News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HS: opettajan potku-uhka kuohuttaa Alppilan yläasteella

Started by Tuomas3, 29.03.2013, 12:49:28

Previous topic - Next topic

guest11919

Quote from: Haplotaxida on 12.04.2013, 11:15:28
Onko selvinnyt, että kuka tuo videolla ollut ja tilanteesta sivummalle poistunut – oliko kenties johonkin soittamassa - vaaleahiuksinen nainen oli, joka käytännössä jätti miesopettajan yksin tilanteeseen? Opettaja, koulunkäyntiavustaja vaiko joku vieraileva tähti? Videota katsoen näyttäisi siltä, että nainen koski kädellä (kenties parilla sormella) oppilaan olkapään seutuville, tehostaessaan sanomaansa:

Ko. naisella on tarjotin kädessään. Selviää, kun katsoo videon loppuun. Silloin kun hän koskettaa oppilasta kevyesti olkapäähän, hän ilmeisesti pitelee tarjotinta yhdellä kädellä. Nainen on siinä vieressä tilanteen loppuun asti, mutta hänellä on tosiaan tarjotin kädessään.

ämpee

Quote from: Bona on 12.04.2013, 11:27:12

Ko. naisella on tarjotin kädessään. Selviää, kun katsoo videon loppuun. Silloin kun hän koskettaa oppilasta kevyesti olkapäähän, hän ilmeisesti pitelee tarjotinta yhdellä kädellä. Nainen on siinä vieressä tilanteen loppuun asti, mutta hänellä on tosiaan tarjotin kädessään.

Kyseinen nainen on itämaisten taistelulajien mestari, ja kevyeltä näyttävä kosketus itseasiassa oli tappava, mutta jostain syystä epäonnistui.
Tarjotin oli valmiina paikkoon, mutta miesopettaja pelasti oppilaan työntämällä tämän käytävään turvaan.
Ja nyt tässä sitten syytetään väärää miestä !!1!
Kyllä ei ole oikeudesta tietoakaan...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Emo

Quote from: Veli Karimies on 12.04.2013, 11:07:38
Quote from: Ulkopuolinen on 12.04.2013, 10:28:47
Quote from: Haplotaxida on 11.04.2013, 22:40:48

...vaikuttaisi siltä, ettei alaspäin meneviä portaita kuitenkaan ollut.


Videolla näkyy muistaakseni (en jaksa nyt tarkastaa) taustalla muutaman askelman ylöspäin vievät portaat ja sitten tasanne, jolla portaiden suunta taitaa kääntyä.

Veikkaan että tuon erottaneen porukan logiikalla tässä on ollut suuri vaara että se perseilijä putoaa ylöspäin niissä taustalla olevissa portaissa ja loukkaa itsensä kattoon.

Ja olihan siinä myöskin ovi ja seinät molemmin puolin oviaukkoa, sekä oven karmi! Kamalaa! Poikaparka olisi voinut työntäessä osua näihinkin esteisiin ja loukata itsensä.

Lattiaa ei ole vielä mainittu? Lattiakin on vaarallinen siinä kuin katto, seinät ja ovenkarmitkin. Vielä vaarallisempaa jos lattia puuttuu.

Haplotaxida

#1353
Quote from: Bona on 12.04.2013, 11:27:12
Quote from: Haplotaxida on 12.04.2013, 11:15:28
Onko selvinnyt, että kuka tuo videolla ollut ja tilanteesta sivummalle poistunut – oliko kenties johonkin soittamassa - vaaleahiuksinen nainen oli, joka käytännössä jätti miesopettajan yksin tilanteeseen? Opettaja, koulunkäyntiavustaja vaiko joku vieraileva tähti? Videota katsoen näyttäisi siltä, että nainen koski kädellä (kenties parilla sormella) oppilaan olkapään seutuville, tehostaessaan sanomaansa:

Ko. naisella on tarjotin kädessään. Selviää, kun katsoo videon loppuun. Silloin kun hän koskettaa oppilasta kevyesti olkapäähän, hän ilmeisesti pitelee tarjotinta yhdellä kädellä. Nainen on siinä vieressä tilanteen loppuun asti, mutta hänellä on tosiaan tarjotin kädessään.

Ei tuossa kyllä minkäänlaista selkeää yhteistoimintaa ja kommunikointia näy miesopettajan kanssa. Tarjottimella tai ilman, niin nainen siirtyi sivummalle, syystä tai toisesta – oli joko jo viemässä tarjotinta pois tms. Tarjottimen laskemiseen ei sitten montaa sekuntia olisi mennyt ja tilannehan oli kokonaisuudessaan jo jatkunut pitkään, ennen tuota.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos


Kareliana-55

Juurillani seison - en paikoillani.

Saippuakupla

QuoteIS: "Lopeta tuo v...n kiusaaminen" - tästä syystä oppilas löi veitsellä toista otsaan kotitaloustunnilla

Yläkoulun 8. luokan kotitaloustunti katkesi dramaattisesti, kun yksi oppilaista huitoi veitsi kädessään toista oppilasta.
Veitsi osui uhria käteen ja otsaan. Huitomisesta selvittiin kuitenkin ilman vakavia vammoja.

Uhrin käteen veitsestä ei jäänyt mitään jälkiä; otsaansa uhri sai kuitenkin pienen nirhauman.

Uhri kävi äitinsä kanssa näyttämässä vammaa terveyskeskuksessa. Toissa päivänä sattuneesta välikohtauksesta kertoi ensimmäisenä
Turun Sanomat.

Salon opetustoimenjohtajan Tommi Tuomisen mukaan kyseessä oli äkillinen kiivastuminen.

[...]

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288556177192.html

RP

QuoteOpetushallitus: Erotetun opettajan potkut kohtuuttomat
Hallintojohtaja Matti Lahtinen sanoo, että opettaja voi käyttää tarvittavia voimakeinoja, jos oppilas ei noudata opettajan antamaa kehotusta poistua luokasta.

http://yle.fi/uutiset/opetushallitus_erotetun_opettajan_potkut_kohtuuttomat/6570377

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

dothefake

Nykytietojen mukaan Päivin ohjeen mukainen toiminta olisi ollut järkyttävää.
Isällinen lepertely häirikölle. Kullannuppuni! Kukahan olisi kilahtanut.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

CaptainNuiva

Quote from: Kareliana-55 on 12.04.2013, 11:51:57
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288556189292.html

Appelsin kirjoittaa asiaa. Mun mielestä ainakin.

Kylä vain, järjen ääni jota soisi monenkin häirikön vanhempien lukevan.

Mielestäni monen häirikön takana ovat kyvyttömät ja, anteeksi vain, täysin reaalitodellisuudesta irti olevat
vanhemmat.
Nämä sitten häirikkölapsensa tekoja puolustaessaan itse asiassa yrittävät peitellä omaa kyvyttömyyttään ja kuten niin monasti, pelkoa yritetään häivyttää uhoamisella.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

guest11919

Quote from: Haplotaxida on 12.04.2013, 11:45:10
Ei tuossa kyllä minkäänlaista selkeää yhteistoimintaa ja kommunikointia näy miesopettajan kanssa. Tarjottimella tai ilman, niin nainen siirtyi sivummalle, syystä tai toisesta – oli joko jo viemässä tarjotinta pois tms. Tarjottimen laskemiseen ei sitten montaa sekuntia olisi mennyt ja tilannehan oli kokonaisuudessaan jo jatkunut pitkään, ennen tuota.

En oikein ymmärrä, mitä olisit halunnut naisen tekevän? Eihän nainen etukäteen tiennyt, mihin tilanne tulee johtamaan. Hän oletti, että miesopettaja hoitaa homman.

Yleensä on muuten niin, että toinen opettaja ei sekaannu kollegan toimintaan. Tilanteeseen mukaan tulo tulkittaisiin niin, että mukaantulija ei luottaisi kollegan kykyyn ratkaista ongelma. Yksi opettaja riittää, ellei kyseessä ole iso oppilasjoukko. Jos tarvitaan useampia taltuttamaan riehuja, ei siinä naisopettajia kauheasti kaivata silloinkaan. Ysiluokkalaiset pojat kun ovat jo isoja ja lihaksikkaitakin.

Nainen toimi tavalla, jolla olisin itsekin ehkä toiminut. Normaalitilanteessa se olisikin riittänyt. Jotkut sanovat, etteivät koskaan koske oppilaaseen, mutta se on hölmöä. Usein tilanteen saa rauhoitettua laskemalla kätensä oppilaan olkapäälle.

Miksi nyt ei ollut normaalitilanne? Hieman vaikutti siltä, että oppilaat olivat sopineet jutun etukäteen.

Lahti-Saloranta

Quote from: dothefake on 12.04.2013, 12:03:19
Nykytietojen mukaan Päivin ohjeen mukainen toiminta olisi ollut järkyttävää.
Isällinen lepertely häirikölle. Kullannuppuni! Kukahan olisi kilahtanut.
Voi kun pääsisi pyytämään asiasta Päivin arvion.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ämpee

Quote from: RP on 12.04.2013, 12:02:15
QuoteOpetushallitus: Erotetun opettajan potkut kohtuuttomat
Hallintojohtaja Matti Lahtinen sanoo, että opettaja voi käyttää tarvittavia voimakeinoja, jos oppilas ei noudata opettajan antamaa kehotusta poistua luokasta.

http://yle.fi/uutiset/opetushallitus_erotetun_opettajan_potkut_kohtuuttomat/6570377

Mit vit ?
Yrittääkö joku hallintojohtajaksi luikerrellut mies vastustaa neiti ministeri Gustafssonin ja HS-liskojen yksimielistä lynkkausta ?
Jo on aikoihin eletty...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

JT

Quote from: Veli Karimies on 12.04.2013, 11:58:41
QuoteAlppilan Yläaste on "monikulttuurisen samanaikaisopetuksen pilottikoulu". Rehtori Sari Aarniokoski on ollut keskeisesti mukana tähän pilottikokeiluun hakemisessa. Samanaikaisuus tarkoittaa tavallisten oppilaiden ja "erityistuen tarvitsijoiden" yhtäaikaista opiskelua siten, että luokassa toimii kaksi opettajaa (aineopettaja ja erityisopettaja) ja oppilaita voidaan jakaa myös tavallinen opiskelija + tuentarvitsija -pareiksi, jolloin myös tavallinen oppilas osallistuu "erityistuen tarvitsijan" opettamiseen. Tavoitteena on estää oppimisvaikeuksia ja ehkäistä erityistuensaajien syrjäytymistä yhteiskunnasta. Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia" (lue: vaikeasti oppimisongelmaisia maahanmuuttajia).

Sari Aarniokosken toimiessa rehtorina Alppilan koululla järjestettiin vuonna 2012 Young European School Conference, johon kuului mm. kansainvälisiä ryhmätöitä ja apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen emännöimä vastaanotto. Yhtenä tapahtuman sponsoreista oli Lions Club Helsinki / Hakaniemi ry. Lion. Alppilan häirikön isä oli 23.11.2008 asti LC Helsinki/Ruoholahden jäsen ja piirin ARS-toimikunnan (Arne Ritari säätiö) puheenjohtaja.

Sari Aarniokosken ketjun toisessa päässä on monikulttuuriaktivisti, alppilan häirikön äiti, monikulttuurinen osaaja, jolla on kokemusta eri kulttuureista. Filosofian maisteri, kulttuurien välisen viestinnän asiantuntija, kulttuuritulkki ja kielenkääntäjä, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin Amoral-hankkeen kouluttaja-konsultti, Lions-järjestössä aktiivinen vaikuttaja ja hyväntekijä, viiden lapsen yksinhuoltaja ja suomalais-turkkilaisten seka-avioliittojen problematiikan erityisasiantuntija.

Eräältä toiselta keskustelupalstalta poimittua.

Pitäisi selvittää Sari Aarniokosken, Ritva Viljasen ja oppilaan äidin välinen yhteys/yhteydenpito tämän asian tiimoilta. Oppilaan isä ei varmaankaan ole osallistunut tähän mainittuun puoleen aktiivisesti, mikäli julkisuudessa kerrotut väitteet hänen olinpaikastaan pitävät paikkansa (tätä puolta en täsmennä enempää - etsivä löytää).
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Sami Aario

QuoteAlppilan Yläaste on "monikulttuurisen samanaikaisopetuksen pilottikoulu". Rehtori Sari Aarniokoski on ollut keskeisesti mukana tähän pilottikokeiluun hakemisessa. Samanaikaisuus tarkoittaa tavallisten oppilaiden ja "erityistuen tarvitsijoiden" yhtäaikaista opiskelua siten, että luokassa toimii kaksi opettajaa (aineopettaja ja erityisopettaja) ja oppilaita voidaan jakaa myös tavallinen opiskelija + tuentarvitsija -pareiksi, jolloin myös tavallinen oppilas osallistuu "erityistuen tarvitsijan" opettamiseen. Tavoitteena on estää oppimisvaikeuksia ja ehkäistä erityistuensaajien syrjäytymistä yhteiskunnasta. Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia" (lue: vaikeasti oppimisongelmaisia maahanmuuttajia).

Jaha, palkatonta lapsityövoimaa ilman lakko-oikeutta. Nice if you can get it.

Lahti-Saloranta

Quote from: ämpee on 12.04.2013, 12:19:55
Quote from: RP on 12.04.2013, 12:02:15
QuoteOpetushallitus: Erotetun opettajan potkut kohtuuttomat
Hallintojohtaja Matti Lahtinen sanoo, että opettaja voi käyttää tarvittavia voimakeinoja, jos oppilas ei noudata opettajan antamaa kehotusta poistua luokasta.
http://yle.fi/uutiset/opetushallitus_erotetun_opettajan_potkut_kohtuuttomat/6570377
Mit vit ?
Yrittääkö joku hallintojohtajaksi luikerrellut mies vastustaa neiti ministeri Gustafssonin ja HS-liskojen yksimielistä lynkkausta ?
Jo on aikoihin eletty...
Tulossa mielenkiintoinen opetuslautakunnan kokous. Taitaa huomio kiinnittyä niihin vaarallisiin portaisiin. Valokuvat kiinteistöstä olisi varmaan hyvä saada käyttöön.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Bwana

Quote from: Lalli IsoTalo on 12.04.2013, 10:13:07
Quote from: Veli Karimies on 12.04.2013, 10:00:31
Katsoin juuri trailerin elokuvasta, jonka tarina perustui toisen ulottuvuuden todellisuuteen, missä ylöspäin putoaminen oli mahdollista.

Australiassa? 8)

Itse olin toissaviikonloppuna kirjaimellisesti päiväntasaajalla ja sen taas ylitinkin. Menomatka oli helppo kun oli alamäki, tosin veri rupesi pakkautumaan linjan ylitettyäni päähän ja moottorijarrutusta sai käyttää. Takaisin tullessa Pajero kulutti 6 litraa enemmän satasella kun oli ylämäki.
Nkosi sikelel' Afrika.

Possumi

Quote from: Veli Karimies on 12.04.2013, 11:58:41
QuoteAlppilan Yläaste on "monikulttuurisen samanaikaisopetuksen pilottikoulu". Rehtori Sari Aarniokoski on ollut keskeisesti mukana tähän pilottikokeiluun hakemisessa. Samanaikaisuus tarkoittaa tavallisten oppilaiden ja "erityistuen tarvitsijoiden" yhtäaikaista opiskelua siten, että luokassa toimii kaksi opettajaa (aineopettaja ja erityisopettaja) ja oppilaita voidaan jakaa myös tavallinen opiskelija + tuentarvitsija -pareiksi, jolloin myös tavallinen oppilas osallistuu "erityistuen tarvitsijan" opettamiseen. Tavoitteena on estää oppimisvaikeuksia ja ehkäistä erityistuensaajien syrjäytymistä yhteiskunnasta. Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia" (lue: vaikeasti oppimisongelmaisia maahanmuuttajia).

Sari Aarniokosken toimiessa rehtorina Alppilan koululla järjestettiin vuonna 2012 Young European School Conference, johon kuului mm. kansainvälisiä ryhmätöitä ja apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen emännöimä vastaanotto. Yhtenä tapahtuman sponsoreista oli Lions Club Helsinki / Hakaniemi ry. Lion. Alppilan häirikön isä oli 23.11.2008 asti LC Helsinki/Ruoholahden jäsen ja piirin ARS-toimikunnan (Arne Ritari säätiö) puheenjohtaja.

Sari Aarniokosken ketjun toisessa päässä on monikulttuuriaktivisti, alppilan häirikön äiti, monikulttuurinen osaaja, jolla on kokemusta eri kulttuureista. Filosofian maisteri, kulttuurien välisen viestinnän asiantuntija, kulttuuritulkki ja kielenkääntäjä, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin Amoral-hankkeen kouluttaja-konsultti, Lions-järjestössä aktiivinen vaikuttaja ja hyväntekijä, viiden lapsen yksinhuoltaja ja suomalais-turkkilaisten seka-avioliittojen problematiikan erityisasiantuntija.

Eräältä toiselta keskustelupalstalta poimittua.

Mainitse vaan lähde - ei se ole sen kielletympää kuin sieltä lainaaminen. Mainitaan ainakin täällä. (vihakuukletin itte)

Mikä on noiden 70 - 340 = 270 oppilaan oikeus saada normaalia opetusta turvallisessa opetusympäristössä?

Onko heiltä tai heidän vanhemmiltaa kysytty lupaa tähän ideologiseen ihmiskokeeseen?

Eikö kukaan uskalla avata edes suutaan tässä maassa kyseenalaistamaan tämmöisen toiminnan tuhoisuutta?!

Malla

Quote from: Sami Aario on 12.04.2013, 12:22:03
QuoteAlppilan Yläaste on "monikulttuurisen samanaikaisopetuksen pilottikoulu". Rehtori Sari Aarniokoski on ollut keskeisesti mukana tähän pilottikokeiluun hakemisessa. Samanaikaisuus tarkoittaa tavallisten oppilaiden ja "erityistuen tarvitsijoiden" yhtäaikaista opiskelua siten, että luokassa toimii kaksi opettajaa (aineopettaja ja erityisopettaja) ja oppilaita voidaan jakaa myös tavallinen opiskelija + tuentarvitsija -pareiksi, jolloin myös tavallinen oppilas osallistuu "erityistuen tarvitsijan" opettamiseen. Tavoitteena on estää oppimisvaikeuksia ja ehkäistä erityistuensaajien syrjäytymistä yhteiskunnasta. Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia" (lue: vaikeasti oppimisongelmaisia maahanmuuttajia).

Jaha, palkatonta lapsityövoimaa ilman lakko-oikeutta. Nice if you can get it.

Joo, ei.
Lapseni jeesasi lukiossa lukihäiriöistä ystäväänsä vapaaehtoisesti, kouluajan ulkopuolella, enkun ja äikän opinnoissa (ja kaveri sai cumut molemmista, mikäli oli suuri saavutus). Kaveri auttoi vastavuoroisesti muissa jutuissa (esim. teki muksulle hienon kampauksen yo-juhliin, mikä oli myös suuri saavutus; kotikonsteilla ei olisi onnistunut). "Tuentarvitsijan" täytyy saada kokea itsensä tärkeäksi ja tasaveroiseksi.   

Lahti-Saloranta

Quote from: Malla on 12.04.2013, 12:36:19
Joo, ei.
Lapseni jeesasi lukiossa lukihäiriöistä ystäväänsä vapaaehtoisesti, kouluajan ulkopuolella, enkun ja äikän opinnoissa (ja kaveri sai cumut molemmista, mikäli oli suuri saavutus). Kaveri auttoi vastavuoroisesti muissa jutuissa (esim. teki muksulle hienon kampauksen yo-juhliin, mikä oli myös suuri saavutus; kotikonsteilla ei olisi onnistunut). "Tuentarvitsijan" täytyy saada kokea itsensä tärkeäksi ja tasaveroiseksi.
Ihan hyvä käytäntö tuo toisen jeesaaminen. Esim matematiikassa toinen asian hokassut lapsi on erittäin hyvä opastamaan kaveriaan joka ei ole vielä hokassut kupletin juonta. Siinä ilkeää esittää tyhmempiäkin kysymyksiä ja tuo neuvoa lapsi ymmärtää ehkä paremmin kuin opettaja mikä asiassa on vaikeaa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Sami Aario

Vapaaehtoinen auttaminen ja se että opettaja velvoittaa osan oppilaista osallistumaan opetustoimintaan ovat kaksi eri asiaa.

Haplotaxida

Quote from: Bona on 12.04.2013, 12:09:13
Quote from: Haplotaxida on 12.04.2013, 11:45:10
Ei tuossa kyllä minkäänlaista selkeää yhteistoimintaa ja kommunikointia näy miesopettajan kanssa. Tarjottimella tai ilman, niin nainen siirtyi sivummalle, syystä tai toisesta – oli joko jo viemässä tarjotinta pois tms. Tarjottimen laskemiseen ei sitten montaa sekuntia olisi mennyt ja tilannehan oli kokonaisuudessaan jo jatkunut pitkään, ennen tuota.

En oikein ymmärrä, mitä olisit halunnut naisen tekevän? Eihän nainen etukäteen tiennyt, mihin tilanne tulee johtamaan. Hän oletti, että miesopettaja hoitaa homman.

Kuten myös hoiti. Luottaen varmaan siihenkin, että miesopettaja käyttää tarvittaessa mahdollisesti sitä voimaa, jos oppilas ei noudata määräystä poistua. Tuo huomioimani seikka liittyy Outi Salon esittämään arvosteluun, että siihen, että tämänkaltaisissa tilanteissa vaivataan juuri niitä miesopettajia ja -rehtoreita. Tilanteessa oli jo toinen aikuinen osallisena, joka omalta osaltaan oli arvioimassa sitä tilannetta:

Quote from: RP on 12.04.2013, 09:02:27Niin, Outi Salon ohje, mitä olisi pitänyt tilanteessa tehdä:
QuoteJos tilannetta ei pysty hallitsemaan yksin, on pyydettävä apuun toinen aikuinen, toteaa perusopetuslinjan linjanjohtaja Outi Salo.

Quote from: Haplotaxida on 11.04.2013, 22:40:48
Tuon Usarin uutisen mukaan vaikuttaisi siltä, ettei Salon mielestä oppilaaseen saa käydä käsiksi. Salo on toki siinä oikeassa, ettei laissa sitä mainita. Eihän siinä kyllä mainita mitään muutakaan. Yleisluontoisesti puhutaan vain voimakeinoista. Jedivoimillako sitä oppilas pitää poistaa, jos käsiksi ei saa käydä?

Mitä Outi Salo olisi itse odottanut tuolta toiselta aikuiselta?

Quote from: Bona on 12.04.2013, 12:09:13Yleensä on muuten niin, että toinen opettaja ei sekaannu kollegan toimintaan. Tilanteeseen mukaan tulo tulkittaisiin niin, että mukaantulija ei luottaisi kollegan kykyyn ratkaista ongelma.

Eskaloituvien – puhe ei selvästikään näytä auttavan - järjestyshäiriöiden kohdalla ja niiden hoitamisessa noin ei pidä olla, varsinkin jos ei olla opetustilanteessa. Työtoverille on myös annettava tukea tarvittaessa. Työnjako voi silti olla, etukäteen sovittu tai muuten muotoutunut, niin kuin tässäkin tilanteessa on ilmeisesti ollut.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Malla

Quote from: Sami Aario on 12.04.2013, 12:55:24
Vapaaehtoinen auttaminen ja se että opettaja velvoittaa osan oppilaista osallistumaan opetustoimintaan ovat kaksi eri asiaa.

Jep. Ja pakottaminen saattaa vähentää vapaaehtoista auttamista.

jmk

Quote from: Haplotaxida on 12.04.2013, 12:57:18
Tilanteessa oli jo toinen aikuinen osallisena, joka omalta osaltaan oli arvioimassa sitä tilannetta:

Quote from: RP on 12.04.2013, 09:02:27Niin, Outi Salon ohje, mitä olisi pitänyt tilanteessa tehdä:
QuoteJos tilannetta ei pysty hallitsemaan yksin, on pyydettävä apuun toinen aikuinen, toteaa perusopetuslinjan linjanjohtaja Outi Salo.

...
Mitä Outi Salo olisi itse odottanut tuolta toiselta aikuiselta?

No onhan se nyt selvää. Jos tilannetta ei pysty (puhumalla) hallitsemaan kaksin, on pyydettävä apuun kolmas aikuinen (puhumaan).

Mika.H

Quote from: Kareliana-55 on 12.04.2013, 11:51:57
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288556189292.html

Appelsin kirjoittaa asiaa. Mun mielestä ainakin.

Toka kommentti jo puhuu karua kieltään..
""Mielestäni voitaisiin keskustella myös siitä, pitääkö lippalakkeihin ja pipoihin tosiaan puuttua. Nuoren kehityksessä on välillä vaiheita, joissa itseilmaisu on tärkeää ja jos se pipolla tai lippiksellä hoituu, niin ollaan onnekkaita. Ja sitten on niitä nuoria, jotka haluavat vain kadota näkyviltä hupparinsa sisälle, huppu päässä. Joka sekin mielestäni pitäisi sallia.

Onko pipo tai lippalakki todellakin niin suuri häiriö koulutyössä, että sen takia kannattaa tapella? Eikö pukeutumiskoodisto ole jo niin paljon vapautunut ja muuttunut, että koulussakin voitaisiin sallia tällaiset poikkeamat peruskaavasta? Keskityttäisiin niihin oikeisiin häiriöteikijöihin, jotka häiritsevät opetusta. Valittaisiin ne taistelut, joihin kannattaa panostaa.""

Eli Suomeksi. Äiti on antanut janipetterin päättää mitä saa tehdä ja mitä ei. Juuri noinhan lapsia ei kasvateta.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Marko Parkkola

#1375
Eduskunnassa puhuvat asiasta. Keskusta on viemässä potin kotiin. Ainoastaan Kike Elomaa on ehtinyt kysymään jotain, muuten tämä on ollu kepushow.

Gustafsson taas sönköttää jotain järjetöntä, enkä viittaa hänen puhevikaansa. Hän sanoi juuri äsken jotain tyyliin "en ole julkisuudessa nähnyt mitään konkreettista liittyen voimankäyttötoimiin, jos sellaisia esistetään, ministeriö niitä pohtii". Nyt jumalauta! Hallituksen piti johtaa tätä maata. Mistä pölhöpopulismia tämä nyt on?!

Gustafsson jatkaa "aggressiiviseen väkivaltaisuuteen opettajalla ei ole oikeutta!". Ihmeellinen olkinukke. Ei kukaan sellaista ole esittänytkään.

Gustafsson OAJ:n esityksestä "minkä ratkaisun se tuo, että oppilas erotetaan koulusta 3 päiväksi? se vaatisi tukitoimia". Ministeri ei välitä siis -tun vertaa muista koulun oppilaista.

Gustafsson "ongelma on että toiminnot ja käytännöt eri koulujen kesken vaihtelee". Ampuma-aseiden osalta tehtiin yhtenäistämisohje poliisilaitoksille. Miksei tämä onnistuisi kouluillekin? No, ilmeisesti sellainen on tekeillään ... joskus.

AuggieWren

#1376
Quote from: Mika.H on 12.04.2013, 13:14:06
Quote from: Kareliana-55 on 12.04.2013, 11:51:57
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288556189292.html

Appelsin kirjoittaa asiaa. Mun mielestä ainakin.

Toka kommentti jo puhuu karua kieltään..
""Mielestäni voitaisiin keskustella myös siitä, pitääkö lippalakkeihin ja pipoihin tosiaan puuttua. Nuoren kehityksessä on välillä vaiheita, joissa itseilmaisu on tärkeää ja jos se pipolla tai lippiksellä hoituu, niin ollaan onnekkaita. Ja sitten on niitä nuoria, jotka haluavat vain kadota näkyviltä hupparinsa sisälle, huppu päässä. Joka sekin mielestäni pitäisi sallia.

Onko pipo tai lippalakki todellakin niin suuri häiriö koulutyössä, että sen takia kannattaa tapella? Eikö pukeutumiskoodisto ole jo niin paljon vapautunut ja muuttunut, että koulussakin voitaisiin sallia tällaiset poikkeamat peruskaavasta? Keskityttäisiin niihin oikeisiin häiriöteikijöihin, jotka häiritsevät opetusta. Valittaisiin ne taistelut, joihin kannattaa panostaa.""

Eli Suomeksi. Äiti on antanut janipetterin päättää mitä saa tehdä ja mitä ei. Juuri noinhan lapsia ei kasvateta.

Ja tuollaisia idiootteja meillä on kasvattajina. Pipot = itseilmaisua. :facepalm:

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kun nuoret etsivät rajoja, ne rajat todellakin pitää asettaa. Niin suuri osa ihmisistä on todellakin sen verran uunoa porukkaa, että ilman selkeää rajojen asettamista teineinä, niistä kasvaa täysiä paskiaisia aikuisina.

Edit. Miksi lainaamasi tyyppisille mänteille on niin suuri pakko etsiä hyväksyntää kasvatusmetodeilleen, että pitää kouhottaa netissä ja vaatia janipetterin käytöstapoja normiksi? Kasvatus on niin pitkälle perheen sisäinen yksityisasia, ettei siihen puututa kuin silloin, kun on vakavia ongelmia muualla kuin perhepiirissä. Jos "vapaan kasvatuksen" vanhemman juttu toimii eikä janipetteristä tule häirikköä, niin miksi silloin huudattaa pipoaariaa? Vai tarkoittaako "vapaa kasvatus" näille sitä, että annetaan kakaran olla täysi häirikkö ja muiden pitää hyväksyä se häiriköinti. Koska häiriköinti on itseilmaisua.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

guest11919

Quote from: Haplotaxida on 12.04.2013, 12:57:18
Kuten myös hoiti.

Jeps, ihan asiallisesti hoiti. Hyvä että lisäsit, tämä ei tullut omasta viestistäni ilmi.

Vesa Heimo


Alanko-Kahiluoto on mielestäni oikeassa siinä että poliittisen elimen ei tarvitse päättää sitä tekikö opettaja oikein, vaan sen päätöksen voi tehdä viranomaistaho. Poliittisen elimen puolueettomuus ja asiantuntemus ei ole mitenkään sillä tasolla millä asiaan perehtyneiden viranomaisten. Ja kun syyttäjä/poliisi asian tutkii, niin sitäkautta päästään sellaiseen lopputulemaan jossa ei ole nykylainsäädännön puitteissa nokankoputtamista. Lautakunta voi sitten päätöksen perusteella tehdä esityksen sääntöjen muuttamisesta/tarkentamisesta.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

L. Brander

Quote from: Vesa Heimo on 12.04.2013, 13:39:24

Alanko-Kahiluoto on mielestäni oikeassa siinä että poliittisen elimen ei tarvitse päättää sitä tekikö opettaja oikein, vaan sen päätöksen voi tehdä viranomaistaho. Poliittisen elimen puolueettomuus ja asiantuntemus ei ole mitenkään sillä tasolla millä asiaan perehtyneiden viranomaisten. Ja kun syyttäjä/poliisi asian tutkii, niin sitäkautta päästään sellaiseen lopputulemaan jossa ei ole nykylainsäädännön puitteissa nokankoputtamista. Lautakunta voi sitten päätöksen perusteella tehdä esityksen sääntöjen muuttamisesta/tarkentamisesta.

Niin poliisilla on tässä se asiantuntemus rikosasian suhteen. Poliisista tapauksessa ei ole rikosta. Onko valtakunnansyyttäjällä parempi asiantuntemus tutkia epäiltyä pahoinpitelyä kuin poliisilla?

OA-K ei nyt vaan halua kantaa vastuuta tehtävässä, johon hän on itse hinkunut.
Dystooppinen salamasota