News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-08-06 HS: Lääkäri lain harmaalla alueella

Started by Avaritia, 06.08.2013, 18:33:54

Previous topic - Next topic

Avaritia

QuoteLääkäri lain harmaalla alueella
Ville Holmberg hoitaa laittomia siirtolaisia. Niin olisi hänestä tehnyt Hippokrateskin.

6.8.2013 11:47  38 
Veera Jussila
Sami Kilpiö

Suomen koulujärjestelmä on kuuluisa tasa-arvostaan. Lääkäri Ville Holmberg ihmettelee, miksei terveydenhoitokin voisi olla.

Lääkäri Ville Holmberg ei puhu rokotteista tai resepteistä. Kun hän puhuu työstään, hän puhuu politiikasta.

Otetaan vaikka Afrikkaa riivaava malaria. Tappava loistauti tuntuu kalliolaisessa kahvilassa aika kaukaiselta. Täällä suhisee hyönteisten sijaan espressokeitin. Holmberg, 37, saa silti malarian kuulostamaan pulmalta, jota kahvilan läppäriväki voi ratkoa.

"Ei riitä, että lähdetään Afrikkaan rakentamaan vessoja, siltoja ja kaivoja."

Parasta kehitysapua olisi tutkimusvaihto, Holmberg sanoo. Suomesta lentäisi tohtori Ghanaan ja toisinpäin.

Holmberg tutkii malariaa Helsingin yliopiston Haartman-instituutissa. Malariapotilaita hän hoitaa myös työssään Hyksin infektiosairauksien klinikalla.

Tunnetumpi Holmberg saattaa silti olla paperittomien klinikan lääkärinä. "Sietämätön" – sitä sanaa hän on paperittomien tilanteesta käyttänyt.

Kun kysyn, miksi hänestä tuli lääkäri, Holmberg hiljenee pitkäksi ajaksi.

"Hyvä kysymys", hän sanoo ja tuijottaa Dallapenpuistoon, autokaistojen väliseen epäpuistoon.

Kalliosta ei ole pitkä matka Toukolaan, jossa Holmberg kasvoi. Eikä Toukolasta ollut pitkä matka maailmalle.

Kotona vieraili vanhempien tuttuja milloin Siperiasta, milloin Keniasta. Vanhemmat olivat tekniikan alan tutkijoita, ja isoisäkin mikrobiologi.

Kaikkea kyseenalaistettiin, Holmberg muistelee. Jo Käpylän alakoulussa hän uumoili, että hänestä tulee reissaava luonnontieteilijä. Lääkäri pohti Holmbergin mielestä työkseen ihmisen perustavia kysymyksiä: oikeaa ja väärää.

Opiskeluaikaa Holmberg kuvaa "intensiiviseksi". Hän liittyi Lääkärin sosiaalinen vastuu -järjestöön, ihan kuin rauhanmarssijalääkäri Ilkka Taipale.

Yksi käänne oli Sudanissa vietetyt neljä kuukautta. Hökkelikylässä Holmberg mietti, että köyhyydestä taidetaan päättää jossain muualla.

Väiteltyään tohtoriksi Holmberg osallistui malariatutkimukseen Ghanassa. Holmberg ja kollegat ottivat äideiltä verinäytteitä ja haastattelivat heitä.

Aika Ghanassa vavisutti lääkärin ajattelua. Tiet olivat kunnossa, ja potilaiden taskuissa pirisivät kännykät.

"Silti henkilökunnan taito tehdä laboratoriossa analyysejä oli aika heikko. Suurin osa sairaalan erikoislääkäreistä oli Saksasta."

Holmberg alkoi pohtia yhä enemmän valintoja, joita lääkäri tekee.

Lääkärin etiikka on Holmbergin mielestä ikuista, mutta ympäröivät lait hapantuneet.
Holmberg itse ei mainitse a-sanaa. Ei aktivismia, saati anarkismia.

Ylioppilaslehdessä parikymppinen Holmberg kritisoi lääketieteen opiskelijoita lääkefirmojen lahjoitusten ottamisesta. Myöhemmin hän kertoi Taloussanomissa reissustaan Milanon poliisiasemalle. Takana oli globalisaation vastainen mielenosoitus Genovassa.

Jani Saxellin avainromaanissa Minä, Lotta ja Päivikki esiintyy nuori lääkäri Kille, joka hoitaa mielenosoittajia kyynelkaasun keskellä Prahassa.

"Varmaan netistä löytyy kaikenlaista 1990-luvulta, jos googlettaa", Holmberg kuittaa.

Holmberg ei haluaisi puida nuoruuden reissuja ollenkaan, koska hän on kyllästynyt lokerointiin.

Holmbergin t-paidassa lukee Bluestockings. Se on vaihtoehtokirjallisuutta myyvä kirjakauppa New Yorkissa. Paita on hillityn tummansininen, kuin mistä vain farkkukaupasta.

Holmberg kokee, että hänen 15 vuotta sitten ajamistaan asioista on tullut jo valtavirtaa. Veroparatiiseja ja eläinkokeita vastustetaan, luomusta ja reilusta kaupasta intoillaan.

Vastaavaa huomiota Holmberg toivoisi vielä paperittomien tilanteelle.

Vuonna 2011 moni taho heräsi Holmbergin mukaan samaan ongelmaan: laittomat siirtolaiset eivät uskaltautuneet lääkäriin. Heitä halusivat auttaa muun muassa Diakonissalaitos, Lääkärin sosiaalinen vastuu, Väestöliitto ja Pro-tukipiste.

Mallia katsottiin Ruotsista, ja Diakonissalaitos antoi tilat. Pian lääkärit, hoitajat, lakimiehet ja sosiaalityöntekijät viestivät keskenään. Sitä intoa Holmberg ihmettelee yhä.

"Muuten olen kokenut, että lääkäreitä on ollut vaikea saada mihinkään vapaaehtoistyöhön."

Noin kolmasosa klinikan asiakkaista on varsinaisesti paperittomia. He ovat maassa ilman oleskelulupaa tai viisumia. Heitä on Irakista, Afganistanista, Afrikan maista.

Suomessa paperittomia arvioidaan olevan yhteensä muutamia tuhansia.

Salassapitovelvollisuutensa vuoksi lääkäri ei saa ilmoittaa paperittomasta poliisille.

Kaksi kolmesta asiakkaasta on Romanian ja Bulgarian romaneja. He eivät kuulu sairausvakuutuksen piiriin kotimaissaan, ja siksi he eivät saa samaa hoitoa kuin EU-maiden turistit Suomessa.

Akuuttitilanteessa Itä-Euroopan romani voi mennä sairaalaan, mutta hän maksaa siitä enemmän kuin nilkkansa taittanut brittituristi.

Vapaaehtoisten klinikalla lääkäri on yleispuuhaaja. Hän keksii Irakista paenneelle potilaalle yösijan tai selvittää, miten paennut pääsisi hammaslääkäriin. Hän soittaa Kätilöopistoon ja kysyy, voiko raskaana oleva potilas tulla sinne.

Tai sitten ei soita.

"Meillä on tiedossa tapaus, jossa sairaala on ilmoittanut paperittomasta poliisille. Sitten tämä on karkotettu Suomesta."

"Se on valitettavan aiheellinen pelko tällä hetkellä."

Menemme käymään klinikalla, jonne on kahvilasta lyhyt kävelymatka. Sijainti on salainen "äärioikeistolaisten hörhöjen" takia, Holmberg sanoo. Klinikan lattiat ovat ruskeaa kaakelia, odotushuoneen tuolit arkista konttoritavaraa. Tyhjän tilan kiertää muutamalla askeleella.

Klinikka on auki yhden illan viikossa. Silloin riittää tungosta ja porinaa. Vuodessa potilaskäyntejä on noin 300.

"Ei olisi mikään ongelma, että heidät hoidettaisiin kaupungin terveyskeskuksen piirissä. Se olisi kaikkein yksinkertaisinta."

Vuotuiset kustannukset jäisivät Holmbergin mukaan alle 200 000 euron. Helsingin terveydenhuollon kustannukset olivat Kuntaliiton mukaan viime vuonna 1,34 miljardia euroa.

Paperittomien klinikka toimii nykyään Turussakin. Holmberg korostaa, että ne ovat silti hätäratkaisuja.

"Ruotsissa on päätetty, että paperittomat saavat samat palvelut kuin turvapaikanhakijat. Se olisi minusta loogista."

Afganistanilainen paperiton saisi silloin akuutin ja raskauteen liittyvän hoidon ja esimerkiksi lääkityksen diabetekseen. Romaneille Holmberg järjestäisi samat hoidot kuin muillekin EU-kansalaisille.

Nyt pitää vähän pysähtyä. Näistä ideoista eivät innostu kaikki lääkäritkään.

Vastustajat sanovat, että päivystyksissä on ruuhkaa nytkin. Entä jos hoitoihin jonottaisi kasvava määrä siirtolaisia?

Tyhjää puhetta, Holmberg sanoo. Jos Suomi tarjoaisi paperittomille kiireellistä hoitoa, se nousisi hänen mukaansa Euroopan pohjamudista keskikastiin. Esimerkiksi Hollanti ja Ranska tarjoavat myös kiireetöntä hoitoa.

Entäs romaneihin liitetty ihmiskauppa? He pakenevat kurjuuttaan joka tapauksessa, Holmberg sanoo. Kerjääviltä naisilta ja lapsilta on hänestä epäinhimillistä kieltää hoitoa.

Holmberg viittaa tutkimukseen, jonka mukaan harva Espanjan paperiton tiesi saavansa maassa ilmaista hoitoa.

"Eivät he mene googlaamaan, millaisia terveyspalveluita saa eri maissa."

Keskustelua vääristää Holmbergin mielestä yksi käsitys. Sen mukaan paperittomien hoito on ylimääräinen humputus.


"Ei kukaan ole koskaan määritellyt, että me ei hoideta paperittomia. Silloin kun säännöt on luotu, paperittomia ei ole ollut."

Huumeiden käyttäjiä tai katastrofien uhreja ovat auttaneet ensin vapaaehtoiset. Holmberg näkee klinikan osana jatkumoa, johon kuuluu Punaisen Ristin perustaminen 1800-luvulla.

Alussa on Hippokrateen vala. Jo ennen ajanlaskun alkua lääkärit vannoivat kautta Apollon ja muiden jumalten ja jumalattarien, että he toimisivat sairaan parhaaksi harkintansa mukaan.

Lääkärin etiikka on Holmbergin mielestä ikuista, mutta ympäröivät lait hapantuneet.

Mieleen tulee kohu sisäministeri Päivi Räsäsen puheesta. Hän pohti, voiko kristityn omatunto ajaa lain edelle.

Paperittomien klinikka toimii juuri tällä harmaalla alueella. Ei se ole lain määrittämä terveydenhuollon toimintayksikkö. Klinikka auttaa ihmisiä, jotka ovat laittomasti maassa. Auttaminen ei ole laitonta. Valvirakin on kysynyt klinikalta neuvoa, kun kaksosia odottava paperiton äiti piti ohjata hoitoon.

Klinikan perustivat Holmbergin mukaan ihmiset, jotka kokivat tekevänsä oikein. Muuten Raamattuun vetoava Räsänen ja Hippokratesta lainaava Holmberg ovat kyllä kaukana hengenheimolaisista.

Helsingin kaupunki on nyt toran jälkeen päättänyt, että paperittomien hoito pitää järjestää jotenkin. Holmberg haluaisi, että toimittajat lukisivat ihmisoikeussopimuksia ja menisivät haastamaan päättäjiä.

Mutta keitä? Valtuutettuja, kansanedustajia?

Se on hankalaa, Holmberg myöntää. Kaikki osoittelevat toisiaan.

Klinikan ulkopuolella vihmoo. Holmberg vetää hupun päähän.

Työ paperittomien klinikalla on Holmbergin mielestä harvinaisen mielekästä. Potilas on tervetullut.

"Julkisissa sairaaloissa tuntuu olevan Suomessa aina se ajatus, että potilas on väärässä paikassa, väärään aikaan tai väärällä vaivalla."

Holmbergilla riittää diagnooseja terveydenhoidon tilasta. Otetaan vaikka syrjäkylien vuokralääkärit. Kahvipöydissä heitä pidetään ahnaana väkenä.

"Luulen, että jos on mahdollista ansaita hyvin, niin joka ammattiryhmässä moni sen tekee."

Holmberg ei usko malliin, jossa lääkäreitä pakotettaisiin terveyskeskuksiin. Sen sijaan yhä useammat lääkärit voisivat hänestä erikoistua. Kaaokseen uupuvat juuri erikoistumattomat terveyskeskuslääkärit, korvatulehduksia ja lonkka-vaivoja hoitavat jokapaikanhöylät.

Holmberg muovaisi järjestelmää Keski-Euroopan tyyliseksi. Ei jonoteltaisi omalääkärille, vaan mentäisiin julkisen sairausvakuutuksen turvin minne huvittaa – vaikka yksityiselle.

Maailmalla Suomen tasa-arvoinen koulutus on hitti. Holmberg ihmettelee, miksei tasa-arvoinen terveydenhoito voisi sitä olla. Hän mainitsee jopa Suomi-brändin, vaikkei muuten sellaista kieltä käytä.

Twitterissä Holmberg on yksi harvoista lääkäreistä, jotka kommentoivat alaansa. Hänestä lääkärien pitäisi karistaa arkailu ja mennä mukaan väittelyyn.

Lääketieteessä kun on harvoin yksiselitteisiä vastauksia.

"Jos Arvo Ylppö ennen sanoi, että tehkää näin, niin kaikki tekivät. Nyt äidit keskustelevat Facebookissa, kannattaako influenssarokotetta ottaa."

Usko auktoriteetteihin on murentunut alalla kuin alalla. Ei yllätä, että se on Holmbergin mielestä hyvä asia.
http://www.hs.fi/sunnuntai/L%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri+lain+harmaalla+alueella+/a1375502106232?ref=hs-hitaat-e-2


Lihavointi minun. Kuten tavallista, eräät tahot toivottavat kaikki maailman hoidon tarpeessa olevat meidän kustannettaviksemme.

Voinee kommentit yhdistää tämän alle: http://hommaforum.org/index.php/topic,42198.msg1390481.html#msg1390481 .

Fiftari

Mikseivät idealistiset ihmiset voi koskaan vetää kolehtia pystyyn ja katsoa kuinka paljon vaa'assa painaa kun oma tili onkin se jota rokotetaan? Ensin lyödään pystyyn jotain mikä on vielä kaiken lisäksi mahdollisesti laitonta ja sitten aletaan itkemään vielä rahoitusta siihen.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Saturoitunut

Ropsukka tais laittaa tän jo tonne toiseen ketjuun laittomien maahantunkeutujien klinikasta: http://hommaforum.org/index.php/topic,42198.msg1390481.html#msg1390481

foobar

Quote from: Fiftari on 06.08.2013, 18:40:38
Mikseivät idealistiset ihmiset voi koskaan vetää kolehtia pystyyn ja katsoa kuinka paljon vaa'assa painaa kun oma tili onkin se jota rokotetaan? Ensin lyödään pystyyn jotain mikä on vielä kaiken lisäksi mahdollisesti laitonta ja sitten aletaan itkemään vielä rahoitusta siihen.

Tätä ihmettelen itsekin. Mikäli maailmanparantajat ovat todellakin niin vahvasti kannatettu populääri liike kuin suomalaiset tiedostavat vasurit aina kertovat, ei heillä olisi mitään vaikeuksia korjata about kaikki maassa oleviin ulkomaalaisiin liittyvät ongelmat, vieläpä haluamallaan tavalla. Se vain edellyttäisi omaa, konkreettista panosta. Pari miljoonaa ihmistä joiden mielestä Suomeen saapuneiden uussuomalaisten asia on tärkein kaivaisi helposti kuvettaan asian eteen miljardeilla euroilla vuodessa.

Ai eikö? No miksi? Siksikö, että vain oikeistolaisille kuuluisi velvollisuus maksaa omista päähänpistoistaan? Siksikö, että oman rahan käyttö siihen mistä puhuu on jotenkin halveksuttavaa?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Fiftari

Quote from: foobar on 06.08.2013, 18:54:41
Quote from: Fiftari on 06.08.2013, 18:40:38
Mikseivät idealistiset ihmiset voi koskaan vetää kolehtia pystyyn ja katsoa kuinka paljon vaa'assa painaa kun oma tili onkin se jota rokotetaan? Ensin lyödään pystyyn jotain mikä on vielä kaiken lisäksi mahdollisesti laitonta ja sitten aletaan itkemään vielä rahoitusta siihen.

Tätä ihmettelen itsekin. Mikäli maailmanparantajat ovat todellakin niin vahvasti kannatettu populääri liike kuin suomalaiset tiedostavat vasurit aina kertovat, ei heillä olisi mitään vaikeuksia korjata about kaikki maassa oleviin ulkomaalaisiin liittyvät ongelmat, vieläpä haluamallaan tavalla. Se vain edellyttäisi omaa, konkreettista panosta. Pari miljoonaa ihmistä joiden mielestä Suomeen saapuneiden uussuomalaisten asia on tärkein kaivaisi helposti kuvettaan asian eteen miljardeilla euroilla vuodessa.

Ai eikö? No miksi? Siksikö, että vain oikeistolaisille kuuluisi velvollisuus maksaa omista päähänpistoistaan? Siksikö, että oman rahan käyttö siihen mistä puhuu on jotenkin halveksuttavaa?

Toinen ihmetyksen aihe on se että huudetaan kuinka SUOMEN tai SUOMALAISTEN velvollisuus on auttaa. Siis joku kollektiivinen velvollisuus kaikilla osallistua. Hipit on hyvät, pakkaavat rinkkansa ja reissaavat kriisialueelle pakolaisleireille auttamaan ihmisiä ihan konkreettisesti. Kyllä siellä lääkäriäkin tarvitaan joten sinne vain ja varmasti ei lopu tekeminen kesken. Vapaalla voi sitten kuntoilla vaikka kaivoa kaivamalla.

Taitaa olla vain niin mukava huudella täältä missä on ruokaa ja vettä saatavilla. Jos jotain tulee niin lääkäriin pääsee ennemmin tai myöhemmin. Riskit kulkea ulkona on pienet ja kukaan ei heilu kalashnikovin kanssa muutaman metrin päässä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Nuivake

Potilasjonot kasvavat jatkuvasti, "hoitotakuista" vaahdotaan apinan raivolla ja suuri inhimillinen kärsimys on käsin kosketeltavaa kantaväestön parissa.
Rahaa ja resursseja on kuulemma aina vaan vähemmän ja henkilökunta on ylikuormitettua ja väkeä on liian vähän.
Tähän yhtälöön mielellään sitten hankitaan lisää väkeä, ilman mitään verovastiketta saatikka osallisuutta yhteiskuntamme rakentamiseen. Nyt ne päät pois perseestä, todellisuus on jotain aivan muuta kuin ideologiset "kaikille kivaa" haihattelua. Tämän on viimein tajunneet myös melkoinen osa demarien kannattajista. Jos tosiaan haluaa olla parempitiedostavaihminen(tm), sopii rahoittaa touhu omista rahoista ja ajasta. Sitä ei kukaan kiellä eikä estä.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

rooster

Vaikka Holmber tekisikin laupeuden työtä omalla vapaa-ajallaan, niin rohkenen epäillä, että lääkkeet, sidetarpeet, välineet yms on hankittu hänen omalla rahallaan vaan sieltä missä Suomen yhteinen kirstu on kustantajana.

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteParasta kehitysapua olisi tutkimusvaihto, Holmberg sanoo. Suomesta lentäisi tohtori Ghanaan ja toisinpäin.

Tapanani ei ole kertoa tällaisista tapauksista, mutta nyt en malta olla kertomatta. Tapaus on tosi.

Eräs ghanalainen lääkäri yritti kerran houkutella minua sänkyyn kanssaan. En tietenkään suostunut monestakaan syystä. Mies oli kyllä varautunut tilanteeseen, sillä hänellä oli kondomi saatavilla. Yritin olla humoristinen, kun sanoin, ettei yksi varmaankaan riittäisi. Mies vastasi (aivan vakavissaan), että voihan samaa kondomia käyttää useammankin kerran.

Työkseen kyseinen lääkäri valistaa ghanalaisia malarian vaaroista.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.