News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Pitäisikö koulukiusaamisen torjumiseen käyttää enemmän rahaa?

Started by hoxpox, 25.06.2011, 23:41:59

Previous topic - Next topic

Pitäisikö koulukiusaamisen torjumiseen käyttää enemmän rahaa?

kyllä
78 (42.2%)
ei
66 (35.7%)
en tiedä
41 (22.2%)

Total Members Voted: 185

AuggieWren

^ Kiusaajien hakkaaminen on opettajien tehtävä. Ilman tätä nykyistä kaikenlaisen perseilyn suvaitsevaa kulttuuria ei koulukiusaamista uskaltaisi harrastaa kuin opettajat. Nykyään joutuu opettaja itsensäpuolustamisestakin käräjille, prrkl. Vai mitä mieltä pitäisi olla siitä uutisesta, että 9-vuotiaan riehumisenkin takia kouluun kutsuttiin poliisit, eikä opettaja uskaltanut tehdä mitään.

Väkivaltaiset kiusaajat pois koulusta ja heti, prrkl! Tässä perussuomalaisille kuntavaaliteema, ihan ilmaiseksi.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Malla

Quote from: Teslaisto on 15.05.2012, 00:35:19
Kiusattu käyköön salilla kuukauden tai pari. Kovennettakoon rystysiä puulankkua vasten. Harjoitelkoon iskuja, potkuja, lyöntejä. Sitten kiusattu menkööt kiusaajiensa luokse ja lyököön heidät ilmat pihalle. Kunnon väkivalta lopettaa kiusaamisen.

Kuukausi tai pari ei riitä alkuunkaan, jos kiusattu on heiveröinen/liikuntavammainen ja/tai kiusaajia on iso porukka.

AuggieWreniä komppaan: kiusaajat pois koulusta, heti. Ensin muutaman viikon jäähylle, tarpeelliset lastensuojelutoimet, sitten katsotaan, sujuuko homma -- jos ei suju, hei-hei ja hauskaa kotikoulua.

muh dik

Quote from: Nuivake on 15.05.2012, 20:16:41
Quote from: Teslaisto on 15.05.2012, 00:35:19
Kiusattu käyköön salilla kuukauden tai pari. Kovennettakoon rystysiä puulankkua vasten. Harjoitelkoon iskuja, potkuja, lyöntejä. Sitten kiusattu menkööt kiusaajiensa luokse ja lyököön heidät ilmat pihalle. Kunnon väkivalta lopettaa kiusaamisen.

Entä, lähteekö mielestäsi myös homous hakkaamalla?

Väkivalta toimii kyllä, mutta sitten holhousyhteiskunta puuttuu asiaan ja pistää väkivaltaan turvautuneen kiusatun vahvalle lääkitykselle.

mikkoellila

Quote from: AuggieWren on 15.05.2012, 20:24:17
Nykyään joutuu opettaja itsensäpuolustamisestakin käräjille, prrkl. Vai mitä mieltä pitäisi olla siitä uutisesta, että 9-vuotiaan riehumisenkin takia kouluun kutsuttiin poliisit, eikä opettaja uskaltanut tehdä mitään.

Kyseinen 9-vuotias poika oli joutunut opettajien kiusaamaksi sen vuoksi, että hän oli ottanut kouluruokalassa keiton ja kahden (2) kinkkuviipaleen sijasta viisi (5) kinkkuviipaletta.

Mielestäni tässä pitäisi haastaa oikeuteen opettajat ja rehtorit, jotka haluavat näännyttää kouluikäisiä poikia nälkään.

Ilmeisesti opettajat ja rehtorit ovat poika-/miesvihamielisiä feminatseja, jotka haluavat kaikkien poikien ryhtyvän pikkutyttöjen kaltaisiksi anorektikoiksi.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

AuggieWren

Quote from: mikkoellila on 15.05.2012, 22:01:26
Quote from: AuggieWren on 15.05.2012, 20:24:17
Nykyään joutuu opettaja itsensäpuolustamisestakin käräjille, prrkl. Vai mitä mieltä pitäisi olla siitä uutisesta, että 9-vuotiaan riehumisenkin takia kouluun kutsuttiin poliisit, eikä opettaja uskaltanut tehdä mitään.

Kyseinen 9-vuotias poika oli joutunut opettajien kiusaamaksi sen vuoksi, että hän oli ottanut kouluruokalassa keiton ja kahden (2) kinkkuviipaleen sijasta viisi (5) kinkkuviipaletta.

Mielestäni tässä pitäisi haastaa oikeuteen opettajat ja rehtorit, jotka haluavat näännyttää kouluikäisiä poikia nälkään.

Ilmeisesti opettajat ja rehtorit ovat poika-/miesvihamielisiä feminatseja, jotka haluavat kaikkien poikien ryhtyvän pikkutyttöjen kaltaisiksi anorektikoiksi.

Ehkä olet oikeassa itse aiheen kannalta, mutta missä vitun vaiheessa on tullut hyväksyttäväksi toimintatapa, jossa millä tahansa tavoin häiriköivien oppilaiden perseilyyn ei puututa opetushenkilökunnan taholta, vaan kutsutaan poliisi apuun. Poliisin kutsuminen apuun kertoo häiriintyneestä yhteiskunnasta.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

muh dik

Quote from: AuggieWren on 15.05.2012, 22:04:45
Quote from: mikkoellila on 15.05.2012, 22:01:26
Quote from: AuggieWren on 15.05.2012, 20:24:17
Nykyään joutuu opettaja itsensäpuolustamisestakin käräjille, prrkl. Vai mitä mieltä pitäisi olla siitä uutisesta, että 9-vuotiaan riehumisenkin takia kouluun kutsuttiin poliisit, eikä opettaja uskaltanut tehdä mitään.

Kyseinen 9-vuotias poika oli joutunut opettajien kiusaamaksi sen vuoksi, että hän oli ottanut kouluruokalassa keiton ja kahden (2) kinkkuviipaleen sijasta viisi (5) kinkkuviipaletta.

Mielestäni tässä pitäisi haastaa oikeuteen opettajat ja rehtorit, jotka haluavat näännyttää kouluikäisiä poikia nälkään.

Ilmeisesti opettajat ja rehtorit ovat poika-/miesvihamielisiä feminatseja, jotka haluavat kaikkien poikien ryhtyvän pikkutyttöjen kaltaisiksi anorektikoiksi.

Ehkä olet oikeassa itse aiheen kannalta, mutta missä vitun vaiheessa on tullut hyväksyttäväksi toimintatapa, jossa millä tahansa tavoin häiriköivien oppilaiden perseilyyn ei puututa opetushenkilökunnan taholta, vaan kutsutaan poliisi apuun. Poliisin kutsuminen apuun kertoo häiriintyneestä yhteiskunnasta.

Vielä ei kuitenkaan olla siinä vaiheessa että pitäisi kutsua armeija apuun

Ntti

Quote from: Malla on 15.05.2012, 20:51:26
AuggieWreniä komppaan: kiusaajat pois koulusta, heti. Ensin muutaman viikon jäähylle, tarpeelliset lastensuojelutoimet, sitten katsotaan, sujuuko homma -- jos ei suju, hei-hei ja hauskaa kotikoulua.

Koulusta poistaminen ilman varoitusta ei kuulosta hyvältä, ei myöskään koulusta kokonaan pois potkiminen. Ennen ainakin oli tarkkailuluokkia, joilla oli kaikista hankalimmat oppilaat, onko sellaisia vielä tänä päivänä?

Sunt Lacrimae

Quote from: Ntti on 16.05.2012, 10:49:34
Quote from: Malla on 15.05.2012, 20:51:26
AuggieWreniä komppaan: kiusaajat pois koulusta, heti. Ensin muutaman viikon jäähylle, tarpeelliset lastensuojelutoimet, sitten katsotaan, sujuuko homma -- jos ei suju, hei-hei ja hauskaa kotikoulua.

Koulusta poistaminen ilman varoitusta ei kuulosta hyvältä, ei myöskään koulusta kokonaan pois potkiminen. Ennen ainakin oli tarkkailuluokkia, joilla oli kaikista hankalimmat oppilaat, onko sellaisia vielä tänä päivänä?

Tarkkailuluokat taitaa nykyään olla ESY- eli sopeutumishäiriöisten tjsp. luokkia. Lisäksi on erinäisillä muilla hassuilla akronyymeillä varustettuja erityisluokkia jotka on suunnattu eri tavoin kehityshäiriöisten tarpeisiin.
Play stupid games, win stupid prizes.

Rastafari

Quote from: Alfresco on 25.06.2011, 23:50:41
Ideasi koulukiusaamisen vähetämisellä ovat ihan hyvät mutta ne ei edellytä juurikaan lisää rahoitusta. Mielummin pitäisi puuttua jyrkemmin tähän ongelmaan mutta opettajilta on viety lähes kaikki eväät hoitaa asia. On helpompi kääntää selkä ja välttä syytteitä vanhemmilta kun pistää itsensä opettajana likoon ja ehkä menettää työnsä.

Olin muuten itse monta vuotta koulukiusattu. Tunnen tilanteen erittäin hyvin.

Niinpä! Itseäni napattu näpeille karttaköpillä, nostettu ylös/kiikuteltu korvista, takavilloista ja sivuvilloista, joka varsin kivualista, mutta koskaan tullu mieleen itkeä näistä äitille , koska olisi joutunut selittelemään, että miksi opettaja tuollaisia julmuuksia pikku Rastikseen kohdisti, ja siitä olisi tullut lisä satikuti kotona.

Opettajat ei voi enään puuttua oikein mihinkään ongelmaan, varsinkaan fyysisesti, mutta pitää useissa tapauksissa olla tarkkana myös verbaalisessa puuttumisessa, kohteesta riippuen, ettei tule tämä rasismi ,ja tämä ei ole mikään homma klisee , vaan realiteetti tänään.

Raha ei liene ratkaisu sinäänsä, vaan opettajille pitäisi palauttaa hieman enemmän sitä auktoriteetin valtaa puuttua ongelmiin, ilman että on välittömästi käräjillä pikku jani-petterin tai ali-mohamedin kaltoinkohtelusta.

Tukioppilas toimintaa tiettävästi ollut...ainakin siitä asti, kun se on kekattu, eikä hajuakaan, miten toimii nykyisin.
Ennen siihen hommeliin pääsivät ne luokan ylikiltit open lemmikit, joille toki saattoi käydä kertomassa ikävistäkin asioista, jos ei itse tohtinut itse opelle kielitellä, niin ope usein sitäkautta puuttui ongelmiin.
Mutta mitä se nykyään auttaa, kun opettajilla ei ole eväitä edes itseään puolustaa? Tukioppilas malli uuteen organisointiin, ja värvättäisiin jopa ex-kiusaajia tai muutenvaan keskivertoa kovenpia tyyppejä, jotka kävisivät nostelemassa kiusaajia vyöstään naulakkoon, tai muuten nöyryyttämässä kiusaajia, ja se ei paljon edes maksaisi seminaarityyppisesti, että hieman kerrottaisiin rajoja, että mikä on tukinöyryytyksen ja itse kiusaajaa kiusaamisen raja, tai sitten hiljaisenpi organisaatio, että valvovatsilmät ummessa, kun tukipartio muiluttaa kiusaajia, ilman koulun asettamaa rangaistus velvoitetta, tai vaikka jälkkäriä tunti muodollisesti annettaisikiin, se olisikin oikeasti ns. jälkikuivat, jossa kimpassa analysoitaisiin tapahtuman osa-alueita, ja näin pyrittäisiin tehostamaan toimintaa. HALPAA KUN SAIPPUA :roll:
Rastafari ensimmäisessä polvessa
Rastafareille leimallisia piirteitä on myös haave mustien paluumuutosta Afrikkaan

mikkoellila

^Tuo ehdotuksesi, että jotkut häirikköjengit valtuutetaan höykyttämään kiusaajia, kuulostaa suunnilleen yhtä pöljältä kuin jonkun toisen imbesillin edellä esittämä "kiusatun pitää vain käydä salilla hankkimassa habaa ja sitten vetää kiusaajiaan turpaan"-ratkaisumalli.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Saippuakupla

Quote from: Rastafari on 17.05.2012, 00:44:21
Opettajat ei voi enään puuttua oikein mihinkään ongelmaan, varsinkaan fyysisesti, mutta pitää useissa tapauksissa olla tarkkana myös verbaalisessa puuttumisessa, kohteesta riippuen, ettei tule tämä rasismi ,ja tämä ei ole mikään homma klisee , vaan realiteetti tänään.

Ei pidä paikkaansa eli voivat tarpeen vaatiessa puuttua. Ketjun aikaisemmissa viesteissä olen avannut tuota asiaa.

Arvoton

Se about 50% "kiusaamisesta" pantaisiin raiteilleen sillä, että kiusaamisen tietyssä mielessä ansaitseva joutuisi kohtaamaan rakentavaa sosiaalistamista. Väännän rautalangasta. Siis n. puolet kiusaamisesta johtuu henkilön omasta asenteesta tai sosiaalisesta kypsymättömyydestä. Lisäksi mainittava osuus kiusatuista tekeytyy uhreiksi, vaikkei siihen olisi perusteita.

Loppuja kiusaamisia harjoittavat ihmiset, joilla ei ole itsetuntoa (narsistit) tai ovat muuten luonnevikaisia. Huomattakoon, että narsistit käyvät neuroottisten kimppuun kuin sika limppuun, koska heillä on vamma kun jälkimmäisillä on ehkä vain korostunut vastuuntunto, tms. Viallinen ja puutteellinen ihminen haluaa tuhota terveen. Aina.

Narsisteilla on myös korkea lisääntymistarve. Sielullisesti vajaasti kehittyneillä aina on. Koko maailmassa.

jmm

Quote from: Arvoton on 17.05.2012, 19:31:52
Se about 50% "kiusaamisesta" pantaisiin raiteilleen sillä, että kiusaamisen tietyssä mielessä ansaitseva joutuisi kohtaamaan rakentavaa sosiaalistamista. Väännän rautalangasta. Siis n. puolet kiusaamisesta johtuu henkilön omasta asenteesta tai sosiaalisesta kypsymättömyydestä. Lisäksi mainittava osuus kiusatuista tekeytyy uhreiksi, vaikkei siihen olisi perusteita.

Onko tämä se legendaarinen "paljas lihapala"/"opetelkaa uimaan"-argumentti?
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Emo

Äänestin "ei". Tämä ei ole rahakysymys vaan asennekysymys.

muh dik

Quote from: Teslaisto on 17.05.2012, 19:08:59
Quote from: Malla on 15.05.2012, 20:51:26
Kuukausi tai pari ei riitä alkuunkaan, jos kiusattu on heiveröinen/liikuntavammainen ja/tai kiusaajia on iso porukka.
Quote from: muh dik on 15.05.2012, 21:21:31
Väkivalta toimii kyllä, mutta sitten holhousyhteiskunta puuttuu asiaan ja pistää väkivaltaan turvautuneen kiusatun vahvalle lääkitykselle.
Pakkolääkitys ei edelleen ole Suomessa laillista, ellei ole pakkohoidossa...
Quote from: Ulkopuolinen on 16.05.2012, 13:40:26

Mutta arvaatko mikä on oiva tapa joutua pakkohoitoon?

femacco

Quote from: jmm on 17.05.2012, 19:40:07
Quote from: Arvoton on 17.05.2012, 19:31:52
Se about 50% "kiusaamisesta" pantaisiin raiteilleen sillä, että kiusaamisen tietyssä mielessä ansaitseva joutuisi kohtaamaan rakentavaa sosiaalistamista. Väännän rautalangasta. Siis n. puolet kiusaamisesta johtuu henkilön omasta asenteesta tai sosiaalisesta kypsymättömyydestä. Lisäksi mainittava osuus kiusatuista tekeytyy uhreiksi, vaikkei siihen olisi perusteita.

Onko tämä se legendaarinen "paljas lihapala"/"opetelkaa uimaan"-argumentti?

Olisihan se kätevää jos kiusaamisen voisi kitkeä kouluista pakkososiaalistamalla pienet lapset sopivaan muottiin. Se on kuitenkin tehtävänä mahdoton, sillä lapset eivät ole vain sosiaalisesti vaan myös aineellisesti eriarvoisia keskenään. Han-koulussa muistan pahimpia kiusaajia olleen heidän, joiden luokkatausta oli korkeampi kuin kiusaamisen uhreilla. Heillä oli enemmän varaa hienoihin vaatteisiin ja tavaroihin, joilla ostaa statusta. Statuksen kautta hankittiin paikka suosittujen joukossa. Rahakeskeisyys näkyi myös siinä, että näiden perheiden lapset kasvatettiin rahalla - kymppi käteen, mene leffaan-mentaliteetilla.

Sinänsä ymmärrän sen, mitä ajat takaa ajatuksella 'sosiaalistamisesta'. Peruskoulu on vaikea paikka herkälle, ujolle ja aralle lapselle. Sellaisen ei tarvitse olla fyysisesti muista poikkeava joutuakseen silmätikuksi. Aikuisten ja etenkin kouluhenkilökunnan pitäisikin mielestäni puuttua herkemmin kiusaamistapauksiin ja teroittaa näille herkille, kiltille lapsille, että taistele. Vihoviimeinen temppu on sanoa lapselle, joka kokee henkistä väkivaltaa koulussa, että "älä välitä, ole niinkuin et huomaisikaan". Se antaa pelkästään käsityksen, että lapsen kärsimyksellä ei ole väliä ja jos kiusaaminen jatkuu, se on lapsen vika, sillä aikuinen on antanut tälle toimintaohjeet, ei kiusaajille. Mielestäni lapselle pitäisi sen sijaan sanoa, että "maailma on paha paikka ja sinua lyödään ja kiusataan täällä, mikäli et puolustaudu". Kiusaajia pitäisi rangaista sopivin ja tuntuvin rangaistusmuodoin ja kiusattuja rohkaista ja neuvoa pitämään itsestään huolen. Kiusattuja voisi neuvoa vaikka välttämään koulumatkojen kulkemista yksin, yksinoloa koulualueella ja opettaa itsepuolustusta.

Kaikista tärkeintä olisi pyrkiä nostamaan kiusatun itsetuntoa. Kun se nujerretaan nuorella iällä, menee koko elämältä pohja. Olen nähnyt tapauksia, joissa peruskoulussa kiusattu on syrjäytynyt jo ennen oppivelvollisuuden päättymistä. Näissä on sitten breivikejä, saaria, gerdtejä, auvisia, sillanpäitä ja muita, jotka kokevat, että heillä ei ole enää muita vaikuttamismahdollisuuksia kuin kylmä väkivalta. Näillä on jäänyt itsetunto ja terve rakkaus itseen rakentamatta, jolloin häiriintynyt mieli kasaa itselleen ideologian, joka tarjoaa sekä selityksen kaikkeen koettuun kärsimykseen että poispääsyn siitä.

Ensimmäinen tekstikappale on ristiriidassa toisen kanssa, jonka selittää se, että kiusaamisen syyt ovat jo sosiaalisissa rakenteissa, jolloin käytöskoulutuksella ei voi täysin kitkeä kiusaamisongelmia. Näkisin kiusaamisen suurimpina syinä sosiaaliset, materialistiset ja sosiaaliseen hierarkiaan liittyvät ongelmat.

Viimeinen tarkoittaa tiettyä kiusaamiseen liittyvää kaavaa, jonka olen havainnut. Toimiakseen jokin sosiaalinen ryhmä, esimerkiksi koululuokka, tarvitsee ydinryhmän, kannattajaryhmän sekä syntipukin tai -pukit. Ydinryhmä johtaa ryhmää, kannattajaryhmä tukee tätä ja syntipukki kantaa niskassaan ryhmäpaineen aiheuttamat turhaumat. Ydinryhmässä ovat pahimmat sortajat, joiden teoilta kannattajaryhmä sulkee silmänsä, jotta nämä eivät itse joutuisi syntipukeiksi. Syntipukkeja voi olla korkeintaan kolme ja heille itselleen on sitä parempi, mitä enempi heitä on. Kahdelle muulle syntipukille on helpompaa jos kolmatta kiusataan enemmän. He saavat myös turvaa toisistaan ja kestävät kiusaamisen vähemmin vammoin. Täsmennän tässä, että kyse on tekemistäni huomioista, ei tutkitusta tiedosta. En ole perehtynyt siihen, mitä tiede sanoo aiheesta vaan käsitykseni nojaa omiin kokemuksiini.



Teslaisto

Vaikka muutamassa kuukaudessakaan ei tule ihan ammattilaistason vapaaottelijaksi, niin kyllä oppii vähän tekniikoita ja muita, joilla välttää pahimmat virheet. Yllätyselementti yleensä riittää. Kunnon potku munille, tai tinttaisu nenään, they never see it coming.

Tai klassisesti juomalasi naamaan: http://www.youtube.com/watch?v=YIZsazaQick Toi lopettaa vittuilun.

Teräaseet on vaan hyvä peloite. Harvemmin kiusaajat ovat mitään sosiopaatti janipettereitä, jotka kuolemaan asti puukolla vetelee. Jos joku on valmis oman henkensä ja toisen uhalla puolustamaan itseään, niin ne janipetterit etsii parempia kohteita kiusattavaksi...

Quote from: mikkoellila on 18.05.2012, 17:41:28

Hullu. Vitun hullu. Mene terapiaan, kusipää.

Ei ole tarvetta. Ei ole masennusta; itsetunto-ongelmia; väkivaltaisia taipumuksia; päihdeongelmia tai mielenterveydellisiä ongelmia. Oman itsensä puolustaminen ei tee hulluksi yhteiskunnassa, jossa koskemattomuus ei kohta ole itsestäänselvää.

Avantgarde

Koulukiusaamisen torjuminen kiinni enemmän asennoitumis- kuin rahoituspuolesta, taisi Emo näin sanoakin. Jos/kun koulussa on koulukiusaamista, siihen tarvitsee puuttua - koululaitoksilla voisi olla esim. opetusministeriöstä tullutta ohjetta harjoittaa mieluummin nollatoleranssiin päin menevää asennoitumista kiusaamisen suhteen kuin silmien sulkemisia asioilta, joihin voivat puuttua.

Ja mitä joissain ylemmissä postauksissa oli fyysisen kiusaamisen handlaamisesta, niin muistuttaisin, että kiusaamista on sekä fyysistä että henkistä, usein mielestäni henkinen kiusaaminen vielä kattavampaa, syvemmälle menevämpää, muista eristävämpää kuin fyysinen. En halua vähätellä fyysistä kiusaamista, pahoittelen jos loukkaan, mutta näin vaan tuo asia, miten itse sen käsitän. Joskus yläasteella tulin kokeneeksi sekä fyysistä että henkistä kiusaamista ja sikäli omasta puolestani sanon, että fyysinen oli helpompaa (tosin ehkei olisi ollut jos siihen olisi liittynyt jtk seksuaalista, koska siinä mennään alhaiseen käytökseen joka alhaisempaa kuin repun riipimiset ja nujakoinnit sen takia rappukäytvässä) kuin henkinen.

Kiusaamiseen vaikuttaminen kohteen taholta. (Ja tässä yhteydessä korostan, että kiusaaminen ei ole lähtökohtaisesti kiusatun vastuulla vaan kiusaajien ja että kiusaamiseen tulee puuttua siten, että kiusaajat pannaan kuriin ja ongelma käsittelyyn.)
No, Teslaisto on näemmä painottanut fyysisen kiusaamisen osalta eräänlaista Bruce Leen (hänellä oli muuten rystysen kovettamistreeniä, dokumentissa kerrotiin  :D) taistelu/ itsesuojelumallia. Fyysisen osalta voi ollakin tarpeen, jotta tilanteissa pystyy paremmin pärjäämään ja jopa nokittamaan tai aiheuttamaan vastapuolessa reaktion, että tuolle ei enää viitsitä alkaa. Mikään ei kuitenkaan sano etteikö voisi myös yllyttää vastinporukkaa oikein ryhmällä telomaan sitten yksinäisen sankarin - useinhan kiusaajilla ei ole sellaista moraalista selkärankaa että yksi yhtä vastaan ja reilusti tms, pelkkä asia = kiusaus kertoo jo tarpeeksi tekijästä/jöistä.

Henkisen kiusaamisen osalta asia on hankalampi, mutta ainakaan siinä ei päde se että kääntää toisenkin posken kerta toisen jälkeen. Itse ainakin aikoinani yläasteella (ja häirikkökoulussa, siis ei ollut häiriköille vaan maine oli niin huono koululla, että siitä puhuttiin häirikkökouluna) tulin huomanneeksi kuinka pyhäkouluäidin kasvatuksella ei pärjätty henkistä väkivaltaa vasten. "Ei pidä sanoa rumasti toiselle." "Kohtele siten muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan." Niin en koskaan sanonut mitään pahaa takaisin. Jätin omaan arvoon, koetin ottaa huumorilla, sitten olin vaan hiljaa. Jäihän siitä sillä lailla hyvä mieli jälkeen päin, että kun ei ollut mitään pahaa tehnyt ja sanonut, niin onhan sekin saavutusta hehe!
Mutta niin, parempi olisi ollut että olisi sanonut kunnolla takaisin, antanut tulla vaan. Kristityissä arvoissa on ihan ok ajatusta, mutta niitä pitää muokattaman jotta reaalimaailmassa sujuu ok. "Kohtele muita siten kuin ansaitsevat." Tuo aiempi kristillisempi "kohtele siten muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan" ei toimi siksi, että vastinpuoli/muut joihin ajatusta peilataan, käyttäytyvät siten mitä itse ei hyväksyisi eli ei voi ajatella "no, jos olisin alhainen kiusaaja, niin haluaisin että minua kohdeltaisiin hyvin" koska ei kuulu siihen ryhmään ja saattaisi käsittää, että siinä vaiheessa oikeampi sananparsi olisi "sitä saa mitä tilaa" ja se on reilumpaa. Tms.

Kaikesta oppii. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että kannattaisin "se mikä ei tapa, vahvistaa" - ajatusta, koska ei kaikkien kohdalla käy niin vaan on myös niitä, joilla elämä saattaa mennä pilalle kiusaamisen takia. Tapauskohtaista. Traagisimmillaan kiusaamisen kohde voi päätyä itsemurhaan. Hän on kenties itsekin alkanut uskoa, ettei hänestä ole enää mihinkään. Toinen suhtautuminen olisi ajatella, että "minuahan ei tuhota, härrlejsson! Haluatte, mutta sitä iloa en anna, se on saletti ja sipuli."  Valitettavasti ensimmäisen suhtautumistavan omaksunut yläasteikäinen tyttö http://www.iltalehti.fi/perhe/2012052515577986_pr.shtml josta on tehty Enkeli-Elisan nettisivut (ns. kasvot koulukiusaamiselle) päätyi ottamaan hengen itseltään. Surullista ja turhaa.
"One time during his childhood, he was lost in the woods for nine full days and lived off of wild berries and used poison oak as toilet paper. When he managed to find his way home, no one noticed his absence. He walked in through the back door, then... he made himself a sandwich."

seuraa_tilannetta

Quote from: Emo on 17.05.2012, 19:48:58
Äänestin "ei". Tämä ei ole rahakysymys vaan asennekysymys.
Ihmettelin ihan samaa...

hoxpox

Quote from: seuraa_tilannetta on 31.05.2012, 20:40:01
Quote from: Emo on 17.05.2012, 19:48:58
Äänestin "ei". Tämä ei ole rahakysymys vaan asennekysymys.
Ihmettelin ihan samaa...

Mikäli kiusatuille kustannetaan koulukuljetus / -matkat uuteen kouluun, syntyy tästä kustannuksia.

seuraa_tilannetta

Quote from: hoxpox on 31.05.2012, 21:15:29
Quote from: seuraa_tilannetta on 31.05.2012, 20:40:01
Quote from: Emo on 17.05.2012, 19:48:58
Äänestin "ei". Tämä ei ole rahakysymys vaan asennekysymys.
Ihmettelin ihan samaa...

Mikäli kiusatuille kustannetaan koulukuljetus / -matkat uuteen kouluun, syntyy tästä kustannuksia.
Täh? Mikäli sun viesti on järjetön, saat vastaukseksi: TÄH?

Nikopol

http://nikopol2008.blogspot.com/2012/05/ikuisuuskysymyksia-kiusaaminen.html

Poikkeuksellisesti spammaan koko kirjoitukseni tänne.

QuoteLoppuuko kiusaaminen koskaan?

Vastaus: ei.

Kiusaaminen on ihmiselle ominaista sosiaalista toimintaa, aivan kuin kaikki muutkin väkivallan muodot. Kiusaaminen voidaan väliaikaisesti ja paikallisesti painaa näkymättömiin, mutta se jatkuu silti, jossain muualla ja toisissa muodoissa. Kun aktiivinen ja jatkuva estotoiminta hellittää, kiusaaminen jatkuu samoissa vanhoissa epäsofistikoiduissa muodoissa. Vain jatkuva ja totaalinen valvonta estää kiusaamisen näkyvät muodot, eikä näkymättömiä muotoja estä mikään.

Kouluille lanseerataan tasaisin väliajoin uusia instrumentteja, projekteja ja ohjelmia kiusaamisen vähentämiseksi. Tarkoitus on hyvä. Turhempaankin kulutetaan rahaa ja aikaa. Jos yksikin lapsi saa olla rauhassa jonkun projektin ansiosta, tulosta voidaan pitää hyväksyttävänä. Mutta miten virka-aikana hoidettava byrokraattinen, julkisrahoitteinen projekti voisi kilpailla sosiaalisen median kanssa? Uusia ja luovia alistamisen tapoja syntyy jatkuvasti. Systeemi ei pysy perässä. Eikä projekti tule apuun kun se kylän kyrpä päättää kuitenkin antaa lumipesun. Lapset vaikenevat ja kärsivät hiljaa, joskus räjähdellen, jopa vuosien päästä.

Netti on väärällään hyviä vinkkejä kiusatuille ja heidän vanhemmilleen. Suorasta kostoväkivallasta toisen posken kääntämiseen. Mitään yleisohjetta ei voi antaa koska jokainen lapsi ja vanhempi on erilainen, jokainen kiusaamistapaus erilainen ja ohjeiden toimivuus sattumanvaraista.

Jos kiusaaminen ei tule ilmi, mitään ei tapahdu. Lasten ja nuorten tavallisia typeryyksiä ja öykkäämistä on ulospäin vaikea tunnistaa kiusaamiseksi. Mutta jos lapsi itse kokee toiminnan kiusaamiseksi, se on sitä.

Vastuu jatkotoimista on aikuisilla. Lapset ja nuoret ovat vajaavaltaisia. Heille ei pidä antaa vastuuta tapahtuneen selvittämisestä tai jollakin ihmeellisellä tavalla huomioida heidän "puolensa" asiasta. Lapsen ja nuoren asia on totella. Mitään tekosyitä ei tule huomioida eikä kuunnella. Koskaan ei pidä antaa kiusaajalle vaikutelmaa että kiusaamisen lopettaminen olisi hänen omasta halustaan ja hyvästä tahdostaan kiinni. Lapsille pitää selittää suoraan ja kaartelematta mitä he tekevät väärin ja mikä heidän pitää lopettaa, heti ja poikkeuksetta. On melko turhaa tuhlata aikaa sen selittämiseen miksi jokin asia on väärin. Kiusaaja tietää kyllä milloin tekee väärin ja että se tuntuu toisesta pahalta. Eihän hän sitä muuten tekisi.

Seuraavaksi pitää asettaa sanktiot.

Virallisten toimijoiden eli koulun ja jopa poliisin (jos puhutaan alle 15-vuotiaista) sanktiot ovat tyhjänpäiväisiä. Jos koulun sanktiot oikeasti tehoaisivat, kiusaamista ei esiintyisi. Ne jotka tottelevat sääntöjä, eivät kiusaa muutenkaan. Kiusaaja on jo asettanut itsensä sääntöjen yläpuolelle.

Kiusaajan pitää ymmärtää että se joka asettaa itsensä sääntöjen ulkopuolelle, ei itse voi olettaa sääntöjen suojelevan häntä.

Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että kiusaaja pitää laittaa kärsimään. Hakkaajan pitää saada selkäänsä. Nöyryyttäjää pitää nöyryyttää. Kipu- ja häpeärangaistukset ovat ainoa taatusti toimiva keino lopettaa pienten elämien tuhoaminen aikuisten hiljaisella hyväksynnällä. Väkivallalla ja nöyryyttämisellä voidaan tietysti uhata, mutta ilman reaalista uhkaa se jää tyhjäksi puheeksi.

Asian toteutustekniset, lainopilliset ja moraaliset implikaatiot eivät allekirjoittanutta kiinnosta. Tämä nyt vain oli totuus.

Muussa tapauksessa katso alkuperäinen, lyhyt vastaus kysymykseen tekstin alusta.


Keskitie? No se on se että mennään suoraan kiusaajan vanhempien, koulun ja kunnan kimppuun lakimies edellä. Hankitaan todisteet, nauhoitteet, ruutukaappaukset, tehdään rikosilmoitus rangaistus- ja korvausvaatimuksineen. Ei neuvotteluja, ei keskusteluja, ei ymmärrystä, ei sovittelua. Kiusattu lapsi ei niitä kaipaa. Hän haluaa olla rauhassa. Hänellä on oikeus saada olla rauhassa. Missään tapauksessa lapsen ei tarvitse joutua "kohtaamaan" kiusaajaansa tasavertaisena, tai "sopimaan" hänen kanssaan. Tämä tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää.

Kiusaajan perheen pitää ymmärtää mitä he saavat elämäänsä elleivät poista omaa koltiaistaan kiusatun lapsen elämästä. Kun kiusatun perheellä on lakimies, kiusaajan perheen, koulun ja kunnan huomio ja mielenkiinto on taattu.

Kun savu on hälventynyt, joku muu jossain muualla kiusaa jotakuta muuta. Ja niin edespäin.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Saippuakupla

Videota näkemättä on paha arvioida tapahtumaa, mutta vähän tämä haiskahtaa kukkahattuisen rehtorin ylireagoinnille!  :flowerhat:

Lisäys: Ketjussa on ruodittu koulukiusaamisen lisäksi myös opettajan oikeuksia voimankäyttöön, joten siksi laitoin tapauksen tähän ketjuun.

QuoteOpettajan potku-uhka kuohuttaa Alppilan yläasteella

Erityisopettaja poisti ruokalasta häiriköivän oppilaan työntämällä tätä selästä. Rehtori haluaa purkaa opettajan työsuhteen ja teki tutkintapyynnön poliisille.

Erityisopettajan tapa ojentaa häiriköivää oppilasta ja tästä seurannut potku-uhka kuohuttavat Alppilan yläasteen koulussa Helsingissä. Välikohtaus tapahtui maanantaina koulun ruokalassa.

Ruokailua valvomassa ollut erityisluokanopettaja Antti Korhonen poisti huutavan ja vastustelevan oppilaan tilasta työntämällä oppilaan ovesta ulos. Koulun rehtori Sari Aarniokoski tulkitsi voimakeinot liian rajuiksi.

"Niiden tietojen perusteella mitä meillä on, työsuhteen purkamiselle on perusteet. Tutkimme vielä asiaa."

Aarniokoski teki tapauksesta tutkintapyynnön poliisille.

Korhonen kertoo tilanteen lähteneen siitä, kun hän kehotti yhtä oppilasta ottamaan lakin pois päästä. Hetkeä myöhemmin toinen oppilas tuli solvaamaan Korhosta kovaan ääneen.

"Yritin rauhoitella poikaa. Kun hän ei totellut, otin hihasta kiinni ja talutin ovelle. Poika otti täysin voimin vastaan ja huusi kuin syötävä. Ovella yritin vielä, jos järkipuhe toimisi. Hän tarttui kiinni ovenkarmiin ja seinään. Kun poika irrotti otteensa, työnsin hänet ulos ruokalasta."

Sivullinen oppilas kuvasi tapahtumien loppuosan kamerakännykällä. Helsingin kaupungin perusopetuksen linjanjohtajan Outi Salon mukaan video todistaa tapahtumien vakavuuden. Opettaja meni liian pitkälle, kun hän työnsi oppilaan pois ruokalasta.

"Perusopetuslaki on aika tiukka oppilaan koskemattomuuden suhteen. Se ei anna oikeutta ihan sellaisiin tönimisiin, mitä kuvatussa dokumentissa näkyy."

Rehtori on kuullut Korhosen version tapahtumista. Häntä kuullaan vielä uudestaan ensi torstaina. Työsuhteen purkamisesta päätetään sen jälkeen.

Korhosen työsuhde alkoi lokakuussa ja olisi jatkunut heinäkuun puoliväliin. Hän kertoo työskennelleensä opettajana noin seitsemän vuotta. Korhosella on opettajan pätevyys, muttei erityisluokanopettajan pätevyyttä.

Korhonen uskoo, että todellinen syy potkuille ovat aiemmat erimielisyydet rehtorin kanssa.

"Jos saan nyt kengän kuvan takamukseen, vien asian oikeuteen. Tämä tuntuu niin törkeältä."

Aarniokoski ihmettelee väitettä erimielisyyksistä. Hän sanoo, ettei ole edes tiennyt sellaisia olevan.

http://www.hs.fi/kaupunki/Opettajan+potku-uhka+kuohuttaa+Alppilan+yl%C3%A4asteella/a1364449753730#kommentit

Marko Parkkola

Onneksi ei oppilas ottanut ylimääräistä kalapuikkoa! Silloin olisi paikalle tilattu hathat-miehet.

Suomitalon renki

Quote from: Saippuakupla on 29.03.2013, 11:58:16
Videota näkemättä on paha arvioida tapahtumaa, mutta vähän tämä haiskahtaa kukkahattuisen rehtorin ylireagoinnille!  :flowerhat:


Mielenkiintoinen koulu? Ehkäpä todellakin taipumusta ruotsalaismalliseen kukkahattuiluun?http://keskustelu.suomi24.fi/node/9778153

Markkanen

On kovin ikävää, että Suomessa on vallalla käsitys, että rahalla voi korjata ihan kaiken. Raha ratkaisee kaikki ongelmat. He hee.

Pitää aina ajatella syy-seuraus tavalla. Mikä on ongelman syy sekä sen seuraus on syytä sisäistää. Ensin tulisi päättää se, ketä on päävastuussa lapsen kasvatuksesta. Oikein! Se on vanhemmat. Vanhemmilla ei voi olla kuin tekosyitä jos he sanovat, että ei ole aikaa omille lapsille kunnolla. Jos tilanne on tämä niin ei pidä tehdä lapsia.

Kaikki lähtee kotikasvatuksesta. Vanhempien tulee valvoa lapsiaan ja heidän kavereitaan. Vanhempien tulee ihan oikeasti kasvattaa lastaan. Pojat on poikia ja tytöt on tyttöjä. Kaikenlaisen ristiriitaisen minäkuvan vääristelyt luo epävarmuutta lapsessa. Meillä on vain yksi todellisuus ja minäkuva muodostuu siitä. Yksi tärkeimmista asioista on opettaa lapselle ymmärtämään se, että elämä ei ole kenelläkään aina helppoa. Pitää kestää vaikeita asioita ja löytää ratkaisuja. Hakeutumalla harrastusten pariin auttaa. Ikäviä asioita ei saa vääristellä tai salata niitä jne. Elämä on yhtä taistelua välillä. Sanotaan, että fiksut pärjää aina. Ihan kirjaimellisesti tuota fraasia ei voi ottaa, mutta jos lasten oikeanlainen ja myös auktoriteettien kunnioitus ei kasvatuksessa onnistu niin riski on suuri lapsella joutua vakaviin selkkauksiin. Minusta on lapsen parempi kohdata vaikeuksia elämässään jos hän on saanut siihen "valmennusta" ja ymmärtää, ettei se elämä ole ruusuilla tanssimista kenelläkään. Ihminen on loppupeleissä vain yksi eläinlaji maapallolla eikä muuta. Kun katsot vaikka TV:tä puoli tuntia ihan mitä kanavaa vaan niin ymmärrät asian.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Tabula Rasa

Itse lähtisin luokkakokojen pienentämiseen kohdentamaan rahaa. Jäisi opettajalla per oppilas enemmän aikaa ja huomiota. Huomaa mikä ero on oppilaissa kun koulussa on 9 oppilasta tai 1000 oppilasta. 15 oppilaan mediaani peruskoulussa voisi olla tavoiteltava myös peruskoulujen koko voisi olla hyvä rajata sellaisiksi että pieni ihminen pystyy käsittelemään sellaisen esim max 200 oppilasta toki peruskoulun jälkeen kun kognitiiviset taidot ovat kehittyneet kylliksi pystytään toimimaan isommissa ryhmissä. Syntyisi tiiviimpiä yhteisöjä, tosin klikkiytyminen olisi myös mahdollista mutta olisi enemmän vaihtehtojakin lähikouluissa.

Lisäksi opettajan oikeudet kirjata lakitasolla riittäviksi, ja lisätään opettajakoulutukseen pakolliseksi väkivaltatilanteen kohtaamista(esim AVEKKI-koulutus). Annetaan oikeudet ja mahdollisuudet niin kyllä enin perseily saadaan kuriin. Koskaan ei tietenkään kaikkea, mutta ensimmäinen askel on huomata ongelma ja alkaa käsitellä sitä. Tällä hetkellä liian monessa koulussa opettajilla on asenne ''ei meidän koulussa kiusata, meidän koulu on hyvä koulu koska me olemme niin taitavia, hyviä ja vastaavaa typeryyttä'' ja tämän takaa ei osata mitään katsoa ongelmaksi.

Toki vielä tulee sukupuoli. Nykyinen koulu suosii hiljaisia, rauhallisia ja ahkeria, eli useimmiten tyttöjä. Tunnit tulisi voida järjestää paljon vapaammin. Sen mukaan millaisia oppilaat ovat ja mikä olisi heille optimaalinen tapa oppia. Nykyinen samaan muottiin paska ei vain toimi. Esimerkiksi joka-aamuinen liikunta antaisi keskittymishäiriöisille ja ''villeimmille'' oppilaille mahdollisuuden opiskella siinä missä muidenkin kun olisi riehuttu suurimmat paineet pihalle. Myös lukujärjestystä pitäisi voida muuttaa lennossa. Kokonaisoppimäärä sama, mutta esimerkiksi lisättyä liikuntaa jos iltapäivällä alkaa meno muuttua villiksi, lyhyempiä/pidempiä oppitunteja jne riippuen luokan vireys/keskittymis jne tasoista. Sellaisena päivänä kun luokka todella keskittyy niin tulisi voida käsitellä enemmän asioita. Koulun tekeminen mielekkääksi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

femacco

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 29.03.2013, 13:10:24
Itse lähtisin luokkakokojen pienentämiseen kohdentamaan rahaa. Jäisi opettajalla per oppilas enemmän aikaa ja huomiota. Huomaa mikä ero on oppilaissa kun koulussa on 9 oppilasta tai 1000 oppilasta. 15 oppilaan mediaani peruskoulussa voisi olla tavoiteltava myös peruskoulujen koko voisi olla hyvä rajata sellaisiksi että pieni ihminen pystyy käsittelemään sellaisen esim max 200 oppilasta toki peruskoulun jälkeen kun kognitiiviset taidot ovat kehittyneet kylliksi pystytään toimimaan isommissa ryhmissä. Syntyisi tiiviimpiä yhteisöjä, tosin klikkiytyminen olisi myös mahdollista mutta olisi enemmän vaihtehtojakin lähikouluissa.

Voin allekirjoittaa lähes koko tekstisi. Luokkakoon pitäisin suurempana 25 oppilaassa kustannussyistä. 20-25 on mielestäni ihanteellinen riippuen oppilasaineksesta. Ihannetilanteessa luokassa opettajan apuna toimisi vielä kouluavustaja, joka voi nähdä opettajaa helpommin kiusaamistilanteet sekä voi olla avuksi niille, joille perinteinen oppimistyyli ei ole riittävä tai joilla on muuten haasteita koulunkäynnissä.

Pieni yhteisökään ei ole välttämättä hyvä asia, sillä siinä mahdollisuudet joutua silmätikuksi kasvavat. 30 oppilaan ryhmä on sen sijaan aivan liian suuri ja rauhattomuutta lisäävä tekijä. Muistan millainen 35 oppilaan ryhmä oli ala-asteella - aivan kauhea. Opettajan ammattitaidon vuoksi ryhmä pysyi silti jotenkin kasassa, sillä siinä tilanteessa sen oli pakko.

Kannatan myös ajatusta opetustapojen räätälöintiä oppilastarkoituksiin. Kinesteettinen oppimistyyli puutöineen ja liikuntoineen sopii rasavilleille tekijätyypeille, joiden maailma on akateemiselle opettajalle outo. Vaikka olin itsekin ujo ja hiljainen tyttö, joka oli halutessaan hyvä koulussa kyllästyin välillä mielenkiinnottomaan oppimistyyliin. On nimittäin tutkittu, että lukeminen ja kirjoittaminen ovat huonoimpia tapoja saada asioita muistiin. Tunneilla pitäisi olla ehdottomasti enemmän keskustelua, pelejä, leikkejä ja ongelmanratkaisua. Ne haastavat oppilaan ajattelemaan itse.

Kuulin kerran jutun kielitieteen opiskelijoista. Nuoret opiskelijaneidot olivat kaikki stereotyyppisiä kympin tyttöjä. Lehtori, joka on kirjoittanut neljä vuosikymmentä runoja antoi tytöille tehtäväksi kirjoittaa tekstin tilanteesta, jossa ovat tarkkailijan roolissa seuraten kolmannen osapuolen toimintaa. Esimerkiksi käy vaikka junaa asemalla odottava ihminen, josta on tarkoitus kirjoittaa teksti päätellen asioita tämän ulkomuodon ja toiminnan perusteella. Esimerkki: nuorella naisella on lapsi rattaissa. Nainen antaa lapselle pillimehun ja pukee tälle myssyn. Juna tulee ja nainen odottaa ovien edessä kunnes sisällä olleet matkustajat ovat päässeet ulos. Vanha mies auttaa naista nostamaan rattaat junaan.

Kaikki tytöt kirjoittivat tarinan, jossa kuvailivat sekä henkilön ulkomuotoa että tämän tunteita ja ajatuksia. Yksikään tytöistä ei pystynyt käsittämään edes tehtävänantoa. Tytöt eivät ymmärtäneet tehtävänantoa edes sen jälkeen kun lehtori oli selvästi artikuloiden selittänyt, että kirjoittakaa - tilanne - kolmannesta - persoonasta - käsin - kuvaten - henkilön - toimintaa. Ei, nämä kuvailivat edelleen henkilön tunteita ja ajatuksia, vaikka se ei kuulunut edes koko tehtävänantoon. Koko juttu kuulosti pelottavalta, sillä tulin ajatelleeksi, että nämä naiset opiskelevat 26 vuotta elämästään tullakseen isoina hyödyllisiksi idiooteiksi.

elukka

minä ja lapseni on koulukiusaamisen uhri ja koko perhe saanut perkeleellisen kolauksen.

Rakasta lähimmäistäsi niinku ihteäsi ja koulukiusaajille pitää antaa siksi sen verran kovaa turpaa, että tuntuu. Rakkautta se vaan on. Suvakit  :flowerhat: :flowerhat: pitää laittaa teloituskomppanian eteen, mikäli he aivolukkoineen ovat päättävillä palleilla.

Kyl se sit siitä.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg