News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-04-06 HS: Kieliä opetetaan koulussa väärin

Started by Saippuakupla, 06.04.2013, 12:11:43

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteKieliä opetetaan koulussa väärin

Pals­tal­la hei­te­tään väi­te ja sen pe­rus­te­lut.

Kou­lu­jen pi­täi­si opet­taa sa­taa eri kiel­tä, väit­tää pro­fes­so­ri Jan­ne Saa­ri­ki­vi.

"Väi­tän, et­tä Suo­men kou­luis­sa ope­te­taan kie­liä ihan vää­rin.

Jo vii­si­kym­men­tä vuot­ta on tie­det­ty, et­tä ih­mi­nen op­pii kie­liä par­hai­ten so­siaa­li­sis­sa suh­teis­sa en­nen mur­ro­si­kää. Sii­tä huo­li­mat­ta kou­lu­jen kie­len­ope­tuk­ses­sa toi­mi­taan täy­sin päin­vas­toin. Tyy­pil­li­ses­ti lap­set aloit­ta­vat yh­den kie­len opis­ke­lun myö­hään ala­kou­lus­sa. Mui­ta­kin kie­liä ale­taan tan­ka­ta he­ti, kun kiel­ten op­pi­mi­sel­le her­kin ikä on ohi eli tyy­pil­li­ses­ti noin 12–13 vuo­den iäs­sä.

Pie­les­sä on myös ope­tus­ta­pa, jos­sa kiel­tä lä­hes­ty­tään kie­li­op­pisään­tö­jen ja sa­nas­to­jen avul­la. Pal­jon te­hok­kaam­min kie­liä opit­tai­siin kie­li­kyl­vyn kei­noin eli lei­kin, lau­lun ja so­siaa­lis­tu­mi­sen avul­la. Näin vie­rai­den kiel­ten opis­ke­lu voi­tai­siin aloit­taa jo las­ten­tar­has­sa.

Myös ko­ko kiel­ten opis­ke­lun ideo­lo­gia on pie­les­sä. Kie­li­tai­to näh­dään usein it­seis­ar­vo­na sen kum­mem­min si­tä pe­rus­te­le­mat­ta. Kaik­kein hie­noin­ta on osa­ta eu­roop­pa­lai­sia kie­liä ku­ten eng­lan­tia tai rans­kaa.

Sen si­jaan vä­hem­mis­tö­jem­me, ku­ten so­ma­lien tai kur­dien, kie­li­tai­dol­la ei näh­dä juu­ri ar­voa. Hel­pos­ti kui­ten­kin unoh­tuu, et­tä ih­mi­nen pi­tää usein tär­keä­nä si­tä, mi­tä hän it­se osaa. Paavo Lipponen pu­huu erin­omais­ta ruot­sia ja ko­ros­taa mie­lel­lään ruot­sin osaa­mi­sen tär­keyt­tä. Mut­ta ajat­te­li­si­ko hän sa­moin, jos oli­si­kin op­pi­nut vaik­ka­pa ve­nä­jän ruot­sia pa­rem­min?

Sa­mo­jen kiel­ten opet­ta­mi­nen kai­kil­le ta­sa­päis­tää ajat­te­lua, sil­lä kie­li vai­kut­taa sii­hen, mi­ten ajat­te­lem­me. Tus­kin ku­kaan suo­mea osaa­ma­ton ajat­te­li­si su­kan jo­ten­kin liit­ty­vän kuk­kaan.

Suur­ten kie­lien yli­val­ta yk­si­puo­lis­taa kult­tuu­ria. Jos kaik­ki osaa­vat vain eng­lan­tia, kult­tuu­ri­viit­tauk­set­kin tu­le­vat hel­pos­ti Hol­ly­woo­dis­ta.

Jos ha­luam­me li­sä­tä Suo­men luo­vuut­ta ja in­no­vaa­tioi­ta, pi­täi­si kou­luis­sa ope­tet­ta­vaa kie­li­va­li­koi­maa li­sä­tä ra­jus­ti. Meil­lä voi­tai­siin opet­taa vaik­ka sa­taa pu­hu­ja­mää­ril­tään suu­rin­ta kiel­tä. Näin kou­luis­sa ope­tet­tai­siin kie­liä kii­nas­ta ja por­tu­ga­lis­ta sua­hi­liin ja puo­laan.

Jos ope­tus hoi­det­tai­siin kie­li­kyl­vyn lail­la ar­jen ti­lan­teis­sa, voi­sim­me hyö­dyn­tää opet­ta­ji­na maa­han­muut­ta­ja­väes­töäm­me. Näin uu­dis­tus tus­kin tu­li­si edes kal­liik­si. Sen avul­la sai­sim­me kui­ten­kin ihan uu­del­la ta­val­la ver­kos­toi­tu­neen ja mo­ni­puo­li­sem­min ajat­te­le­van ikä­luo­kan."

http://www.hs.fi/paivanlehti/tiede/Kieli%C3%A4+opetetaan+koulussa+v%C3%A4%C3%A4rin/a1365149385777

Saturoitunut

Kielenopetus kouluissa on kuin opastettu kiertokäynti. Varsinainen oppiminen suoritetaan omalla ajalla ja omaehtoisesti, omia polkuja pitkin.

Quote from: HyysäriJos ha­luam­me li­sä­tä Suo­men luo­vuut­ta ja in­no­vaa­tioi­ta, pi­täi­si kou­luis­sa ope­tet­ta­vaa kie­li­va­li­koi­maa li­sä­tä ra­jus­ti.

Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

KTM

QuoteSen si­jaan vä­hem­mis­tö­jem­me, ku­ten so­ma­lien tai kur­dien, kie­li­tai­dol­la ei näh­dä juu­ri ar­voa.

No, jos sieltä on pakoon tultu, eikä ole tarkoitusta palata niin noilla kielillä ei tee yhtään mitään.

Yleensäkään, niiden maiden kanssa joista paetaan ei ole juurikaan muuta bisnestä tai kauppaa kuin asekauppa, ja tuskin hyysärit sitäkään toivoo että osaamme kieltä asekaupan takia?

Outo olio

Quote from: KTM on 06.04.2013, 13:28:54
Yleensäkään, niiden maiden kanssa joista paetaan ei ole juurikaan muuta bisnestä tai kauppaa kuin asekauppa, ja tuskin hyysärit sitäkään toivoo että osaamme kieltä asekaupan takia?

Älä unohda huumekauppaa ja orjia, eiku... :-X
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

crissaegrim

QuoteMyös ko­ko kiel­ten opis­ke­lun ideo­lo­gia on pie­les­sä. Kie­li­tai­to näh­dään usein it­seis­ar­vo­na sen kum­mem­min si­tä pe­rus­te­le­mat­ta.
Täysin samaa mieltä, mutta eri tavalla: kielitaito nähdään usein itseisarvona, vaikka sillä ei minun mielestäni ole paljoakaan arvoa. Kaikki toimii kuitenkin englannilla; mitä hyötyä on osata puhua esim. portugalia? Sen pitäisi olla täysin oma harrastus, tai maksimissaan joku vapaaehtoinen lukion kurssi. Ei meidän pitäisi käyttää sellaiseen resursseja ja lasten herkkyysiän vähäisiä oppitunteja tuollaiseen turhuuteen. Ihminen voi vapaasti sivistää itseään haluamallaan tavalla, mutta en koe harvinaisten kielten olevan mitenkään tarpeellisia oppiaineita.

"Luovuutta ja innovaatiota"? Miten jonkin turhan kielen osaaminen kehittää luovuutta ja innovaatiota? Mielummin vaikka opetettaisiin koulussa ajattelemaan innovatiivisemmin, parempi sekin olisi kouluaineena kuin joku suahilin kieli, jota ei tule koskaan elämässään tarvitsemaan yhtään mihinkään.
In a world of fiction everything is true.

elven archer

Quote
Myös ko­ko kiel­ten opis­ke­lun ideo­lo­gia on pie­les­sä. Kie­li­tai­to näh­dään usein it­seis­ar­vo­na sen kum­mem­min si­tä pe­rus­te­le­mat­ta. Kaik­kein hie­noin­ta on osa­ta eu­roop­pa­lai­sia kie­liä ku­ten eng­lan­tia tai rans­kaa.
Tuo premissi on täysin pielessä. Eikö englannille ole siis käyttöä?

Quote
Sen si­jaan vä­hem­mis­tö­jem­me, ku­ten so­ma­lien tai kur­dien, kie­li­tai­dol­la ei näh­dä juu­ri ar­voa.
Onneksi tämä ei sitten kuulosta ollenkaan itseisarvolta. Noillahan selvästi on suuri välinearvo.

Quote
Sa­mo­jen kiel­ten opet­ta­mi­nen kai­kil­le ta­sa­päis­tää ajat­te­lua, sil­lä kie­li vai­kut­taa sii­hen, mi­ten ajat­te­lem­me.
Eipä se juuri vaikuta. Kieli on protokolla informaation välittämiseen. Sillä on protokollille tyypillisesti erilaisia rajoitteita tai toisaalta käytäntöjä, joita se tukee paremmin kuin toisia, mutta ei se pohjimmaista ajattelua määrää. Jos ajatus on karhun veistäminen puusta, niin kieli on taltta tai puukko, mutta hyvin harvoin moottorisaha. Kieli ei kuitenkaan luo ajatusta, vaan se tarjoaa välineitä muovata se ihmisten ja myös itsensä nähtäville.

Quote
Tus­kin ku­kaan suo­mea osaa­ma­ton ajat­te­li­si su­kan jo­ten­kin liit­ty­vän kuk­kaan.
En ole koskaan ajatellut sukan liittyvän jotenkin kukkaan, vaikka osaan suomea useimpia paremmin.

Quote
Jos ha­luam­me li­sä­tä Suo­men luo­vuut­ta ja in­no­vaa­tioi­ta, pi­täi­si kou­luis­sa ope­tet­ta­vaa kie­li­va­li­koi­maa li­sä­tä ra­jus­ti. Meil­lä voi­tai­siin opet­taa vaik­ka sa­taa pu­hu­ja­mää­ril­tään suu­rin­ta kiel­tä. Näin kou­luis­sa ope­tet­tai­siin kie­liä kii­nas­ta ja por­tu­ga­lis­ta sua­hi­liin ja puo­laan.
Hieno ajatus siitä, että kukaan ei ymmärtäisi toisiaan, mutta silti pitäisi toimia samassa yhteiskunnassa yhteisymmärryksessä. Kuulostaa täysin monikulttuurisen ideologian tasoiselta ajatukselta.

Quote
Jos ope­tus hoi­det­tai­siin kie­li­kyl­vyn lail­la ar­jen ti­lan­teis­sa, voi­sim­me hyö­dyn­tää opet­ta­ji­na maa­han­muut­ta­ja­väes­töäm­me. Näin uu­dis­tus tus­kin tu­li­si edes kal­liik­si. Sen avul­la sai­sim­me kui­ten­kin ihan uu­del­la ta­val­la ver­kos­toi­tu­neen ja mo­ni­puo­li­sem­min ajat­te­le­van ikä­luo­kan.
Arjen tilanteissa, eikä siis esim. kouluajalla? Mitähän ihmettä tuossa taas haaveillaan? Riittävä kielitaito jostain somaliasta arjen kielikylvyillä epäpäteviltä opettajilta, jotka eivät olisi opettajia ollenkaan, ja millähän valtuuksilla ja miten lapset tuollaiseen saataisiin mukaan?

elven archer

#6
Artikkelissa taas mennään pieleen siinä, että ei ymmärretä luovuuden olemusta. Ei luovuus synny siitä, että ihmiset eivät kykene viestimään toisilleen ajatuksiaan tarkasti, monipuolisesti ja vivahteikkaasti. Joillekin tuntuu olevan innovaatiota ja luovuutta jo se, että "hei, minähän ymmärrän jotain siitä, mitä tuo sanoo ja heiluttelee käsiään tuossa". Innovaatioajattelu on monikulttuurisuuskontekstissa yleensä tuolla tasolla. Ei ole puhettakaan jostain oikeasti hyödyllisestä, vaan se jutussa mainittu itseisarvo on monikulttuurisessa sekamelskassa, jossa kukaan ei ymmärrä toisiaan, ei arvojen, ei ajatusten, eikä puheen tasolla.

Shemeikka

Quotevoi­sim­me hyö­dyn­tää opet­ta­ji­na maa­han­muut­ta­ja­väes­töäm­me

Niin juuri. Luonteeltaan opettajaksi sopimaton henkilö, jonka koulutodistukset jäivät lähdön kiireessä keittiön pöydälle ja jonka henkilöllisyyttäkään ei ehkä ole voitu varmentaa, laitettaisiin opettamaan kieliä lapsille. Sitten ihmeteltäisiin kun ope käyttää kurindossa voimakeinoja kuten Alppilassa ja ehkä käyttää oppilaitaan seksuaalisesti hyväksi.

Pointtini on, että lasten kanssa työskentelevältä vaaditaan puhtaita papereita, ja papereitten puute ei (toivottavasti) täytä vaatimusta. Ja vaikka erikoistaitoja olisi, ei se tarkoita että osaa opettaa.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Micke90

Quote from: Helsingin sanomat on 06.04.2013, 12:11:43
Sen si­jaan vä­hem­mis­tö­jem­me, ku­ten so­ma­lien tai kur­dien, kie­li­tai­dol­la ei näh­dä juu­ri ar­voa. Hel­pos­ti kui­ten­kin unoh­tuu, et­tä ih­mi­nen pi­tää usein tär­keä­nä si­tä, mi­tä hän it­se osaa. Paavo Lipponen pu­huu erin­omais­ta ruot­sia ja ko­ros­taa mie­lel­lään ruot­sin osaa­mi­sen tär­keyt­tä. Mut­ta ajat­te­li­si­ko hän sa­moin, jos oli­si­kin op­pi­nut vaik­ka­pa ve­nä­jän ruot­sia pa­rem­min?

"Vähemmistöjemme", kuten somalien tai kurdien kielitaidoista ei nähdä olevan hyötyä, koska siitä ei ole hyötyä. Kuinka paljon kauppaa Suomella on Somalian kanssa? Kurdeista ei varmaan tässä yhteydessä kannata edes puhua, sillä eihän heillä ole omaa maatakaan.  :'(

Tuo mokutuspaska alittaa jo kaikki kuviteltavissa olevat rimat.  :facepalm:

P.s. Mistä lähtien somaleille tai kurdeille on annettu virallisen vähemmistön asema Suomessa?  ;D ;D ;D ;D ;D

Quote from: KTM on 06.04.2013, 13:28:54

Yleensäkään, niiden maiden kanssa joista paetaan ei ole juurikaan muuta bisnestä tai kauppaa kuin asekauppa, ja tuskin hyysärit sitäkään toivoo että osaamme kieltä asekaupan takia?

Asekauppaa Somalian kanssa? Muuten kyllä, mutta tuskin ählyillä on millä maksaa ja muutenkin turhan vaarallisia leikkikaluja heikäläisille. Tappavat vielä toisensa...  ;D

Quote from: Outo olio on 06.04.2013, 13:49:59
Älä unohda huumekauppaa ja orjia, eiku... :-X

Ai juu, somput voisivat myydä vaikka omat bantunsa tänne orjiksi poimimaan marjoja ja luuttuamaan lattioita paskapalkalla, vai mitä, Sekoomus Kokoomus?  8)

Ja khatillekin varmasti löytyy markkinat Suomesta. Alkoi tuo pilvenpoltto jo kyllästyttää...  8)

Lahti-Saloranta

Quote from: Helsingin sanomat on 06.04.2013, 12:11:43
Sen si­jaan vä­hem­mis­tö­jem­me, ku­ten so­ma­lien tai kur­dien, kie­li­tai­dol­la ei näh­dä juu­ri ar­voa.
Somalian kielen hallintahan on suoranainen elinehto konetekniikan opiskelussa. Kaikki merkittävimmät alaan liittyvät keksinnöthän on tehty Somaliassa.
Asiallisesti ottaen somalin kielisistä tulkeistahan on huutava pula mm. maahanmuuttovirastossa, poliisitoimessa ja sosiaalihuollossa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Saippuakupla

Quote from: Lahti-Saloranta on 06.04.2013, 14:53:52
Quote from: Helsingin sanomat on 06.04.2013, 12:11:43
Sen si­jaan vä­hem­mis­tö­jem­me, ku­ten so­ma­lien tai kur­dien, kie­li­tai­dol­la ei näh­dä juu­ri ar­voa.
Somalian kielen hallintahan on suoranainen elinehto konetekniikan opiskelussa. Kaikki merkittävimmät alaan liittyvät keksinnöthän on tehty Somaliassa.
Asiallisesti ottaen somalin kielisistä tulkeistahan on huutava pula mm. maahanmuuttovirastossa, poliisitoimessa ja sosiaalihuollossa.

Eipä unohdeta, että uusi opas nuorille rikoksen uhreille julkaistiin suomen ja ruotsin lisäksi englannin, venäjän ja somalin kielellä:

http://www.riku.fi/fi/oppaita/rikosprosessitietoa+nuorille/

Micke90

Quote from: Lahti-Saloranta on 06.04.2013, 14:53:52
Asiallisesti ottaen somalin kielisistä tulkeistahan on huutava pula mm. maahanmuuttovirastossa, poliisitoimessa ja sosiaalihuollossa.

Juu juu, ala, jota ei olisi olemassakaan ilman tätä valtavaa rikastusaaltoa.  :facepalm:

Lahti-Saloranta

Quote from: Micke90 on 06.04.2013, 15:16:42
Juu juu, ala, jota ei olisi olemassakaan ilman tätä valtavaa rikastusaaltoa.  :facepalm:
Eikös olekkin nerokas tapa luoda vaurautta tyhjästä. Sitä se rikkaus ja voimavara tarkoittaa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

rölli2

onko ajatuksena opettaa suomalaislapsille kaikkia mahdollisia afrikkalaisia yms kieliä. se hävittää varmaan sitä toiseudenpelkoa sitten

Möhömaha

Pojot sentään siitä, että Janne itse osaa englanninkielen lisäksi myös venäjää.


"Vodka, connecting people" :roll:
(http://www.helsinki.fi/hum/sugl/images/janne3.JPG)

http://www.helsinki.fi/hum/sugl/henkilokunta/saarikivi.htm
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

Micke90

Quote from: Lahti-Saloranta on 06.04.2013, 15:57:23
Eikös olekkin nerokas tapa luoda vaurautta tyhjästä. Sitä se rikkaus ja voimavara tarkoittaa.

On, on. Hyvin nerokasta tosiaan taikoa kultaa tyhjästä. On kuin somalit olisivat meille Kalevalassa luvattu Sampo, joka jauhaa ikuista vaurautta kansallemme.  ;D

EL SID

oli tuossa asiaakin:


Quote from: Saippuakupla on 06.04.2013, 12:11:43
QuoteKieliä opetetaan koulussa väärin

Pals­tal­la hei­te­tään väi­te ja sen pe­rus­te­lut.

Kou­lu­jen pi­täi­si opet­taa sa­taa eri kiel­tä, väit­tää pro­fes­so­ri Jan­ne Saa­ri­ki­vi.

"Väi­tän, et­tä Suo­men kou­luis­sa ope­te­taan kie­liä ihan vää­rin.

Jo vii­si­kym­men­tä vuot­ta on tie­det­ty, et­tä ih­mi­nen op­pii kie­liä par­hai­ten so­siaa­li­sis­sa suh­teis­sa en­nen mur­ro­si­kää. Sii­tä huo­li­mat­ta kou­lu­jen kie­len­ope­tuk­ses­sa toi­mi­taan täy­sin päin­vas­toin. Tyy­pil­li­ses­ti lap­set aloit­ta­vat yh­den kie­len opis­ke­lun myö­hään ala­kou­lus­sa. Mui­ta­kin kie­liä ale­taan tan­ka­ta he­ti, kun kiel­ten op­pi­mi­sel­le her­kin ikä on ohi eli tyy­pil­li­ses­ti noin 12–13 vuo­den iäs­sä.

Pie­les­sä on myös ope­tus­ta­pa, jos­sa kiel­tä lä­hes­ty­tään kie­li­op­pisään­tö­jen ja sa­nas­to­jen avul­la. Pal­jon te­hok­kaam­min kie­liä opit­tai­siin kie­li­kyl­vyn kei­noin eli lei­kin, lau­lun ja so­siaa­lis­tu­mi­sen avul­la. Näin vie­rai­den kiel­ten opis­ke­lu voi­tai­siin aloit­taa jo las­ten­tar­has­sa.



http://www.hs.fi/paivanlehti/tiede/Kieli%C3%A4+opetetaan+koulussa+v%C3%A4%C3%A4rin/a1365149385777


tuohon, eli opetustapaan voisi ihan oikeasti puuttua. Nyt se on liikaa monelle pojalle. Kympin tytöt pärjäävät, oli tilanne mikä on....

Finka

Quote from: ananaskaarme on 06.04.2013, 15:59:47
Quote
Pie­les­sä on myös ope­tus­ta­pa, jos­sa kiel­tä lä­hes­ty­tään kie­li­op­pisään­tö­jen ja sa­nas­to­jen avul­la. Pal­jon te­hok­kaam­min kie­liä opit­tai­siin kie­li­kyl­vyn kei­noin eli lei­kin, lau­lun ja so­siaa­lis­tu­mi­sen avul­la. Näin vie­rai­den kiel­ten opis­ke­lu voi­tai­siin aloit­taa jo las­ten­tar­has­sa.

Tällä tavoin kielet muuttuisivat siis arvosanan tarjoavista lukuaineista taideaineiksi, ainakin alkupäässä? En ole täysin eri mieltä. Lyhyt "kylpy" kaikkia lähitienoon merkittäviä kieliä (venäjä, aito riikinruåtsi, saksa, ranska, englanti) voisi tarjota samantapaista toimivuutta kuin rokotukset. Pikkuripaus heikennettyä altistusta aikaisessa vaiheessa ja immuunijärjestelmä tai aivojen kielialueet ovat täysillä kuvioissa myöhemmin, jos/kun asia tulee akuutimmaksi.
t

Juuri näin. Ruotsinkielen valmiudet kannattaisi kehittää herkkyyskaudella jolloin kielikorva olisi myöhemmällä iällä valmiina
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Oami

 :facepalm: Kuinka monella kunnalla on resursseja tarjota sadan kielen opetusta?

Jo nyt meillä on kuntia, joilla on vaikeuksia tarjota kunnollista opetusta edes ruotsin kielessä ja niissä muutamassa vieraassa kielessä, mitä nykyinen järjestelmäkin mahdollistaa.

Tässä nyt on hukassa vähän peruskoulun idea. Ei siellä ole tarkoitus tarjota mitään ahaa-elämyksiä vaan yleissivistystä elämää varten. Jos yleissivistykseen jotain kieliä valitaan, niin eiköhän sitä valita ensisijaisesti niitä kieliä joiden arvellaan oppilasta hyödyttävän. (Pakkoruotsi on oma lukunsa mutta ei nyt mennä siihen...)
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Juha J.

Ihan kiva keskustelunavaus.

Kielten opettelu on rikkautta (vittuku suvikset ovat pilanneet rikkaus-sanan).

Kieli opitaan parhaiten sosiaalisella kanssakäymisellä ja niin pois päin blaa blaa. Kai minäkin joskus opin tämän äidinkielen.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Nuïva

Kielten arvostus taatusti vaihtelee maailmalla. Kaikille erinomaisesti somaliaa ja kurdia taitaville vihjeeksi, että loppujen lopuksi Suomessa arvostetaan erityisesti suomentaitoa. Suomentaitoon kuuluu hiljaisella tai kohtuullisella äänenvoimakkuudella keskustelu julkisella paikalla taikka julkisessa liikennevälineessä. Suomeksi saa jopa istua joskus ihan hiljaakin. Saman kyvyn toivoisin tartuvan muutamaa virallista ja epävirallista vähemmistökieltämme erinomaisesti taitavillekin. Peruskielitaidon jälkeen voidaan sitten ihmetellä ja ihastella kaikkia kontinkielisiä tai muita eksoottisesti puhuvia.

Gommi

Järjetöntä hulluutta. 90-95 enemmistöltään maahanmuuttajataustaista girundin ja sangon kielen opettajaa jokaiselle Pihtiputaan yläasteelle?

Ja mikä estää käyttämästä kansalaisopiston kursseja? Niitähän löytyy joka lähtöön, itse asiassa suunnittelen ensi syksynä tuollaiselle Portugalin kurssille lähtemistä:)

Mutta kai se on nyt vallan selvää että girundinkielen opiskelu on harrastus siinä missä moottoripyöräilykin, aika ja raha kaivetaan harrastajan omista taskuista, eikö yhteiskunnallisesta taikaseinästä.

Käytännön hyödyt näissä harvinaisemmisssa kielissä ovat aika masentavat. Ainakaan itse en ole juuri koskaan opiskellut kieliä käytännön hyöty mielessäni. Esimerkiksi tankerovenäjääni käytän oikeissa työtehtävissä ehkä 3 kertaa vuodessa, ruotsia 2. Ottaen huomioon noidenkin kielten opiskeluun laitetut työtunnit, aika luksusta tarjotaan asiakkaalle... Englantia tarvitsen tietysti joka päivä, ja paljon.

Ranskaa olisin tarvinnut kerran näin 10 vuoden aikana, enpä taida jaksaa kuluttaa 300 tuntia sen kielen parissa jotta saisin palvella asiakkaita ranskaksi...