News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"

Started by Suomi2050, 07.05.2012, 20:24:55

Previous topic - Next topic

Suomi2050

Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula kritisoi voimakkaasti nykymuotoista peruskoulua.

Kontulan mukaan peruskoulu on jäänyt auttamattomasti jälkeen muun yhteiskunnan kehityksestä. Peruskoulua ei ole juuri uudistettu sen jälkeen, kun järjestelmään 70-luvulla siirryttiin.

- Kunhan Pisa-tutkimuksissa pärjätään ja lapset lusivat oppivelvollisuutensa, mitään ei tarvitse muuttaa, Kontula täräyttää blogissaan.

Kansanedustaja vaatii, että peruskoulu päivitetään nykyaikaan.

- Jos tehtaista on pillit viety museoon jo aikoja sitten, miksi kouluissa lapsia opetetaan edelleen marssimaan tauolle ja töihin äänimerkin tahtiin. Jos joku osoittaa merkkejä yksilöllisestä ajattelusta tai tarpeista, syntyy tähän koneeseen häiriötila.

Teollisesta maailmankuvasta periytyvä selkeä ainejako toimii sekin huonosti - tenaville opetetaan kyllä englannin perusteet, mutta ei esimerkiksi englanninkielistä tiedonhakua, hän kirjoittaa.

- Nuorten kokemusmaailman ja koulun keinotodellisuuden välille on revennyt valtava kuilu.

Kontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

- Olisi korkea aika ryhtyä politiikassakin tarkastelemaan peruskoulua jälleen kasvun ja oppimisen näkökulmasta, ei nuorison varastointiongelmana.


IL: http://www.iltalehti.fi/perhe/2012050715542863_pr.shtml

Arto Tuhkamuna

Eikös aikanaan ollut kansalaistaitoa peruskoulussa ja jotahi yhteiskuntaoppia vielä lukiossakin?

Ei niiissä kyllä muistaakseni ainakaan toimeentulotuen hakemisesta puhuttu, kun se aika harvalle tais olla tulevaisuutta.

törö

Hyvä että joku uskaltaa sohaista tuota kusiaispesää. Annan Kontulalle kymmenen pistettä suorasanaisuudesta.

Marjapussi

Kannatan kansa- ja oppikoulun paluttamista. Karsituisipa edes osa oppihaluttomista neljän vuoden jälkeen.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Jouko

Quote from: Marjapussi on 07.05.2012, 20:31:01
Kannatan kansa- ja oppikoulun paluttamista. Karsituisipa edes osa oppihaluttomista neljän vuoden jälkeen.

Loput saisivat opiskelurauhan. 8)
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

coscarnorth

Quote- Jos tehtaista on pillit viety museoon jo aikoja sitten, miksi kouluissa lapsia opetetaan edelleen marssimaan tauolle ja töihin äänimerkin tahtiin. Jos joku osoittaa merkkejä yksilöllisestä ajattelusta tai tarpeista, syntyy tähän koneeseen häiriötila.

En ymmärrä miten tässä ehdotuksessa voi jonkun mielestä olla jotain hyvää? Nykyjunnujen ongelma nimenomaan tuntuu olevan lähinnä se, että heitä paapotaan kaikista ihan normaaleistakin asioista, jotka ennen kariutuivat kakaroista tyypilliseen tapaan vuosien vahvistaessa. Kaikenmaailman satojen nuorisoterapioiden ja ylimääräisten taide/itsensätoteuttamis-humpuukkiaineiden tuominen peruskouluun nuoria juuri sekoittaa. Kontulan lässytys on täysin samaa kukkahattutuubaa, mikä hyysää kaikkia mahdollisia paskakasoja, ainoana vaatimuksenaan, että hyysättävä kaveri tosiaan on ehta paskakasa; taparikolliset, loisivat mamut, nuorisohuligaanit jne. Paapominen on näihin ongelmiin niin nuorison -kuin kaikkien muidenkin kohdalla pahin mahdollinen lääke. 
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

Jaska Pankkaaja

QuoteKontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

Helppo uskoa että juuri nämä taidot ovat vassareille sitä kovinta ydinosaamista :D

Joo ei tietenkään kannata opetella esim. elättämään itseään työllä ja muutenkin hanskaamaan ihan itse ne omat asiat ilman sosiaaliämmäin tms. taluttelua.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Marko Parkkola

Peruskouluissa on sellainen ikävä historiallinen jäänne kuin ruotsinkieli. Peruskoulu onkin jäänyt pois kelkasta tämän suhteen. Ei juuri kukaan käytä ruotsia.

Sivusta seuraaja

Pitäisikö yksilöiden saada marssia sieltä tunneilta pois tauolle ihan just silloin kun huvittaa? Ei jeesus. Noh, saahan linnutkin lennellä vapaasti.

Haima

Quote from: Sivusta seuraaja on 07.05.2012, 21:26:05
Pitäisikö yksilöiden saada marssia sieltä tunneilta pois tauolle ihan just silloin kun huvittaa? Ei jeesus. Noh, saahan linnutkin lennellä vapaasti.

No ei. Mutta esimerkiksi se, että kouluissa asiat jakautuu kivasti eri oppiaineisiin, eroaa kyllä oikeasta elämästä aika paljon: ei maailma jakaudu mihinkään kivoihin lokeroihin tyyliin matematiikka, kielet jne. Integrointia on tietenkin pyritty lisäämään mutta aika vähän siinä on käytännössä onnistuttu. Toiseksi tasoryhmät takaisin; tätä kannattavat myös useat oppilaat, mutta asiaa vastustaa henkeen ja vereen OPH. Kaikki muukin saatanasta oleva on lähtöisin OPH:n "asiantuntijoiden" pohdinnoista ja muusta höpöhöpöstä; semminkin kun nämä asiantuntijat eivät ole opettaneet tuntiakaan koulussa ja jos ovat, eivät viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen. Äkkiäkös tässä keksii listaa, mitä voisi kehittää.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

foobar

Tyyppi jolle suunnilleen ainoa konkreettinen idea on opettaa omahyväisyyteen opineet ihmiset käyttämään taikaseinää ei ole mielestäni sellainen, jonka kädenjälki peruskoulua uudistettaessa tuottaisi positiivisia seuraamuksia.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Jaska Pankkaaja

Kyllähän p-koulua pitäisi kehittää: pois pakkoruotsi, pakollisena vain yksi vieras kieli, tasokurssit takaisin ja mahdollisuus valita enemmän käsitöitä ja toisaalta samoin vaikkapa matematiikkaa. Uskonnon voisi yhdistää historiaan jonain kurssina. Häiriköt koulukoteihin ja apukouluihin. Vuotta aikaisempi siirtyminen ammattikouluun mahdolliseksi?
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Eino P. Keravalta

QuoteNuorten kokemusmaailman ja koulun keinotodellisuuden välille on revennyt valtava kuilu.

Näin on.

Erityisen selvästi tämä näkyy siinä tavassa, millä mokukiimainen monikulttuurisuuskasvatus törmää reaalimaailman todellisuuteen, jossa oppilaat henkilökohtaisessa elämässään selvästi näkevät, että koulu valehtelee ja sensuroi. Kun oppilaat tajuavat, että koulu näiltä osin suoltaa paksua paskaa, miten he muissakaan asioissa voivat enää ottaa koulun opetusta tai auktoriteettia todesta?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Emo

Quote from: törö on 07.05.2012, 20:29:03
Hyvä että joku uskaltaa sohaista tuota kusiaispesää. Annan Kontulalle kymmenen pistettä suorasanaisuudesta.

Helppohan se on sohia, mutta tuskin haluaisin lastani Kontulan ihannekouluunkaan.

sologdin

Quote from: Suomi2050 on 07.05.2012, 20:24:55
Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula kritisoi voimakkaasti nykymuotoista peruskoulua.

Kansanedustaja vaatii, että peruskoulu päivitetään nykyaikaan.

Kontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

Puhumattakaan siitä, että peruskoulussa opetetaan vuosikausia jokaiselle suomalaislapselle kieltä jota puhuu maailmassa äidinkielenään noin yhdeksän miljoonaa ihmistä; noin 0,13 %; hekin ulkomaalaisten kanssa tekemisissä ollessaan yleensä englantia.

Toimeentulotuen hakemisen opiskelu... Miten moderni innovaatio!

Heti yliopistotasoiset kurssit käyntiin.  Muutaman vuoden kuluttua maa saa toimeentulotuen maistereita, toimeentulotuen lisensiaatteja, toimeentulo- ja harkinnanvaraisen tuen tohtoreita.  Jos opinnot ovat kesken, tai jääneet kesken, titteli on toimeentulotuen yo.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Suvaitsija

Quote from: Suomi2050 on 07.05.2012, 20:24:55
Kontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan.

Ja Kontula ajatteli korjata tämän epäkohdan yllyttämällä koululaisia kurittomuuteen ja opettelemaan taikaseinän käyttöä jo piltistä lähtien. Joo, hyvinhän noiden noudattaminen on tähänkin asti sopeuttanut nuorukaisia yhteiskuntaan.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Pahan ilman lintu

QuoteKontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan.

Huh huh. Ja Kontulan resepti asiaan on opettaa toimeentulotuen hakua. Ja osa porukkaa Hommassakin liputtaa asian puolesta. No, täällä kun tykätään käyttää esim. Britanniaa varoittavana esimerkkinä moku/mamu-politiikassa niin jospa käytetään sitä tässäkin asiassa. Britanniassa on nimittäin toimittu juuri Kontulan tavalla vuosikymmeniä, löysäilyä säännöissä ja vaatimuksissa, päähäntaputtelua, loputonta ymmärtämistä ("yksilöllistä luovuutta ei saa tukahduttaa") ja tuloksena on ollut massiivinen ja alati kasvava alaluokka (underclass) jonka jäseniä vaivaa täydellinen yleissivistyksen puute, jopa lukutaidottomuus ja kyvyttömyys selvitä edes kertotaulusta. Näin siis koko peruskoulun suorittaneilla, näin siis länsimaassa vuonna 2012. Jäljellä kun kouluissa on enää läsnäolopakko.

Suosittelen ihan kaikille Theodore Dalrymplen kirjoja ja tutustumaan niissä muuhunkin kuin maahanmuuttoon liittyviin asioihin. Valtaosa tästä alaluokasta kun on edelleen ihan Britanniassa syntyneitä valkoihoisia. Samainen alaluokka oli mamutaustaisine vahvistuksineen se joka pisti meteliksi viime elokuussa. Erityisesti suosittelen seuraavia Dalrymplen kirjoja: Life at the bottom, Not with a bang but a whimper, Anything goes ja In praise of prejudice. Toki briteissäkin alaluokan syntyyn on vaikuttanut muitakin asioita kuin koulu mutta se on tärkeä linkki ketjussa.

Jos Suomessa on jotain tehty oikein niin se on koulutusjärjestelmä. Tiedän, se tasapäistää hieman (tosin tätäkin liioitellaan räikeästi) mutta se on pieni hinta yleissivistykseltään korkeampi tasoisesta populaatiosta. Enkä usko että aivan turhaan Suomessa vierailee jatkuvasti erilaisia opetusministeriöiden ja opettajien ekskursioita tutkimassa koulutusjärjelmäämme. Viimeksi tälläinen tarttui silmään BBC:ltä. Samoin Real time with Bill Maherissa oli pari vuotta sitten joku opetusministeriön viskaali puimassa amerikkalaisten lasten huonoa koulumenestystä ja totesi johonkin väliin että muutoksia tarvitaan ja siihen kadehdituimpaan malliin pyritään ("wich is Finland", totesi). 

Peruskoulun tehtävä on olla yleissivistävä laitos, ei pelkkä ammattiin valmistaja ja huippuosaajien etsintälaitos.

John

Tosiaan, naurettavaa että osa porukasta täällä liputtaa kontulalaisen koulumallin puolesta, jossa opetetaan kuinka hakea toimeentulotukea ja muuta hauskaa. Sanoisin myös kaikille uskonnon opetuksen poistamista vaativille, että miettikää nyt tarkasti mitä mieltä nyt oikein olette. Nimittäin erityisesti kristinuskon opetuksen vähentäminen olisi kumarrus ja kädenojennus monikulttuurisuudelle. Itse olisin valmis muuttamaan oman uskonnon opetuksen uskontotiedoksi sillä ehdolla, että kristinusko olisi siinä vahvasti edustettuna. Kaiken kaikkiaan peruskoulumalli on hyvä juuri tällaisena kuin se on nyt, muutamia pikkusia juttuja lukuunottamatta.

Sunt Lacrimae

Quote from: Arto Tuhkamuna on 07.05.2012, 20:27:48
Eikös aikanaan ollut kansalaistaitoa peruskoulussa ja jotahi yhteiskuntaoppia vielä lukiossakin?

Ei niiissä kyllä muistaakseni ainakaan toimeentulotuen hakemisesta puhuttu, kun se aika harvalle tais olla tulevaisuutta.

Ainakin silloin kun itse kävin lukiota keskittyi noi yhteiskuntaopin kurssit poliittisen järjestelmän läpikäymiseen ja esimerkiksi kansalaistason lakitietoa sai vain syventävällä kurssilla. Ja on sen sittemmin huomannut töissä, että kumman usein työelämään tulevilla sellaiset käsitteet kuten vaikka AY-järjestäytyminen ja työehtosopimus ovat ihan hepreaa kun ei noita ole koulussakaan kauheasti käyty läpi.

Muuten kyllä nämä Annan jutut ovat ihan hirveää tauhkaa josta huomaa, että Kontula tuskin on oikeita töitä eläessään tehnyt. Käsittääkseni useimmissa duunipaikoissa edelleen mennään tiettyjen kellonaikojen mukaan vaikka kellokortti on vaihtunut Timecon-lätkäksi, mitä Kontula ei nyt tässä tunnu ymmärtävän. Naurattaa nämä vasemmistobesserwisserit kun Kokoomuksessakin on varmaan nykyään enemmän vanhoja duunareita kuin vassareiden riveissä.
Play stupid games, win stupid prizes.

Haima

Pahan ilman lintu: Suomen koulumenestyksen syy, sikäli kun sillä viitataan Pisa-tuloksiin, on suomen kielen ortografia ja maahanmuuttajien vähäisyys. Muitakin syitä saattaa olla.

Millä tavalla esim. tasoryhmät johtaisivat johonkin huippuosaajien invaasioon ja muiden rappioon? Ei mitenkään.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Haima

Quote from: Puhdas sielu on 08.05.2012, 01:03:40
Kontula ohittaa sujuvasti Suomen koululaitoksen polttavimmat ja ajankohtaisimmat ongelmat ja niiden syyt. Niista ei saa puhua, ei saa sanoa aaneen.

No mitähän ne ovat? Otetaan esimerkiksi jokin Kuhmon keskuskoulu: polttavimmat ongelmat ja niiden syyt? Maahanmuuttajat?  :facepalm:
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Pahan ilman lintu

QuotePahan ilman lintu: Suomen koulumenestyksen syy, sikäli kun sillä viitataan Pisa-tuloksiin, on suomen kielen ortografia ja maahanmuuttajien vähäisyys. Muitakin syitä saattaa olla.

Pisa-tuloksien varjossa tosiaan ortografia ja ainakin tietynlaisten maahanmuuttajien vähyys ovat tärkeitä tekijöitä, mutta muitakin on. Ja esimerkiksi siinä aiemmin mainitsemassani BBC:n raportissakin mainittiin että eräs tärkeimmistä tekijöistä on lähtökohtaisesti heterogeeniset luokat. Se on perusteltavissa ihan maalaisjärjelläkin, oppiminen koulussa ei ole pelkkää opettajan ja luokan välistä interaktiota vaan myös oppilaiden välistä.

Mitä tasoryhmiin tulee niin hyökkäsin kyllä tuota Kontulan kirjoitusta vastaan ja Kontulaa tuntien ajatus tasoryhmistä olisi tasa-arvon eetokseen fanaattisesti uskovalle myrkkyä. En ajatusta silti täysin lyttää. Kuinka hyödyllisiä tai haitallisia tasoryhmät ovat riippuu ihan siitä kuinka pitkälle niiden kanssa mennään.

Itse asiassa, sellaisiahan on jo Suomenkin kouluissa vaikka millä mitalla jos Hesariin on uskominen: http://www.hs.fi/kotimaa/Noin+puolessa+kouluista+k%C3%A4yt%C3%B6ss%C3%A4+tasoryhm%C3%A4t/a1305548626326

Ei tuo vielä pahalta vaikuta, kunhan pysyy aisoissa eikä ala syntyä täysin erillisiä ryhmiä joissa toisissa istuu ryhmä fiksuja ja toisissa mänttejä.

Simo Hankaniemi

Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.

Vk

Joskus kauan sitten peruskoulun kolmannella luokalla englannin opettaja sanoi minulle, että jos opetus on minusta tylsää, voin ihan vapaasti ottaa jonkin englanninkielisen kirjan käteen ja ruveta lueskelemaan. Sama periaate erillisine tehtävineen toistui aina ammatillisiin opintoihin asti. Kehitys on ollut kuitenkin hyvää itseohjautuvasti ilman tasoryhmiäkin.

Voisiko vastuuta oppimisen suhteen antaa myös oppilaille itselleen; niin, että koulu antaa välineet, ja oppilas päättää, miten niitä käytetään? Toki monikulttuurisuus johtaa koululuokissa niin merkittäviin tasoeroihin, että tasoryhmät ovat välttämättömiä, jos meinataan edelleen kouluttaa ihan oikeita huippuosaajia.

Ja toimeentulotuen hakemisen opettaminen... Kun mikään facepalm ei riitä. Onko se muka jäänyt "tarvitsevilta" hakematta? Joskus, jossain..? Juuri tämäntyylisellä koulutuksella luodaan uusavuttomia luusereita, jotka eivät osaa, tai halua osata tehdä mitään, jos sitä ei ole erikseen opetettu.

Hob

En luota Vasemmistoliittolaisen ehdotukseen lukematta alkuperäistä tekstiä, ja vielä vähemmän luotan Iltalehden kykyyn tuoda totuutta ilmi kuten se oikeasti on. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kyse on sinänsä täysin kannatettavasta koulutuksen perusteellisesta uudistamisesta. Esitän asiasta seuraavan näkemyksen:

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Vk

Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.
Historia kiidetään kouluissa läpi, perustasoinenkin historiantuntemus jää oman harrastuneisuuden varaan. Kysypä keskivertoylioppilaalta millä vuosisadalla Suuri Pohjan sota sodittiin, ja mikä sen vaikutus oli Suomelle.

Kukko

Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 20:43:39
QuoteKontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

Helppo uskoa että juuri nämä taidot ovat vassareille sitä kovinta ydinosaamista :D

Joo ei tietenkään kannata opetella esim. elättämään itseään työllä ja muutenkin hanskaamaan ihan itse ne omat asiat ilman sosiaaliämmäin tms. taluttelua.
Mua kans huvitti että juuri nämä esimerkit oli sitten Anna Kontula (vas.) valinnut. Joku toinen olisi mahdollisesti voinut mainita jotakin veroilmoituksen täyttämisestä tai töitten hakemisesta.
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

törö

Quote from: Haima on 08.05.2012, 01:05:20
Pahan ilman lintu: Suomen koulumenestyksen syy, sikäli kun sillä viitataan Pisa-tuloksiin, on suomen kielen ortografia ja maahanmuuttajien vähäisyys. Muitakin syitä saattaa olla.

PISA:ssa pärjää jos osaa lukea. Ei tarvitse osata matematiikkaa raha-asioiden handlaamiseksi asti tai tietää mitään, mikä on huono homma, koska tässä suhteessa Peruskoulun tulokset ovat tulleet kovasti alaspäin. Sitä ei vain helposti huomaa kuin PISA on noussut päähän.

RP

Quote from: Hob on 08.05.2012, 02:34:59
En luota Vasemmistoliittolaisen ehdotukseen lukematta alkuperäistä tekstiä, ja vielä vähemmän luotan Iltalehden kykyyn tuoda totuutta ilmi kuten se oikeasti on.

Kontula ihan omin sanoin. Kontulan ihmetykseksi osasin tehdä tämän vaikka ollessani peruskoulussa harvempi oli edes kuullut internetistä ja Googlea ei ollut olemassakaan:
http://annakontula.fi/2012/05/lapset-eivat-ole-sailytysongelma/

Kontulan marmatuksen aiheet, jotka eivät päässeet Iltalehteen eivät olleet sen tasokkaampia:
QuoteNumeroita on myös
herätyskelloissa, jotka repivät edelleen koululaisia vuoteistaan kukonlaulun aikaan, vaikka yhteiskunnan muut toiminnot ovat siirtyneet tunteja myöhemmäksi.

Sen enempää Kontula itse tai kukaan hänen tuttavapiirissään ei ole ollut töissä, johon pitäisi saapua  8-9 välillä?

QuoteKoulu ei kerro, miten kokata hindulaiselle vieraalle.

Käytännössä tätä tietoa tarvitsevien määrä? Kyllä siellä mainittua sen verran kai tuli, että arvelisin, että naudan lihan ei maistu. Kotivieraat olen tavannut nähdä sitä ennen erinäisiä kertoja ravintoloissa. Epävarmoissa tapuksissa olen tavannut kysästä etukäteen mahdollista allergioista ja vastaavista - pitäisikö tätäkin opettaa koulussa?

QuoteTuoreen selvityksen mukaan koulun atk-opetuksen varassa eivät kaikki opi lähettämään liitetiedostoa

Mikä on Kontulan ratkaisu? Lisätä oppilaiden yksilöllisyyden huomioimista käyttämällä entistä enemmän aikaa asioihin, jotka toiset oppivat jo vuosia sitten kotona? Sitä en usko, että Kontula ei perusvasemmistolaiseen linjan mukaisesti vastustaisi henkeen ja vereen tasokursseja tai vastaavia.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kaptah

Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 21:56:26
Kyllähän p-koulua pitäisi kehittää: (...) pakollisena vain yksi vieras kieli

Tästä olen aivan päinvastaista mieltä. Kielitaito on ja tulee olemaan todella tärkeää, ja englannin sujuva puhuminen ja kirjoittaminen on hyvin monessa työssä nyt jo täysin minimivaatimus. Kiinaa, espanjaa, saksaa ja venäjää pitäisi puhua paljon useamman kuin nyt. Enkä nyt tarkoita mitään monikulttuurisuuskoordinaattoria, vaan ihan teollisuuden ja kaupan alaa.

Yhteiskunnan ja elämänhallinnan perusteita olisi minustakin oleellista opettaa nykyistä enemmän, mutta enemmän painottuen töissä ja asioissa itse pärjäämiseen eikä tukien hakuun. Osalla nuorista on ymmärrys siitä,  miten elämässä pärjää ja miten maailma toimii, aika hukassa.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014