Quote
Rakkautta vieraalla maalla
Wardan ja Abdin häät vietettiin kahden kulttuurin paineessa
Kristiina Markkanen
Morsian Warda Mohamed vaihtoi toiseksi hääasukseen intialaisen juhlasarin. Se kuuluu mogadishulaiseen reerhamarien hääperinteeseen. Häähennat ja korut ovat oleellinen osa asua.
Sarjassa seurataan maahanmuuttajien parisuhteen muutosta ja ongelmia uudessa ympäristössä.
Warda Mohamed ja Abdi Abdikafir ovat 22-vuotiaita Somaliassa syntyneitä nuoria. Espoolaisella nuorisotalolla vietetään heidän häitään. Somalitapaan sulhasta ja miespuolisia häävieraita ei näy vielä missään, vaikka kello on kohta yksi yöllä.
Juhlinta, hurja naisten keskinäinen tanssiminen, erityisten häälaulajien esittämät laulu ja erilaiset morsianta kunnioittavat hääseremoniat ovat jatkuneet jo tuntitolkulla.
Juhlaväelle on juuri jaettu styroksilaatikoihin valmiiksi annosteltu hääateria: riisiä, canjeero-lettuja, pinaattikastiketta, lammaskastiketta ja leipää. Juomaksi on limsaa ja vettä.
Olemme saaneet tulla seuraamaan häitä ja haastattelemaan osallistujia, mutta yllättäen meitä kielletäänkin kuvaamasta. Neuvotellaan ja sovitaan: ei kuvata morsiamen kasvoja, vanhempia sukulaisia, sulhasta ei eikä juhlahuonetta.
Ilmenee, että syitä on monia. Ne vaihtelevat puhujasta riippuen islamin kuvakiellon tiukkaan tulkintaan ja toisaalta huoleen siitä, mitä lukijat somaleista ajattelevat.
Hääväki tosin kuvaa kännykkäkameroillaan itseään ja toisia vieraita surutta.
Kuvauskielto ei ole ainoa asia, josta ilmenee, että Suomessa avioituvat nuoret elävät kahden kulttuurin paineessa.
Nuoret haluavat vaalia perinteisiä tapoja, mutta tuoda häihin myös länsimaissa omaksuttuja vaikutteita. Esimerkiksi käy morsiamen pukushow. Morsian vaihtaa pukua yön mittaan useaan kertaan. Jokaisella puvulla ilmaistaan niitä identiteettejä ja perinteitä, joita morsian kantaa mukanaan.
Warda Mohamed saapuu juhliin guntiinoksi kutsutussa perinnepuvussa, jota on uudistettu nykyaikaan sopivaksi. Häntä seuraa kahdeksan Somalian lippua kantavaa morsiusneitoa. Illan toinen asu on tummansininen sari.
Mohamed kuuluu mogadishulaiseen reerhamarien kaupunkilaisvähemmistöön, jonka kulttuurissa on merenkulkija- ja kauppiasajoilta perintönä arabialaisia ja intialaisia vaikutteita.
Reerhamarit esimerkiksi laulavat ja tanssivat häissään arabivaikutteisen sharax-musiikin tahtiin.
Mutta puhutaan vähän myös lapsista, perheestä ja avioliitosta. Kahden kulttuurin välissä eläminen heijastuu myös kaikkein intiimeimpiin asioihin, vaikka hääyön jälkeisiä veripilkkuja ei lakanoista enää tutkitakaan.
Seksiä ei harrasteta ennen avioliittoa, morsiamen sisaret ja ystävät vakuuttavat. Seksin säästäminen avioliittoon on kunnia-asia. Poikaystävän kanssa ei muuteta yhteen, mutta toisaalta naimisiin mennään usein melko nuorina, jotta päästäisiin aloittamaan oma elämä.
Naiset kertovat, että Somaliassa erotaan paljon, koska monet menevät naimisiin liian nuorina ja vanhempien toiveiden mukaan. Suomessa puolison saa valita vapaammin. Vanhempien hyväksyntä tarvitaan silti edelleen, ja avioliittosopimus tehdään sukujen miesten kesken.
Lapsia syntyy tilastojenkin mukaan Suomessa vähemmän. "Minulla on kaksi lasta ja teen vielä kaksi lisää", sanoo morsiamen isosisko, hääjärjestelyistä vastaava sairaanhoitaja Isha Mohamed. Morsian taas kertoo, että hänelle lapsia tulee niin monta kuin Allah antaa.
Kahden jälkeen yöllä poistumme, vaikka sulhanen ei ole vielä edes saapunut.
Häiden jälkeen morsian kertoo, että juhlien kohokohta oli saada vastaanottaa miehensä eurooppalaisessa hääpuvussa.
Kun kysyn avioliiton merkityksestä, tuore aviomies nappaa puheenvuoron: "Avioliitto on pyhä. Tuntuu aikuiselta ja vastuulliselta", hän sanoo. Nimettömässä kiiltelee vihkisormus. Se taas ei kuulu perinteiseen somalikulttuuriin.
http://www.hs.fi/kotimaa/Wardan+ja+Abdin+h%C3%A4%C3%A4t+vietettiin+kahden+kulttuurin+paineessa/a1384151642881
Olisihan se ihan mukava ollut tietää, mitä 22-vuotiaat Warda ja Abdi työkseen tekevät, mutta ehkä sellaisen asian kertominen ei kuulu perinteiseen somalikulttuuriin.
Tuo kuvauskielto oli aika mielenkiintoinen, kieltääkö islam todellakin valokuvaamisen. Minulle tulee aina vähän epäileväinen olo, kun ei haluta suostua kuvaamiseen, Malmön poliisit -sarjassahan oli niitä hauskoja kohtia, kun tummahipiäiset suurinpiirtein kävivät samantien kimppuun, kun kameran näkivät. Minkä takia ihminen pelkää kuvaamista niin kovasti?
Ai niin, mutta eikös joissakin heimoissa ole (tai ainakin joskus on ollut) uskomus, että ihmisen sielu siirtyy kuvattaessa ihmisestä valokuvaan, kuvaaja ikäänkuin ryöstää ihmisen sielun kuvan ottaessaan.
Olemme saaneet tulla seuraamaan häitä ja haastattelemaan osallistujia, mutta yllättäen meitä kielletäänkin kuvaamasta. Neuvotellaan ja sovitaan: ei kuvata morsiamen kasvoja, vanhempia sukulaisia, sulhasta ei eikä juhlahuonetta.
Ilmenee, että syitä on monia. Ne vaihtelevat puhujasta riippuen islamin kuvakiellon tiukkaan tulkintaan ja toisaalta huoleen siitä, mitä lukijat somaleista ajattelevat.
Hääväki tosin kuvaa kännykkäkameroillaan itseään ja toisia vieraita surutta.
Islamin tiukka kuvauskielto ei näköjään koske kuin vääräuskoisten ottamia kuvia. Mielenkiintoista, että kuvauskielto perustellaan myös huolella siitä, että mitä lukijat somaleista ajattelevat. Mistä onkaan kyse, niin perustelun antajat tietävät siis itsekin, ettei heidän meininkinsä ole suomalaisittain kelvollista, valonkestävää. Ehkä muutama syyrialainen sohvakin jäi nyt dokumentoimatta.
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10Häntä seuraa kahdeksan Somalian lippua kantavaa morsiusneitoa.
Hyvin kuvaavaa, että he eivät todellakaan koe olevansa suomalaisia, eivätkä suomalaisiksi aio tullakaan.
Tietysti heillä on oikeus korostaa somaliuttaan, mutta pitäisi jo suvakkienkin myöntää, että suomalaisia ei kaikista maahanmuuttajista tule koskaan.
Jos kerran halutaan kantaa somalilippuja, niin oikeampi paikka olisi tietysti Somalia eikä Suomi.
Ihanaa! Kai me tienataan tällä? :-\
Quote from: normi on 12.11.2013, 11:43:01
Hyvin kuvaavaa, että he eivät todellakaan koe olevansa suomalaisia, eivätkä suomalaisiksi aio tullakaan.
Enkä minä tule koskaan pitämään heitä suomalaisina, vaikka itse kokisivat suomalaisia olevansakin, eli hyvin menee.
Varsinkin kun en jaksanut edes lukea kuvausta heidän häistään, nämä kommentit ovat kiinnostavampia kuin itse "uutinen" ;D
Quote from: Hyysäri on 12.11.2013, 11:32:10
Seksiä ei harrasteta ennen avioliittoa, morsiamen sisaret ja ystävät vakuuttavat. Seksin säästäminen avioliittoon on kunnia-asia. Poikaystävän kanssa ei muuteta yhteen, mutta toisaalta naimisiin mennään usein melko nuorina, jotta päästäisiin aloittamaan oma elämä.
Korjaus: seksiä ei harrasteta omanmaalaisten naisten kanssa ennen avioliittoa. Suomalaisia naisia sen sijaan paukutetaan mennen tullen (tarvittaessa vaikka väkisin).
Kuinka hyväuskoisia Hyysärin toimittajat oikein ovat ja kuinka hyväuskoisina he lukijoitaan pitävät?
Somali avioituu somalin kanssa, kahden kulttuurin paine?
Quote from: Oho on 12.11.2013, 11:53:44
Somali avioituu somalin kanssa, kahden kulttuurin paine?
;D ;D ;D :facepalm:
Quote from: JoKaGO on 12.11.2013, 11:55:37
Quote from: Oho on 12.11.2013, 11:53:44
Somali avioituu somalin kanssa, kahden kulttuurin paine?
;D ;D ;D :facepalm:
Elä naura... me aiheutetaan niille paineita, joutuvat raukat elämään meidän kulttuurimme keskellä, no lisääntymällä niin maan perkeeleesti se meidän kulttuurimme paine kyllä pienenee...
Muista JoKaGo, että sä olet syyllinen tässäkin asiassa aiheuttaessasi kulttuurisia paineita.
Ylipäätään ihmettelen, mikä Seiska-lehti Hyysäristä on tullut, kun jutut ovat tasoa "Ahmedin ja Muhammedin kohuhäät vain Helsingin Sanomissa, katso kuvat sulhasten hääpuvuista!"
Kohta varmaan saamme lukea Hyysäristä ensimmäisen jutun somalialaisista homohäistä ja siitä, miten Ahmed ja Muhammed menevät naimisiin ja Hyysäri otsikoi tähän tapaan: "Tätä on odotettu: vihdoin saamme Suomeen ensimmäiset somalialaiset homohäät; lue tämän aamun Helsingin Sanomien erikoisnumerosta, miten somaliyhteisö suhtautuu asiaan!"
:facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Quote from: normi on 12.11.2013, 11:58:46
Muista JoKaGo, että sä olet syyllinen tässäkin asiassa aiheuttaessasi kulttuurisia paineita.
Mää enny jaksa ees tarkistaa, kummat niitä paineita kokee, somalit vai toimittajat.
Mitähän helvettiä HeSarin toimittajien viikkolistalla lukee?
Tiistaina somalihäät, keskiviikkona käynti somaliristiäisissä, torstaina somalisynnytys ja perjantain Nyt-liitteeseen juttu somalien bailuviikonlopusta. Sunnuntaina sitten somalihautajaiset. Muuttakaa nyt se nimi Somalimaan Sanomiksi, hyvät hyysääjät.
Quote from: Oho on 12.11.2013, 11:53:44
Somali avioituu somalin kanssa, kahden kulttuurin paine?
Kyllä somalina on näköjään vaan vaikea olla. Ja se on tietysti suomalaisten vikaa.
Kuka vielä tilaa Hesaria, ostaa irtonumeroita tai klikkaa Hesarin juttuja - hävetköön!
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10
Olisihan se ihan mukava ollut tietää, mitä 22-vuotiaat Warda ja Abdi työkseen tekevät, mutta ehkä sellaisen asian kertominen ei kuulu perinteiseen somalikulttuuriin.
'
Liekö sama sarjakuvapiireistä tuttu Warda, jonka suomalaisten synkkyyttä ja alkoholismia dissaavaa kirjoitusta käsiteltiin Hommassakin. Googlettamalla saanee esiin. Varmasti noin pystyvälle naiselle löytyy joku julkisen sektorin hommeli.
Mistähän niitä somalialaisia yksinhuoltajia sitten tulee, jos seksi on niin säänneltyä?
Minulle tulee aina jotenkin paha olo , kun luen näitä somaleista kirjoitettuja juttuja . Tuntuu kuin olisi kirous langetettu niskaan . Ei ole helppoa Hakkaraisella , saatana ! >:(
Ei Hesaria ilman somalia.
QuoteNaiset kertovat, että Somaliassa erotaan paljon, koska monet menevät naimisiin liian nuorina ja vanhempien toiveiden mukaan. Suomessa puolison saa valita vapaammin. Vanhempien hyväksyntä tarvitaan silti edelleen, ja avioliittosopimus tehdään sukujen miesten kesken.
Lapsia syntyy tilastojenkin mukaan Suomessa vähemmän. "Minulla on kaksi lasta ja teen vielä kaksi lisää", sanoo morsiamen isosisko, hääjärjestelyistä vastaava sairaanhoitaja Isha Mohamed. Morsian taas kertoo, että hänelle lapsia tulee niin monta kuin Allah antaa.
Jaahas että tehdas auki sitten vaan, Allah on tainnut olla vähän liiankin avokätinen Somalissa kun sieltä virtaa Somaleita joka maailman kolkkaan nykypäivänä.
QuoteSarjassa seurataan maahanmuuttajien parisuhteen muutosta ja ongelmia uudessa ympäristössä.
Jään innolla odottamaan juttuja niistä kauheita muutoksia ja ongelmia, joita saksalaiset, amerikkalaiset ja hollantilaiset kokevat uudessa ympäristössään. Taitaa tämäkin sarja keskittyä lähinnä muslimeihin ja romaneihin.
Quote from: Joker on 12.11.2013, 12:33:02
Ei Hesaria ilman somalia.
Niin ja huomenna hesarin kellokkaat ihmettelevät syitä somalien jatkuvalle maahanmuttokeskustelun keskiössä olemiselle.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 12.11.2013, 12:33:51
Jaahas että tehdas auki sitten vaan, Allah on tainnut olla vähän liiankin avokätinen Somalissa kun sieltä virtaa Somaleita joka maailman kolkkaan nykypäivänä.
Niin pragmaattiset tekijät, jotka kehitysmaissa johtavat lapsiluvun pienenemiseen menettävät lännessä tehonsa.
Sosiaaliturva pitää huolen elintason pysymisestä etenkin muuten heikossa sosioekonomissa asemassa olevilla perheillä lapsikatraan kasvusta huolimatta. Länkkäreihin toi ei enää niin vaikuta, jos ja kun suuri perhe ei yleensäkään ole tavoiteltava asia josta luovutaan lähinnä taloudellisten realiteettien johdosta.
Quote from: Joker on 12.11.2013, 12:33:02
Ei Hesaria ilman somalia.
Vielä, kun Hyysäri kertoisi joskus niistä somppukulttuurin ongelmistakin jotain...
Olen aina ymmärtänyt, että kaksi kulttuuria yhdessä = monikulttuuri = rikkaus, voimavara ja ihanaa.
Miten se voisi mitään painetta aiheuttaa? Kerrassaan outoa otsikointia hesarilta.
QuoteMorsian taas kertoo, että hänelle lapsia tulee niin monta kuin Allah antaa.
..ja taikaseinä elättää. :(
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10
Olisihan se ihan mukava ollut tietää, mitä 22-vuotiaat Warda ja Abdi työkseen tekevät, mutta ehkä sellaisen asian kertominen ei kuulu perinteiseen somalikulttuuriin.
Tai sitten se ei ollut jutun kannalta oleellista. Jompi kumpi?
QuoteTuo kuvauskielto oli aika mielenkiintoinen, kieltääkö islam todellakin valokuvaamisen. Minulle tulee aina vähän epäileväinen olo, kun ei haluta suostua kuvaamiseen, Malmön poliisit -sarjassahan oli niitä hauskoja kohtia, kun tummahipiäiset suurinpiirtein kävivät samantien kimppuun, kun kameran näkivät. Minkä takia ihminen pelkää kuvaamista niin kovasti?
Jutusta käy aika selvästi ilmi, että kuvauskielto koskee ulkopuolisia. Kenties somalit ovat kiinnostuneita yksityisyydestään? En minä ainakaan haluaisi hääkuviani jonnekin hompanssien ihmeteltäväksi :D
Quote from: kerava on 12.11.2013, 12:31:35
Mistähän niitä somalialaisia yksinhuoltajia sitten tulee, jos seksi on niin säänneltyä?
Erittäin hyvä kysymys. Ainakin ovat varmasti hyvin halveksittuja somalien kesken eikä kukaan halua olla heidän kanssaan tekemisissä sen ensimmäisen lapsen jälkeen.
Quote from: kerava on 12.11.2013, 12:31:35
Mistähän niitä somalialaisia yksinhuoltajia sitten tulee, jos seksi on niin säänneltyä?
Tarkoitat varmaan "yksinhuoltajia"? Pottunokkien kusettamista kun ei pidetä niissä piireissä kovin pahana. Riittää, että he ovat islamin sääntöjen mukaan naimisissa.
Virallistetaanko Wardan ja Abdin avioliitto maistraatissa vai tuleeko Wardasta sharia-YH ja koraanin määräämän vaimojen elatusvelvollisuuden Abdin puolesta hoitaakin Espoon kaupunki?
Quote from: Nationalisti on 12.11.2013, 13:15:27
Jutusta käy aika selvästi ilmi, että kuvauskielto koskee ulkopuolisia. Kenties somalit ovat kiinnostuneita yksityisyydestään? En minä ainakaan haluaisi hääkuviani jonnekin hompanssien ihmeteltäväksi :D
Lainaus lehtijutusta:
"
Olemme saaneet tulla seuraamaan häitä ja haastattelemaan osallistujia, mutta yllättäen meitä kielletäänkin kuvaamasta. Neuvotellaan ja sovitaan: ei kuvata morsiamen kasvoja, vanhempia sukulaisia, sulhasta ei eikä juhlahuonetta.
Ilmenee, että syitä on monia. Ne vaihtelevat puhujasta riippuen islamin kuvakiellon tiukkaan tulkintaan ja toisaalta huoleen siitä, mitä lukijat somaleista ajattelevat."
Miksi ei vain yksi syy: "Emme halua yksityistilaisuudesta valokuvia julkisuuteen"? (Paitsi someen ;) ) Jotain omituistahan tuollainen venkoilu on, ellei se ole sitten sitä parempaa kulttuuria.
Quote from: JoKaGO on 12.11.2013, 13:29:14
Quote from: Nationalisti on 12.11.2013, 13:15:27
Jutusta käy aika selvästi ilmi, että kuvauskielto koskee ulkopuolisia. Kenties somalit ovat kiinnostuneita yksityisyydestään? En minä ainakaan haluaisi hääkuviani jonnekin hompanssien ihmeteltäväksi :D
Lainaus lehtijutusta:
"Olemme saaneet tulla seuraamaan häitä ja haastattelemaan osallistujia, mutta yllättäen meitä kielletäänkin kuvaamasta. Neuvotellaan ja sovitaan: ei kuvata morsiamen kasvoja, vanhempia sukulaisia, sulhasta ei eikä juhlahuonetta.
Ilmenee, että syitä on monia. Ne vaihtelevat puhujasta riippuen islamin kuvakiellon tiukkaan tulkintaan ja toisaalta huoleen siitä, mitä lukijat somaleista ajattelevat."
Miksi ei vain yksi syy: "Emme halua yksityistilaisuudesta valokuvia julkisuuteen"? (Paitsi someen ;) ) Jotain omituistahan tuollainen venkoilu on, ellei se ole sitten sitä parempaa kulttuuria.
En näe asiassa mitään ihmeellistä. :-\
Quote from: Nationalisti on 12.11.2013, 13:41:31En näe asiassa mitään ihmeellistä. :-\
Hieman ihmeellistä on ehkä se, että juhliin kuitenkin päästettiin toimittaja, jonka sitten annettiin käyttää jutussaan henkilöiden oikeita nimiä.
Kaikkein ihmeellisintä on, että jotkut tilaavat omilla rahoillaan pienen pientä päivälehteä, mutta eivät edes tuon jutun nähtyään ole heti peruuttaneet tilaustaan. Johonkin viihteelliseen viikonloppupainokseen juttu olisi ehkä voinut sopiakin.
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 13:26:17
Virallistetaanko Wardan ja Abdin avioliitto maistraatissa vai tuleeko Wardasta sharia-YH ja koraanin määräämän vaimojen elatusvelvollisuuden Abdin puolesta hoitaakin Espoon kaupunki?
Tämä on hyvä pointti!
Onko Warda jatkossa yksinhuoltajastatuksella, jotta saavat fyffeä perheelle? Pitää laittaa Warda google-seurantaan tulevina aikoina...
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 12.11.2013, 13:55:37
Quote from: Nationalisti on 12.11.2013, 13:41:31En näe asiassa mitään ihmeellistä. :-\
Hieman ihmeellistä on ehkä se, että juhliin kuitenkin päästettiin toimittaja, jonka sitten annettiin käyttää jutussaan henkilöiden oikeita nimiä.
Tätä ihmettelin. Ja myös toimittajan ihmettelemistä: eikö ehdoista ollut sovittu etukäteen?
Ihmettelin myös "kahden kulttuurin painetta". Missä se näkyi?
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10
sanoo morsiamen isosisko, hääjärjestelyistä vastaava sairaanhoitaja Isha Mohamed.
Isha Mohamed,
Quotehttp://hommaforum.org/index.php?topic=67513.0
Isha Mohamed, 25, laitoshuoltaja, Espoo (kuvassa "light"huivipäinen pohjois-afrikkalaiselta näyttävä daami)
"Toivoisin presidentin tukevan enemmän nuorten työllistymistä, etteivät he syrjäytyisi.
Ulkomaalasistaustaiset pitäisi myös saada paremmin osaksi yhteiskuntaa. Nykyisen presidentin aikan he ovat jääneet vähälle huomiolle".
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 14:05:01
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10
sanoo morsiamen isosisko, hääjärjestelyistä vastaava sairaanhoitaja Isha Mohamed.
Isha Mohamed,
Quotehttp://hommaforum.org/index.php?topic=67513.0
Isha Mohamed, 25, laitoshuoltaja, Espoo (kuvassa "light"huivipäinen pohjois-afrikkalaiselta näyttävä daami)
"Toivoisin presidentin tukevan enemmän nuorten työllistymistä, etteivät he syrjäytyisi.
Ulkomaalasistaustaiset pitäisi myös saada paremmin osaksi yhteiskuntaa. Nykyisen presidentin aikan he ovat jääneet vähälle huomiolle".
Sinulla on varmasti esittää jotain faktaa sen puolesta, että kyse on samasta henkilöstä?
Quote from: Saippuakupla on 12.11.2013, 15:43:18
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 14:05:01
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10
sanoo morsiamen isosisko, hääjärjestelyistä vastaava sairaanhoitaja Isha Mohamed.
Isha Mohamed,
Quotehttp://hommaforum.org/index.php?topic=67513.0
Isha Mohamed, 25, laitoshuoltaja, Espoo (kuvassa "light"huivipäinen pohjois-afrikkalaiselta näyttävä daami)
"Toivoisin presidentin tukevan enemmän nuorten työllistymistä, etteivät he syrjäytyisi.
Ulkomaalasistaustaiset pitäisi myös saada paremmin osaksi yhteiskuntaa. Nykyisen presidentin aikan he ovat jääneet vähälle huomiolle".
Sinulla on varmasti esittää jotain faktaa sen puolesta, että kyse on samasta henkilöstä?
Ei ole kummempaa faktaa kuin espoo ja sama nimi.
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 15:57:46
Ei ole kummempaa faktaa kuin espoo ja sama nimi.
Sitten epäilen, että kyseessä ei ole sama henkilö. Epätödennäköistä, että viime vuonna 25-vuotias laitoshuoltajana työskentelevä kahden lapsen äiti olisi tänä vuonna sairaanhoitaja.
Quote from: Saippuakupla on 12.11.2013, 16:03:19
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 15:57:46
Ei ole kummempaa faktaa kuin espoo ja sama nimi.
Sitten epäilen, että kyseessä ei ole sama henkilö. Epätödennäköistä, että viime vuonna 25-vuotias laitoshuoltajana työskentelevä kahden lapsen äiti olisi tänä vuonna sairaanhoitaja.
Entäpä jos Ishan sh-opinnot ovat vielä olleet kesken silloin ja tituleerannut itseään esim aiemmalla ammatillaan eikä sairaanhoitajaopiskelijana? Ei äkkiä luulisi Espoossa olevan eksotiikkaa peräti kahden Isha Mohamedin muodossa.
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 16:13:09
Quote from: Saippuakupla on 12.11.2013, 16:03:19
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 15:57:46
Ei ole kummempaa faktaa kuin espoo ja sama nimi.
Sitten epäilen, että kyseessä ei ole sama henkilö. Epätödennäköistä, että viime vuonna 25-vuotias laitoshuoltajana työskentelevä kahden lapsen äiti olisi tänä vuonna sairaanhoitaja.
Entäpä jos Ishan sh-opinnot ovat vielä olleet kesken silloin ja tituleerannut itseään esim aiemmalla ammatillaan eikä sairaanhoitajaopiskelijana? Ei äkkiä luulisi Espoossa olevan eksotiikkaa peräti kahden Isha Mohamedin muodossa.
Tai sitten ollaan muuten suurpiirteisiä ammattinimikkeensä kuvailussa. Kyllähän terveydenhuoltoalalla muutkin maahanmuuttajat ovat käyttäneet hieman yliampuvia titteleitä.
Quote from: Rusinapulla on 12.11.2013, 12:03:49
Mitähän helvettiä HeSarin toimittajien viikkolistalla lukee?
Tiistaina somalihäät, keskiviikkona käynti somaliristiäisissä, torstaina somalisynnytys ja perjantain Nyt-liitteeseen juttu somalien bailuviikonlopusta. Sunnuntaina sitten somalihautajaiset. Muuttakaa nyt se nimi Somalimaan Sanomiksi, hyvät hyysääjät.
En tiedä mitä lukee, mutta ainakaan siellä ei lue että "laita ihaileva venäläis- tai virolaismaahanmuuttajauutinen joka numeroon." Nämä maahanmuuttajaryhmät ovat kuitenkin merkittävästi somaleja suurempia, mutta jostain kumman syystä median mielestä lähinnä ongelmia. Siis siksi, että saavat kultamunasomalit epäedulliseen valoon; siksipä kahdesta suurimmasta maahanmuuttajaryhmästä pitääkin keskittyä kirjoittamaan pahaa, elleivät näiden ryhmien edustajat erikseen asetu ajamaan (ylläri, julkisen rahoituksen ansiosta) myös somalien/irakilaisten/vastaavien "asiaa."
Quote from: sense on 12.11.2013, 13:57:25
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 13:26:17
Virallistetaanko Wardan ja Abdin avioliitto maistraatissa vai tuleeko Wardasta sharia-YH ja koraanin määräämän vaimojen elatusvelvollisuuden Abdin puolesta hoitaakin Espoon kaupunki?
Tämä on hyvä pointti!
Onko Warda jatkossa yksinhuoltajastatuksella, jotta saavat fyffeä perheelle? Pitää laittaa Warda google-seurantaan tulevina aikoina...
Seuraavaa rasismikaustia odotellessa.
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 16:13:09
Quote from: Saippuakupla on 12.11.2013, 16:03:19
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 15:57:46
Ei ole kummempaa faktaa kuin espoo ja sama nimi.
Sitten epäilen, että kyseessä ei ole sama henkilö. Epätödennäköistä, että viime vuonna 25-vuotias laitoshuoltajana työskentelevä kahden lapsen äiti olisi tänä vuonna sairaanhoitaja.
Entäpä jos Ishan sh-opinnot ovat vielä olleet kesken silloin ja tituleerannut itseään esim aiemmalla ammatillaan eikä sairaanhoitajaopiskelijana? Ei äkkiä luulisi Espoossa olevan eksotiikkaa peräti kahden Isha Mohamedin muodossa.
En ihmettelisi lainkaan jos Espoosta löytyisi kaksi Isha Mohamedia (sen verran loistavan mielikuvituksellisia noiden nimet ovat kaksiosaisessa muodossaan), mutta tuskinpa Espooseen sentään mahtuu kahta samalla alalla
töitä tekevää samannimistä
somalinaista.
Hommassa spekuloitiin jokin aika sitten kun Hesari sai uuden päätoimittajan, että varmaan lehden jututkin saattavat muuttua.
Ei kyllä yhtään siltä näytä vai mitä?
Propagandaa maahanmuutosta, propagandaa homoista, propagandaa naisten euroista, propagandaa perussuomalaisten pahuudesta jne., samaa scheissea.
Quote from: Micke90 on 12.11.2013, 11:52:42
Quote from: Hyysäri on 12.11.2013, 11:32:10
Seksiä ei harrasteta ennen avioliittoa, morsiamen sisaret ja ystävät vakuuttavat. Seksin säästäminen avioliittoon on kunnia-asia. Poikaystävän kanssa ei muuteta yhteen, mutta toisaalta naimisiin mennään usein melko nuorina, jotta päästäisiin aloittamaan oma elämä.
Kuinka hyväuskoisia Hyysärin toimittajat oikein ovat ja kuinka hyväuskoisina he lukijoitaan pitävät?
Ei toimittaja ottanut mitään kantaa väitteen totuusarvoon, hän vain raportoi, mitä häävieraat hänelle kertoivat. Olisiko toimittajan pitänyt lisätä virkkeesen: "mutta he puhuvat paskaa"?
Tuo oli melkoisen neutraali artikkeli. Jutussa ei ollut mitään kritiikkiä, mutta ei myöskään mitään maasta taivaisiin ylistämistä.
Quote from: Nuivanlinna on 12.11.2013, 16:13:09
Entäpä jos Ishan sh-opinnot ovat vielä olleet kesken silloin ja tituleerannut itseään esim aiemmalla ammatillaan eikä sairaanhoitajaopiskelijana? Ei äkkiä luulisi Espoossa olevan eksotiikkaa peräti kahden Isha Mohamedin muodossa.
Isha on variantti nimestä Aisha ja Mohamed tulee tietysti profeetasta. Islamilainen nimeämiskäytäntö ei ole tunnettu kekseliäisyydestään. Vaikka koko Espoossa asuisi vain kaksi somalinaista, he molemmat voisivat ihan hyvin olla nimeltään Isha Mohamed.
Nauroin ääneen. Kyllä Hesari jaksaa!
Nämä jutut nuivistavat ja laskevat levikkiä joten lisää, kiitos. Olisiko häämatkan yksinoikeus ja vauvakuvat seuraavaksi?
Quote from: tutkiva journalisti Kristiina Markkanen rabortoiKahden kulttuurin välissä eläminen heijastuu myös kaikkein intiimeimpiin asioihin, vaikka hääyön jälkeisiä veripilkkuja ei lakanoista enää tutkitakaan.
Soo soo, Krisse! Ollaanpas sitä siveitä ja sievisteleviä.
On niitä muitakin kulttuureita, joissa morsiamen siveys on ollut niin ykkösasia, että jos ei ole ollut näyttää niin sanottua Japanin lippua aamulla, niin se on ollut naimakaupan purku. Tavalla tai toisella, mutta sanotaanko nätisti, että ei morsiamen eduksi.
Mistään
veripilkuista ei ole todellakaan ollut kyse.
Ja sikäli kun mitään somalien kulttuurista ja perinteistä tiedän, niin eiköhän se ole näyttänyt pikemminkin siltä
entiseltä Japanin lipulta... :roll:
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10
Tuo kuvauskielto oli aika mielenkiintoinen, kieltääkö islam todellakin valokuvaamisen. Minulle tulee aina vähän epäileväinen olo, kun ei haluta suostua kuvaamiseen, Malmön poliisit -sarjassahan oli niitä hauskoja kohtia, kun tummahipiäiset suurinpiirtein kävivät samantien kimppuun, kun kameran näkivät. Minkä takia ihminen pelkää kuvaamista niin kovasti?
Ai niin, mutta eikös joissakin heimoissa ole (tai ainakin joskus on ollut) uskomus, että ihmisen sielu siirtyy kuvattaessa ihmisestä valokuvaan, kuvaaja ikäänkuin ryöstää ihmisen sielun kuvan ottaessaan.
Selitys on se, että Abdirgadir ja Mohammed Malmöstä, serkut nääs, ovat etsintäkuulutuksessa. Ei passaa olla kuva lehdessä, ei
Quote from: Nationalisti on 12.11.2013, 13:15:27
Quote from: Kemolitor on 12.11.2013, 11:32:10
Olisihan se ihan mukava ollut tietää, mitä 22-vuotiaat Warda ja Abdi työkseen tekevät, mutta ehkä sellaisen asian kertominen ei kuulu perinteiseen somalikulttuuriin.
Tai sitten se ei ollut jutun kannalta oleellista. Jompi kumpi?
QuoteTuo kuvauskielto oli aika mielenkiintoinen, kieltääkö islam todellakin valokuvaamisen. Minulle tulee aina vähän epäileväinen olo, kun ei haluta suostua kuvaamiseen, Malmön poliisit -sarjassahan oli niitä hauskoja kohtia, kun tummahipiäiset suurinpiirtein kävivät samantien kimppuun, kun kameran näkivät. Minkä takia ihminen pelkää kuvaamista niin kovasti?
Jutusta käy aika selvästi ilmi, että kuvauskielto koskee ulkopuolisia. Kenties somalit ovat kiinnostuneita yksityisyydestään? En minä ainakaan haluaisi hääkuviani jonnekin hompanssien ihmeteltäväksi :D
Kamoon, toimittajan ja kuvaajan kanssa voi hyvin sopia, mitä julkaistaan noinkin yksityisestä tilaisuudesta. Voi siis sopia, jos on yleensä ymmärtänyt, mitä sopiminen tarkoittaa.
Quote from: JoKaGO on 12.11.2013, 13:29:14
Lainaus lehtijutusta:
"Olemme saaneet tulla seuraamaan häitä ja haastattelemaan osallistujia, mutta yllättäen meitä kielletäänkin kuvaamasta. Neuvotellaan ja sovitaan: ei kuvata morsiamen kasvoja, vanhempia sukulaisia, sulhasta ei eikä juhlahuonetta.
Tuohan tarkoittaa, että häistä ei oteta kuvan kuvaa.