Uusien autojen renkaisiin marraskuun alusta paineanturit - hinta nousee reilusti
Jatkossa uusien autojen renkaissa tulee olla TPMS-rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Takana on EU:n laajuinen järjestelmä, joka velvoittaa jatkuvaan rengaspaineen seuraamiseen.
Marraskuun alusta kaikissa uusissa myytävissä autoissa tulee olla joka renkaassa rengaspaineanturi. EU:n laajuinen järjestelmä korostaa rengaspaineiden tarkkailua turvallisuustekijänä ja polttoaineen kulutuksen hillitsijänä.
Suomalaisille kuluttajille valvonta-antureihin siirtyminen on Keski-Euroopaa kalliimpaa, koska täällä käytössä on kahdet rengassarjat vuosittain. Tämä tuntuu niin autoilijoiden kuin rengasliikkeiden kustannuksissa.
– Kyllä tässä puhutaan kymmenistä euroista per kappale. Antureiden hankinta talvirengassettiin tuo myös lisäkustannuksia, kertoo Autorengasliiton hallituksen jäsen, Vianor Oy:n toimitusjohtaja Alexei von Bagh.
Kustannus per anturi on keskimäärin noin 80 euroa. Teoriassa neljällä vanteisiin asennetulla anturilla voisi pärjätä, jos on valmis ottamaan renkaat pois vanteilta aina kesä- ja talvirenkaidenvaihdon yhteydessä.
Loput linkin takaa. http://yle.fi/uutiset/uusien_autojen_renkaisiin_marraskuun_alusta_paineanturit_-_hinta_nousee_reilusti/7182888
-----------------------
Vmp. Uusien renkaiden osto kallistuu siis noin 80 € / rengas ja näitä nyt sattuu olemaan yleensä neljä kappaletta. Ja koska meillä on talvi, saa nuo saakelin hilavitkuttimet ostaa myös talvirengas-sarjaan, joten lysti maksaa noin 640€. Eikä siinä vielä kaikki, kun nuo anturit on vieläpä testattava kerran vuoteen, niin lisäkuluja tulee kaiken ihanuuden päälle vielä summa x. Ja maailma pelastuu. Sydämellinen kiitos EU:n viranhaltioille ja päättäjille.
ps. Just pyörähtää sitruunaan 370000 kilsaa. Oi kestä sitruuna kestä... siinä iltarukouksein.
Pitäisikö EU:n päättäjien pääkoppaan asentaa jonkinlaiset anturit siltä varalta, että nupissa on aivotoiminta lakannut kokonaan, mutta keho vain kävelee, puhuu ja painaa äänestysnappuloita?
No kyllä tämä on hyvä uutinen, vastustus herättää monet huomaamaan muunkin paskan.
Todella mielenkiintoista, jonain päivänä kaikissa Suomen 2,5 miljoonassa autossa ovat nämä anturit, ja kustannuksia tulee 2,4M x 8 x 80 = 1.600.000.000 € !!
Sekä tietenkin vuotuiset tarkastukset 2,5M x xx€ = lähes 100.000.000 €.
Yksityinen autoilu nähtävästi halutaan tosissaan tappaa, samalla tapetaan nykyinen elämäntapa/tuottavuus ja siirrytään kohti luomua ja nälänhätiä.
Tämä on vain loogista jatkumoa ja jälleen yksi fasistisen EU:n yritys lisätä tarpeetonta kontrollia ja totuttaa siihen sekä murentaa omillaan toimeen tuleva keskiluokka.
Eipä tuo ole köyhällä edessä ihan heti. Katsotaan tuossa 2034 jos on varaa ostaa vuoden 2014 autoa.
E: jaa mites toi elinaikaodotus menikää kohdallani.... Taidankin työntää koiranputkea,eli en taida keretä noihin karkeloihin.
Täysin ääliömäistä touhua jälleen. EU:lla on kova kiima pakottaa lainsäädännöllä rahaa liikkeelle ja uutta businesta. Tosin tämäkin menee The World Factory – osastolle Guangdongin maakuntaan, Kiinaan talouden moottoriin. Siellä joku siirtotyöläinen tekee 3 euron päiväpalkalla antureita meille, vailla työ – ja ihmisoikeuksia.
Mitään järkeä tässä ei ole! On normaalia autoiluun liittyvää toimintaa tarkistaa rengaspaineet. Ei siihen mitään kiinalaisia antureita tarvita. Entä kuinka moni lykkää uusien kumien ostoa ja ajelee melkein sakkokumeilla niin pitkään kuin mahdollista? Lisää kuolleita liikenteessä, ei kiinnosta valtiovaltaamme.
Meillä ei ole Suomessa kohta enää mihinkään varaa. Palkkatulot vie verottaja ja kaikki tekeminen on lailla säädetty niin kalliiksi, että kukaan ei voi kuin istua kotona. Tämä on ollut tietysti esim. Vihreiden unelma jo pitkään. Tosin kotona istumisen ja kärsimisen pakko ei koske heitä, sillä heillä on julkisesti rahoitetut virat ja siitä saatavat hyvät tulot.
Suomalaiset eivät vaan herää, vaan ikuinen alistuminen jatkuu. Surullista. Samaan aikaan muu maailma porskuttaa, kehittyy ja nauttii työnsä tuloksista.
Meillä on Euvostoliitto.
Quote from: dothefake on 10.04.2014, 21:57:47
No kyllä tämä on hyvä uutinen, vastustus herättää monet huomaamaan muunkin paskan.
Näin on. Mitä hullummaksi menee, sitä nopeammin ihmiset herää. Meiningillä jokaiselle jotakin. Huumorilla nää pitää ottaa. Nautitaan Euro-Neuvostoliitosta kun se on vielä pystyssä ja näemme sen ilmielävänä. Elämme hienoja aikoja ja saamme todistaa erittäin merkittäviä historiallisia tapahtumia!
Mikähän lafka kerää näistä voitot? Mikäli vituttaa niin kannattaa suunnata valitus näitä antureita valmistavan johdolle. Kyllin tehokas valitus niin ehkäpä keksitään etteivät olekaan ihan välttämättömiä.
Rengaspaineet on suositeltavaa tarkastaa kolmen viikon välein, joten kun omalle ajalle ja vaivalle laskee hinnan niin paineiden seurantajärjestelmä tulee paljon edullisemmaksi. 8)
QuoteTäysin ääliömäistä touhua jälleen. EU:lla on kova kiima pakottaa lainsäädännöllä rahaa liikkeelle ja uutta businesta. Tosin tämäkin menee The World Factory – osastolle Guangdongin maakuntaan, Kiinaan talouden moottoriin. Siellä joku siirtotyöläinen tekee 3 euron päiväpalkalla antureita meille, vailla työ – ja ihmisoikeuksia.
Arvaa kuka on kyseisen factoryn todellinen omistaja? Muutaman bulvaanin takaa paljastuu omistajaksi pankkiiri London Citysta. Pankkiiri kenen palkkaamat henkilöt Brysselissä tehtailee direktiivejä pankkiirin ja hänen kavereidensa mieltymysten mukaan.
Jos tämä tulee, niin ajan vanteilla.
Mitäköhän nuo muut eurooppalaiset ajattelevat meistä jos emme hanki turhia antureita renkaisiin :facepalm:
Lyödäänkö vetoa, ettei maan journalistinen roskaväki saa tästäkään asiasta yhtään kriittistä kirjoitusta aikaan.
Jokaisen täysjärkisen ihmisen ainoa vaihtoehto on vastustaa EU:a kaikin käytettävissä olevin laillisin keinoin. Tämä tyhmyys hipoo jo Neuvostoliittoa.
No tämä laitehan se meiltä vielä puuttuikin :facepalm:
Jos autoilija ei itse tajua tarkistaa tai toimeksiantona tarkistuta autonsa rengaspaineita sen verran usein, ettei ajele vanteilla, onko silloin edellytyksiä omistaa auto? Tuleekohan näistä yksi kohde, jolla auton voi hylätä katsastuksessa niiden toimimattomuudesta? Mitä v***ua siellä on taas päässä pyörähtänyt tätä suunnitellessa?
Sivistyneessä maailmassa tämmöiset hoituvat niin, että varakkaat hifistit ostelevat näitä leluja, ja maksavat uutuudesta hinnan.
Jos ja kun sitten gadgetti osoittautuu toimivaksi ja hyödylliseksi, se integroituu kuin itsestään luonnolliseksi osaksi autoa, ja yksikkökustannus tässä vaiheessa on pieni.
Nyt laitetaan veronmaksaja pakkoasiakkaaksi hyvän lobbarin asiakkaalle.
VMP. Ja päätöstä tukeva data tietysti tulee etelästä, missä ajetaan samoilla renkailla kesät talvet, eikä paineita todellakaan tarkisteta koskaan, toisin kuin meillä vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Päivän sijoitusvinkki: Osta tänä vuonna uusi dieselauto tai vaikka muutama, jos rahaa on. Niille on kohta kysyntää.
- Kohta tulee tuo pakollinen rengaspainevalvonta
- Ihan justiinsa tulee EU6 päästödirektiivi, jolloin sen EU5:n myötä tulleen tukkeutuvan ja kalliin dpf-partikkelisuodattimen lisäksi tulee urearuiskutussysteemit säiliöineen, jotta jotkin oksidit pienenee -> dieselin ylläpito ei ole todellakaan enää persaukisen puuhaa, vaikka kulutus matka-ajossa pienin mahdollinen onkin.
Ja se ureasysteemi ei valitettavasti toimi DIY-menetelmällä siten, että sen kun vaan kusee tankkiin ...
Ja ainut maa joka noudattaa ja valvoo tätä pilkulleen ja rankaisee säädöksen kiertäjiä kymmenkertaisesti verrattuna seksuuali tai henkirikoksiin on...
Quote from: Lasse Nortunen on 10.04.2014, 22:51:21
Ja ainut maa joka noudattaa ja valvoo tätä pilkulleen ja rankaisee säädöksen kiertäjiä kymmenkertaisesti verrattuna seksuuali tai henkirikoksiin on...
CÄNÄDÄ! 8)
Seuraava askel luonnollisesti on pyyhkijöiden sulkien kulumisen vahti, että tietää vaihtaa kuluneet uusiin, ja sitten ehkä retrohengessä se "maadoittava" kuminauhanpätkä sinne takapuskuriin, jota illman €Uroa ei saatu aikanaan pakolliseksi.
Toki mahdollisuus ''säästää'' siirtymällä kitkoihin jotka toki ratkaisevasti huonommat kuin erityisesti ko olosuhteisiin suunnitellut. Eu lisää turvallisuutta.
Quote from: Herrahuu on 10.04.2014, 22:06:13
Eipä tuo ole köyhällä edessä ihan heti. Katsotaan tuossa 2034 jos on varaa ostaa vuoden 2014 autoa.
E: jaa mites toi elinaikaodotus menikää kohdallani.... Taidankin työntää koiranputkea,eli en taida keretä noihin karkeloihin.
+1
Justiin täytti kottero 20 vuotta, ja juoksu eikun paranee.
Se vaan huolestuttaa että jos/kun tuosta lootasta aika jättää, niin mistä saa jatkossa auton jossa ei ole kaikenmaailman sähköllä toimivia kirjainyhdistelmiä odottamassa kalliisti korjattavia vikoja.
Mitä itse asiaan tulee, niin tyhjenneistä renkaista aiheutuvat onnettomuudet lienevät suurin syypää kuolemaan tai vammautumiseen johtavissa onnettomuuksissa, ei näitä pykäliä muuten säädettäisi. Itselläkin kerran - taisi olla vuonna 8 ja 6 - räjähti autosta eturengas kesken ajon satasen nopeudessa ja alkoi auto kovasti puoltamaan. Selvisin hengissä vain koska hoksasin hidastaa vauhtia jarrupoljinta apuna käyttäen ja sitten pysähdyin tien laitaan vaihtamaan rengasta.
Edit: Eikäku nythän mää vasta hokasin: tämäkin uudistus lisää kovasti taloudellista toimeliaisuutta ja BKT kasvaa. BKT:n kasvu on hyvä asia, ulkomaan velkakaan ei näytä niin pahalta verrattuna isompaan BKT:hen. Voidaan ottaa vaikka lisääkin velkaa, ei tunnu missään. Kyllä ne EU:ssa tietää miten taloutta pyöritetään.
Parastahan tässä on se, että kaikenlaisten pakollisten, maksullisten lisävarusteiden, -toimintojen tai -tarkastusten listalle ei aivan heti tule loppua. Säädettävää riittää, eikä talouden jatkuvaa kasvua voi estää!
Quote from: Tabula Rasa on 10.04.2014, 23:07:37
Toki mahdollisuus ''säästää'' siirtymällä kitkoihin jotka toki ratkaisevasti huonommat kuin erityisesti ko olosuhteisiin suunnitellut. Eu lisää turvallisuutta.
Systeemin alkuperäinen "ajatus" on ilmeisesti tieliikenneturvallisuuden lisääminen. Meillä täällä kaksien renkaiden maassa koko juttu ampuukin itseään nilkkaan, kun jääpintaisilla peräkylien teillä ryhdytään liukastelemaan kitkarenkailla. Samoilla renkailla vatkataan sitten juhannusjuhlilta palatessa ohitustilanteessä lähimpään lepikkoon.
Näin ne EUn direktiivit yleensäkin toimivat - niiden "hyöty" on täällä pohjoisessa puhtaasti pakkasella.
Kiitti v....sti, EU!!! Useamman rengaskerran omistajana kulut ja verenpaineet nousi taas tappiin. EU:n tempputyöllistys- ja mukahyödyllinen pakkomyyntidirektiivi n:o 817.493. Miten tuosta EU-paskasta päästäisiin kerralla eroon?
Kaikenmaailman viranomaiset ja liikenneturvan kanssa touhailevat ovat olleet huolissaan, jo ties miten pitkään, suomen vanhasta autokannasta. Asiat kyllä varmaan nyt tästä paranevat ja autokanta uusiutuu, kun ryssenlin herrat keksivät tämmösen "motivaattorin" uuden auton ostamiseen.
Tuleeko tämä muuten myös raskaaseen kalustoon? Meinaan vaan, että nykyisten maksimimassojen mukainen 9-akselinen täysperävaunuyhdistelmä sisältää parhaimmillaan sellaiset 32 rengasta (esimerkissäni 2+4+4+2 vetoautossa ja 5 akselilla paripyörät perävaunussa). 80€*32= 2560€ lisäkuluja per yhdistelmä. Kuljetusyrittäjät takuulla tykkäävät, jos tämä raskasta kalustoakin koskee.
Maailma muuttui jälleen pisaran turvallisemmaksi. Samaan aikaan rakkaassa Suomessamme on valtio suuressa viisaudessa päättänyt säästää satoja miljoonia teiden kunnostamisesta eli hanke pikitiestä kyntöpelloksi asfalttikartellien kautta on hyvässä iskussa. Kunnat ovat keksineet vielä luovemman ratkaisun. Ne ovat päättäneet kieltää teitä kulumasta. Tällöin teiden kunto pysyy yhtä hyvänä kuin ennen, mutta ylläpito voidaan lopettaa -- toimii paperilla todella hyvin.
Hulluus on mahtavaa. Häntä, joka keksii polttaa Helsingin, jotta saataisiin BKT nousuun ja rakentajille töitä, kutsuttakoon neroksi.
Quote from: haermae on 10.04.2014, 23:10:03
Selvisin hengissä vain koska hoksasin hidastaa vauhtia jarrupoljinta apuna käyttäen ja sitten pysähdyin tien laitaan vaihtamaan rengasta.
Selvisit hengissä poikkeuksellisen neuvokkuutesi ansiosta !!1!
Tuosta tulikin mieleeni, että autoissahan täytyisi olla neuvova systeemi, joka kertoisi kuljettajalle erikoistilanteissa mitä pitää kulloinkin tehdä, ja tietenkin Windows pohjainen systeemi.
Quote from: Lasse Nortunen on 10.04.2014, 21:50:45
ps. Just pyörähtää sitruunaan 370000 kilsaa.
Eiks sitruuna oo ranskaks susi?
Mutta hey, älkää ny ihan kaikkee uskoko noin vaa. Jos renkas maxaa 80 €ypoo kappale niin se on jo hyvä laatune. Ei ne ny ihan mitä tahansa saa läpi. Tai ei sitä tiädä perkele.
Uusissa autoissa tuollaisia antureita on ollut jo tovi. Satasen kaksi taisivat jossain vaiheessa maksaa lisävarusteena.
Ei kai tuossa nyt kukaan siihen itse renkaaseen mitään ihme anturia ole laittamassa?
Meilläkin on toisessa autossa anturit asennettu. Tosin olen ne jo aikaa sitten poistanut käytöstä, koska anturit oli fiksusti laitettu vain kesärenkaiden vanteisiin, joten talvirenkaitten kanssa nuo olisivat piippailleet koko ajan. Turha systeemi muutenkin. Ja kun jokaisen pyörän anturi on pyöräkohtaisesti yksilöity, niin pyöriä ei saisi normaaliin tapaan kierrättää vuorotellen eteen ja taakse.
Langaton TPMS on mainio parannus autojen ajonestojen ohitukseen. Suora yhteys auton ECU:uun (http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit) mahdollistaa autovarkaille ajoneston ohituksen ilman, että autoon tarvitsee murtautua fyysisesti.
http://www.networkworld.com/community/blog/defcon-hacking-tire-pressure-monitors-remotel
Quote from: Mika.H on 11.04.2014, 00:37:23
Uusissa autoissa tuollaisia antureita on ollut jo tovi. Satasen kaksi taisivat jossain vaiheessa maksaa lisävarusteena.
Joissakin on "rengaspaineen seuranta", joka ei oikeasti seuraa rengaspainetta vaan vain vertaa eri pyörien pyörimisnopeuksia. Jos niissä on eroa, joka näyttää yhden renkaan paineen alenemiselta, hälyttää sitten sen perusteella. (Ja tekee paljon vääriä hälytyksiä.)
Renkaiden hinnat ovat nousseet aikaisemminkin mm. kierrätysmaksun ja valmistajille langetetun tarkastusmaksun seurauksena. Nastarenkaat kuluttavat pahasti tien pintaa minkä autoilijat maksavat jo nyt veroina. Tyhjillä renkailla on huono ajaa ja auto kuluttaa ylimääräistä eli autoilija maksaa enemmän veroa kuluneessa polttoaineessa. Tässä ei ole mitään uutta.
Sitä kyllä ihmettelen kuinka uusissa autoissa olevat renkaat ovat vuotaneet siinä määrin että tällainen tekniikka olisi kannattavaa ottaa käyttöön. Onko vuoto löytynyt vuositarkastuksen yhteydessä ja jos on niin missä maassa tarkastetaan vuositarkastuksen yhteydessä rengaspaineet? Täytyyhän tälle lobbaukselle olla jotain kirjallista faktaa? Ai ei ole? Okei.
Ja liekö tuo tulossa työkoneisiin, traktorit, dumpperit, metsäkoneet, kaivinkoneet jne joilla rakenteellinen nopeus 40km/h tai alle. On se hirvittävän vaarallista jos traktorin paripyörästä ilmat tyhjenee 6km/h pellonkäännössä tai kaivinkoneen rengas pamahtaa 13km/h maksiminopeussiirtymässä. Nelivetotraktori(jota myydystä kalustosta on ollut valtaosa suomessa sitten 70-luvun) jonka täytyy jakaa paino mahdollisimman tasaisesti ja liikkua kevyesti pellolla tarkoittaa paripyöriä=8 rengasta.
http://www.smartia.fi/tuotekuvat/UH4080_big.jpg
Eli tuollaiseen lisäkuluja se 8x80e myös. Ja harva tila tulee toimeen yhdellä traktorilla... Jokaiseen paskakärryyn, heinähäkkiin, lanaan, linkoon, silppuriin, paalaimeen, klapikoneeseen, juotto tai syöttökärryyn jne vedettävään työkoneeseen 2-8 renkaaseen lisäosa. Ihan lonkalta voi heittää ettei tavallisessa pientilassa olla kaukana kymppitonnista. Sama homma maansiirto, metsäurakointi jne vähänkään isommassa yrityksessä. Jos listoilla on 60 kaivinkonetta joista puolet pyörillä muista koneista puhumattakaan niin summat ovat merkittäviä.
Quote from: Hohtava Mamma on 11.04.2014, 09:50:40
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 08:39:53
Langaton TPMS on mainio parannus autojen ajonestojen ohitukseen. Suora yhteys auton ECU:uun (http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit) mahdollistaa autovarkaille ajoneston ohituksen ilman, että autoon tarvitsee murtautua fyysisesti.
http://www.networkworld.com/community/blog/defcon-hacking-tire-pressure-monitors-remotel
Ai se, että rengaspainesensori käyttää samaa 433 MHz kaistaa ECUn kanssa kommunikointiin kuin mitä ovien lukituksen kauko-ohjain käyttää muodostaa nyt jonkun uhkan? Miksi se 433 MHz kauko-ohjain ei muodostanut uhkaa jo aikaisemmin?
Niitä kauko-ohjaimen vaihtuvia vastauspareja on muutama miljardi kappaletta, saa siinä aikansa kokeilla ennen kuin ovet aukeavat. Sen jälkeen alkaa sama arvuuttelu ajoneston kanssa kun avaimet on saatu lukkoon.
Kaikki langatonta tekniikkaa käyttävät teknologiat muodostavat turvallisuuuhkan. Koska olet näköjään turvallisuusalan ammattilainen, en kiistele asiasta enempää.
http://www.technologyreview.com/news/420168/wireless-car-sensors-vulnerable-to-hackers/
http://autos.aol.com/article/car-hacked-tire-pressure-monitor/
Toivottavasti tulevaisuudessa polkypyörän renkaisiin ei tarvitse asentaa mitään antureita.
Tuskin se rengaspaineen seuranta oleellisesti liikenneturvallisuutta parantaa eikä estä äkillista renkaan tyhjenemistä. Jos renkaassa on rengaspaineet viturallaan niin kai sen ajaessa huomaa tai ihan silmämääräisesti katsomalla. Tokihan sellainen seuranta on kiva lisälaite jos on kiiltävän perään. Jonkun lobbarin aikaansaannosta koko kotkotus.
Jos verrataan turvallisuusmielessä rengaspaineen ja esim väljien ohkausnivelten, ruostuneiden pyöränripustusten ja vaikkapa puoltavien jarrujen vaikutusta onnettomuuksiin niin mikähän mahtaa olla lopputulos.
Quote from: samuliloov on 10.04.2014, 22:16:19
QuoteTäysin ääliömäistä touhua jälleen. EU:lla on kova kiima pakottaa lainsäädännöllä rahaa liikkeelle ja uutta businesta. Tosin tämäkin menee The World Factory – osastolle Guangdongin maakuntaan, Kiinaan talouden moottoriin. Siellä joku siirtotyöläinen tekee 3 euron päiväpalkalla antureita meille, vailla työ – ja ihmisoikeuksia.
Arvaa kuka on kyseisen factoryn todellinen omistaja? Muutaman bulvaanin takaa paljastuu omistajaksi pankkiiri London Citysta. Pankkiiri kenen palkkaamat henkilöt Brysselissä tehtailee direktiivejä pankkiirin ja hänen kavereidensa mieltymysten mukaan.
Miksi minulle tulee mieleen kasvihuonekaasukauppa? Pahimpia kasvihuonekaasukauppiaita on muuttanut Kiinaan tekemään runsaasti kasvihuoneita tuottavaa businesta ja nettoavat viherhörhörahaa lännessä.
Tosi fiksu business....
Kiva määrätä maksuja muille, kunhan siivu menee omaan taskuun.
^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 10:25:33
^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.
Aurauskulmat säädetään kun sieltä vaihdetaan osia. Mikäli puoltaa niin useamminkin. Ainakin jos tekijät ovat ammattitaitoisia. Tuokin tapahtuu ilman eupakkoa. Mikäli ei huollata niin sen sitten maksaa renkaanvaihtoväleissä ja polttoainekulutuksessa.
Jos kustannus tehtaalla on 80€/anturi, niin tuleehan siihen tietysti kaikki katteet ja kaikki verot päälle ennenkuin ollaan vaikutuksessa auton vähittäismyyntihintaan.
Onko ennen tämän säätämistä tutkittu, kuinka paljon on a. Euroopassa ja b. Suomessa sellaisia onnettomuuksia joissa
1. On väärät rengaspaineet
2. Väärät rengaspaineet ovat merkittävä syy onnettomuuteen - jos rattijuoppo ajaa 200 eivät väärät rengaspaineet liene merkittävin onnettomuuteen johtava tekijä
3. Auto on muutoin sellaisessa kunnossa, että voisi olettaa myös paineanturijärjestelmän kunnosta huolehdittavan - jos jarrupalat ovat lopussa, nivelet väljät, ja absit sun muut elektroniikka-avusteet vikasietotilassa, voinee olettaa että ei se paineanturijärjestelmäkään olisi ollut kunnossa
Ja, millaiset ovat noista onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset suhteessa tämän järjestelmän kustannuksiin.
Liekkö koskaan on tutkittu kuinka moni onnettomuus johtuu siitä että ei ole varaa huoltaa autoa mutta on pakko sitä ylläpitää työn tms takia? Pakollisiin epäoleellisuuksiin kulunut raha on poissa tähdellisemmistä huolloista.
Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:46:32
[...]Pakollisiin epäoleellisuuksiin kulunut raha on poissa tähdellisemmistä huolloista.
Kaikki se raha, resurssit ja kapasiteetti mitä me käytämme elämän kaikilla osa-alueilla käskettyihin ja valvottuihin epäolennaisuuksiin olisi oikein kohdistettuina muuttanut maailman paljon paremmaksi ellei virheettömäksi. Nyt on käynyt päinvastoin - epäolennaisuudet tuhoavat elämisen mahdollisuudet. Se johtuu päättäjien korruptoituneisuudesta ja suurimmalta osalta silkasta sokeasta tyhmyydestä älykkäämpien lobbareiden edessä. Hyvän asian varjolla voidaan myydä mitä tahansa ja mitä kalliimmaksi kustannukset tulevat sen fantastisempaa korruptio eli lobbaus on.
Quote from: Hohtava Mamma on 11.04.2014, 10:41:35
OBD2-väylän kautta ja/tai CAN-väylän kautta tietysti voidaan tehdä vaikka mitä. Mutta se vaatii tietääkseni edelleen sen fyysisen kontaktin väylään. Muuten tuo juttu maalailee mahdollisia uhkia, joita ei kuitenkaan verifioida sen tarkemmin.
Katselin joskun tuubissa videon, missä näytettiin miten autovarkaat touhusivat parkkipaikalla langatonta tekniikkaa hyödyntäen. Aikaa kului jonkin verran auton vieressä, eikä autoon tarvinnut murtautua. Varashälytin ja ajonesto ohitettin.
Fyysisesti väylän kautta pääsy ECU:uun ilman langatonta teknologiaa edellyttää murtautumista autoon, eikä ole tietenkään niin helppoa. Miksi rikollinen ei hyödyntäisi langatonta teknologiaa kun ko. laitteen saa netistä parilla kympillä.
http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2011/07/27/poliisi-ajonesto-purkautuu-20-minuutissa/201110536/12
Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 10:58:18
Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:46:32
[...]Pakollisiin epäoleellisuuksiin kulunut raha on poissa tähdellisemmistä huolloista.
Kaikki se raha, resurssit ja kapasiteetti mitä me käytämme elämän kaikilla osa-alueilla käskettyihin ja valvottuihin epäolennaisuuksiin olisi oikein kohdistettuina muuttanut maailman paljon paremmaksi ellei virheettömäksi. Nyt on käynyt päinvastoin - epäolennaisuudet tuhoavat elämisen mahdollisuudet. Se johtuu päättäjien korruptoituneisuudesta ja suurimmalta osalta silkasta sokeasta tyhmyydestä älykkäämpien lobbareiden edessä. Hyvän asian varjolla voidaan myydä mitä tahansa ja mitä kalliimmaksi kustannukset tulevat sen fantastisempaa korruptio eli lobbaus on.
Joku oli laskenut että kaikkien palvelujen ja tuotteiden hinnasta keskimäärin puolet olisi keskuspankeille ajautuvaa korkoa. Suuruusluokka voisi hyvinkin olla tuo ja jos on niin jo pelkästään korottomasti liikkeelle laskettu raha tuplaisi elintasomme muista kerrannaisvaikutuksista puhumattakaan.
Yleensä asioista perillä oleva (?) homma on nyt täydellisen pihalla.
Rengaspainevalvonta tulee pakolliseksi uusiin, marraskuussa rekisteröitäviin autoihin, ei vanhoihin, jo rekisteröityihin autoihin. Kaikissa uusissa autoissa järjestelmä on periaatteessa jo olemassa (ABS jarrut) ja monissa (kalliimmissa, jo kymmenen vuotta vanhoissakin) autoissa järjestelmä on jo käytössä auton mittariston näytössä, josta sen voi myös itse nollata, esim. renkaiden vaihdon yhteydessä. Kustannus sellaisiin autoihin, jossa valvontaa ei vielä ole on muutama satanen, kun se tehtaalla lisätään mittariston näyttöön. Vanhoihin autoihin ei tule mitään ylimääräisiä kuluja tuottavaa järjestelmää.
QuoteEli ajoneston ohittaminen vaatii fyysisen kontaktin autoon.
Niin vakuutusyhtiötkin väittivät kun ajonestolla varustetut kalliit autot alkoivat katoilla pysäköintipaikoilta. Alussa oli sana ja sokea usko ajoneston kiertämättömyyteen langattomasti. Korvaukset olivat kovan takana.
Taisi olla viime vuosituhat kun keksivät senkin kuinka siepata langattoman avaimen koodi langattomasti. Nykyään passien tiedot ovat myös napattavissa langattomasti. Folion ehkäisevä vaikutus on huomattava.
Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!
Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 11:31:06
Taisi olla viime vuosituhat kun keksivät senkin kuinka siepata langattoman avaimen koodi langattomasti. Nykyään passien tiedot ovat myös napattavissa langattomasti. Folion ehkäisevä vaikutus on huomattava.
Taitaa olla kohta arkipäivää, vaikka ei pitäisi olla edes mahdollista:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/outo+automurtotekniikka+ihmetyttaa+ndash+leviaako+mysteerilaite+myos+suomeen/a926267
On täysin naurettavaa luottaa mihinkään langattoman tekniikan turvallisuuteen tai ylipäätänsä salauksen toimivuuteen pitkällä tähtäimellä. Kaikki on murrettavissa.
http://heartbleed.com/
Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:41:32
Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!
Koska et ole trolli niin pilailet. Tämän kaltaisesta pilasta pitäisi sakottaa kovimmin.
Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:28:48
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 10:25:33
^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.
Aurauskulmat säädetään kun sieltä vaihdetaan osia. Mikäli puoltaa niin useamminkin. Ainakin jos tekijät ovat ammattitaitoisia. Tuokin tapahtuu ilman eupakkoa. Mikäli ei huollata niin sen sitten maksaa renkaanvaihtoväleissä ja polttoainekulutuksessa.
. Aurauskulmien toleranssit on niin suuret, että pyörät voi olla viksin vonksin ja ne on tehtaan antamien arvojen rajoissa.
Jenkkitutkimuksesta löytyi arvioituja kustannuslaskelmia.
Quote
Net Cost/Equivalent Fatality Before Discounting
Alternative 1 $369 mil./300 equivalent fatalities = $1.2 million per equivalent life
Alternative 2 $138 mil./184 equivalent fatalities = $0.8 million per equivalent life
http://www.nhtsa.gov/cars/rules/rulings/tirepressure/LTPW7.html
Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 11:46:26
Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:41:32
Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!
Koska et ole trolli niin pilailet. Tämän kaltaisesta pilasta pitäisi sakottaa kovimmin.
En suinkaan pilaile. Määräähän laki kuvion syvyydenkin. Myös mutterien oikeasta momentista olisi laki paikallaan. Tai direktiivejähän ne nykyään ovat. Direktiivi ihan kaikesta, niin ehkä joku haluaisi pois EU:sta.
QuoteEdelleen se ajoneston ohittaminen vaatii piuhan kiinni väylään? Se saadaan sinne toki, kun ovet on ensin avattu.
Kyllä. Nykyään näin. Silloin kun nuo ajonestot tulivat markkinoille oli asia vastenpäinen. Silloin kräkättiin langattomasti ajonesto ja murtohälytin pois minkä jälkeen oven aukaisu keinolla millä hyvänsä.
Nykyään siis vähemmän ongelmia.
Markus Jansson blokaa aiheesta:
http://markusjansson.blogspot.fi/2011/01/langattomat-autonavaimet-ovat.html
Quote from: hiljainen tukija on 11.04.2014, 11:52:01
Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:28:48
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 10:25:33
^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.
Aurauskulmat säädetään kun sieltä vaihdetaan osia. Mikäli puoltaa niin useamminkin. Ainakin jos tekijät ovat ammattitaitoisia. Tuokin tapahtuu ilman eupakkoa. Mikäli ei huollata niin sen sitten maksaa renkaanvaihtoväleissä ja polttoainekulutuksessa.
. Aurauskulmien toleranssit on niin suuret, että pyörät voi olla viksin vonksin ja ne on tehtaan antamien arvojen rajoissa.
Njooh. Laserithan niitä säätäessä pitää olla. Ammattimies laittaa niin että renkaat kuluvat tasaisesti. Itse en noita lähde säätämään kun muutemalla kympillä saa ammattimiehen hoitamaan muun huollon ohella. Toleranssit voivat olla mitä hyvänsä. Tietää mitä tekee niin menee asiallisesti. Yhdetkään renkaat eivät ole vielä kuluneet epätasaisesti.
Quote from: Hohtava Mamma link=topic=92931.msg1602712#msg1602712
Mistä sellaisen etäavauslaitteen saa parilla kympillä? Laittaisitko linkin?
Tuolta voit alkaa etsimään. En mene kuitenkaan takuuseen laitteiden toimivuudesta:
https://www.google.fi/#q=alibaba+immobilizer+bypass+module+wireless+
Edit:
Tässä pöllitään bemari:
http://hackaday.com/2012/07/07/keyless-bmw-cars-prove-to-be-very-easy-to-steal/
Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:57:53
Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 11:46:26
Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:41:32
Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!
Koska et ole trolli niin pilailet. Tämän kaltaisesta pilasta pitäisi sakottaa kovimmin.
En suinkaan pilaile. Määräähän laki kuvion syvyydenkin. Myös mutterien oikeasta momentista olisi laki paikallaan. Tai direktiivejähän ne nykyään ovat. Direktiivi ihan kaikesta, niin ehkä joku haluaisi pois EU:sta.
Oletetaan että et pilaile. Silloin laissa olisi otettava huomioon paitsi rengasvalmistajan ohjearvot ja auton omat rengaspainearvot niin myös
korkeus meren pinnasta ja lämpötila mitkä ovat muuttujia. Paljonko toleranssia saisi olla? Paljonko vuotoa sallittaisiin uusille renkaille uusilla vanteilla katsastusvälille 12kk jos lämpötila ja paine eli korkeus merenpinnasta pysyisivät samoina?
Autoilija on velvollinen jo nykyiselläänkin olemaan tietoinen turvallisista rengaspaineista. Katsastusviranomainen on velvollinen puuttumaan silminnähtävään vajeeseen.
Ja muistetaan että nyt puhutaan uusista renkaista, uusista vanteista ja uusista autoista - niistähän tämä lähtikin. Vanhoilla renkailla ja vanhoilla vanteilla ei olisi niin väliä.
^ Varsinkin takarenkaissa voi "vajaan" kuorman ja täyden kuorman rengaspaineissa erittäin suuri ero.
Siis onko alipaineisin renkain ajeleminen tosiaankin niin suuren luokan ongelma, että on pakko kehitellä tuollaisia kuvioita?
Sitä paitsi: On-han autoissa jo ihan vakiona käytössä järjestelmiä, jotka hälyttävät, mikäli jossain renkaassa on muihin verrattuna "alipainetta", ainakin omassa kinnerissäni on.
Ohjeet paineiden hoidosta.
Joku otti kusiruiskun (ureapumppu) aiheeksi ja sehän on jo kauan ollut arkipäivää raskaalla kalustolla.
En usko tuon rengaspainejutun olevan mikään maailman parasjuttu mutta toisaalta eiköhän kaikki uusia turvajuttuja ole kritisoitu aina kun ne ovat olleet tulossa pakolliseksi?
Miten paljon on näyttöä tuon turvallisuutta lisäävästä vaikutuksesta? Suhteessa hintaan. Turvatyynytkin ovat ihan tolkuttoman kalliita osia autossa. Yhden laukeaminen vähän käytetyssä autossa tarkoittaa että usein tulee halvemmaksi ostaa samanlainen auto tilalle kuin vaihtaa turvatyyny. Ja turvallisuutta lisäävästä vaikutuksestakaan en ole juuri nähnyt näyttöjä.
Valot, lämmitys, pyyhkimet+turvavyöt ja loppu pelkkää ajotekniikkaa. Auton hinta olisi murto-osa nykyisten älyttömyysvaatimuksien sijaan.
Muistattehan myös, että Saksasta tuotujen autojen renkaisiin pitää vaihtaa suomalaiset ilmat.
Mutta saksalainen ilma ei kestä kovia pakkasia. Soneraa huijattiin myymällä kesälaatua.
Quote from: Hohtava Mamma on 11.04.2014, 15:01:37
Quote from: dothefake on 11.04.2014, 14:08:19
Muistattehan myös, että Saksasta tuotujen autojen renkaisiin pitää vaihtaa suomalaiset ilmat.
Ei pidä paikkaansa! Teidän korkeutenne ei nyt muista, että Sonera osti neljällä miljaardilla saksalaista ilmaa.
UMTS (http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2013/02/22/kohupankit-soneran-umts-emamokan-takana/20132936/12)
Kyvykkään suomenruotsalaisen johtajansa painostuksesta.
Tällä direktiivillä säästetyn ihmishengen hinta liikkuu aiemmin linkkaamani tutkimuksen perusteella luokassa miljoona/henki. Vertailun vuoksi esimerkiksi influenssarokotteen kohdalla ollaan luokassa 10000/henki.
Quote from: C-Nile on 11.04.2014, 15:38:09
Tällä direktiivillä säästetyn ihmishengen hinta liikkuu aiemmin linkkaamani tutkimuksen perusteella luokassa miljoona/henki. Vertailun vuoksi esimerkiksi influenssarokotteen kohdalla ollaan luokassa 10000/henki.
Jos uuden rengassarjan hinta nousee tuon mainitun 300 +, väitän että minimiurilla mennään monessa ns. hyvin toimeentulevassakin perheessä. Kun on nuo muutkin maksut ja verot kohdallaan.
Laskehan siitä sitten, henkiä. Vesiliirto on kokemattomalle paha paikka.EDIT: My bad, siis kustannus on tietenkin rengassarjan ensihankintahinnassa, anturin ollen vanteessa?
Saako renkaisiin laittaa ihan mitä tahansa suomalaista ilmaa, oi arvoisa imaami? Jos saa niin, miksi?
Olen kuullut suomalaisen ilmaston olevan jo pilalla tai vähintään huonosti käyttöön sopivaa. Tässä välissä olisi hyvä tilaisuus ottaa yhteyttä omaan euroedustajaan ja pyytää uutta direktiiviä autonrenkaiden sisäilmanlaadusta. Jos hurjan lobbauksen avulla saisimme ainoaksi sallituksi autonrenkaan sisäilmaksi sertifioidun raikkaan lapin talvi-ilman, voisi lappiin syntyä tuhansia uusia työpaikkoja ilman pakkausalalle; virastoihin töitä tuhansille uusille renkaiden ilman tarkastajalle ja sertifioijalle; ja kaupanala työllistyisi myymällä ilmaa. BKT nousisi jo tällä paljon, mutta vielä enemmän se nousisi, jos ilman myyminen monopolisoitaisiin muutamalle yritykselle erillaisten ympäristölupien kanssa. Eikä tässä vielä kaikki. Ilman verottaminen ratkaisisi valtionalijäämät. Sipilän ehdottama "vuoristoilmalle" kohdistettu 45 sentin korotus askiakohden on hyvä alku. Auton renkaiden lappalaisilmalelle voitaisiin mätkäistä 45 euron vero rengasta kohden vuodessa. Laskelmieni mukaan näin saataisiin 360 miljoonan euron tulot. Kaikki voittavat. Kukaan ei häviä. Nyt ideasta toimeen.
Business as usual.
Tunkkainen rengasilma käyttäytyy jarrutettaessa vetelästi. Siksi tarvitaan myös rengasilman raikastimia. Tunkkainen ilmahan aiheutuu, kun renkaat altistuvat kahdesti vuodessa tunkin vaikutukselle.
Pakkasilmalla pitää käyttää pakkasilmaa ja helteellä tietenkin helleilmaa.
Ilmasta tulee iso bisnes kun valtio vielä hoksaa verottaa sitä per litra. Samalla voidaan määrätä rengaspaineet korkeammiksi aina kun valtion kassaan tarvitaan lisää rahaa.
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102417643589_au.shtml
Mutta kestävätkö renkaat kymmenkertaista painetta?
Autoasioista tietävä kaveri kertoi, että nykyään lähes kaikissa renkaissa on jo tuollainen anturi (pl. jotkut kiinalaiset paskat), joten koko homma on ihan turha kohu. Osaako kukaan vahvistaa/torpata?
Onhan ajatus pohjimmiltaan hyvä: saada autot kuluttamaan vähemmän ympäristöä ja setelinippua automaattisella renkaanpaineen seurannalla. Tämä siis uusiin autoihin. Ei siinä taas olisi mitään järkeä, että sähköttömiin vuosikymmeniä vanhoihin autoihin pitäisi ostaa jotkut tavallista kalliimmat renkaat.
^^Kehitetään uusia renkaita, jotka siis kestävät vähintään 20 bar. Nämä tietenkin maksavat. Lisäksi tarvitaan uudet anturit.
Quote from: crissaegrim on 11.04.2014, 18:09:55
Autoasioista tietävä kaveri kertoi, että nykyään lähes kaikissa renkaissa on jo tuollainen anturi (pl. jotkut kiinalaiset paskat), joten koko homma on ihan turha kohu. Osaako kukaan vahvistaa/torpata?
Renkaissa ei paineantureita ole, mutta autoissa on renkaan pyörimisanturit, millä voidaan mitata renkaiden paineiden tasaisuutta (nk. passiivinen järjestelmä). Jos pyörimiseroa on (jossain renkaassa muita vähemmän painetta) niin systeemi ilmoittaa siitä mittaristossa. Ilmoituksen voi nollata mittaristosta käymättä korjaamon kautta.
Huonoina puolina sen toiminta vain auton liikkuessa ja talvikeleillä systeemi saattaa ilmoitella turhaan, johtuen renkaiden erilaisesta kitkasta. Kiinalaisista paskoista en tiedä, mutta laatuautoissa systeemi on vakiona tai ainakin lisävarusteena.
"On ollut näitä korotuspaineita viime aikoina" saa myös ihan uuden merkityksen.
kaikkein paras kommentti tuli ammattilaiselta ettei systeemin toimivuutta Suomen talvessa tiedetä ... eli huonolla tuurilla se patteri kestää yhden talven.
En ole tutkinut asiaa mutta enpä kauheasti ole nähnyt uutisia miten renkaiden tyhjenemisen takia autot törmäilee. Polttoaineen säästöstä puhuminen aika tyhmää jos systeemi maksaa (joku laski aikaisemmin) 640€ 2 rengassetistä. Jos kuoletusaika on 3 vuotta, se tekee jotain 213€ vuosi. Sillä saa jo 130 litraa pensiiniä. Epäilenpä systeemin säästävän sitä. Sitten jos toi renkaiden kierrätys on kielletty, menee jo monimutkaiseksi renkaiden vaihto .... Ai niin jospa se itse vaihtaminen tuleekin kielletyksi kun ei voi tarkistaa sitä anturi :-) vai tuleneeko taas joku 20€ maksu katsastuksen yhteyteen.
Mitä jos vaan jäätäisiin kotia? Ainoa positiivinen lohtu on että nykyisellä menolla EI varaa ostaa autoa jossa tuo systeem on pakollinen.
Quote from: uffomies on 12.04.2014, 10:45:58
***
Mitä jos vaan jäätäisiin kotia? Ainoa positiivinen lohtu on että nykyisellä menolla EI varaa ostaa autoa jossa tuo systeem on pakollinen.
Jep. Sitten kun kaikki jäävät sänkyyn CE-merkitty, hiilikuituinen uniturvakypärä (1600 €) päässään ja GPS (500 €) pyllyssään, onnettomuudet vähenevät merkittävästi.
Quote from: Eino P. Keravalta on 10.04.2014, 22:02:46
Tämä on vain loogista jatkumoa ja jälleen yksi fasistisen EU:n yritys lisätä tarpeetonta kontrollia ja totuttaa siihen sekä murentaa omillaan toimeen tuleva keskiluokka.
Fasistinen sääntely tarkastuksineen ja rangaistuksineen osataan Suomessa ilman EU:n määräyksiäkin. Suomalaisilla byrokraateilla on lisäksi taito tulkita kansainvälisten sopimusten määräykset tiukempina kuin mitä ovatkaan. Yksi esimerkki on 15 vuotta voimassa ollut asetus, jolla määrättiin kaupallisen merenkulun miehistösäännöt koskemaan myös yksityisiä isoja tai suuritehoisia huvialuksia. Koska Suomessa voimassa olevat määräykset kaupallisten alusten miehistöltä edellytettävästä näkökyvystä ovat tsaarin aikaisia, eikä esimerkiksi silmälaseja hyväksytä toisin kuin monissa muissa maissa (esimerkiksi Britanniassa), asetuksella käytännössä kiellettiin likinäköisiltä ihmisiltä kaikki aluksen kulkuun liittyvä toiminta, vaikka kyse oli harrastusluonteisesta veneilystä. Edes kiinnitysköyden sitomiseen ollut "pätevyyttä", jos oli kakkulat silmillä. Idioottimainen asetus alkoi murentua vasta, kun Teemu Selänteen huvivene karautti kivelle Helsingin edustalla. Aluksen kuljettajia epäiltiin purjehtimisesta ilman vaadittavaa ammattiliikenteen pätevyyttä. Määräysten mukaan huviveneessä olisi sen suuresta konetehosta johtuen pitänyt olla "kapteeni", "konemestari" ja kansimiehiä.
Koska muualla Euroopassa ei ollut samanlaisia määräyksiä kuin Suomessa, Selänteen lakimiehet ryhtyivät taistoon, jotta syytettä "pätevyyskysymyksessä" ei nostettaisi. Ja ihme tapahtui, veneen omistajaa ja kuljettajaa ei rangaistu pätevyysasetuksen rikkomisesta, vaikka syyllisyys oli päivänselvä - karille ajamisesta taisi itsessään seurata sakko, mutta se on kokonaan eri asia. Asetuksen muuttamiseksi muun Euroopan lakeja vastaavaksi perustettiin asiantuntijakomitea, ja lopputulos oli se, että asetus kumottiin ja sääntöjä helpotettiin. On aika harvinaista, että lain rikkomisesta ei nosteta syytettä sillä perusteella, että laki myönnetään huonoksi.
Suomalaisten oma erikoinen asetus johtui EU:n huviveneasetuksen ja kansainvälisen STCW-säännöstön ilmeisen tahallisesta väärin tulkinnasta. Ennen Selänteen lakimiesten astumista kehiin, suomalaiset byrokraatit pitivät jääräpäisesti kiinni virheellisestä asetuksestaan, vaikka muiden maiden lainsäädäntö osoitti, että kansainvälisiä sopimuksia ja direktiivejä ei ole pakko tulkita niin kuin Suomessa tehtiin.
Suomesta löytyy muitakin esimerkkejä siitä, miten ihmisiä simputetaan suomalaiskansallisilla erityismääräyksillä, joiden epämääräisesti vihjataan johtuvan EU:n direktiiveistä ja kansainvälisistä sopimuksista. Viranomaiset luottavat siihen, etteivät ihmiset viitsi tutkia alkuperäisiä direktiivejä.
Quote from: HesariRuotsi aikoo vähät välittää marraskuun alussa voimaan astuvasta direktiivistä, jonka takia uusien henkilöautojen renkaisiin olisi hankittava TPMS-valvontajärjestelmä. Ruotsin Transportstyrelsen eli maan liikenneasioista vastaava viranomainen kertoo Helsingin Sanomille, että rengasvahteja edellyttävä direktiivi on heidän mielestään turha pohjoisimmassa Euroopassa.
Ruotsalaisviranomaiset perustelevat linjaustaan sillä, että kansallinen lainsäädäntö on direktiiveihin verrattuna etusijalla. Ruotsin laissa ei ole kohtaa, joka edellyttäisi rengasvahteja eikä heillä ole aikomustakaan lähteä ajamaan lakien muuttamista.HS (http://www.hs.fi/autot/Ruotsalaisautoilijat+v%C3%A4ltt%C3%A4v%C3%A4t+rengasvahdit++Suomi+k%C3%A4y+linjauksen+l%C3%A4pi/a1397619205350):lle rengasvahteja koskeviin kysymyksiin vastasi sähköpostitse Transportstyrelsen selvitysmies Bo Nilsson.
Hänen mukaansa Ruotsissa ei tarvita rengasvahteja tai niitä edellyttävää lakia, koska maan autoilijat käyttävät kesä- ja talvirenkaita ja niiden vaihtamisen yhteydessä valvotaan rengaspaineita. Uuden auton ostamista harkitsevalle ruotsalaisautoilijalle hän antaa vapaat kädet. Asiakas voi hankkia rengasvahdit – tai hyvällä omalla tunnolla olla hankkimatta niitä.
Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin yksikönpäällikkö Erik Asplund pitää Ruotsin linjaa kyseenalaisena. Trafi aikoo kuitenkin käydä Ruotsin linjauksen tarkasti läpi.
[...]
Kerrankin soisi otettavan mallia Ruotsista.
Mustat renkaat ovat kyllä sangen rasistisia, vaadin muunkin värisiä renkaita.
Quote from: saint on 16.04.2014, 22:18:51
Kerrankin soisi otettavan mallia Ruotsista.
Kerrankin tulemme olemaan Ruotsia "edistyksellisempiä". Tämä asia "tullaan runnomaan läpi nopeutetulla aikataululla".
Quote from: Nuivake on 17.04.2014, 00:01:55
Quote from: saint on 16.04.2014, 22:18:51
Kerrankin soisi otettavan mallia Ruotsista.
Kerrankin tulemme olemaan Ruotsia "edistyksellisempiä". Tämä asia "tullaan runnomaan läpi nopeutetulla aikataululla".
Eihän sitä nyt muuten komissaariksi pääsisikään! Ihan oikeasti, kuinka paljon erilaisia päätöksiä on runnottu läpi vain oman henkilökohtaisen hyödyn toivossa? Poliitikot haluavat palvoa EU:ta, jotta he saisivat vastalahjaksi korkeita "eläkevirkoja".
On hyvin suuri kysymys mitä kokoomusta äänestävät ihmiset ajattelevat? Jokaisen poliitikon tulisi kaiketi ajaa ensisijaisesti omien äänestäjiensä ja toissijaisesti oman kansan etua. Muiden ylikansallisten tahojen edun tulisi tulla vasta näiden jälkeen, jos koskaan. Nyt tilanne on päinvastainen. Kuinka moni on ajatellut esimerkiksi Kataisen rehellisyyttä Suomen ja suomalaisten edun ajamisessa? No, valitettavasti vaihtoehtoja on vähän.
Nyt pitäisi alkaa miettimään sitä, miten Keskustapuolueen nousu pääministeripuolueeksi tulee vaikuttamaan Suomen tulevaisuuteen. Vaalien lopputulema on itseään toteuttavien galluppien perusteella jo melko varmasti tämä.
PS:n tarjoamaan vaihtoehtoon olen pettynyt, mitä enemmän olen rupatellut heidän kanssaan, sitä vastenmielisemmäksi koen persu-puolueen. Eräs ihan oikea perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu on sanonut minulle, ettei valtion tai kuntien tarvitse maksaa ikinä velkaa takaisin: "Miksi sinä valitat siitä julkisen sektorin velankasvusta? Etkö tajua, ettei niitä velkoja tarvitse maksaa koskaan takaisin! Mitä enemmän julkinen sektori velkaantuu, sitä turvallisemmalla tolalla asiat ovat. Vähiä velkoja voidaan aina vaatia maksettavaksi, mutta suuria velkoja voidaan aina kasvattaa seuraamuksetta. Jos korot nousevat, otetaan lisää velkaa korkojen maksamiseen. Näistä ei tartte olla pätkääkään huolissaan" Pärkkele, missä kuplassa näiden persujen taloudelliset neuvonantajat oikein elävät?
Mitenkähän tätä rengasdirektiiviä sovelletaan esimerkiksi Virossa, Latviassa, Liettuassa, Bulgariassa ja Romaniassa?
"Suomi haluaa olla kaikissa EU:n ytimissä, myös rengaspaineiden". - Jyrki K
Tarkkaan ottaen missä ja koska tämä on päätetty, ja missä päin Suomen lakia tämä nyt lukee?
Quote from: J.M on 10.04.2014, 23:37:35
Tuleeko tämä muuten myös raskaaseen kalustoon? Meinaan vaan, että nykyisten maksimimassojen mukainen 9-akselinen täysperävaunuyhdistelmä sisältää parhaimmillaan sellaiset 32 rengasta (esimerkissäni 2+4+4+2 vetoautossa ja 5 akselilla paripyörät perävaunussa). 80€*32= 2560€ lisäkuluja per yhdistelmä. Kuljetusyrittäjät takuulla tykkäävät, jos tämä raskasta kalustoakin koskee.
Jos jossakin, niin rekassa tuo systeemi voisi olla paikallaankin. Kallis rengas ja 32Xilmanpaineen tarkistus + pitkiä ajoja jolloin rengas tosiaan lämpeneekin. Henkilöautoille tuo pakko on pelkkää neosovjetismia, järjen kanssa ei mitään tekemistä.
EDIT: hintoja, http://vianor.fi/yritysasiakkaat/kuorma-ja-linjaautojen-renkaiden/
Quote from: Nuivanlinna on 20.04.2014, 11:10:44
Jos jossakin, niin rekassa tuo systeemi voisi olla paikallaankin. Kallis rengas ja 32Xilmanpaineen tarkistus + pitkiä ajoja jolloin rengas tosiaan lämpeneekin. Henkilöautoille tuo pakko on pelkkää neosovjetismia, järjen kanssa ei mitään tekemistä.
No joo, se on totta, että ei raskaassa kalustossa kovin usein paineita välttämättä tarkasteta, mutta toisaalta niissä ei pieni paineenvaihtelu meinaa mitään, varsinkaan paripyörillä. Moskalla kopauttamalla selviää liian suuri vajaus paripyöristä ja ykköspyörästä taas jo näkee kun se painuu lyttyyn, että on painetta liian vähän. En pidä ko. vempainta oleellisesti turvallisuutta lisäävänä myöskään raskaassa kalustossa.
Raskaaseen kalustoon on jo kehitetty laite, jolla rengaspaineita voi säädellä hytistä käsin. Mitenhän tämä EU-byrokraatin vempain mahtaisi suhtautua siihen? Näinköhän hinta jäisi raskaassa kalustossa siihen 80 euroon per rengas...
Tuossa aiemmin joku mainitsikin tuosta passiivisesta systeemistä, missä ABS-anturien tietoja vertaillaan ja näistä päätellään muutos renkaan kehän mitassa (jokin renkaista pyörii poikkeavaa vauhtia pidemmän aikaa). Tämän systeemin komponentit löytyvät kaikista 2000-luvun autoista ja eipä ilman ABS:ää olevaa autoa ole tainnut saada myydä pitkään aikaan. Tämän käyttöönotto vaatisi jokaiselta auton valmistajalta vain softapuuhaa.
Tämä paineanturihomma on taasen aivan perseestä. Se vaati ekanakin lähettimiä ja vastaanottimia pitkin autoa, sekä paristokäyttöisen laitteen jokaiseen renkaaseen. Väitän ettei moista systeemiä saa rahallakaan kuin osaan tänäpäivänä myytävistä autoista. Ennen kaikkea, sitä ei tule saamaan rahallakaan vielä pitkään aikaan eurooppaa uhkaavien aasialaisten halpa-autojen varustelistalta. Tämä selittäisi miksi on vaadittu sellainen systeemi, joka ei ole helppo toteuttaa tai joka toimisi varmasti.
QuoteDirektiiviopas puri – Trafi joutui taipumaan
Kansalaisen direktiiviopas puri, myhäilee perussuomalaisten työmies Matti Putkonen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin taivuttua rengaspainevahtivaatimuksissaan.
Perussuomalaiset julkaisivat ennen EU-vaaleja paljon porua ja paheksuntaa poliittisessa eliitissä ja lehdistössä herättäneen "Kansalaisen direktiivioppaan". Opas muistutti huumorin keinoin kansalaisia kiusaavista ja yritystoimintaa vaikeuttavista säännöksistä. Direktiiviopas käsitteli myös autojen rengaspainevahteja.
Trafi katsoi aiemmin, että rengaspainevahti pitäisi asentaa myös auton kaikkiin rengassarjoihin. Trafi päätyi kuitenkin lieventämään vaadettaan: rengaspainevahti tulee pakolliseksi vain ensiasennusrenkaille.
- Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi katsoi aiemmin, että Suomessa rengaspainevahti pitäisi asentaa myös auton seuraaviin rengassarjoihin, sekä talvi- että kesärenkaisiin., Autoilijat tuomitsivat kansallisen direktiivitulkinnan älyttömyydeksi, Putkonen kertoo.
Matti Putkonen
Matti Putkonen
- Tässä on jälleen kerran esimerkki kuinka suomalaisen eliitti ja EU:ta nöyristelevät poliitikot yrittävät olla paavillisimpia kuin paavi itse. Päätös liittyy EU:n säädökseen rengaspainevahdista, joka tulee voimaan marraskuun alussa. EU-säädös koskee vain autojen ensirekisteröintiä; muista muutoksista päätetään kansallisesti, Putkonen kertoo.
Nyt kannattaa muissakin ministeriöissä ottaa käsittelyyn perussuomalaisten Direktiiviopas ja purkaa älyttömiä säännöksiä, ehdottaa työmies Putkonen.
http://uutiset.perussuomalaiset.fi/direktiiviopas-puri-trafi-joutui-taipumaan/ (http://uutiset.perussuomalaiset.fi/direktiiviopas-puri-trafi-joutui-taipumaan/)