News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Nauhakaupunkikehitys

Started by Ulkopuolinen, 23.10.2012, 16:19:59

Previous topic - Next topic

Ulkopuolinen

Aina kun tässä maassa puhutaan kaupungistumisesta, väestöstä, muuttoliikkeistä, asuntopolitiikasta, palveluiden järjestämisestä tms. niin huomio keskittyy muutamaan asiaan:
- kaupungistuminen (vaikka maallepako on jo yhtä iso ilmiö kuin maaltapako)
- kasvukeskukset
- metropolipölinä (vaikkei Suomessa ole sellaisia)
- joukkoliikenteen varaan ripustautuminen...

Everyman

Quote from: Ulkopuolinen on 23.10.2012, 16:19:59
Lähdetäänpäs Parkanosta (7000as.) valta- ja moottoriteitä eteläänpäin Helsinkiä kohti niin ehkä tajutaan mistä on kyse.
...
Periaatteessa Turku-Helsinki, Turku-Pori, Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka, Imatra-Kouvola, Heinola-Helsinki jne. jne. jne. välejä voisi tarkastella jokseenkin samantyyppisesti kunhan tarkastelu suhteutettaisiin noiden alueiden yleiseen väentiheyteen, elinkeinorakenteisiin jne.

Ei asutuksen keskittyminen Tampere-Helsinki -välille perustu 1980-1990 -luvuilla rakennettuun moottoritiehen, vaan jo 1800-luvulla rakennettuun päärataan. Rautatie on ollut jotain 150 vuotta kaavoituksen selkäranka, joten ilman muuta asutus on kertynyt jo kauan väylien varrelle.

Ja tietysti se, että niiden ratojen ja teiden päissä ovat Tampere ja Helsinki, jotka ovat kasvaneet ulospäin ja yli äyräidensä. Ei väylät mitään merkitse jos ne eivät vie minnekään.

Oami

Nauhakehityksen näkee myös eräiden kuntien sisällä. Katsoo vaikka Lempäälää: kunnan suurin leveys lännestä itään on lähemmäs 20 km, mutta ehkäpä 90% väestöstä asuu alle 2 km:n päässä Tampereentiestä/rautatiestä.

Kun tätä asetelmaa pyöräytetään 90 astetta, saadaan toinen samanlainen esimerkki, vanha Kangasala. (Kangasalaan on sittemmin liittynyt pari selvästi hajanaisempaa kuntaa idästä, tosin.)

Asian vakavampi ulottuvuus on siinä, että kunnissa suhtaudutaan toisinaan nihkeästi taajama-alueen ulkopuolelle rakentamiseen - jopa oman suvun maille. Vaikka perustuslaissakin on se hommalaistenkin paljon tuntema vapaa liikkuvuus ja vapaus valita asuinpaikkansa...
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Everyman

Quote from: Ulkopuolinen on 23.10.2012, 18:41:45
Tuo nyt on lähestulkoon kehäpäätelmä kun muistetaan ja tajutaan että liikenneväyliä ei synny sinne missä ne eivät vie minnekään.

Muna ja kana ja kumpi oli ensin, lieneekö tuolla väliä, joka tapauksessa ilman yhtä ei ole toista. Riippuvuus on täydellinen, samoin kuin kehyskuntien riippuvuus keskuskaupungeista. Mutta eihän asia olekaan joko/tai.

Jotenkin nuo puheesi marjatertuista kuulostavat muuten siltä kuin kuvaisit Espoota. Minusta Espoo on aika helvetin huono malli tulevaisuuden Suomelle. :) No, ehkä se joskus 60-luvulla oli tulevaisuuden ideaali. Mutta silloin ajateltiinkin Amerikan tyyliin että 10 vuoden päästä jokaisella on oma auto.

Arvoton

Syntyjä syviä. Mut eiks kaikkein ekana pääväylä ollu Turusta Viipuriin? Ulvila jostain ihmeen syystä perustettiin niihin aikoihin myös, mutta kai sen ajan Turuksi tai jotain...

Meni vuosisatoja, että sisämaasta pääsi mainitun pääväylän varrelle vain vettä pitkin. Tai jäätä. Tonpere on meinaan ihan tsaarin keksintöä. Joka ei ihan menny nappiin. Jostain syystä. :D

Ei ois pitäny järkätä siellä sitä Venäjän sos.dem. puolueen 5. edustajakokousta. No, Tamperelaiset ovat aina vähä olleetkin leuhkoja. Ko. kokouksen aikaanhan Tonpereeella meinaan ei tarttenu maksaa veroja, nääs.