News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-09-19 YLE Kalevala on opetettu suomalaisille väärin

Started by Ink Visitor, 19.09.2013, 12:12:13

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Elokuva- ja teatteriohjaaja Jari Halosen uusi elokuva haluaa palauttaa Kalevalan sen alkulähteille. Halosen mukaan kansalliseepos on ymmärretty väärin. Oikea Kalevala on tasa-arvoisen äidinvallan ja pyhyyden ylistyslaulu, Halonen väittää

Jari Halosen edellisestä pitkästä elokuvasta on vierähtänyt jo yksitoista vuotta. Vuonna 2002 valmistunutta Aleksis Kiven elämää voitaneen pitää lajissaan oman alansa pienimuotoisena klassikkona.

Marraskuussa julkaistavan Kalevala - Uusi aika -elokuvan siemen istutettiin tuona aikana, jolloin Halonen koki historiallisen valaistuksen. Elokuvaa on työstetty kymmenen vuotta.

- Suomalainen virallinen historiankirjoitus on ruotsalaisnationalistista historiaa. Siis valloittajan kirjoittamaa historiaa. Tätä ei voi tässä maassa sanoa ilman, että sanotaan nationalistiksi. Mitä ihmiset eivät tiedä on se, että Suomi on kehitysmaa oman varhaishistorian kirjoituksessa. Missään muussa Euroopan maassa ei ole niin paljon jätetty tutkimatta meidän omaa varhaishistoriaa. Tämä on ruotsalaisnationalismin tulos

Teesi näkyi selvästi Aleksis Kiven elämä -elokuvassa ja kuuluu edelleen ohjaaja-näyttelijän puheessa. Suu käy herkeämättä ja keskustelu pomppii 1800-luvun ruotsinkielisestä sivistyneistöstä Jeesukseen ja feminismiin. Yhtä kaikki, Halosen mukaan on selvää, että suomalaiset eivät tiedä itsestään ja historiastaan juuri mitään.

- Esimerkiksi arkeologiset löydöt. Valtio ei ole laittanut penniäkään niihin. Ne ovat kaikki kunnan tai yksiyisin varoin. Kun löytö tehdään, Museovirasto rientää paikalle ja kaappaa aarteen. Tuolla on satoja kalmistoja, joista tiedetään että ne ovat siellä. Niitä ei voi tutkia, koska valtio ei ole kiinnostunut niistä. Valtion rahoja on miljoonakaupalla töötätty egyptologian, bysantin ja välimeren tutkimukseen. Edellisen kerran kun oma historia on kiinnostanut  oli Kustaa Vilkunan aikaan. Hän ymmärsi sen, että meidän pitää tietää mistä me tullaan.

Ja tähän suureen ideaan linkittyy myös Halosen uusi Kalevala-tulkinta. Voisi siis sanoa, että elokuva on Jari Halosen sivistysprojektin toinen osa. Ensimmäinen osa käsitteli Aleksis Kiveä, jota Halonen kutsuu "suomalaisten profeetaksi". Kalevala-elokuva lähtee ajatuksesta, että koko kirja on opetettu suomalaisille väärin.

Takaisin kohti pyhää
Halonen haluaa palauttaa Kalevalaan sen ansaitseman pyhyyden. Elokuva on siihen hyvä ja populaari keino, sillä fantasia on lajina tällä hetkellä suosittua

Lönnrotin Kalevalan traditiossa ei ole mitään pyhää. Lönnrot oli ruotsalaisen kirkon palvoja, jonka peruseetos oli, että meidän esi-isiemme uskonnot ja kuvitelmat olivat täysin vääriä ja pakanallisia. Todellisuudessa Kalevala ja se aiheisto mitä Lönnrot kävi tutkimassa on pyhää. Se on meidän esi-isiemme ja koko suomalais-ugrilaisen kansan pyhä tieto elämästä. Se on yhteneväinen esimerkiksi Aasian vastaavien kanssa. Esimerkiksi luomiskertomus on täysin sama.

Teosta ja maailmaa ylipäätään tulkitaan Halosen mielestä rationaalisten, eli epäpyhien silmälasien läpi. Elokuvan nimessä oleva "uusi aika" viittaakin juuri pyhyyteen ja siirtymistä kohti sitä.

- Lönnrotin Kalevalaa on tutkittu täällä 150 vuotta.Se on sama jos me tutkisimme Disneyn Pocahontasta saman ajan eri puolilta. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Naistenvalta on tasa-arvoa - feminismi ei
Toinen marraskuussa ensi-iltaan tulevan elokuvan suurista tausta-ajatuksista äidinvallan teema, joka on Halosen mukaan alkuperäisen Kalevalan ydin. Kyse ei ole kuitenkaan naisten vallasta sanan täsmällisessä merkityksessä

- Tätä ei juurikaan ymmärretä, että me elämme täydellisen patriarkaattisessa maailmassa. Se tarkoittaa sitä, että siitä maailmasta on poistettu naisen tasavertaisuus. Tämä alkoi tuhansia vuosia sitten ihmiskunnassa. Tämä kehitys alkoi mesopotanialaisessa kulttuurissa, joka oli täysin tasa-arvioinen, matriarkaattinen kulttuuri johon integroitui patriarkaattiset väärinkäsittäneet nomadiheimot ja ne toivat isäjumalan sinne. Maailmankaikkeudessa on palvottu vain muutama tuhat vuotta isäjumalaa, siihen ei ole ollut tarvetta. Ihmiskunnan alkuajoista lähtien on palvottu äitiä, äiti on luoja. Äiti on elämän voima ja kaiken rakentaja. Se on täysin tasa-arvoinen kulttuuri.

Feministiä Halosesta ei saa kuitenkaan tekemälläkään. Feminismi on yksi lukuisista ismeistä, joka saa hänet voimaan pahoin. Halonen painottaa, ettei Kalevalan matriarkaattisuutta saa sekoittaa feminismiin

- Me ei ymmärretä mitä matriarkaattisuus tarkoittaa. Me luullaan, että se on jotain naisten valtaa. Kaikki kalevalaiset kultturit ovat matriarkaattisia. Tänä päivänä isoin asia mikä meitä hallitsee on feminismi. Se on muuttunut itsensä irvikuvaksi. Feminismi on erittäin hyvä ideologia Afrikassa ja Aasiassa. Mutta täällä me olemme yleisellä tasolla olleet pitkään tasa-arvoisia. Se tarkoittaa, että naiset voi tehdä ihan samoja asioita kuin miehetkään. Täällä feminismi vaan jatkaa kulkuaan, eikä pysähdy tasa-arvon liikkeeksi. Monessa asiassa naisten oikeudet ovat menneet huomattavan paljon edelle. Esimerkiksi huoltajuusasiat, jotka ovat törkeällä tavalla epätasa-arvoisia. Miehillä ei ole mitään oikeuksia. Taas palataan Kalevalaan ja matriarkaattisuuteen. Mitä on se naisen voima? Jos nainen lähtee feministiksi niin se menettää ison osan omasta voimastaan ja sitten siitä tulee taistelija. Ja siitä ei seuraa mitään hyvää.

Ohjausmetodi kääntyi päälaelleen
Moni asia on muuttunut reilussa kymmenessä vuodessa ja niin on muuttunut myös Halosen ohjaustapa. Vielä Aleksis Kivi -elokuvan aikaan Halonen oli autoritaarinen joukkojen johtaja. Hän pisti itsensä tiukasti likoon, mikä on tallennettu jälkipolville elokuvan making of -dokumenttiin. Tyylille oli perusteensa.

- Suomessa esittävän taiteen tekeminen on ollut valtavan korkealla tasolla. Se ei ole ollut kliinistä, jossa ohjaaja istuu penkillä ja pyytää näyttelijöitä tekemään jotain. Ohjaajan tehtävä on ollut ajaa näyttelijöitä siihen, että he pystyisivät ilmaisemaan sitä draamaa, joka on ristiriita.

Kalevalaa Halonen on kuitenkin ohjannut lähes päinvastaisella tyylillä.

-Sen (Aleksis Kiven elämän) jälkeen aloin työskenellä niin sanotun spiritn kanssa. Minä olen aina ollut aika uskovainen ihminen, mutta kirkko ei ole vienyt minua perille. Kalevala on tehty niin, että en ole mukana tässä omalla egolla. Aleksis Kiven aikaan olin vielä autoritäärinen ja ajattelin, että minä vittu teen jos ei muut tee. Nykyisin aina kun minulle tulee ego esiin, olen pudottanut lapaset ja sanonut, että minä en tee mitään. Minuutin päästä joku on tullut ja sanonut, että voitaisiko tämä juttu tehdä näin.

Ja tyyli on toiminut.

- Tämä on ollut paljon kivempaa, ei ole tarvinnut huutaa kenellekkään eikä ole tarvinnut käyttää autoritaarisuutta. Se spirit toimii ja tämä juna menee jonnekin suuntaan. Tässä on vain täytynyt syntyä tälläinen teos kymmenessä vuodessa, Halonen päättää.

Jari Halosen ohjaama, käsikirjoittama ja tuottama Kalevala - Uusi aika saa ensi-iltansa 15. marraskuuta 2013.

http://yle.fi/uutiset/jari_halonen_kalevala_on_opetettu_suomalaisille_vaarin/6837320
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Marija


Onkko

Kattelin tuon ylläolevan ja törmäsin tähän  ;D

The Kalevala (According To Scott Sandwich) tekstitetty suomeksi.

http://www.youtube.com/watch?v=YZhf-AcnIyw

Turjalainen

No olihan tuossa asiaakin.

Se nyt on vaan tosiasia, että Ilmarinen, Väinämöinen, Joukahainen, jne. ovat/olivat su-ugrien jumalhahmoja, vähän samaan tapaan kuin jotkut zeukset ja baalit tuolla etelämpänä.

Tietenkään tätä ei voinut tuoda 1800-luvun svekomaanis-pakkokristillsessä ilmapiirissä isosti esille.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

Marija

Ai jumalia? Olen olettanut, kuten varmaan moni muukin muinaissuomalaiset juuret omaava, kyseessä olleen heimopäälliköt. No, saattavathan he jumalia olla, tai sitten heimopäälliköistä tehty jumalia.

Tiiä häntä.

Faidros.

Veikkaan, että Väinämöistä esittää Jani Toivola, soittaen krokotiilin leukaluusta tehtyä kannelta. Ja Seppo Ilmarinen on koneinsinööri, Mohammed nimeltään. Sampo on Sossu ja Pohjanakkaa esittää vaaleahiuksinen sinisilmä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JT

Jari Halonen vaikuttaa kiinnostavalta kulttuuripersoonalta. Aion ilman muuta tsekata tuon leffan - ja ilman normaaleja, suomalaiseen taidemaailmaan liittyviä ennakkoluuloja. Halonen on näet outsideri. Hänen edellinen leffansa Aleksis Kiven elämä oli erittäin lupaava.

Etsikääpä käsiinne Jari Halosen puheet pakkoruotsista! Jostain netin syövereistä löytynee yhä miehen pitkä haastattelu aiheesta. Se on veretseisauttavan asiallista paatosta.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Emo

Älkää nyt hyvät ihmiset ainakaan MAKSAKO mitään tuon taide-elämyksen katsomisesta!

Meänteis

Quote from: JT on 19.09.2013, 15:23:03
Etsikääpä käsiinne Jari Halosen puheet pakkoruotsista! Jostain netin syövereistä löytynee yhä miehen pitkä haastattelu aiheesta. Se on veretseisauttavan asiallista paatosta.
Meinaatko tätä radiohaastattelua?
http://www.youtube.com/watch?v=DQInwBhPlQE
& osa 2 http://www.youtube.com/watch?v=DJZyJiWcCd0

Marija


Lalli IsoTalo

Krhm.

Ymmärtääkseni sieltä tulossa jotain Abu-Hanna -vaikutteista tavaraa ... ellei Halonen ole muuttanut suunnitelmiaan (sitten vuoden 2010):

Quote from: http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2008/01/13/suomalaisuuden-hapaisijat-osa1/Valtion taidemuseon uusi kulttuurivähemmistökoordinaattori Umayya Abu-Hanna näkee Väinämöisessä irstaan saudiäijän

Saska Snellman, HS 5.11.2005
"Minua todella ahdisti, mikseivät ihmiset järkyttyneet taulusta, jossa vanhus yrittää raiskata teinitytön", Umayya Abu-Hanna toteaa ja osoittaa Väinämöistä, joka ahdistelee Akseli Gallen-Kallelan triptyykissä järveen juoksevaa Aino-neitoa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Emo

^ Tottakai sieltä on tulossa kulttuurimarxilaista suvaitsevaisuustahmaa, kuka muuta kuvitteli? Älkää vain maksako tuosta!

nollatoleranssi

Paljon mielenkiintoisia pointteja tässä tekstissä, mutta poimitaan niistä muutamia.


Quote from: Ink Visitor on 19.09.2013, 12:12:13
- Suomalainen virallinen historiankirjoitus on ruotsalaisnationalistista historiaa. Siis valloittajan kirjoittamaa historiaa. Tätä ei voi tässä maassa sanoa ilman, että sanotaan nationalistiksi. Mitä ihmiset eivät tiedä on se, että Suomi on kehitysmaa oman varhaishistorian kirjoituksessa. Missään muussa Euroopan maassa ei ole niin paljon jätetty tutkimatta meidän omaa varhaishistoriaa. Tämä on ruotsalaisnationalismin tulos

Ruotsalaisuuden merkitys on Suomessa vaikuttanut moniin asioihin (vuosisatojen historian takia), mutta samalla kun on ruotsalaisuutta ylistetty, niin on haluttu hävittää se suomalaisuuden historia taustalta.

Jos Halonen on tosiaan oikeassa tästä, ettei Suomessa haluta edes tutkia aikaisempia aikakausia, niin tähän pitäisi laajemminkin uskaltaa ottaa kantaa.

Kalevala on osaltaan osoitus siitä historiasta, mikä Suomessa on haluttu unohtaa.



Quote from: Ink Visitor on 19.09.2013, 12:12:13
Naistenvalta on tasa-arvoa - feminismi ei
Toinen marraskuussa ensi-iltaan tulevan elokuvan suurista tausta-ajatuksista äidinvallan teema, joka on Halosen mukaan alkuperäisen Kalevalan ydin. Kyse ei ole kuitenkaan naisten vallasta sanan täsmällisessä merkityksessä

Quote from: Ink Visitor on 19.09.2013, 12:12:13
Maailmankaikkeudessa on palvottu vain muutama tuhat vuotta isäjumalaa, siihen ei ole ollut tarvetta. Ihmiskunnan alkuajoista lähtien on palvottu äitiä, äiti on luoja. Äiti on elämän voima ja kaiken rakentaja. Se on täysin tasa-arvoinen kulttuuri.

Näihinkin asioihin tarvitsi "parempaa historian tietämystä", mutta ainakin näkemys on mielenkiintoinen ja lienee myös osaltaan paikkaansa pitävä.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Nationalisti

Suomalainen historian kirjoitus ei ole "ruotsalaisnationalistista". On kuitenkin totta, että suomalaiset ovat laiminlyöneet varhaishistoriansa tutkimusta (ehkä juuri siitä syystä, että se jostain syystä herättää mitä kummallisempia intohimoja tietyissä ihmisissä). Nykyinen historiankirjoitus ja -tutkimus perustuu siihen tietoon, mitä on saatu selville. Jos historiankirjoitus pitäisi muuttaa, pitäisi tehdä sitä muuttavia havaintoja ja löytöjä.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Melbac

Suomen varhaishistoria on kyllä omasta mielestänikin vähän tylsää.Kalevalahan on käsittääkseni vain lauma tarinoita mitä on nyt satuttu kertomaan sukupolvelta toiselle ja/tai juttuja joita on keksitty päästä sitä mukaa kun juttu on edennyt.:)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalevala

Arvoton

Juu, oman identiteetin peittely ja häpeäminen lienee perua Ruotsin vallasta. Onneksi meillä on ollut yhteyksiä myös Saksaan, enkä tarkoita viime sotaa. En yllättyisi, jos joku professori tai etenkin toimittaja Ruotsista alkaisi väittää Kalevalaakin alkujaan ruotsalaiseksi innovaatioksi, jolla odin, thor ja kumppanit vain käännettiin suomeksi.

Halonen ei olisi tehnyt Aleksis Kiven elämää, jos olisi yliopisto-oppinut vihervasurifraasikone. Heillehän Ruotsi ja ruotsalaisuus ovat pyhää. Aion mennä katsomaan hänen tuotostaan. Turkan oppilaat, muuten taitavat yleensäkin pysyä hiljaa (kulttuurimarxilaisesta?) mokutuksesta. En ainakaan muista, että joku heistä olisi akikaurismäkiläisesti vuodattanut köyhistä, jotka tulevat Eurooppaan etsimään parempaa elämää ja nyyh...

Aina kun tulee puhe Jari Halosesta, pulpahtaa mieleeni Takaisin ryssiin kera Jorma Tommilan. Todellakin alkuvoimaa. :D

Ajattelija2008

Jari Halonen kunnostautui 1987 heittämällä ulosteita teatteriyleisön päälle. Mutta varmaan tuokin esitys "ymmärrettiin väärin".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_teatteri


nollatoleranssi

Quote from: Melbac on 19.09.2013, 17:16:33
Suomen varhaishistoria on kyllä omasta mielestänikin vähän tylsää.Kalevalahan on käsittääkseni vain lauma tarinoita mitä on nyt satuttu kertomaan sukupolvelta toiselle ja/tai juttuja joita on keksitty päästä sitä mukaa kun juttu on edennyt.:)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalevala

Niin Kalevalaakaan ei olisi olemassa, jos sitä ei olisi joku luonut. Se että mikä osa tarinoista on täysin keksittyjä ja mikä liittyy varhaisiin kertomuksiin on toki oma lukunsa.

Laajamittaisen kirjoitustaidon omaksuminen tapahtui Suomessakin varsin myöhään eli vasta Ruotsin vallan ajoilla.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Ajattelija2008 on 19.09.2013, 17:25:22
Jari Halonen kunnostautui 1987 heittämällä ulosteita teatteriyleisön päälle. Mutta varmaan tuokin esitys "ymmärrettiin väärin".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_teatteri

En ihmettele, että taustalta paljastui nimi Jouko Turkka. Tuo autoritäärinen johtamistyylikin lienee paljolti hänen ansiotaan.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

normi

Kalevalan matriarkaatissa on yksi pikku onkelma... Väinämöinen on kaiketi mies.

Halosen juttuja ei kannata ottaa kovinkaan vakavasti... heittää nimittäin välistä melkoista skeidaa...
Impossible situations can become possible miracles

Good Vibrations II

Quote from: normi on 19.09.2013, 18:29:00
Halosen juttuja ei kannata ottaa kovinkaan vakavasti... heittää nimittäin välistä melkoista skeidaa...

En sanoisi noin, mutta jutut ovat tyypiltään usein semmoista filosofis-ontologista elämänopetusta ja metafysiikkaa. Kovin rationaalisesti ajattelevien ihmisten voi olla vaikeaa saada langasta kiinni, kun tajunnanvirta etenee poukkoillen asiasta toiseen kuin ikään Proustin romaaneissa.

Onhan Halonen nykyisin aikuistunut ja kypsynyt ihmisenä ihan toisin kuin silloin opiskelijapoikana (Jumalan teatterin loanheitto.)

Halonen ja joku toinen opiskelija osallistuivat Teatterikorkeakoululla kerran sellaiseen Jouko "jokkeri" Turkan ideoimaan vapaaehtoiseen harjoitukseen, jossa roikotettiin itseään ristille sidottuna (kuin Golgatalla ikään) askeesissa pari vuorokautta putkeen. Mitään uskonnollisuuttahan tuohon ei muuten liittynyt, kysymys oli Turkan mukaan 'luonteen kasvattamisesta'.

Phantasticum

Suomalaisten pitäisi luopua koko Kalevalasta ja ottaa tilalle Brysselin eepos. Kalevala on jostain Neuvostoliitosta tai niinku melkein sieltä, eikä se sovi ollenkaan uuteen uljaaseen suomalaisuuteen.

Lalli IsoTalo

#23
Quote from: Good Vibrations II on 19.09.2013, 19:06:01
Onhan Halonen nykyisin aikuistunut ja kypsynyt ihmisenä ihan toisin kuin silloin opiskelijapoikana (Jumalan teatterin loanheitto.)

Halonen pystyy onneksi pitämään itsensä pidempään kurissa kuin ennen.

Wanne-be-guru.

Antaa paljon, vaatii kaiken.

Aivan kaiken.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

JKN

Arvostettu Gallen-Kallela saattoi tietää jotakin Kalevalasta, jonka hän kätki tauluihinsa Gallen-Kallela koodiksi.

Pinnallisesti katsottuna taulut näyttävät nationalistisilta, mutta todellisuudessa ne ovat monikulttuurisia. Tuon ajan ihmiset eivät olisi kykeneet käsittelemään totuutta, siksi Gallen-Kallela jätti salatut viestit tauluihinsa tuleville, suvaitsevaisimmille sukupolville. Silmä näkee mitä haluaa, vaikka totuus seisoisi edessä kuin vuori.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/V%C3%A4in%C3%A4m%C3%B6isen_l%C3%A4hto.jpg)

Väinämöinen oli uljas musta. Suomalainen valkoinen mies oikealla on selkeästi apina. Väinämöinen tulee pyhästä lapsesta pois päin, mikä viittaa siihen, että hän on lapsen todellinen isä. Ennen lähtöään takaisin Afrikkaan musta Väinämöinen siis siitti Suomeen kuningassuvun ja Suomen oikeutettu kuningas on suoraan Väinämöisestä periytyvä moniosaaja.

JT

Jari Halosen tausta Jumalan teatterissa on toki tiedossani. Ehkä olisin itsekin ollut heittämässä sitä paskaa teatterieliitin ja kriitikoiden päälle, jos olisin ollut teatteritaiteen opiskelija tuolloin 1980-luvun lopulla.

Mitenkään tuota Jumalan teatterin typeryyttä puolustelematta muistutan, ettei kyseinen paskaperformanssi kohdistunut maksavaan yleisöön, vaan juurikin mainittuun kutsuvieraspompöösiin.  Laitosteatteri oli tuolloin niin huonoa, etten vieläkään tohdi mennä suomalaiseen laitosteatteriin. Mutta se siitä.

Mitä kulttuuriin tulee, niin en peräänkuuluta Halosenkaan kohdalla mitään "puhdasoppisuutta" tai "nuivuutta", mutta nostan vilpittömästi hattua jokaiselle kulttuuripuolen toimijalle, joka uskaltaa vastustaa julkisesti suurimpia tabuja, kuten pakkoruotsia. En tunne lainkaan Halosta, tai tiedä hänen poliittisista mielipiteistään juuri mitään, mutta kunnioitan syvästi kyseistä miestä suoraselkäisyydestä.

Annetaan miehelle mahdollisuus - tai kenelle muulle tahansa - taustasta riippumatta. "Väärin sammutettu" ei kuulu minun sanavarastoon.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Jaska

Quote from: Marija on 19.09.2013, 14:16:34
Ai jumalia? Olen olettanut, kuten varmaan moni muukin muinaissuomalaiset juuret omaava, kyseessä olleen heimopäälliköt. No, saattavathan he jumalia olla, tai sitten heimopäälliköistä tehty jumalia.

Tiiä häntä.
Ilmarinen on vanha taivaanjumala, nimellä on vastineita permiläiskielissä asti (Inmar). Muiden kalevalaisten sankarien jumalallisuudesta on vähemmän näyttöä. Väinämöinen saattaa mahdollisesti olla alkuaan vedenjumaluus (kelluu alkumeressä, laivanveistäjä jne.), jos nimi liittyy oletettuun kantasanaan väineä 'hitaasti virtaava'.

Quote from: NollatoleranssiJos Halonen on tosiaan oikeassa tästä, ettei Suomessa haluta edes tutkia aikaisempia aikakausia, niin tähän pitäisi laajemminkin uskaltaa ottaa kantaa.
Kyllä niitä tutkitaan, mutta historiantutkimuksessa on enemmän porukkaa – onhan se laajemmin tunnettu kuin arkeologia, ja sitä vastaa kouluaine. Ongelmana on, ettei esihistorialle ole tilaa opetussuunnitelmassa: Suomen esihistoriaa sivutaan muutaman sivun verran yhdellä historian kurssilla. On oppilaiden ja aikuisten omalla vastuulla, löytävätkö he itsenäisesti kirjastosta arkeologisia ja muita esihistoriaamme käsitteleviä teoksia.

Arkeologien piirissä on kyllä kritisoitu resurssien puutetta ja Museovirastoa; nyt tehdään paljolti pikaisia pelastuskaivauksia silloin kun jokin löydetty mutta vielä tutkimaton muinaisjäännös uhkaa jäädä talon tai tien alle.
http://blogi.nba.fi/2013/rakentavaa-keskustelua-kokoelmista-tarvitaan

SimoMäkelä

#27
Quote from: Marija on 19.09.2013, 14:16:34
Ai jumalia? Olen olettanut, kuten varmaan moni muukin muinaissuomalaiset juuret omaava, kyseessä olleen heimopäälliköt. No, saattavathan he jumalia olla, tai sitten heimopäälliköistä tehty jumalia.

Tiiä häntä.

Irma Korte esitti kirjassaan Shamaanin Sampo, mielenkiintoisen teorian, että  suomalaisessa muinaisrunoissa esitetyt tarut (joita siis Kalevalassa kerrotaan muokaten), olisivat lähtöisin silloisten samaanien sisäisistä kokemuksista, kun ovat muuntuneissa tajunnan tiloissaan. Esim. Lemminkäinen on alunperin shamaani, joka on shamaani-rituaaleissaan tavoittanut tajunnantiloissaan erilaisia aistimuksia/kokemuksia ja verbalisoinit ne tarinoissa. Irma Korte epäilee, että ko. shamaani on oikeasti kuvitellut olevansa "matkalla" / esim. kokenut metamorfoosin muuttumalla linnuksi, vaikka todellisuudessa on ollut vaipuneena syvään tajunnanmuutos tilaan. Irma Korte on itse harrastanut joogaa ja toteaa, että joogassa voi kokenut harjoittaja tavoittaa eriaisia tajunnan tiloja, joihin liittyy ääniä, värejä jne. Esim. Kirkas väri saattaa muistuttaa lintua, tulista lintua. Muinainen shamaani on saattanut kokea samoin ja kuvitellut, että vastassaan on oikea tulinen lintu (vrt. tulinen kokko, joka esiintyy Lemminkäis-runoissa).

Vanhoissa muinaisrunoissa ja niiden yksittäisissä säkeisiin saattaa esiintyä useita kerroksia, joissa erottuu aika ennen kristinuskoa ja kristinuskon saapuminen runojen esiintymisalueelle. Esim. puhtaaasti arkaaisissa runoissa kyy ei ollut ihmisen vihollinen, kun taas kristinuskon saapumisen jälkeen kyy muuttui runoissa pahaksi. Noista kerrostumista voi nähdä, miten vieras kulttuuri ( kristinusko) voi peitota ja latistaa, jopa tuhota alkuperäisen. Kristinuskon vaikutus ei ole tehnyt hyvää noille alkuperäisille kansanrunoille.

Että kyllä tuo ohjaaja Halonen oikeilla jäljillä on.

Lalli IsoTalo

Quote from: JT on 19.09.2013, 22:33:59
Annetaan miehelle mahdollisuus - tai kenelle muulle tahansa - taustasta riippumatta.

Projektin lähtökohta oli ymmärtääkseni tämä tulkinta Väinämöisestä:

http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2008/01/13/suomalaisuuden-hapaisijat

"Minua todella ahdisti, mikseivät ihmiset järkyttyneet taulusta, jossa vanhus yrittää raiskata teinitytön", Umayya Abu-Hanna toteaa ja osoittaa Väinämöistä, joka ahdistelee Akseli Gallen-Kallelan triptyykissä järveen juoksevaa Aino-neitoa."

Vaikka Halonen on hyvinkin suomalaismielinen, hän on ollut raskauttavan kauan kuolaavan Turkan ja kulttuurimarxismia impanneen umpivasemmistolaisen taidemaailman vaikutuspiirissä.

Odotan mielenkiinnolla ja pieni pelko perseessä millaisen tulkinnan Halonen on Kalevalasta takonut.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

JT

Quote from: Lalli IsoTalo on 20.09.2013, 11:15:11
Quote from: JT on 19.09.2013, 22:33:59
Annetaan miehelle mahdollisuus - tai kenelle muulle tahansa - taustasta riippumatta.
Projektin lähtökohta oli ymmärtääkseni tämä tulkinta Väinämöisestä:
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2008/01/13/suomalaisuuden-hapaisijat
"Minua todella ahdisti, mikseivät ihmiset järkyttyneet taulusta, jossa vanhus yrittää raiskata teinitytön", Umayya Abu-Hanna toteaa ja osoittaa Väinämöistä, joka ahdistelee Akseli Gallen-Kallelan triptyykissä järveen juoksevaa Aino-neitoa."

Miten Jari Halonen liittyy tuohon palestiinalaiseen psycho bitchiin?

Minäkin olen ollut raskauttavan kauan kuolaavan ja kulttuurimarxismia impanneen umpivasemmistolaisen taidemaailman vaikutuspiirissä. Se ei ole tehnyt minusta kaltaistaan.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)