News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-06-10 Iltalehti: Air Francen turmalennolla saattoi olla kaksi terroriepäilt

Started by tommi, 10.06.2009, 17:11:58

Previous topic - Next topic

Korpi

Quote from: RedsoutofFinland on 10.06.2009, 20:20:52Mitä muuten noille ruumiille on tapahtunut kun niistä ei saa edes selväksi sukupuolta? Onko kalat syönyt vai mitä?

Ne ovat pudonneet n. 11 kilometristä palasiksi hajoavan lentokoneen mukana mereen, uponneet ties kuinka syvälle kalojen pureskeltaviksi ja nousseet lopulta kaasujen täyttämänä pinnalle. Lisäksi koneen jäänteet ilmeisesti paloivat vedessä useamman tunnin ajan. Selviydypä siitä sitten yhtenä palasena.

hammerzeit

Quote from: Taha Islam on 10.06.2009, 21:27:23
Edes kuolleitten kunniaa ei saa loukata edes vihjailulla.

Meinaatko että jätkät tulevat lukemaan herjoja? Tai heidän perheensä? Luuletko, että miehiä kamalasti kiinnostaa? Itse olisin paljon enemmän huolissani siitä, mitä elävistä puhutaan, varsinkin kun yhdenkään kalmon nimeä ei ole mainittu.

Henkilökohtaisesti en usko pommiepäilyyn, koska se ei tunnu sopivan kovin hyvin toistaiseksi tiedettyihin faktoihin koneen viimeisistä hetkistä. Toisaalta koneen viimeiset hetket aiheuttavat vielä paljon päänvaivaa ja koko juttu on poliitisesti äärimmäisen herkkä, joten voi mennä vielä pitkään ennen kuin jutusta tiedetään enemmän - jos koskaan.

Ihan näin niinkuin kuriositeettina (jos englanti taittuu), kannattaa lukea oheinen teksti, jossa kuvaillaan Air Egyptin erään koneen kuuluisaa maahansyöksyä. Tuolloin kaikki faktat näyttivät osoittavan siihen, että eräs miehistön jäsenistä oli tarkoituksella pakottanut koneen maahan tuntemattomisa syistä. Poliittinen kädenvääntö ja Egyptin ajanpeluu jatkuu tähänkin päivään saakka. Perinteiset kortit ("Tämä on hyökkäys koko Islamia vastaan!") on pelatu jo aikaa sitten.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

LambOfGod

Mun lusikka tähän soppaan kans!

Ei vaikuta terrorismilta. Olisi joku järjestö ottanut tästä kunnian muuten.
Paitsi jos joku aivan eristyksissä ollut (2 hengen) terroristisolu päätti tehdä jotain. Mutta paskasti tekivät kun eivät laittaneet jotakuta ilmottamaan terroriteosta: ketään ei ole terrorisoitu nyt.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Taustavaikuttaja

Tarkoin varjeltujen tietojen mukaan toisen matkustajan etunimistä yksi oli Mohammed, samoin kuin toisenkin.

Tunkki

Ei suosiolla kummempaa ketjua aiheesta löytynyt, tuli vastaan Popular Mechanicsin aukikirjoittama Air France lennon numero 447:n mustien laatikoiden kertoma.

Pilotit olivat matkustajia kun onnettomien tapahtumien ketju käynnistyi.

http://www.popularmechanics.com/print-this/what-really-happened-aboard-air-france-447-6611877?page=all

Red_Blue

Quote from: Tunkki on 17.01.2012, 13:57:26
Pilotit olivat matkustajia kun onnettomien tapahtumien ketju käynnistyi.
Tämä on kyllä täysin väärä tulkinta, ainakin jos ajatellaan mitä tuolla sanonnalla yleensä lento-onnettomuuksien tutkinnassa tarkoitetaan, eli tilannetta jossa lentokone ei ole lentäjien hallittavissa. Airbusien tapauksessa sellaiseksi voidaan katsoa lyhytaikaisesti myös tilanne, jossa koneen ohjausjärjestelmän automaattiset suojaustoiminnot ovat käynnissä (syystä tai esim. lentoarvojen mittauksessa tapahtuneen vian takia), mutta silloin järjestelmä rajoittaa lentäjien käytettävissä olevia ohjauskomentoja vain osittain, ei estä niitä kokonaan.

Tästä onnettomuudesta ei vielä tiedetä julkisesti kaikkea ja Otellin kirjaa on rankasti arvosteltu normaalin onnettomuustutkinnan aseman horjuttamisesta käyttämällä vuodettua toistaiseksi salaista aineistoa. Tutkinta on siis kesken, eikä BEA ole antanut julkisuuteen sellaista väliraporttia, joka tukisi Otellin tulkintaa.

Kuitenkin jos Otellin tulkinta aineistosta on lähempänä totuutta, lentäjät eivät olleet matkustajina vaan aiheuttivat lukuisilla virheillään onnettomuuden. Tai toisin ilmaisten, heidän virheensä olivat onnettomuusketjussa merkityksellisempiä kuin lentoarvotietojen mittauksen antureiden jäätymisestä johtuneet viat.

Jos Otellin lainaukset ohjaamoäänittimen purkamisesta saaduista tiedoista pitävät paikkansa, voidaan kuitenkin ulkopuolisen terroristin osuus poissulkea. Toisaalta, Pierre-Cédric Boninin karkea ja jatkuva ohjausvirhe on sitä luokkaa, että mielestäni epäilylle jää jopa jonkin verran sijaa ns. Gameel al-Batouti -skenaariolle, eli tarkoitukselliselle laajennetulle itsemurhalle. Tahaton virhe siis todennäköisempi, mutta itsemurhaa ei voitane sulkea pois. Sellaisen yrittäminen normaalissa matkalennossa ilman jotain alussa hämminkiä aiheuttanutta itsestään tapahtunutta ongelmaa olisi huomattavasti vaikeampaa. Tässäkin tapauksessa koneen oikaiseminen olisi tapahtunut helposti heti kun joku olisi keksinyt minuutin aikana mitä Bonin on koko ajan tekemässä.