Venäjän, kurdin- ja englanninkieliset asiakkaat voivat asioida Kelassa kotikoneeltaanlinkki (http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/venajan-kurdin-ja-englanninkieliset-asiakkaat-voivat-asioida-kelassa-kotikoneeltaan?redirect=http%3A%2F%2Fwww.kela.fi%2Fajankohtaista-henkiloasiakkaat%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_kg5xtoqDw6Wf%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2)
QuoteKelassa kokeillaan uutta palvelutapaa venäjän-,]http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/venajan-kurdin-ja-englanninkieliset-asiakkaat-voivat-asioida-kelassa-kotikoneeltaan?redirect=http%3A%2F%2Fwww.kela.fi%2Fajankohtaista-henkiloasiakkaat%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_kg5xtoqDw6Wf%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2
QuoteKelassa kokeillaan uutta palvelutapaa venäjän-, [/url]kurdin- tai englanninkielisille asiakkaille. Kokeilussa he voivat olla yhteydessä Kelan asiakaspalvelijaan kuvayhteyden avulla kela.fi-sivujen kautta. Asiakas menee kela.fi-sivuille ja valitsee linkistä kuvayhteyden Kelaan. Palvelu vastaa Kelan toimistopalvelua.
Mitäpä emme tekisi jotta vieraat eivät viihtyisi maassamme? Kela murtaa rohkeasti raja-aitoja.
QuoteEnglanniksi kuvayhteydellä palvellaan työttömyyttä, yleistä asumistukea, lapsiperheiden ja opiskelijoiden tukia, sairastamista, kuntoutus- tai vammaistukia tai eläkkeitä koskevissa asioissa.
KELA-Gold---->KELA-Gold Online
Quote
..saamme Kelan palveluneuvojien kielitaidon laajemmin käyttöön. Monikielinen palvelu lisää yhdenvertaisuutta
Yhdenvertaisuutta ketä kohtaan? Ihanko tosissaan noin sanovat?
Suomalaiset persjalkaiset kääpiöt ja pottunokkaiset peikot saavat vielä larpata oikeasti ja jonottaa konttorilla perskannikat hiessä kuten ennenkin?
Quote from: Rusinapulla on 03.04.2014, 06:48:08
Suomalaiset persjalkaiset kääpiöt ja pottunokkaiset peikot saavat vielä larpata oikeasti ja jonottaa konttorilla perskannikat hiessä kuten ennenkin?
Niinpä. Tämä on toki vasta kokeilua, mutta en ymmärrä miksei mamu voi kävellä KELAn toimistolle kuten pottunokka? Miksi edes järjestää tälläistä palvelua ja jauhaa teennäistä sontaa "yhdenvertaisuudesta"?
Tarvitseeko rikastajan edes olla Suomessa kelanetissä asioidessaan?
Kunhan vain nuo kotikonepalvelut jaksettaisiin tehdä hyvin, ennenkuin alkaa laajamittainen kokeilu. Itselläni oli vuoden alussa ihan uskomaton tilanne, kun en saanut työttömyyttäni katkaistua. Pirkanmaalla on nykyään ilman sovittua aikaa porttikielto työkkäriin, joten sinne ei päässyt kenenkään puheille, eikä työttömyyden katkaisu onnistunut netistä. Tämän vuoksi en saanut yli tonnia ansiosidonnaista ja koulutuspäivärahaa ulos. Puhelimellakaan ei ei päässyt läpi, kun täällä oli silloin muutama henkilö vastaamassa noin 50 000 ihmisen jatkuvaan soittotulvaan. Läpimenon mahdollisuudesta kertoo se, että kerran soitin aktiivisesti, useita kertoja päivässä 2 viikkoa putkeen enkä päässyt edes jonottamaan.
Siinä sitten oltiin virallisesti työttömänä ja tehtiin rahattomana töitä vähän aikaa. Onneksi koulutuksen kautta oli sähköpostilla oikotie meille varatulle virkailijalle, joka hoiti lopulta asiat muutamassa päivässä.
EDIT: Joillakin taisi olla sen tyylinen ongelma, etteivät voineet ilmoittaa itseään opiskelevaksi työkkärin järkkäämällä kurssilla, koska eivät olleet huomanneet sitä omiin työkkäritietoihin salaa ujutettua virtuaalilappua. Siitä ei oltu lähetetty tekstaria, tai edes sähköpostia, jotta sen voisi täyttää. Jostain syystä siihen oli asetettu vielä tiukka aikaraja, jonka jälkeen sitä ei voinut enää täyttää. Uuden sai yllättäen puhelimella, kunhan ensin jonottaa 666 tuntia.
Entä jos asioi englanniksi, saako suomalainenkin silloin hoitaa kela-asiansa kotisohvalla lötkötellen?
Saako tuon Kela-Gold asiointi läppärin ilmaisine supernopeilla yhteyksillään jo tullimiehiltä rajalla?
Uskomatonta, varsinkin tuo tasavertaisuus vaite.
Ja jollei mamulla ole kotikonetta, täytyy se hänelle tarvehankintana kustantaa.
Nyt voi kela-asiat hoitaa kätevästi rintamalta käsin.
Quote from: Lalli IsoTalo on 03.04.2014, 08:12:01
Nyt voi kela-asiat hoitaa kätevästi rintamalta käsin.
Ai jumalauta, tää oli hyvä! ;D ??? >:(
Tästä ehkä kannattaisi laverrella kuluttaja-asiamiehelle.
On meinaan suomalaisille vanhuksille ja vaikeastiliikkuville epätasa-arvoista.
Miksi tällaista verkkoasioimismahdollisuutta ei tarjota suomeksi?
Ja kai ne nyt edes sen verran on tajunnut että sille sivulle ei pääse ulkomailta?
Quote from: Elemosina on 03.04.2014, 08:23:50
Tästä ehkä kannattaisi laverrella kuluttaja-asiamiehelle.
Miten ihmeessä se hänelle kuuluisi?
Quote from: Elemosina on 03.04.2014, 08:23:50
Tästä ehkä kannattaisi laverrella kuluttaja-asiamiehelle.
On meinaan suomalaisille vanhuksille ja vaikeastiliikkuville epätasa-arvoista.
Miksi tällaista verkkoasioimismahdollisuutta ei tarjota suomeksi?
Ja kai ne nyt edes sen verran on tajunnut että sille sivulle ei pääse ulkomailta?
Suomalainen vanhus joutaa kyllä kävelemään Kelan luukulle. Mitäs läksi. Sen sijaan moniosaaja
TM on ansainnut etuoikeutensa asioida kotoaan syyrialaiselta sohvalta Kela-onlinen avulla. Todellisuus voittaa sairaimmatkin mielikuvitusskenaariot mamu-skenessä.
KELAn touhu on muutenkin ihan holtitonta. Miksi ihmeessä KELA mainostaa palveluitaan netissä kaikenmaailman piraattiTV -kanavilla ja ljulkaisee omaa lehteään? Täältä osaomistajan näkökulmasta en näe tässä touhussa mitään järkeä.
Miksi mamujen ylipäätään pitää enään olla missään yhteydessä Kelaan?
Eikö heidän asioitaan voisi hoitaa asiamies vaikka valtakirjalla?
Se jos mikä, olisi todellista tasavertaisuutta.
Minä asioin Kelaan vain netissä, olenkin mamu?
Tämähän on loistava järjestelmä! Nyt ei koneinsinööriemme tarvitse enää joutua rasittamaan arvokkaita lihaksiaan kävellessään (tai joissakin tapauksissa ajaessaan väliaikaisesti lainassa olevalla polkupyörällä) tuota hirvittävän pitkää, usein jopa kilometrin (!!!) pituista matkaa Kelan toimistolle.
Eikö se ole parempi vaan että pysyvät poissa jaloista siellä Kela- toimistolla. Hyvä kokeiluhan tuo on.
Nyt onkin sitten hyvä syy pyytää sossulta pari tonnia tietokoneeseen ja nettiin, kun Kelaa varten tarvitaan niitä. :)
VIP-palveluita!
Quote from: Jomppa on 04.04.2014, 01:06:26
Tämähän on loistava järjestelmä! Nyt ei koneinsinööriemme tarvitse enää joutua rasittamaan arvokkaita lihaksiaan kävellessään (tai joissakin tapauksissa ajaessaan väliaikaisesti lainassa olevalla polkupyörällä) tuota hirvittävän pitkää, usein jopa kilometrin (!!!) pituista matkaa Kelan toimistolle.
Plus aattele sitä matkaa mikä insinöörille tulisi lentsikalla lentää. (Ei liity otsikkoon, mutta eihän ne siellä ennenkään ole henkkareita kyselleet.)
Ei tarvitse ostaa vokaalia vaan voi arvata heti: Pätkivillä mokkulayhteyksillä, hoonolla soomella ja yleisellä tietämättömyydellä tästä ei tule yhtään mitään. Tai sitten tulee etuuspäätökset kunniahakijan eduksi.
Mamuklusteri jatkaa kasvamistaan. Mitään säästöjä ei saada myöskään sosiaalitoimen yhdistyessä KELAan. Takkiin tulee.
Quote from: Nuivatar on 05.04.2014, 14:16:01
Nyt onkin sitten hyvä syy pyytää sossulta pari tonnia tietokoneeseen ja nettiin, kun Kelaa varten tarvitaan niitä. :)
Nuo tulee muutenkin kuin mamulle illallinen, ei tarvita erillistä innovaatiota.
Tietokone ei kuulemma lukeudu harkinnanvaraisten sosiaalietuuksien piiriin (vaikka internet-yhteys luetaankin perusoikeudeksi). Niin ikään rahan säästäminen tietokonetta varten ei käy päinsä, koska tilin pitää näyttää tyhjältä, jotta seuraava tuki myönnetään.
Tai näin on asia valkoisen kantaväestön kohdalla.
Kysymys kuuluukin, mistä nämä työllistymishaasteelliset maahanmuuttajat saavat oman kotitietokoneen?
Tämähän tietenkin koskee vain mamuja? Mihinkäs mamut suomen kielen taitoa tarvitsisivat tai vastaavasti mihinkäs suomalaiset tuollaista palvelua tarvitsisivat? :facepalm:
Quote from: Parsifal on 06.04.2014, 00:11:04
Tietokone ei kuulemma lukeudu harkinnanvaraisten sosiaalietuuksien piiriin (vaikka internet-yhteys luetaankin perusoikeudeksi). Niin ikään rahan säästäminen tietokonetta varten ei käy päinsä, koska tilin pitää näyttää tyhjältä, jotta seuraava tuki myönnetään.
Tai näin on asia valkoisen kantaväestön kohdalla.
Kysymys kuuluukin, mistä nämä työllistymishaasteelliset maahanmuuttajat saavat oman kotitietokoneen?
Mjooh, no, eräs tuttuni kun jo jokunen vuosi sitten valitteli, että keskikokoinen it-firma missä oli töissä oli vähän hiljaista. Ehdotin, että tarjotkaa kunnille mamutietsikkapaketteja. No ne oli jo kuulemma olleet jo jonkun vuoden.
Mamujutuissa ei voi ikinä keksiä mitään niin kornia hyysäystä, mikä ei olisi jo käytössä ja kallista sekä non-whites only.
Quote from: Elemosina on 03.04.2014, 08:23:50
Tästä ehkä kannattaisi laverrella kuluttaja-asiamiehelle.
On meinaan suomalaisille vanhuksille ja vaikeastiliikkuville epätasa-arvoista.
Miksi tällaista verkkoasioimismahdollisuutta ei tarjota suomeksi?
Ja kai ne nyt edes sen verran on tajunnut että sille sivulle ei pääse ulkomailta?
Tuollaiset estot ovat kierrettävissä. Miten hekilöllisyys ylipäätään todennetaan?
Ymmärtääkseni tilanne on nyt jo se, että tukia saadakseen ei tarvitse käydä ikinä näyttäytymässä. Posti kuskaa hakemukset ja päätökset molempiin suuntiin. Palvelutiskillä täytyy käydä ainoastaan, jos tarvitsee apua tukiensa kanssa tms. Siinä mielessä tämä ei heikennä tilannetta juurikaan.
Mutta noin muuten ihan tasa-arvomielessä vastaavan mahdollisuuden voisi tosiaan tarjota myös kantiksille.
Jos pohditaan tätä Kelan toiminnan tehostamisen kannalta, niin ehkä tämä on lähinnä positiivinen uutinen. Jahka tämä leviää, niin palvelutiskitoiminta ei enää olekaan maantieteellisesti sidottu tiettyihin kiinteisiin pisteisiin, joita on ripoteltu ympäri maata. Luultavasti nettipalvelutiskiä saadaan pyöritettyä hiukan vähemmällä henkilömäärällä jne.
Työssäkäyvät asiakkaat säästävät (työ)aikaa hoitaessaan Kela-asiointinsa ilman fyysistä siirtymää.
Seuraavan alasajettavan paperitehtaan voikin kätevästi täyttää muuntokoulutetuilla entisillä paperikoneenhoitajilla, jotka palvelevat yhdestä pisteestä käsin puolta Suomea Kela-asioissa.
Quote from: Parsifal on 06.04.2014, 00:11:04
Niin ikään rahan säästäminen tietokonetta varten ei käy päinsä, koska tilin pitää näyttää tyhjältä, jotta seuraava tuki myönnetään.
Mamuisuudesta riippumatta kaiketi sosiaalitoimiston ainakin säännölliset asiakkaat ovat oppineet, että säästää voi (melko kirjaimellisesti) myös sukanvarteen?
Kaiketi ainakin useimpia Kelan palveluja voivat luku- kirjoitus- ja tietokonetaitoiset (myönnän, että viimeeksi mainittu rajoitus on ongelma osalle vanhempaa asiakaskuntaa) jo nykyään hakea internetin (pankkitunnukset jne.) välityksellä (Kokemukset rajallisia, mutta noin oli ainakin viimeisten lapsilisä- ja vanhempainetuusanomusten kanssa).
Suullista online-palvelua ei tarjota, tosin jos vaihtoehtoina on, että "tosiasiallisen yhdenvertaisuuden" nimissä joko palkataan kurdi jonnekin webbikameran ääreen tai sitten kymmenen kurdia KELAn paikallistoimistoihin, niin tuleehan tuo ensimmäinen vaihtoehto halvemmaksi.
Todellisuus ei näytä niin pahalta, kun mamut eivät enää ole näkyvästi esillä rahastamassa sosiaalietuuksia. Nettiyhteyden avulla heille voidaan maksaa ikään kuin takaoven kautta, salassa.
Quote from: VeePee on 06.04.2014, 08:48:19
Todellisuus ei näytä niin pahalta, kun mamut eivät enää ole näkyvästi esillä rahastamassa sosiaalietuuksia. Nettiyhteyden avulla heille voidaan maksaa ikään kuin takaoven kautta, salassa.
No näin. Lisäksi palvelun tarkoitus on varmaankin todellisuuden pehmentämisen kautta myös vähentää rasismia - kantisten mielipaha vähenee kun eivät enää joudu jatkuvasti näkemään KELAn apartheid-toimintaa käytännössä.
En tiedä kuinka vanha juttu tämä jo on, ja onko tästä ollut täällä juttua jo aiemmin, mutta itse ainakin törmäsin tähän vasta nyt. Kela siis tarjoaa kokeilumielessä videopuheluyhteyttä kurdinkielisille asiakkailleen. Ilmeisesti ainakin jo viime keväänä oli kokeilu menossa, koska asiasta kertovaa sivua on päivitetty silloin.
Quote
Other languages
Kuvayhteys kurdi
Asiakaspalvelu kurdin kielellä kuvayhteyden avulla
Kela kokeilee kurdia (sorani, dari, farsi) puhuville asiakkaille uutta asiakaspalvelua, jossa käytetään kuvayhteyttä. Kokeilun ajan voit ottaa tietokoneella kuvayhteyden asiakaspalvelijoihimme. Palvelu kuvayhteydellä vastaa Kelan toimistopalvelua.
Kuvayhteyden saamiseksi tarvitset tietokoneen, jossa on
riittävästi (1200 kbit/s) laajakaistakapasiteettia, jotta videokuva näkyy
mikrofonin, kaiuttimet tai kuulokkeet sekä videokameran
työaseman, jonka käyttöjärjestelmänä on Windows XP/Vista tai Mac OS X 10,5 tai uudempi.
Sinun pitää hyväksyä ensimmäisellä yhteydenottokerralla ohjelmiston asennus työasemaasi. Et voi ottaa kuvayhteyttä laitteilla, joissa on mobiililaitteille suunniteltu käyttöjärjestelmä (esim. iOS tai RT).
Ota kuvayhteys
Voit ottaa kuvayhteyden Kelan kurdinkieliseen asiakaspalveluun vain maanantaisin klo 9–11 ja 12–14. Muina aikoina voit asioida Kelan puhelinpalvelussa tai toimistossa.
Kuvayhteys kurdin kielellä (maanantaisin klo 9–11 ja 12–14)
Huomaa, että kurdinkielinen palvelu ei ole käytössä 11.8.–12.9.2014.
Anna palautetta häiriötilanteissa kenttaosasto(at)kela.fi.
Lisätietoja
Kelan puhelinpalvelu asiakkaille
Kelan toimistot
Viimeksi muokattu 21.05.2014
Sivu päivitetty 26.05.2014
http://www.kela.fi/kuvayhteys-kurdi (http://www.kela.fi/kuvayhteys-kurdi)
(http://i.imgur.com/AJq6yig.png)
http://imgur.com/AJq6yig (http://imgur.com/AJq6yig)
Kelan asiakaspalvelu suomen kielellä: jonota, luuseri.
Tuohan on kätevää, voi maailmalla matkatessaan nostella Kela-tukia ihan nettiyhteyden varassa.
Edistystä!
Ja veroja maksava kansa hurraa kurdiksi. :facepalm:
Jälleen kerran loistavaa priorisointia valtiovallaltamme.
Quote
Kela kokeilee kurdia (sorani, dari, farsi) puhuville asiakkaille uutta asiakaspalvelua, jossa käytetään kuvayhteyttä.
Mitäs ihmeen kurdia dari ja farsi muka ovat? Dari on toinen Afganistanin pääkielistä ja farsi eli persia puolestaan Iranin pääkieli.
Kurdin kielessä on edellä mainitun soranin lisäksi toinen päämurre kurmancî.
Ei jatkoon. Sama kuin Bulvanistanin Kela niputtaisi suomen, viron, latvian ja liettuan "balttilaisiksi kieliksi" (oikeasti vain kaksi jälkimmäistä ovat sitä).
Ennen kuin kurdinkielinen asiakas ymmärtää Kelan ohjeet ja hankkii tarvitut vempaimet, kurdinkielinen asiakas joutuu turvautumaan monta kertaa tulkkiin ja käymään monta kertaa Kelassa.
Quote from: Malla on 11.09.2014, 10:31:42
Ennen kuin kurdinkielinen asiakas ymmärtää Kelan ohjeet ja hankkii tarvitut vempaimet, kurdinkielinen asiakas joutuu turvautumaan monta kertaa tulkkiin ja käymään monta kertaa Kelassa.
Eipähän. Eiköhän tämä palvelu ole osoitettu suoraan Kurdistanialle.
Quote from: Leso on 11.09.2014, 12:43:02
Quote from: Malla on 11.09.2014, 10:31:42
Ennen kuin kurdinkielinen asiakas ymmärtää Kelan ohjeet ja hankkii tarvitut vempaimet, kurdinkielinen asiakas joutuu turvautumaan monta kertaa tulkkiin ja käymään monta kertaa Kelassa.
Eipähän. Eiköhän tämä palvelu ole osoitettu suoraan Kurdistanialle.
Meinaatko että siellä on paljon kelankielentaitoisia?
Quote from: Malla on 11.09.2014, 12:46:48
Quote from: Leso on 11.09.2014, 12:43:02
Quote from: Malla on 11.09.2014, 10:31:42
Ennen kuin kurdinkielinen asiakas ymmärtää Kelan ohjeet ja hankkii tarvitut vempaimet, kurdinkielinen asiakas joutuu turvautumaan monta kertaa tulkkiin ja käymään monta kertaa Kelassa.
Eipähän. Eiköhän tämä palvelu ole osoitettu suoraan Kurdistanialle.
Meinaatko että siellä on paljon kelankielentaitoisia?
Voi sinua, Malla, odotin sinulta enemmän.
Ei se niin mee, että Kurdistan tulee Kelan luo, vaan että Kela menee Kurdistaniin.
Olen armollinen tämän kerran. Tämmöisiä erheyksiä sattuu joskus harvakseltaan itsekullekin. :)