http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti%2FPage%2Fjuttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755389302
Yhteenveto siitä että mikä kaikki tuolla on pielessä. Elikkäs koko koululaitos on täysin luokaton liki kaikissa saharan eteläpuolen maissa. Koko kehitysapu tulisi organisoida vain ja ainoastaan koulujärjestelmän kehittämiseen. Muut ongelmat kyllä ratkeavat jos ovatten ratketakseen.
En usko että siellä mitään oikeata kehitystä tapahtuu riippumatta kuínka monta miljardia sinne lähetetään, oikeat syyt on ihan muita kun "rahan puute"
Ihan samanlaisia tuloksia ne saa länsimaissakin:
QuoteCNSNews.com) - In the public schools in Detroit, Mich., according to the U.S. Department of Education, only 7 percent of the eighth graders are grade-level proficient or better in reading. Some public school teachers in the City of Detroit and around the state of Michigan are reportedly taking a vacation or a sick day today to protest right-to-work legislation likely to be approved by the state legislature. Under current law, Michigan public school teachers must pay dues to the teachers' union. If the right-to-work law is enacted, Michigan public-school teachers will be free to join the union and pay dues to it if they wish, but they will also be free not to join the union and not to pay it dues. Detroit public-school eighth graders do even worse in math than they do in reading, according to the Department of Education. While only 7 percent scored highly enough on the department's National Assessment of Educational Progress test in 2011 to be rated "proficient" or better in reading, only 4 percent scored highly enough to be rated "proficient" or better in math. Statewide in Michigan, only 32 percent of public-school eighth graders scored grade-level proficient or better in reading, and only 31 percent scored grade-level proficient or better in math. 68 percent of Michigan public-school eighth graders are not proficient in reading and 69 percent are not proficient in math. Over the past decade, Michigan's public school have shown no improvement at all in teaching children how to read. In 2002 just as in 2011, according to the U.S. Department of Education, only 32 percent of Michigan public-school eighth graders scored proficient or better in reading. The state's public schools have made a slight improvement in teaching math. In 2000, only 28 percent of Michigan public-school eighth graders were proficient or better in math. By 2011, that had inched up to 31 percent. - See more at: http://cnsnews.com/news/article/only-7-detroit-public-school-8th-graders-proficient-reading#sthash.qvwyaNdT.dpuf
http://cnsnews.com/news/article/only-7-detroit-public-school-8th-graders-proficient-reading (http://cnsnews.com/news/article/only-7-detroit-public-school-8th-graders-proficient-reading)
Quote–?Olen itsekin kouluvierailuilla törmännyt järkyttäviin oppimistuloksiin. Eräässäkin pohjoisen Mosambikin koulussa viidennen luokan oppilaista juuri kukaan ei puhunut portugalia, vaikka opetuskieli on portugali.
Jälkeenjääneetkin oppisivat opetuskieltä jos sitä opetettaisiin, elikkä siellä on joustavampi suhtautuminen opetusohjelmiin ja opettajat tekevät mitä tykkäävät, sikäli kun yleensä jaksavat tehdä jotain.
Opettajat varmaan valitaan paikallisen heimopäällikön suvusta ja toimenkuva on palkan nostaminen.
Rahan kaataminen tuonne pitäisi lopettaa kunnes mosambikilaiset ovat luopuneet kulttuuristaan ja omaksuneet tilalle jotain toimivaa.
Quote from: matkamiehiii on 14.06.2013, 16:03:08
Ihan samanlaisia tuloksia ne saa länsimaissakin:
Jutun perusteella eivät opettajatkaan ole ihan terävimpiä kyniä penaalissa. Eivätkä hallintovirkamiehet.
Koko kehitysapusysteemi pitäisi purkaa ja rakentaa uudelleen. Maailma on muuttunut. Maailma on muuttunut... haloo suvistelijat... sitä te huudatte kurkku suorana...
Mustan Afrikan ongelma on afrikkalaiset, Euroopan ongelma on afrikkalaiset, mitä tästä voi oppia ?
Quote from: lekamies on 14.06.2013, 17:29:41
Mustan Afrikan ongelma on afrikkalaiset, Euroopan ongelma on afrikkalaiset, mitä tästä voi oppia ?
Homma menee entistä mielenkiintoisammaksi kun sub-saharan väkiluku ennustetaan nousevan lähelle 4 miljardia vuoteen 2100 mennessä ja jo nyt valtavat määrät yrittää päästä ja pääseekin eurooppaan.
Sanoisinko että tulee olemaan mielenkiintoisia aikoja edessä.
Quote from: matkamiehiii on 14.06.2013, 17:37:06
Homma menee entistä mielenkiintoisammaksi kun sub-saharan väkiluku ennustetaan nousevan lähelle 4 miljardia vuoteen 2100 mennessä ja jo nyt valtavat määrät yrittää päästä ja pääseekin eurooppaan.
Luulisi siinä työvoimapulan hellittävän.
Quote from: Embo on 14.06.2013, 16:39:36
Quote from: matkamiehiii on 14.06.2013, 16:03:08
Ihan samanlaisia tuloksia ne saa länsimaissakin:
Jutun perusteella eivät opettajatkaan ole ihan terävimpiä kyniä penaalissa. Eivätkä hallintovirkamiehet.
Afrikkalainen älykkyystaso on paljon eurooppalaista ja aasialaista heikompi.
Kaikki on entisten siirtomaaisäntien vika:
QuoteKokonaan vastuuta ei opettajien niskaan voi kaataa. Syytä on myös jäykissä ja vanhanaikaisissa, usein siirtomaaherralta vuosikymmeniä sitten kopioiduissa järjestelmissä, rahan vähyydessä ja heikossa hallinnossa.
---
Vähät kirjat saattavat olla siirtomaaisännän perintöä ja täynnä turhaa tietoa. Esimerkiksi trooppisessa Mosambikissa köyhien kotitarveviljelijöiden lapset saattavat päntätä, miten kysytään onko Lissabonissa satanut lunta tai miten kahvilassa tilataan cappuccino. Se on vähän sama, jos meillä opeteltaisiin, miten papaya-puu istutetaan tai maissista tehdään jauhoa.
En ole varma mikä on ällistyttävintä: se että eurooppalainen koulukirja kestää opetuskäytössä 40 vuotta, se ettei neekeriä kertakaikkiaan nappaa, vai se että joku yrittää yhä sysätä vastuuta Pahoille Valkoisille Imperialisteille ettei neekereille tulisi paha mieli.
Raadollinen totuus on, että Saharan etelänpuolisen Afrikan väestö ja näiden länsimaiset vesat eivät alhaisen älykkyysosamäräänsä ja hyvin erilaisen kulttuuritaustansa takia koskaan tule onnistumaan länsimaisen yhteiskuntamallin ylläpidossa. Siksipä, mikäli heitä haluaa auttaa, pitäisi Afrikkaan kehittää uusia infrastruktuureja, jotka suunnitelltaisiin heidän ehdoilla ja heidän kyvyilleen ja kulttuureilleen räätälöityinä. Tässä prosessissa itse afrikkalaisilla pitäisi olla suurin sananvalta. Valitettavasti tämä tuskin tulee tapahtumaan ainakaan lähitulevaisuudessa, sillä älykkyyseroista sun muista ikävistä asioista puhuminen on vielä todella suuri tabu, josta ei missään nimessä saa hiiskaahtaakaan, vaikka moni saattaa asian todellisen laidan pohjimmiltaan tiedostaakin. Länsimaat kuitenkin mieluummiin hakkaavat päätäänsä seinään ja tuhlaavat rahojaan pohjattomaan kaivoon.
Toinen ja ehkä parempi vaihtoehto olisi jättää Afrikka täysin oman onnensa nojaan ja olla häiritsemättä sen sisäisiä asioita. Jos se on kehittyäkseen, se kehittyy, jos ei, niin ei. Tätäkään ratkaisumallia tuskin kovinkaan moni uskaltaa ajatella. Meille tärkeintä nyt vain olisi olla antamatta maanosan ongelmien levitä tännekin eli toisin sanoen pitämällä sieltä suuntautuvaa maahanmuuttoa mahdollisimman matalissa lukemissa.
Quote from: Masa76 on 14.06.2013, 18:25:52
Kaikki on entisten siirtomaaisäntien vika:
QuoteKokonaan vastuuta ei opettajien niskaan voi kaataa. Syytä on myös jäykissä ja vanhanaikaisissa, usein siirtomaaherralta vuosikymmeniä sitten kopioiduissa järjestelmissä, rahan vähyydessä ja heikossa hallinnossa.
---
Vähät kirjat saattavat olla siirtomaaisännän perintöä ja täynnä turhaa tietoa. Esimerkiksi trooppisessa Mosambikissa köyhien kotitarveviljelijöiden lapset saattavat päntätä, miten kysytään onko Lissabonissa satanut lunta tai miten kahvilassa tilataan cappuccino. Se on vähän sama, jos meillä opeteltaisiin, miten papaya-puu istutetaan tai maissista tehdään jauhoa.
En ole varma mikä on ällistyttävintä: se että eurooppalainen koulukirja kestää opetuskäytössä 40 vuotta, se ettei neekeriä kertakaikkiaan nappaa, vai se että joku yrittää yhä sysätä vastuuta Pahoille Valkoisille Imperialisteille ettei neekereille tulisi paha mieli.
Niin, eihän se mosambikilaisien vika voi olla, että oppikirjojen uusiminen on jotenkin päässyt unohtumaan. Neeperi on sellainen lutuinen halinalle, joka ei pärjää ilman paijaamista.
Jos maa on samanlainen umpikorruptoitunut paskaläjä kuin Suomen kehitysapujärjestelmä niin vajotkoon paskaan minun puolestani. Aivoilla varustettu osa väestöstä osaa kömpiä ihmisien ilmoille ilman apuakin ja muut voivat jäädä rypemään omissa jätöksissään.
Quote from: M on 14.06.2013, 18:00:12
Afrikkalinen älykkyystaso on paljon eurooppalaista ja aasialaista heikompi.
Ootee: korjaa tuo kirotusvihre, ettei sinänsä tosi lause vaikuta kornilta. :P
Ja otsikko! Urgh..
Quote from: Jouko on 14.06.2013, 17:20:09
Koko kehitysapusysteemi pitäisi purkaa ja rakentaa uudelleen. Maailma on muuttunut. Maailma on muuttunut... haloo suvistelijat... sitä te huudatte kurkku suorana...
Maahamme on muuttanut esmes turvapaikanhakijoina n-määrä afrikkalaisia, jotka ovat varmaankin oppineet Suomessa kirjoittamaan edes aakkoset, vai mitä? Nämä ihmiset voisivat toimia opettajina lähtömaissaan - työpaikkakin olisi valmiina, vai mitä?
Quote from: Uuno Nuivanen on 14.06.2013, 19:12:16
Quote from: M on 14.06.2013, 18:00:12
Afrikkalinen älykkyystaso on paljon eurooppalaista ja aasialaista heikompi.
Ootee: korjaa tuo kirotusvihre, ettei sinänsä tosi lause vaikuta kornilta. :P
Ja otsikko! Urgh..
Tuosta virheestä tulivat mieleen vielä käyttöön ottamattomat uudissanat "afrikaalinen", "afrikoitua"ja "afrikoida". Afrikaalinen olisi sanana jotenkin sukua sanoille astraalinen ja taivaallinen. Afrikoitua merkitsisi ehkä Afrikan tai afrikkalaisen kaltaiseksi muuttumista. Verbillä "afrikoida" voitaisiin tarkoittaa tekemistä, jonka tuloksena sen kohde afrikoituu.
Miksikö menin semantiikan puolelle? Uudissanat ovat eräs väline keskustelun hallinnalle.
Siis vähän niinkuin "ryssiä".
Jos sitä kehitysapua täytyy tuonne väkisin kipata niin Suomen tukipotista eli "tervaverirahoista" voisi jakaa sikäläisillä keskituloilla mitattuna huomattavan korkeita stipendejä kaikille koulussa oikeasti(varmistetusti) menestyville yksittäistapauksille.
Tuolla tavalla voitaisiin pitkällä aikavälillä(lue: satojen vuosien kuluessa) oikeasti muuttaa mantereen tilannetta edes lohdullisemmaksi.
Samalla saataisiin apu kohdistettua niille yksittäistapauksille joilla on oikeasti älyä ja kykyä.
Quote from: Masa76 on 14.06.2013, 18:25:52
Kaikki on entisten siirtomaaisäntien vika:
QuoteKokonaan vastuuta ei opettajien niskaan voi kaataa. Syytä on myös jäykissä ja vanhanaikaisissa, usein siirtomaaherralta vuosikymmeniä sitten kopioiduissa järjestelmissä, rahan vähyydessä ja heikossa hallinnossa.
---
Vähät kirjat saattavat olla siirtomaaisännän perintöä ja täynnä turhaa tietoa. Esimerkiksi trooppisessa Mosambikissa köyhien kotitarveviljelijöiden lapset saattavat päntätä, miten kysytään onko Lissabonissa satanut lunta tai miten kahvilassa tilataan cappuccino. Se on vähän sama, jos meillä opeteltaisiin, miten papaya-puu istutetaan tai maissista tehdään jauhoa.
En ole varma mikä on ällistyttävintä: se että eurooppalainen koulukirja kestää opetuskäytössä 40 vuotta, se ettei neekeriä kertakaikkiaan nappaa, vai se että joku yrittää yhä sysätä vastuuta Pahoille Valkoisille Imperialisteille ettei neekereille tulisi paha mieli.
Maksamme velkaa, orjalaivojen terva, jne.
Hyvä että lehdessä sentään muistettiin kertoa kenen syytä kaikki oikeasti on :facepalm:
Stipendijärjestelmä, siinä vasta hyvä idea. Tietysti opintojen reittaaja joku muu kuin paikallinen kaupunginvaltuusto.
Jotenkin mitä enemmän näihin Afrikan ja Lähi-Idän juttuihin tutustuu, tuntuu että paikalliseen kulttuuriin kuuluu se, että virkamiesasema on ansaittu tai mielummin jopa syntyperäinen etuus, jonka hyvistä puolista on oikeus nauttia, mutta johon ei kuulu enää mitään velvollisuuksia- työläiset elättäköön.
Suomessa asiat on paljon ikävämmin, virkamiehillä on välillä vastuuta ja toisinaan töitäkin.
Joskus muutamia vuosia sitten TV:ssä oli dokumentti Kongo joelta ja erityisen huvittavaa oli kun eräs kongolainen kippari esitteli belgialaisten tekemää kirjaa joka oli kuulemma paras ohje Kongon seilaajille ja jos joku ei tiedä niin Kongon demokraattinen tasavalta tai Zaire itsenäistyi vuonna 1960 kun Belgian siirtomaavalta päättyi.
Voi olla niinkin, että Afrikan koulujen ongelmat johtuvat koulujen arkkitehtuurista ja nuorten syrjäytymisestä.
Quote from: Gommi on 14.06.2013, 20:43:26
Suomessa asiat on paljon ikävämmin, virkamiehillä on välillä vastuuta ja toisinaan töitäkin.
No ei, onneksi tässä on jo afrikkalaistuttu. :)
Quote from: matkamiehiii on 14.06.2013, 17:37:06
Quote from: lekamies on 14.06.2013, 17:29:41
Mustan Afrikan ongelma on afrikkalaiset, Euroopan ongelma on afrikkalaiset, mitä tästä voi oppia ?
Homma menee entistä mielenkiintoisammaksi kun sub-saharan väkiluku ennustetaan nousevan lähelle 4 miljardia vuoteen 2100 mennessä ja jo nyt valtavat määrät yrittää päästä ja pääseekin eurooppaan.
Sanoisinko että tulee olemaan mielenkiintoisia aikoja edessä.
Ei nouse neljään miljardiin. Maailmantalous romahtaa jo kauan ennen sitä. Nuo Afrikan väestönkasvuennusteet perustuvat (euripidi-väestöpohjaisten) länsimaiden kykyyn rahoittaa tuota väestönkasvua. Se kyky on pian loppumassa, eikä kiinalaisilla ole juuri intoa sitä rahoittaa, vaikka maanosan luonnonrikkaudet toki kiinnostavatkin.
Quote from: MikkoAP on 14.06.2013, 21:24:03
Quote from: matkamiehiii on 14.06.2013, 17:37:06
Quote from: lekamies on 14.06.2013, 17:29:41
Mustan Afrikan ongelma on afrikkalaiset, Euroopan ongelma on afrikkalaiset, mitä tästä voi oppia ?
Homma menee entistä mielenkiintoisammaksi kun sub-saharan väkiluku ennustetaan nousevan lähelle 4 miljardia vuoteen 2100 mennessä ja jo nyt valtavat määrät yrittää päästä ja pääseekin eurooppaan.
Sanoisinko että tulee olemaan mielenkiintoisia aikoja edessä.
Ei nouse neljään miljardiin. Maailmantalous romahtaa jo kauan ennen sitä. Nuo Afrikan väestönkasvuennusteet perustuvat (euripidi-väestöpohjaisten) länsimaiden kykyyn rahoittaa tuota väestönkasvua. Se kyky on pian loppumassa, eikä kiinalaisilla ole juuri intoa sitä rahoittaa, vaikka maanosan luonnonrikkaudet toki kiinnostavatkin.
Kyllä minä uskon siihen ainakin, eihän afrikka sinällään ole kokoonsa nähden erityisen liikakansoitettu vielä. Todnäköistä on että sub-sahara afrikkalaiset metsästää kaikki eläimet savannilta ja tuhoaa kaikki metsät ym. kun niitten määrä kasvaa. Jossain 2100 kieppeillä todnäköisesti puoli sub-sahara afrikkaa on jatkuvassa sisällissodassa keskenään ja kaikkialla vallitsee anarkia - vielä enemmän kun nyt siis. Ruanda-Sudan tyylisiä kansanmurhia esiintyy jokapuolella afrikkaa. Miljoonat pyrkii pakoon sotaan eurooppaan, jäänee nähtäväksi kuinka moni onnistuu päästä tänne.
Pakolaisaallon takia etelä-euroopassa on golden dawn tyyliset puolueet hallituksessa.
Quote from: MikkoAP on 14.06.2013, 21:24:03
Quote from: matkamiehiii on 14.06.2013, 17:37:06
Quote from: lekamies on 14.06.2013, 17:29:41
Mustan Afrikan ongelma on afrikkalaiset, Euroopan ongelma on afrikkalaiset, mitä tästä voi oppia ?
Homma menee entistä mielenkiintoisammaksi kun sub-saharan väkiluku ennustetaan nousevan lähelle 4 miljardia vuoteen 2100 mennessä ja jo nyt valtavat määrät yrittää päästä ja pääseekin eurooppaan.
Sanoisinko että tulee olemaan mielenkiintoisia aikoja edessä.
Ei nouse neljään miljardiin. Maailmantalous romahtaa jo kauan ennen sitä. Nuo Afrikan väestönkasvuennusteet perustuvat (euripidi-väestöpohjaisten) länsimaiden kykyyn rahoittaa tuota väestönkasvua. Se kyky on pian loppumassa, eikä kiinalaisilla ole juuri intoa sitä rahoittaa, vaikka maanosan luonnonrikkaudet toki kiinnostavatkin.
Näinpä. Mutta on se hyvä syödä UN riisiä paljon nyt, jaksaa sitten kansanmurhata, kun palo alkaa.
EDIT: Aivan järjetöntä keinotekoisesti pumpata noita elinkelvottomia alueita. Ovat sitten elinkelvottomia ympäristö-, tai jostain muista syistä.
Quote from: MW on 14.06.2013, 22:19:57
Quote from: MikkoAP on 14.06.2013, 21:24:03
Quote from: matkamiehiii on 14.06.2013, 17:37:06
Quote from: lekamies on 14.06.2013, 17:29:41
Mustan Afrikan ongelma on afrikkalaiset, Euroopan ongelma on afrikkalaiset, mitä tästä voi oppia ?
Homma menee entistä mielenkiintoisammaksi kun sub-saharan väkiluku ennustetaan nousevan lähelle 4 miljardia vuoteen 2100 mennessä ja jo nyt valtavat määrät yrittää päästä ja pääseekin eurooppaan.
Sanoisinko että tulee olemaan mielenkiintoisia aikoja edessä.
Ei nouse neljään miljardiin. Maailmantalous romahtaa jo kauan ennen sitä. Nuo Afrikan väestönkasvuennusteet perustuvat (euripidi-väestöpohjaisten) länsimaiden kykyyn rahoittaa tuota väestönkasvua. Se kyky on pian loppumassa, eikä kiinalaisilla ole juuri intoa sitä rahoittaa, vaikka maanosan luonnonrikkaudet toki kiinnostavatkin.
Näinpä. Mutta on se hyvä syödä UN riisiä paljon nyt, jaksaa sitten kansanmurhata, kun palo alkaa.
EDIT: Aivan järjetöntä keinotekoisesti pumpata noita elinkelvottomia alueita. Ovat sitten elinkelvottomia ympäristö-, tai jostain muista syistä.
Voisin hyväksyä kevyestikin suuremman kehitysyhteistyörahoituksen, se paisuisi jo sillä että kaikkien humanitaaristen aiheuttamat kulungit lisättäisiin täysimääräisenä budjettiin. Menisi yli 0,7 % että heilahtaisi ja kaikki olisivat tyytyväisiä?
Quote from: Ilkka Partanen on 14.06.2013, 23:08:07
Voisin hyväksyä kevyestikin suuremman kehitysyhteistyörahoituksen, se paisuisi jo sillä että kaikkien humanitaaristen aiheuttamat kulungit lisättäisiin täysimääräisenä budjettiin. Menisi yli 0,7 % että heilahtaisi ja kaikki olisivat tyytyväisiä?
Minä en olisi tyytyväinen. Tuon silmänkääntötempun jälkeen verovaroja käytettäisiin edelleen kehitysmaiden väestönkasvun seurauksien paikkaamiseen täällä. Ja Land Cruiserilla ajeluun siellä.
Ei hyvä. EI lainkaan hyvä.
Kehitysapua kannattaisi sijoittaa sellaisiin maihin millä on ylipäätänsä "rodullisia" edelletyksiä kehittyä maana. esim. latinalaisen amerikan maat, aasian köyhät maat, ja Afrikassa esim. sellaiset maat kuten: Madagascar, Etiopia, Somalia ym. jotka ei ole 100% negroideja rodullisesti.
Joku Tansania on hyvä esimerkki maasta mitä Suomi on tukenut jo ties kuinka kauan eikä siellä käytännössä mitään ole tapahtunut.
QuoteTansania on Suomen pitkäaikaisin kehitysyhteistyön kumppanimaa ja suurin kehitysyhteistyövarojen vastaanottaja
Suomen kehitysapukohteet on tällä hetkellä:
QuoteEtiopia, Kenia, Mosambik, Nepal, Sambia, Tansania ja Vietnam.
Jos itse saisin päättää niin kohteet olisi: : Etiopia, Nepal, El-salvador, Myanmar, Afkanistan, Madagascar, Bangladesh tyyliin..
Quote from: matkamiehiii on 15.06.2013, 12:08:44
Suomen kehitysapukohteet on tällä hetkellä:
QuoteEtiopia, Kenia, Mosambik, Nepal, Sambia, Tansania ja Vietnam.
Kertoo aika paljon Suomen kehitysapupolitiikasta tuo kohteiden runsaslukuisuus. Jos kerran sitä kehitysapua annetaan niin kohdistettaisiin se sitten yhteen kohteeseen jolloin avulla olisi jotain merkitystä ja sen perillemenoa voitaisiin valvoa ja tuloksia seurata.
Quote from: Jani Rantala on 14.06.2013, 15:40:42
http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti%2FPage%2Fjuttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755389302
Itse asiassa tuollainen koulujärjestelmä on pelkkä lastikultti eli cargo-kultti (http://fi.wikipedia.org/wiki/Lastikultti): hallinto, opettajat ja virkamiehet eivät ymmärrä, mistä koulussa on kyse, ja siksi pitävät yllä mitä ihmeellisimpiä käsityksiä, rituaaleja, byrokratiaa ja menetelmiä.
Tai niinkuin Wikipediassa sanotaan:
QuotePerusideana koko lastikultissa siis on, että alkuasukkaat jäljittelevät täysin pragmaattisista syistä toimintaa, jonka luonnetta he eivät yksinkertaisesti ymmärrä.
Eli ongelma ei ole pelkästään se, että oppilaat eivät opi, vaan se, että kukaan Mosambikissa ei ymmärrä, mistä instituutiossa nimeltä koulu on kysymys.
Quote from: Jani Rantala on 14.06.2013, 15:40:42
Elikkäs koko koululaitos on täysin luokaton liki kaikissa saharan eteläpuolen maissa.
Myös Suomessa siirryttiin 90-luvulla luokattomaan lukioon.
Quote from: matkamiehiii on 15.06.2013, 12:08:44
Kehitysapua kannattaisi sijoittaa sellaisiin maihin millä on ylipäätänsä "rodullisia" edelletyksiä kehittyä maana. esim. latinalaisen amerikan maat, aasian köyhät maat, ja Afrikassa esim. sellaiset maat kuten: Madagascar, Etiopia, Somalia ym. jotka ei ole 100% negroideja rodullisesti.
Joku Tansania on hyvä esimerkki maasta mitä Suomi on tukenut jo ties kuinka kauan eikä siellä käytännössä mitään ole tapahtunut.
QuoteTansania on Suomen pitkäaikaisin kehitysyhteistyön kumppanimaa ja suurin kehitysyhteistyövarojen vastaanottaja
Suomen kehitysapukohteet on tällä hetkellä:
QuoteEtiopia, Kenia, Mosambik, Nepal, Sambia, Tansania ja Vietnam.
Jos itse saisin päättää niin kohteet olisi: : Etiopia, Nepal, El-salvador, Myanmar, Afkanistan, Madagascar, Bangladesh tyyliin..
Itse pitäisin Etelä-afrikan alkuperäiskansaa eli buureja paljon mieluisampana tukemisen kohteena. Mikäli afrikkaa nyt ylipäätään on pakko tukea. Jota suoraan sanoen epäilen vahvasti. Rahahanojen katkaisu niin tiikerilippikset tippuvat korkeintaan kyläpäälliköiksi.
QuoteNigerialainen Daily Trust -lehti kertoi alkuvuodesta selvityksestä, jossa Kadunan osavaltion opettajille annettiin tehtäväksi neljäsluokkalaisille tarkoitettu koe. 1?600:sta kokeeseen osallistuneesta peruskoulunopettajasta vain yksi sai vastauksista yli 75 prosenttia oikein. Valtaosa eli 1?300 opettajaa ei yltänyt edes 25 prosenttiin.
Olisi kiva nähdä nuo kysymykset
Suomessa neljännen luokan matematiikka tarkoittaa kerto- sekä jakolaskuja, murto- ja desimaalilukuja, pituuden yksiköitä ja pyöristämistä sekä tutustutaan mm. erilaisiin tasokuvioihin ja koordinaatistoon.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman tavoitteet taas ovat:
Oppilas osaa
· lukea sujuvasti ja ymmärtää lukemansa
· kirjoittaa selkeää käsialaa
· haluaa ilmaista itseään myös suullisesti
· hankkia tietoja ikäkaudelleen sopivista lähteistä
· virkkeen päättövälimerkit
· (prototyyppisten) sanojen luokittelua sanaluokkiin
· joidenkin sanaluokkien nimeämistä (substantiivit, adjektiivit, verbit, numeraalit)
· adjektiivien vertailua
· sanojen taivutusta (nominit ja verbit), perusmuodon käsitteen
· yleisnimen ja erisnimen erottamista ja kirjoittamista (henkilöt, eläimet, paikat, kalenterisanat)
· perusyhdyssanojen kirjoittamista (konkreettisia ja nominatiivialkuisia)
· käyttää yhdysviivaa helpoissa tapauksissa (linja-auto)
· käyttää repliikkiviivaa ja lainausmerkkejä
· merkitä ja kirjoittaa helppoja numeroita
· toimia aktiivisena kuuntelijana ja viestijänä erilaisissa viestintätilanteissa
Quote from: Tabula Rasa on 17.06.2013, 11:00:54
Itse pitäisin Etelä-afrikan alkuperäiskansaa eli buureja paljon mieluisampana tukemisen kohteena.
Tarkoitatko, että Etelä-Afrikassa siirryttäisiin suomessa jo vallalla olevaan käytäntöön, eli siirtomaaherrojen parempaan palveluun afrikaansin kielellä?
Quote from: Puhdas sielu on 22.06.2013, 06:58:57
Kuinka voi olla mahdollista, että 50 - 100 vuodessa, jona aikana Afrikkaan on kaikenlaista apua mätetty lapiolla, mikään ei ole muuttunut, missään tämä apu ei näy?
Japaniin heitettiin kaksi atomipommia, ja se nousi muutamassa vuosikymmenessä talousmahdiksi. Johtopäätös: ydinaseetkin ovat kehitysapua tehokkaampia.
Quote from: Puhdas sielu on 22.06.2013, 06:58:57tytöt näkyvät usein kantamassa puita ja vesikanistereita, hoitamassa pienempiä sisaruksia, keittämässä ruokaa, pesemässä pyykkiä jne. Pojat pyörittävät vannetta ja kiipeilevät puissa sen jälkeen, kun ovat tulleet koulusta.
Tuo taitaa liittyä aika syvällisesti mustan Afrikan ongelmiin.
Olisi kiva nähdä tilasto mustan Afrikan maanviljelyksestä. Montako prosenttia pelloilla työskentelevistä on miehiä? Entä veden kantaminen?
Haluaisin myös saada tilastotietoa siitä, mihin mustan Afrikan miehet käyttävät työpävät.
Tai: minkälaisia WC-tiloja miehet rakentavat? Entä niiden huoltaminen?
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on afrikkalaisella mittapuulla "pitkän tähtäimen suunnittelua"? Kaksi viikkoa?
QuoteItse pitäisin Etelä-afrikan alkuperäiskansaa eli buureja paljon mieluisampana tukemisen kohteena. Mikäli afrikkaa nyt ylipäätään on pakko tukea. Jota suoraan sanoen epäilen vahvasti. Rahahanojen katkaisu niin tiikerilippikset tippuvat korkeintaan kyläpäälliköiksi.
Itse mielellään lähettäisin vaikka kaiken Suomen kehitysavun Madagascariin, maa on ilmeisesti yksi maailman köyhimmistä mutta maalla on kuitenkin potentiaalia, maan IQ on 80:n kieppeillä siinä missä muu subsahara on 70:n. Maassa on ainutlaatuinen luonto ja eläimet mitä ei esiinny missään muualla, joten olisi sääli jos paikalliset tuhoaisi sen saadakseen polttopuuta ym.
Maan väestö ilmeisesti koostuu 50/50 indonesialaisista ja negroideista jotka on sekottuneet ajan mittaan mutta etenkin yläluokka vaikuttaisi olevan 100% indonesialaista aineista.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Andry_Rajoelina_6_December_2011.png)
Maan presidentti
Andry RajoelinaQuoteOlisi mielenkiintoista tietää, mikä on afrikkalaisella mittapuulla "pitkän tähtäimen suunnittelua"? Kaksi viikkoa?
Taitaa olla ihan tässä ja nyt kuten tutkimukset on osoittaneet:
QuoteThere are important race differences in time-orientation and motivation. One study asked Black children in the Caribbean to choose between a small candy bar now and a larger bar a week later. Most chose the small one now. A focus on the present moment as opposed to delayed gratification is a major theme in the research on Black psychology (16).
Quote from: Embo
Eli ongelma ei ole pelkästään se, että oppilaat eivät opi, vaan se, että kukaan Mosambikissa ei ymmärrä, mistä instituutiossa nimeltä koulu on kysymys.
Tämä voi olla erittäin tärkeä huomio, joka muuttaa oleellisesti suhtautumista kehitysmaiden koulutukseen. Mutta onko sinulla jotain retoriikkaa vahvempaa osoittamaan että koulutuksesta ei kehitysmaissa olisi juuri hyötyä? Itse olen vahvasti kannattanut koulutusta ja varsinkin tyttöjen koulutusta varsinkin paineen luomiseksi yhteiskunnalliseen muutokseen. Mielestäni se on silti hyvin hyödyllistä ja merkityksellistä vaikka pohjoismaisiin tavoitteisiin ei päästäisikään. Jos taas näyttäisi siltä että koulutus menee täysin hukkaan ja olisi vain riittien seuraamista niin sitten se tietysti on resurssien hukkaamista. Uskon kuitenkin että paikallista potentiaalia tulee pyrkiä hyödyntämään vaikka se olisi jotain toista matalampaa.
Muutoinhan meidänkin kannattaisi iskeä pensselit santaan ja odottaa että japanilaiset tai israelilaiset tekevät valmiin maailman.
Quote from: Siili on 22.06.2013, 11:01:31
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on afrikkalaisella mittapuulla "pitkän tähtäimen suunnittelua"? Kaksi viikkoa?
Afrikkalaisten aikakäsityshän ei ole tylsän lineaarinen kuten länsimaissa, vaan maanläheisempi ja luonnollisempi.
Quote from: RindaRinda on 22.06.2013, 10:32:28
Quote from: Puhdas sielu on 22.06.2013, 06:58:57
Kuinka voi olla mahdollista, että 50 - 100 vuodessa, jona aikana Afrikkaan on kaikenlaista apua mätetty lapiolla, mikään ei ole muuttunut, missään tämä apu ei näy?
Japaniin heitettiin kaksi atomipommia, ja se nousi muutamassa vuosikymmenessä talousmahdiksi. Johtopäätös: ydinaseetkin ovat kehitysapua tehokkaampia.
Itse asiassa käytettäviin aseisiin ei varsinaisesti aina tarvita edes "ydintä". Saksa liiskattiin WW2:n lopussa maan rakoon, ja mikä onkaan tilanne nyt? Myöskin Suomella oli kestämistä sotien jälkeen - ja nyt ollaan niin AAA:ta niin AAA:ta että...
Koska kuuleman mukaan (lehtitieto) Afrikassa käydyt sodat ja muut kähinät ovat tulleet maksamaan suunnilleen saman verran kuin sinne on samana aikana lapioitu kehitysapua, niin tavallaan länsimaat ovat jo kokeilleetkin, josko sodat piristäisivät talouselämää Afrikassa. No, ehkä aseet eivät ole riittävän tehokkaita, vaan tarvittaisiin sitä "ydintä". :facepalm:
Quote from: Puhdas sielu on 22.06.2013, 18:50:28
Länsimaiden kehitys nyiseen malliin kesti useita satoja vuosia. Vähintään samaa voi odottaa Afrikalta.
Olin kirjoittamassa, että Japanilta meni 50 vuotta länismaiden ovimattona olemisesta kykyyn haasta ne, mutta itse asiassa heillä taisi olla kohtuullisen korkea lukutaito jo tuon ajanjakson alussa sekä kohtuullisen toimiva keskushallinto. Teknologisen, tieteellisen talouselämän ja armeijan tason päivittäminen hoitui sitten jo nopeasti.
Quote from: saint on 22.06.2013, 22:21:29
No, ehkä aseet eivät ole riittävän tehokkaita, vaan tarvittaisiin sitä "ydintä". :facepalm:
Sikäläiset ovat kyllä saanet kyllä ihan viidakkoveitselläkin "kiitettävää" jälkeä aikaan.
On muuten ainakin yksi vähän toista maailmansotaa tuoreempikin esimerkki tuhon jälkeisestä noususta. Korean sodan eturintama kulki 1950-luvulla Soulin läpi peräti neljä kertaa. Obama elämänkerrassaan mainitsee Kenian olleen Koreaa rikkaampi, kun hänen isänsä sieltä USA:han lähti.
Quote from: RP on 22.06.2013, 23:01:50
Quote from: saint on 22.06.2013, 22:21:29
No, ehkä aseet eivät ole riittävän tehokkaita, vaan tarvittaisiin sitä "ydintä". :facepalm:
Sikäläiset ovat kyllä saanet kyllä ihan viidakkoveitselläkin "kiitettävää" jälkeä aikaan.
On muuten ainakin yksi vähän toista maailmansotaa tuoreempikin esimerkki tuhon jälkeisestä noususta. Korean sodan eturintama kulki 1950-luvulla Soulin läpi peräti neljä kertaa. Obama elämänkerrassaan mainitsee Kenian olleen Koreaa rikkaampi, kun hänen isänsä sieltä USA:han lähti.
Niin eikös siinä 1900 luvun alussa aasian maat olleet yhtä köyhiä kuin afrikan maat noin yleisesti, jostain syystä kuitenkin suurin osa aasian maista on kehittyneet todella paljon kun taas afrikan maat polkee paikoillaan, mikähän mahtaa olla syynä, mikähän....
Pakko olla valkoisen miehen vika jotenkin, pakko!!! :'(
Quote from: lekamies on 14.06.2013, 17:29:41
Mustan Afrikan ongelma on afrikkalaiset, Euroopan ongelma on afrikkalaiset, mitä tästä voi oppia ?
Nöf. Ongelman poistoa harkitaan.
Ope-lehden jutussa ei kerrottu kuinka pitkä koulupäivä tyypillisesti on? Jos opetus olisi kunnollista ja tietysti omalla kielellä, hyviin tuloksiin voisi päästä ihan vaan puolipäiväkoululla. 8-11 opiskelua, sitten puurot naamariin ja ei ku töihin.
Onko Suomalaisten ja muiden tanttojen rima viritetty vähän ehkä liian korkeelle? Ei niistä kaikista kymmenistä miljoonista tarvi tulla koneinsinöörejä. Kunhan oppisivat nyt ensin lukeen ja laskeen ihan arkipäivän juttuja. Seuraava sukupolvi (100 miljoonaa- 100miljardia pientä neekerilasta?) ehtii sitten kaputa korkeempien yhtälöitten pariin.
Quote from: desperaato on 23.06.2013, 01:38:31
Ope-lehden jutussa ei kerrottu kuinka pitkä koulupäivä tyypillisesti on? Jos opetus olisi kunnollista ja tietysti omalla kielellä, hyviin tuloksiin voisi päästä ihan vaan puolipäiväkoululla. 8-11 opiskelua, sitten puurot naamariin ja ei ku töihin.
Onko Suomalaisten ja muiden tanttojen rima viritetty vähän ehkä liian korkeelle? Ei niistä kaikista kymmenistä miljoonista tarvi tulla koneinsinöörejä. Kunhan oppisivat nyt ensin lukeen ja laskeen ihan arkipäivän juttuja. Seuraava sukupolvi (100 miljoonaa- 100miljardia pientä neekerilasta?) ehtii sitten kaputa korkeempien yhtälöitten pariin.
Eikös Afrikassa ole huutava työvoimapula. Tai miksi siellä tarvitaan Suomalaisia avustushenkilöitä?
Joka tapauksessa on aika varmaa että länsimainen kehitysapu tällaisena ei ole ollut juurikaan hyödyksi. Huussi ry... Hätäruoka-avun jotenkin ymmärrän, mutta on ilmeisen selvää että siitä on ollut haittaa, myös. Kannattan ihan merkittävääkin kehitysapua, mutta sen täytyy olla selkeästi tuloksellista ja molemmille puolille sopivaa. Ja ehdottomasti sen tulee olla _kehittävää_. Eli kiistattomasti muuttaa asioita joillakin mittareilla katsottuna. Se on sitten globaalin politiikan asia päättää kenen mittareilla ja mitä.
Minun visiossani se tarkoittaa jonkinlaista ihmiskunnan ja hyvinvoinnin kehittymisestä: paikallisen hyvinvoinnin paranemista ja maailmanrauhan kehittymistä kun paikallisten ei tarvitse (tarvitsisi) haastaa riitaa...
Quote from: hiljainen tukija on 23.06.2013, 01:48:02
Quote from: desperaato on 23.06.2013, 01:38:31
Ope-lehden jutussa ei kerrottu kuinka pitkä koulupäivä tyypillisesti on? Jos opetus olisi kunnollista ja tietysti omalla kielellä, hyviin tuloksiin voisi päästä ihan vaan puolipäiväkoululla. 8-11 opiskelua, sitten puurot naamariin ja ei ku töihin.
Onko Suomalaisten ja muiden tanttojen rima viritetty vähän ehkä liian korkeelle? Ei niistä kaikista kymmenistä miljoonista tarvi tulla koneinsinöörejä. Kunhan oppisivat nyt ensin lukeen ja laskeen ihan arkipäivän juttuja. Seuraava sukupolvi (100 miljoonaa- 100miljardia pientä neekerilasta?) ehtii sitten kaputa korkeempien yhtälöitten pariin.
Eikös Afrikassa ole huutava työvoimapula. Tai miksi siellä tarvitaan Suomalaisia avustushenkilöitä?
No älä ny noin rasisti oo. Kai ny neekerinki sois osaavan lukee ja laskee, eikä vaan oppivan isommilta miten valkoista miestä pitää kusettaa?
(Alotin juuri lukeen Eero Paloheimon Tämä on Afrikka kirjaa kun sain sen rontti vuosi sitten hankittua)
"Se on haastavaa" sano afrikkavuotensa alottava moku-tyttö kun sinun ja minun rahoilla afrikkaan lähti sapattia vietämään.
Quote from: Tommi Korhonen on 23.06.2013, 01:48:58
Niin. African ongelma ei ole neekeri vaan tilannetta ylläpitävä moku-klusteri. Jutussa oli, että 15 vuodessa pikku koululaisten määrä on tuplaantunut. Ja nyt puhutan kymmenistä miljoonista.
Sterilisointi palkkio sekä miehille, että naisille? Mutta ei, moku-klusteri pitää huolen, että katastrooffi tapahtuu.
Se ei ole niitten juttu vaan reissailu africassa veronmaksajien piikiin.
Joo. Kaikkein köyhimpien maailman maiden hurja väestönkasvu on täysin käsittämätöntä. Yhtälö ei vain istu luterilaisen suomalaisen kalloon. Ihmetellen eikö väestönkasvun mahdottomuus kiinnitä myös mokuttajan huomiota. Luulisi että kehittävän kehitysavun alkeellinen lähtökohta olisi että yksi ongelmien perussyy eli mieletön väestönkasvu ei saisi ainakaan pahentua.
Quote from: Tommi Korhonen on 25.06.2013, 19:33:39
Joo. Kaikkein köyhimpien maailman maiden hurja väestönkasvu on täysin käsittämätöntä. Yhtälö ei vain istu luterilaisen suomalaisen kalloon. Ihmetellen eikö väestönkasvun mahdottomuus kiinnitä myös mokuttajan huomiota. Luulisi että kehittävän kehitysavun alkeellinen lähtökohta olisi että yksi ongelmien perussyy eli mieletön väestönkasvu ei saisi ainakaan pahentua.
Tuskin niitten maitten väestönkasvu koskaan lakkaa "luonnollisesti" sub-saharassa, tuo tilanne ihan varmasti ennenpitkää räjähtää käsiin omaan mahdottomuuteensa. Mutta naatitaan ja rillaillaan täällä Suomessa nyt vielä kun voidaan, seuraavat sukupolvet sitten "liatkoon kätensä" sen suhteen kun on pakko.
Quote from: Puhdas sielu on 25.06.2013, 20:06:08
Todellakin aina ihmetyttää vaikkapa tuo Unicef- tai Lääkärit ilman rajoja-touhu: Onnistuimme pelastamaan xx kuolemassa olevaa lasta. Nyt tarvitsemme ruoka-apua maahan zz. Lisää varoja hiv-valistukseen valtiolle yy, etteivät maan cc hiv-positiivista raskaana olevaa äitiä kuole.
Aika moraalitonta "pelastaa" näitä ihmisiä siksi, että he voisivat jatkaa elämäänsä nälkää nähden, taudeista kärsien juoden jatkuvasti saastunutta vettä. "Pelastajilla" on oltava vastuu näistä ihmisistä myös jatkossa: mistä heille ravinto, vesi, majoitus, vaatteet, koulutus, työ? Ei se henkiin jääminen merkitse vielä mitään.
Entäs sitten, kun tämä pelastettu kasvaa aikuiseksi? No hän tekee tietysti kymmenen uutta pelastettavaa. TÄMÄ on ikiliikkuja.
Ratkaisu: anna näille ihmisille vastuu omasta elämästään. Kyllä jossakin vaiheessa saattaa välähtää, että ei, ehkäpä meidän sittenkin pitäisi hieman ehkäistä syntyvyyttä, kun ei elinmahdollisuuksia kaikille riitä. Niin kauan kuin afrikkalainen istuu tuhotun länkkäreiden rakentaman kaivon vieressä odottaen, että länkkäri tulee korjaamaan sen kaivon, mitään ei oikeasti tapahdu. Kierre jatkuu.
Käytännössä jos kehitysapu/ruokapakettien lähettäminen sinne lopetettaisiin niin ei ne mitään itse hoksaisi vaan sadat tuhannet ellei miljoonat kuolisi välittömästi kriisi-alueilla. Tämähän ei sinällään toki ole mikään kovin iso uutinen esim:
QuoteResidents of Swaziland have the lowest documented life expectancy in the world at 31.88 years, less than half the world average of 69.4
elinajanodote paikoin saattaa olla jopa uskomattoman alhainen näin suomalaisen näkökulmasta.
Kaikkein järkevintä olisi antaa kehitysapua/ruoka-apua vastineeksi steriloinnista ja lastensa steriloinnista. Jos pärjää itse niin sitten tehkööt lapsia mutta jos haluaa länsimaalaisten maksamaa ruokaa ja lääkkeitä niin sitten saa valita nälän ja steriloinnin väliltä. Tietenkään näin ei nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä tule tapahtumaan vaan mieluummin viherpiiperöt haluaa sinne Ruanda-tyylisiä skenaarioita joka maahan.
Esim. Sahelin aavikkoalueen ihmismassojen kasvattaminen ruoka-avun avulla alueella joka ei itsessään pysty elättämään nykyistäkään väestöä on, on täysin järjetöntä ja tuhoisaa politiikkaa.
Miksei darwinismin anneta toteutua luonnollista tietä, ilman että länsimaat on keinotekoisesti pitkittämässä piinaa. Jos joku eliölaji ei pysy hengissä niin se joko kuolee pois tai siirtyy otollisempiin maisemiin (kunhan ei siirry mun naapuriin).
Quote from: matkamiehiii on 25.06.2013, 20:19:37
Kaikkein järkevintä olisi antaa kehitysapua/ruoka-apua vastineeksi steriloinnista ja lastensa steriloinnista. Jos pärjää itse niin sitten tehkööt lapsia mutta jos haluaa länsimaalaisten maksamaa ruokaa ja lääkkeitä niin sitten saa valita nälän ja steriloinnin väliltä. Tietenkään näin ei nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä tule tapahtumaan vaan mieluummin viherpiiperöt haluaa sinne Ruanda-tyylisiä skenaarioita joka maahan.
Esim. Sahelin aavikkoalueen ihmismassojen kasvattaminen ruoka-avun avulla alueella joka ei itsessään pysty elättämään nykyistäkään väestöä on, on täysin järjetöntä ja tuhoisaa politiikkaa.
Olisi kansanmurhan määritelmän piirissä:
Quote from: WikiThe Convention (in article 2) defines genocide:
...any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:
(a) Killing members of the group;
(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;
(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;
(e) Forcibly transferring children of the group to another group.
Quote from: Puhdas sielu on 25.06.2013, 20:06:08
Onnistuimme pelastamaan xx kuolemassa olevaa lasta. Nyt tarvitsemme ruoka-apua maahan zz. Lisää varoja hiv-valistukseen valtiolle yy, etteivät maan cc hiv-positiivista raskaana olevaa äitiä kuole.
Quote from: Miniluv on 26.06.2013, 08:05:43
Quote from: matkamiehiii on 25.06.2013, 20:19:37
Kaikkein järkevintä olisi antaa kehitysapua/ruoka-apua vastineeksi steriloinnista ja lastensa steriloinnista. Jos pärjää itse niin sitten tehkööt lapsia mutta jos haluaa länsimaalaisten maksamaa ruokaa ja lääkkeitä niin sitten saa valita nälän ja steriloinnin väliltä.
Olisi kansanmurhan määritelmän piirissä:
Quote from: WikiThe Convention (in article 2) defines genocide:
...any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:
(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;
Taitaisi riippua toteutustavasta ja toteutuksen mittasuhteista. Syntyvyyden rajoittaminen on eri asia kuin sen ehkäiseminen. Kuten jossakin toisessa ketjussa kommentoin, kiinalaisiakaan ei ole syytetty joukkoitsetuhonnasta, vaikka ovat radikaalisti ja kovaotteisesti rajoittaneet syntyvyyttään.
Africa needed first aid - lucky one, got it in plural.
(En ole varma, onko kieliopillisesti oikein)
Meillä onkin valtava rikkausvaje.
Quote from: Puhdas sielu on 22.06.2013, 18:50:28Länsimaiden kehitys nyiseen malliin kesti useita satoja vuosia. Vähintään samaa voi odottaa Afrikalta.
Evoluutio ei voi tapahtua niin nopeasti. Länsimaissa evoluutio kesti tuhansia vuosia ja samalla täällä oli evoluutiolle sopiva ympäristö, ankaran ilmaston takia kehittyi äly ja samalla itsekkyys laski. Afrikassa on lämmin ilmasto, eli evoluutio on äärimmäisen hidasta. Useita satoja vuosia länsimaissa kesti tekniikan kehitys, väestön laatu muuttui tänä aikana hyvin vähän. Eli satoja vuosia sitten täällä oli köyhää ei alhaisen väestön laadun takia, vaan tekniikan ja teknologian puutteesta.
QuoteTietysti kehitystä tapahtuisi, jos länsimaiset kehitysyhteistyöjärjestöt eivät häiritsisi ja antaisivat afrikkalaisten itse yrittää. Nyt yrityksen motivaatio ja mahdollisuus on tehokkaasti riistetty afrikkalaisilta.
Millä tavalla on riistetty?
Afrikassa menee "paremmin" kun Mensan testeissä paremmin pärjäävä homo sapiens tulee joko pohjoisesta, lännestä tai kaukoidästä joka ruokkii, paapoo, rakentaa matkapuhelinverkon sekä majoja ja infraa muustakin kuin aaltopellistä ja kamelinköntsästä. Teollistuminen ja urbanisoituminen ei tosin välttämättä palvele perusafrikkalaisen etuja, koska omaehtoisia elämänhallinnankykyjä ei kompleksisessa ympäristössä ole synnynnäistampioudesta johtuen.
Afrikkalaisessa kyläkoulussa tulisi keskittyä vain siihen, mihin oppilaiden älynlahjat, keskittyminen ja aika ennen lapsityöläiseksi joutumista riittävät. Jonkinlainen lukutaito ja peruslaskutoimitukset, ehkä vähän maantietoa ja historiaa. Tämä lyhyellä mahdollisimman lyhyellä aikataululla.
Quote from: Juffe on 26.06.2013, 09:06:49
Taitaisi riippua toteutustavasta ja toteutuksen mittasuhteista. Syntyvyyden rajoittaminen on eri asia kuin sen ehkäiseminen. Kuten jossakin toisessa ketjussa kommentoin, kiinalaisiakaan ei ole syytetty joukkoitsetuhonnasta, vaikka ovat radikaalisti ja kovaotteisesti rajoittaneet syntyvyyttään.
Kiinalaiset eivät ole kohdistaneet tekojaan etniseen vähemmistöön. Tämä on olennainen kansanmurhalle. Esimerkiksi Kamputsean joukkomurhat 1970-luvulla eivät olleet kansanmurha, vaikka sitä siksi usein virheellisesti nimitetään.
Jos itse saisin päättää, 100 prosenttia Suomen kehitysavusta menisi Suomeen.
Ainakin tulevan vääjäämättömän eurohelvetin romahdettua täällä todellakin tarvitaan kehitysapua.
Epäilen, että Afrikasta sitä ei pahemmin saada.
Paradoksaalista on, että yksi Afrikan ongelmista on ilmiö, jolle annan nimen "Black Flight". Huomattava osa mantereen etevimmästä ihmisistä muuttaa niihin kirottuihin länsimaihin.