News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-03-01 Yle Kansanradio: Opettaja aiheesta somalt ja koulu

Started by Sivusta seuraaja, 01.03.2009, 13:49:04

Previous topic - Next topic

Sarppi

Quote from: Veli on 24.05.2009, 15:08:20
Quote from: TiuskeaRakki on 01.03.2009, 19:35:05
Mielenkiintoista -- minä olen miettinyt jo vaikka kuinka kauan sitä, että jonkinlainen yleinen "ajattelutaidon" oppiane olisi koulussa kova sana jo ihan ekalta luokalta. Se integroisi monia eri oppiaineita näppärästi saman katon alle ja antaisi eväitä muissa aineissa pärjäämiseen.

Nähdäkseni ainetta voisi kutsua ihan suoraan "filosofiaksi" koska sitähän se on. Auttaisi muuten kummasti paitsi äidinkielen ja esiintymistaidon ja lähdekritiikin jne saralla, myös esim. matematiikassa -- epäilen että iso osa "todistustehtävien" vaikeudesta koulumatematiikassa tulee ihan puhtaasti siitä, että penskat eivät osaa päätellä. Itsellänikin systemaattinen "todista että.."-tehtävien ratkaisutaito kehittyi kunnolla vasta yliopistossa...
Olen muuten minäkin miettinyt. Itse kutsuisin tätä uutta ainetta nimeltä Logiikka ja oppikirjoina voisi olla Logiikka 1 ja Logiikka 2.

Laittakaa lapsenne IB-lukioon. Siellä opiskellaan pakollisena aineena tiedonteoriaa (Theory of Knowledge, TOK). Se on juuri tätä, mitä peräänkuulutatte.

Veli Karimies

Quote from: Juki on 25.05.2009, 21:26:07
Kyllähän äidinkielen tunnit ovat viimeisen kymmenen vuotta olleet juuri tätä. Toki vain sen verran, mitä kurssilta nyt jää aikaa kaiken muun tuoksinassa. Uskonnosta en tiedä, kun en sitä itse opeta. Ongelma kuitenkin onkin juuri se, että miksi jossakin äidinkielessä tällaista pitäisi olla - koko koulukulttuuri pitää muuttaa tähän suuntaan, ei se muuten onnistu.

Jaaha jaaha. Meillä luettiin lukion äidinkielenkursseilla sen sata kirjaa ja kotitehtäviä tuli miljoona. Keskustelut oli tyyliä:
"Hei mitä teidän mielestä tässä runossa kuvaa toi järvi"
-Eihän siinä runossa ole mitään järviä..
"Niin mut jos tässä olis järvi!"

Niin paitsi siis sillä tasan yhdellä kurssilla. Jolla muuten oli miessijainen opettamassa kun vakiofemakko oli äitiyslomalla..

Juki

Quote from: Veli on 25.05.2009, 21:48:32
Quote from: Juki on 25.05.2009, 21:26:07
Kyllähän äidinkielen tunnit ovat viimeisen kymmenen vuotta olleet juuri tätä. Toki vain sen verran, mitä kurssilta nyt jää aikaa kaiken muun tuoksinassa. Uskonnosta en tiedä, kun en sitä itse opeta. Ongelma kuitenkin onkin juuri se, että miksi jossakin äidinkielessä tällaista pitäisi olla - koko koulukulttuuri pitää muuttaa tähän suuntaan, ei se muuten onnistu.

Jaaha jaaha. Meillä luettiin lukion äidinkielenkursseilla sen sata kirjaa ja kotitehtäviä tuli miljoona. Keskustelut oli tyyliä:
"Hei mitä teidän mielestä tässä runossa kuvaa toi järvi"
-Eihän siinä runossa ole mitään järviä..
"Niin mut jos tässä olis järvi!"


Niin no tämä menee helposti sen vänkäämiseksi, mitä äidinkielen tunneilla on tehty ja mitä taas ei. Opetussuunnitelmaa ohjaa opetusta, ja sen yli ei käy opettajan taiteileminen - riippumatta mitä mieltä opettaja itse on opetussuunnitelmasta. Mutta sen verran, kun voi asioita painottaa, olen ainakin itse pyrkinyt painottamaan juuri ajattelutaitoja, mediakritiikkiä, poliittisesti korrektien myyttien ja hokemien kritiikkiä jne. Tulepas minun kursseille :)

No joo - tämä on kyllä johtanut toisinaan yllättäviin ongelmiin, sillä oppilaiden käsitykset ovat aikamoisen indoktrinaation tulosta, ja ne opitaan usein esimerkiksi historian tunneilla ja ennen kaikkea alakoulussa, esimerkkinä valkoisen miehen syyllisyys ja taakka kaikista maailman ongelmista. Yhden äidinkielen opettajan panos ajattelutaitojen syventämiseen ja ylipäätään heräämiseen ei voi tietenkään nousta kummoiseksi, etenkään nykyaikana, jolloin pitää tarkkaan katsoa, mitä suustaan päästää. Vaikka toki opettajilla on hyvä virkasuoja, mutta silti.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: TiuskeaRakki on 01.03.2009, 19:35:05minä olen miettinyt jo vaikka kuinka kauan sitä, että jonkinlainen yleinen "ajattelutaidon" oppiane olisi koulussa kova sana jo ihan ekalta luokalta.

Siellähän on jo tuollainen aine. Sen nimi on matematiikka.

Quoteepäilen että iso osa "todistustehtävien" vaikeudesta koulumatematiikassa tulee ihan puhtaasti siitä, että penskat eivät osaa päätellä.

Minun mielestäni peruskoulun matematiikka ei ollut millään lailla vaikeaa. Itse uskon, että "kyky päätellä" on aika pitkälti synnynnäinen ominaisuus. Jos lapsi ei osaa laskea, niin minä en usko, että asiaa parannetaan ottamalla keskustelu erilliseksi oppiaineeksi. Peruskoulun matikka on kuitenkin niin yksinkertaista, ettei siinä juuri ole mitään keskustelemista. Ja yksi juttu: jos te ehdotatte, että kolme tuntia käytetään johonkin uuteen oppiaineeseen, pitää teidän myös kertoa, miltä aineelta ne tunnit otetaan pois.

Tuolla päättelykyvyllähän pärjää aika pitkälle myös esim. kielten yo-kokeissa, koska ne ovat pitkälti monivalintaa. Esim. itse sain ruotsin kursseista vitosta ja kutosta, mutta kirjoitin E:n. Minusta jatko-opiskelupaikkoihin pitäisikin antaa lähtöpisteet kurssinumeroiden eikä kirjoitusten perusteella, sillä yo-kirjoitukset suosivat koemuotona laiskoja oppilaita.

AkateeminenPätkätyöläinen

Quote from: Kerpo on 01.03.2009, 18:49:37Eikös peruskoulun uskonnontunnit voisi muuttaa tällaisiksi "kansalaistaito, tms"-tunneiksi, joihin kuuluisi erilaista keskustelua, mielipiteiden ilmaisua ja median ja maailmankatsomuksien tutkimista.

Erittäin kannatettava ehdotus. Filosofia yleensä sekä logiikka ja kriittinen ajattelu erityisesti pitäisi olla opetussuunnitelmassa heti ensimmäiseltä luokalta lähtien. Jos uskontoa on pakko opettaa, se voisi tulla yleisenä uskonto-oppina yhdeksännellä luokalla.

Tämä tietysti voi hermostuttaa tiettyjä piirejä, mutta entäs sitten?

(http://www.jesusandmo.net/strips/2009-05-06.jpg)

Quote from: Kerpo on 01.03.2009, 18:49:37Äidinkielestä voi myös lohkaista yhden tunnin tähän kuuluvaksi.

Mieluummin ei, äidinkielen opetus tuntuu muutenkin olevan huonossa hapessa. (Tai sitten olen vain tullut vanhaksi, kun anglismit, kirjoitusvirheet yms. tuntuvat vain lisääntyvän.)
Kaikki alkoi varhaislapsuuden puurokriittisyydestä.

Lentomestari

Hiljainen mielipiteenilmaisu jatkuu radiossa, nyt paikallisradio kaakkoissuomesta.

Puoli seitsemän uutisissa oli viimeisenä aiheena kuinka  Englannin pääministeri  Gordon Brown on huolissaan maansa turvallisuustilanteesta ja mainitsi  alqaidan olevan suurin uhka maan turvallisuudelle. Uutinen loppui ja paikallisradion toimittaja tuli ääneen mainiten heti "mikähän on Suomen suurin turvallisuusuhka? (pieni tauko) ja onkohan sitä soveliasta sanoa ääneen?"

Tämä lopputoteamus ainakin minun takalistoa kutitti kuin  höyhen ;D Toivottavasti en ole väärässä siinä olettamuksessa, mikä asia toimittajan huulilla pyöri?

mikkostadista

Tiedetään...
Tämä asia on ollut jo pitkän aikaa keskustelujen vakioaiheena opettajana työskentelevien ystävieni kanssa. Suurimpana ongelmana he tuntuvat pitävän somalilasten vanhempien täydellistä luku -ja kirjoitustaidon puutetta. Sanomattakin on selvää että kommunikointi koulun ja kodin välillä on äärimmäisen hankalaa.
Aihe on myös sellainen että opettajat eivät ole saaneet ääntään kuuluville ja heitä ei ole kuultu asiantuntijoina, vaikka törmäävät ongelmaan eturintamassa jokainen työpäivä. Myös rasistiksi leimaamisen pelko tuntuu leijuvan ilmassa, eikä varmasti aihetta.