News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-06-18 IL Suomi ilman maahanmuuttajia: stoppi busseille ja siivousalalle

Started by Ink Visitor, 18.06.2013, 10:14:35

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Tuoreen OECD-raportin mukaan maahanmuuttajat tuovat taloudellista hyötyä Suomeen, eikä pelkästään hyötyä: itse asiassa jo nyt Suomi on riippuvainen siirtolaistyövoimastaan.

Esimerkiksi siivous- ja kuljetusala olisivat jo nyt lähellä täydellistä pysähtymistä ilman ulkomaalaistyöntekijöitä. Aloilla maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä on tänä päivänä lähes yhtä paljon kuin suomalaisiakin.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton suunnittelijan Jussi Päiviön mukaan esimerkiksi 40 prosenttia Helsingin seudun liikenteen kaikista bussikuskeista on ulkomaalaistaustaisia.

Valtakunnallisesti eniten ulkomaalaisia on kiinteistön- ja maisemanhoidossa, ravitsemistoiminnassa ja koulutuksessa.

Tilastokeskuksen Iltalehdelle keräämien tilastojen perusteella kansallisuudeltaan suurimmat työntekijäryhmät ovat virolaiset, turkkilaiset ja venäläiset. Virolaisia työntekijöitä on noin 2 000, turkkilaisia vajaa 1 100 ja venäläisiä noin 500.

Mistä 600 000 työikäistä?

Toinen esimerkki maahanmuuttajien tarpeesta liittyy suomalaiseen väestörakenteeseen.

Tilastokeskuksen yliaktuaari Markus Rapo laski viime vuonna kirjoittamassaan artikkelissa, että esimerkiksi viimeisen 20 vuoden aikana Suomessa olisi syntynyt 50 000 lasta vähemmän, jos vieraskieliset äidit eivät olisi koskaan saaneet jälkikasvua.

Vielä hurjempi olisi ollut vuosi 2002: silloin olisi syntynyt vain 53 000 lasta, mikäli lapsia olisivat saaneet vain suomalaisäidit.

Luku 53 000 olisi pienempi kuin yhtenäkään vuonna sitten vuoden 1868 jälkeen - siitäkin huolimatta, että kyseinen vuosi oli suuri nälkävuosi.

Ongelmat tulevaisuudessa

Rapo sanoo Iltalehdelle, että jos rajat laitettaisiin nyt kiinni, suurimmat ongelmat koettaisiin kuitenkin vasta tulevaisuudessa, koska iso osa maahanmuuttajista ei ole vielä työikäistä.

- Nykyisellä väestöennusteella näyttää siltä, että vuoteen 2060 mennessä työikäistä väestöä olisi ilman maahanmuuttoa 600 000 vähemmän kuin nykyisin, Rapo sanoo.

Miten tuo määrä vaikuttaisi tulevaisuudessa suomalaiseen työelämään, onkin haasteellinen kysymys.

Esimerkiksi Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen erikoistutkija Matti Sarvimäki sanoo, että määrää tärkeämpää on se, millaisiin töihin työikäiset tulisivat.

- Ihmisten lukumäärä sinällään ei ole kovin tärkeää, vaan se, mitä he osaavat ja tekevät.

- Saksassa on 80 miljoonaa ihmistä ja Suomessa viisi miljoonaa, mutta ei tästä seuraa oleellisia elintasoeroja. Maahanmuuton taloudelliset vaikutukset riippuvat ennen kaikkea maahanmuuttajien työllistymisestä ja ikärakenteesta, Sarvimäki korostaa.

Vaikea saada työvoimaa

JHL:n suunnittelija Jussi Päiviön mukaan kilpailutus on syönyt esimerkiksi linja-autoalan palkat niin pieniksi, että suomalaista on hankala houkutella alalle töihin.

Samaa mieltä on myös Palvelualojen ammattiliiton kiinteistö- ja turvallisuusalan sopimusasiantuntija Hannu Sironen

- Voi myös olla, että työn raskauskin karkottaa ihmisiä. Kun Turussa laivasiivoojilla on 45 minuuttia aikaa siivoamiseen ja 1,5 tunnin työvuoroja on kahdesti päivässä, ei moni ulkomaalainenkaan vuotta kauemmin alalla viihdy, Sironen pohtii.

Ongelmat yksittäistapauksia

Vaikka maahanmuuton vastustajat perustelevat kriittisyyttään ongelmilla, joita ulkomaisen työvoiman palkkaukseen liittyy, tarinat myöhästelevistä ja islamin vuoksi jatkuvasti rukoilevista työntekijöistä eivät Päiviön mukaan pidä paikkaansa.

Esimerkiksi kuljetusalalla ongelmat liittyvät pääosin siihen, että työnantajat teettävät työntekijöillä ylitöitä ilman korvausta, koska työntekijät ovat tunnollisia. Myös suomalaisten asenteessa olisi korjaamista.

- Toki ongelmiakin on. Ne ovat kuitenkin ehdottomasti yksittäistapauksia. Olin itse 2000-luvun alussa lähikonduktöörinä, kun maahanmuuttajatyöntekijöitä alkoi tulla töihin. Alussa suomalaisilla oli paljon rasistisia kommentteja heitä kohtaan. Kun huomattiin, että he ovat tunnontarkkoja työntekijöitä, rasismi katosi, Päiviö sanoo.

Sirosen mukaan juuri tässä kohtaa yhteiskunnalla olisi paljon korjattavaa.

Vaikka pikkuhiljaa ulkomaalaisia työntekijöitä on niin paljon, että alalla on jo heidän äidinkieltä puhuvia esimiehiä, yhteiskunnan pitäisi kotouttaa maahanmuuttajia paremmin. Pitäisi auttaa arjen alkuun uudessa kotimaassa, Sironen sanoo.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061817112844_uu.shtml
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

matkamiehiii

QuoteJHL:n suunnittelija Jussi Päiviön mukaan kilpailutus on syönyt esimerkiksi linja-autoalan palkat niin pieniksi, että suomalaista on hankala houkutella alalle töihin.

Tässä on oleellinen koko tekstissä, ei voi muuta sanoa kuin että:  :facepalm:

QuoteTilastokeskuksen yliaktuaari Markus Rapo laski viime vuonna kirjoittamassaan artikkelissa, että esimerkiksi viimeisen 20 vuoden aikana Suomessa olisi syntynyt 50 000 lasta vähemmän, jos vieraskieliset äidit eivät olisi koskaan saaneet jälkikasvua.
Loistavaa, somalialaiset ym. synnytyskoneet tulee tekemään Suomesta oikean PARATIISIN

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Embo

Quote from: Ink Visitor on 18.06.2013, 10:14:35
Esimerkiksi siivous- ja kuljetusala olisivat jo nyt lähellä täydellistä pysähtymistä ilman ulkomaalaistyöntekijöitä.

Ahaa. Eli mitään työmarkkinoita ei siis ole olemassa. Jos työmarkkinat olisivat olemassa, ne korjaisivat ulkomaalaistyöntekijöiden puuttumisesta aiheutuvan tilanteen: palkat ja työehdot nousisivat houkuttelevalle tasolle. Samalla kohoaisi palveluiden hintakin, ja näin päästäisiin uuteen tasapainotilaan.

Vaan ei, paha kantis ei halua siivota tai kuljettaa. Hyvä mamu haluaa.

Nimittäin on eri asia, työllistetäänkö paljon mamuja nälkäpalkalla, vai muutama kantis normipalkalla, jos nälkäpalkkaiset saavat sosiaalitukina tulonsiirtoja.

Quote- Voi myös olla, että työn raskauskin karkottaa ihmisiä. Kun Turussa laivasiivoojilla on 45 minuuttia aikaa siivoamiseen ja 1,5 tunnin työvuoroja on kahdesti päivässä, ei moni ulkomaalainenkaan vuotta kauemmin alalla viihdy, Sironen pohtii.

No ei kai. Ei ongelma ole työntekijässä, vaan työssä ja sen määrässä (=vähän). Jotkut alat nyt vain ovat suuren vaihtuvuuden aloja. Deal with it.

Ongelma tuossa jutussa on se, että siinä ei ymmärretä määrän ja laadun eroa. Ajatellaan Stalinin tavoin, että määrä on ihan omanlaistaan laatua.

tuomaankukko

Quote from: matkamiehiii on 18.06.2013, 10:20:55
QuoteJHL:n suunnittelija Jussi Päiviön mukaan kilpailutus on syönyt esimerkiksi linja-autoalan palkat niin pieniksi, että suomalaista on hankala houkutella alalle töihin.

Tässä on oleellinen koko tekstissä, ei voi muuta sanoa kuin että:  :facepalm:

Todellakin. Ja Käteinen totesi telkkarissa että Suomi tarvitsee lisää "matalan tuottavuuden" työpaikkoja. Että duunarilla saattaa olla ihan muitakin motiiveja työntekoon kuin palkansaaminen, onhan töissä käyminen esimerkiksi helvetin hauskaa vaikka huvikseen. Loppu toimeentulo haetaan sitten tulonsiirroista mutta sentään työttömyysluvut paranee.

Tragedian synty

En ole ikinä kuullut vastalausetta suosimaani argumenttiin: Suomi tarvitsee maahanmuuttajia vain jäykkien työmarkkinoittemme tähden. Jos työttömänä eläminen olisi Suomessa kurjempaa kuin nykyään, nirppanokkaiset suomalaiset suostuisivat ottamaan nykyään maahanmuuttajien miehittämät halpatyöt. Silloin ei työperäistäkään maahanmuuttoa tarvittaisi ja lisäksi Suomi pääsisi eroon hyvästä määrästä työttömiä ja syrjäytyneitä.

Eli: sosiaaliturva kehnommaksi, verotus alemmaksi ja työllistämisen byrokraattiset kiemurat vähäisemmiksi.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Tabula Rasa

1½h 2x päivässä? Mitenkähän näillä palkoilla muka maksetaan vuokra? Yksinkertaisesti työnteon tulisi olla aina kannattavampaa kuin tuilla makaaminen. Siihen auttaisi se että tukien tippuminen olisi vain vaikkapa 50% tehdystä työstä eikä 100% niinkuin nyt jos soskuasukki koittaa töitä tehdä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Siili

Quote from: Tragedian synty on 18.06.2013, 10:30:44
En ole ikinä kuullut vastalausetta suosimaani argumenttiin: Suomi tarvitsee maahanmuuttajia vain jäykkien työmarkkinoittemme tähden. Jos työttömänä eläminen olisi Suomessa kurjempaa kuin nykyään, nirppanokkaiset suomalaiset suostuisivat ottamaan nykyään maahanmuuttajien miehittämät halpatyöt. Silloin ei työperäistäkään maahanmuuttoa tarvittaisi ja lisäksi Suomi pääsisi eroon hyvästä määrästä työttömiä ja syrjäytyneitä.

Eli: sosiaaliturva kehnommaksi, verotus alemmaksi ja työllistämisen byrokraattiset kiemurat vähäisemmiksi.

Tuo tapahtuu omalla painollaan.  Kun halpatyöläisten osuus kasvaa, tulonsiirtojen saamapäässä oleva väki lisääntyy, joten veroprogressiota pitää kasvattaa.  Näin etenkin, jos talous ei kasva.  Tällöin myös palkat junnaavat paikallaan ja reaalipalkat voivat jopa selvästi aleta.  Moinen ei tietenkään houkuttele paremmin palkattuja osaajia Suomeen ja ajaa jopa osaavia kantiksia (mm. yrittäjiä) pois Suomesta.  Kun verotulot tätä kautta vähenevät, hyvinvointivaltiota ja kallista byrokratiaa on pakko purkaa.  Saa nähdä, paljonko on valtionvelka siinä vaiheessa, kun purku toden teolla aloitetaan.   

MacGyver

Quote from: Ink Visitor on 18.06.2013, 10:14:35
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061817112844_uu.shtml
Esimerkiksi kuljetusalalla ongelmat liittyvät pääosin siihen, että työnantajat teettävät työntekijöillä ylitöitä ilman korvausta, koska työntekijät ovat tunnollisia. Myös suomalaisten asenteessa olisi korjaamista.


Työkaveri, joka ei pahemmin maahanmuutosta uskalla suutansa avata, kertoi eilen matkustaneensa Helsingissä Jokeri-bussilla. Maahanmuuttajakuskin "maantuttu" oli hypännyt pysäkiltä kyytiin ja maksaminen oli hoidettu tervehtimisellä. Asenteessa korjaamista?

RP

Onko jossakin maassa joskus bussit lakanneet toimimasta tai siivoaminen jäänyt tekemättä maahanmuuton vähyyden takia? Yksikin esimerkki, kiitos.

Viimeisellä käynnilläni esimerkiksi Japanissa vastaväitteistä huolimatta oli jopa melko hyvin toimiva joukkoliikenne. Kohtuuton sotkuisuuskaan ei pistänyt silmään.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

matkamasentaja

"Mistä 600 000 työikäistä?"

Ei sillä pelkällä työikäisyydellä maata pelasteta. Pitää saada ne 600 000 töihin, joista tulee nettovoittoa eikä pelkästään menoja.

Nuiva kansalainen

Kylläpäs tätä paskaa nyt taas työnnetään joka tuutista. Jätin suosiolla lukematta, ettei mene hyvä päivä pilalle.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Melbac

Olisivat nyt vaan toimittajat menneet lakkoon niin ei tarvitsisi tälläistäkään lukea.Itse oikein toivoin että ne olisivat menneet lakkoon.Oikeasti kuljettajista ei ole pulaa ja siivojia saa maksamalla niille enemmän.

Micke90

On muuten hieman ristiriitaista se, että suurin osa työntekijöistä tulee Venäjältä ja Virosta, joissa on alhainen syntyvyys ja laskeva väestö (= "työvoimapula"), mutta silti näillä mailla riittää työvoimaa lähetettäväksi Suomeen eikä työvoimapulasta näy merkkiäkään. Tässäkin on taas yksi keskeisin väite maahanmuuton puolesta kumottu.

Ja mamut synnyttäneet 50 000 lasta Suomeen viimeisen 20 vuoden aikana. Katsotaanpa! Suomessa syntyy vuosittain n. 65 000 penskaa. Se kerrotaan 20:llä. Tuloksena on 1,3 milj. syntynyttä lasta viimeisen 20 vuoden aikana. Ilman mamuja Suomeen olisi syntynyt siis "vain" 1,25 milj. pikkusuomalaista. Taputuksia!  ;D

Ajattelija2008

Tuossa uutisessa tiivistyy yksi Kokoomuksen motiiveista ottaa maahan kehitysmaiden ihmisiä: heidän avullaan painetaan palkat alas matalapalkka-aloilla. Pitkällä tähtäyksellä tuo politiikka on tuhoisaa, kuten näemme USA:n mittavista rikollisuus- ja sosiaalisista ongelmista. USA teki valtavan virheen rahtaamalla maahan neekeriorjia 1700-luvulla ja nyt virhe toistetaan ottamalla maahan kehitysmaiden ihmisiä samassa tarkoituksessa, kuin mitä neekeriorjia otettiin aikoinaan.

Eugen235

Suomalaiset syrjäytyvät työmarkkinoilta Suomessa kun halpatyövoimaa tulee lisää. Ja ne suomalaiset jotka vielä sinnittelevät työelämässä joutuvat rahoittamaan suomalaisten syrjäytyneiden tulonsiirrot ja tulevien halpatyöläisten perheiden yhdistämiset ja palvelut.

Näin toimii orja-Dna:lla varustettu kansa ja idiootit päättäjät (vas , vihr , sdp ) ja umpikierot lahtaripaskapäättäjät ( RKP , Kokoomus ).

Arto Tuhkamuna

Eikös se Zysko eduskunnassa joku aika sitten sanonu, että kumpi on parempaa: olla kokonaan työttömänä tai olla töissä ja valtio maksaa osan palkasta.

Jos valtio rupeaa maksamaan osaa palkasta kokopäivätöissä oleville, niin pieleen on menty.

Jos työtön saa tehdä sen muutaman huntin edestä kuussa menettämättä tukia, niin kuulostaa jo paremmalta.

Elemosina

Jos olisin mamu Suomessa en olisi välttämättä kovin innoissani siitä että ainoat minulle tarkoitetut työt olisivat otsikon mukaan bussikuski tai siivooja. Tieten tahtoen synnytetään "maahanmuuttajista" paarialuokkaa, tekemään ne työt mitkä suomalaisille eivät kelpaa. Lisäksi näitä "maahanmuuttajia" käytetään sumeilematta hyväksi maksamalla heille alempaa palkkaa samasta työstä kuin suomalaisille. Tästä seuraa se, että "maahanmuuttajia" otetaan mieluummin töihin kuin suomalaisia, sillä he tulevat työnantajille halvemmiksi.

Paljon parempi olisi keskittyä ottamaan maahanmuuttajina työmarkkinoillemme sopivia henkilöitä.

Todellisuudessa uutisessa puhutaan taas turvapaikanhakijoista ja perheenyhdistämisen kautta Suomeen tulleista hankalahkoista työllistää ulkomaalaisista. Osa voi olla jopa pakolais-statuksella maahamme tulleita. On niin näppärää puhua yleistäen maahanmuuttajista ja sopivasti unohtaa että "maahanmuuttajat" eivät ole alkuunkaan homogeenistä porukkaa.

Ja jälkikasvua synnyttävät innokkaasti ne vaikesti työllistettävät ja huonosti integroituvat "maahanmuuttajat". Ei ole rahaongelmia ja äiti on kotona kaiket päivät lapsia hoitaen. Jopa pahimmissa tapauksissa niin innokkaasti että kun lapsen kouluunmenon aika koittaa niin Suomessa syntynyt lapsi ei osaa suomea alkuunkaan riittävästi.

Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Hupu

Hyvin kulkee bussit Lahdessa vaikkei paljoa mamuja näy kuskeina. On myös hyvin siistiä  :)

Sepi

Otsikko riittää, muuta ei jaksa lukea. Näinhän se todellakin on, linja-autot jäisi pölyttymään kun niillä ei kukaan ajaisi ja roskat jäisi viemättä ilman ulkomaan apuja.  :facepalm:
Miten kukaan voi tuohon tosissaan uskoa?
Edellä mainittu teksti ei edusta kirjoittajan oikeata mielipidettä, vaan mielipidepoliisien pelossa teksti on kirjoitettu itsesensuuria vahvasti harjoittaen.

uuninpankko

Tämä väite bussialan seisahtamisesta ilman maahanmuuttajatyövoimaa on kummallinen myytti. Oikeastaan juuri muualla kuin pääkaupunkiseudulla ei näe ulkomaalaisia kuljettajia bussin ratissa. Ei edes vanhoissa liikennelaitoskaupungeissa Turussa ja Tampereella. Käytän melko paljon maakuntiin matkaillessani nykyisin bussia oman auton sijasta, ja kertaakaan ei ole pikavuoroliikenteessä ollut kuin suomalaisia kuljettajia.

Kun Nobina, joka on nykyisin suurin linja-autoyhtiö pääkaupunkiseudulla, haki kesätyöhön 70 kuljettajaa, hakemuksia kuulemani mukaan tuli yli 700. Joutilaita linja-autonkuljettajia siis on, ja ainakin tällä hetkellä yksikään yhtiö pääkaupunkiseudulla ei palkkaa uusia kuljettajia. Vanhat vain siirtyvät yhtiöstä toiseen kilpailutusten mukana.

Voisiko joku toimittaja joskus ystävällisesti kertoa, miten ne bussit nyt pysähtyisivät, kun vuoroja ei tälläkään hetkellä ainakaan pk-seudulla jää ajamatta kuljettajapulan takia ja työttömyyttä riittää alalla?

vilach

Perusuomalaisten pitää tehdä välikysymys median valehtelusta. Näin törkeästä ja vahingollisesta valehtelusta pitää antaa linnaa. Tämä toimittaja on maanpetturi, kansanvihollinen.

Hänestä on enemmän haittaa, kuin kaupoista ruokaa varastelevasta lähiöjuoposta.

niemi2

Eikös tuossa ala olemaan tunnusmerkkejä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Yksi kansanryhmä esitetään muita huonompana ja tarkoitus on korostaa muiden paremmuutta.


Mikäli maahanmuuttajat olisivat poissa niin alalle houkuteltaisiin paremmilla palkoilla tai työsopimuksilla. Markkinatalous on elävää ja työmarkkinoissa pätee samat kysynnän ja tarjonnan lainalaisuudet.


Ilman maahanmuuttajia Olkiluodonkin työmaa seisahtuisi. Ulkomaalainen sähkömies saa 2 euroa tunnilta ja kantasuomalainen 15 euroa + muut edut. Ei tarvitse kuitenkaan uutisoida poliittisten agendojen mukaisesti, että suomalaisille sähkömiehille ei työ kelpaa.
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

Suvaitsija

QuoteVirolaisia työntekijöitä on noin 2 000, turkkilaisia vajaa 1 100 ja venäläisiä noin 500.

Siis, koko Suomessa vai Helsingissä? Mitähän vittua loput tekevät ja miten ihmeessä Suomi voi olla riippuvainen muutamasta tuhannesta siirtolaisesta? Toki somaleita voidaan positiiviset syrjinnän ja matalan palkkauksen avulla pistää siivoajiksi ja sen jälkeen ihastella, kuinka kaikki elämä pysähtyisivät ilman somaleja. Toisaalta ilman somaleita ei menisi miljoonia ja miljoonia euroja niiden ei-työssäkäyvien elättämiseen eikä meillä muodostuisi somalighettoja. Jos siirtolaiset poistuisivat, niin tilalle löytyisi meidän puolen miljoonan työttömän reservistä varmasti paikkaajia. Mutta kun kantaväestön työssäkäyminen ei ole mikään julkinen ihastelun aihe suvaitsevaistolle.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

kekkeruusi

Miten sitä ennen pärjättiin, kun ei ollut bussikuskeja ja siivoojia? Onneksi mamut tulivat apuun. Eikä meillä olisi pitsaakaan ilman mamuja! :flowerhat:

Sunt Lacrimae

QuoteEsimerkiksi siivous- ja kuljetusala olisivat jo nyt lähellä täydellistä pysähtymistä ilman ulkomaalaistyöntekijöitä. Aloilla maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä on tänä päivänä lähes yhtä paljon kuin suomalaisiakin.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton suunnittelijan Jussi Päiviön mukaan esimerkiksi 40 prosenttia Helsingin seudun liikenteen kaikista bussikuskeista on ulkomaalaistaustaisia.Valtakunnallisesti eniten ulkomaalaisia on kiinteistön- ja maisemanhoidossa, ravitsemistoiminnassa ja koulutuksessa Vaikka maahanmuuton vastustajat perustelevat kriittisyyttään ongelmilla, joita ulkomaisen työvoiman palkkaukseen liittyy, tarinat myöhästelevistä ja islamin vuoksi jatkuvasti rukoilevista työntekijöistä eivät Päiviön mukaan pidä paikkaansa. .

Kiinteistöpalvelualan työehtosopimus, johon sisältyvät yllättäen muunmuassa siivousala ja kiinteistönhoito, lienee työntekijän kannalta huonoimpia kaikilla suomalaisen työelämän sektoreilla. Esimerkiksi työvuoron minimipituutta ei ole määritelty, joten vaikka tietyn kaupan siivoojalle saatetaan antaa päivässä yhteensä 5 työtuntia jaettuna siivoukseen ennen kaupan aukeamista ja siivoukseen kaupan viimeisinä aukiolotunteina. 

Suomeen saapunut ulkomaalainen ei välttämättä tunne hyvin suomalaisia työehtokäytäntöjä ja työlainsäädäntöä, ja on siis helpommin työnantajan kusetettavissa. Vastaavasti suomalaiselle työikäiselle se tieto, jota mamulla ei välttämättä ole, voi saada välttämään näitä työntekijän kannalta vaikeita aloja. Kyse ei siis ole paskaduuni ei kelpaa suomalaiselle- kliseestä, vaan maahanmuuttajatyövoiman tietoisesta hyväksikäytöstä ja yrityksestä luoda suomalaiseen työelämään helposti vedätettävä työntekijöiden alaluokka. Toistelemalla suu vaahdossa "mamut tekevät työt jotka suomalaisille eivät kelpaa"- kliseetä osallistuvat suvikset puolestaan tämän kuvion ylistämiseen.

HSL:n linjoilla lienee niin paljon maahanmuuttajakuskeja siksi, että aikuiskoulutuskeskuksissa on huomattava määrä maahanmuuttajille kohdennettuja koulutuslinjoja joukkoliikenneammatteihin. Tälläkään kertaa kyse ei ole paskaduuni ei kelpaa suomalaiselle- kliseestä vaan siitä, että bussikuskin ammattia tyrkytetään tietoisesti mamuille.

Quote
Vaikka pikkuhiljaa ulkomaalaisia työntekijöitä on niin paljon, että alalla on jo heidän äidinkieltä puhuvia esimiehiä, yhteiskunnan pitäisi kotouttaa maahanmuuttajia paremmin. Pitäisi auttaa arjen alkuun uudessa kotimaassa, Sironen sanoo.

Taas jälleen kerran mietin, miksi edes maksan PAMilaisen liiton jäsenmaksua kun ajattelen välillisesti rahoittaneeni tämänkin aivopieraisun. Yllättäen tälläkin kertaa ratkaisu on lisää kotouttamisrahaa ja kotouttamissuojatyöpaikkoja.
Play stupid games, win stupid prizes.