News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-02-22 IS: Pääkirjoitus: Vaalipiirien karsinta on saamassa jatkoa

Started by repo, 22.02.2013, 08:16:51

Previous topic - Next topic

repo

http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/art-1288542184414.html
QuotePääkirjoitus: Vaalipiirien karsinta on saamassa jatkoa
Julkaistu: 22.2.2013 6:30

Eduskunnan perustuslakivaliokunta hyväksyi osaltaan uudistuksen, jossa manner-Suomen vaalipiirien määrä pudotetaan kahteentoista. Kymi ja Etelä-Savo yhdistetään Kaakkois-Suomen vaalipiiriksi ja Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo Savo-Karjalan vaalipiiriksi.
Ensi eduskuntavaalit käydään tämän uuden vaalipiirijaon mukaan, jos eduskunta hyväksyy uudistuksen, mistä ei liene epäilyksiä.

Vaalilain uudistustyölle on kuitenkin tekeillä jatkoa, ja peli voi muuttua kinkkisemmäksi. Oikeusministeriö on asettamassa parlamentaarista ryhmää suunnittelemaan perustuslainmuutosta, jossa vaalipiirien määräksi tulisi 6–12.

Haarukka on melkoinen. Tämä puolen ja täyden tusinan välinen pelivara ei ole tupsahtanut tyhjästä, vaan hallitusohjelman liitteestä.

Jos päädytään 12 vaalipiiriin, nyt tehtävä kahden vaalipiirin karsinta jää voimaan. Jos taas päädytään kuuteen, joka toinen vaalipiiri kiikutetaan jossain välissä historian tunkiolle.

Mitä suurempia vaalipiirit ovat, sitä matalammaksi jää äänikynnys. Vaalipiirien koon maksimointi siis torjuisi kansalaisten äänten hukkaantumista.

Asian toinen puoli on, että alueellinen edustavuus voisi kärsiä. Keskustan päälehti Suomenmaa kirjoitti toissa päivänä, että eduskuntaan pääsisivät vain varakkaat tai televisiosta tutut isojen keskusten ehdokkaat. "Vähäväkiset alueet jäisivät helposti kokonaan ilman edustajia."

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd) on myöntänyt, että 6–12 vaalipiirin haarukka heitettiin "aika kevyesti". Hallitus varasi itselleen jättimäisen pelivaran.

Ilkeän tulkinnan mukaan hallitus tarvitsee tätä pelivaraa löytääkseen juuri sellaisen vaalipiirijaon, joka suosii nykyisiä hallituspuolueita. Sille voidaan sitten keksiä kansanvaltaiselta kalskahtavia perusteluja, joissa todellisesta syystä vaietaan.

Aikaisemmin oli suunniteltu vaalijärjestelmää, jossa puolueiden edustajamäärä olisi ratkennut koko maan äänimäärien mukaan, mutta paikkoja olisi monimutkaisella menetelmällä jyvitetty alueille.

Se hylättiin hallitusneuvotteluissa liian korkeaa matematiikkaa edustavana. Tilalle otettiin yksinkertaisempi laskuoppi, jossa etsitään poliittisesti sopivaa numeroa 6:n ja 12:n väliltä.

Taas ollaan rukkaamassa perustuslakia. Valtapolitikointi ei kaihda keinoja. Positiivista on se, että pääkirjoituksessa on sopivan kriittinen asenne. Olisiko Ulla Appelsinin kynästä?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

IDA

Quote
Vaalipiirien koon maksimointi siis torjuisi kansalaisten äänten hukkaantumista.

No eihän tämä nyt yksiselitteisesti näin ole, joten miksi sellaista pitää väittää?
qui non est mecum adversum me est

Koepotkupallo

Tuija Braxilla oli mielenkiintoinen perustelu uudistukselle. Kansalaisten yhdenvertaisuus paranee kun vaalipiirijakoa uudistetaan ja ns. piilevä äänikynnys alenee. Sanoipa vielä että yleinen ja yhtäläinen äänioikeus toteutuu paremmin ja äänet eivät "mene hukkaan".

Nyt on tietenkin niin, että olen tähän saakka luullut, että yleinen ja yhtäläinen äänioikeus tarkoittaa sitä, että kaikilla 18 vuotta täyttäneillä kansalaisilla on äänioikeus ja yhtäläinen tarkoittaa, että kaikilla on yksi ääni. Olen ilmeisesti ollut väärässä.

Lisämauste tässä on, että sama eukko on ehdottanut myös yleistä äänikynnystä, joka tarkoittaa sitä, että alle tietyn prosenttiluvun jääneet puolueet eivät pääse eduskuntaan. Tyhmempi voisi kysyä, että eikö tuossa jää toteutumatta yleinen ja yhtäläinen äänioikeus, kun äänikynnyksen alle jääneet annetut äänet "menevät täysin hukkaan"?

Edit nimi oikeaksi
Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

Impivaaranilves

Yksi riittäisi, kun maassa asukkaita alle kuuden miljoonan kumminkin, olisi parempia ehdokkaita valittavana tällöin.
Kunnille sitten ehdottomasti kansanäänestykset käyttöön ja samalla niiden itsehallintoa voisi parantaa.

tyhmyri

Uudistuksen tarkoitus lienee vähentää alueiden ja paikallisten protestiliikkeiden merkitystä sekä korostaa valtapuolueiden ja pääkaupunkiseudun osuutta edustajista. Eiköhän siinä myös jokunen persu jäisi valitsematta uudistuksen myötä.

Impivaaranilves

Quote from: tyhmyri on 22.02.2013, 09:05:58
Uudistuksen tarkoitus lienee vähentää alueiden ja paikallisten protestiliikkeiden merkitystä sekä korostaa valtapuolueiden ja pääkaupunkiseudun osuutta edustajista. Eiköhän siinä myös jokunen persu jäisi valitsematta uudistuksen myötä.
Vaihtoehtoisesti on parempia persuja valittavissa. :)

Roope

Quote from: Koepotkupallo on 22.02.2013, 09:01:04
Lisämauste tässä on, että sama eukko on ehdottanut myös yleistä äänikynnystä, joka tarkoittaa sitä, että alle tietyn prosenttiluvun jääneet puolueet eivät pääse eduskuntaan. Tyhmempi voisi kysyä, että eikö tuossa jää toteutumatta yleinen ja yhtäläinen äänioikeus, kun äänikynnyksen alle jääneet annetut äänet "menevät täysin hukkaan"?

Vihreää logiikkaa edustavimmillaan:

Quote from: Ville Niinistö (Vihr)Jos puhutaan 3 prosentin juridisesta äänikynnyksestä verrattuna nykytilanteeseen, niin pienten liikkeiden vaikutusvallan ja niitten poliittisen merkityksen kannalta tämä uudistus on kuitenkin niille merkittävä edistysaskel. Sellaisilla puolueilla, jotka tähän mennessä ovat päässeet eduskuntaan alle 3 prosentin kannatuksella, on ollut yksi tai kaksi paikkaa, ehkä kolme paikkaa, joskus on voinut olla viisi paikkaa, mutta hyvin harvoin. Tällaisella ryhmällä on kuitenkin harvoin ollut merkittävää valtaa eduskunnan päätöksentekoon, varsinkaan yksittäisten edustajien ryhmillä, ja nämä eivät ole olleet hallituksessa mukana.

Sen sijaan uudessa järjestelmässä poliittisella liikkeellä, joka yleensä haluaa lisää vaikutusvaltaa ja vaikuttaa maan politiikkaan, on selkeä motiivi yrittää päästä juridisen äänikynnyksen yli, ja sitten kun se saa heti reilun paikkamäärän, jolloin sillä on oikeasti riittävä paikkamäärä suhteessa kannatukseen, se pystyy eduskunnassa toimimaan tehokkaasti. 3 prosentin kannatuksen saava puolue saa 6 paikkaa. Tällä hetkellä 3 prosentin kannatuksen saava puolue voi jäädä jopa ilman paikkoja, jos se jakautuu alueellisesti väärin. Se voi saada yhden paikan, kaksi paikkaa, ehkä sen kuusi seitsemän paikkaa hyvillä vaaliliitoilla, mutta se on sattuman varassa. Eikö ole paljon reilumpaa se, että jokaisen suomalaisen ääni lasketaan täysin samalla tavalla ja kaikkien puolueiden paikkamäärät jakaantuvat reilusti ja juridinen äänikynnys on kaikille sama, kaikki tietävät mikä on se raja, minkä yli pitää kilvoitella, jotta tulee eduskuntaan valittua?
Täysistuntokeskustelu 1.3.2011

Quote
Vihreiden oikeusministeri Tuija Brax ärsyyntyi, kun hänen ehdotuksensa uudeksi vaalilaiksi sai niin kovaa arvostelua eduskunnassa. Monien mielestä uudistus pitäisi hylätä, koska se on niin monimutkainen, ettei kukaan saa siitä tolkkua.
- Keskustelun perusteella vain minä ja Bjarne Kallis olemme tarpeeksi älykkäitä ymmärtämään uuden järjestelmän, hän huokaisi vihreiden tiedotustilaisuudessa.

[...]

Kun Tuija Brax selitti, kuinka yksinkertainen uusi vaalisysteemi itse asiassa onkaan, kertoi hän myös kuinka paljon oikeudenmukaisempi se on pienten puolueiden kannalta.

Hän ei sanallakaan maininnut, miksi eduskuntavaalien äänikynnystä ei missään tapauksessa saa laskea kolmesta prosentista kahteen.


Sitä on tosiaankin vaikea selittää kaikkein pienimmille puolueille.

Timo Kallilla (kesk) sitävastoin oli yksinkertainen selitys Braxin pelastamiseksi ja äänikynnyksen pitämiseksi kolmessa prosentissa.
- Näin on sovittu.

Myöskään hänen esitystään tukeneiden mielestä asialle ei tarvita muita perusteita.  (käännös)
Hbl 6.3.2011
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

pneuma

Näyttää siltä, että pääkirjoituksessa ei edes ymmärretä, mitä 6-12 vaalipiirin haarukka tarkoittaa. Ei sitä, että hallitus tällä vaalikaudella valitsisi minkä tahansa lukumäärän tuolta väliltä, vaan sitä, että perustuslaki sallisi valinnan tekemisen tuolta väliltä. Samalla tavalla se "melkoinen haarukka" ja "pelivara" on nytkin olemassa, nyt se vain on (perustuslain 25.2 §:n mukaisesti) 12-18 vaalipiiriä, mikä suosii suuria puolueita.
Lista punaisen kortin saaneista nimimerkeistä: mannym

tyhmyri

Quote from: Impivaaranilves on 22.02.2013, 09:07:29
Quote from: tyhmyri on 22.02.2013, 09:05:58
Uudistuksen tarkoitus lienee vähentää alueiden ja paikallisten protestiliikkeiden merkitystä sekä korostaa valtapuolueiden ja pääkaupunkiseudun osuutta edustajista. Eiköhän siinä myös jokunen persu jäisi valitsematta uudistuksen myötä.
Vaihtoehtoisesti on parempia persuja valittavissa. :)
Ehkä olisi, tosin taitaa ehdotetun jaon vaalimatematiikka suosia aivan muita puolueita.

Impivaaranilves

Quote from: tyhmyri on 22.02.2013, 09:11:09

Ehkä olisi, tosin taitaa ehdotetun jaon vaalimatematiikka suosia aivan muita puolueita.
No niinpä tietysti :(
Mutta nyt pilkille, ei tarvii politiikkaa pohtia.

RP

Quote from: tyhmyri on 22.02.2013, 09:11:09
Ehkä olisi, tosin taitaa ehdotetun jaon vaalimatematiikka suosia aivan muita puolueita.

Tuskin se nykyistä huonompi olisi. Persuthan pärjäsivät vaalimatematiikassa suurista puolueista selvästi huonoimmin.

Miltei 100 000 saavutettua ääntä enemmän kuin Keskustalle toi Perussuomalaisille neljä paikkaa enemmän.

SDP sai puolestaan kolme paikkaa enemmän kuin Perussuomalaiset hulppeat 1483 kappaletta suuremmalla äänimäärällä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_2011

- ja tämä siitä huolimatta, että persut onnistuivat pääsemään sen piilevän äänikynnyksen yli jokaisessa mannersuomen vaalipiirissä.

(Tavanomaiseen tapaan pienet puolueet RKP:tä lukuunottamatta pärjäsivät sitten vielä huonommin)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

IDA

Quote from: Impivaaranilves on 22.02.2013, 09:02:41
Yksi riittäisi, kun maassa asukkaita alle kuuden miljoonan kumminkin, olisi parempia ehdokkaita valittavana tällöin.
Kunnille sitten ehdottomasti kansanäänestykset käyttöön ja samalla niiden itsehallintoa voisi parantaa.

Paikallista itsehallintoa ei missään tapauksessa aiota lisätä, vaan vähentää.
qui non est mecum adversum me est

possu

Äänikynnyksen madaltaminen on hyvä asia. Pienetkin eduskuntapuolueet voivat kasvaa mutta ensin on saatava eduskuntaan edes se yksi.
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

qwerty

Tämähän on päivän asialistalla.

Seuraava päiväjärjestys

PERJANTAINA 22. HELMIKUUTA 2013 kello 13.00

2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vaalilain 5 ja 11 §:n muuttamisesta
Hallituksen esitys  HE 123/2012 vp

esityksen pääasiallinen sisältö

Esityksessä ehdotetaan vaalilakia muutettavaksi siten, että Manner-Suomessa olisi nykyisen 14 vaalipiirin sijasta 12 vaalipiiriä. Nykyiset Kymen vaalipiiri ja Etelä-Savon vaalipiiri yhdistettäisiin uudeksi Kaakkois-Suomen vaalipiiriksi sekä Pohjois-Savon vaalipiiri ja Pohjois-Karjalan vaalipiri uudeksi Savo-Karjalan vaalipiiriksi.

Esityksessä ei ehdoteta muutoksia muihin Manner-Suomen vaalipiireihin eikä Ahvenanmaan maakunnan vaalipiiriin.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan siten, että uutta vaalipiirijakoa sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuoden 2015 eduskuntavaaleissa. Vuoden 2014 europarlamenttivaaleissa noudatettaisiin siten vielä nykyistä vaalipiirijakoa.

Perustuslakivaliokunnan mietintö  PeVM 1/2013 vp
(mietintöön sisältyy kaksi hylkäysehdotuksen sisältävää vastalausetta)
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Darvi

Vaalipiirit ovat epädemokraattisia, koska rajoittavat tarpeettomasti äänestäjien vaihtoehtoja. Tämän lisäksi ne nykyisellä vaalitavalla myös ryöstävät ääniä pienemmiltä puolueilta isommille.