News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

junakohtaus

Oami,

keskustatunneli on ajat sitten irronnut rationaalisesta universumista omaksi itsenäiseksi päämääräkseen. Tunnelihankkeita perustellaan toisillaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Oami

Mun visioni on suunnilleen se että tehdään ajamisesta maan alla kivempaa kuin maan päällä.

Tuhersin tämmötteen 15 minuutissa:

(http://www.oula.info/k0st/helsinki.png)

Vihreä on keskustatunneli (liittymät ovat eritasoliittymiä, vaikken jaksanutkaan tehdä erisuuntaisia ramppeja erikseen). Viisi yhteyttä ulkomaailmaan: Länsiväylä, Mechelininkatu, Mannerheimintie, Kauppatori ja Sörnäisten rantatie. Lisäksi yhteyksiä maanalaisiin pysäköintilaitoksiin, ainakin Forumille ja Kluuviin (en piirtänyt niitä). Vaihtuvat nopeusrajoitukset liikennetilanteen mukaan aina 60:een asti, paitsi Mechelininkadun rampin länsipuolella 80:een asti.

Punaisen lenkin sisäpuolella (maan päällä) on nopeusrajoitusalue 30 km/h.

Mustien viivojen ylittäminen (maan päällä) on moottoriajoneuvolla täysin kielletty, joukkoliikennettä ja huoltoajoja lukuun ottamatta. Mustan alueen sisälle jäävät kokonaan nykyisen kävelykeskustan alue eli Kampin keskus, Aleksanterinkatu lähikortteleineen ja Iso Roobertinkatu, ja nämä tulevat lisäksi kiinni toisiinsa.

Karttapohjasta kiitos OpenStreetMapille. (CC) BY SA.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Ensimmäisellä katsomisella kävelyalueesi hännät tuntuvat tarpeettomilta. Ei asuma-alueilla oikeastaan ihan niin paljon liikennettä ole, että sitä olisi syytä ruveta erikseen rajoittamaan. Lähinnä paikalliset tulevat ja menevät ja etsivät parkkipaikkaa.

Lisäksi Kaisaniemen liittymä-alue on ongelma ja iso onkin. Ei mitenkään taivu hyväksymään tunnelin ramppeja sinne, koska siellä nyt vain ei ole niille tilaa. Sama ongelma koskee virallisia pläänejä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Sour-One

Quote from: Oami on 19.04.2013, 02:33:33
Mun visioni on suunnilleen se että tehdään ajamisesta maan alla kivempaa kuin maan päällä.

Tuhersin tämmötteen 15 minuutissa:

(http://www.oula.info/k0st/helsinki.png)

Vihreä on keskustatunneli (liittymät ovat eritasoliittymiä, vaikken jaksanutkaan tehdä erisuuntaisia ramppeja erikseen). Viisi yhteyttä ulkomaailmaan: Länsiväylä, Mechelininkatu, Mannerheimintie, Kauppatori ja Sörnäisten rantatie. Lisäksi yhteyksiä maanalaisiin pysäköintilaitoksiin, ainakin Forumille ja Kluuviin (en piirtänyt niitä). Vaihtuvat nopeusrajoitukset liikennetilanteen mukaan aina 60:een asti, paitsi Mechelininkadun rampin länsipuolella 80:een asti.

Punaisen lenkin sisäpuolella (maan päällä) on nopeusrajoitusalue 30 km/h.

Mustien viivojen ylittäminen (maan päällä) on moottoriajoneuvolla täysin kielletty, joukkoliikennettä ja huoltoajoja lukuun ottamatta. Mustan alueen sisälle jäävät kokonaan nykyisen kävelykeskustan alue eli Kampin keskus, Aleksanterinkatu lähikortteleineen ja Iso Roobertinkatu, ja nämä tulevat lisäksi kiinni toisiinsa.

Karttapohjasta kiitos OpenStreetMapille. (CC) BY SA.

Miljardin upottaminen yksityisautoiluun on kiva asia, mutta sama summa joukkoliikenteeseen on hyi hyi...

junakohtaus

Quote from: no future on 18.04.2013, 22:35:48
Mikähän noiden keskustan pysäköintihallien käyttöaste mahtaa nykyisellään olla?

Mikäli keskustatunnelia käyttävät myös pysyisivät siellä maan alla, niin hankkeessa saattaisi olla jotain ideaakin.

Joka kerta kun mä olen Forumin parkkiin ajanut, siellä on ollut jokseenkin tyhjää. Jostain syystä ajatusmalli näyttää menevän niin, että autosta itsestään ollaan valmiit maksamaa vähän mitä vain, mutta pysäköinnistä ei vitosta ja hulluimmillaan tähän vielä vedetään ne verot kehiin. Mikä on yksityisen parkkihallin ja verojen yhteys, ei valkene.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

dothefake

Varokaa, mitä suunnittelette. Nykyäänhän kaikki kopioidaan Hommaforumilta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Mika.H

Quote from: Oami on 19.04.2013, 02:33:33
Mun visioni on suunnilleen se että tehdään ajamisesta maan alla kivempaa kuin maan päällä.

Tuhersin tämmötteen 15 minuutissa:


Aika villi ehdotus. Muuten varmaan ihan kiva, mutta noi mustat viivat kannattaisi miettiä todellakin uudelleen.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

junakohtaus

Ai niin.

Keskustatunneli on turha. Keskusta kierretään kehä ykköstä. Jos autopuolue ei vihaisi ja pelkäisi kaikkea joukkoliikennettä, olisi ajat sitten tehty raidejokeri vähentämään ykköskehän ruuhkia, jolloin se toimisi siinä tarkoituksessa mihin se on tehty. Onneksi se luultavasti on lopultakin tulossa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: Sour-One on 19.04.2013, 08:18:08

Miljardin upottaminen yksityisautoiluun on kiva asia, mutta sama summa joukkoliikenteeseen on hyi hyi...

Laitetaan tunnelit maksullisiksi. Näin ei tarvitse varastaa rahaa veronmaksajilta.

JA

Otetaan joukkoliikenteeltä tukiaiset pois. Näin ei tarvitse varastaa rahaa veronmaksajilta.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

junakohtaus

Tunnelit maksullisiksi: 30 vuoden kuoletusajalla keskustatunnelin käyttö maksaisi 8 euroa suunta sillä oletuksella, että tämä maksu ei vähennä sen käyttöä vaan sitä käytettäisiin yhtä paljon kuin jos se olisi ilmainen.

Noista vaan ei saa bisneskeissiä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

no future

Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 10:26:29
Quote from: Sour-One on 19.04.2013, 08:18:08

Miljardin upottaminen yksityisautoiluun on kiva asia, mutta sama summa joukkoliikenteeseen on hyi hyi...

Laitetaan tunnelit maksullisiksi. Näin ei tarvitse varastaa rahaa veronmaksajilta.

JA

Otetaan joukkoliikenteeltä tukiaiset pois. Näin ei tarvitse varastaa rahaa veronmaksajilta.
eli kaikki kynnelle kykynevät alkaisivat etsiä sen oman kotteron kanssa reittejä missä ei tarvitse maksaa tunnelimaksua...

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: no future on 19.04.2013, 10:32:49
Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 10:26:29
Quote from: Sour-One on 19.04.2013, 08:18:08

Miljardin upottaminen yksityisautoiluun on kiva asia, mutta sama summa joukkoliikenteeseen on hyi hyi...

Laitetaan tunnelit maksullisiksi. Näin ei tarvitse varastaa rahaa veronmaksajilta.

JA

Otetaan joukkoliikenteeltä tukiaiset pois. Näin ei tarvitse varastaa rahaa veronmaksajilta.
eli kaikki kynnelle kykynevät alkaisivat etsiä sen oman kotteron kanssa reittejä missä ei tarvitse maksaa tunnelimaksua...

Teiden käyttö maksulliseksi - sisällytetään polttoaineveroon. Ai niin mutta sehän on jo sisällytetty?

Olisi mukava nähdä laskelmia siitä, että paljonko yksityisautoilu tuottaa ja paljonko se syö verovaroja.

Jos oletetaan, että kaikkien teiden, tunneleiden jne rakennus rahoitetaan verotuloista, niin riittääkö kaikkien autoilijoiden (siis henkilö- + raskasliikenne) maksamat verot?

Jos ei riitä, niin rakennetaanko teitä sellaisiin paikkoihin, joihin niitä ei pitäisi rakentaa?

Summa summarum:
Kaikki logistiikka tarvitsee jonkinlaisen liikenneväylän, että saadaan ruokaa kauppoihin jne. Käyttäjät maksakoon kustannukset. Jos joku haluaa joukkoliikennettä, niin maksakoon sitten täyden hinnan siitä.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

junakohtaus

Valtio kerää tieliikenteestä enemmän veroa kuin se siihen investoi. Toisaalta tämä ei yhtään auta tilannetta, jossa kunnan tai kaupungin pitäisi investoida tieliikenteeseen.

Lisäksi alkoholiveron tuottoa ei käytetä dokaamisen sponsorointiin eikä perintöveroa hautausmaihin, vaan veroja kerätään mistä voidaan ja ne käytetään poliittisen päätöksen mukaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: junakohtaus on 19.04.2013, 11:21:42
Valtio kerää tieliikenteestä enemmän veroa kuin se siihen investoi. Toisaalta tämä ei yhtään auta tilannetta, jossa kunnan tai kaupungin pitäisi investoida tieliikenteeseen.

Lisäksi alkoholiveron tuottoa ei käytetä dokaamisen sponsorointiin eikä perintöveroa hautausmaihin, vaan veroja kerätään mistä voidaan ja ne käytetään poliittisen päätöksen mukaan.

Boldatusta osiosta: Näin tehdään myös Pohjois-Koreassa eli argumenttisi on siten hieman epävalidihko.

Jopa Ranskan kaltaisessa umpisosialistisessa maassa moottoritieverkostoa ylläpidetään ainakin osittain moottoritiemaksujen avulla. Tämä jos mikä on oikeudenmukainen tapa kerätä kustannukset niiltä, jotka niitä myös aiheuttaa. Maksu päätyy myös ruokakauppojen laskuun.

Näin voitaisiin toimia myös kunnissa. Ei tarvita muuta kuin luopua keskussuunnittelusta ja antaa päätösten tapahtua kunta/kaupunkitasolla. Moottoritie Turusta Tampereelle on sitten valmis juuri niin nopeasti kuin kunnat ja yksityiset firmat katsovat aiheelliseksi.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

junakohtaus

Infra nyt on enemmän ja vähemmän julkisen vallan ylläpitämää joka paikassa, mutta yritin sanoa että tieliikenteen verotuksella ja satsauksilla siihen ei ole mitään erityistä yhteyttä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Oami

Quote from: Mika.H on 19.04.2013, 08:28:37
Aika villi ehdotus. Muuten varmaan ihan kiva, mutta noi mustat viivat kannattaisi miettiä todellakin uudelleen.

Quote from: junakohtaus on 19.04.2013, 08:03:54
Ensimmäisellä katsomisella kävelyalueesi hännät tuntuvat tarpeettomilta. Ei asuma-alueilla oikeastaan ihan niin paljon liikennettä ole, että sitä olisi syytä ruveta erikseen rajoittamaan. Lähinnä paikalliset tulevat ja menevät ja etsivät parkkipaikkaa.

Idea on suunnilleen se, että punaisen alueen sisäisiä matkoja ei ole pääsääntöisesti mitään syytä tehdä henkilöautolla. (Niissä harvoissa tapauksissa, kuin on, tulee sitten vähän kiertoa.) Sitten kun tehdään matkoja punaisen alueen ulkopuolelle, niin ideana on se että etsitään lyhin mahdollinen reitti sieltä punaiselta alueelta ulos ns. keskustan kehälle (tunneli-Mechelininkatu-Merikatu-Eteläranta-Pohjoisranta-Sörnäisten rantatie) tai sitten suoraan niille ulosmenoväylille.

Quote from: junakohtaus on 19.04.2013, 08:03:54
Lisäksi Kaisaniemen liittymä-alue on ongelma ja iso onkin. Ei mitenkään taivu hyväksymään tunnelin ramppeja sinne, koska siellä nyt vain ei ole niille tilaa. Sama ongelma koskee virallisia pläänejä.

Niin, en tosiaan ole perillä että mitä kaikkea siellä tällä hetkellä on. Tietysti olemassaolevat maanalaiset tilat vaikuttaisivat tunnelin ja liittymien yksityiskohtaiseen sijoitteluun. Ja tietysti ottaisin niiden olemassaolevien tilojen sijainnista selvää jos tätä työkseni tekisin. Oletan varovasti, että ne jotka tekevät, ottavat.

Quote from: junakohtaus on 19.04.2013, 12:13:34
Infra nyt on enemmän ja vähemmän julkisen vallan ylläpitämää joka paikassa, mutta yritin sanoa että tieliikenteen verotuksella ja satsauksilla siihen ei ole mitään erityistä yhteyttä.

Yksi oman politiikkani linjauksia on jo pitkään ollut, että sitä yhteyttä pitäisi olla enemmän kuin nyt.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Nostalgia

yks ois jos keskustatunnelin sijasta ruvettas rakentamaan sitä keskustaa oikeastikkin jonnekkin muualle kun kantakaupunkiin. Espoolla olisi kaikki mahdollisuudet rakentaa Tapiola-Leppävaara akselille oikea keskusta jos halua ja ymmärrystä olisi.

Ensin pitäisi tunkea berberiin ne kaikki moottorieideat, "elävöittävät" parkkihallit ja luolat, ja aloittaa kaavotous sillä tekniikalla mitä tehtiin ennen 1900-lukua. Eli tasaista ruutukaavaa joiden väliin maksimissaan kaksikaistainen katu.  Ei pitäisi olla vaikeaa.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Nostalgia

Esimerkiksi tuleva raidejokeri pitäisi ehdottomasti toteuttaa niin, että koko sen matkalle tuossa kohtaa, kaavoiteitataan molemmin puolin rataa vähintään 2-3 korttelia kerrostalokeskustaa.

Se on aina sama juttu kun tehdään kaupunkia nykyään. Sinne tungetaan aivan ylimittaiset liikennejärjestelyt ja henkilöautovuoristoradat ja tiheys tulee muutamasta järkyttävän kokoisesta tornitalosta. Ei se nyt vaan toimi näin. Pilvenpiirtäjät on paskaa.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Bill Milton Hicks Friedman

Tai mitä jos annettaisiin ihmisten itse päättää mihin se keskusta rakentuu?
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Nostalgia

Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 15:51:00
Tai mitä jos annettaisiin ihmisten itse päättää mihin se keskusta rakentuu?

Ihmiset (tm) harvoin päättää kaupungissa suoraan kaavoituksesta. Se on aikalailla nykyään kaupunkien ja maakuntien vastuulla.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

sr

Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 15:51:00
Tai mitä jos annettaisiin ihmisten itse päättää mihin se keskusta rakentuu?

Ja miten tämä tapahtuu siinä tapauksessa, että kaikki eivät ole prikulleen samaa mieltä?

Ääni per henki vai ääni per euro?

Jos edellinen, niin keillä kaikilla asiaan on sanomista? Helsinkiläisillä, pääkaupunkiseutulaisilla, kaikilla suomalaisilla?

Jos jälkimmäinen, niin yksityistetäänkö kaikki kadut, puistot, jne. vai miten keskustaan talon rakentava ottaa huomioon päätöksenteossaan vaikkapa sen aiheuttaman lisäliikenteen aiheuttaman haitan muille?

Nykyinen malli on jonkinlainen hybridi sen suhteen, että lopputuloksessa on sormensa pelissä niin äänillä, euroilla kuin asiantuntijoillakin.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: sr on 19.04.2013, 16:05:57
Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 15:51:00
Tai mitä jos annettaisiin ihmisten itse päättää mihin se keskusta rakentuu?

Ja miten tämä tapahtuu siinä tapauksessa, että kaikki eivät ole prikulleen samaa mieltä?

Ääni per henki vai ääni per euro?

Jos edellinen, niin keillä kaikilla asiaan on sanomista? Helsinkiläisillä, pääkaupunkiseutulaisilla, kaikilla suomalaisilla?

Jos jälkimmäinen, niin yksityistetäänkö kaikki kadut, puistot, jne. vai miten keskustaan talon rakentava ottaa huomioon päätöksenteossaan vaikkapa sen aiheuttaman lisäliikenteen aiheuttaman haitan muille?

Nykyinen malli on jonkinlainen hybridi sen suhteen, että lopputuloksessa on sormensa pelissä niin äänillä, euroilla kuin asiantuntijoillakin.

Nykymallihan on sellainen hybridi, että pieni joukko ihmisiä päättää verottaa kaikkia ja sitten tekee rahoilla päättämiään asioita. Jonkin verran toki yksilöllä on mahdollisuutta vaikuttaa, mutta jollei lento-oravan jätöksiä löydy, niin siihen se valitusoikeus sitten jääkin.

Tällaisen yksityistämiskokeilun, jossa kaikki halukkaat voivat osallistua yksityisomisteisiin projekteihin mutta ketään ei niihin pakoteta osallistumaan, voisi tehdä jossain sopivassa paikassa esim Kauniaisissa. Tai jonnekin keskelle korpea, jossa maa on halpaa ja valtio halukas myymään maata kokeilua varten. Mutta valtio ei halua, koska mitä siitäkin tulisi, jos osottautuisi, että ihmiset kykenisivät vapaaehtoisesti järjestämään asiansa paremmin kuin valtiovalta.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Oami

Quote from: junakohtaus on 19.04.2013, 08:33:03
Keskustatunneli on turha. Keskusta kierretään kehä ykköstä. Jos autopuolue ei vihaisi ja pelkäisi kaikkea joukkoliikennettä, olisi ajat sitten tehty raidejokeri vähentämään ykköskehän ruuhkia, jolloin se toimisi siinä tarkoituksessa mihin se on tehty. Onneksi se luultavasti on lopultakin tulossa.

Kantakaupunki kierretään Kehä ykköstä. Jos matka on Siuntiosta Sörnäisiin tai vaihtoehtoisesti Sipoosta Salmisaareen, Kehä I ei auta.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

msm

Quote from: junakohtaus on 19.04.2013, 08:22:08
Joka kerta kun mä olen Forumin parkkiin ajanut, siellä on ollut jokseenkin tyhjää. Jostain syystä ajatusmalli näyttää menevän niin, että autosta itsestään ollaan valmiit maksamaa vähän mitä vain, mutta pysäköinnistä ei vitosta ja hulluimmillaan tähän vielä vedetään ne verot kehiin. Mikä on yksityisen parkkihallin ja verojen yhteys, ei valkene.

http://www.forump.com/hinnasto/

Tunti maksaa näköjään päivällä 5,40€. Aika kova hinta muutaman tunnin shoppailureissulla.

msm

Quote from: Nostalgia on 19.04.2013, 15:52:52
Ihmiset (tm) harvoin päättää kaupungissa suoraan kaavoituksesta. Se on aikalailla nykyään kaupunkien ja maakuntien vastuulla.

Siksi kaavoitus tuleekin lopettaa ja säästyneet rahat käyttää verotuksen keventämiseen. Ihmiset sitten rakentakoon tonteilleen sellaisia taloja kuin haluavat, mieluiten toki hienoja ja tehokkaita pilvenpiirtäjiä.

guest3656

Quote from: msm on 19.04.2013, 18:42:27
Siksi kaavoitus tuleekin lopettaa ja säästyneet rahat käyttää verotuksen keventämiseen. Ihmiset sitten rakentakoon tonteilleen sellaisia taloja kuin haluavat, mieluiten toki hienoja ja tehokkaita pilvenpiirtäjiä.

Tämä oli tämän ketjun pohjanoteeraus ja se on paljon se. :facepalm:

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 19.04.2013, 19:07:12
Quote from: msm on 19.04.2013, 18:42:27
Siksi kaavoitus tuleekin lopettaa ja säästyneet rahat käyttää verotuksen keventämiseen. Ihmiset sitten rakentakoon tonteilleen sellaisia taloja kuin haluavat, mieluiten toki hienoja ja tehokkaita pilvenpiirtäjiä.

Tämä oli tämän ketjun pohjanoteeraus ja se on paljon se. :facepalm:

Kaavoituksen suunnittelua voi hoitaa yksityisfirma, jota voi sitten vaihtaa, jos palvelu ei miellytä. Koitappa vaihtaa esim Helsingin "maksimoidaan maan hinta"-kaavoituspalvelua.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

guest3656

Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 19:17:30

Kaavoituksen suunnittelua voi hoitaa yksityisfirma, jota voi sitten vaihtaa, jos palvelu ei miellytä. Koitappa vaihtaa esim Helsingin "maksimoidaan maan hinta"-kaavoituspalvelua.

Yleis- ja asemakaavan laatijana toimii kunta kaavoitusmonopolin haltijana. Suunnittelutyöstä voi myös vastata kunnan ja/tai maanomistajan valitsema yksityinen konsultti. Helsingin kaavoituksesta voi olla tosiaankin montaa mieltä mutta kaavoitus itsessään on ainoa järkevä tapa maankäytön suunnitteluun taajaan asutuilla alueilla.




Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 19.04.2013, 19:30:02
Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 19:17:30

Kaavoituksen suunnittelua voi hoitaa yksityisfirma, jota voi sitten vaihtaa, jos palvelu ei miellytä. Koitappa vaihtaa esim Helsingin "maksimoidaan maan hinta"-kaavoituspalvelua.

Yleis- ja asemakaavan laatijana toimii kunta kaavoitusmonopolin haltijana. Suunnittelutyöstä voi myös vastata kunnan ja/tai maanomistajan valitsema yksityinen konsultti. Helsingin kaavoituksesta voi olla tosiaankin montaa mieltä mutta kaavoitus itsessään on ainoa järkevä tapa maankäytön suunnitteluun taajaan asutuilla alueilla.

Makuasioita.

Ihmiset eivät välttämättä ole tyytyväisiä tapaan miten kaavoitusta nykyään hoidetaan vrt neukkulan ja p-korean kaavoitus. Mitään tuollaista "ainoaa järkevää tapa" ei ole olemassakaan. Sen päättää ihmiset - ei joku byrokraatti. Tämäkään ei ole äänestysasia, vaan yksityisillä maanomistajille tulee olla oikeus käyttää maataan miten parhaaksi katsovat aiheuttamatta materiaalista vahinkoa muille.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Sour-One

Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 20:02:13
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 19.04.2013, 19:30:02
Quote from: Mittakaavaedut on 19.04.2013, 19:17:30

Kaavoituksen suunnittelua voi hoitaa yksityisfirma, jota voi sitten vaihtaa, jos palvelu ei miellytä. Koitappa vaihtaa esim Helsingin "maksimoidaan maan hinta"-kaavoituspalvelua.

Yleis- ja asemakaavan laatijana toimii kunta kaavoitusmonopolin haltijana. Suunnittelutyöstä voi myös vastata kunnan ja/tai maanomistajan valitsema yksityinen konsultti. Helsingin kaavoituksesta voi olla tosiaankin montaa mieltä mutta kaavoitus itsessään on ainoa järkevä tapa maankäytön suunnitteluun taajaan asutuilla alueilla.

Makuasioita.

Ihmiset eivät välttämättä ole tyytyväisiä tapaan miten kaavoitusta nykyään hoidetaan vrt neukkulan ja p-korean kaavoitus. Mitään tuollaista "ainoaa järkevää tapa" ei ole olemassakaan. Sen päättää ihmiset - ei joku byrokraatti. Tämäkään ei ole äänestysasia, vaan yksityisillä maanomistajille tulee olla oikeus käyttää maataan miten parhaaksi katsovat aiheuttamatta materiaalista vahinkoa muille.

Kun kerran tiedät, kerrohan miten neukkulassa ja p-koreassa kaavoitus hoidetaan?