemusta tulkitaan hakijan eduksi, kun halutaan rikastusta.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Kemolitor

Quote from: Saippuakupla on 24.12.2013, 12:28:52
Nyt ollaan asian ytimessä. Tuonne ammatilliseen opettajakoulutukseen kun ei noin vain kävellä. Ensin karsitaan pelkkien papereiden ja kokemuksen perusteella. Sitten vielä haastattelut, joilla suoritetaan lopullinen karsinta. Tuolla uudella koulutuksella tarjotaan maahanmuuttajataustaisille oma ammatillinen opettajakoulutus, jolla saadaan tuotettua pätevyyden omaavia ja mamutaustaisia ammatillisia opettajia.

Juuri tuota samaa minä tuossa koulutuksessa ihmettelin. Koulutukseen menijällä pitää siis olla jo korkeakoulututkinto ja lisäksi vielä työkokemusta samalta alalta vähintään kolme vuotta. Kuinkahan paljon oikeasti on tällaisia maahanmuuttajia?

Ja toisaalta, niistä maahanmuuttajista, jotka täyttävät vaatimukset koulutukseen pääsystä, kuinkahan moni mahtaa olla ns. monikulttuurisia? Ymmärtääkseni esim. venäläisiä tai virolaisia ei lasketa monikulttuurisiksi, pitää olla vähän "värikkäämpi" hahmo.

Mutta tässä olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä koulutuksen opetussuunnitelma, miten se oikeastaan eroaa tavallisista opettajaopinnoista. Voihan siellä olla pari opintoviikkoa monikulttuurisuutta, muu on sitten aivan samaa kuin muutenkin.

Saippuakupla

Quote from: acc on 24.12.2013, 13:49:19
Quote from: Saippuakupla on 24.12.2013, 12:28:52
Nyt ollaan asian ytimessä. Tuonne ammatilliseen opettajakoulutukseen kun ei noin vain kävellä. Ensin karsitaan pelkkien papereiden ja kokemuksen perusteella. Sitten vielä haastattelut, joilla suoritetaan lopullinen karsinta.

Koskenee pottunokkia tiukat vaatimukset. Pidän mahdollisena, että vaatimuksissa joustetaan ja papereita sekä kokemusta tulkitaan hakijan eduksi, kun halutaan rikastusta.

Siksi tuossa on erikseen mainittu jousto jo tuon korkeakoulututkinnon osalta:

QuoteVaihtoehtoisesti opiskelupaikan voi saada viiden vuoden alakohtaisella työkokemuksella.

Saippuakupla

Quote from: Kemolitor on 24.12.2013, 14:08:14
Mutta tässä olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä koulutuksen opetussuunnitelma, miten se oikeastaan eroaa tavallisista opettajaopinnoista. Voihan siellä olla pari opintoviikkoa monikulttuurisuutta, muu on sitten aivan samaa kuin muutenkin.

Perinteisesti pitäisi olla kasvatustieteen perusopinnot (25 op) ja kaikenlaista höttöä = ammattipedagogiset opinnot (35 ov).

Ernst

Quote from: Onkko on 23.12.2013, 12:45:17
Pedagoginen koulutus opettaa opettamaan, muuhun se ei ota kantaa.
Tämä on vaatimuksena moneen opettajan koulutukseen.


Mainittu koulutus ottaa kantaa vahvasti "monikulttuurisuuteen" sitä lainkaan määrittelemättä. Monikulttuurisuutta aiotaan myös opettaa ja edellyttää opiskelijoilta.

Huutavin pula on tolkun pedagogiikasta. Se ei näytä olevan tärkeää.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)


Shemeikka

QuoteYleisperiaate on se, että korkeakoulututkinto vaaditaan, mutta tässä on alakohtaisia eroja

Sama suomeksi: "tutkinto Mogadishun yliopistosta tai sitten muuten reipas henkilö".
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Kemolitor

Quote from: Saippuakupla on 24.12.2013, 14:27:17
Siksi tuossa on erikseen mainittu jousto jo tuon korkeakoulututkinnon osalta:
QuoteVaihtoehtoisesti opiskelupaikan voi saada viiden vuoden alakohtaisella työkokemuksella.

Tuossa voi olla myös käynyt toimittajalla niin, että hän on tulkinnut vähän väärin Seija Mahlamäki-Kultasen sanomisia, terveydenhuoltoalalla vaatimukset opettajakoulutukseen ovat vähän erilaiset:

Quote
Hakukelpoisuus

Hakijoilta edellytetään pääsääntöisesti:

• soveltuva korkeakoulututkinto
• vähintään kolmen vuoden käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä.

Poikkeuksena sosiaali- ja terveysalaa edustavalla hakijalla tulee olla joko soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja kolme vuotta alan työkokemusta tai soveltuva ammattikorkeakoulututkinto ja  viisi vuotta alan työkokemusta. Yhteisten aineiden opettajaksi aikovilla tulee olla ylempi korkeakoulututkinto.

Kelpoisuusehdot perustuvat asetukseen opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (A 986/1998).

http://www.jamk.fi/fi/Koulutus/Ammatillinen-opettajakorkeakoulu/Ammatillinen-opettajankoulutus/

Malla

Quote from: Kemolitor on 24.12.2013, 15:32:54
Quote from: Saippuakupla on 24.12.2013, 14:27:17
Siksi tuossa on erikseen mainittu jousto jo tuon korkeakoulututkinnon osalta:
QuoteVaihtoehtoisesti opiskelupaikan voi saada viiden vuoden alakohtaisella työkokemuksella.

Tuossa voi olla myös käynyt toimittajalla niin, että hän on tulkinnut vähän väärin Seija Mahlamäki-Kultasen sanomisia, terveydenhuoltoalalla vaatimukset opettajakoulutukseen ovat vähän erilaiset:

Quote
Hakukelpoisuus

Hakijoilta edellytetään pääsääntöisesti:

• soveltuva korkeakoulututkinto
• vähintään kolmen vuoden käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä.

Poikkeuksena sosiaali- ja terveysalaa edustavalla hakijalla tulee olla joko soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja kolme vuotta alan työkokemusta tai soveltuva ammattikorkeakoulututkinto ja  viisi vuotta alan työkokemusta. Yhteisten aineiden opettajaksi aikovilla tulee olla ylempi korkeakoulututkinto.

Kelpoisuusehdot perustuvat asetukseen opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (A 986/1998).

http://www.jamk.fi/fi/Koulutus/Ammatillinen-opettajakorkeakoulu/Ammatillinen-opettajankoulutus/

Kiitos. Selvensi. Sukulaislikan koulupolku meni näin: valmistui sairaanhoitajaksi, teki sitä duunia noin 15 vuotta. Muutti vuodeksi muille maille ukon erikoistumisen takia, ei saanut virkavapaata ja virka meni (siihen aikaan ei ollut pulaa hoitajista). Jatko-opiskeli terveydenhoitajaksi, teki sitä työtä muutaman vuoden. Meni yliopistoon, opiskeli hoitotiedettä ja kasvatustiedettä, valmistui. Sai open pätevyyden ja opettaa nyt amiksessa tulevia hoitsuja. Ei ihan helppo homma. Kielitaitoakin tarvitaan.
Hirvittää ajatus, että joku muutaman vuoden hoitsun töitä tehnyt saisi open pätevyyden noin niin kuin siinä työn ohessa.

Mehud

Hakuvaiheessa lasketaan eduksi, jos hakija on ollut oppilaana koraanikoulussa. Silloin ei tarvitse opettaa muuta kuin rahan hakeminen suomen valtiolta, niin mamuopettaja on valmis. Jos taas hakija on ollut opettajana koraanikoulussa hän on koulutukseen ylipätevä ja hänet siirretään suoraan opetushallitukseen töihin.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!