News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä

Started by juge, 11.10.2011, 09:02:56

Previous topic - Next topic

Ari-Lee

Lisää maahanmuuttoa. Lisää resursseja. Lisää rahaa kotouttamiseen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä


jolina

Usarin jutusta:

QuoteOpetusministeri Krista Kiuru (sd.) kuitenkin korosti, että maahanmuuttajataustaisten ja syntyperältään suomalaisten oppilaiden välisillä eroilla tuloksia ei pidä selittää.

Vaikka yleensä oppimistulokset heikkenivät, ruotsinkieliset koulut pitivät tason paremmin kuin suomenkieliset. Aiemmin ruotsikieliset koulut ovat menestyneet Pisa-vertailussa suomenkielisiä huonommin.


Maahanmuuttajien vaikutus oppimistuloksiin on suurempi kuin mitä annetaan ymmärää, koska ruotsinkielisissä kouluissa ei juuri ole maahanmuuttajia.  Mamujen aiheuttamat ongelmat koulun työrauhaan heijastuvat enemmän suomenkielisten oppimiseen (heikentävästi) mutta vaikutukset ruotsinkielisten oppimiseen on vähäiset.

Dharma

Vantaalla minimitunnit eli 19 * 45 min viikossa.

Suomessa ei tasoryhmiä ja koulunaloitusikä huippukorkea 7.

Näillä eväillä kaikki pääsevät koulusta läpi, mutta on todellakin ihme, jos tällainen koululaitos on se, mihin korkean BKT per capita -maan, jonka BKT:sta menee 40 % vientiin kannattaisi tähdätä. Huippuosaamiseen perustuva BKT ei paljoa tee keskinkertaisilla massoilla, jos huippuja ei tule tai jos ja kun he lähtevät muualle maailmaan töihin (työpaikkojensa perässä).

Mutta eipä tässä ole mitään yllättävää. Eikä siinä, että kehitys vain tulee menemään kohti huonompaa erityisesti Helsingissä, joka slummiutuu vauhdilla totaalisen epäonnistuneen sosiaalisen asuntopolitiikan ansiosta.

Dharma

"Hauskaa" on myös, miten PISA-uutisen kommenttiketjuissa hehkutetaan, miten huippumaat Singapore ja Sveitsi ovat niin monikulttuurisia jne. Eipä tule näille ihmisille mieleen, että em. maihin pääsyn edellytykset ovat täysin käänteiset Suomeen ja samoin pyrkijöiden motivaatio. Eli Singaporeen ja Sveitsiin tulevat huiput ja muita ei päästetä. Suomeen eivät huiput halua ja muita haetaan kaukaisten maiden slummeista oikein valtion toimesta.

Mutta eivät mamut ole syy Suomen PISA-tulosten jyrkkään alamäkeen, vaan äärimmilleen vedetty sosialidemokratia, joka on kohdannut kilpailulliset markkinat. Ei vain yksinkertaisesti enää vastaa haastetta Suomen yhteiskuntajärjestys. Koulutuksessa pommi on eläkkeiden ohella isoin, koska vastuut on sosialisoitu. Suomessa ei ole yksityistä koulujärjestelmää. Vaan eiköhän sellainen vähitellen synny, jahka Pisa-testi menestymättömyys jatkuu.

Omat lapseni ovat käyneet ulkomaisissa kouluissa kolmatta vuotta. Toki ovat yksityisiä, mutta on siinä niin valtava ero, ettei sitä usko ellei näe. Esimerkiksi kolmevuotiaana 7-9 h päivänsä aloittanut esikoiseni on käynyt 2,5 vuodessa yhtä paljon koulutunteja kuin viidettä luokkaa aloittava suomalaislapsi Suomessa. Mitään järjestyshäiriöitä ei tietysti sallita, vaan häiritsevä oppilaat yksinkertaisesti erotetaan. Opettajia ja apuopettajia on sen verran, että lapset pärjäävät, vaikka aloittavat selvästi suomalaisia lapsia pienempinä. Kouluun myös vaaditaan todistukset aiemmista kouluista. Siis jo kolmevuotiailta.

Dharma

Suomessa ei tietysti voida massoille järjestää vastaavaa opetusta nykybudjetilla, mutta on kansakunnan kannalta tuhoisaa, ettei oppilaita jaeta tasoryhmiin ja että tuntimääräiset panostukset ovat niin minimaaliset. Kurista ja oppimistavoitteista nyt puhumattakaan. Suomessa on täydellinen tabu eritellä lapset näiden kykyjen mukaan ja tarjota näiden tasoille sopivaa opetusta. Tämä erottelu tapahuu vasta lukioissa, jos vanhemmat eivät sitä asuinpaikkaansa muuttamalla aiemmin tee. Ja tekeväthän he. Itä-Helsingissä asuu vähän akateemisia ja hyvätuloisia. Luulisi asian olevan päin vastoin: joukkoliikenne toimii upeasti, se ihana metro, asunnot ovat halpoja ja luonto lähellä. Vaan jostain syystä paremmin pärjäävät pakkautuvat samoille alueille, tyypillisesti sinne, missä sosiaalista asumista on vähiten eli Espooseen ja Länsi-Helsinkiin.

Sosialidemokratiassa kukaan ei ole suoraan vastuussa kakun leipomisesta, vain jakamisesta. Ja miksi kasvattaa kakkua, kun ei siitä kuitenkaan itselleen suurta palaa saa? Tämän takia BKT:n kasvattaminen on niin alhainen prioriteetti Suomen päättäjille, vaikka juuri siihen kaikki mahdollisuudet perustuvat. Lienee turha sanoa, miten tärkeää BKT:n kasvattaminen on Macaoussa, Singaporessa, Hong Kongissa, Taiwanissa, Japanissa tai Shangaissa, missä testitulokset kohenivat nyt PISA-testissä hurjasti.

Ja lienee turha kertoa, miten jatkossa menee: Suomen julkinen sektori ottaa joka vuosi 5-10 mrd e lisää velkaa, säästää ja supistaa tasaisesti kaikilta ja syö samalla koko ajan omaa tulevaisuuttaan. Sen sijaan em. maat parantavat vain juoksuaan. Singaporen BKT ohitti hiljan Suomen ja on tarkalleen Suomen kokoinen.

Nikolas

Tiedetään yleisesti, että maahanmuuttajille pitää opettaa suomea (enemmän kuin ruotsia), jotta he voivat täysipainoisesti integroitua Suomeen ja myös voidakseen opiskella tehokkaasti suomalaisissa kouluissa. Mutta ei pelkkä suomen kielen opiskelu kohota oppilaan älykkyysosamäärää kymmenillä pisteillä. Jos maahanmuuttaja on Suomeen saapuessaan vähemmän älykäs kuin väestö keskimäärin, hän on edelleen keskivertoa vähemmän älykäs myös opiskeltuaan suomea. Tämä ei voi olla vaikuttamatta opintomenestykseen ja jokin vaikutus sillä epäilemättä on myös Suomen PISA-testeihin. Sattumoisin on niin, että huomattavan suuri osa Suomeen saapuneista maahanmuuttajista on lähtöisin maista, joissa mittausten mukaan ÄO on selvästi matalampi. Viittaan tässä tietoihin eri ihmispopulaatioiden älykkyysosamäärävertailuista, joista luin Ahmavaaran ja Vanhasen teoksesta Geenien tulo yhteiskuntatieteisiin.

Dharma

Kansojen väliset ÄO-erot ovat täysin irrelevanttitekijä, jos niitä ylipäätään on. Ratkaiseva tekijä on se, kuka lähtee maasta toiseen? Singaporeen tulee maailman parhaimmisto, Suomeen heikoimmat. Singaporeen ei tulla humanitaarisistä syistä sotaa pakoon vaan töihin. Ja töihin sinne pääsevät vain parhaat.

On täydellinen tabu ehdottaa, että Suomi ottaisi mallia Singaporesta. Singapore oli 1960-luvulla köyhä suo. Suomi on 2060-luvulla. Mutta tabut ne ovat estäneet muitankin maita kehittymästä, jopa satoja tai tuhat vuotta.

Nikolas

Quote from: Dharma on 03.12.2013, 14:29:24

"Hauskaa" on myös, miten PISA-uutisen kommenttiketjuissa hehkutetaan, miten huippumaat Singapore ja Sveitsi ovat niin monikulttuurisia jne. Eipä tule näille ihmisille mieleen, että em. maihin pääsyn edellytykset ovat täysin käänteiset Suomeen ja samoin pyrkijöiden motivaatio. Eli Singaporeen ja Sveitsiin tulevat huiput ja muita ei päästetä. Suomeen eivät huiput halua ja muita haetaan kaukaisten maiden slummeista oikein valtion toimesta.

Mikään ei periaatteessa estäisi Suomea ottamasta mallia noista järkevän maahanmuuton esimerkkivaltioista Singapore ja Sveitsi. Tai vaikka sellaisista isommista esimerkkivaltioista kuin Kanada ja Venäjä. Ne todella siivilöivät itselleen parhaat tulijat ja jättävät heikoimmin sopeutuvat ulkopuolelle. Monikulttuuri-idealistin mielestä nuo maat ehkä toimivat tylysti, toisin kuin moku-idealistit, jotka ilmeisesti uskovat voivansa palvella kahta herraa: monikulttuuri-ideologiaansa ja kotimaansa hyvinvointia.

Mutta ehei. Pelko pois, sillä Suomi ottaa reilusti mallia Ruotsista, joka imee maahanmuuttajia periaatteella "sisään kaikki kynnelle kykenevät".

juge

(http://farm6.staticflickr.com/5497/11189526676_d091b99f2a_o.jpg)

QuoteEnsimmäisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden keskimääräinen pistemäärä matematiikassa oli 98 pistettä heikompi kuin syntyperäisten suomalaisoppilaiden (kuvio 4.7). Vastaava keskiarvojen ero lukutaidossa oli 116 pistettä ja luonnontieteissä 126 pistettä. Toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden ja syntyperäisten suomalaisoppilaiden keskiarvojen erot olivat matematiikassa 70 pistettä, lukutaidossa 64 ja luonnontieteissä 81 pistettä.

http://www.okm.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2013/liitteet/okm20.pdf

Eli mamut pudottavat Suomen tuloksia selkeästi. Tilanne heikkenee mamujen määrän lisääntyessä. Stadissahan on jo kouluja, joissa mamuja on yli 50 %. Aina voi miettiä sitäkin, heikkeneekö luokan muiden oppilaiden oppiminen, kun joukossa on mamuja, jotka määräävät tahdin ja häiriköivät kun eivät opi.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

hutkija

Sikäli tämä on mukava case ettei olla pelkän mutuilun varassa. Jos jollakin tilastonikkarilla olisi aikaa tuota dataa käpistellä niin mielenkiintoisia tuloksia varmasti löytyisi (joilla voi sitten haastaa "päivystäviä dosentteja" ihan julkisestikin). Harmi että omat työkiireet pitävät tästä aineistosta sivussa.

En lukenut tarkemmin datan kuvauksia, pääseekö esim. koulukohtaisiin tuloksiin kiinni. Kyselyissä ainakin näytti maahanmuuttajuus taustat olevan mukana.

http://pisa2012.acer.edu.au/downloads.php

RP

Quote from: juge on 03.12.2013, 15:25:21
Eli mamut pudottavat Suomen tuloksia selkeästi. Tilanne heikkenee mamujen määrän lisääntyessä. Stadissahan on jo kouluja, joissa mamuja on yli 50 %. Aina voi miettiä sitäkin, heikkeneekö luokan muiden oppilaiden oppiminen, kun joukossa on mamuja, jotka määräävät tahdin ja häiriköivät kun eivät opi.
Pudottivat, mutta kyllä nuo tulokset laskivat muutenkin, ja vaikka pääkaupunkiseutu ei mitenkään loistanut, ei se myöskään pistänyt silmään sellaisena surkeuden tyyssijana, jollainen sen pitäisi olla jos häiriköivät mamut olisivat (toistaiseksi) olleet merkittävin syy kantaväestön tulosten laskuun.

Miltähän nuo mamutulokset näyttäisivät, jos ne olisi eroteltu tarkemmin? Veikkasin, että lähtömaana Kiina tai vaikka Venäjäkään ei noin huonoihin tuloksiin johda (ja kääntäen joidenkin toisten maiden pitää laskea keskiarvoja sitäkin enemmän). 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Dharma

Suomen lyhyen tähtäimen romahdusta eivät mamut voi seliittää, sillä ei mamujen määrä nyt ole muutamassa vuodessa niin valtavasti kasvanut.

Sen sijaan Suomen sijaluvun 12. ja Ruotsin sijaluvun 38. perusteella matematiikan osaamisessa on selvästi nähtävissä viitteitä siitä, mitä erilaisista yhteiskuntapolitiikoista koulutuksen ja maahanmuuton suhteen maalle tapahtuu.

Ja jälleen pitää täsmentää, koska tämä on monelle Suomessa niin outoa: maahanmuuton sisältö ratkaisee ja sen taas määrää se, millä ehdoilla maahan pääsee: köyhyyden vai osaamisen perusteella?

guest3656

Quote
Ero syntyperäisiin suomalaisiin on suuri. Tämä oli meillekin yllätys, koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi sanoi Pisa-tulosten julkistamistilaisuudessa.

Opetusministeri Krista Kiuru (sd.) kuitenkin korosti, että maahanmuuttajataustaisten ja syntyperältään suomalaisten oppilaiden välisillä eroilla tuloksia ei pidä selittää. Suomen sijoitus putosi vertailussa enemmän kuin minkään muun OECD-maan.

Myös professorit Pekka Kupari ja Jouni Välijärvi korostivat, että ero maahanmuuttajataustaisten ja suomalaissyntyisten oppilaiden tuloksissa ei vaikuta kokonaistulokseen kuin yhdellä tai parilla pisteellä.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64602-maahanmuuttajanuoret-2-3-vuotta-jaljessa-koulussa-tama-oli-yllatys

Hienoa ja loogista uutisointia taas kerran. Suomi romahtaa Pisa-tuloksissa. Hämmästyttäviä eroja oppimisessa kantisten ja mamutaustaisten välillä, mutta erot eivät juurikaan vaikuta kokonaistulokseen.



Dharma

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 03.12.2013, 15:45:36
Quote
Ero syntyperäisiin suomalaisiin on suuri. Tämä oli meillekin yllätys, koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi sanoi Pisa-tulosten julkistamistilaisuudessa.

Opetusministeri Krista Kiuru (sd.) kuitenkin korosti, että maahanmuuttajataustaisten ja syntyperältään suomalaisten oppilaiden välisillä eroilla tuloksia ei pidä selittää. Suomen sijoitus putosi vertailussa enemmän kuin minkään muun OECD-maan.

Myös professorit Pekka Kupari ja Jouni Välijärvi korostivat, että ero maahanmuuttajataustaisten ja suomalaissyntyisten oppilaiden tuloksissa ei vaikuta kokonaistulokseen kuin yhdellä tai parilla pisteellä.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64602-maahanmuuttajanuoret-2-3-vuotta-jaljessa-koulussa-tama-oli-yllatys

Hienoa ja loogista uutisointia taas kerran. Suomi romahtaa Pisa-tuloksissa. Hämmästyttäviä eroja oppimisessa kantisten ja mamutaustaisten välillä, mutta erot eivät juurikaan vaikuta kokonaistulokseen.

Eivät vaikuta sen takia, että mamujen määrään muutos on ollut niin pieni  romahduksen aikana. Mutta toki suunta on selvä.

Kyllä tämä on luultavasti ihan kotikutoinen romahdus. Lässytysyhteiskunta resurssien hukkauksineen alkaa näkyä. Ei voi enää vaatia tai pitää kuria ja tasa-arvo on tärkeämpää kuin voitto. Isäni on sosialidemokraatti ja pyytää aina anteeksi, kun voittaa sulkapallossa pisteen.

RP

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 03.12.2013, 15:45:36
Quote
Ero syntyperäisiin suomalaisiin on suuri. Tämä oli meillekin yllätys, koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi sanoi Pisa-tulosten julkistamistilaisuudessa.

Opetusministeri Krista Kiuru (sd.) kuitenkin korosti, että maahanmuuttajataustaisten ja syntyperältään suomalaisten oppilaiden välisillä eroilla tuloksia ei pidä selittää. Suomen sijoitus putosi vertailussa enemmän kuin minkään muun OECD-maan.

Myös professorit Pekka Kupari ja Jouni Välijärvi korostivat, että ero maahanmuuttajataustaisten ja suomalaissyntyisten oppilaiden tuloksissa ei vaikuta kokonaistulokseen kuin yhdellä tai parilla pisteellä.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64602-maahanmuuttajanuoret-2-3-vuotta-jaljessa-koulussa-tama-oli-yllatys

Hienoa ja loogista uutisointia taas kerran. Suomi romahtaa Pisa-tuloksissa. Hämmästyttäviä eroja oppimisessa kantisten ja mamutaustaisten välillä, mutta erot eivät juurikaan vaikuta kokonaistulokseen.
Jugen tulos tuossa yllä oli, että laskuvaikutus olisi 10-15 pistettä. Ehkä jonkin verran yläkanttiin (kun mamujen osuus koko maan kouluaisista lienee vielä alle 10% - voin olla väärässä).

Joka tapauksessa tulos on
A) enemmän kuin "1-2 pistettä"
B) kuitenkin vain (merkityksellinen) murto-osa yleisestä tason laskusta.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Nikolas

Quote from: Dharma on 03.12.2013, 15:49:02

Eivät vaikuta sen takia, että mamujen määrään muutos on ollut niin pieni  romahduksen aikana.


Paremmin selvyyttä maahanmuuton vaikutuksista PISA-tuloksiin saataisiin, jos otettaisiin huomioon laskelmissa maahanmuuttajataustaisten osallistuminen PISA-testeihin. Tämähän ei mene aivan samassa tahdissa maahanmuuton kanssa.

far angst

Quote from: jolina on 03.12.2013, 14:15:47
Usarin jutusta:
QuoteOpetusministeri Krista Kiuru (sd.) kuitenkin korosti, että maahanmuuttajataustaisten ja syntyperältään suomalaisten oppilaiden välisillä eroilla tuloksia ei pidä selittää.

Vaikka yleensä oppimistulokset heikkenivät, ruotsinkieliset koulut pitivät tason paremmin kuin suomenkieliset. Aiemmin ruotsikieliset koulut ovat menestyneet Pisa-vertailussa suomenkielisiä huonommin.

Maahanmuuttajien vaikutus oppimistuloksiin on suurempi kuin mitä annetaan ymmärää, koska ruotsinkielisissä kouluissa ei juuri ole maahanmuuttajia.  Mamujen aiheuttamat ongelmat koulun työrauhaan heijastuvat enemmän suomenkielisten oppimiseen (heikentävästi) mutta vaikutukset ruotsinkielisten oppimiseen on vähäiset. 

Opetusministeri Krista Kiuru on poliitikko ja HyvisTM.  Näihin Tri Immigrazzion koiriin on ehdollistettu refleksi, jossa kuullessaan sanan "maahanmuuttaja", Polihyvis alkaa automaattisesti erittää selitteleviä, poisselittäviä ja sumuttavia valheita ja denialistista propagandaa yhteyksissä, joissa mamujen havaitaan tuottavan haittaa yhteiskunnalle.  Esimerkiksi rikostilastot ja erilaiset asioihin tarkemmin perehtyvät analyysit saavat aikaan erittäin voimakkaita ja pitkäkestoisia eritysrefleksejä.

Tämän Polihyvislaumaan ehdollistetun refleksin peilikuva on tilanne, jossa Polihyvis kuulee sanan "maahanmuuttaja" positiivisessa yhteydessä.  Tällöin Polihyvis refleksinä erittää liioittelua, kaksoisplushyvää ihastelua, asian jatkuvaa esillepitoa ja tahallisesti ylikorostavia virhetulkintoja.

Nämä refleksit ovat paralleeli Tri Halla-ahon havaitsemalle ja analysoimalle "etnopositiiviselle eksistenssille", jonka mukaan mamu on aivan erityisen korostetusti mamu vain ehdottoman positiivisissa yhteyksissä.  Negatiivisissa yhteyksissä mamu ei ole mamu, vaan esim.  "nuoriso",  "mies", "vanttera, sänkitukkainen mies" tai "espoolainen perheenisä".
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Dharma

Nopeasti Googlaten tuli tällainen:

QuotePeruskouluikäiset vieraskieliset maakunnittain vuonna 2009. Lähde:
Tilastokeskus – Opetushallituksen wera web-raportointipalvelu
Maakunnan nimi Perusopetusikäiset
Uusimaa 11 427
Varsinais-Suomi 2 261
Satakunta 298
Kanta-Häme 294
Pirkanmaa 1 445
Päijät-Häme 599
Kymenlaakso 618
Etelä-Karjala 365
Etelä-Savo 281
Pohjois-Savo 339
Pohjois-Karjala 379
Keski-Suomi 498
Etelä-Pohjanmaa 172
Pohjanmaa 794
Keski-Pohjanmaa 112
Pohjois-Pohjanmaa 631
Kainuu 177
Lappi 284
Itä-Uusimaa 312
Ahvenanmaa 96
Peruskouluikäiset 7–15 v. yhteensä 21 382

http://www.oph.fi/download/131381_Maahanmuuttajien_koulutus_Suomessa_tilannekatsaus.pdf

Tässä tuore Tilastokeskukselta:

QuoteUlkomaista syntyperää olevien osuus väestöstä iän mukaan 31.12.2012
(http://www.stat.fi/til/vaerak/2012/01/vaerak_2012_01_2013-09-27_tie_001_fi_001.gif)

http://www.stat.fi/til/vaerak/2012/01/vaerak_2012_01_2013-09-27_tie_001_fi.html

Eli peruskouluikäisissä mamuja on luokkaa 5 %, mutta ikäisissäni eli 25-34-vuotiaissa jo lähes 10 %.

busa

"Suomesta tutkimukseen valittiin kaikki sellaiset koulut, joissa oli vähintään viisi maahanmuuttajataustaista oppilasta. Maahanmuuttajataustaisia oli 15 prosenttia suomalaiskoulujen oppilaista. Maahanmuuttajista oli siis tarkoituskella yliedustus."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64602-maahanmuuttajanuoret-2-3-vuotta-jaljessa-koulussa-tama-oli-yllatys


Dharma

Quote from: Nikolas Ojala on 03.12.2013, 15:54:50
Quote from: Dharma on 03.12.2013, 15:49:02

Eivät vaikuta sen takia, että mamujen määrään muutos on ollut niin pieni  romahduksen aikana.


Paremmin selvyyttä maahanmuuton vaikutuksista PISA-tuloksiin saataisiin, jos otettaisiin huomioon laskelmissa maahanmuuttajataustaisten osallistuminen PISA-testeihin. Tämähän ei mene aivan samassa tahdissa maahanmuuton kanssa.

Tuosta ylemmästä liittämästäni kuvasta näkee, että PIsa-testiin vastanneesta ikäluokasta eli 15-vuotiaista mamuja on alle 5 % väestöstä. Siten 100 pisteen testiero mamuilla vähenntää kokonaispistettä vain viidellä pisteellä.

guest3656

Quote from: RP on 03.12.2013, 15:53:04
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 03.12.2013, 15:45:36
Quote
Ero syntyperäisiin suomalaisiin on suuri. Tämä oli meillekin yllätys, koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi sanoi Pisa-tulosten julkistamistilaisuudessa.

Opetusministeri Krista Kiuru (sd.) kuitenkin korosti, että maahanmuuttajataustaisten ja syntyperältään suomalaisten oppilaiden välisillä eroilla tuloksia ei pidä selittää. Suomen sijoitus putosi vertailussa enemmän kuin minkään muun OECD-maan.

Myös professorit Pekka Kupari ja Jouni Välijärvi korostivat, että ero maahanmuuttajataustaisten ja suomalaissyntyisten oppilaiden tuloksissa ei vaikuta kokonaistulokseen kuin yhdellä tai parilla pisteellä.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64602-maahanmuuttajanuoret-2-3-vuotta-jaljessa-koulussa-tama-oli-yllatys

Hienoa ja loogista uutisointia taas kerran. Suomi romahtaa Pisa-tuloksissa. Hämmästyttäviä eroja oppimisessa kantisten ja mamutaustaisten välillä, mutta erot eivät juurikaan vaikuta kokonaistulokseen.
Jugen tulos tuossa yllä oli, että laskuvaikutus olisi 10-15 pistettä. Ehkä jonkin verran yläkanttiin (kun mamujen osuus koko maan kouluaisista lienee vielä alle 10% - voin olla väärässä).

Joka tapauksessa tulos on
A) enemmän kuin "1-2 pistettä"
B) kuitenkin vain (merkityksellinen) murto-osa yleisestä tason laskusta.

Jo suhteellisen pienikin oppimiskyvyttömien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä voi latistaa monen oppimishalukkuutta. Opettajan aika menee myös aina huonoimman opettamiseen. Edetään hitaimpien mukaan. Keskimääräiset oppimistulokset laskevat. Ei tähän tarvita syvempää analyysiä.

desperaato


http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194857869585/artikkeli/maahanmuuttajanuoret+ovat+jopa+2+3+vuotta+muita+jaljessa+pisassa.html

Aamulehti:
QuotePäivitetty 3.12.2013 15:02, julkaistu 3.12.2013 13:11

Maahanmuuttajanuoret ovat jopa 2–3 vuotta muita jäljessä Pisassa

Maahanmuuttajanuoret ovat kouluosaamisessa jopa 2–3 vuotta kantasuomalaisia ikätovereitaan jäljessä, osoittavat tuoreet Pisa-tutkimuksen tulokset.

Koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja Jouni Välijärvi pitää eroa huomattavana ja huolestuttavana. Hänen mielestään Suomen tulee pyrkiä entistä painokkaammin ensimmäisen polven maahanmuuttajanuorten kielitaidon parantamiseen. Hän huomauttaa, että jo peruskoulussa opetus on käsitteellistä ja abstraktia ja sen ymmärtäminen vaatii hyvää kielitaitoa.


RP

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 03.12.2013, 16:01:37
Jo suhteellisen pienikin oppimiskyvyttömien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä voi latistaa monen oppimishalukkuutta. Opettajan aika menee myös aina huonoimman opettamiseen. Edetään hitaimpien mukaan. Keskimääräiset oppimistulokset laskevat. Ei tähän tarvita syvempää analyysiä.
jos tuo olisi pääasiallinen syy,  niin sitten ne tulokset olisivat romahtaneet pääkaupunkiseudulla ja pysyneet aika hyvin ennallaan pääosassa muuta maata. Näin ei kuitenkaan ollut (pääkaupunkiseudun tulokset eivät ollet hyvät, mutta laskua oli paljon muuallakin)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Micke90


Veturinainen

Quote from: Micke90 on 03.12.2013, 15:59:58
Samaan aikaan Ruotsissa leviää järkytys maan surkean onnettomista oppimistuloksista.

Uutisen kommenteista:

QuoteAlle viikko sitten uutisoitiin, että ruotsalaisnuorten käsitys seksuaalisesta väkivallasta on hämärtynyt. Ruotsalaiset nuoret miehet eivät esimerkiksi ymmärrä mitä pahaa he ovat tehneet, kun ovat pakottaneet 17-vuotiaan tytön ryhmäseksiin.

Ja nyt sitten tämä uutinen. Ei mene hyvin Ruotsilla. Tuntuu kuin maa olisi taantumassa johonkin keskiajalle. Olisi tärkeä selvittää mistä moinen johtuu, ettei esimerkiksi Suomelle käy samoin.
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Micke90

Quote from: Veturimies on 03.12.2013, 16:05:51
Uutisen kommenteista:

QuoteAlle viikko sitten uutisoitiin, että ruotsalaisnuorten käsitys seksuaalisesta väkivallasta on hämärtynyt. Ruotsalaiset nuoret miehet eivät esimerkiksi ymmärrä mitä pahaa he ovat tehneet, kun ovat pakottaneet 17-vuotiaan tytön ryhmäseksiin.

Ja nyt sitten tämä uutinen. Ei mene hyvin Ruotsilla. Tuntuu kuin maa olisi taantumassa johonkin keskiajalle. Olisi tärkeä selvittää mistä moinen johtuu, ettei esimerkiksi Suomelle käy samoin.

Ruotsalaiset nuoret miehet?  ???

PannuHattu

Quote from: busa on 03.12.2013, 15:59:08
"Suomesta tutkimukseen valittiin kaikki sellaiset koulut, joissa oli vähintään viisi maahanmuuttajataustaista oppilasta. Maahanmuuttajataustaisia oli 15 prosenttia suomalaiskoulujen oppilaista. Maahanmuuttajista oli siis tarkoituskella yliedustus."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64602-maahanmuuttajanuoret-2-3-vuotta-jaljessa-koulussa-tama-oli-yllatys

Ja tarkemmin vanhasta uutisesta:

Pisa-kokeen maahanmuuttajien määrä kymmenkertaistuu Suomessa
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/104861-pisa-kokeen-maahanmuuttajien-maara-kymmenkertaistuu-suomessa

QuoteTämän vuoden Pisa-kokeeseen osallistuu ennätyksellisen paljon maahanmuuttajia.

Maahanmuuttajataustaisia oppilaita on arvottu kokeeseen mukaan noin tuhat, kun edellisillä kerroilla heitä on ollut vain reilut sata. Pisa-tutkimuksen Suomen koordinaattori, professori Jouni Välijärvi kertoo, että maahanmuuttajien määrää on lisätty tarkoituksella.

– Kun joukko on isompi, saamme tarkempaa tietoa heidän sopeutumisestaan suomalaisiin kouluihin, hän toteaa.

Maahanmuuttajat ovat pärjänneet aikaisemmissa kokeissa kantaväestöä heikommin.
...
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald