Ruotsin koululaitoksesta on löydetty ongelma. Vain n. 13% koulujen historiankirjoissa manituista henkilöistä on naisia. Opetusministeri Gustav Fridolin (http://3.bp.blogspot.com/-NIMenHTE_OU/VIwFkydZJJI/AAAAAAAATao/d2EqBITkkeE/s1600/Fridolin.jpg)in johdolla asiaan on nyt päätetty puuttua, ja tulevaisuudessa menneisyys tulee näyttämään toisenlaiselta. Sitä jutussa tosin ei kerrota kuinka suuri osa historian valtionpäämiehiestä, kapinallisjohtajista, suurista tiedeihmisistä, filosofeista, taiteilijoista, teollisuushenkilöistä, poliittisista aktivisteista ja tyranneista tulee olla mitäkin sukupuolta.
QuoteDN:s granskning från januari visar att i snitt bara 13 procent av alla namngivna personer i några av grundskolans vanligaste historieböcker är kvinnor.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) var efter publiceringen mycket kritisk till den skeva könsfördelningen och kallade till sig läromedelsförlagen för att få en förklaring.
På onsdagen träffade han företrädare för branschorganisationerna Svenska läromedel och Sveriges läromedelsförfattares förbund (SLFF).
– Det var ett mycket bra möte. Det finns en gemensam bild av att ojämställdheten är en utmaning och det finns en önskan att på allvar ta tag i den här frågan, säger Gustav Fridolin.
I Sverige sker ingen förhandsgranskning av läromedel. Det är också sällsynt att myndigheterna Skolinspektionen och Skolverket gör någon djupare granskning av dem.
Men nu säger Gustav Fridolin att myndigheterna ska vara mer delaktiga i kontrollen och utvecklingen av läromedel.
– Läroplanens krav på jämställdhet ska inte bara vara poetisk utfyllnad. Därför är det viktigt att lärarna får tillgång till bra läromedel. Förlagen ska ha möjlighet att arbeta nära Skolverket och ha kontinuerliga diskussioner för att kunna kvalitetssäkra läromedlen, säger han.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/battre-kontroll-av-skolbocker/
Sen päivän haluan nähdä kun puolet historiankirjojen kansanmurhaajista ja styrankeista on tasa-arvon nimissä naisia.
Itse olen ihmetellyt yhtenä anekdoottina "fiksujen ihmisten" kaksijakoista suhdetta naisesikuvien nostamiseen tietotekniikan historiasta. Ada Lovelacen konkreettiset meriitit ovat melko kevyitä mutta koska hänen voidaan katsoa olleen viktoriaanisen ajan sukupuolimallien uhri, häntä hypetetään tietotekniikan merkkihenkilönä ja esikuvana. Sama ei kuitenkaan jostain syystä toistu ollenkaan yhtä vahvana lippueamiraali Grace Hopperin kohdalla, vaikka hänen panoksensa tietotekniikan kehitykseen oli paljon suurempi.
Jostain kumman syystä sankariksi nostettavan naisen pitää olla uhri, ja ilmeisesti lopulta tätä valikoitumista ohjaava prosessi on monimutkainen poliittinen labyrintti jonka selvittämisessä henkilön omat tiukat meriitit ovat korkeintaan toissijaisia. Ymmärrän että suuri osa historiasta on voittajien historiaa ja siksi sitä pitäisi kyseenalaistaa, mutten ymmärrä sitä, miten vinoutunut historiankirjoitus paranee siitä että yksi vinouma korvataan toisella. Mieleeni tulee toinen ruotsalaiseen ajatteluun sopiva ratkaisu ongelmiin: kun rasismi on ollut sitä että valkoisia on suosittu mustien kustannuksella, antirasismi on sitä että mustia suositaan valkoisten kustannuksella. Paraneeko maailma tosiaankin tällaisilla ajattelutavan vinksahduksilla?
Haha, ei taida ruåtsista tulla enää koskaan uutista jota hämmästyisin :D
Minusta voitaisiin tehdä uushistorian johtava kirjoittaja. Työnäytteeni:
Alfred Nobel oli se pahakki joka toimitti räjähdysaineita joilla surmattiin joukoittain neekereitä afro-amerikkalaisia ja musliimeja.
Alfreda Nobel taasen oli se SDPeem jäsen joka perusti valtion luottokortilla ja FI:n varoilla Nobel-palkinnon joka annetaan jollekin lukutaitoiselle Afrikkalaiselle kerran vuodessa. Alla kuva:
(http://vignette2.wikia.nocookie.net/laquishabonquiqui/images/0/02/000946-fat-overweight-black-woman-with-huge-red-hair-eating-kfc-chicken2-1-.jpg/revision/latest?cb=20110817004137)
Huomatkaa rahaämpäri.
Historia ei ole tasa-arvoista.
Jos siitä väkisin tehdään tasa-arvoista, kyseessä on historian esittäminen vääristyneessä valossa.
Luulisi, että Ruotsin koululaitoksella on suurempia ongelmia kuin se, että historia kerrotaan suunnilleen tapahtuneen mukaisesti, illman keinotekoista, jälkikäteen pakkosovellettua tasa-arvoa väkisellä soveltaen. Mutta ei, tämä se on se suurempi ongelma ja siksi se oitis otetaan käsittelyyn. Tuollaisen mitättömyyden kanssa on lohdullista nyhveröidä siksi, että sille vielä on jotain mahdollista jotain tehdäkin.
Historiaa Agendan Mukaiseksi askarrellessa on helppo, näppärä ja ennen kaikkea lohdullista unohtaa ne todelliset ongelmat, joille Ruotsi, Ruotsin yhteiskunta ja Ruotsin koululaitos eivät enää yhtään mitään voi:
- joka toinen päivä jossain palaa koulu, tai sitä toistuvasti ainakin yritetään sytyttää;
- tyttöjen seksuaalinen ahdistelu ja raiskaukset ovat jo krooninen epidemia Ruotsin kouluissa;
- huomattava osa päättötodistuksen saajista ei osaa lukea;
- ammattikoulujen oppilaat eivät oikeasti ole oppineet koulussaan yhtään mitään;
- koulut ovat polarisoituneet mamuluusereitten ja kantiskaltaistensa oppimattomuuslaitoksiin ja toisaalta eliittikakaroiden yksityiskouluihin. Mitä tämä taas ennustaa yhteiskunnassa tapahtuvaksi, on liian kauheaa ajateltavaksi.
Ruotsin yhteiskunta ja koululaitos ei enää kerta kaikkiaan uskalla avata silmiään reaalitodellisuuteen. Siihen, miten Ruotsin kolujen PISA-tulokset ovat pudenneet kymmenen vuoden aikana nopeammin kuin minkään muun maan aikaisemmin, siihen, että Ruotsin kolujen oppilaista PISAn perusteella olisi hyljättävä noin 25 %, siihen, että nämä trendit vain pahenevat ja kertovat karua kieltään onglman toivottomuudesta. Ja kun ongelmille ei enää kerta kaikkiaan mitään voi, on niitä sitten hyvä paeta tuollaiseen näennäisesti tärkeään näpertelyyn. Se kun lohduttaa niin!
Ruotsi on lopullisesti ja peruuttamattomasti luhistuva 10 - 15 vuoden sisällä. Nyt on aika perua pohjoismainen passi- ja liikkumavapaus tai ainakin salassa valmistella lainsäädäntö ja menettely Ruotsin romauttaneen heinäsirkkalauman siirtymisen estämiseksi Suomen laitumille.
Adjö, Sverige, hur fin Du icke var då Du ännu var Svensk!
Vuosia sitten minulla oli kirja, jonka nimi oli 365 ruotsalaisvitsiä. Siinä irvailtiin ruotsalaisten kustannuksella. Olen harmikseni kadottanut tuon kirjan, mutta viime aikoina menetykseni tuntuu korvatun moninkertaisesti.
llmeisesti tuossa on taustalla se, että ajatellaan historiankirjojen itsessään olevan jotenkin seksistisiä ja nostavan historian merkkihenkilöistä esiin vain miehet. En kyllä yhtään jaksa uskoa tuohon ja tuskin moni muukaan. Ainoa tapa, millä tuo voidaan siis tehdä, on liioitella naispuolisten historiallisten henkilöiden saavutuksia tai keksiä uusia henkilöitä. Tulee kyllä toimimaan tavoitteensa vastaisesti tuollainen historian väärässä valossa esittäminen. Jos halutaan varmistaa, että sukupuolten tasa-arvo säilyy, niin eikö olisi hyvä muistaa se, ettei sitä aina ole yhtä laajasti ollut? Historiaa opetetaan kouluissa myös sen vuoksi, että menneisyyden virheet tulisivat näkyviin ja niistä voitaisiin oppiakin jotain.
Quote from: Nrsisti on 08.02.2015, 09:55:42
***
Historiaa opetetaan kouluissa myös sen vuoksi, että menneisyyden virheet tulisivat näkyviin ja niistä voitaisiin oppiakin jotain.
Ei sillä ole enää väliä, miten asiat ovat. Vain sillä, miten idealistit haluavat niiden olevan, tai olleen, sen puoleen.
On yksi nainen, joka meriittien perusteella ansaitsisi tulla mainituksi tieteen historiassa: Emmy Noether.
Quote from: Finka on 08.02.2015, 11:10:47
On yksi nainen, joka meriittien perusteella ansaitsisi tulla mainituksi tieteen historiassa: Emmy Noether.
Pieni esittely olisi tällaisissa paikallaan ;)
Mikäs siinä, ansioitunut hän toki on.
Koska ruotsalaisten naisten määrää halutaan korostaa tulevissa historiankirjoissa, niin ruotsalaisten homojenkin määrää tulee korostaa kyseisissä fiktiivisissä historian kirjoissa. Kuitenkaan tätä ei ole vaadittu, niin oletan että ruotsalaiset homomiehet ovat hyvin edustettuina historian tärkeissä mieshenkilöissä, kuin väestössä yleensäkin.
Siksi pitäisi korostaa, että historian merkkihenkilöiden joukossa on ollut joku satunnainen heterokin. Uskoisin ainakin näin. Vai, lisäisikö heterouden korostaminen entisestään uusien historiankirjojen fiktiivisyyttä?
Juutalaiset ovat yksi maailmanhistorian vainotuimpia ja sorretuimpia ihmisryhmiä. Kun juutalaisille raotettiin hieman ovea esimerkiksi tiedeyhteisöön, tulvivat he salamana sisään ja hämmästyttävällä älykkyydellään kahmivat nobelit ja täyttivät huippyliopistot. Mitään vastaavaa ei ole tapahtunut naisten kohdalla (yliopistot ovat täynnä naisia toki, mutta niiden luonne on paljolti muuttunut biletyspaikaksi ja mutuilukerhoiksi), vaikka naisille ovea ei ole ainoastaan avattu vaan heitä on pyritty suorastaan puskemaan sisään. On jopa menty niin pitkälle, että historiaa vääristellään ideologisesti naisten rohkaisemikseksi.
Vaikuttaa siltä että ei kyetä tarkastelemaan historiallisia henkilöitä oman aikansa toimijoina. Vaan pitää "muuntaa" historiaa nykyaikaisemmaksi. Surkeita tutkijoita jos ei kyetä ymmärtämään asioita omassa kontekstissaan.
Tilanne nyt vaan oli se, että naisen asema ja toimintavalmiudet olivat ihan toisenlaiset 100 tai 300 vuotta sitten.
Tottahan toki -tietenkin- naiset jotka ovat noina aikoina onnistuneet keksimään uutta/tai saaneet mainetta saavutuksillaan, ovat arvostettavia henkilöitä. Mutta järki käteen nyt ruotsalaiset.
Ja onko tämän jutun lähde luotettava vai onko taas nostettu esiin jotain muutaman hörhön ideoita koko kansan mielipiteenä?
(sama asia on hyvä muistaa Hyysärinkin jutuissa...)
Tavan : Huomaan, että hienovarainen vihjaukseni edellisessä onelinerissä on hieman liian vieno sinulle. Emmy Noether ei saanut toimia opettajana yiopistossa vain ja ainoastaan sukupuolensa vuoksi:
Quote"In the spring of 1915, Noether was invited to return to the University of Göttingen by David Hilbert and Felix Klein. Their effort to recruit her, however, was blocked by the philologists and historians among the philosophical faculty: women, they insisted, should not become privatdozent. One faculty member protested: "What will our soldiers think when they return to the university and find that they are required to learn at the feet of a woman?"
-Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Emmy_Noether)
Quote from: Eino P. Keravalta on 08.02.2015, 09:53:09
Vuosia sitten minulla oli kirja, jonka nimi oli 365 ruotsalaisvitsiä. Siinä irvailtiin ruotsalaisten kustannuksella. Olen harmikseni kadottanut tuon kirjan, mutta viime aikoina menetykseni tuntuu korvatun moninkertaisesti.
Ei se ollut vitsikirja. Se oli Ruotsin MMM, eli mitä, missä, milloin.
Varmaankin tulevat han-ruotsalaiset sukupolvet Ruotsissa haluaisivat todella kirjoittaa historian kirjat uusiksi.
En halua edes tietää, mikä mahtaa olla Ruotsin uusi, korjattu historia. Ilmeisesti kuitenkin Allah loi Ruotsin ja sen nykyisen hyvinvoinnin pahoinvoinnin.
Ruotsin ei kuninkaallisistaan kannata muistella juuri muita kuin Kristiinaa. Hän ymmärsi lähteä ajoissa pois.
George Orwell, Vuonna 1984:
Quote"Joka hallitsee menneisyyttä, hallitsee tulevaisuutta: joka hallitsee nykyisyyttä, hallitsee menneisyyttä"
Quote from: IDA on 08.02.2015, 20:24:45
Ruotsin ei kuninkaallisistaan kannata muistella juuri muita kuin Kristiinaa. Hän ymmärsi lähteä ajoissa pois.
Nykyinen kunkku puolestaan todennäköisesti hirtetään seuraavan 15-20 vuoden aikana Sergelin torilla ympärillä olevien huutaessa: "Allahu akkbar!"
Quote from: Finka on 08.02.2015, 19:36:49
Tavan : Huomaan, että hienovarainen vihjaukseni edellisessä onelinerissä on hieman liian vieno sinulle. Emmy Noether ei saanut toimia opettajana yiopistossa vain ja ainoastaan sukupuolensa vuoksi:
Tarkoitukseni ei ollut kiistää Emmy Noetherin meriittejä. Hänen voi hyvin sanoa olevan sellainen poikkeus joka havainnollistaa säännön olemassaolon. Mielestäni olisi myös syytä pohtia vakavasti viittaauksessasi esiintyvien akateemikkojen edustamaa näkökulmaa. Yhteiskunnan sukupuolineutralisoimisella on kavala hintansa, naisten tulolla esim. akatemiaan ei ole ollut yksinomaan hyviä seuraamuksia.
Quote from: jka on 08.02.2015, 20:02:00
Quote from: Eino P. Keravalta on 08.02.2015, 09:53:09
Vuosia sitten minulla oli kirja, jonka nimi oli 365 ruotsalaisvitsiä. Siinä irvailtiin ruotsalaisten kustannuksella. Olen harmikseni kadottanut tuon kirjan, mutta viime aikoina menetykseni tuntuu korvatun moninkertaisesti.
Ei se ollut vitsikirja. Se oli Ruotsin MMM, eli mitä, missä, milloin.
Vitsit vitsinä koska ne ovat fiktiota, Ruotsin viime vuosien tapahtumat taas faktaa. Tosin irvailu ruotsalaisten kustannuksella tulee lisääntymään.
Quote from: VeePee on 08.02.2015, 20:27:39
George Orwell, Vuonna 1984:
Quote"Joka hallitsee menneisyyttä, hallitsee tulevaisuutta: joka hallitsee nykyisyyttä, hallitsee menneisyyttä"
Näyttää siltä, että Totuusministeriön virkailijoilta eivät työt pääse loppumaan Ruotsissa.
Eikö tämä tosiaankin ole itsensä jalkaan ampumista? Marxilais-hegeliläinen historiankirjoitushan juuri näkee historian luokkataistelujen, vastakkainasettelun ja sortavien rakenteiden kautta. Jos oppikirjoissa aletaan kertoa naisjohtajista ja naistiedemiehistä tai afrikkalaisjohtajista ja afrikkalaistiedemiehistä niin kuka silloin voi väittää, että feudalismi, kapitalismi ja imperialismi ovat sorron järjestelmiä?
Quote from: IDA on 08.02.2015, 20:24:45
Ruotsin ei kuninkaallisistaan kannata muistella juuri muita kuin Kristiinaa. Hän ymmärsi lähteä ajoissa pois.
Ulriika Eleanoora on mielestäni paljon merkittävämpi, sillä hänen aikanaan Ruotsissa alkoi kansanvallanaika palaamaan kuninkaiden yksivallan sijaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ulriika_Eleonoora
Mutta miksi keskittyä vain menneeseen kun voi hahmotella tulevaisuutta. Kenestä Ruotsin ensimmäinen Kalifi tai Sulttaani ja koska Ruotsi
palaa keskiajalle?
Quote from: IDA on 08.02.2015, 20:24:45
Ruotsin ei kuninkaallisistaan kannata muistella juuri muita kuin Kristiinaa. Hän ymmärsi lähteä ajoissa pois.
Tulisiko häntä edes niin muistella, paitsi varoittavana esimerkkinä. Hän kun tuhlasi valtion kassan ennen kuin häippäsi.
Parhaitenhan tämäntyyppiset ristiriidat näkyvät fiktiossa. Toiset tekevät vaikkapa keskiaikaan sijoittuvia elokuvia, joiden päähenkilö, urhoollinen ristiretkeläinen, on sitä mieltä, että islam on yhtä hyvä uskonto kuin kristinuskokin ja muslimit ovat ihan kelpotyyppejä ja nainenkin voi toimia ritarina. Toiset tekevät Amerikan antebellum-ajan kuvauksia, joissa lihava plantaasinomistaja kulkee valkoisessa hellepuvussa pitkin puuvillaplantaaseja bourbonlasi toisessa ja ruoska toisessa kädessä piiskaten orjiaan ilman syytä ilkeästi kähättäen ja orjia menehtyy kidutukseen päivittäin kymmenittäin tai sadoittain.
Toisaalta elokuvantekijät tai muut fiktion tuottajat haluavat peilata omia suvaitsevaisia arvojaan fiktion kautta eivätkä he oikein edes osaa kirjoittaa kiihkouskovaisia, rasistisia, seksistisiä ja umpimielisiä hahmoja (ainakaan hyvien puolelle) koska eivät ymmärrä näiden ajattelutavasta mitään. Toisaalta he haluavat alleviivata nykyajan ja itsensä edistyksellisyyttä kuvaten etenkin taantumukselliset ja pahat historian hahmot yksiulotteisina karikatyyreinä ja julmempina ja umpimielisempinä kuin he oikeasti olivatkaan, yrittämättä jälleen ymmärtää kuvaamaansa aikaa. Huvittavinta on, että nämä historian kuvaamisen tavat ovat toistensa täydellisiä vastakohtia ja vakavassa ristiriidassa keskenään ja silti ne saattavat esiintyä samassa fiktiivisessä työssä.
Historiankirjojen uudelleenkirjoittaminen tällä tavalla on analoginen ensimmäisen lähestymistavan kanssa.
Tasa-arvoisten mahdollisuuksien tarjoavissa länsimaissa naisten määrä on kyllä noussut merkittävästi taiteilijoiden ja poliittisten johtajien joukossa, mutta suuryritysten perustajien ja luonnontieteilijöiden joukossa heitä on edelleen kovin vähän. Naisnobelistit tulevat lähinnä lääketieteen saralta. Pitäisikö nämäkin epäkohdat korjata ruotsalaisfeministien mielestä kiintiöimällä naisille paikat tiedekunnissa ja Nobel-palkinnoissa sekä pakkolunastamalla miesten yrityksiä?
Saa nähdä milloin nämä hullutukset tulevat Suomeen...
Quote from: nollatoleranssi on 09.02.2015, 00:03:50
Saa nähdä milloin nämä hullutukset tulevat Suomeen...
Näitä hullutuksia on jo...
Tosin näistä ei puhuta ääneen, erot aikaisempaan pitää vain oivaltaa itse. Olen ollut jo vuonna 1999 tilaisuudessa, jossa feministit kertoivat tavoitteistaan. Nämä historiakirjojen näkökulmamuutokset ovat vasta vähäpätöisiä pikkuasioita.
Kuinka moni on esimerkiksi kuullut sen, että oppikirjoja on uusittu Suomessa vain sen vuoksi, että kirjojen esimerkkeihin on vaihdettu miehen nimen tilalle naisen nimi? Opettajille on annettu tiukat ohjeet, että näitä vanhoja "seksistisiä" oppikirjoja ei saa enää käyttää, vaikka varsinainen oppikirjan sisältö ei ole muuttunut mitenkään!
Koskee siis myös Suomea!
Quote from: Tilastonikkari on 08.02.2015, 23:10:02
Tasa-arvoisten mahdollisuuksien tarjoavissa länsimaissa naisten määrä on kyllä noussut merkittävästi taiteilijoiden ja poliittisten johtajien joukossa, mutta suuryritysten perustajien ja luonnontieteilijöiden joukossa heitä on edelleen kovin vähän. Naisnobelistit tulevat lähinnä lääketieteen saralta. Pitäisikö nämäkin epäkohdat korjata ruotsalaisfeministien mielestä kiintiöimällä naisille paikat tiedekunnissa ja Nobel-palkinnoissa sekä pakkolunastamalla miesten yrityksiä?
Eihän tuossa mitään yllättävää olisi. Onhan Nobel-palkintoja tähänkin mennessä jaeltu täysin mielivaltaisin poliittisin perustein. Esimerkiksi tapaus Obama. Tuskin tarvitsee kahdesti arvata, millä meriitein tuokin palkinto pokattiin. Nobel-instituutiohan on jo pitkään ollut yksi monista ruotsalaisen suuruudenhulluuden ja egoismin ilmenemismuodoista.
Minusta ajatus historian kirjojen uudelleen kirjoittamisesta on oikein ja kiehtova. Historian kirjat kirjoitetaan aina uudestaan uuden ajan tarpeita vastaaviksi. Siinä ei ole mitään uutta. Lukekaa vaikka historian kirjoista.
Mutta aina on pohdiskeltava "dynaamisia vaikutuksia", mitä kullakin historian uudelleen kirjoituksella on. Tällä kertaa ehdotettu historian uudelleen kirjoitus nostaisi naiset suurempaan osaan. Ensimmäisessä vaiheessa, jota kutsutaan "naisemansipaatioksi", aletaan nostaa esiin vain naisia, jotka ovat loistaneet miesten aloilla. Siitä tässäkin ketjussa puhutaan: Suurista sotapäälliköistä tai kuninkaista. Miehen asema sotapäällikkönä on biologisesti perusteltavissa ymmärtäen sotilainen pääosin olevan aina miehiä, sillä panemalla eukot paksuksi ja lähettämällä ukot itseään tapattamaan yhteiskunta voi säilyä ja kukoistaa toisinkuin, jos lähettäisiin eukot tapattamaan itseään ja ukot kotiin homoilemaan. Siksi sotapäälliköiden joukosta löytyy vain harvoin naisia -- ja nekin vähät rauhanajoilta.
Kehityksen kehittyessä päädytään naisemansipaation tiellä väistämättä umpikujaan ja alkaa kehityksen seuraava vaihe: feminismi. Feminismi eroaa naisemansipaatiosta merkittävästi. Se korostaa miesmäisten naisten rinnalla naismaisia miehiä: miesfeministejä. Silloin ei enää nähdä kansakunnan merkkihenkilöinä sotapäälliköitä vaan sosiaalityöntekijöitä: Kustaa Adolfin sijaan etsitään Äiti Teresaa. Keksintöjen ja yhteiskunnan edistämisen sijaan etsitään yhteiskuntaa säilyttäviä voimia. Yksilöiden sijaan etsitään kollektiiveja -- ehdotettiinhan Nobel-säätiöllekin jatkossa palkittavan yksilöiden sijaan työryhmiä ja organisaatioita. Historian kerronnan luonne tulee siis muuttumaan täysin. Tarinoita ei enää esitetä sankaritarinoina yksilöistä vaan kerrotaan kyläyhteisön elämästä, jossa kaikkien osuus nähdään tärkeänä ja välttämättömänä. Molemmat näkökulmat ovat totta. Ne eroavat näin näkökulmaltaan.
Minusta kollektivismin ylistys on uusi ja erittäin kiinnostava näkökulma, ja on vain yksi syy, miksi en haluaisi sellaista tapahtuvan: Se on utopia, joka ei mahdollista kestävää yhteiskuntarakennetta, vaan kertoo yhteiskunnan olevan kyllästynyt elämään eli valmis tappamaan itsensä. Se on joutsenlaulu. Se on kulttuurin perikato. Se on Neuvostoliitto. Onko mukavampaa elää maassa, jossa rakennetaan, ja jokainen joutuu raatamaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, vai maassa, jossa tuhotaan, eikä kenenkään tarvitse tehdä mitään muuta kuin katsella kaiken hyvän hävittämistä? Sitä ei voi tietää ennenkuin on molemmat kokenut. Vain kokemalla helvetin oppii arvostamaan paratiisia. Ruotsalaiset haluavat hankkia oman osansa helvetin tuskista kokemuskokoelmaansa. Antaa ruotsalaisten elää ja kokeilla. Kokeillaan me Suomessa jotain muuta. Minulla olisi visioita eli harhanäkyjä vaaleanpunaisista mutkittelevista kaduista ja ylipäätään kulman kieltämisestä kaikessa rakentamisessa: Belle epoque nuovo. Tuskin se yhtään parempi olisi kuin feministiset initiaatiot -- mutta toisenlainen. Kokeillaan me jotain muuta kuin svedupellet. Ollaan me suomalaisia, kun ei enää haluta olla ruotsalaisia, eivätkä venäläiset ole 1900-luvun kokemuksien jälkeen valmiita kovin mullistaviin kokeiluihin.
QuoteHistoriantutkimus siirtyy oppikirjoihin kymmenen vuotta myöhässä
Suomalaisissa historian oppikirjoissa naiset jäävät yhä miesten varjoon
"1900-luvun historiassa naisia ei näy juuri muualla kuin sodan uhreina"
Selaan peruskoulun 7. luokan historiankirjaa: Otavan kustantama Forum 7, jonka tekijöinä ovat Eenariina Hämäläinen, Antti Kohi, Kimmo Päivärinta, Vesa Vihervä ja Ira Vihreälehto, lähtee liikkeelle 1800-luvusta.
Ensimmäinen nainen mainitaan kirjan sivulla 33. Hän on Fredrika Runeberg, joka jäi kirjailijana "paljolti aviomiehensä varjoon". Seuraavaa naisen nimeä saa taas odottaa kolmisenkymmentä sivua. Sitten esitellään brittiläinen "ompelijatyttö Magdalena". Hän kuvaa sortumistaan prostituoiduksi.
Miesten nimiä on tähän väliin mahtunut viisitoista.
...
Historianopettajan ja oppikirjantekijän Eenariina Hämäläisen mielestä on hyvä, että keskustelua sukupuolten esittämisestä oppikirjoissa käydään.
"Se on tärkeää. mutta nimien laskeminen ei kerro opetuksesta tai oppikirjasta kaikkea. Kun peruskoulun Forum-kirjoja tehtiin, naisten ja miesten osuudesta keskusteltiin paljon. Koska nimien osalta ei päästä tasapuolisuuteen millään, lisäsimme tietoisesti naisten – samoin kuin lasten – osuutta kuviin. Halusimme niissä näyttää naisia myös aktiivisina toimijoina, emme pelkkinä objekteina."
Hämäläisen mukaan nimiä paljon tärkeämpiä ovat ilmiöt ja tarinat.
"Lapuan liikkeen kukistuminen on miehinen asia, mutta samasta ajasta voi kertoa muutakin. Sotahistorian lisäksi koulussa opetetaan sosiaalihistoriaa. Silloin sukupuolinäkökulma on laajempi."
...
Suvi Ahola
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/kulttuuri/a1423452482545?ref=hs-art-uusimmat-#8)
Quote from: Rändöm on 09.02.2015, 01:12:54
Quote from: Tilastonikkari on 08.02.2015, 23:10:02
Tasa-arvoisten mahdollisuuksien tarjoavissa länsimaissa naisten määrä on kyllä noussut merkittävästi taiteilijoiden ja poliittisten johtajien joukossa, mutta suuryritysten perustajien ja luonnontieteilijöiden joukossa heitä on edelleen kovin vähän. Naisnobelistit tulevat lähinnä lääketieteen saralta. Pitäisikö nämäkin epäkohdat korjata ruotsalaisfeministien mielestä kiintiöimällä naisille paikat tiedekunnissa ja Nobel-palkinnoissa sekä pakkolunastamalla miesten yrityksiä?
Eihän tuossa mitään yllättävää olisi. Onhan Nobel-palkintoja tähänkin mennessä jaeltu täysin mielivaltaisin poliittisin perustein. Esimerkiksi tapaus Obama. Tuskin tarvitsee kahdesti arvata, millä meriitein tuokin palkinto pokattiin. Nobel-instituutiohan on jo pitkään ollut yksi monista ruotsalaisen suuruudenhulluuden ja egoismin ilmenemismuodoista.
Perusteet taisivat olla tasoa:
- Nimi ei ole Bush
- Henkilö on istuva Yhdysvaltain presidentti
- Henkilö ei ole republikaani
- Tumma hipiä on plussaa.
Omituisista valintaperusteista kertoo se, että rauhanpalkinto annettiin siitä ettei ole joku muu, ja siitä mitä ei ole vielä tehnyt. Ei toki ensimmäinen kerta Nobelin rauhanpalkinnon kanssa (jonka muuten jakavat edelleenkin norjalaiset, eivät ruotsalaiset...) mutta silti.
Quote from: Miniluv on 08.02.2015, 11:45:59
Quote from: Finka on 08.02.2015, 11:10:47
On yksi nainen, joka meriittien perusteella ansaitsisi tulla mainituksi tieteen historiassa: Emmy Noether.
Pieni esittely olisi tällaisissa paikallaan ;)
Mikäs siinä, ansioitunut hän toki on.
Minä olen käynyt muinoin hänen mukaansa nimetyssä koulussakin. ;)
Quote from: sivullinen. on 09.02.2015, 15:10:14
[...] Silloin ei enää nähdä kansakunnan merkkihenkilöinä sotapäälliköitä vaan sosiaalityöntekijöitä: Kustaa Adolfin sijaan etsitään Äiti Teresaa.
Quote
[...] Sotahistorian lisäksi koulussa opetetaan sosiaalihistoriaa.
HS
Näin se näyttää menevän. Toisen Maailmansodan syttyminen ja lapsilisien maksamisen aloittaminen ovat molemmat historiallisia, merkittäviä ja opettavaisia tapahtumia. Syy, miksi perinteisesti on painotettu enemmän sotia kuin sosiaalisektoria, on opetukselle esitetyt tavoitteet: On haluttu tehdä ihmisistä hyviä upseereita eli virkamiehiä -- "officer". Valtiokoneisto on tarvinnut tietyn määrän virkamiehiä toimiakseen. Mutta opetuksen määrän kasvettua rajattoman suureksi ja jokaista koskevaksi, on virkamiehistön osuus valtioissa kasvanut sietämättömän korkeaksi. Suomessa tämä on viety äärimmäisyyteen. Virallisesti myönnettään julkisen sektorin työllistävän noin puolet työikäisestä väestöstä, ja puolet julkisesta sektorista arvellaan virkamiehiksi. Jos otetaan lukuihin mukaan myös yksityisen sektorin "konsultit", jotka konsultoivat julkista sektoria ja muut piilotekijät, voidaan todeta Suomen olevan sosialistisempi kuin Neuvostoliitto koskaan eli julkishallinnon osuus on suurempi.
Yksi keino lievittää ongelmaa on koulutuksessa virkamiestaitojen sijaan keskittyä muihin taitoihin. Sitä on jo pitkään tehty korostamalla taideaineita, vapaavalintaisia aineita ja laskemalla opetuksen tasoa tietopohjaisesta oppimisesta viihdyttäväksi yhdessäoloksi. Tämä on mahdollistanut vähemmän oppimisen suuremmassa ajassa eli ylituotannon muuttamisessa tyhjäkäynniksi. Se on yksi vaihtoehto sosialismin tuomiin ongelmiin. Minusta parempi olisi yksinkertaisesti vähentää koulutusta niiltä osin, joilla sen ei edes odoteta tuottavan mitään hyötyä. Ihminen oppii panemaan ja kävelemään ilman opettajaa, joten oppisi se varmasti myös piirtämään ja lukemaan haluamiin historian kirjoja. Lastenhoidon opettamista nuorille naisille voisi antaa -- mutta mieluummin vapaaehtoisena. Sitä hesarin toimittajakin tässä sisäisesti kaipaa, vaikka joutuukin peittämään kaipuunsa valheelliseen sanaverhoon -- "sosiaalihistoriaan" --, ettei saisi feministien vihaa niskaansa.
Suosittelen koulutuksen uudistamisesta kiinnostuineita tutustumaan John Taylor Gatton (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Taylor_Gatto) ajatuksiin. Hän on jotain oivaltanut, vaikka puhuukin enemmän amerikan koulujärjestelmästä ja sen uudistamisesta. Hommaforumissakin on paljon keskusteltu koulujärjestelmän uudistamisesta esimerkiksi tässä ketjussa: Opettaja luopui pulpeteista: Maailma muuttuu, miksei koululaitos? (http://hommaforum.org/index.php/topic,95181.0.html) Historian uudelleen kirjoittamisestakin on puhuttu. Minäkin olen lupaillut kirjoittaa sosialismin ajan historiaa uudelleen. Koen tällaiset ruotsalaiset aloitteet siinä suhteessa ennemmin innoittavina asian vireilläpitäjinä kuin todellisina vaihtoehtoisen historiankäsityksen luovina haastajina. Sosialismin ongelma on nimittäin juuri se, etteivät he saa mitään aikaan, koska haaveilevat liian suurista teoista ja ovat liian kyvyttömiä edes pieniin tekoihin. Kirjallisen roskaa voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta sivullisen asiaa kirjoittaminen vaatii yhteyttä jumalallisiin tiedonlähteisiin. Sosialisteista sopii kirjoitettavaksi historian kirjoihin seuraava toteamus:
Yksin he kykenivät syömään ja nukkumaan. Yhdessä he kykenivät varastamaan. Muuhun he eivät kyenneetkään.
Quote from: Vaniljaihminen on 08.02.2015, 22:53:21
Tulisiko häntä edes niin muistella, paitsi varoittavana esimerkkinä. Hän kun tuhlasi valtion kassan ennen kuin häippäsi.
Ei ollut mitään valtion kassaa silloin, mutta hän varmasti aavisti miten sitä tultaisiin käyttämään.
Quote from: Perttu Ahonen on 08.02.2015, 22:52:47
Mutta miksi keskittyä vain menneeseen kun voi hahmotella tulevaisuutta. Kenestä Ruotsin ensimmäinen Kalifi tai Sulttaani ja koska Ruotsi palaa keskiajalle?
Keskiajalle palaaminen olisi hyvä asia. Silloin meidän koohottajien ei tarvitsisi kopioida politiikkaa ja lainsäädäntöä Ruotsista, eikä olisi kalifeja, eikä sulttaaneita. Nykyteknologialla se olisi kaikin puolin kivaa muutenkin. Islamilaisten teenllpittäjien ja lännen sekulaarien valtio-oppineinen yhteistyö alkaa olla koko Euroopankin mittakaavassa jo nähty.
Quote from: IDA on 09.02.2015, 21:42:50
Quote from: Vaniljaihminen on 08.02.2015, 22:53:21
Tulisiko häntä edes niin muistella, paitsi varoittavana esimerkkinä. Hän kun tuhlasi valtion kassan ennen kuin häippäsi.
Ei ollut mitään valtion kassaa silloin, mutta hän varmasti aavisti miten sitä tultaisiin käyttämään.
Keskiajalle palaaminen olisi hyvä asia. Silloin meidän koohottajien ei tarvitsisi kopioida politiikkaa ja lainsäädäntöä Ruotsista. Nykyteknologialla se olisi kaikin puolin kivaa muutenkin. Islamilaisten teenlpittäjien ja lännen sekulaarien valtio-oppineinen yhteistyö alkaa olla koko Euroopankin mittakaavassa jo nähty.
Ei silloin ollut keskiaikaakaan, mutta saivartelut sikseen. Kyllä - keskiajalle ollaan menossa halusimme sitä tai emme. Onneksemme se ei kuitenkaan ollut puoliksikaan niin ikävää kuin usein on uskottu.
Ei pitäisi varmaan sanoa tätä edes homma-foorumilla mutta ainakin jotkut nykyiset sietämättömät tyypit olisi silloin kyllä poltettu noitina... En sitten itse tietenkään kannata tätä.
Quote from: Iloveallpeople on 09.02.2015, 19:35:31
QuoteHistoriantutkimus siirtyy oppikirjoihin kymmenen vuotta myöhässä
Suomalaisissa historian oppikirjoissa naiset jäävät yhä miesten varjoon
"1900-luvun historiassa naisia ei näy juuri muualla kuin sodan uhreina"
Sehän on virallinen Hillary Rodham Clinton -totuus:
QuoteWomen have always been the primary victims of war. Women lose their husbands, their fathers, their sons in combat
http://en.wikiquote.org/wiki/Hillary_Rodham_Clinton
Itse arvostan suuresti esimerkiksi Kaari Utrion kirjaa Kalevan tyttäret. Suomen julkinen sana vain on mitä on ja siellä sitä on tuskin edes luettu saati tuotu siinä esitettyjä näkemyksiä esille. On kivempi valittaa kuvitellusta 70 sentistä, koska se saa jonkun uroksen ärähtämään, kuin tutkia ja kirjoittaa sitä historiaa pienellä palkalla.
Tämä on kyllä taas laadukasta tutkimusta. Esim. sellaisen nuoren maan kuin Suomen presidenteistä puhuttaessa, niin alle 10 % mainituista nimistä on naisia. Kyllä tasa-arvon nimissä täytyy saada historiankirjoihin vähintään rouva Jenni Haukion runokokoelmat, jotta tasa-arvo toteutuu :facepalm:
Hesari on ajan hermoilla, vähän hommaa jäljessä, mutta pyrkii sinne kuitenkin...
QuoteSuomen oppikirjojen tilanne ei juuri Ruotsista poikkea. Otin tarkasteluun neljä peruskoulussa ja lukiossa käytettävää kirjasarjaa: Forumin ja Historian tuulet (Otava), Linkin (WSOYpro), Muutosten maailman (WSOY) ja Kaikkien aikojen historian (Edita). Laskin henkilönimet, joko henkilöhakemistosta tai sen puuttuessa suoraan sivuilta.
Peruskoulun yläluokkien Historian tuulet 7–8, joka käsittelee maailmanhistoriaa Ranskan vallankumouksesta ensimmäisen maailmansodan loppuun, luettelee henkilöhakemistossaan 85 nimeä, ja naisia on 11, eli 13 prosenttia. Lähihistoriasta kertovassa Forum 8:ssa naisia on enemmän, 26 prosenttia.
Lukion historiankirjasarjassa Muutosten maailma mainitaan kaikkiaan 662 ihmistä, joista naisia on 48 – eli vähän yli seitsemän prosenttia.
QuoteRuotsin oppikirjoissa herätti huomiota sekin, että nykyaikaa lähetessä naisten määrä väheni entisestään, vaikka naisten rooli yhteiskunnassa on päinvastoin kasvanut. Niin feministinen maa kuin Ruotsi onkin, vain yhdessä tutkituista neljästä kirjasta esiintyi 1900-luvulla enemmän naisia kuin aiemmin.
Meillä lähihistoriaa käsitellään lukiossa Kansainväliset suhteet -kurssilla. Sen oppikirjoista sekä Linkissä (WSOYpro) että Kaikkien aikojen historiassa (Edita) nimeltä mainituista henkilöistä oli naisia yhdeksän prosenttia.
"Kun tunneilla puhutaan vanhemmasta ajasta ja yhteiskunnan muutoksesta maataloudesta teollisuuteen, käsitellään yleisesti myös perhettä, sukupuolirooleja ja naisen asemaa. Eurooppalaisen ihmiskuvan kohdalla mukaan voi ottaa naisia taiteen tekijöinä ja ajattelijoina", Jari Aalto selittää.
"Mutta kun tullaan 1900-luvun kansainvälisiin suhteisiin, naisia ei näy muualla kuin sodan uhreina."
Jos kerronta kohdistuisi enemmän tavallisten ihmisten arkeen, kuva historiasta olisi toisenlainen. Opetussuunnitelmia ollaankin nyt uudistamassa sekä peruskouluun että lukioon. Uudet on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuodesta alkaen.
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1423452482545
HS:n jutussa todetaan kuinka naisten määrää saataisiin lisättyä, jos enemmän käsiteltäisiin "mikrohistoriaa". Toisin sanoen ei puhuttaisi historiallisista merkkihenkilöistä, vaan jokaisen ajan arjen tapahtumista.
Quote from: nollatoleranssi on 11.02.2015, 12:18:33
HS:n jutussa todetaan kuinka naisten määrää saataisiin lisättyä, jos enemmän käsiteltäisiin "mikrohistoriaa". Toisin sanoen ei puhuttaisi historiallisista merkkihenkilöistä, vaan jokaisen ajan arjen tapahtumista.
Mikrohistoria on mielenkiintoista, mutta käytettävän ajan puitteissa makrostakaan ei saada kuin leveän pensselin pyyhkäisy.
Wikiartikkelissa olikin ne kuuluisat:
QuoteKuuluisia mikrohistorioitsijoita ovat mm. Carlo Ginzburg (esimerkiksi Il formaggio e i vermi, Juusto ja madot) ja Emmanuel Le Roy Ladurie (esimerkiksi Montaillou. Ranskalainen kylä 1294-1324)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrohistoria (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrohistoria)
Nuo voisi luetuttaa, mutta ei ehdoin tahdoin - taas käytettävissä olevan ajan puitteissa - viedä aikaa yleiskuvalta ja käsitykseltä.
"Ruotsi on suomalainen".