News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-01-17 Nyt-liite: Häätanssi-elokuva - raiskatun marokkolaisen tytön tarina

Started by slobovorsk, 22.01.2013, 09:30:16

Previous topic - Next topic

slobovorsk

En huomannut vielä Hommassa ruotimista suomenmarokkolaisen (?) ohjaajan Mohamed El Aboudin elokuvasta Häätanssi.

Sattui männäperjantaina olemaan TV auki kun ohjaajaa haastateltiin Yle1:n Strada-kulttuuriohjelmassa minuuttitolkulla. Mies puhui paljon asiaa naisen asemasta Marokossa sekä paikallisesta kulttuurista.
Elokuva tuli ensi-iltaan 18.1. ja kertoo siis raiskatun naisen rankasta kohtalosta muslimi-Marokossa.

Leffan aihe aiheuttanee ainakin suvisfemakoille mieltä hajottavaa kognitiivista dissonanssia ja ambivalenssia.

Pravdan Nyt-liitteen kommentti täällä: http://www.hs.fi/arviot/Elokuva/Nainen+ilman+todistusta/a1305638567871

Ainakin Pravdan arvio oli mahdollisimman korrekti poliittisesti. Siinä näytettiin keskityttävän vain epäolennaisuuksiin, kenties pyrkien häivyttämään itse yhteiskunnallinen ongelma kyseisessä muslimikulttuurissa.

"Laki on kaikille samantekevää" - Pahkasika Orwellin vuonna 1984
"The only color I care about i$ green." - CNN:n talouskommentaattori rasismista

Traitors will be persecuted, prosecuted, and executed.

siviilitarkkailija

QuoteHind on hyvin kaunis nainen ja upea löytö dokumentin päähenkilöksi, mutta elokuvan käsikirjoitusta olisi pitänyt vielä työstää rankasti. Hind puhuu vähän mitä sattuu, eikä varmaankaan aina totta. Se asettaa tarinan rakentamiselle erityisiä haasteita, eikä Häätanssissa ole osattu ratkaista niitä.

Eiköhän tässä ole kaikki mitä ammatillisesti ja poliittisesti epärehellinen toimittaja kykenee asiassa sanomaan. Suomeksi suoraan sanottuna väittää dokumenttia valheeksi. Kyse ei ole mistään poliittisesta korrektiudesta vaan väitteestä että kyseinen dokumentti on valhetta.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Faidros.

Laitoin juttua pari päivää sitten "Hääprostituoitu" otsikolla.
Modet kai voi yhdistää?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

SimoMäkelä

Quote from: siviilitarkkailija on 22.01.2013, 09:38:10
QuoteHind on hyvin kaunis nainen ja upea löytö dokumentin päähenkilöksi, mutta elokuvan käsikirjoitusta olisi pitänyt vielä työstää rankasti. Hind puhuu vähän mitä sattuu, eikä varmaankaan aina totta. Se asettaa tarinan rakentamiselle erityisiä haasteita, eikä Häätanssissa ole osattu ratkaista niitä.

Eiköhän tässä ole kaikki mitä ammatillisesti ja poliittisesti epärehellinen toimittaja kykenee asiassa sanomaan. Suomeksi suoraan sanottuna väittää dokumenttia valheeksi. Kyse ei ole mistään poliittisesta korrektiudesta vaan väitteestä että kyseinen dokumentti on valhetta.

Mistäköhän toimittaja tietää, että nainen ohjelmassa puhuu mitä sattuu tai ei edes aina tottakaan? Mutta sam toimittaja tietänee, että AbuHanna puhuu aina totta.

SimoMäkelä

Viime vuonna tuli TV.sta dokumentti Vantaalla tapahtuneesta törkeästä raiskauksesta, jossa uhri esiintyi omalla nimellä ja omilla kasvoillaan.

Raiskaajaksi paljastui afrikkalainen mies, joka työskenteli uhrin työpaikalla siivoojana. Tapaus ei uhrin rohkeasta esiintymisestä huolimatta herättänyt juurikaan julkista keskustelua. Siinä olisi Liisa Jaakonsaarellakin tilaisuus olla huolissaan naisen asemasta jne. Mutta siihen tarvittiinkin turvallisen kaukana tapahtunut intialainen joukkoraiskaus eikä LJ:n näin tarvinnut vahiggossakaan syyllistää Suomessa mellastavia maahanmuuttajaraiskaajia.

Ohjelma kannattaa katsoa. On yuotubessa kahdessa osassa.

http://www.youtube.com/watch?v=w3jYYMQmOfk

Niin, Liisa Jaakonsaarella olisi tuon marokkolaistapauksen tiimoilta taas aihetta huoleen ja ulostuloon.

Suvaitsija

Quote from: siviilitarkkailija on 22.01.2013, 09:38:10
QuoteHind on hyvin kaunis nainen ja upea löytö dokumentin päähenkilöksi, mutta elokuvan käsikirjoitusta olisi pitänyt vielä työstää rankasti. Hind puhuu vähän mitä sattuu, eikä varmaankaan aina totta. Se asettaa tarinan rakentamiselle erityisiä haasteita, eikä Häätanssissa ole osattu ratkaista niitä.

Eiköhän tässä ole kaikki mitä ammatillisesti ja poliittisesti epärehellinen toimittaja kykenee asiassa sanomaan. Suomeksi suoraan sanottuna väittää dokumenttia valheeksi. Kyse ei ole mistään poliittisesta korrektiudesta vaan väitteestä että kyseinen dokumentti on valhetta.

Juu tällainen hieman skeptinen asenne olisi paikallaan aina kun hesarissa julkaistaan niitä poloisten turvapaikanhakijoiden kurpitsavaunutarinoita.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Eugen235


Hesarin elokuva- ja TV -osasto on pitkään ollut lehden järkyttävin elementti. Ja se ei ole vähäinen saavutus. Punavihreiden käskyvallassahan on perinteisesti kulttuuri-, ulkomaan-, mielipide-, pääkirjoitus- ja Kimmo Oksaselle räätälöity romanianromani- ja hetipullaaKatajanokankatukioskeihin toimitus.

siviilitarkkailija

http://www.nuorisokirjailijat.fi/images/virtanen_leena.jpg

Ilmoittaa olevansa vapaa toimittaja (suomeksi etsii tyhjää toimitettavaksi jonkun toisen rahoilla). Leena Virtanen on yksinhuoltaja joka on adoptoinut lapsen kiinasta. Hmmm missäköhän helkkarissa olen kuullut ihan samanlaisen tarinan täynnä ennakkoluuloja ja syytöksiä ja monikulttuurinen adoptiolapsi. No olkoon. Ehkäpä sivutoimisena lastensatukirjailijana Leena Virtasella on mennyt itsellään omat monikulttuurisatunsa ja armoton todellisuus sekaisin. Siksi lastensatukirjailija ei kykene myöntämään dokumentin asiasisältöä. Painottaa lähinnä dokumentissä esitettävän naisen ulkoista kauneutta ja sitä että dokumentti olisi pitänyt käsikirjoittaa vastaamaan Leena Virtasen omaa mielikuvaa.

Jos ajatellaan että millä eväillä vasemmistovihreän toimituksen työntekijä väittää dokumenttia valheeksi, niin vähän enemmän pitäisi löytyä kuin vaatimus että dokumentti olisi pitänyt "käsikirjoittaa paremmin". Ai niin sokerina pohjalla ...

QuoteHarmillista on myös se, että varsinainen häätanssi jää elokuvassa pieneen rooliin.

Niin miksei raiskatun ja epätoivoisen naisen elämästä kertovaan dokumenttiin saada enempää tanssikohtauksia? Tanssi saatanan ämmä tanssi ja viihdytä Virtasen Leenaa hesarilta!!!
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Outo olio

QuoteArvio
Nainen ilman todistusta
17.1.2013 14:55

Leena Virtanen

Hind on marokkolaisen yhteiskunnan hierarkiassa vain vähän prostituoidun yläpulella.


Häätanssi

Ohjaaja: Mohamed El Aboudi

dokumentti

Suomi 2012

Kesto: 85

Ikäraja: K-12


Syrjäytynyt tuntuu laimealta sanalta kuvaamaan marokkolaisen Hindin sosiaalista asemaa. Sekavan yhteiskunnan näkökulmasta häntä ei ole edes olemassa.

Hind on raiskattu teininä. Sen jälkeen välit omaan perheeseen ovat katkenneet, ja tyttö on lähtenyt omille teilleen. Perhe on kieltäytynyt antamasta Hindille hänen syntymätodistustaan, jolla Hind voisi saada viralliset paperit. Ilman niitä hänen on mahdotonta löytää töitä ja asuntokin järjestyy vain pimeästi.

Hind on myös synnyttänyt kaksi lasta. Omilla henkilöpapereilla hän voisi päästä edes vähän eteenpäin elämässään.

Häätanssi on suomalaisen Mohamed El Aboudin dokumentti Hindin toivottomasta tilanteesta. Dokumentin nimi viittaa Hindin yhteen tienaamiskeinoon. Häätanssijoiden asema on marokkolaisen yhteiskunnan hierarkiassa erikoinen: he ovat vain asteen parempia kuin prostituoidut, mutta he eivät joudu alistumaan seksiin. Sen sijaan dokumentista käy selväksi, että heidän on kuunneltava miesten törkeyksiä.

Hind on hyvin kaunis nainen ja upea löytö dokumentin päähenkilöksi, mutta elokuvan käsikirjoitusta olisi pitänyt vielä työstää rankasti. Hind puhuu vähän mitä sattuu, eikä varmaankaan aina totta. Se asettaa tarinan rakentamiselle erityisiä haasteita, eikä Häätanssissa ole osattu ratkaista niitä.

Jäljelle jää hankalia kysymyksiä. Miksei Hind hanki tai saa henkilöpapereita, vaikka hän lopulta saakin syntymätodistuksensa? Keskeinen ongelma hahmottuu vasta elokuvan loppupuolella. Harmillista on myös se, että varsinainen häätanssi jää elokuvassa pieneen rooliin.

Parasta El Aboudin dokumentissa on Marita Hällforsin loistava kuvaus, joka kertoo kaiken oleellisen esimerkiksi Marokon täysin mielivaltaisesta byrokratiasta. Se muistuttaa lasten leikkejä, joissa ollaan olevinaan hirveän virallisia. Hindin elintärkeä syntymätodistus on vain vaivainen pala paperia.

Maahanmuuttaja tekee dokumentin maahanmuuttajakulttuurista, olettaakseni omasta kulttuuristaan, jonka siis itse tuntee paremmin kuin kai kukaan pohjoinen valkonaama, ja siitä miten siellä raiskattuja naisia kohdellaan paskasti. Valkoinen suomalainen naistoimittaja sanoo lehdessä että leffa on huonosti tehty ja sekava, ja muistaa lopuksi vielä ihastella projektissa mukana olleen valkoisen suomalaisen suoritusta.

Elokuvaa näkemättä, epäilen että tämä on sekä rasistinen että naisvihamielinen arvio.

Lisäys: Mohamed El Aboudi on mainittu tekstissä "suomalaisena". Mielestäni tälle sanavalinnalle on kaksi syytä. Ensinnäkin tässä luodaan kuvaa Suomesta kivakiva monietnisenä ja monikulttuurisena yhteiskuntana. Toisekseen, tärkeämpänä, "suomalaisuudella" pyritään häivyttämään se tosiasia että El Aboudin kulttuuritausta on ilmeisesti arabikulttuuri, mahdollisesti juuri Marokko. El Aboudi siis toisin sanoen tietää mistä puhuu, tai ainakin tietää ja ymmärtää paremmin kuin suomalainen toimittaja. Tekstissään toimittaja kuitenkin sanoo että El Aboudi ei ihan tiedä mistä puhuu. Tästä voi lukijalle jäädä kuva että toimittaja yrittää vääristellä totuutta, joten kaikki halutun vaikutelman vastainen informaatio, kuten etninen/kulttuuritausta, pitää jättää mainitsematta tai häivyttää pois.

Lisäys #2: Mielestäni ohjaajan mainitseminen "suomalaisena" on tarkoitushakuista siinäkin mielessä, että eihän nyt varsinaisesta mamusta saa pahaa sanoa. Mohamed El Aboudin siis ikään kuin samanaikaisesti on ja ei ole suomalainen, on ja ei ole maahanmuuttaja. Suomalainen mies ohjasi huonon elokuvan, mutta onneksi asiansa osaava suomalainen nainen oli kuvaamassa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Punaniska

Quote from: Outo olio on 22.01.2013, 12:57:57

Maahanmuuttaja tekee dokumentin maahanmuuttajakulttuurista, olettaakseni omasta kulttuuristaan, jonka siis itse tuntee paremmin kuin kai kukaan pohjoinen valkonaama, ja siitä miten siellä raiskattuja naisia kohdellaan paskasti. Valkoinen suomalainen naistoimittaja sanoo lehdessä että leffa on huonosti tehty ja sekava, ja muistaa lopuksi vielä ihastella projektissa mukana olleen valkoisen suomalaisen suoritusta.

Pidän tätä sekä käsittämättömän rasistisena, että käsittämättömän naisvihamielisenä, arviona.

Jos totuuden näkeminen uhkaa aiheuttaa sen päänsisäisen korttitalon romahtamisen, jossa kaikki on järjestyksessä ja kaikilla on selkeä rooli, niin totuus on valhetta.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

junakohtaus

En millään onnistu lukemaan arvostelusta mitään vähättelyä tai dissonanssia.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

siviilitarkkailija

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

jmm

Quote from: junakohtaus on 22.01.2013, 13:24:43
En millään onnistu lukemaan arvostelusta mitään vähättelyä tai dissonanssia.

Olen samaa mieltä.

Oletteko te, jotka pidätte tätä arvostelua puolueellisena, nähneet tämän dokumentin kun teidän mielestänne tuo arvio ei ole totuudenmukainen?
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

slobovorsk

En ole nähnyt tätä elokuvaa, ainakaan vielä. Piti ottaa leffan käsittelytapa mediassa esille siinä toivossa, että syntyisi keskustelua. Kontrasti YLEn (sic) toimittajan tekemän ohjaajahaastattelun ja Pravdan toimittajan lähinnä kuvassa näkyvään keskittyvien asioiden välillä oli aika suuri. En nähnyt haastatteluakaan kokonaan. Ohjaaja sai puhua itse leffan aiheesta eli raiskattujen tyttöjen kohtalosta Marokon kulttuurissa aika pitkäänkin. En muista kyseenalaistettiinko tällaisten kulttuurien suvaitseminen Suomessa, vai kuvittelinko vain. Tuli myös mieleen toinen, takavuosina ennen nykymokuaikaa näkemäni elokuvatarina tyttöjen ympärileikkauksista.

E: Jos pahantahtoisesti ajattelisi, niin voisiko olla niin, että valtamedia haluaa kuitata jutun käsittelemällä sen lähinnä "pöytäkirjaa" varten. Lehdessä epämääräinen juttu, TV:ssä haastattelu ohjelmassa, jota eivät katso paljon muut kuin autodiktaattisivistyneistö.

Kiitos linkistä, jäsen Faidros! Jotenkin en osannut hakea tuota esiin ennen tämän ketjun aloitusta, vaikka yritin kun ajattelin Homman jo käsitelleen jutun.
"Laki on kaikille samantekevää" - Pahkasika Orwellin vuonna 1984
"The only color I care about i$ green." - CNN:n talouskommentaattori rasismista

Traitors will be persecuted, prosecuted, and executed.

Outo olio

Quote from: jmm on 22.01.2013, 13:50:30
Oletteko te, jotka pidätte tätä arvostelua puolueellisena, nähneet tämän dokumentin kun teidän mielestänne tuo arvio ei ole totuudenmukainen?

En ole nähnyt elokuvaa ja olen siis ennakkoluuloinen. Myönnetään. Mutta minun mielestäni tässä arvostelutekstissä on mätää. Maahanmuuttajamiehen kerrotaan tehneen huonon elokuvan, ja miestä kutsutaan suomalaiseksi. Jos elokuva olisi kehujen arvoinen, miestä ihan varmasti kutsuttaisiin maahanmuuttajaksi. Ihan varmasti. Suomalainen huono, arabimaahanmuuttaja hyvä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Ant.

Quote from: jmm on 22.01.2013, 13:50:30
Quote from: junakohtaus on 22.01.2013, 13:24:43
En millään onnistu lukemaan arvostelusta mitään vähättelyä tai dissonanssia.

Olen samaa mieltä.

Oletteko te, jotka pidätte tätä arvostelua puolueellisena, nähneet tämän dokumentin kun teidän mielestänne tuo arvio ei ole totuudenmukainen?

En itse ole nähnyt dokumenttia. Pidän kuitenkin itsekin sitä harvinaisuutena, että Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä epäillään afrikkalaisen sanaa. On tietenkin kohtuutonta tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhdestä lauseesta, mutta helposti tietysti tulee mieleen sellainen ajatus, että silloin on lupaa epäillä, kun uhri (musliminainen) ja varsinkin sortaja (muslimiyhteiskunta) ovat Nyt-liitteen lähtökohtien mukaan vääriä.
Homma is the new black.

siviilitarkkailija

On hivenen huvittavaa että toisen valtion, olkoonkin että kyseessä on Marokko, hallinnolliseen työhön suhtaudutaan niin pilkallisesti ja vähättelevästi että maan syntymätodistusta pidetään "vain paperina". Tai jos tietää kirjoittajan suhteen ihmiskauppaan sekä siitä hyötymiseen, lienee kai luontevaa pitää marokkolaista syntymätodistusta "vain paperina".

Maailmassa köyhillä valtioilla ei ole "miljardien eurojen tietojärjestelmiä" vaan paperi. Sen avulla taistellaan rikollisuutta ja väärinkäytöksiä vastaan. On selvä että moinen järjestelmä mahdollistaa väärinkäytökset joita dokumentti esitti. Mutta kun vertaa mm HUS potilastietojärjestelmän olemusta, voi vain harmitella miksi Suomessa ei olisi "vain paperia". Vaikka kyseessä on miljardi-investointi.

Todistus, lopulta kourassa, on aina pikkuinen antikliimaksi. Se ei tee todistuksen saamiseen uhrattua työtä yhtään arvottomammamksi.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

törö

Saas nähdä miten Hyysäri suhtautuu näihin juksaajiin.

QuoteRajavartiolaitos: Kolme väärennetyllä passilla matkustanutta kiinni Helsinki-Vantaalla
Kotimaa | Turun Sanomat 17:15

Rajavartiolaitos paljasti keskiviikkoaamuna Helsinki-Vantaan lentoasemalla Singaporesta saapuneiden lentomatkustajien joukosta kolme henkilöä, jotka olivat käyttäneet matkustusasiakirjoinaan väärennettyjä Ranskan passeja.

Henkilöt olivat kertomansa mukaan lähteneet alun perin Afganistanista tarkoituksenaan matkustaa laittomasti Pakistanin, Thaimaan ja Singaporen kautta Suomeen. Matkat ja väärät Ranskan passit oli järjestetty heille muiden henkilöiden toimesta.

Tapaukseen liittyvien rikosepäilyjen selvittäminen laittoman maahantulon järjestämisen, väärennysten ja valtionrajarikosten osalta on meneillään Suomenlahden merivartioston rikostorjuntayksikössä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288534472633.html

Outo olio

Edistystä näemmä tapahtuu:

Quote
Suomalais-norjalainen dokumentti menestyi Marokossa
11.2.2013 17:39

Suomalais-norjalainen dokumenttielokuva Häätanssi sai viikonloppuna kolme kunniamainintaa marokkolaisessa elokuvatapahtumassa Festival National du Film Tangerissa. Dokumentti sai sen tekijöiden mukaan aikaan myös paljon keskustelua naisten asemasta Marokossa.

Häätanssi kertoo marokkolaisesta naisesta nimeltä Hind. Hind raiskattiin teini-ikäisenä ja häneltä kiellettiin sen takia virallinen henkilöllisyys. Ilman henkilöllisyystodistusta elävä nainen työskentelee seksityöläisenä sekä perinteisenä häätanssijana ja yrittää dokumentissa saada lapsensa takaisin luokseen.

Häätanssin esittäminen elokuvajuhlilla oli poikkeuksellista, sillä festivaali on yleensä keskittynyt fiktioelokuviin. Häätanssi on esitetty tänä vuonna ja viime vuonna useilla muillakin elokuvajuhlilla ympäri maailmaa.

STT
http://www.ess.fi/?article=403256
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?