News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:42:02
Toi on se mitä luvataan. Toteuma on varmasti toinen. Matinkylästä olen ajellut Ruoholahteen 10 - 15 minuuttia henkilöautolla ruuhka-ajan ulkopuolella. Eikä tarvinnut stopata pysäkeille.

Eikun se on ihan fakta. Reittioppaan antaman ajan on oltava oikein koska muuten vaihto kusee.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Oami

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 14:20:37
Quote from: Oami on 18.04.2013, 14:11:56
Jos raideyhteyttä puuhattaisiin lentomatkustajien ehdoilla, kyseessä ei olisi mikään Vantaan kaupunkirata vaan Pendolino-tasoinen reitti suoraan Pasilasta Keravalle, jossa se yhtyisi vanhaan päärataan. Yhteys Helsingin keskustaan ei menisi puolessa tunnissa Tikkurilan tai Myyrmäen kautta vaan suoraan kymmenessä minuutissa. Tampereelle pääsisi vaihdottomasti tunnissa.

Toi puolituntia tulee muuten siitä että lijalla on ajateltu operoitavan junia jotka pysähtyy kaikilla asemilla. Kehärataa voi ajaa suoraan Helsingistä pysähtymättä lentokentälle noin 15min. Nykyisin Helsinki-Tikkurilaväli kestää junalta nopeimmillaan 13min.

edit: No vähän on kyllä hatusta arvio, mutta siis nopeammin reilusti

Noinkohan? Se on kuitenkin edelleen kaksiraiteinen rata ja sillä tulee olemaan tärkeä kaupunkiliikenteen funktio myös Vantaan "normaalissa" (muussa kuin lentoasemaan liittyvässä) liikenteessä. Huopalahti-lentoasema-Hiekkaharju-välille ei ole tulossa kahta kiskoparia enempää, joten nopeat junat eivät kuitenkaan voisi hitaita ohitella. (Tosin Helsinki-Tikkurila-välillä voisi sitten ainakin osa junista vaihtaa nopeamman liikenteen kiskoille.)
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Aeon

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 16:45:28
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:42:02
Toi on se mitä luvataan. Toteuma on varmasti toinen. Matinkylästä olen ajellut Ruoholahteen 10 - 15 minuuttia henkilöautolla ruuhka-ajan ulkopuolella. Eikä tarvinnut stopata pysäkeille.

Eikun se on ihan fakta. Reittioppaan antaman ajan on oltava oikein koska muuten vaihto kusee.

Samahan toi on junilla. Jos aikataulu mättää, niin vaihdot kusee. Silti ne junat on järkiään myöhässä.

Sanotaan vielä sen verran, että vaikka olenkin tällainen alikehuttu kurripösö, niin pk-seudun liikenne on aika tuttua, koska siellä on tullut liikuttua sekä julkisilla että autolla työn puolesta jonkin verran. Se mitä olen huomannut, niin kollegat, joilla on vaihtoehtona tulla autolla duuniin (konttorilla on parkkitilaa), tulevat autolla duuniin, jos liikkuvat itä-länsi-suunnassa. Junilla liikkuvatkin vaihtavat autoon talvella, koska, kuten sanoit, räntää tulee vaakatasossa ja asemalta konttorille käveleminen ei houkuttele.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Nostalgia

Quote from: Oami on 18.04.2013, 16:48:47
Noinkohan? Se on kuitenkin edelleen kaksiraiteinen rata ja sillä tulee olemaan tärkeä kaupunkiliikenteen funktio myös Vantaan "normaalissa" (muussa kuin lentoasemaan liittyvässä) liikenteessä. Huopalahti-lentoasema-Hiekkaharju-välille ei ole tulossa kahta kiskoparia enempää, joten nopeat junat eivät kuitenkaan voisi hitaita ohitella. (Tosin Helsinki-Tikkurila-välillä voisi sitten ainakin osa junista vaihtaa nopeamman liikenteen kiskoille.)

Yksi olisi jos olisi kehäradan junat eri tunnuksella, siten että se pysähtyy vain tikkurilassa ennen kehää. Tosn suunnitelma kai on yhdistää I ja M juna kehäradaksi jolloin matka-aika on tosiaan ton puolituntia.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:50:51
Samahan toi on junilla. Jos aikataulu mättää, niin vaihdot kusee. Silti ne junat on järkiään myöhässä.


Junien ongelmat johtuvat liian täyteen ahdestusta Helsingin ratapihasta. Bussit, varsinkin seutubussit ovat seudun parhaiten aikataulussa pysyviä liikennevälineitä.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

maahanmuuttaja

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 10:35:24
Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 02:10:11
Ei ole utopistinen, kun otetaan huomioon, että tarvitaan korkeitaan 20 kilometriä tunneleita ja muutama, ehkä noin 5 maanalaista eritasoliittymää keskustan alueelle. Hintalappu: 1 miljardi, eli suunnilleen yhtä paljon kuin länsimetro. Älyttömät hinnat on huijausta.

Sinähän vedät ihan helvetin hatusta näitä ideojasi. 20 kilometriä tunnelia ja 5 maanalaista eritasoliittymää miljardilla :D:D:D
ps. länsimetrossa on vain 14km uutta tunnelia että revi siitä niitten hintojesi kanssa.

No voi voi, kun propaganda uppoaa sinuun niin helposti. Tässä todelliset hinnat:

Vuosaaren tietunneli:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuosaaren_tietunneli
14 miljoonaa per kilometri.
1,52 km x 2 = 3,04 km.

Vuosaaren satamaradan tunneli, erittäin paksu:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuosaaren_satamarata
10 miljoonaa per kilometri,

Vuosaaren metrosilta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuosaaren_metrosilta
Pituus 386 metriä, hinta nykyeuroissa noin 5 miljoonaa.

sr

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:42:02
Toi on se mitä luvataan. Toteuma on varmasti toinen. Matinkylästä olen ajellut Ruoholahteen 10 - 15 minuuttia henkilöautolla ruuhka-ajan ulkopuolella. Eikä tarvinnut stopata pysäkeille.

Ja Ruoholahdesta Kamppiin menee ehkä minuutti tai kaksi. Ja jos vielä pannaan pari minuuttia pysäkeille, niin ollaan melko tarkkaan siinä 18:ssa minuutissa. Pysäkeille tuollainen linja pysähtyy useamman kerran Matinkylässä ja sitten kerran Ruoholahdessa ja kerran Kampissa ennen päättäriä. Länsiväylällä pysähtyminen on harvinaista, vaikka toki sitäkin joskus sattuu.

Mutta sinällään olisi tietenkin mielenkiintoista tietää, miten ne reittikoneen antamat matka-aika-arviot on oikein tehty. Perustuvatko ne johonkin mitattuun keskiarvo/mediaanimatka-aikaan vai ovatko ne puhtaasti hatusta revittyjä?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Oami

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 16:53:04
Junien ongelmat johtuvat liian täyteen ahdestusta Helsingin ratapihasta. Bussit, varsinkin seutubussit ovat seudun parhaiten aikataulussa pysyviä liikennevälineitä.

Helsingin ratapihan ahtauteen auttaisi Pisara, vaan saas ny nährä mitä siitäkin tulee.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Tunneleiden hinnat muuten sitten riippuvat erittäin paljon siitä mikä on niiden pituus ja mitä kaikkea maan alla on. Kun pituutta tulee lisää, tulee turvavaatimuksia melko helvetisti ja ramppeja myös.

Toistaiseksi pysyn kannassani, että keskustatunnelin (sen, joka ei vähentäisi ruuhkia vaan lisäisi niitä) hintalappu on noin miljardi.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Nostalgia

Quote from: junakohtaus on 18.04.2013, 17:01:22
Toistaiseksi pysyn kannassani, että keskustatunnelin (sen, joka ei vähentäisi ruuhkia vaan lisäisi niitä) hintalappu on noin miljardi.

Optimistinen arvio kolme vuotta sitten keskustatunnelille oli puolimiljadia, todennäköinen lopputulema rakentamisen alettua miljardi tai yli. Ja mittaa vain 3,4km.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

maahanmuuttaja

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 10:42:47
Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 01:54:02
Odotat, että esim Leppävaaran tunnelli, tai esim Tuusulanväylän ja Kehä I:n eritasoliittymä ratkaisisi ruuhkat Mannerheimintiellä. Minä luulin, että se on mahdotonta, koska nämä paikat sijaitsevat kaukana niistä tukoissa olevista teistä, mutta taisinkin olla väärässä.

Ei, minä odotin että ne ratkaisisivat ruuhkaongelmat edes niillä tieosuuksilla mille ne rakennettiin, mutta ei.
Oletko lukenut viestini? Suurin osa hankkeista on ratkaissut ongelmat.

Quote
Seuraavaksi suunitellaankin sitten autotunnelia hakamänetieltä suoraan turunväylälle niin että ei täältä ideat lopu.
Todella hyvä idea, kannatan.

Quote
Huomaatko itsekkään mikä jatkuva ristiriita näillä hankkeilla on kaupungin tosiasiallista funktiota vastaan, eli ihmisten asuminen ja viihtyminen.
Mitä olkiukkoilua taas? Miten tunneli haittaa asumista ja viihtymistä? Leppävaaran tunneli lisäsi viihtyvyyttä, liikenteen sujuvuutta, ja toisaalta pienensi pakokaasujen määrää, melua ja matkustusaikaa.


Quote
Jos koko kaupunki tuhotaan autoliikenteen tieltä, kuten tehtiin 60-luvulla niin kukapa sinne sitten edes haluaa lopulta?

Ja lisää troillailua ja olkiukkoilua. En ehdota kaupungin tuhoamista. Siltojen ja tunneleiden rakentaminen vain lisää viihtyvyyttä ja liikenteen sujuvutta, mikä puolestaan vain parantaa kaupungin elinvoimaa. Ihmiset arvostavat liikenteen sujuvuutta, se on vain plussaa kaupungin imagolle.

maahanmuuttaja

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 10:45:45
Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 02:04:32
Tämä on autoilijoita vihaavien olkiukkoilua. Minä esimerkiksi en ehdota mitään tällaista betonilähiötä, vaan järkevämpää liikenneohjausta, tunneleita, siltoja, lisäkaistoja.

En minä vihaa autoilijoita, itselläkin on auto. Sanon vain että rahaa voi käyttää paljon fiksummin kun loogisesti mahdottomaan yhtälöön, eli moottoritienrakentamiseen keskelle ydinkeskustaa. Jos revitään keskusta pois autoteiden alta, niin jää kysymys että minkäs takia sinne keskustaan alunperin edes piti päästä?

Ai että revitään koko keskusta? Ja lisää olkiukkoilua. Missä sanoi mitään sellaista? Keskustaan tarvittaisiim muutama tunneli, ne rakennettaisiin maan alle, ymmärätkö? Niinkuin metro.

Nostalgia

Quote from: sr on 18.04.2013, 16:55:42
Mutta sinällään olisi tietenkin mielenkiintoista tietää, miten ne reittikoneen antamat matka-aika-arviot on oikein tehty. Perustuvatko ne johonkin mitattuun keskiarvo/mediaanimatka-aikaan vai ovatko ne puhtaasti hatusta revittyjä?

Osassa busseita on GPS lähetin ja esimerkiksi keskutan liikennettä voi seurata reaaliajassa netistä.

http://transport.wspgroup.fi/hklkartta/

Aika helppohan tosta on tietokoneen panna laskemaan mitä jokin matka kestää vaikka reaaliajassa.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

maahanmuuttaja

Quote from: junakohtaus on 18.04.2013, 17:01:22
Tunneleiden hinnat muuten sitten riippuvat erittäin paljon siitä mikä on niiden pituus ja mitä kaikkea maan alla on. Kun pituutta tulee lisää, tulee turvavaatimuksia melko helvetisti ja ramppeja myös.

Toistaiseksi pysyn kannassani, että keskustatunnelin (sen, joka ei vähentäisi ruuhkia vaan lisäisi niitä) hintalappu on noin miljardi.

No kun on noin kova uskovainen, niin mikään ei auta. Vuosaaren satamaradan pituus on 13.5 km, se on erittäin paksu. Hinta on 10 miljoonaa per kilometri.

Nostalgia

Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 17:06:20
Mitä olkiukkoilua taas? Miten tunneli haittaa asumista ja viihtymistä? Leppävaaran tunneli lisäsi viihtyvyyttä, liikenteen sujuvuutta, ja toisaalta pienensi pakokaasujen määrää, melua ja matkustusaikaa.

Muuta ihmeessä leppävaaraan jos se edustaa sinusta suomalaisen kaupunkisuunnitelun ideaalia. Mikäs sen mukavampi kun omalla autolla käydä kauppakeskuksessa ostoksilla.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

junakohtaus

Virallinen hintalappu pyörii tällä hetkellä jossain 600-700 miljoonassa ja senhän me tiedämme mitä niille tapahtuu.

Eniveis se on paska viritys vaikka saisi ilmaiseksi, koska, kuten sanottua, se ei vähennä liikennettä maan päällä vaan lisää sitä. Hyvä se on ainoastaan siihen, jos joku tahtoo Ruoholahdesta Lahdentielle.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Nostalgia

Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 17:13:59
No kun on noin kova uskovainen, niin mikään ei auta. Vuosaaren satamaradan pituus on 13.5 km, se on erittäin paksu. Hinta on 10 miljoonaa per kilometri.

Eli olet sitä mieltä että keskustatunneli on itseasiassa paljon halvempi kuin on arvioitu? Yleensähän nämä isot projektit on tosiaan alittaneet kustannuskaton reilusti ;)
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Lupu(kulkuri)

Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 17:08:54
Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 10:45:45
Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 02:04:32
Tämä on autoilijoita vihaavien olkiukkoilua. Minä esimerkiksi en ehdota mitään tällaista betonilähiötä, vaan järkevämpää liikenneohjausta, tunneleita, siltoja, lisäkaistoja.

En minä vihaa autoilijoita, itselläkin on auto. Sanon vain että rahaa voi käyttää paljon fiksummin kun loogisesti mahdottomaan yhtälöön, eli moottoritienrakentamiseen keskelle ydinkeskustaa. Jos revitään keskusta pois autoteiden alta, niin jää kysymys että minkäs takia sinne keskustaan alunperin edes piti päästä?

Ai että revitään koko keskusta? Ja lisää olkiukkoilua. Missä sanoi mitään sellaista? Keskustaan tarvittaisiim muutama tunneli, ne rakennettaisiin maan alle, ymmärätkö? Niinkuin metro.

Älkääs nyt riidelkö. Tämä on liian hyvä ketju moiseen.
Itse kannatan poikittaisliikenteen kehittämistä keskustan pohjoispuolella(eteläpuolella vähän hankalaa 8). 550- linja raiteille mahdollisimman pian pro.
Kyllä länsiväylän ongelmat helpottuvat kun metro alkaa kulkea.
Itäväylä OK nykyään.

maahanmuuttaja

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 17:17:20
Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 17:13:59
No kun on noin kova uskovainen, niin mikään ei auta. Vuosaaren satamaradan pituus on 13.5 km, se on erittäin paksu. Hinta on 10 miljoonaa per kilometri.

Eli olet sitä mieltä että keskustatunneli on itseasiassa paljon halvempi kuin on arvioitu? Yleensähän nämä isot projektit on tosiaan alittaneet kustannuskaton reilusti ;)

Korkea hinta on huijausta. Nykyteknologialla tunnelin rakentaminen on halpaa. Sama juttu muutenkin rakentasen kanssa. Propagandaa, joka uppoaa ihmisiin. Selitä nyt minulle miten se Vuosaaren rautatietunneli rakennettiin 10 miljoonalla per kilometri?

Possumi

Onko muuten Homman Suuri ja Kaikenkattava Kaupunki- ja Liikennesuunnitteluketju löytänyt mitään elämää-suurempia totuuksia tai johtopäätöksiä kaupunkiemme liikenneongelmiin? Minusta tämä 30 sivua keskustelua heijastaa lähinnä sitä toivottomuutta mitä demokraattinen, saatika konsensuspäätöksenteko tästäkin aiheesta aiheuttaisi. Vihatkaa kaupungin vastaavia virkamiehiä miten paljon tahansa mutta tämä ketju ei saisi yhtäkään päätöstä aikaiseksi ennen kuin maailma loppuu :P

PS: en tässä mitenkään puolustele tai kehu nykyistä kaupunkisuunnittelua tai päätöksentekoprosessia - mutta niin kauan kun se on edes marginaalisesti parempi kuin häkillinen apinoita kirjoituskoneinee tai ruletti ja noppa niin sillä pitää elää :P

maahanmuuttaja

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 17:15:50
Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 17:06:20
Mitä olkiukkoilua taas? Miten tunneli haittaa asumista ja viihtymistä? Leppävaaran tunneli lisäsi viihtyvyyttä, liikenteen sujuvuutta, ja toisaalta pienensi pakokaasujen määrää, melua ja matkustusaikaa.

Muuta ihmeessä leppävaaraan jos se edustaa sinusta suomalaisen kaupunkisuunnitelun ideaalia. Mikäs sen mukavampi kun omalla autolla käydä kauppakeskuksessa ostoksilla.

Leppävaara kokonaisuutena ei vastaa kaupunkisuunnittelun ideaalia. Mutta tunneli oli hyvä ratkaisu, vai onko sinulla jotain faktoja mainitsemiani tunnelin hyötyjä vastaan? No ei ole, kun noin lapsellista vasta-argumenttia tulee.

Oami

Quote from: junakohtaus on 18.04.2013, 17:16:06
Eniveis se on paska viritys vaikka saisi ilmaiseksi, koska, kuten sanottua, se ei vähennä liikennettä maan päällä vaan lisää sitä. Hyvä se on ainoastaan siihen, jos joku tahtoo Ruoholahdesta Lahdentielle.

Saisiko jotain perustelua sille, että se lisäisi liikennettä maan päällä? Taisin kysyä jo jokunen sivu sitten.

Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että sen myötä voitaisiin ihan vaan kieltää osa maanpäällisestä liikenteestä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Leppävaaran tunnelista on sanottava, että se on esteettisesti aivan päättömän upea. Tunnen itseni huonoksi hipiksi, kun pidän kaikesta, mikä on isoa ja tehty betonista.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Quote from: Oami on 18.04.2013, 17:35:07
Quote from: junakohtaus on 18.04.2013, 17:16:06
Eniveis se on paska viritys vaikka saisi ilmaiseksi, koska, kuten sanottua, se ei vähennä liikennettä maan päällä vaan lisää sitä. Hyvä se on ainoastaan siihen, jos joku tahtoo Ruoholahdesta Lahdentielle.

Saisiko jotain perustelua sille, että se lisäisi liikennettä maan päällä? Taisin kysyä jo jokunen sivu sitten.

Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että sen myötä voitaisiin ihan vaan kieltää osa maanpäällisestä liikenteestä.

Se on suunniteltu niin. Suunnittelun lähtökohta on helpottaa siirtymistä henkilöautolla kaupungin eri pisteisiin. Mikä maan alle laitetaan, ei siellä pysy. Kukaan ei väitäkään sen vähentävän liikennettä maan päällä.

Jos lähtökohdaksi otettaisiin maanpäällisen liikenteen vähentäminen, lopettaisin totaalisen nelitassujarrutuksen, vaikka ei siihen silloinkaan rahaa olisi.

Pahoitteluni etten vastannut aiemmin. Olin missannut kysymyksen.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Quote from: Possumi on 18.04.2013, 17:22:43
Onko muuten Homman Suuri ja Kaikenkattava Kaupunki- ja Liikennesuunnitteluketju löytänyt mitään elämää-suurempia totuuksia tai johtopäätöksiä kaupunkiemme liikenneongelmiin? Minusta tämä 30 sivua keskustelua heijastaa lähinnä sitä toivottomuutta mitä demokraattinen, saatika konsensuspäätöksenteko tästäkin aiheesta aiheuttaisi. Vihatkaa kaupungin vastaavia virkamiehiä miten paljon tahansa mutta tämä ketju ei saisi yhtäkään päätöstä aikaiseksi ennen kuin maailma loppuu :P

PS: en tässä mitenkään puolustele tai kehu nykyistä kaupunkisuunnittelua tai päätöksentekoprosessia - mutta niin kauan kun se on edes marginaalisesti parempi kuin häkillinen apinoita kirjoituskoneinee tai ruletti ja noppa niin sillä pitää elää :P

Sanotaan vaikka, että rintamalinjat on taas kerran piirretty selkeästi esiin. Täältä katsoen ne ovat autoilu vs. liikenne, mutta epäilemättä jollain toisella on muita nimityksiä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

guest3656

Quote from: Possumi on 18.04.2013, 17:22:43
Onko muuten Homman Suuri ja Kaikenkattava Kaupunki- ja Liikennesuunnitteluketju löytänyt mitään elämää-suurempia totuuksia tai johtopäätöksiä kaupunkiemme liikenneongelmiin? Minusta tämä 30 sivua keskustelua heijastaa lähinnä sitä toivottomuutta mitä demokraattinen, saatika konsensuspäätöksenteko tästäkin aiheesta aiheuttaisi. Vihatkaa kaupungin vastaavia virkamiehiä miten paljon tahansa mutta tämä ketju ei saisi yhtäkään päätöstä aikaiseksi ennen kuin maailma loppuu :P

PS: en tässä mitenkään puolustele tai kehu nykyistä kaupunkisuunnittelua tai päätöksentekoprosessia - mutta niin kauan kun se on edes marginaalisesti parempi kuin häkillinen apinoita kirjoituskoneinee tai ruletti ja noppa niin sillä pitää elää :P


Täysin samaa mieltä. Menee hyvä ketju pilalle kun jankataan juna-bussi-ratikka-auto-fillarointi-kävely-hyppely-liikkumismuodon  paremmuudesta ja järkevyydestä.

Tämän kaltainen jankkaus kuuluisi jonnekin muuallle, ei kaupunkisuunnitteluketjuun.  :facepalm:

mannym

Quote from: maahanmuuttaja on 18.04.2013, 17:13:59
Quote from: junakohtaus on 18.04.2013, 17:01:22
Tunneleiden hinnat muuten sitten riippuvat erittäin paljon siitä mikä on niiden pituus ja mitä kaikkea maan alla on. Kun pituutta tulee lisää, tulee turvavaatimuksia melko helvetisti ja ramppeja myös.

Toistaiseksi pysyn kannassani, että keskustatunnelin (sen, joka ei vähentäisi ruuhkia vaan lisäisi niitä) hintalappu on noin miljardi.

No kun on noin kova uskovainen, niin mikään ei auta. Vuosaaren satamaradan pituus on 13.5 km, se on erittäin paksu. Hinta on 10 miljoonaa per kilometri.

Vuosaaren tunneli karattiin ns, neitseelliseen kallioon. Keskustatunnelin tiellä on melkoinen määrä kapunki infraa. Mm, kaukolämpötunneleita, pommisuojia, huoltotunneleita yms yms. Sen vuoksi se on kallista.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Aeon

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 18.04.2013, 17:44:45
Quote from: Possumi on 18.04.2013, 17:22:43
Onko muuten Homman Suuri ja Kaikenkattava Kaupunki- ja Liikennesuunnitteluketju löytänyt mitään elämää-suurempia totuuksia tai johtopäätöksiä kaupunkiemme liikenneongelmiin? Minusta tämä 30 sivua keskustelua heijastaa lähinnä sitä toivottomuutta mitä demokraattinen, saatika konsensuspäätöksenteko tästäkin aiheesta aiheuttaisi. Vihatkaa kaupungin vastaavia virkamiehiä miten paljon tahansa mutta tämä ketju ei saisi yhtäkään päätöstä aikaiseksi ennen kuin maailma loppuu :P

PS: en tässä mitenkään puolustele tai kehu nykyistä kaupunkisuunnittelua tai päätöksentekoprosessia - mutta niin kauan kun se on edes marginaalisesti parempi kuin häkillinen apinoita kirjoituskoneinee tai ruletti ja noppa niin sillä pitää elää :P


Täysin samaa mieltä. Menee hyvä ketju pilalle kun jankataan juna-bussi-ratikka-auto-fillarointi-kävely-hyppely-liikkumismuodon  paremmuudesta ja järkevyydestä.

Tämän kaltainen jankkaus kuuluisi jonnekin muuallle, ei kaupunkisuunnitteluketjuun.  :facepalm:

Tavallaan tuo jankkaus sopii ketjuun, koska eihän täällä ole käsitelty oikastaan muuta kuin pk-seudun liikennettä. Ymmärrän kyllä, että monelle tämä meidän "metropoli" on se ainoa oikea kaupunki Suomessa. ;)

Otsikkoa voisi muuttaa tuosta geneerisestä muodosta esimerkiksi muotoon "Helsingin kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju".
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

junakohtaus

Palatakseni kaupunkisuunnitteluun liikennejämppäämisen jälkeen totean, että korttelikaupungin rakentaminen pitäisi ensin laillistaa jälleen (nyt sitä ei saa tehdä useankaan pykälän tulkintojen takia) ja sen jälkeen sitä pitäisi ruveta kaavoittamaan uudestaan. Kaupungin tontinluovutukset pitäisi pilkkoa niin pienissä erissä, että asukkaiden yhteenliittymät voisivat toimia rakennuttajina ja kaupungin pitäisi perustaa büråå, joka maksua vastaan kilpailuttaisi ja juoksuttaisi urakoitsijat. Lisäksi pitäisi tehdä umpikorttelin neljänneksen tyyppikerrostalon piirustukset vapaaseen käyttöön, mutta julkisivun osalta ne eivät saisi olla sitovia vaan siitä jokainen rakennuttajaporukka saisi tehdä niin räyhän kuin tahtoo.

Tolla meillä olisi hyvin kohta paljon lisää hienoa kaupunkia.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Lupu(kulkuri)

Quote from: junakohtaus on 18.04.2013, 17:38:04
Quote from: Oami on 18.04.2013, 17:35:07
Quote from: junakohtaus on 18.04.2013, 17:16:06
Eniveis se on paska viritys vaikka saisi ilmaiseksi, koska, kuten sanottua, se ei vähennä liikennettä maan päällä vaan lisää sitä. Hyvä se on ainoastaan siihen, jos joku tahtoo Ruoholahdesta Lahdentielle.

Saisiko jotain perustelua sille, että se lisäisi liikennettä maan päällä? Taisin kysyä jo jokunen sivu sitten.

Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että sen myötä voitaisiin ihan vaan kieltää osa maanpäällisestä liikenteestä.

Se on suunniteltu niin. Suunnittelun lähtökohta on helpottaa siirtymistä henkilöautolla kaupungin eri pisteisiin. Mikä maan alle laitetaan, ei siellä pysy. Kukaan ei väitäkään sen vähentävän liikennettä maan päällä.

Jos lähtökohdaksi otettaisiin maanpäällisen liikenteen vähentäminen, lopettaisin totaalisen nelitassujarrutuksen, vaikka ei siihen silloinkaan rahaa olisi.

Pahoitteluni etten vastannut aiemmin. Olin missannut kysymyksen.

Mitä tarkoitat nelitassujarrutuksella ? Autolla suhaamista yleensäkö ?
Miten niin tunnelin tekeminen lähtökohtaisesti helpottaa henkilöautolla ajelevien siirtymistä tunnelista kaupungin eri pisteisiin ?
Voihan tunnelin funktion ajatella niin(mikä tarkoitus on ollut ainakin ½ksi), että se nimenomaan vähentää Stadin ruuhkaa kun sakilaiset eivät ruuhkaannuta katuväyliä. Ylös vievien ramppien sijainnithan määräävät minne ajellaan.