Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: 2011-04-17 on 21.11.2014, 14:48:02

Title: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: 2011-04-17 on 21.11.2014, 14:48:02
QuoteHelsingin Uutisten saaman vinkin mukaan pääkaupunkiseudulla on jäänyt taksin ratista kiinni ilman ammattiajolupaa liikkeellä olleita kuljettajia, jotka ovat kirjautuneet ajojärjestelmään luvallisen kuljettajan kortilla.

Tapaukset ovat lähteen mukaan tulleet esiin poliisin liikennevalvonnassa ylinopeuden vuoksi.

[...]

Mahdollisuus väärinkäytöksiin Kuusiston mukaan on, sillä järjestämässä on niin paljon kuljettajia. Aktiivisten kuljettajatunnusten määrä on pelkästään Helsingissä 4 000. Päälle tulevat vielä 1 150 autoilijaa.

– On tiettyjä etnisiä ryhmiä, joita voisimme epäillä, mutta ketään ei ole vielä saatu kiinni, hän sanoo.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/250229-epaily-yksi-kay-taksikurssin-kaksi-ajaa (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/250229-epaily-yksi-kay-taksikurssin-kaksi-ajaa)
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: koli on 21.11.2014, 14:50:24
Pari vuotta sitten, kun vierailin Helsingissä, niin meidät heitti yökerhoon somalitaksikuski, joka ei todellakaan ollut pukeutunut, kuten taksikuskit yleensä. Farkut, nahkatakki ja räppilippis päässä. Kaahasikin sellaista ylinopeutta, että koko fasistinen seurueemme keinui puolelta toiselle. Todennäköisesti kuului näihin "tiettyihin etnisiin ryhmiin".

Tapahtuma jäi melko hyvin mieleen, kun en ole moiseen pukeutumiseen törmännyt koskaan taksikuskin osalta. Käyttäytyi muutenkin oudosti ja pelokkaasti.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Faidros. on 21.11.2014, 15:05:42
Josko tämän tapauksen myötä tulisi esiin se tosiseikka, että täällä pyörii samalla passilla tulleita toinen mokoma?
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: ämpee on 21.11.2014, 15:18:03
Quote from: 2011-04-17 on 21.11.2014, 14:48:02
QuoteHelsingin Uutisten saaman vinkin mukaan pääkaupunkiseudulla on jäänyt taksin ratista kiinni ilman ammattiajolupaa liikkeellä olleita kuljettajia, jotka ovat kirjautuneet ajojärjestelmään luvallisen kuljettajan kortilla.


[...]



– On tiettyjä etnisiä ryhmiä, joita voisimme epäillä, mutta ketään ei ole vielä saatu kiinni, hän sanoo.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/250229-epaily-yksi-kay-taksikurssin-kaksi-ajaa (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/250229-epaily-yksi-kay-taksikurssin-kaksi-ajaa)

Yhä mystisemmiksi menevät nämä uutiset.
Joitakin toisen nimellä kuljettajiksi kirjautuneita on jäänyt kiinni, mutta ei kuitenkaan niistä etnisistä ryhmistä joita voisi epäillä.
Mitähän tuolla haluttiin kertoa ??

Ehkä taksilupiin tulee lisätä biotunniste, kuten vaikkapa oikean käden etusormen jälki, tai jos tuota sormea ei ole, niin tästä maininta ja joku toinen sormi.
Tuon jälkeen olisi varsin yksinkertaista värityynyn kanssa tarkistaa luvanhaltijan oikeellisuus.
Rassissmiakaan ei pääsisi huutamaan kun tämä käytäntö ulotetaan kaikkiin lupiin.

Halutaanko asiaan selkoa ?
Onko turvallisuus oikeasti kyseessä ??
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Arvoton on 21.11.2014, 15:29:06
 ;D Ei voi väittää, etteivät "kulttuurit" pyrkisi tekemään hommia!

Enkä usko, että "varakuskit" jäisivät vain yhteen per taksinajolupa. Harmillista tietysti asikkaalle tapauksessa, että kuski ei tiedä tämän antamaa osoitetta.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Kni on 21.11.2014, 15:35:01
Hieno löytö jäseneltä 2011-04-17! Jotakin tällaista minä epäilin Lieksan taksicasen yhteydessä. Linkitämpä tämän uutisen johtolangaksi myös sinne.

Afrikkalaiset on eurooppalaisen mielestä niin toistensa näköisiä, että riittää kun yhdellä on oikeat paperit ja kaikki vähänkin samannäköiset kaverit sitten käyttää samoja papereita.

Tämä ilmiö että valkoinen ei tunnista mustan kasvonpiirteitä on itse asiassa hyvin tiedossa Afrikassa ja sitä käytetään yleisesti turistien huijaamiseen. Kuka vaan voi kadulla kysyä "muistatko, ajoin sinut lentokentältä turvallisesti hotelliin? Voisitko avustaa perhettäni viidellä eurolla?".  Juha Vakkuri kirjoitti tästä ilmiöstä jossakin Afrikka-kirjassaan.
Title: Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa
Post by: Kni on 21.11.2014, 15:44:27
Quote from: Kni on 20.11.2014, 10:05:39
Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 20:42:29
On semmoinenkin asia, että taksin kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton ammattiajolupa. Tämä on ns. taksiliite.

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Meillä Mansessa luvan saamiseksi  pitää suorittaa kuljettajakoulutus jossa käydään läpi taksia koskeva lainsäädäntö ja paikallinen aluetuntemus.

Lisäksi luvan saamisen edellytyksenä puhdas rikosrekisteri, sekä sujuva suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Onko ammattiajolupa paikkakuntakohtainen kun siinä on tuo aluetuntemusvaatimus vai voiko muualla saatua ajolupaa jotenkin hyödyntää toisella paikkakunnalla? Jos voi niin meillähän voi valelääkärien lisäksi olla myös valetaksinkuljettajia.

Jäsen 2011-04-17 oli bongannut uutisen valetaksinkuljettajista Helsingissä. Katsoin jäsen pingviinin vinkistä minkälaiselta ammattiajolupa oikeasti näyttää, mutta itselleni ei tullut edes mieleen että kaksi tai useampia ihmistä voisi käyttää samaa lupaa. Kovasti keskenään samannäköisiä kun ovat nuo afrikkalaiset ihmiset.

Täällä lisää aiheesta HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa (http://hommaforum.org/index.php/topic,97263.msg1746217.html#msg1746217)
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Lauttasaaren Emiiri on 21.11.2014, 15:52:38
Ilmankos, viime aikoina on tullut vastaan taksikuskeja, joiden paikallistietämys on ollut niin umpisurkeaa että on vaikea uskoa heidän suorittaneen taksikurssin menestyksekkäästi.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Maastamuuttaja on 21.11.2014, 16:06:00
Taksiedustajan kannanotto oli pelkkää ihmettelyä. Uutisesta ei ilmennyt mitään, joka olisi viitannut toimenpiteisiin ilmiön poistamiseksi. Luulisi, että liitossa ymmärrettäisiin, ettei tämäkään tapaus lisää asiakkaiden luottamusta. Mitenkähän Uber on ottanut tämän ilmiön omassa toiminnassaan?

Omakohtaisia kokemuksia on siinä määrin, että pidän tätä varakuskimenettelyä hyvin - ja joka tapauksessa liian - yleisenä. Räikein kokemukseni oli kun Katajanokan Viking terminaalista lähtiessäni varsin hiljaisena pysytellyt kuski lähti täysin päinvastaiseen suuntaan kuin antamani osoite edellytti. Jatkossa yritin opastaa eri kielillä, vastaukseksi tuli nyökkäilyä ja ahdistunutta puhinaa ja varoituksestani huolimatta kuski ajoi ratkaisevassa risteyksessä jälleen täysin väärään suuntaan. Elekielellä sitten mentiin loppumatka.

Taksia tilatessa kannattaa muuten pyytää suomenkieltä hallitseva kuljettaja.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Kari Kinnunen on 21.11.2014, 16:19:13
Tampereelle asia lienee ratkaistu siten, että kursseillekaan ei oteta kuin natiivilla tasolla suomeapuhuvia henkilöitä.
Title: Vs: Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa
Post by: pingviini on 21.11.2014, 16:23:11
Quote from: Kni on 21.11.2014, 15:44:27
Quote from: Kni on 20.11.2014, 10:05:39
Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 20:42:29
On semmoinenkin asia, että taksin kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton ammattiajolupa. Tämä on ns. taksiliite.

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Meillä Mansessa luvan saamiseksi  pitää suorittaa kuljettajakoulutus jossa käydään läpi taksia koskeva lainsäädäntö ja paikallinen aluetuntemus.

Lisäksi luvan saamisen edellytyksenä puhdas rikosrekisteri, sekä sujuva suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Onko ammattiajolupa paikkakuntakohtainen kun siinä on tuo aluetuntemusvaatimus vai voiko muualla saatua ajolupaa jotenkin hyödyntää toisella paikkakunnalla? Jos voi niin meillähän voi valelääkärien lisäksi olla myös valetaksinkuljettajia.

Jäsen 2011-04-17 oli bongannut uutisen valetaksinkuljettajista Helsingissä. Katsoin jäsen pingviinin vinkistä minkälaiselta ammattiajolupa oikeasti näyttää, mutta itselleni ei tullut edes mieleen että kaksi tai useampia ihmistä voisi käyttää samaa lupaa. Kovasti keskenään samannäköisiä kun ovat nuo afrikkalaiset ihmiset.

Täällä lisää aiheesta HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa (http://hommaforum.org/index.php/topic,97263.msg1746217.html#msg1746217)

En nyt tähän hätään löytänyt omaa "taksilupaani" mutta muistaakseni luottokorttikokoinen läpyskä jossa nimi ja osoite, henkilötunnus, voimassaoloaika, sekä saattoi olla maininta alueestakin jolla saa ajaa. Valokuvaa ei ole, joten kait sillä voi ajaa kuka tahansa jos ei muita dokumentteja tunnistukseen pyydetä
Title: Vs: Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa
Post by: Kni on 21.11.2014, 16:32:34
Quote from: pingviini on 21.11.2014, 16:23:11
En nyt tähän hätään löytänyt omaa "taksilupaani" mutta muistaakseni luottokorttikokoinen läpyskä jossa nimi ja osoite, henkilötunnus, voimassaoloaika, sekä saattoi olla maininta alueestakin jolla saa ajaa. Valokuvaa ei ole, joten kait sillä voi ajaa kuka tahansa jos ei muita dokumentteja tunnistukseen pyydetä

Joku on laittanut nettiin oman ammattiajolupansa ja siitä totesin että ei sitä ihan helposti itse voi tehdä. Kuvaa luvassa ei tosiaankaan ole, joten luulisi poliisin / muun tarkastajan aina pyytävän myös ajokortin nähtäväkseen.

Mahdollista ja jopa todennäköistä valetaksikuskina toimiminen todellakin on, jos kaksi kuskia on saman näköisiä.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Sibis on 21.11.2014, 16:46:01
On kait warmaa, että luvattoman kuskin KelaGold peruutetaan?

Poliisihan toki selvittää rutiininomaisesti, että oliskos tarvetta peruuttamiseen.
No eikö, no ei sitten. Sehän olis razzismiä.
 
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Goman on 21.11.2014, 16:46:19
Jos ja  kun taksiliikennöinti aiotaan pitää niin rankasti säänösteltynä kuin mitä se nykyään on, ei ole mikään ihme että kaikenlaista kokeillaan.

Satunnaisena tavis-taksinkäyttäjänä en panisi pahakseni jos säännöstelyä hieman purettaisiin, ja Uberin tapainen uutta tekniikkaa ja uutta ajattelua käyttävä järjestelmä näkisi oikeasti päivänvalon.

Uberin idea on hyvä. Jos kenellä tahansa jampalla on specsit täyttävä auto, kortti voimassa, rikosrekisteri kunnossa, ei edes liikaa ylinopeussakkoja, niin eikun käynnykkä auki ja kyytiä odottelemaan. Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.

Tulisi hinnat vähän alas, ihmiset käyttäisivät enemmän taksia (ei siis vain jaeta olemassaolevaa kakkua), palvelutaso paranisi varsinkin ruuhka-aikoina. Myös vajaakäytössä oleville autoille ja työtä vaille oleville kuskeille löytyisi tekemistä. Kaikki voittaisivat.

Tämä Uber vaihtoehto kuulostaa selvästi paremmalta kuin "Yksi käy kurssin kaksi ajaa"-taksi.

Title: Vs: Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa
Post by: Topi Junkkari on 21.11.2014, 16:49:23
Se kortti, jota etnisten ryhmien epäillään kierrättäneen kavereille Helsingissä, ei ole viranomaisen myöntämä ammattiajolupa, vaan kortti, jolla kuljettaja kirjautuu Helsingin taksikeskuksen datajärjestelmään. Ensiksi mainittu on edellytys jälkimmäisen saamiselle. Jälkimmäisessä on ainakin nimi, kuljettajanumero ja valokuva.

Monissa takseissa kortinlukija, johon kuljettajakortti asetetaan, on sellaisessa kohdassa, että asiakaskin sen näkee. Ihan tarkoituksella.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Kari Kinnunen on 21.11.2014, 16:52:16
Juu, hyvä idea. Hinnoittelukin vapaaksi.

Pikkujouluyönä joku 100€ voisi olla sopiva korvaus kotiinkuskauksesta kaupunkialueella.

Hiljaisina hetkinä sitten halvemmalla.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Kni on 21.11.2014, 17:16:37
Quote from: Goman on 21.11.2014, 16:46:19
Jos ja  kun taksiliikennöinti aiotaan pitää niin rankasti säänösteltynä kuin mitä se nykyään on, ei ole mikään ihme että kaikenlaista kokeillaan.

Satunnaisena tavis-taksinkäyttäjänä en panisi pahakseni jos säännöstelyä hieman purettaisiin, ja Uberin tapainen uutta tekniikkaa ja uutta ajattelua käyttävä järjestelmä näkisi oikeasti päivänvalon.

Uberin idea on hyvä. Jos kenellä tahansa jampalla on specsit täyttävä auto, kortti voimassa, rikosrekisteri kunnossa, ei edes liikaa ylinopeussakkoja, niin eikun käynnykkä auki ja kyytiä odottelemaan. Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.

Tulisi hinnat vähän alas, ihmiset käyttäisivät enemmän taksia (ei siis vain jaeta olemassaolevaa kakkua), palvelutaso paranisi varsinkin ruuhka-aikoina. Myös vajaakäytössä oleville autoille ja työtä vaille oleville kuskeille löytyisi tekemistä. Kaikki voittaisivat.

Tämä Uber vaihtoehto kuulostaa selvästi paremmalta kuin "Yksi käy kurssin kaksi ajaa"-taksi.

Minäkin kannatin joskus nuorena taksien vapauttamista säännöstelystä ja hinnoittelusta. Nyt kun tiedän miten asia on Ruotsissa toiminut niin en kannata enää.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Mehud on 21.11.2014, 17:33:36
"– On tiettyjä etnisiä ryhmiä, joita voisimme epäillä, mutta ketään ei ole vielä saatu kiinni, hän sanoo."

Ja, taas! Eikö näitä saksalaisia insinöörejä ja intialaisia koodareita saada millään kuriin? Ensin ne vei meidän naiset ja nyt ne vie meidät kotiinkin.
Title: Vs: Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa
Post by: Kni on 21.11.2014, 18:01:32
Quote from: Topi Junkkari on 21.11.2014, 16:49:23
Se kortti, jota etnisten ryhmien epäillään kierrättäneen kavereille Helsingissä, ei ole viranomaisen myöntämä ammattiajolupa, vaan kortti, jolla kuljettaja kirjautuu Helsingin taksikeskuksen datajärjestelmään. Ensiksi mainittu on edellytys jälkimmäisen saamiselle. Jälkimmäisessä on ainakin nimi, kuljettajanumero ja valokuva.

Monissa takseissa kortinlukija, johon kuljettajakortti asetetaan, on sellaisessa kohdassa, että asiakaskin sen näkee. Ihan tarkoituksella.

Eli taksin ajamiseen tarvitaan ainakin kolme eri korttia:
- Ajokortti
- Ammattiajolupa
- Datajärjestelmäkortti

On kuitenkin mahdollista että Abdullah Mohamed Abdullah käyttää kaverinsa Mohamed Abdullah Mohamedin kaikkia kolmea korttia taksia ajaessaan, jos on vähänkin saman näköinen. Ei se vaadi kuin ulkoa opettelun mitä kaverin kortissa lukee. Ja hoono soomi kielellä jos puhuu niin voi hyvin puhua sen verran hitaasti että ehtii kaivaa kaverin henkilötunnuksen muististaan. Matkustaja tuskin tunnistaa kuvasta ettei kuski olekaan sama kuin kortissa. En minäkään tunnista itseäni ajokorttikuvasta.
Title: Vs: Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa
Post by: foobar on 21.11.2014, 18:03:01
Quote from: Kni on 21.11.2014, 18:01:32
Ei se vaadi kuin ulkoa opettelun mitä kaverin kortissa lukee. Ja hoono soomi kielellä jos puhuu niin voi hyvin puhua sen verran hitaasti että ehtii kaivaa kaverin henkilötunnuksen muististaan.

Asiaa auttaa se, että "paperit jäi piironkinlaatikkoon Mogadishussa" -uussuomalaisten henkilötunnuksen syntymäpäiväosa on usein vakio.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: ArtturiE on 21.11.2014, 18:27:36
Quote from: koli on 21.11.2014, 14:50:24
Pari vuotta sitten, kun vierailin Helsingissä, niin meidät heitti yökerhoon somalitaksikuski, joka ei todellakaan ollut pukeutunut, kuten taksikuskit yleensä. Farkut, nahkatakki ja räppilippis päässä. Kaahasikin sellaista ylinopeutta, että koko fasistinen seurueemme keinui puolelta toiselle. Todennäköisesti kuului näihin "tiettyihin etnisiin ryhmiin".

Tapahtuma jäi melko hyvin mieleen, kun en ole moiseen pukeutumiseen törmännyt koskaan taksikuskin osalta. Käyttäytyi muutenkin oudosti ja pelokkaasti.

Ihan vastaava kokemus itselläni. Toyota-merkkinen tila-auto kurvasi virallisen taksin mentyä ravintolan eteen ja kuski tarjosi kyytiä. Näytti nuorelta somalilta. Otti alle viiden minuutin matkasta kympin.  Meinasin tehdä oharin ja lähteä maksamatta.  Maksoin kuitenkin. Olisi kyllä ollut oikein olla maksamatta ja soittaa poliisit paikalle. No, kaikkihan me tiedämme että se olisi ollut turhaa, koska rasismi.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Outo olio on 21.11.2014, 19:23:30
Quote from: Goman on 21.11.2014, 16:46:19
Uberin idea on hyvä. Jos kenellä tahansa jampalla on specsit täyttävä auto, kortti voimassa, rikosrekisteri kunnossa, ei edes liikaa ylinopeussakkoja, niin eikun käynnykkä auki ja kyytiä odottelemaan. Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.

Sivuhuomiona, olen ymmärtänyt että "suuressa maailmassa" uber-taksikuskien joukkoon on päässyt henkilöitä joilla on takanaan vankilatuomioita, jopa väkivalta- ja seksirikoksista, ja firma itse kiistää olevansa missään vastuussa mahdollisista sattumuksista. Idea ehkä onkin hyvä, mutta toteutuksessa voisi olla enemmän asiakaspalveluasennetta.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Arvoton on 21.11.2014, 19:24:49
En ruoki pimeitä takseja. Ennen käytin niitä Pietarissa paljon, mutta siellä rahani meni usein vaikkapa perheellisen miehen tarpeeseen, eikä "avtostop" ollut ymmärtääkseni laitonta. Suomessa kenenkään ei pitäisi joutua puolirikolliseen toimintaan, ellei ole ns. paperiton, koska Kela Gold toimii. Ja paperiton on mielestäni laiton.

Tallinnan ainoa neuvostojäänne on juurikin taksit, enkä käytä niitä, ellei ole tosi pakko. Onneksi niin pieni kylä, että siellä kävelee vaikka Koplista tai Lasnamãestä, jos julkiset eivät enää kulje.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: MW on 21.11.2014, 19:33:30
Quote from: Arvoton on 21.11.2014, 19:24:49
***
Tallinnan ainoa neuvostojäänne on juurikin taksit, enkä käytä niitä, ellei ole tosi pakko. Onneksi niin pieni kylä, että siellä kävelee vaikka Koplista tai Lasnamãestä, jos julkiset eivät enää kulje.

Vähän OT: Tallinnassa joskus otin taksin Viru-hotellista Central-hotelliin, ehkä kilsan matka.

Kuski otti hirveät pultit, ei edes raha kelvannut, vaikka tyrkytin ylimääräistäkin. Perille vei, kuitenkin.

Mit vit? Helppo keikka? Kai niilläkin joku aloitustaksakin on?
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: ArtturiE on 21.11.2014, 20:07:44
Quote from: Arvoton on 21.11.2014, 19:24:49
En ruoki pimeitä takseja. Ennen käytin niitä Pietarissa paljon, mutta siellä rahani meni usein vaikkapa perheellisen miehen tarpeeseen, eikä "avtostop" ollut ymmärtääkseni laitonta. Suomessa kenenkään ei pitäisi joutua puolirikolliseen toimintaan, ellei ole ns. paperiton, koska Kela Gold toimii. Ja paperiton on mielestäni laiton.

Hieman taustaa tapauksessani: vaihtoehto olisi ollut kävellä iltahämärässä lähtöpisteeni ja maalipisteeni väliin jäävän laajan puistoalueen poikki, jossa oleskeli (ehkä laittomasti) itä-eurooppalaisperäisiä kiertolaisheimon jäseniä ja muuta pohjasakkaa.

Syy oli siis suvaitsematon, ennakkoluuloinen ja rasistinen ajatusmaailmani, vai olisiko sittenkin ollut ns. terve järki.  Ainoastaan se seikka, ettei autossa soinut äbäläwäbälä-disko, sai minut jatkamaan perille asti. Sorry about that messing around, it wont happen again!
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: JoKaGO on 21.11.2014, 21:04:46
Quote from: Kari Kinnunen on 21.11.2014, 16:19:13
Tampereelle asia lienee ratkaistu siten, että kursseillekaan ei oteta kuin natiivilla tasolla suomeapuhuvia henkilöitä.

Niinkö? Olenkohan sitten tukenut pimeää taksitoimintaa Tampereella tietämättäni?

Noin vuosi sitten tulin viihteeltä kotiin taksilla, jota ajoi Iranin kurdi. Vähän murtaen puhui suomea, mutta rutinuivaa tekstiä tuli Suomen politiikasta. Teeskentelin olevani tietämätön mistään, mutta Suomen pakolaispolitiikka sai "kiitosta" kuskin taholta.

Pari viikkoa sitten otin kaljaa kotona (juuri se viikonloppu tänä vuonna), kun päätin lähteä keskustaan karaokebaariin. Huomasin jossain vaiheessa iltaa, että avain jäi kotiin, joten soitin pojalleni Hervantaan. että isi tulee aamuyöllä hakemaan vara-avainta. Nyt kuskiksi osui nuori (ilmeisesti) somalimies. Puhui suht-hyvää suomea, ja kun kerroin, että käyn poikaani morjenstamassa, niin ei ongelmaa, lupasi odottaa opiskelija-talon parkkipaikalla. Eikä karannut, vaikka ainakin viisi minuuttia jutskattiin poikani kanssa.  ;)

Kaveri kylläkin ajoi ns, nilkka suorana, ja kehuinkin häntä ajotaidoistaan. Kertoi odottavansa talvikelejä, jolloin kitkarenkaisella autolla saa kuski tehdä töitä. Isäntä ei osta kuulemma nastarenkaita. Mutta kyllä kaveri osasi ajaa, ei tarvinnut pelätä kyydissä.

Kantis-taksikuskit Tampereella ovat toki aina Suomi-miehiä sukupuolesta riippumatta, mutta kontaktini mamu-taksikuskien kanssa ovat olleet poikkeuksetta miellyttäviä kokemuksia, ennakkoluuloistani huolimatta.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Maastamuuttaja on 21.11.2014, 21:50:01
Vielä aiheesta sen verran, että tämäkin ilmiö kuuluu siihen luokkaan, johon ei tulla millään tavoin puuttumaan. Erilaiset tahot, virastot, komiteat ja yhdistykset kyllä pahoittelevat, voivottelevat ja uhoilevat. Asiakkaat jäävät kiroilemaan, yhä useammin.

Koska auringonlaskun kulttuuri. Väestön koostumus muuttuu.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:10:24
Quote from: Maastamuuttaja on 21.11.2014, 16:06:00
Taksiedustajan kannanotto oli pelkkää ihmettelyä. Uutisesta ei ilmennyt mitään, joka olisi viitannut toimenpiteisiin ilmiön poistamiseksi. Luulisi, että liitossa ymmärrettäisiin, ettei tämäkään tapaus lisää asiakkaiden luottamusta. Mitenkähän Uber on ottanut tämän ilmiön omassa toiminnassaan?


Taksia tilatessa kannattaa muuten pyytää suomenkieltä hallitseva kuljettaja.
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet. Laatusopimuksen allekirjoittaneiden kuljettajien pitäisi pitää välitysyhtiön kuvallinen kuljettajakortti asiakkaiden nähtävinä. Ensi vuonna kaikkien pitäisi pitää taksinkuljettajan kuvallinen ammattiajolupa asiakkaiden nähtävänä.

Mitä tulee "klaaninmiehen luvalla ajamiseen" niin ainakin Helsingissä taksitarkastajat tekevät autoihin ratsioita tarkastaakseen kuljettajan ajoluvan. Siinä tietenkin on mahdollista, että samannäköinen serkku Mehmed ajaa Ahmedin luvalla eikä tarkastaja sitä erota, mutta ainakin asiaan on reagoitu ja sitä yritetään kitkeä..
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: ArtturiE on 21.11.2014, 22:15:05
Itse kun tilaan taksin niin teen sen aina tilauskeskuksen kautta.  Toistaiseksi on ollut rikastamatonta kyytiä.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:20:29
Quote from: Goman on 21.11.2014, 16:46:19
Uberin idea on hyvä.

Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.
Uber tai Taxify eivät mitenkään valvo välittämiään autoja, ne vain välittävät tilauksia ja ottavat voittonsa tilauksesta.

Uber-kuljettajien verojen ja velvoitteiden maksu on käytännössä täysin kuljettajien omantunnon varassa. Uber ottaa kyydin hinnasta 15-20 % välistä pois ja tilittää loput kuljettajalle, joka maksaa verot tai ei maksa. Ennemmin ei maksa...
Title: Vs: Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa
Post by: maltti on valttia on 21.11.2014, 22:26:46
Quote from: Kni on 21.11.2014, 18:01:32
Quote from: Topi Junkkari on 21.11.2014, 16:49:23
Se kortti, jota etnisten ryhmien epäillään kierrättäneen kavereille Helsingissä, ei ole viranomaisen myöntämä ammattiajolupa, vaan kortti, jolla kuljettaja kirjautuu Helsingin taksikeskuksen datajärjestelmään. Ensiksi mainittu on edellytys jälkimmäisen saamiselle. Jälkimmäisessä on ainakin nimi, kuljettajanumero ja valokuva.

Monissa takseissa kortinlukija, johon kuljettajakortti asetetaan, on sellaisessa kohdassa, että asiakaskin sen näkee. Ihan tarkoituksella.

Eli taksin ajamiseen tarvitaan ainakin kolme eri korttia:
- Ajokortti
- Ammattiajolupa
- Datajärjestelmäkortti

On kuitenkin mahdollista että Abdullah Mohamed Abdullah käyttää kaverinsa Mohamed Abdullah Mohamedin kaikkia kolmea korttia taksia ajaessaan, jos on vähänkin saman näköinen. Ei se vaadi kuin ulkoa opettelun mitä kaverin kortissa lukee. Ja hoono soomi kielellä jos puhuu niin voi hyvin puhua sen verran hitaasti että ehtii kaivaa kaverin henkilötunnuksen muististaan. Matkustaja tuskin tunnistaa kuvasta ettei kuski olekaan sama kuin kortissa. En minäkään tunnista itseäni ajokorttikuvasta.

Sotun muistamista helpottaa, kun syntymäpäivä on kaikilla 01.01. ----
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: guest11919 on 22.11.2014, 08:52:52
Quote from: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:10:24
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet.

Onko siis pk-seudulla vain yksi tekstiviestitilauspalvelu, jonka kautta tulevat taksit ovat laatusopimuksen piirissä? Olen usein saanut kuskeilta ohjeet käyttää tuota tekstiviestipalvelua, mutten ole vieläkään saanut aikaiseksi. Nyt en enää edes löytänyt saamaani ohjelappua mistään. Jos tekstiviestitilaus tarkoittaa laatutaksia, niin toki tilaan tekstiviestillä.

Tuo käsite laatutaksi oli minulle tuntematon. Kysynpä asiasta, kun seuraavan kerran tilaan keskuksen kautta.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Quote from: Bona on 22.11.2014, 08:52:52
Quote from: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:10:24
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet.

Onko siis pk-seudulla vain yksi tekstiviestitilauspalvelu, jonka kautta tulevat taksit ovat laatusopimuksen piirissä? Olen usein saanut kuskeilta ohjeet käyttää tuota tekstiviestipalvelua, mutten ole vieläkään saanut aikaiseksi. Nyt en enää edes löytänyt saamaani ohjelappua mistään. Jos tekstiviestitilaus tarkoittaa laatutaksia, niin toki tilaan tekstiviestillä.

Tuo käsite laatutaksi oli minulle tuntematon. Kysynpä asiasta, kun seuraavan kerran tilaan keskuksen kautta.

http://www.taksihelsinki.fi/fi/content/tekstiviestitilaus

Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä taksin (koko pääkaupunkiseudulle ja myös kehyskuntiin) tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Tolpalta auton ottaessa voi kuljettajalta kysyä oletko laatukuljettaja. Jos ei ole niin seuraava auto - asiakas saa vapaasti valita jonosta haluamansa taksin.

Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava laatua parantava käytäntö käytössä, kunhan mamu-kuskit niissäkin lisääntyvät. Lieksassahan on jo mesoaminen alkanut koulukyytien pikkubussikuljetuksista, kun ulkotuonti-kuljettajan toimintatavat ovat vanhempia arveluttaneet.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: P on 22.11.2014, 09:26:10
Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Quote from: Bona on 22.11.2014, 08:52:52
Quote from: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:10:24
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet.

Onko siis pk-seudulla vain yksi tekstiviestitilauspalvelu, jonka kautta tulevat taksit ovat laatusopimuksen piirissä? Olen usein saanut kuskeilta ohjeet käyttää tuota tekstiviestipalvelua, mutten ole vieläkään saanut aikaiseksi. Nyt en enää edes löytänyt saamaani ohjelappua mistään. Jos tekstiviestitilaus tarkoittaa laatutaksia, niin toki tilaan tekstiviestillä.

Tuo käsite laatutaksi oli minulle tuntematon. Kysynpä asiasta, kun seuraavan kerran tilaan keskuksen kautta.
http://www.taksihelsinki.fi/fi/content/tekstiviestitilaus

Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Eli taksien mamusaation myötä luodaan rinnakkainen taksijärjestelmä? Monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Siili on 22.11.2014, 09:30:16
Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Kuulostaa ihan fiksulta.  Pitääkö laatutaksikuljettajan kyetä palvelemaan myös Lontoon murteella? Entä toisella kotimaiselle?
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:31:33
Quote from: P on 22.11.2014, 09:26:10
Eli taksien mamusaation myötä luodaan rinnakkainen taksijärjestelmä? Monikulttuurisuus on rikkaus ja 1voimavara.
Perustellusti voidaan todeta, että "basaari-kulttuurien" kuljettajat ovat vakava uhka Stadilaisen (ja kohta koko Suomen) rehelliselle ja ammattitaitoiselle taksialalle. Siksi tälläinen laatujärjestelmä on alan sisällä kehitetty. Ääneen ja julkisesti sitä ei tietenkään sovi sanoa - koska rasismi.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:37:57
Quote from: Siili on 22.11.2014, 09:30:16
Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Kuulostaa ihan fiksulta.  Pitääkö laatutaksikuljettajan kyetä palvelemaan myös Lontoon murteella? Entä toisella kotimaiselle?

Sopimus on pitkä, mutta kielitaitovaatimuksia siinä ei muistaakseni ole.
Taksinkuljettajan kielitaitovaatimus on sama kuin kansalaisuuden saamisen kielitaitovaatimus, eli "tyydyttävä" kielitaito. Se on viranomaisten määritelmä, eikä "tyydyttävä" ole mielestäni riittävä. Sillä pärjää ehkä bussinkuljettajana vakiolinjalla ilman kummempaa kommunikointia asiakkaiden kanssa, mutta ei taksinkuljettajana, mikä on enemmän käsityötä kuin massojen kuljettaminen vakiolinjalla.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Siili on 22.11.2014, 09:49:51
Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:37:57
Quote from: Siili on 22.11.2014, 09:30:16
Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Kuulostaa ihan fiksulta.  Pitääkö laatutaksikuljettajan kyetä palvelemaan myös Lontoon murteella? Entä toisella kotimaiselle?

Sopimus on pitkä, mutta kielitaitovaatimuksia siinä ei muistaakseni ole.
Taksinkuljettajan kielitaitovaatimus on sama kuin kansalaisuuden saamisen kielitaitovaatimus, eli "tyydyttävä" kielitaito. Se on viranomaisten määritelmä, eikä "tyydyttävä" ole mielestäni riittävä. Sillä pärjää ehkä bussinkuljettajana vakiolinjalla ilman kummempaa kommunikointia asiakkaiden kanssa, mutta ei taksinkuljettajana, mikä on enemmän käsityötä kuin massojen kuljettaminen vakiolinjalla.

Veikkaan, että jos Suomen kielen kielitaitovaatimusta laatutaksinkuljettajalle kiristettäisiin,  Bidee pitäisi sitä vähemmistön syrjimisenä. 

Edellytäänkö laatutaksinkuljettajalta paikantuntemusta tyyliin "Kämppi" ja "Töölontori", vai voiko sitäkin kautta saada kuskeja, jotka vaativat tarkkaa osoitetta navigaattoriin syötettäväksi?
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: guest11919 on 22.11.2014, 09:51:44
Erinomaisen hyvää ja tärkeää tietoa tullut tässä. Siirryn ilman muuta laatujärjestelmän käyttäjäksi. Onko siinä tolpalla muuta keinoa havaita laatujärjestelmään kuuluminen kuin kuskilta kysyminen, mikä on aina hieman epämiellyttävää - siis jotain tarraa tai vastaavaa? Entä se tekstiviestitilaamisen ohjetarra, mitä joskus näkee takapenkin ikkunassa - onko se tarra vain laatujärjestelmään kuuluvilla autoilla?

Oletan, että laatujärjestelmän piirissä on myös ulkkarikuskeja - miksei olisi - onko tietoa määristä? Pääsin eilen lumentulon yllätettyä Helsingin yöstä ihan turvallisesti ja miellyttävästi kotiin somalikuskin kyydissä, mutta kyllä siinä huolestuttaviakin piirteitä oli - mm. kuskin laajat ruumiinliikkeet (jotain namiskaa säätäessä koko ylävartalo vaakatasoon yms.) ja haukottelu. Leveällä hymyllä ja talvirenkailla sai kyllä eilisiltana paljon anteeksi...
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Topi Junkkari on 22.11.2014, 09:55:04
Minä tilaan Helsingissä taksin aina tekstiviestillä. Se nyt vain on paras tapa, halvin ja nopein, menee suoraan datalle ilman välikäsiä ja vastauksena tulee auton siffra eikä mitään mystistä tilausnumeroa.

Puhelimitse sitten muilla paikkakunnilla. Katsotaanpa huvin vuoksi kännykän puhelinmuistiota... minulla on muistissa seuraavat numerot: Taksi Helsinki, Taksi Iisalmi, Taksi Imatra, Taksi Kouvola, Taksi Kovanen Hki, Taksi Lappeenranta, Taksi Lähitaksi (*), Taksi Siilinjärvi KUO (**), Taksi Tampere ja Taksi Vaasa. Plus muutaman luottokuskin suorat.

(*) Lähitaksi = pääkaupunkiseudun muut kunnat kuin Helsinki. Jos pöllörukka vaikka on eksynyt Vantaan puolelle.

(**) Merkintätapa siksi, että Kuopion lentoasema, "Rissala", on Siilinjärven kunnan puolella. Muutaman kerran olen koneelta siirtynyt taksilla Toivalan Essolle (nyk. St1) odottelemaan jatkokyytiä.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: guest11919 on 22.11.2014, 09:59:29
Quote from: Topi Junkkari on 22.11.2014, 09:55:04
Plus muutaman luottokuskin suorat.

Minullekin jotkut (suomalaiset) (itsenäiset?) kuskit ovat antaneet korttinsa, mutta en ole niitäkään oikein osannut/kehdannut käyttää. Järjestelmän hyötyhän on juuri siinä, että taksia tilatessa jokin lähellä oleva auto kuittaa tilauksen. Jos soittelisin suoraan kuskille, hän saattaisi olla ties missä, mikä loisi kiusallisen tilanteen.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: siviilitarkkailija on 22.11.2014, 10:08:54
Eikö hompansseille voisi olla kuljetuspalvelu jossa Hompanssit voisivat sopia kuljetuspalveluista ja vihapuheen levityämisestä sopimushintaan. Esim hompanssi 1 haluaa pisteestä A pisteeseen B. Toisella on auto ja aikaa.  Hompanssi sopii tapaamisen, suorittaa kuljetuksen aikana viha- ja korvauspuhetta, jonka jälkeen pääsee piseeseen B.

Tietenkään asia ei käy ihan aina mutta joskus. Meinaan että vihapuhehintaan...
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Topi Junkkari on 22.11.2014, 10:18:57
Quote from: siviilitarkkailija on 22.11.2014, 10:08:54
Eikö hompansseille voisi olla kuljetuspalvelu jossa Hompanssit voisivat sopia kuljetuspalveluista ja vihapuheen levityämisestä sopimushintaan.

Ei tästä ole kuin pari viikkoa, kun sain hompansseilta kyyditystä jopa vieraalle paikkakunnalle ja kahteen suuntaan. Eritoten paluumatka, jonka olin varautunut tekemään junalla, mutta sain kuitenkin hompanssikyydin, jäi mieleen. Auto oli erinomainen ja kuski ennestään puolituttu. Toivottavasti vihapuheiden jälkeen voin jatkossa laskea hänet oikeisiin tuttuihin. Kiitos!
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Topi Junkkari on 22.11.2014, 10:21:22
Quote from: Bona on 22.11.2014, 09:59:29
Jos soittelisin suoraan kuskille, hän saattaisi olla ties missä, mikä loisi kiusallisen tilanteen.

Joo, minullakin nuo suorat ovat lähinnä Itä-Suomen pienemmissä kaupungeissa sekä Helsingistä joitakin sellaisia, joihin voi luottaa esimerkiksi ennalta sovittavan aamuvarhaisen lentokenttäkyydin suhteen. Akuutissa tarpeessa lähetän tekstiviestin datalle. 13170.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Renegade Kane on 22.11.2014, 10:22:09
Laatukuljettajaa ei sinänsä erota mistään, mutta laatukuljettajan kuljettajakortti pitää olla asiakkaan nähtävillä. Yleensä se on tilausvälityspäätteen päällä. Myös pukeutuminen pitää olla asiallista. Auton ulkopuolella ei ole mitään merkintää, koska samaa autoa voi ajaa myös laaduton kuljettaja.

Paikallistuntemusvaatimusta ei ole muuta kuin se millä on kuljettajakurssin läpäissyt (niissäkin tiukempia ja löysempiä kursseja järjestäjästä riippuen), mutta laatukuljettajan pitää osata käyttää taksilaitteita ja navigaattoria. Eli jos ei tiedä niin pitää osata ottaa itse selvää. Tilausvälityspäätteestä löytyvät mm. kaikki yleisimmät paikat, kuten esim. Kämp.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Paawo on 22.11.2014, 10:28:18
Paawo on aina päästänyt muita ohitse taksijonoissa varmistaakseen pääsyn pottunokkakuskin kyytiin.

Taannoin oli tästä periaatteesta tosin puolipakko kiireen takia lipsua kun Katajanokan terminaalilta piti rautatieasemalle kiireellä päästä ja seurueemme joutui tolpalle osuneen äbläwäblä-diskoteekin kyytiin.

Perille päästiin ajallaan vaikka verkkareihin pukeutunut oletettavasti Afrikan sarvesta kotoisin ollut kuski ei aivan kaikkia liikennevaloja matkan varrella huomannut ja rautatieasemaa lähestyttäessä ei selvästikään tiennyt mihin yleensä matkustajia ruukataan steissin edustalla jättää. Mutta junaan ehdittiin ja kuittikin saatiin, kaikista rassisstisista ennakkoluuloistani huolimatta.
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Maastamuuttaja on 30.11.2014, 19:32:56
Olisikohan taksiliitosta tai vaikkapa vähemmistövaltuutetun toimistosta saatavissa tilastoja taksiautoilijoiden kolaritilastoista jaoteltuina vaikkapa synnyinseudun ja/tai äidinkielen mukaan? 
Title: Vs: 2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Post by: Maastamuuttaja on 01.12.2014, 23:52:01
Minua kyllä vähän häiritsee tämä "laatutaksi"-määritelmä. Onko meillä liikenteessä kaksi eri tasoista palvelua? No kyllä on, kaikkihan sen tietävät.

Miten määritellä tilaajan oikeusturva ilman, että joutuu oikeuteen syytettynä rasismista?