News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ollilan työryhmän km-veromalli on täysin susi, sen kuluja ei ole laskettu!

Started by mielipide, 23.09.2013, 11:51:07

Previous topic - Next topic

mielipide

QuoteOllilan työryhmän km-veromalli: tästä vaiettiin
Sari Gustafsson
Julkaistu: 23.9.2013 9:11

Jorma Ollilan johtaman Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne –työryhmän ehdotuksessa vaietaan merkittävistä epäjohdonmukaisuuksista, jotka koskevat kaikkia autonomistajia.
Jorma Ollilan Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne -työryhmän km-veromallissa on vakavia puutteita. Ensiksikin, malli ei huomioi lainkaan nykyistä autokantaa, siis nykyisiä autonomistajia, jotka ovat jo maksaneet autoistaan autoveron. Tämä vero on auton iästä ja arvosta riippuen useita, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Ollilan työryhmä vaikenee ongelmasta, joka liittyy jo verotettuihin autoihin.

Autoveron palautus?

Mikäli Suomessa otettaisiin käyttöön km-pohjainen veromalli, mitä tapahtuisi aiemmin verotetuille autoille? Olisivatko nykyiset autonomistajat oikeutetut veronpalautuksiin, työryhmän nimen mukaisesti? Km-veromalli laskisi uusien autojen hintoja, jolloin myös käytettyjen autojen hinnat romahtaisivat. Tämä ei olisi nykyisille autoilijoille oikeudenmukaista. Päinvastoin, jo maksetut verot menetettäisiin seuraavan auton vaihdon yhteydessä. Tämä taas johtaisi helposti tilanteeseen, jossa autot tahdottaisiin ajaa mahdollisimman loppuun. Suomen jo ennestään ikääntyvälle autokannalle se ei tietäisi hyvää.

Ympäristö unohtuu?

Ehdotuksessa on myös toinen perustavaa laatua oleva epäjohdonmukaisuus: se ei huomioi lainkaan ympäristönäkökohtia. Nykyiseen autoveromalliimme kuuluu CO2-päästöjen vaikutus veron määrään, eli vähäpäästöinen auto selviää pienemmällä verorasitteella. Uusi km-veromalli ei ota päästöjä lainkaan huomioon. Niinpä myös paljon kuluttavat, vanhahkot autot voisivat nousta ulkomailta tuotuna jälleen uudelleen suosikeiksi. Tämäkään trendi ei olisi Suomen autokannan uudistumisen kannalta suosiollinen.

Muut ongelmat

Jorma Ollilan työryhmän työ päättyy tämän vuoden lopussa. Ilta-Sanomat on aiemmin kertonut ehdotetun km-veromallin muista ongelmakohdista, muun muassa ns. tasaverotulkinnasta. Myös Autoliitto on arvioinut, että esitys tarkoittaisi verotuksen kiristymistä, koska julkaistuissa arvioissa ei ole huomioitu järjestelmän perustamis- ja ylläpitokustannuksia.


http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288602009063.html


IS:n äänestyksessä 77% aikoo lykätä seuraavan auton hankintaa ja 8% aikoo tarkkailla tilannetta eli Jorma Olllila ja vasemmistolainen liikenneministeri Kyllönen ovat jäädyttäneet suomen autokaupan ja ovat vastuussa valtion verotulojen laskusta sekä kohtapuoliin jatkuvista automyyjien irtisanomisista.

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

AstaTTT

Miksi ihmeessä Shellin hallituksen puheenjohtaja valitaan tällaisen työryhmän johtoon? Eikö jo roolin perusteella ole olemassa vakava jääviysongelma? Kuka on niin naiivi (vai paljonko on pitänyt maksaa), että uskoo Ollilan olevan puolueeton?

http://www.lvm.fi/web/hanke/tulevaisuuden-liikenne
QuoteTyöryhmän puheenjohtaja on Jorma Ollila. Työryhmän jäseninä on liikenne- ja viestintäministeriön ja sen hallinnonalan virastojen sekä valtiovarainministeriön ylintä johtoa. Lisäksi työryhmään kuuluu tutkimus- ja tiedemaailman edustajia. Sidosryhmiä kuullaan laajasti työn aikana.

Työryhmän toimikausi on 3.2.2012-31.12.2013. Hankkeen asiakirjat on saatavissa HARE-hankerekisteristä.

http://www.shell.com/global/aboutshell/who-we-are/leadership/the-board.html
QuoteRoyal Dutch Shell has a single-tier Board of Directors chaired by Jorma Ollila. The executive management is led by the Chief Executive Officer, Peter Voser. The members of the Board of Royal Dutch Shell plc meet regularly to discuss reviews and reports on the business and plans of Royal Dutch Shell.

Mursu

Selkein malli olisi, että systeemiä sovellettaisiin vain uusiin autoihin. Vanhat jäisivät täysin sen ulkopuolelle. Tällöin vanhoihin ei tarvitsisi asentaa mitään laitteita eikä tarvitsisi miettiä niiden verotuksen palautusta tms. Niiden jälleenmyyntioarvo myös säilyisi hyvin, joka nykyistä paremmin. Samalla tästä olisi se hyöty, että järjestelmään ei tulisi heti täyttä kuormaa. Tämä ei ole kannanotto järjestelmän puolesta.

Samaa periaatetta, ettei jälkiasennetta on käytetty myös tärkeämmissäkin asioissa, kuten turvavöissä.

normi

Koko idea sotii liikkumisen ja anonyymiuden vapautta eli perusoikeuksia vastaan.
Impossible situations can become possible miracles

Joker

Toivottavasti liikenneministeri Kyllönen ei tajua että uusi verotusmalli suosisi erityisesti amerikkalaisia uusia autoja.

Esim. Chevrolet Camaro vm. 2013 miehekkäällä 6,2 litraisella V8-moottorilla jossa 432 hv, yhdistetty kulutus 14,1 l/100 km eli CO2-päästö ympäristörikolliset 329 g/km.

Nykyinen veroton hinta 42 300 €, johon väliaikainen rangaistuksenoloinen ja oikeudenmukainen autovero 37 709.74 €, jolloin kokonaishinnaksi muodostuu rapsakat 80 609.74 €.
Espanjassa, jossa ei ole päästöperusteista verotusta käytössä, sama laite maksaa kohtuulliset 45 900 € viimevuotisen alv-kannan korotuksen jälkeen, joka nyt on siis 21%.

Ei vielä tietenkään puhuta Ameriikan hinnoista, mutta hinnanalennus olisi ihan merkittävä. 80 000 € on proletaarille aivan liikaa, mutta tuon reilut 40 k€, voisin hyvinkin Camaroon sijoittaa. Ja käyttäisin autoa paljon ns. cruising-ajeluun keskusta-alueella, jolloin tyhjäkäyntiä kertyisi paljon, mutta ei niinkään kulutusta. Lisäksi kiihdyttelisin autolla omaksi ilokseni ja ajaisin sillä moottoritiellä ylinopeutta. Muutenkin  vuotuinen ajosuoritteeni jää alle 10 000 km ja koostuu ekoterrorin hengessä enimmäkseen huviajeluksi luokiteltavista matkoista.

Uskon että tällainen ajoneuvon käyttö olisi omiaan herättämään pahennusta ja ärsyttämään vihreitä ja vasemmiston kannattajia. Lisäksi tankkaan 98-oktaanista, koska siinä on vähemmän bioetanolia, jonka uskon olevan saatanasta.

Tietääkö joku muuten, onko viehättävällä liikenneministeri Kyllösellä omaa autoa ja osaako hän ajaa sitä? Entä autoileeko Jorma Ollila itse ja millä autolla? Edustavatko he keskimääräistä tavallista suomalaista autonkäyttäjää? Onko Heikki Pärnäseltä ja Topi Ryynäseltä kysytty?


Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas