News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-09-29 MTV3: Maahanmuuttajia kaivataan opettajiksi

Started by Saippuakupla, 29.09.2013, 10:56:40

Previous topic - Next topic

Michael in memoriam

QuoteMaahanmuuttajataustaisia opettajia tarvitaan kouluihin lisää.

Samankaltainen tausta auttaa ymmärtämään ja tukemaan oppimista paremmin, muistuttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk).

– Ammatillisen koulutuksen puolella maahanmuuttajat esimerkiksi keskeyttävät opinnot muita useammin. Aitoa ymmärrystä tarvitaan, sillä Suomi tarvitsee jokaista uutta osaajaa, sanoo koulutussuunnittelija Milla-Maarit Salo.

Jos mamutaustaiset opiskelijat/oppilaat oppivat huonosti kantasuomalaisten opettajien johdolla, ja paremmin "omantaustaisten" johdolla, eikö tämän päättelyketjun looginen loppupäätelmä ole luokkien segregaatio, niin opettajien kuin oppilaidenkin kohdalla? Itä-Helsingin yhdistetty somalilyseo, tai vaikkapa muutama venäjänkielinen peruskoulu itäiseen Suomeen ei sinänsä ole huono ajatus kun kerta näitä kansanryhmiä maahamme on saapunut.

QuoteSalo lisää, että myös kantaväestön koulutus kaipaa kansainvälistä näkökulmaa.

– Tulevaisuudessa jokaisen on pystyttävä työskentelemään yhä monikulttuurisemmassa työympäristössä.

Ahaa. Eli päätelmänä onkin, että mamulapsia tulee avittaa lisäämällä mamuopettajia, ja samaan aikaan kantasuomalaiset oppilaat eivät suinkaan kärsi oppimistuloksissaan "eritaustaisesta" opettajastaan, vaan sitä vastoin hyötyvät saamalla siedätyshoitoa monikulttuurin ihanuudesta. Vai niin.  :roll:

Kuinkahan alttiita ns. 'machokulttuureista' olevat opettajat tulevat olemaan puuttumaan poikien tyttöihin kohdistamasta, oman kulttuurinsa mukaisesta käytöksestä? Sitä sopinee pohtia. Kenties opetusministeriö voisi asettaa työryhmän. Vaikkapa vähemmistövaltuutetun johdolla.
"Tullessaan hallituksen jäseneksi suomalainen muuttuu automaattisesti heti 50% tyhmemmäksi." - Juho Kusti Paasikivi

Franklin

QuoteSamankaltainen tausta auttaa ymmärtämään ja tukemaan oppimista paremmin, muistuttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk).

Eli maahanmuuttajaopettajan opetus vaikeuttaa oppilaiden valtaosan (suomalaisten) ymmärtämistä ja tukee heidän oppimistaan hunommin kuin suomalaisen opettajan opetus.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

JJohannes

Quote from: M on 29.09.2013, 12:14:37
On se kumma, kun maailman parhaisiin tuloksiin pystyvään koululaitokseemme pitäisi ympätä epämääräisiä pistokkaita maahanmuuttajista, joiden kotimaiden kulttuurit eivät  ole ainakaan oppimisen tai opettamisen alalla kunnostatutuneet.

Lähinnä tässä kannattaa muistaa, että "pätevöityminen opettajaksi" tarkoittaa lähes kaikkialla muualla maailmassa korkeintaan kandin suorittamista yliopistossa. Ja opettajaksi kuten vaikka sairaanhoitajaksikin opiskellaan usein opistossa, joka on vain nimellisesti "yliopisto". Puhumattakaan siitä, että esim. anglo-amerikkalaisten maiden bachelor's degree vastaa käytännössä suomalaista lukiosivistystä. Ohjelmaan soveltuvat "pätevöityneet opettajat" ovat yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tiedollisesti ja pedagogisesti totaalisen epäpäteviä toimimaan suomalaisessa koulussa opettajana.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Eino P. Keravalta

Quote from: JJohannes on 29.09.2013, 14:35:58
Quote from: M on 29.09.2013, 12:14:37
On se kumma, kun maailman parhaisiin tuloksiin pystyvään koululaitokseemme pitäisi ympätä epämääräisiä pistokkaita maahanmuuttajista, joiden kotimaiden kulttuurit eivät  ole ainakaan oppimisen tai opettamisen alalla kunnostatutuneet.

Lähinnä tässä kannattaa muistaa, että "pätevöityminen opettajaksi" tarkoittaa lähes kaikkialla muualla maailmassa korkeintaan kandin suorittamista yliopistossa. Ja opettajaksi kuten vaikka sairaanhoitajaksikin opiskellaan usein opistossa, joka on vain nimellisesti "yliopisto". Puhumattakaan siitä, että esim. anglo-amerikkalaisten maiden bachelor's degree vastaa käytännössä suomalaista lukiosivistystä. Ohjelmaan soveltuvat "pätevöityneet opettajat" ovat yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tiedollisesti ja pedagogisesti totaalisen epäpäteviä toimimaan suomalaisessa koulussa opettajana.

Eipä tuo haittaa: suomalainen virkakoneisto, politiikan eliitti ja median rummuttama arvomaailma lähtevät siitä, että täällä pääsee kaikkien alojen asiantuntijaksi sillä, että omaa eksoottisen ihonvärin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

niemi2


QuoteMaahanmuuttajataustaisia opettajia tarvitaan kouluihin lisää.

Samankaltainen tausta auttaa ymmärtämään ja tukemaan oppimista paremmin, muistuttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk).


Tästä on ihan elävä esimerkki Pirkkalasta. Jokaiselle ryhmälle pitäisi olla omat opettajat:


Quote
Lapset pyritään kasvattamaan oman kulttuurin mukaisesti. Lapsille siirretään omia ajatuksia, tapoja ja tietenkin äidinkieli. Suomalaisesta ympäristöstä otetaan kuitenkin hyväksi havaittuja vaikutteita kasvatukseen.

Koulussa lapsille on tärkeää oman äidinkielen ja uskonnon opetus. Afganistanilaiset ovat kuitenkin tyytymättömiä nykyiseen tilanteeseen, jossa heidän äidinkieltään opettaa iranilainen opettaja ja islamin opetusta antaa irakilainen opettaja. Tämä aiheuttaa sen, että lapsilla on jatkuvasti ongelmia ymmärtää, mitä opettajat puhuvat. Koulun kanssa afgaanit ovat yrittäneet asiasta keskustella mutta eivät ainakaan tällöin olleet päässeet toivomaansa lopputulokseen.


Suomessa puhutaan n. 150 kieltä, joten siinä on koululaitokselle puuha kun budjetit pienentyy.
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

SimoMäkelä

QuoteAitoa ymmärrystä tarvitaan, sillä Suomi tarvitsee jokaista uutta osaajaa, sanoo koulutussuunnittelija Milla-Maarit Salo.           

Eikö olisi pikemminkin niin, että maahanmuuttajat tarvitsevat aitoa ymmärrystä Suomesta ja suomalaisista eikä siihen riitä joku puolikotoutunut maanmuuttaja-opettaja. Siihen ei tarvita oikeastaan maahanmuuttajaopettajaa ollenkaan vaan ehta pottunokka.

matkamasentaja

Miksi ihmeessä suomalaisessa koulussa tulee opettaa suomessa syntyneille ja / tai tänne muuttaneille oletettavasti suomalaisiksi haluaville islamia?. Jos islam katsotaan tärkeäksi, opetelkoot kotonaan.

Ari-Lee

On siis luotu sairas yhteiskunnallinen tilanne ja veronmaksajaa vaaditaan kantamaan vastuu. Nahkurin orsilla tavataan.

Odotan uutisia verovaroilla porsastelusta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

AstaTTT

Quote from: JJohannes on 29.09.2013, 14:35:58
Lähinnä tässä kannattaa muistaa, että "pätevöityminen opettajaksi" tarkoittaa lähes kaikkialla muualla maailmassa korkeintaan kandin suorittamista yliopistossa. Ja opettajaksi kuten vaikka sairaanhoitajaksikin opiskellaan usein opistossa, joka on vain nimellisesti "yliopisto".
...

Mikäs maa se olikaan, jossa pari prosenttia opettajista olisi päässyt perustason kokeista läpi? Jostain päin Hommaa se löytyy.

Bwana

Kun nyt peilataan tähän juttuun: Se on muuten ihan helvetin mielenkiintoista, että jostain syystä näissä Itä-Afrikan maissa joissa nyt on tullut remuttua, jokaisessa kansainvälisessä koulussa rekrytoinnissa kuitenkin preferoidaan länkkäreitä. Vaikka maat ja mannut ovat väärällään paikallisesti päteviä opettajia. Mistä se johtuu? Ja miksi suomalaisilla opettajanpapereilla saa suurin piirtein kävellä kouluun kuin kouluun sisään ja esittää palkkatoiveensa?

Nykyisessäkin työpaikassani oppilaista 40 pinnaa on kuitenkin paikallisia. Miksi heidän vanhempansa luottavat mzungun opetukseen enemmän kuin heimoveljen?

Ok, yhdessä koulussa aikanaan kokeilivat positiivista diskriminaatiota rekrytoinnissa ja toivat sisään kolme paikallista. Ekan vuoden jälkeen maisemaa vaihtoi puolet näiden opettajien luokille joutuneista. Tokan vuoden jälkeen maisemaa vaihtoivat nuo kolme opettajaa.
Nkosi sikelel' Afrika.

Tragedian synty

Meillehän muistutetaan, että on suomalaisten velvollisuus auttaa kehitysmaalaisia sodan, kurjuuden ja nälän keskellä. Se on kansainvälistä solidaarisuutta, ja jos sille käännämme selkämme, olemme fasisteja.

Samaan aikaan samat tahot muistuttavat meille, että Suomi tarvitsee osaajia ulkomailta.

Herää painava kysymys: Eikö ole kansainvälisesti epäsolidaarista hankkia tänne osaajia ulkomailta, niin että he eivät pysty käyttämään osaamistaan esimerkiksi kurjuuden ja nälän poistamiseksi kotimaissaan, joista monet ovat köyhempiä kuin Suomi? Vai onko jossain päin maailmaa maa, jossa osaajia on vuodesta toiseen kuin muille antaa, ja että se maa ei pahastu ollenkaan, jos ne sieltä viedään pois (eikä maa myöskään ole ikinä muuttamassa ylikouluttavaa koulutuspolitiikkaansa)?
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Bwana

Quote from: JJohannes on 29.09.2013, 14:35:58
Quote from: M on 29.09.2013, 12:14:37
On se kumma, kun maailman parhaisiin tuloksiin pystyvään koululaitokseemme pitäisi ympätä epämääräisiä pistokkaita maahanmuuttajista, joiden kotimaiden kulttuurit eivät  ole ainakaan oppimisen tai opettamisen alalla kunnostatutuneet.

Lähinnä tässä kannattaa muistaa, että "pätevöityminen opettajaksi" tarkoittaa lähes kaikkialla muualla maailmassa korkeintaan kandin suorittamista yliopistossa. Ja opettajaksi kuten vaikka sairaanhoitajaksikin opiskellaan usein opistossa, joka on vain nimellisesti "yliopisto". Puhumattakaan siitä, että esim. anglo-amerikkalaisten maiden bachelor's degree vastaa käytännössä suomalaista lukiosivistystä. Ohjelmaan soveltuvat "pätevöityneet opettajat" ovat yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tiedollisesti ja pedagogisesti totaalisen epäpäteviä toimimaan suomalaisessa koulussa opettajana.

Viime vuonna, pohjois-irlantilaisen sikäläisittäin pätevän nuoren naisopettajan työparina/naapuriluokan maikkana kuultua:

"Jaa-a. Muinainen Egypti. Mä tiedän siitä tasan sen mitä Raamatussa sanotaan."

Olihan siinä tekemistä sitten.

edit: Jaajoo. Pitää muistaa, että kerran olen työskennellyt vuoden afrikkalaisen luokka-avustajan kanssa jonka olisin siitä paikasta suomalaisena rehtorina palkannut (kieliasiat poissulkien) suomalaiseen kouluun alaluokkien maikaksi. Se mimmi olikin kyllä sitten maikkana ihan täyttä rautaa.
Nkosi sikelel' Afrika.

Arvoton

Sitä ihmettelen, että Viipurin huoratkin puhuvat parempaa suomea kuin venäläinen akateeminen random-maahanmuuttaja, joka on asunut täällä 7 vuotta. Heistä sitten niinku maikkoja?

Lahti-Saloranta

Quote
Lapset pyritään kasvattamaan oman kulttuurin mukaisesti. Lapsille siirretään omia ajatuksia, tapoja ja tietenkin äidinkieli. Suomalaisesta ympäristöstä otetaan kuitenkin hyväksi havaittuja vaikutteita kasvatukseen.

Kenties tällaisia ajatuksi

Quote from: kekkeruusi on 29.09.2013, 15:58:13
Iskusta epäillään ääri-islamistista Boko Haram -ryhmää, joka on useasti aiemminkin hyökännyt kouluja vastaan. Ryhmän nimi tarkoittaa hausan kielellä "länsimainen koulutus on kielletty".[/i] -IS
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Marija

Quote from: Arvoton on 29.09.2013, 17:34:50
Sitä ihmettelen, että Viipurin huoratkin puhuvat parempaa suomea kuin venäläinen akateeminen random-maahanmuuttaja, joka on asunut täällä 7 vuotta. Heistä sitten niinku maikkoja?

Hmmm... mutku... jos ne Viipurin tytöt ovat juuriltaan suomalaisia...?

Apua! Ei saa lyödä!

Katarina.R

Quote from: Asta Tuominen on 29.09.2013, 11:58:02
Jos ihan järjellä ajatellaan, parhaat opettajat voivat ollakin maahanmuuttokriittisiä. Heillä on syvällinen tieto Suomesta ja laaja ymmärrys siitä, miksi kotoutuminen ei onnistu. Jos maahanmuuttokriittisiä saataisiin koulutuksen suunnittelu- ja toteutuspuolelle, uskon, että tulokset olisivat huomattavasti paremmat kuin nykyään.

Reps, kiitos päivän naurusta :D. Tähän asti mielikuva ns maahanmuuttokriittisistä että hokevat vaan lähinnä mantroja (taikaseinä-rikastus-kelagold), bongaavat raiskauksia tai toistavat islaminvastaisia propagandalauseita. Mutta ei ehkä pitäisi yleistää ;)

Quote from: Tragedian synty on 29.09.2013, 17:20:18
Meillehän muistutetaan, että on suomalaisten velvollisuus auttaa kehitysmaalaisia sodan, kurjuuden ja nälän keskellä. Se on kansainvälistä solidaarisuutta, ja jos sille käännämme selkämme, olemme fasisteja.

Samaan aikaan samat tahot muistuttavat meille, että Suomi tarvitsee osaajia ulkomailta.
Osuva esimerkki että on ihan pihalla maahanmuuttopolitikasta. Pakolaisia otetaan vastaan sen takia että heitä pitää auttaa, kyse ei ole sinänsä kehitysmaalaisista tai nälästä vaan ihmisistä jotka pakenevat vainoa ja sotaa. Heitä on n 10% maahanmuutosta.
Tarvitaan tosiaan osaajia ja sen takia tänne tulee työperäisiä maahanmuuttajia. Sen lisäksi pyritään myös hyödyntämään muiden maahanmuuttajien (opiskelijoiden, ulkomaalaiset puolisot) ammattitaitoa.
Puhdas sielu: "Ovat vieneet jo naiset, työpaikat, sosiaaliavun, kunnan asunnot. Nyt ne haluavat partionkin. Mitä seuraavaksi?"
Asta Tuominen: "Jos niihin (Katarina.R:n viesteihin) ei vastata, satunnaiselle foorumilukijalle jää mielikuva, ettei niihin osattu vastata ja että hän oli oikeassa."

Ville Hämäläinen

Ei mamuja opettajiksi. Kotitaloustunnilla kannetaan vettä pään päällä. Tulityökurssilla hinkataan kahta puuta vastakkain. Älynkehittämiskurssilla yritetään saada shakkinappulat pysymään laudalla jne. Ei kiitos, säilyttäkäämme suomalaisen opetuksen taso ja lopettakaamme kivikauden ihannointi ja viidakon lait. Rikollisten maahanmuuttajien tempputyöllistäminen on sou lääst siison.
Vai haluaako suomen äidit laittaa pikkutyttönsä afrikkalaisten miesten kanssa liikuntatunnille tai jälki-istuntoon? Riittääkö kalliomaalaukset kansainvälisesti hyväksytyksi julkaisuksi? tässä nyt muutama asia mietittäväksi.
Tunnustakaa pois, mamuhan se oli taas ja syy poliitikkojen

Roope2

Quote from: Franklin on 29.09.2013, 14:24:19
QuoteSamankaltainen tausta auttaa ymmärtämään ja tukemaan oppimista paremmin, muistuttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk).

Eli maahanmuuttajaopettajan opetus vaikeuttaa oppilaiden valtaosan (suomalaisten) ymmärtämistä ja tukee heidän oppimistaan hunommin kuin suomalaisen opettajan opetus.

Eikö yliopistomaailmassa eletä sen sijaan uskossa, että mitä ihmeellisempi ja eksoottisempi kummajainen on opettamassa impivaaralaisia, niin sen parempaa on opetus.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

TheVanishedTerrorist

Quote from: Katarina.R on 30.09.2013, 15:28:16
Quote from: Asta Tuominen on 29.09.2013, 11:58:02
Jos ihan järjellä ajatellaan, parhaat opettajat voivat ollakin maahanmuuttokriittisiä. Heillä on syvällinen tieto Suomesta ja laaja ymmärrys siitä, miksi kotoutuminen ei onnistu. Jos maahanmuuttokriittisiä saataisiin koulutuksen suunnittelu- ja toteutuspuolelle, uskon, että tulokset olisivat huomattavasti paremmat kuin nykyään.

Reps, kiitos päivän naurusta :D. Tähän asti mielikuva ns maahanmuuttokriittisistä että hokevat vaan lähinnä mantroja (taikaseinä-rikastus-kelagold), bongaavat raiskauksia tai toistavat islaminvastaisia propagandalauseita. Mutta ei ehkä pitäisi yleistää ;)

Quote from: Tragedian synty on 29.09.2013, 17:20:18
Meillehän muistutetaan, että on suomalaisten velvollisuus auttaa kehitysmaalaisia sodan, kurjuuden ja nälän keskellä. Se on kansainvälistä solidaarisuutta, ja jos sille käännämme selkämme, olemme fasisteja.

Samaan aikaan samat tahot muistuttavat meille, että Suomi tarvitsee osaajia ulkomailta.
Osuva esimerkki että on ihan pihalla maahanmuuttopolitikasta. Pakolaisia otetaan vastaan sen takia että heitä pitää auttaa, kyse ei ole sinänsä kehitysmaalaisista tai nälästä vaan ihmisistä jotka pakenevat vainoa ja sotaa. Heitä on n 10% maahanmuutosta.
Tarvitaan tosiaan osaajia ja sen takia tänne tulee työperäisiä maahanmuuttajia. Sen lisäksi pyritään myös hyödyntämään muiden maahanmuuttajien (opiskelijoiden, ulkomaalaiset puolisot) ammattitaitoa.

Yksikään noista ei ole vainottu. Se on vain teidän hyväuskoisien (tai humanitäärisen logistiikan piiristä elinkeinon tekevien) märkä uni.

rölli2

meillä on tälläkin hetkellä useita koneinsinöörejä somaliasta. heidän paperinsa tosin jäivät kotiin piironkin laatikkoon. mutta heihin voimme luottaa, toisin kuin impivaaralaiset, somalialaiset ovat rehellistä ja uutteraa porukkaa. pikkuisella muuntokoulutuksella saamme heistä oivia opettajia ammattiopistoihin. laitetaan koneet käyntiin :flowerhat:

Tragedian synty

Quote from: Katarina.R on 30.09.2013, 15:28:16
Quote from: Tragedian synty on 29.09.2013, 17:20:18
Meillehän muistutetaan, että on suomalaisten velvollisuus auttaa kehitysmaalaisia sodan, kurjuuden ja nälän keskellä. Se on kansainvälistä solidaarisuutta, ja jos sille käännämme selkämme, olemme fasisteja.

Samaan aikaan samat tahot muistuttavat meille, että Suomi tarvitsee osaajia ulkomailta.
Osuva esimerkki että on ihan pihalla maahanmuuttopolitikasta. Pakolaisia otetaan vastaan sen takia että heitä pitää auttaa, kyse ei ole sinänsä kehitysmaalaisista tai nälästä vaan ihmisistä jotka pakenevat vainoa ja sotaa. Heitä on n 10% maahanmuutosta.

Missä minä kirjoitin pakolaisista? Kirjoitin: "Meillehän muistutetaan, että on suomalaisten velvollisuus auttaa kehitysmaalaisia sodan, kurjuuden ja nälän keskellä. Se on kansainvälistä solidaarisuutta, ja jos sille käännämme selkämme, olemme fasisteja." Tuossa ei sanota mitään pakolaisista. Sodan, kurjuuden ja nälän keskellä olevat kehitysmaalaiset eivät tänne tullessaan ole pakolaisia, koska he eivät täytä kritiirejä.

Mitä väliä sillä on, kuinka monta prosenttia heitä on muuttajista?

Miksi heitä pitää auttaa?

Quote from: Katarina.R on 30.09.2013, 15:28:16
Tarvitaan tosiaan osaajia ja sen takia tänne tulee työperäisiä maahanmuuttajia. Sen lisäksi pyritään myös hyödyntämään muiden maahanmuuttajien (opiskelijoiden, ulkomaalaiset puolisot) ammattitaitoa.

Oletko sinä vähän tyhmä vai esitätkö vain? Hämmästelin sitä, onko osaajien houkuttelu ulkomailta tänne kansainvälisen solidaarisuuden hengessä oikein, koska maailmassa ei ole maata, jossa noita osaajia ei kaivattaisi.

Miksi osaajien vieminen kehitysmailta on oikein, mutta ei ole oikein lopettaa rahan pumppausta niihin? Kyllä kehitysmaat hyötyvät paljon enemmän osaajista kuin rahasta. "Anna köyhälle kala, niin hän syö sen heti ja on kohta taas nälkäinen. Anna hänelle onki, niin hän syö koko vuoden." (Tosin itse lisäisin tähän: "Mutta jos et anna hänelle mitään, niin ongelma hoituu pikkuhiljaa ihan itsekseen.")
Ceterum censeo Russiam esse delendam.