News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Leikkauslistojen aika

Started by Ääriuskomaton, 24.08.2013, 01:53:14

Previous topic - Next topic

Ääriuskomaton

Olemme siinä tilanteessa jossa tavan tallaajakin ymmärtää, että julkista sektoria on supistettava rajusti. Niin rajusti, että se yksinkertaisesti lakkaa tuhoamasta Suomen elinmahdollisuuksia ja kilpailukykyä. Tämä ei tule olemaan herkkua. Tämä koskee meitä kaikkia ja itse en usko, että yksikään puolue on kyvykäs tekemään niin rajua päätöstä, mitä tässä tullaan tarvitsemaan. Julkisen sektorin koko lienee laskentatavasta riippuen 650.000-700.00 henkilöä. Vaalikarjana tuon luvun voi välillisesti lähes tuplata. Poliittinen ratkaisu on mahdoton. Tämä asia on kuitenkin tehtävä. En näe että mitää muuta tietä olisi.

Tälläkin foorumilla on julkisen sektorin ihmisiä varmasti ja kukaan ei ole tähän hulluuteen yksinään syyllinen. Kuitenkin kysyn; mistä leikataan ja mitä jätetään?
"Suomi ei pysty pitämään kelaa ja sossua yllä ilman maahanmuuttajia."

Nimimerkiltä Realisti HS:n White Flight-ilmiön kommenteissa.

Avaritia

ELY, Tekes, Finnvera, Sitra yms. hiiteen. Ainaisen mokutuksen, kehitysavun ja pakkoruotsin lisäksi.

Ääriuskomaton

Quote from: Avaritia on 24.08.2013, 01:54:57
ELY, Tekes, Finnvera, Sitra yms. hiiteen. Ainaisen mokutuksen, kehitysavun ja pakkoruotsin lisäksi.

Pakkoruotsi pitäisi lopettaa kyllä välittömästi. Kehitysapu jäihin, kunnes paketti on joskus taas läjässä ja sen jälkeen raju järkiperäistys toimintaan. Miksi Tekes ja Finnvera pitäisi lopettaa? Eikö esim. puolittaminen riittäisi?
"Suomi ei pysty pitämään kelaa ja sossua yllä ilman maahanmuuttajia."

Nimimerkiltä Realisti HS:n White Flight-ilmiön kommenteissa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ihan jokainen virasto pitäisi käydä läpi, ja pinentää sekä byrokratiaa että byrokraatteja. Samoiten turhia lakia tulisi poistaa.

Avaritia

Quote from: Ääriuskomaton on 24.08.2013, 01:57:26
Pakkoruotsi pitäisi lopettaa kyllä välittömästi. Kehitysapu jäihin, kunnes paketti on joskus taas läjässä ja sen jälkeen raju järkiperäistys toimintaan. Miksi Tekes ja Finnvera pitäisi lopettaa? Eikö esim. puolittaminen riittäisi?

Puolittaminenkin olisi jo hyväksi, toki. Markkinahäirikköjä kumpainenkin.

Ääriuskomaton

Quote from: Jani Rantala on 24.08.2013, 02:01:08
Ihan jokainen virasto pitäisi käydä läpi, ja pinentää sekä byrokratiaa että byrokraatteja. Samoiten turhia lakia tulisi poistaa.

Täysin samaa mieltä. Pari päivää sitten spottasin täältä ja kauppalehdestä mielenkiintoisen artikkelin Uuden Seelannin tempuista, jossa julkista sektoria supistettiin infernaalisesti. http://www.hillsdale.edu/news/imprimis/archive/issue.asp?year=2004&month=04

Tuo toteutettiin joskus 80-90 taitteessa ja maa sai silti osumaa Aasian finanssikriisitä, sekä omituisesta surkaen rakentamisen buumista (n.11miljardia persilleen), mutta tällä hetkellä siellä pyyhkii käsittääkseni melko hyvin ja on houkutteleva paikka yritystoiminnalle.

Niin tai näin, jokainen virasto on käytävä läpi, mutta kuka sen tekee?
"Suomi ei pysty pitämään kelaa ja sossua yllä ilman maahanmuuttajia."

Nimimerkiltä Realisti HS:n White Flight-ilmiön kommenteissa.

Ernst

Quote from: Ääriuskomaton on 24.08.2013, 01:53:14
Olemme siinä tilanteessa jossa tavan tallaajakin ymmärtää, että julkista sektoria on supistettava rajusti.

Ketkä sinun lisäksesi? Oletko siinä tilanteessa suuren joukon kanssa, että ette enää tarvitse julkisen sektorin tuottamia palveluja? 

Oli itse asia miten tahansa, en ikinä lämpene me-muodossa puhumisen kautta toteutetusta propagandasta. Pitää kysyä, onko kirjoittajalla satiaisia vai viittaako hän joihinkin muihin  omiin verkostoihinsa, kun vallan monikossa kirjoittelee?

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ääriuskomaton

Quote from: M on 24.08.2013, 02:08:13
Quote from: Ääriuskomaton on 24.08.2013, 01:53:14
Olemme siinä tilanteessa jossa tavan tallaajakin ymmärtää, että julkista sektoria on supistettava rajusti.

Ketkä sinun lisäksesi? Oletko siinä tilanteessa suuren joukon kanssa, että ette enää tarvitse julkisen sektorin tuottamia palveluja? 

Oli itse asia miten tahansa, en ikinä lämpene me-muodossa puhumisen kautta toteutetusta propagandasta. Pitää kysyä, onko kirjoittajalla satiaisia vai viittaako hän joihinkin muihin  omiin verkostoihinsa, kun vallan monikossa kirjoittelee?

Sinä ja minä sekä suuri joukko, itse asiassa koko Suomi.
Tottakai julkisen sektorin palveluita tarvitaan. Skidit tarvitsee koulutuksen, minä tiet joita ajaa, joku kaipaa lääkäriin ja joku ehkä haluaa rakennella talon. Arvon jäsen M kyllä tietää mitä tarkoitan. 
En tarkoittanut avaustani propagandaksi, vaan ideoinniksi, että mitä ja mistä, sekä miten se kauan kaivattu tuottavuus oikaseti saadaan kasvuun. Väen lisääminen ei ole kasvattunut tuottavuutta vielä siten että tuo meduusa maksaisi itseään takaisin.

Tämä on myös siksi aiheena lähellä sydänätäni, koska koen etten ole saanut veroilleni vastinetta enään kohta kymmeneen vuoteen. En myöskään alistu hampaita kalisuttamatta sisäiseen devalvaatioon, ennen kuin tuo syömähammas on järkimitoissa,
"Suomi ei pysty pitämään kelaa ja sossua yllä ilman maahanmuuttajia."

Nimimerkiltä Realisti HS:n White Flight-ilmiön kommenteissa.

Ilkka Partanen

Tuossahan tullaan niihin nk. rakenteellisiin uudistuksiin. Häkellyttävintä julkisen (osin yksityisenkin) sektorin toiminnassa on se, että tietojärjestelmien piti helpottaa työtä ja vähentää tekijöiden määrää, niin nykyisin hankkeet ovat käytännössä yhtä huijausta jossa toimimaton järjestelmää johtaa tilanteeseen että työntekijöiden määrää on lisättävä entisestään. Sitten tietysti fiksattava vielä sitä järjestelmää. Kaiken lisäksi hankkeita harvemmin arvioidaan riippumattoman asiantuntijan toimesta, koska monet ohjelmistotoimittajat eivät suostu siihen (näin olen kuullut kohtalaisen luotettavalta lähteeltä kuntasektorilta).

En oikein usko että julkinen sektori lähtee kuurille turhimmilta osin milloinkaan. Siinä käy aina niin että sitten leikataan suoriteportaasta, jolloin koko organisaatio muuttuu pöhöttyneestä keskijohdon määrästä johtuen taas kerran lähes mahdottomaksi johtaa. Koska seurauksena on reilusti hallintoa ja vähänlaisesti käytännön työtä, niin ihmiset alkavat vastustaa julkisen sektorin leikkauksia, koska se heikentää palvelua. Siitä miksi ne pitää aina toteuttaa siten että seuraukset ovat kyllä tiedossa taas ei puhuta missään. Sanotaan että nyt kun leikattiin niin tässä on tulos. Eläkettä odotteleva, käytännössä klemmareita lajitteleva tyyppi tajuaa kyllä olla hiljaa. 

Avaritia

Quote from: Ääriuskomaton
En myöskään alistu hampaita kalisuttamatta sisäiseen devalvaatioon, ennen kuin tuo syömähammas on järkimitoissa,

En usko sen tulevan olemaan järkimitoissa, sillä kaikkea kivaa pitää rahoittaa velkaantumisasteesta ja järkisyistä viis, mutta sisäistä devalvaatiota on ainakin Yle tunkenut kuin käärmettä piippuun vuodenpäivät. Esittänyt sisäistä devalvaatiota ikään kuin neutraalina ratkaisuna, jota vain itsekkäät vastustavat.

Ääriuskomaton

Quote from: Ilkka Partanen on 24.08.2013, 02:26:10
Tuossahan tullaan niihin nk. rakenteellisiin uudistuksiin. Häkellyttävintä julkisen (osin yksityisenkin) sektorin toiminnassa on se, että tietojärjestelmien piti helpottaa työtä ja vähentää tekijöiden määrää, niin nykyisin hankkeet ovat käytännössä yhtä huijausta jossa toimimaton järjestelmää johtaa tilanteeseen että työntekijöiden määrää on lisättävä entisestään. Sitten tietysti fiksattava vielä sitä järjestelmää. Kaiken lisäksi hankkeita harvemmin arvioidaan riippumattoman asiantuntijan toimesta, koska monet ohjelmistotoimittajat eivät suostu siihen (näin olen kuullut kohtalaisen luotettavalta lähteeltä kuntasektorilta).

En oikein usko että julkinen sektori lähtee kuurille turhimmilta osin milloinkaan. Siinä käy aina niin että sitten leikataan suoriteportaasta, jolloin koko organisaatio muuttuu pöhöttyneestä keskijohdon määrästä johtuen taas kerran lähes mahdottomaksi johtaa. Koska seurauksena on reilusti hallintoa ja vähänlaisesti käytännön työtä, niin ihmiset alkavat vastustaa julkisen sektorin leikkauksia, koska se heikentää palvelua. Siitä miksi ne pitää aina toteuttaa siten että seuraukset ovat kyllä tiedossa taas ei puhuta missään. Sanotaan että nyt kun leikattiin niin tässä on tulos. Eläkettä odotteleva, käytännössä klemmareita lajitteleva tyyppi tajuaa kyllä olla hiljaa.

Tällä kertaa olen harvinaisen samaa mieltä kirjoituksesi kanssa. En tiedä missä suhteessa IT on julkisen sektorin koko potissa, mutta en usko sen kuitenkaan ylittävän 5-6%.Se ei toki poista perseilyä hankintoja tehdessä, mutta olen itse tuota herkkua päässyt näkemään ja kokemaan myyävänä osapuolena. Sanottakoon näin, että hankintalainsäädäntö ja alhaisen hinnan pisteytys on yhdessä sellainen kombinaatio, että hyvää ei yksinkertaisesti ole mahdollista tehdä. Kyllä noita hankkeita syynätään ainakin osin ulkopuolisten auditoijien toimesta, mutta liian usein päätökset on silloin jo olemassa. Ulkopuolinen konsultti on "vakuutus" jota voi syyttää kun menee pieleen.

Mitä tulee huononeviin palveluihin, niin henkilökohtaisesti otan vastaan huonommat palvelut, kuin sen että maksan veroja erkkinä saamatta oikein mitään.

Lukaise Ilkka se linkki jonka laitoin Uuden Seelannin jutuista.
"Suomi ei pysty pitämään kelaa ja sossua yllä ilman maahanmuuttajia."

Nimimerkiltä Realisti HS:n White Flight-ilmiön kommenteissa.

Dim Archer

Nyt rillipää hiljaa. Eduista ei luovuta sanoi kettunen. Ja seuraavaksi leikkaamme julkiselta, The Mopott Show -sektorilta. Leikkaamme Mopon. Ei enempää ei sen vähempää. No ei leikata :)

Sour-One

Quote from: M on 24.08.2013, 02:08:13
Quote from: Ääriuskomaton on 24.08.2013, 01:53:14
Olemme siinä tilanteessa jossa tavan tallaajakin ymmärtää, että julkista sektoria on supistettava rajusti.

Ketkä sinun lisäksesi? Oletko siinä tilanteessa suuren joukon kanssa, että ette enää tarvitse julkisen sektorin tuottamia palveluja? 

Oli itse asia miten tahansa, en ikinä lämpene me-muodossa puhumisen kautta toteutetusta propagandasta. Pitää kysyä, onko kirjoittajalla satiaisia vai viittaako hän joihinkin muihin  omiin verkostoihinsa, kun vallan monikossa kirjoittelee?

Kyllä me kaikki olemme. Myös sinä. Toisekseen kukaan ei käsittääkseni ole ehdottanut julkisen sektorin lakkauttamista.

Teaparty

Juustohöylä on ainoa toteuttamiskelponen keino; 15% jokaisen ministeriön 2014-budjetista pois. Kaikki muut ideat johtavat poliittiseen pattitilanteeseen, eikä nykyinen 8-puoluejärjestelmä kertakaikkiaan mahdollista kohdistettuja leikkauksia.

Täytyy muistaa, että nyt pinnalla oleva ongelma on nimenomaan valtion ongelma. Peruspalvelut tuotetaan kunnissa. Kuntien ongelmat pitää hoitaa erikseen, toki 15% juustohöylän pitää iskeä myös valtionosuuksiin. Nykyisen 20% kuntaveron täytyy riittää kuntapalveluiden tuottoon.

15% -menoleikkaus kirpaisee ja vituttaa, mutta on pelkästään hyvä, että se kirpaisee ja vituttaa kaikkia äänestäjiä. Kun leikkaus on tehty, voisi budjetin euromääräisen maksimisumman kirjata perustuslakiin seuraavaksi 10 vuodeksi sekä kieltää nettovelan kasvatus. Vuotuinen inflaatio tervehdyttää rakenteet kuntoon.

Suuryritys pystyy leikkaamaan yleiskuluistaan 15% ilman mitään näkyvää haittaa 15 lihavan vuoden jälkeen. Itse asiassa toiminta tehostuu, kun töpinästä heitetään powerpoint-mestarit pihalle ja busineksen kehitys palautetaan linjaesimiehille.

Sitten idea tulopuolelle: Veikkauksen ja RAY:n voittojen siirtäminen valtion budjettiin. Nykyään idioottiveron tuotto menee idioottitarkoituksiin.

Ari-Lee

#14
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/organisaatio
http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/yliopistokoulutus/yliopistot/
http://www.vatt.fi/
http://tukes.fi/

Siinä muutama syöttöporsas.

Lisäksi lähialuetuki on lakkautettava tyystin. Miksi pumpata vastikkeettomia miljoonia maailman rikkaimmalle valtiolle Venäjälle?

Kehitysapu lakkautettava ja alettava kantaa vastuuta omasta kotimaasta.

Yritystuet? Miksi tukea elinvoimaisia suuria yhtiöitä mitkä eivät edes työllistä?

Rakennusvalvontavirastot? Jos kerran vieläkin rakennetaan päin pettua pelkkiä homerakennuksia ja lumen painosta ihmisten päälle sortuvia halleja niin ketä nuo virastot palvelevat? Onhan se tietysti ihanaa kun saa maksaa satasia siitä luvasta että saa rakentaa pihalleen terassin ja työkaluvajan.

Oikeusapu. Miksi rikollinen saa valita kaikkein kalleimman oikeusavustajan yhteiskunnan verovaroilla?

Täytyy muistaa että pienistä(kin) puroista muodostuu suuretkin joet.

Edit. Lis:

Unohdin mainita valtion propagandakoneiston YLE:n. Vähemmälläkin tulisi toimeen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Isäntä ja loinen

Kun katsotaan kustannusrakennetta, niin sieltä erottuu kaksi menoerää ylitse muiden. Koulutus ja sote. Näihin kahteen jättiläiseen on pakko puuttua, mikäli julkisen sektorin muodostamaa taakkaa halutaan aidosti keventää. Kunnissa suurimmat rahareiät ovat yleensä perusopetus ja erikoissairaanhoito. No Vanhasen Mattihan on jo ehdottanut, että luokkakokoja pitäisi ryhtyä suurentamaan.

Merkittävät säästöt on väistämättä revittävä yhteiskunnan heikoimpien selkänahasta. Lapset, vanhukset, sairaat jne. Yhteiskunnan heikoimpiin ja vähäosaisimpiin uppoaa ikävä kyllä eniten rahaa. Vastuuta haavoittuvaisista ihmisryhmistä on yhä enenevissä määrin siirrettävä ihmisille itselleen sekä heidän lähipiirilleen.

Toki ennen kuin lähdetään tälle linjalle, niin pitäisi hoitaa alta pois nämä aivan ilmiselvät tapaukset kuten kehitysavun muuttaminen verotuksen yhteydessä suoritettavaksi vapaaehtoiseksi maksuksi. 

- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Olli_Johannes

Yksi leikkauskohde voisi ammattikorkeakoulututkinnot, joista monia voisi lyhentää vuodella tai kahdella.  Erityisesti kursseja joissa esiintyy sellaisia sanoja kuin kansainvälistyminen, yrittäjyys, innovaatiot tai verkostoituminen voisi karsia rankalla kädellä. Amk:ssa pitäisi opetella vain ammatti ja esim. yrittämisestä kiinnostuneet voisivat perehtyä aiheeseen koulun jälkeen. Näin vältettäisiin turhaa kouluttamista.

Dharma

Valtion alijäämä on tänä vuonna (taas) 9 mrd e, joten siinä ei pikkuleikkaukset auta. Tuotanto pitää saada ehdottomasti kasvamaan tai mikään leikkaaminen ei riitä. Leikkaukset on siis tehtävä siten, että tuotannon kasvu ei vaarannu. Sama pätee veronkorotuksiin.

-kehitysapu: 1,18 mrd e vuodessa. Voidaan lopettaa heti kokonaan ilman ulkoisvaikutuksia Suomen talouteen
-varallisuusveron palauttaminen. Perinteinen viisaus on, että varallisuutta kannattaa verottaa, koska varallisuus jää muuten paikalleen, eikä hakeudu tuottaviin investointihin. Esimerkiksi rakentamattomat tontit, käteistilit, jne. Tuotto helposti 100me tai enemmän
-CO2-päästövähennyksistä luopuminen. Tuotto satoja miljoonia euroja vuodessa eri muodoissa. Sama raha verotetaan valtiolle, mutta tehokkaammin eli niin, ettei tuotanto häiriinny.
-Mittavat irtisanomiset julkisen sektorin tarpeettomaksi käyneisiin vakinaisiin virkamiehiin, määräaikaisuuksien päättäminen. Säästö satoja miljoonia euroja vuodessa
-Koulu- ja terveysmaksut. Progressiiviset. Eivät haittaa tuotantoa, koska kysyntä ei vähene verotuksesta juurikaan. Tuotto satoja miljooania euroja vuodessa.
-Sosiaalisen maahanmuuton lopettaminen täysin. Säästö luokkaa sata miljoonaa euroa vuodessa.
-Kaksikielisyydestä luopuminen. Suora säästö luultavasti alle sata miljoonaa euroa vuodessa, mutta ajanoloon tuotantovaikutukset positiiviset.
-Eurotuista luopuminen ja vanhojen vastuiden yksipuolinen mitätöinti. Suvereenille valtiolle ei kukaan voi mitään. Mitään ei tarvitse maksaa, jos ei haluta. Vaikuttaa Suomen valtion luottokelpoisuuteen vain positiivisesti.
-Yksipuolinen EU-jäsenmaksun puolitus vedoten taloudelliseen katastrofiin kotimaassa. Eivät ne muutkaan EU-maat ole sopimuksiaan noudattaneet, kuten nyt vaikka Kreikka ja kymmenen muuta euromaata (kasvu- ja vakaussopimus, tilinpitoväärennökset, jne.)
-Joukkoliikennetukien lopettaminen, kunnes taloustilanne on parantunut. Helsingissä lippujen hinnat tuplaantuisivat, mutta olisivat silti paljon autoa edullisemmat. Jos ei ole varaa näitä maksaa, niin pyöräilkööt, kävelkööt  tai jääkööt kotiinsa. Kyllä se töissä käynti edelleen kannattaa, jos sellainen on ja jos ei ole, niin miksi pitäisi tukea?


Faidros.

#18
Quote from: Olli_Johannes on 24.08.2013, 12:12:45
Yksi leikkauskohde voisi ammattikorkeakoulututkinnot, joista monia voisi lyhentää vuodella tai kahdella.  Erityisesti kursseja joissa esiintyy sellaisia sanoja kuin kansainvälistyminen, yrittäjyys, innovaatiot tai verkostoituminen voisi karsia rankalla kädellä. Amk:ssa pitäisi opetella vain ammatti ja esim. yrittämisestä kiinnostuneet voisivat perehtyä aiheeseen koulun jälkeen. Näin vältettäisiin turhaa kouluttamista.

Tästä yrittäjäkoulutuksesta olen juuri päinvastaista mieltä.
Meillähän on koututettua työvoimareserviä vaikka kuinka ja paljon. Työnantajista, siis YRITTÄJISTÄ, meillä on pulaa.
Mielestäni jonkinlainen "yrittäjyyskasvatus" pitäisi aloittaa jo yläasteella, jotta jo siinä vaiheessa alettaisiin nähdä yrittäjyys ammattiin verrattavana vaihtoehtona.
Olisi myös hienoa nähdä vaikka kokeiluna yrittäjäpohjainen ammattikoulu, jossa vaikka putkimiehentaitojen rinnalla annettaisiin koulutusta myös yrityksen perustamista varten.
Hyviä työmiehiä Suomessa riittää, mutta ei se auta jos ei ole työpaikkaa.

Sukulaispoika perusti alansa yrityksen heti, kun pääsi ammattikouluun. Vaikka onkin alalla jota vaivaa ulkomaan vuokrafirmat, pimeä työ... niin pärjää erittäin hyvin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ari-Lee

Saattaa tehdä kipeää:

Työttömyyskassojen maksamat korvaukset, 500 päivää, tarkistukseen. Jos on olemassa vaihtoehto käydä työssä mutta soviteltu päiväraha koetaan niin suureksi että kannattaa räkiä kattoon jopa 2 vuotta niin systeemi on mätä tai ainakin uudistuksen tarpeessa. Tähän on turha sanoa että soviteltu päiväraha olisi kassan jäsenen itse sisään maksamaa.

Suuryrityksille maksettavat koulutustuet tarkistukseen. Esim. Transtech kouluttaa jatkuvasti henkilökuntaa yli tarpeidensa koska sille maksetaan verotuotoista. Kuitenkaan Transtech ei työllistä yli tarpeidensa eikä tarvitsekaan. Miksi veronmaksajan pitää maksaa turhasta ylikoulutuksesta suuryrityksille?

QuoteJulkaistu: 3.4.2013
Yritysten saamat tuet kasvoivat

Tilastokeskuksen tietojen mukaan yritysten saamat tukimuodot kasvoivat vuonna 2011 edelliseen vuoteen verrattuna. Maksetut suorat tuet olivat noin 500 miljoonaa euroa vuonna 2011, nousua edellistä vuodesta oli 7 prosenttia. Maksetut lainat olivat vajaat 460 miljoonaa euroa ja myönnetyt takaukset lähes 660 miljoonaa euroa. Laskua lainoissa oli kolme prosenttia. Vuoden 2010 notkahduksen jälkeen yrityksille myönnetyt takaukset kasvoivat noin 17 prosenttia vuonna 2011. Tukea saaneiden yritysten lukumäärä (suoraa tukea, lainaa tai takauksia) nousi tuhannella yrityksellä edellisestä vuodesta. Tukea sai noin 35 000 yritystä eli 11 prosenttia kaikista yrityksistä.

http://tilastokeskus.fi/til/yrtt/2011/yrtt_2011_2013-04-03_tie_001_fi.html
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Sour-One

#20
Quote from: Dharma on 24.08.2013, 12:33:56
Valtion alijäämä on tänä vuonna (taas) 9 mrd e, joten siinä ei pikkuleikkaukset auta. Tuotanto pitää saada ehdottomasti kasvamaan tai mikään leikkaaminen ei riitä. Leikkaukset on siis tehtävä siten, että tuotannon kasvu ei vaarannu. Sama pätee veronkorotuksiin.

-kehitysapu: 1,18 mrd e vuodessa. Voidaan lopettaa heti kokonaan ilman ulkoisvaikutuksia Suomen talouteen
-varallisuusveron palauttaminen. Perinteinen viisaus on, että varallisuutta kannattaa verottaa, koska varallisuus jää muuten paikalleen, eikä hakeudu tuottaviin investointihin. Esimerkiksi rakentamattomat tontit, käteistilit, jne. Tuotto helposti 100me tai enemmän
-CO2-päästövähennyksistä luopuminen. Tuotto satoja miljoonia euroja vuodessa eri muodoissa. Sama raha verotetaan valtiolle, mutta tehokkaammin eli niin, ettei tuotanto häiriinny.
-Mittavat irtisanomiset julkisen sektorin tarpeettomaksi käyneisiin vakinaisiin virkamiehiin, määräaikaisuuksien päättäminen. Säästö satoja miljoonia euroja vuodessa
-Koulu- ja terveysmaksut. Progressiiviset. Eivät haittaa tuotantoa, koska kysyntä ei vähene verotuksesta juurikaan. Tuotto satoja miljooania euroja vuodessa.
-Sosiaalisen maahanmuuton lopettaminen täysin. Säästö luokkaa sata miljoonaa euroa vuodessa.
-Kaksikielisyydestä luopuminen. Suora säästö luultavasti alle sata miljoonaa euroa vuodessa, mutta ajanoloon tuotantovaikutukset positiiviset.
-Eurotuista luopuminen ja vanhojen vastuiden yksipuolinen mitätöinti. Suvereenille valtiolle ei kukaan voi mitään. Mitään ei tarvitse maksaa, jos ei haluta. Vaikuttaa Suomen valtion luottokelpoisuuteen vain positiivisesti.
-Yksipuolinen EU-jäsenmaksun puolitus vedoten taloudelliseen katastrofiin kotimaassa. Eivät ne muutkaan EU-maat ole sopimuksiaan noudattaneet, kuten nyt vaikka Kreikka ja kymmenen muuta euromaata (kasvu- ja vakaussopimus, tilinpitoväärennökset, jne.)
-Joukkoliikennetukien lopettaminen, kunnes taloustilanne on parantunut. Helsingissä lippujen hinnat tuplaantuisivat, mutta olisivat silti paljon autoa edullisemmat. Jos ei ole varaa näitä maksaa, niin pyöräilkööt, kävelkööt  tai jääkööt kotiinsa. Kyllä se töissä käynti edelleen kannattaa, jos sellainen on ja jos ei ole, niin miksi pitäisi tukea?

No kun haluat palauttaa varallisuusveron, niin kai kuitenkin tämä ns. solidaarisuusvero poistetaan. Vai halutaanko edelleenkin kasvattaa verotuksen progressiota?

Joukkoliikenteeltä tuet pois; investoidaanko vastaavasti lisää tieverkkoon? Autoilijoiden matkavähennykset poistuvat varmaan myös? Käytännössä nostetaan veroastetta.

Edit: Olihan listassasi toki leikkauksiakin, mutta olemme kauan sitten ohittaneet tilanteen, jossa veroprosentteja nostamalla saisimme lisää verotuloja.

Dharma

Quote from: Sour-One on 24.08.2013, 13:52:42
No kun haluat palauttaa varallisuusveron, niin kai kuitenkin tämä ns. solidaarisuusvero poistetaan. Vai halutaanko edelleenkin kasvattaa verotuksen progressiota?

Joukkoliikenteeltä tuet pois; investoidaanko vastaavasti lisää tieverkkoon? Autoilijoiden matkavähennykset poistuvat varmaan myös? Käytännössä nostetaan veroastetta.

Valtion alijäämä on 20 % menoista niin siinä ei pikkutemput auta. Pitää ottaa sieltä, mistä saa (paljon) tuotantoa häiritsemättä. Kaikki vähennykset pois vaan. Kyllä siellä töissä kannattaa edelleen käydä.


Ari-Lee

#22
En usko minkään verojen kiristyksen helpottavan tilannetta. Käy päinvastoin kuten autoverokiristyksissä. Jää kymmenien miljoonien verot saamatta. Nythän veropako on täydessä vauhdissa. Kuka uskoo vieläkin veronkiristyksiin?

QuoteKotimaa 23.8.2013 klo 7:39 | päivitetty 23.8.2013 klo 10:32

Autoveron nosto meni metsään – valtio menettää kymmeniä miljoonia euroja

Autoveron korotus tuo valtiolle selvästi ennakoitua vähemmän verotuloja. Myös uudistuksen tavoite vähentää liikenteen päästöjä ontuu.

Mistä on kyse?
Uusien autojen verotusta kiristettiin huhtikuussa 2012
Veronkorotuksen ennustettiin lisäävän valtion verotuloja merkittävästi
Osittain veronkorotuksen vuoksi automyynti väheni ja verotulot jäivät selvästi ennustettua pienemmiksi
Automyynnin väheneminen hidasti autokannan uusiutumista vähäpäästöisempään suuntaan

Autoveron korotus keväällä 2012 aiheutti valtion verotuloihin kymmenien miljoonien loven vuoteen 2011 verrattuna.

Verouudistusta edeltävä 2011 oli kohtuullinen myyntivuosi ja autoveron tuottoa tuli runsaat 930 miljoonaa euroa. Vuoden 2012 veronkorotus romahdutti automyynnin ja veroja uusien autojen myynnistä kertyi vain 870 miljoonaa euroa.

Hallituksen ennuste vuoden 2012 budjetissa oli, että automyynti pysyisi veronkorotuksesta huolimatta ennallaan ja korotus tuottaisi valtion kassaan 140 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Verouudistuksen valmistelussa puhuttiin lähes 200 miljoonan euron verotulojen lisäyksestä vuosittain.

Autoverouudistus ei vielä tänäkään vuonna lisää verotuloja, koska uusien autojen myynnin ennustetaan jäävän viimevuotistakin pienemmäksi. Ensi vuonna myyntiin ei ennusteta merkittävää parannusta. Silloin valtion verotulojen yhteenlasketussa menetyksessä puhutaan jo yhteensä yli kahdesta sadasta miljoonasta eurosta, jos verrataan autoveron tuottoon vuonna 2011.
Veronkorotus ei yksin selitä automyynnin notkahdusta

30 000 euron arvoisen auton ostajalle veronkorotus merkitsee autoalan laskelmien mukaan vajaan tuhannen euron lovea kukkaroon.

Pahiten korotus rassasi kalleimpien, yli 90 000 euron hintaisten autojen myyntiä. Vuosi ennen korotusta niitä myytiin noin 1 400 kappaletta, mistä verotuloja saatiin 60 miljoonaa euroa. Vuosi korotuksen jälkeen kalleimpien autojen myynti oli tipahtanut alle neljän sadan ja verotuloja niistä tuli enää 16 miljoonaa euroa.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio myöntää, että veronkorotuksen lisäksi autojen myynnin vähenemiseen on vaikuttanut myös kehno taloustilanne.

– Sataprosenttisesti verotulojen alenemaa ei voida pistää pelkästään autoveron korotuksen piikkiin. Vuoden 2012 aikana arvioimme, että noin puolet myynnin alenemasta tuli autoveron korotuksesta ja toinen puoli heikentyneestä taloustilanteesta, sanoo Kallio.

Verotulojen menetyksen lisäksi verouudistus epäonnistui myös toisessa tavoitteessa. Isopäästöisiä autoja raskaammin kohtelevan verotuksen piti ohjata vähäpäästöisempiin autoihin. Uusien autojen päästömäärät ovatkin lähteneet keskimäärin pienenemään, kun pienempien autojen suosio on kasvanut. Nykyisillä myyntimäärillä autokanta kuitenkin uudistuu hitaasti ja suomalaiset ajavat edelleen vanhoilla suuripäästöisillä autoilla.

– Kun autoja myydään vähemmän, niin autokannan uudistuminen hidastuu, jolloin myös autokannan päästöjen alenemiskehitys hidastuu, Kallio toteaa.

Vuotuinen automyynti on jämähtänyt vajaaseen 110 000 autoon. Autoalan mukaan autokannan uusiutuminen vaatisi vähintään 150 000 auton myyntiä vuosittain.

http://yle.fi/uutiset/autoveron_nosto_meni_metsaan__valtio_menettaa_kymmenia_miljoonia_euroja/6779462

Edit: Lisätty uutinen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Sour-One

Quote from: Dharma on 24.08.2013, 13:57:27
Quote from: Sour-One on 24.08.2013, 13:52:42
No kun haluat palauttaa varallisuusveron, niin kai kuitenkin tämä ns. solidaarisuusvero poistetaan. Vai halutaanko edelleenkin kasvattaa verotuksen progressiota?

Joukkoliikenteeltä tuet pois; investoidaanko vastaavasti lisää tieverkkoon? Autoilijoiden matkavähennykset poistuvat varmaan myös? Käytännössä nostetaan veroastetta.

Valtion alijäämä on 20 % menoista niin siinä ei pikkutemput auta. Pitää ottaa sieltä, mistä saa (paljon) tuotantoa häiritsemättä. Kaikki vähennykset pois vaan. Kyllä siellä töissä kannattaa edelleen käydä.

Eli haluat siis edelleenkin nostaa veroastetta ja kuvittelet niin saatavan lisää verotuloja?

Mehud

Maahanmuuttosektoria ei leikata. Kehitysapusektoria ei leikata. Maahanmuuttaja-avustajasektoria ei leikata. Siinäpä taitaa olla ainoat sektorit mitä ei leikata. Vai keksiikö joku jotain muuta?
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Tragedian synty

Otetaan käyttöön vaikkapa vuoden 2000 budjetti. Siihen seuraavia muutoksia:

  • Kehitysapu pois
  • Pakkoruotsi pois
  • Tulonsiirrot muille kuin Suomen kansalaisille pois
  • Kaikki monikulttuuriteollisuus pois
  • Opintotuki korvataan Terhon esittelemällä opintolainamallilla
  • Vankilat muutetaan nykyisistä hotelleista keskiaikaisen mallin mukaisiksi tyrmiksi, joiden kulut olisivat noin 1 % nykyisestä
  • Törkeimmät rikolliset teloitetaan sen sijaan, että heitä hyysätään vuosien ajan
  • Valtion tuet kulttuurille, urheilulle yms. lopetetaan
  • Kirkko erotetaan valtiosta
  • Kuntien lakisääteisistä tehtävistä poistetaan vähintään 95 %
  • EU:n sisäisten tulonsiirtojen (kuten aluetukien) maksamisesta kieltäydytään
  • Ammattiyhdistysliikkeen jäsenyydelle mätkäistään arvonlisävero
  • Puoluetuet pois
  • Yritystuet pois
  • Työstä kieltäytyviltä pois työttömyys- yms. -tuet
  • Kaikki verovähennysoikeudet poistetaan...
  • ... lukuun ottamatta sellaisia, jotka perustetaan käänteisten tulonsiirtojen vuoksi: esim. lapsilisät korvattaisiin saman suuruisella verovähennysoikeudella
  • Yliopistojen tukeminen lopetetaan, kunnes ne lopettavat sukupuolentutkimuksen tapaiset hyödyttömät alat
  • Lukio- ja yliopistopaikkoja vähennetään hiljakseen, kunnes akateeminen työttömyys on poistunut (ammatillista koulutusta taas lisätään)
  • Monet joutavimmat virkamiestehtävät siirretään siviilipalvelusta suorittavien vastuulle, ja niihin saataisiin lähes ilmaista työvoimaa ulottamalla asevelvollisuus naisiin ja ohjaamalla ikäluokasta fyysisesti ja henkisesti heikompi puolisko siviilipalvelukseen
  • Hyödynnetään varusmiesten työpanosta sopivissa tehtävissä, kuten poliisin, pelastuslaitoksen ja rajavartiolaitoksen avustamisessa
  • Perustuslakiin kirjataan julkiselle velalle esimerkiksi 20 % katto; automaattiset leikkaukset tulevat voimaan myös, jos julkinen talous on alijäämäinen kolmena vuotena peräkkäin
Saa ehdottaa lisääkin. Suosittelen, mutta nyt minä menen nukkumaan.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Mika.H

Quote from: Jani Rantala on 24.08.2013, 02:01:08
Ihan jokainen virasto pitäisi käydä läpi, ja pinentää sekä byrokratiaa että byrokraatteja. Samoiten turhia lakia tulisi poistaa.

Tuosta on hyvä lähteä liikkeelle. Otetaan vielä vuoden 2000 budjetti viereen ja korjataa ylisuuret muutokset. Siitä sitten eteenpäin.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Mehud

Ensimmäinen, ajankohtaisin ja helpoin leikkaus, leikkaus joka perustuu järkeen on seuraava! Kuntaliitoksista muodostuva viiden vuoden irtisanomissuoja puretaan välittömästi. Se on pelkkä päätös ja yhdistyvissä kunnissa katoaa roskaporukka pois veronmaksajien kontolta, ainakin kallis palkkaisina peukalonpyörittäjinä. Osa työllistyisi jonnekin muualle ja työttömäksi jääneet turhakkeet olisivat työttöminä halvempia kuin kallis palkkaisina.

Nyt jos kolme kuntaa yhdistyy, niin kolmelle kunnanjohtajalle pitää löytyä töitä samalla palkalla, kun on ollut aikaisemminkin. Yhdestä heistä tulee kunnanjohtaja ja hänen palkkansa nousee entisestään. Näin tapahtuu joka portaassa, viimeiseen siivoojaan asti. Miälenvikaista!?ko!?
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Dharma

Kaikki em. leikkauslistat ovat irvokkaita, kun ottaa huomioon, miten eduskunnan ja valtioneuvoston omat menot ovat kehittyneet. Aikamme yhteiskuntavastuu on á la Arhinmäki: omille kaikki, mikä irti saadaan, niin kauan kun on valtaa.

Sour-One

Quote from: Mehud on 24.08.2013, 23:14:14
Ensimmäinen, ajankohtaisin ja helpoin leikkaus, leikkaus joka perustuu järkeen on seuraava! Kuntaliitoksista muodostuva viiden vuoden irtisanomissuoja puretaan välittömästi. Se on pelkkä päätös ja yhdistyvissä kunnissa katoaa roskaporukka pois veronmaksajien kontolta, ainakin kallis palkkaisina peukalonpyörittäjinä. Osa työllistyisi jonnekin muualle ja työttömäksi jääneet turhakkeet olisivat työttöminä halvempia kuin kallis palkkaisina.

Nyt jos kolme kuntaa yhdistyy, niin kolmelle kunnanjohtajalle pitää löytyä töitä samalla palkalla, kun on ollut aikaisemminkin. Yhdestä heistä tulee kunnanjohtaja ja hänen palkkansa nousee entisestään. Näin tapahtuu joka portaassa, viimeiseen siivoojaan asti. Miälenvikaista!?ko!?

Miälenvikasempaa on se, että jos 5 vuoden jakson aikana tulee uusi kuntaliitos, tuo 5 vuoden irtisanomissuoja nollaantuu.