Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Elemosina on 10.04.2013, 14:04:39

Title: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 10.04.2013, 14:04:39
QuoteMetromatkustajien turvallisuudentunne romahti

Metromatkustajien turvallisuudentunne on romahtanut jopa kaikkien aikojen pohjalukemiin. Vielä vuoden 2011 syksyllä tasan 80 prosenttia metromatkustajista koki matkansa sujuvan ilman järjestyshäiriöitä.

Vuoden 2012 syksyllä matkustajien turvallisuuskokemus oli vajonnut kymmenellä prosenttiyksiköllä. Vain 69 prosenttia matkustajista katsoi matkansa sujuvan rauhallisissa merkeissä.

Myös metron luotettavuus kulkuvälineenä on kokenut kolauksen.
...
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/metromatkustajien_turvallisuudentunne_romahti/ (http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/metromatkustajien_turvallisuudentunne_romahti/)

Mistä johtuu moinen romahdus?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: L. Brander on 10.04.2013, 14:09:14
Quote from: Elemosina on 10.04.2013, 14:04:39
QuoteMetromatkustajien turvallisuudentunne romahti

Metromatkustajien turvallisuudentunne on romahtanut jopa kaikkien aikojen pohjalukemiin. Vielä vuoden 2011 syksyllä tasan 80 prosenttia metromatkustajista koki matkansa sujuvan ilman järjestyshäiriöitä.

Vuoden 2012 syksyllä matkustajien turvallisuuskokemus oli vajonnut kymmenellä prosenttiyksiköllä. Vain 69 prosenttia matkustajista katsoi matkansa sujuvan rauhallisissa merkeissä.

Myös metron luotettavuus kulkuvälineenä on kokenut kolauksen.
...
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/metromatkustajien_turvallisuudentunne_romahti/ (http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/metromatkustajien_turvallisuudentunne_romahti/)

Mistä johtuu moinen romahdus?

Viime ajat Pekka on partioinut vain sporissa.  :o
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Tabula Rasa on 10.04.2013, 14:10:21
Muistaakseni junis tykkäsi kovasti järjestää kaiken liikenteen kiskoille? Sen viikon mitä viimeksi kävin pk-seudulla niin molemmilla junareissuilla oli rikkaampien kulttuurien tekijöitä joiden aavistelevan olevan matkustuskulttuurillisten muutosten takana. Sama busseissa. Kälättävät säkit, siitä voisi saada hyvän taidevideon.

Henkilöautolla liikkuessa ainut ongelma oli parkkipaikkojen puute. Sekin hoituisi kun rakennusmääräykset laitettaisiin hoitamaan yksi ylimääräinen/kellarikerros joka taloon jossa talon pohjapinta-alan verran parkkipaikkoja.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Pelkästään tämän viikon työmatkojen aikana (eletään keskiviikkoa) on kaksi episodia joissa osallisena meitä jo noin 500 vuotta rikastanut vähemmistö... Meteli aivan käsittämätön  >:(

Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Aallokko on 10.04.2013, 14:34:45
Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.

Samaa mieltä. Yleensä rikkaammat kulttuurit joukkoliikennevälineissä ovat nimenomaan ja hyvin vahvasti matkustusviihtyvyyteen vaikuttava tekijä. Mihin suuntaan tämä vaikutus on, sen saa jokainen itse päätellä. Turvallisuusuhkana kysymys ei tunnu vielä niin suurelta, vaikka en kyllä haluaisi odottaa jollain yksinäisellä pysäkillä yöbussia levottoman somalilauman kanssa.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 10.04.2013, 14:40:52
Kyllähän se kuitenkin niin menee jos matkustusviihtyvyys on huono ja johtuu metelöivistä laumoista, kiertelevistä rahananojista tms niin matkustajalle tulee aika turvaton tunne kuitenkin. Vaikka mitään varsinaisesti ei tapahtuisikaan.

Turvallisuudentunne on aika herkkä asia, eikä tarvitse varsinaisesti mitään tapahtua kun se on menetetty tai huononemaan päin.
Riittää että älämölöä ja iholle pyrkiviä epämääräisiä tyyppejä on metrossa riittävä määrä.

Vanhemmille ihmisille turvattomuudentunnetta saattaa aiheuttaa ihan teini-ikäiset keskenään kovaäänisesti keskustelevat nuoret, jotka viljelevät alapääkirosanoja joka toisena sanana.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Juha J. on 10.04.2013, 14:47:53
Matkustuskulttuurilliset muutokset ovat osa haastavaa muutosta monimuotoisuuden luomassa nyanssien saatossa jonka kanssa opetellaan vähittäin elämään sillä sen kognitiivinen vaikutus rikastuttaa arkeamme.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Taimi on 10.04.2013, 14:56:52
Häh?   :o
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Juha J. on 10.04.2013, 15:00:24
Quote from: Taimi on 10.04.2013, 14:56:52
Häh?   :o

Kuka tietää?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Maastamuuttaja on 10.04.2013, 19:59:26
Rahan kerjääminen tai "kerääminen" suljetussa tilassa kuten metrovaunussa, lienee tuottoisampaa kuin avoimessa torimiljöössä. Metrovaunussa pyynnön kohde tuntee herkemmin turvattomuutta kuin avoimilla alueilla. Kysymys on tällöin painostuksesta eli kiristyksestä. Turuilla ja toreilla esiintyvät "keräykset" ovat henkistä aggressiota, jotka perustuvat epä-älylliseen argumentointiin eli huijaukseen.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Hamsteri on 10.04.2013, 20:13:20
Metroissa on mustalaisia, somaleita, narkkareita ja spurguja. Valaistus on ärsyttävä ja istuessa joutuu tuijottamaan tuntematonta. Nämä voisi korjata.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: maisteri on 10.04.2013, 20:30:22
vaunut pitäisi olla niinkuin Keski-Euroopassa, jossa metrovaunun penkit ovat seinävierustalla eikä tarvii katsella ketään a...aa.

Itse ostin juuri uuden auton ettei tarvitse metroon mennä eikä busseihin.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: imaginaariluku on 10.04.2013, 20:34:49
Kaikissa maailman metropoleissa on metroihin portit. Täällä matkustaminen katsotaan joksikin kansalaisoikeudeksi ilman lippua. Muutama tuttuni on vaihtanut metromatkan ajallisesti pidempään autoiluun saadakseen kulkea työmatkat rauhassa.

Maksavat asiakkaat siirtyvät muualle jotta pirinistit saavat rellestää rauhassa. Olen muutamaan otteeseen ehdottanut portteja asemille, mutta kuuroille korville. Ongelmaa ei näe jos on 8-16 työajat mutta jos muihin aikoihin matkustaa niin voi joutua pelkäämään turvallisuutensa puolesta. Joutilaat valtaavat metrot ja lähijunat 9-15 ja iltaruuhkan jälkeen samoin. 

Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Sunt Lacrimae on 10.04.2013, 20:42:00
Quote from: Aallokko on 10.04.2013, 14:34:45
Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.

Samaa mieltä. Yleensä rikkaammat kulttuurit joukkoliikennevälineissä ovat nimenomaan ja hyvin vahvasti matkustusviihtyvyyteen vaikuttava tekijä. Mihin suuntaan tämä vaikutus on, sen saa jokainen itse päätellä. Turvallisuusuhkana kysymys ei tunnu vielä niin suurelta, vaikka en kyllä haluaisi odottaa jollain yksinäisellä pysäkillä yöbussia levottoman somalilauman kanssa.

Rainerien ja Muhisten lisäksi matkustusmukavuus- ja turvallisuusongelman aiheuttavat usein Raaka-Arskat ja Nipa Nistit tyhjentämässä flindojaan, pummimassa rahaa tai suunnittelemassa päivän kamasäätöjä. Muunmuassa Tukholmasta tuttu kulkuporttiratkaisu olisi mielestäni otettava käyttöön Helsingissäkin rupujen seulomiseksi liikennevälineistä, nuo kun harvemmin maksavat matkojaan.

Helsingin kaupunki muuten vastaa heikkenevään turvallisuudentunteeseen siirtämällä metron vartioinnin ja järjestyksenvalvonnan Palmialle (http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+hoitaa+metron+vartioinnin+jatkossa+itse/a1365387666283). Palmia on kaupungin oma liikelaitos jonka vartiointitoiminta käsittää tällä hetkellä lähinnä aulakohteita ja pari yöpiiriä. Itse asiassa pelkästään Securitaksen metroyksikkö taitaa olla samaa kokoa kuin nykyinen Palmia, joten muutos kyseiselle lafkalle on aika suuri.

Lisääntyvää turvallisuutta haetaan konkreettisten ratkaisujen sijaan "asiakaspalvelusta" ja "asiakaspalveluvirkapuvuista". Homma tulee kusemaan ja rankasti siinä vaiheessa, kun sen reippaan ja iloisen asiakaspalvelijan pitäisi poistaa sieltä asemalta riehuva pirinisti, keskeyttää tappelu tai raahata ne pääteasemalle junanvaunuun sammuneet spurgut kohti raitista ilmaa. Vartiointipolitiikan muutosta on ajanut pääasiassa vasemmisto jolle yksityinen turvallisuusala on tunnetusti kuin suurta myrkkyä ja päihteidenkäyttäjät, häirikkönuoriso ynnä muut syrjäytyneet lempilapsia.

Jos luulitte, että metro on nykyisellään turvaton niin odottakaapa pari vuotta.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Nuivake on 10.04.2013, 20:59:11
Eivät taida ymmärtää tämän olevan vain suuntaus yhteiseurooppalaiseen meininkiin.
Metroissa ei kuulu ollakaan turvallista, kuten takavuosina oli. Onneksi tämäkin asia saadaan linjaan Suuren Maailman (TM) kanssa. Väistämätöntä ja fantastista.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: jmk on 10.04.2013, 21:42:31
Quote from: Maastamuuttaja on 10.04.2013, 19:59:26
Rahan kerjääminen tai "kerääminen" suljetussa tilassa kuten metrovaunussa, lienee tuottoisampaa kuin avoimessa torimiljöössä.

"kierrätys"
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: JoKaGO on 10.04.2013, 22:15:04
Quote from: jmk on 10.04.2013, 21:42:31
Quote from: Maastamuuttaja on 10.04.2013, 19:59:26
Rahan kerjääminen tai "kerääminen" suljetussa tilassa kuten metrovaunussa, lienee tuottoisampaa kuin avoimessa torimiljöössä.

"kierrätys"

Kaksi kertaa olen matkustanut Helsingin Metrolla - vuonna 1992 rautatieasemalta Itäkeskukseen ja takaisin. Tuolloin oli hiljaista. Ostin Itiksestä pojilleni joululahjaksi pizzalingon ja tarjoan kaljan jokaiselle Tampereella pub-Pikilinnassa, joka yv:llä ilmoittaa tietävänsä, mistä laitteesta on kysymys. Ja siis kertoo, mikä laite  ;)

Pietarin metrossa viime vuonna vaunuun tuli jalaton kurkkusalaattipukuinen rullalaudalla ja molotti jotain. Puolisoni kertoi kaverin olevan Afganistanissa sotinut ja sinne jalkansa "unohtanut". Kaivoin taskuista ja lompakostani kaikki kolikot kaverille. "Sain käsityksen", että hän ei ollut päättämässä Neuvostoliiton Afganistan-operaatiosta, vaan sattui vain saavan arvan, jossa luki: "Afganistaniin!"
Suomessa en anna rahaa pummaajille kuin kaljaan ja tupakkaan. Sotaveteraanien ja lasten syöpäsairaalakeräykseen osallistun tietenkin, samoin kuin Pelastusarmeijan Joulupataan, muihin en.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Oami on 11.04.2013, 03:53:15
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 10.04.2013, 14:10:21
Muistaakseni junis tykkäsi kovasti järjestää kaiken liikenteen kiskoille? Sen viikon mitä viimeksi kävin pk-seudulla niin molemmilla junareissuilla oli rikkaampien kulttuurien tekijöitä joiden aavistelevan olevan matkustuskulttuurillisten muutosten takana. Sama busseissa. Kälättävät säkit, siitä voisi saada hyvän taidevideon.

Henkilöautolla liikkuessa ainut ongelma oli parkkipaikkojen puute. Sekin hoituisi kun rakennusmääräykset laitettaisiin hoitamaan yksi ylimääräinen/kellarikerros joka taloon jossa talon pohjapinta-alan verran parkkipaikkoja.

Henkilöautojen pysäköinti todella on ongelma, koska henkilöautojen tilankäyttö suhteessa matkustajamäärään on niin suuri. Sen lisäksi pitäisi vielä olla väyliä niiden liikkumista varten. Helsingin kokoinen kaupunki ei voi mielekkäällä tavalla toimia ilman tehokasta raidepohjaista joukkoliikennettä.

"Matkustuskulttuurin", kuten sievästi sanotaan, sietäminen on poliittisen päätöksenteos tulos, ja pienellä poliittisella tahdolla se olisi hyvin helppo myös korjata.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: axmrdr on 11.04.2013, 04:08:04
Lontoossa käydessäni tämmöistä ongelmaa ei ollut, koska metrossa oli portit joihin täytyi esittää maksettu lippu. Sielläkin toki oli tummaihoisempaa porukkaa jne, mutta kukaan ei käyttäytynyt uhkaavasti tai muuten huonosti. Helsingissä kun kävin viime kesänä koko ajan oli jotain älämölöä lähijunassa/ratikassa, lähinnä juuri tummaihoisten ja muiden rikkaampien kulttuurien edustajien toimesta.

Näin offtopicina vielä mainittakoon, että Lontoossa ollessani yksikään ulkomaalaistaustainen ei aukonut päätään tai käyttäytynyt aggressiivesti, kaikki olivat asiallisia joka paikassa. Jopa yökerhossa jossa vietimme kavereiden kesken iltaa, kukaan ei töninyt, etuillut vessajonossa eikä muutenkaan perseillyt. Burger Kingissä oli oikein ystävällinen palvelu, vaikka krapuloissa ja pienessä laskuhumalassa ei englanti meinannut sujua.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: P on 11.04.2013, 04:41:49
Quote from: JoKaGO on 10.04.2013, 22:15:04
Quote from: jmk on 10.04.2013, 21:42:31
Quote from: Maastamuuttaja on 10.04.2013, 19:59:26
Rahan kerjääminen tai "kerääminen" suljetussa tilassa kuten metrovaunussa, lienee tuottoisampaa kuin avoimessa torimiljöössä.

"kierrätys"

Kaksi kertaa olen matkustanut Helsingin Metrolla - vuonna 1992 rautatieasemalta Itäkeskukseen ja takaisin. Tuolloin oli hiljaista. Ostin Itiksestä pojilleni joululahjaksi pizzalingon ja tarjoan kaljan jokaiselle Tampereella pub-Pikilinnassa, joka yv:llä ilmoittaa tietävänsä, mistä laitteesta on kysymys. Ja siis kertoo, mikä laite  ;)

Pietarin metrossa viime vuonna vaunuun tuli jalaton kurkkusalaattipukuinen rullalaudalla ja molotti jotain. Puolisoni kertoi kaverin olevan Afganistanissa sotinut ja sinne jalkansa "unohtanut". Kaivoin taskuista ja lompakostani kaikki kolikot kaverille. "Sain käsityksen", että hän ei ollut päättämässä Neuvostoliiton Afganistan-operaatiosta, vaan sattui vain saavan arvan, jossa luki: "Afganistaniin!"
Suomessa en anna rahaa pummaajille kuin kaljaan ja tupakkaan. Sotaveteraanien ja lasten syöpäsairaalakeräykseen osallistun tietenkin, samoin kuin Pelastusarmeijan Joulupataan, muihin en.

Paikallisten mukaan, niiden metrossa rullaavien jalat ovat jääneet ryyppäysreissussa sammuessa pakkaseen.. Eivät anna senttiäkään, vaikka suku on puna-armeijan kapiaisia. Sinua pistettiin halvalla. Suositan, että et käytä raideliikennevälineitä kaupunkialueella, jos et halua tulla kusetetuksi. Terveisin ystäväsi Pietarista.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 11.04.2013, 10:34:18
Metro on päivittänyt juttua. Tässä loppupätkää.

QuoteTulokset selviävät HSL:n asiakastyytyväisyyskyselystä. Kyselyn tulokset perustuvat yli 25 000 matkustajalta kerättyihin vastauksiin.

HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla sanoo suoraan, että matkustajien turvallisuuskokemuksen romahdus tulee hänelle yllätyksenä.

–?Tämä ei millään mahdu tavallisen vaihteluvälin piikkiin. Minulla ei ole tähän mitään yhtä tyhjentävää vastausta, Kaisla toteaa.

Kaislan mukaan runsain matkustajapalaute viime aikoina on tullut metroasemien liepeillä notkuvista häiriönaiheuttajista.

–?Muutamilla asemilla ja niiden läheisyydessä on havaittu laitapuolenkulkijoita, jotka häiriköivät matkustajia ja heidän kulkemistaan. Siitä on tullut asiakaspalautetta, hän sanoo.

Kaislan mukaan tämä ei kuitenkaan riitä suuren pudotuksen selittäjäksi.
Viime aikoina ei myöskään ole tapahtunut mitään sellaista välikohtausta, joka olisi suuren yleisön silmissä asettanut metron huonoon valoon. Vartiointia on pikemminkin tehostettu.

–?Palkkaamamme turva-alan yritys on tehostanut omaa toimintaansa. Vartijoiden liikkuvuutta on lisätty ja heidän näkyvyytensä on parantunut, mikä meidän kanaltamme on hyvä asia, Kaisla luettelee.

–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/metron_luotettavuus_koki_kolauksen/ (http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/metron_luotettavuus_koki_kolauksen/)

Ai että laitapuolen kulkijat ovat niitä ainoita häiriönaiheuttajia ja metroasemien liepeillä notkuvia?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: jmk on 11.04.2013, 10:37:24
QuoteTulokset selviävät HSL:n asiakastyytyväisyyskyselystä. Kyselyn tulokset perustuvat yli 25 000 matkustajalta kerättyihin vastauksiin.

HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla sanoo suoraan, että matkustajien turvallisuuskokemuksen romahdus tulee hänelle yllätyksenä.

To-del-la yllättävää.

Olisikohan niissä yli 25 000 matkustajan palautteissa ollut vapaatekstikentässä jotain selventävää lisätietoa, joka valitettavasti jäi analyysin ulkopuolelle?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Oami on 11.04.2013, 11:34:21
Quote from: axmrdr on 11.04.2013, 04:08:04
Lontoossa käydessäni tämmöistä ongelmaa ei ollut, koska metrossa oli portit joihin täytyi esittää maksettu lippu. Sielläkin toki oli tummaihoisempaa porukkaa jne, mutta kukaan ei käyttäytynyt uhkaavasti tai muuten huonosti. Helsingissä kun kävin viime kesänä koko ajan oli jotain älämölöä lähijunassa/ratikassa, lähinnä juuri tummaihoisten ja muiden rikkaampien kulttuurien edustajien toimesta.

Monessa paikassa on juurikin näin. En pitäisi tätä Helsinkiinkään erityisen pahana asiana. Saisi lisäksi vielä satakunta työpaikkaa (metron lisäksi lähijuna-asemille sama systeemi!).
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 11.04.2013, 11:39:56
Tuota porttisysteemiä itse väärinkäyttäneenä, köyhä opiskelija kun olin, niin voin kertoa että ei se pidä välttämättä poissa. Silloin onnistui jo kertaalleen käytetyn lipun uudelleen syöttäminen portin lipunlukijaan ja avot portti aukesi. Uskoisin että ei enää onnistu, mutta mistäs sitä tietää..

Jos tosiaan haluaa koko päivän matkustella metrossa niin kyllä se onnistuu vaikka kuinka on portit asemilla. Aamulla ostetaan se lippu (pari euroa) ja sitten pääsee ensimmäisestä portista sisään. Aina asemalla vaihdetaan metroa toiseen suuntaan ja näin voi hyvin matkustella hela dagen och natten jos niin haluaa ja tarvitsee.
Näin nuo kerjäläiset, hanuristit ja metroissa ahkeroivat taskuvarkaat tekee tuolla eteläisillä mailla.

Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Oami on 11.04.2013, 12:34:38
Quote from: Elemosina on 11.04.2013, 11:39:56
Jos tosiaan haluaa koko päivän matkustella metrossa niin kyllä se onnistuu vaikka kuinka on portit asemilla. Aamulla ostetaan se lippu (pari euroa) ja sitten pääsee ensimmäisestä portista sisään. Aina asemalla vaihdetaan metroa toiseen suuntaan ja näin voi hyvin matkustella hela dagen och natten jos niin haluaa ja tarvitsee.
Näin nuo kerjäläiset, hanuristit ja metroissa ahkeroivat taskuvarkaat tekee tuolla eteläisillä mailla.

Idän ihmemaista löytyy semmoisiakin, että lippu pitää syöttää porttiin paitsi lähtiessä myös poistuessa. Jos tällöin osoittautuu, että matka on ollut liian pitkä maksettuun hintaan nähden, portti alkaa piipittää ja sitten pitää maksaa lisää rahaa.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 11.04.2013, 12:46:27
^tuo nyt on niin edistyksellistä teknologiaa että tulee Helsinkiin vasta kuin Suomi voittaa jalkapallon maailmanmestaruuden.
;)
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Sunt Lacrimae on 11.04.2013, 12:56:18
Quote from: Elemosina on 11.04.2013, 11:39:56
Tuota porttisysteemiä itse väärinkäyttäneenä, köyhä opiskelija kun olin, niin voin kertoa että ei se pidä välttämättä poissa. Silloin onnistui jo kertaalleen käytetyn lipun uudelleen syöttäminen portin lipunlukijaan ja avot portti aukesi. Uskoisin että ei enää onnistu, mutta mistäs sitä tietää..

Ei se kämpän ovikaan pitele pois murtomiestä mikäli murtomies silppuaa sen kirveellä, mutta parempi se on silti kuin ei ovea ollenkaan. Onhan sitten noita porttien yli kiipeilijöitä ynnä muita venkoilijoita, jolloin sitten järjestyksenvalvoja vaan päivystämään porttialueella. Samalla voi kätevästi ennaltaehkäistä häiriköintiä ja poimia matkustajavirrasta pois sitä häiriökäyttäytyjäporukkaa.

Quote from: Elemosina on 11.04.2013, 12:46:27
^tuo nyt on niin edistyksellistä teknologiaa että tulee Helsinkiin vasta kuin Suomi voittaa jalkapallon maailmanmestaruuden.
;)

Löytyyhän tuo melkein jokaisesta maksullisesta parkkihallista, mutta kun julkinen puoli laahaa yksityisestä vähän joka asiassa jäljessä niin tätä ei ole taidettu edes miettiä porttisysteemejä pähkäillessä.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Jukka Wallin on 12.04.2013, 19:24:58
Vaimo kertoo kuinka junamatkat ovat olleet virkistäviä metroon verrattuna , tapaa vain omaan viiteryhmään kuuluvia ihmisiä.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 13.04.2013, 10:04:46
Ja mitä metroasemilla oikein tapahtuukaan.
Tässä sentään on aitoa yritystä, toisin kuin niillä soitintaan rääkkäävillä kiertolaisilla.

Street performance at Sörnäinen metro station. (http://www.youtube.com/watch?v=C3ee6u5IbGE) Ja rahaa ropisee.

LISÄYS: mieluummin tällaisia ilopillereitä silloin tällöin katselisin, eli positiivisissa fiiliksissä laitoin videonpätkän. Valitettavasti näitten saamista kolikoista innostuu ne soitto- ja laulutaidottomat kiertolaiset ja kansoittavat asemat ja kadunkulmat ottoautomaatteja unohtamatta.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Alkuasukas on 13.04.2013, 11:25:08
Hankkisin kaasusumuttimen tai tazerin ellei kiinnijäädessä lähtisi aseenkantoluvat saman tein.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Uuno Nuivanen on 13.04.2013, 12:51:12
Metrossa saattaa lyödä hullu pahaa-aavistamatonta kirveellä päähän ja hengen pois, kuten jo on tapahtunutkin.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 13:28:37
Varsinaisestihan nyt ihmetellään mikä on muuttunut. Väestössä ei ole tapahtunut sen kummempia, huumeongelma on se sama kuin vuosi sitten.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: matkamiehiii on 13.04.2013, 13:31:39
Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Pelkästään tämän viikon työmatkojen aikana (eletään keskiviikkoa) on kaksi episodia joissa osallisena meitä jo noin 500 vuotta rikastanut vähemmistö... Meteli aivan käsittämätön  >:(

Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.
Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.

Välillä omaankin bussiin tulee aina noita afrikkalaistaustaisia ja he naureskelee ja puhuu kuin kotonaan olisi niin että puoli bussia kuulee, ei sillä että se minua häiritsisi mutta sellaisia ne kulttuurierot vaan tuppaa olemaan.  :flowerhat:
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 13:37:04
Quote from: Uuno Nuivanen on 13.04.2013, 12:51:12
Metrossa saattaa lyödä hullu pahaa-aavistamatonta kirveellä päähän ja hengen pois, kuten jo on tapahtunutkin.

Asiallisesti tieliikenne tosin on aika pirusti vaarallisempaa. En tahdo sanoa mitään siitä mistä liikkumistavasta kukakin sattuu tykkäämään tai mikä sopii parhaiten omiin tarpeisiin, mutta nimenomaan auton ratin takana vaikuttaa se osa väestöstä, joka ulosmittaa yhteistä turvallisuutta omaan viihdekäyttöönsä. Aina löytyy se vatipää jota fysiikan lait eivät koske ja joka ulkoistaa oman ajotapansa riskit muiden hoidettavaksi.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: jmk on 13.04.2013, 13:44:47
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:37:04
Asiallisesti tieliikenne tosin on aika pirusti vaarallisempaa.

Oliko sulla tiedossa joku tilasto joukkoliikenteessä tapahtuvista väkivaltarikoksista matkustajakilometriä kohti?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 13:50:10
Hyvä kyssä. Katsotaan löytyykö.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: odir34r55 on 13.04.2013, 13:50:23
Olin itse nuorena, yli 10 vuotta sitten, hyvin lahjaton autoilija ja aiheutin jonkin verran vaaratilanteita. Siis ilman omaa syytäni, olin vain teknisesti niin huono arvioimaan etäisyyksiä, nopeuksia yms. Kerran myös ajoin kovassa krapulassa, kun en yksinkertaisesti tiennyt, että silloin se saattaa olla vieläkin vaarallista ja alkoholiakin saattaa olla vielä veressä.

Kannattaa siis muistaa, että vaarallinen ajotyyli ei välttämättä johdu piittaamattomuudesta, vaan siinä voi olla kyse myös jostakin muusta.

Välillä tuntuukin ikävältä, että ihmiset suhtautuvat vihaisesti, jopa aggresiivisesti huonoihin autoilijoihin. On totta, että he aiheuttavat vaaraa muille. Mutta se ei välttämättä ole heidän omaa syytään.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 13:51:59
Kyllä mä ainakin erotan kokemattoman tumpelon ja piittaamattoman sikailijan ajotyyleistä.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Mursu on 13.04.2013, 14:23:02
Quote from: Oami on 11.04.2013, 11:34:21
Quote from: axmrdr on 11.04.2013, 04:08:04
Lontoossa käydessäni tämmöistä ongelmaa ei ollut, koska metrossa oli portit joihin täytyi esittää maksettu lippu. Sielläkin toki oli tummaihoisempaa porukkaa jne, mutta kukaan ei käyttäytynyt uhkaavasti tai muuten huonosti. Helsingissä kun kävin viime kesänä koko ajan oli jotain älämölöä lähijunassa/ratikassa, lähinnä juuri tummaihoisten ja muiden rikkaampien kulttuurien edustajien toimesta.

Monessa paikassa on juurikin näin. En pitäisi tätä Helsinkiinkään erityisen pahana asiana. Saisi lisäksi vielä satakunta työpaikkaa (metron lisäksi lähijuna-asemille sama systeemi!).

Niin ja kuinka usein sinä  matkustat metrolla? Minä matkustan lähes päivittäin ja pidän nykysysteemiä hyvänä. Portit toki vaikeuttaisivat pummilla matkustamista, mutta en näe miksi ne vaikuttaisivat mitään järjestyshäiriöihin. Tässäkin ongelmana oli asemien liepeillä roikkuva aines.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: crissaegrim on 13.04.2013, 14:39:36
Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: KeiKei on 13.04.2013, 15:01:51
Quote from: crissaegrim on 13.04.2013, 14:39:36
Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.

Münchenissä aseistautuneet metrovartijat liikkuivat 5-10 miehen ryhmissä ja niitä ryhmiä oli monta. Minulla oli ainakin todella turvallinen olo.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 15:06:14
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:50:10
Hyvä kyssä. Katsotaan löytyykö.

Hippikerhon pojat sanoo, että niitä ei ole Hgissä tilastoitu noin vaan esimerkiksi metron häiriöt tilastoidaan rautatieasemalle.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Oho on 13.04.2013, 15:16:56
Quote from: matkamiehiii on 13.04.2013, 13:31:39

Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.


Vähän riippuu, mitä tässä on Eurooppalaisissa suurekaupungeissa julkisilla matkustanut niin kovin se on saman oloista kuin Suomessa. Ihmiset yrittävät olla omissa oloissaan ja ovat pääosin hyvinkin vaitonaisia.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Veikko on 13.04.2013, 15:45:57
Quote from: Oho on 13.04.2013, 15:16:56
Quote from: matkamiehiii on 13.04.2013, 13:31:39

Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.


Vähän riippuu, mitä tässä on Eurooppalaisissa suurekaupungeissa julkisilla matkustanut niin kovin se on saman oloista kuin Suomessa. Ihmiset yrittävät olla omissa oloissaan ja ovat pääosin hyvinkin vaitonaisia.

Kyllä se metrokäyttäytyminen on hyvin samanlaista Méxicosta Moskovaan ainakin omien kokemusteni mukaisesti. Ja nykyään taskuvarkaitakin on Helsingin metrossa liki yhtä paljon kuin Méxicossa.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: -PPT- on 13.04.2013, 15:55:55
Todellakin, on olemassa kaksi asiaa joita suomalaiset liioittelee: Suomalaisten jurous ja ulkomaalaisten ylitsepursuava sosiaalisuus.

Joka maassa, ainakin länsimaissa, seuraan väkisin tuppautumista pidetään rasittavana ja vähän junttimaisena käytöksenä.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: jmk on 13.04.2013, 16:02:15
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 15:06:14
Hippikerhon pojat sanoo, että niitä ei ole Hgissä tilastoitu noin vaan esimerkiksi metron häiriöt tilastoidaan rautatieasemalle.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Nyt kyllä näyttää siltä ettei olekaan sellaista tietoa, että "asiallisesti tieliikenne tosin on aika pirusti vaarallisempaa."
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/ (http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/)
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 13.04.2013, 16:20:30
Se, että julkisissa liikennevälineissä ei tapeta -todennäköisesti ja toivottavasti- enemmän ihmisiä kuin yksityisautoilussa ei minusta kyllä mitenkään vaikuta siihen että metrossa matkustavien turvallisuudentunne on huonontunut.

Ja se metrossa tapahtunut kirvestappo nyt sentään oli yksittäistapaus. Ei niitä joka viikko/kuukausi/vuosi tapahdu.

Turvallisuudentunne lienee hieman erilainen eri ihmisillä. Nuoret kokevat saman tilanteen turvalliseksi (tai hälläväliä-asenteella) missä taas jotkut vanhemmat ihmiset tai lasten kanssa liikkuvat äiti-ihmiset kokevat turvattomuutta. Mikä siis lienee tapahtunut parin viime vuoden aikana?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 16:32:44
Jees toki. Ihan varmasti jotain on tapahtunut, kun turvallisuudentunne on huonontunut noin paljon.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 13.04.2013, 16:44:04
Itse asiassa olen yrittänyt etsiä tuota tutkimusta/asiakastyytyväisyyskyselyä. Olisin halunnut tarkemmin lukea että mitä siinä oikein sanotaan.

Löysin asiakastyytyväisyyskyselyn syksy 2012, johon uutisessa lienee viitattu.
http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2013/Asiakastyytyväisyys%20syksy%202012.pdf (http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2013/Asiakastyytyv%C3%A4isyys%20syksy%202012.pdf)

Samalla tuli bongattua Hgin kaupungin turvallisuussuunnitelma: http://www.hel.fi/static/halke/julkaisut/Helsingin_kaupungin_turvallisuussuunnitelma_2011_2014.pdf (http://www.hel.fi/static/halke/julkaisut/Helsingin_kaupungin_turvallisuussuunnitelma_2011_2014.pdf)

LISÄYS: Metron matkustusturvallisuus on saanut arvosanan kyselyyn vastanneilta 3.8jotain kun se on aiemmin ollut yli 4. En osaa sanoa notkahduksen merkittävyydestä.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Katarina.R on 13.04.2013, 16:52:28
Reissaan julkisilla harva se päivä Helsingissä ja kyllä ongelmallisin ryhmä on nuo juopot/nistit. Jatkuvasti törmää riehuviin, kiroileviin laitapuolen kulkijoihin. Kuljin aikoinaan ratikalla pojan päiväkotiin ja oli lukuisia kertoja missä piti vaan jäädä pois ja ottaa seuraava spåra kun taas joku "sankari" riehui. Metrossa en ole niinkään törmännyt mutta toisaalta siellä ei ole henkilökuntaa paikalla ja tilanne voi nopeasti muuttua vaikeaksi.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Tabula Rasa on 13.04.2013, 16:58:28
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/ (http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/)

Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Leijona78 on 13.04.2013, 17:08:00
Mjooh; kyllähän siellä Metrossa aina ajoittain sattuu ja tapahtuu mutta ainakaan itse en ole mitään selvää vaaratilannetta todistanut. Onneksi. Enemmän "ohjelmaa" on esimerkiksi myöhäisillan junissa Espooseen (tai Vantaalle). Siksi vältänkin niitä kun vain voin.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: jmk on 13.04.2013, 17:15:54
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

Toisaalta turvallisuuteen varmaan vaikuttaa muutama muukin asia kuin tapot. Esim. montako matkustajaa raiskattiin linja-autoissa tai takseissa? Onko näihin sama riski jos ajaa itse henkilöautoa?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: TheVanishedTerrorist on 13.04.2013, 17:29:18
Olisi hieno kun suomessakin olisi yhtä siisti ja toimiva metro kuin esim. Hong Kongissa tai Singaporessa. Kumma että nämä suurkaupungit pystyvät pitämään julkiset erittäin siistinä ja toimivina. Eikä todellakaan tarvitse pelätä.


Rahat tuntuu ilmeisesti menevän muuhun siellä kuin oman kansan ja turistien hyvinvointiin.

Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Sunt Lacrimae on 13.04.2013, 17:34:47
Quote from: crissaegrim on 13.04.2013, 14:39:36
Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.

Vittu mitä tuubaa. Vai että raskasta varustusta. Mielestäni TKP, kaasu ja käsiraudat eivät vielä täytä raskaan varustuksen tunnusmerkkejä mutta saahan sitä toisaalta olla ihan mitä mieltä huvittaa. Eri asia jos jätkillä olisi '26- tuumaiset telarit ja vielä reisitelakassa ns. "perhekaasut" kannossa, silloin saattaisin etäisesti ymmärtää.

Kyllä se ainakin omaa turvallisuudentunnetta parantaa kun näen vaikka siellä metroasemalla ulkoisesti kykenevän ja ammattitaitoisen oloisia kollegoita, joilla on työn suorittamiseen tarpeelliset varusteet. Ja ei, meillä ei ole "sikaniska sikaniskan tunnistaa"- tyyppistä salaista vartijatervehdystä.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 17:35:02
Quote from: jmk on 13.04.2013, 17:15:54
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

Toisaalta turvallisuuteen varmaan vaikuttaa muutama muukin asia kuin tapot. Esim. montako matkustajaa raiskattiin linja-autoissa tai takseissa? Onko näihin sama riski jos ajaa itse henkilöautoa?

Epäilemättä riski tulla raiskatuksi on aina suurempi ihmisten ilmoilla kuin yksin lukkojen takana. Kuolleita, vammautuneita ja sairaalakeikan kävijöitä kyllä tulee tieliikenteessä enemmän kuin julkisessa.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: TheVanishedTerrorist on 13.04.2013, 17:36:32
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:31:41
Quote from: SerialSuicideBomber on 13.04.2013, 17:29:18
Olisi hieno kun suomessakin olisi yhtä siisti ja toimiva metro kuin esim. Hong Kongissa tai Singaporessa. Kumma että nämä suurkaupungit pystyvät pitämään julkiset erittäin siistinä ja toimivina. Eikä todellakaan tarvitse pelätä.


Rahat tuntuu ilmeisesti menevän muuhun siellä kuin oman kansan ja turistien hyvinvointiin.

Tarkoittanet ihan oikeita itsemaksavia turisteja?


Kyllä, ihan itse omilla rahoilla maksavia turisteja. Siis sellaisia aitoja turisteja. Lentolippu myös takaisin. Sori, jäi tarkentamatta. Toivotaan nyt että sellaisia turisteja vielä jotka kuluttavat paljon käynnillään.




Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: jmk on 13.04.2013, 17:42:02
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 17:35:02
Epäilemättä riski tulla raiskatuksi on aina suurempi ihmisten ilmoilla kuin yksin lukkojen takana.

Näinpä näin. Ei tosin tarvitse olla yksin lukkojen takana mököttämässä, vaan ihan vaan omassa autossa matkalla paikasta A paikkaan B.

Jos halutaan tarkastella, millaisia eri turvallisuusriskejä ihmiset joutuvat kohtaamaan eri liikennemuodoissa, niin olisi ehkä syytä tarkastella kokonaisuutta.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Leijona78 on 13.04.2013, 18:11:53
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: TheVanishedTerrorist on 13.04.2013, 21:27:16
Quote from: Sunt Lacrimae on 13.04.2013, 17:34:47
Quote from: crissaegrim on 13.04.2013, 14:39:36
Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.

Vittu mitä tuubaa. Vai että raskasta varustusta. Mielestäni TKP, kaasu ja käsiraudat eivät vielä täytä raskaan varustuksen tunnusmerkkejä mutta saahan sitä toisaalta olla ihan mitä mieltä huvittaa. Eri asia jos jätkillä olisi '26- tuumaiset telarit ja vielä reisitelakassa ns. "perhekaasut" kannossa, silloin saattaisin etäisesti ymmärtää.

Kyllä se ainakin omaa turvallisuudentunnetta parantaa kun näen vaikka siellä metroasemalla ulkoisesti kykenevän ja ammattitaitoisen oloisia kollegoita, joilla on työn suorittamiseen tarpeelliset varusteet. Ja ei, meillä ei ole "sikaniska sikaniskan tunnistaa"- tyyppistä salaista vartijatervehdystä.
Vartijan näköisiä vartijoita kaivattaisiin rauhoittamaan tilannetta yhdessä jos toisessakin paikassa. Aina pareittain ja kunnon arsenaali käsillä. Sellaiset veijarit vielä että käyttävät jos tulee tarvis.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 13.04.2013, 21:42:29
Quote from: Leijona78 on 13.04.2013, 18:11:53
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.

Mä olen sitten varmaan ihan helvetin pelottava näky, kun en ole tätäkään huomannut.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Tabula Rasa on 13.04.2013, 23:25:20
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 21:42:29
Quote from: Leijona78 on 13.04.2013, 18:11:53
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.

Mä olen sitten varmaan ihan helvetin pelottava näky, kun en ole tätäkään huomannut.

Taitaa olla niin että mamut ovat paskahousuja(eivät uskalla 1-1 vaan aina joko isommalla porukalla tai heikomman, vanhus, lapsi, vammainen, nainen päälle uskaltaa uhota). Puhutaan siis varsinaisista. Ei minullakaan ole ollut ongelmia varsinaisista johtuen 190/kaappi koosta+vittumaisesta asenteesta. Mutta aika monta tuttua ja kaveria löytyy joilla negatiivisia kokemuksia. Yhdistävä tekijä heillä on se että kyseessä vanhus, vammainen, lapsi tai muuten huomattavasti fyysisesti heikompi osapuoli. 
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Aleksi Mustonen on 13.04.2013, 23:46:53
Tarkoitettiinko ylempänä, että metron oviaukon kohdalla tuupataan vastaantulevaa henkilöä olkapäällä, vaikka mahtuisi ohittamaan siististikin? Vai tapahtuuko tönimistä myös esimerkiksi metrovaunun sisällä ja kahdella kädellä?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Raro on 14.04.2013, 00:36:28
Quote from: matkamiehiii on 13.04.2013, 13:31:39
Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Pelkästään tämän viikon työmatkojen aikana (eletään keskiviikkoa) on kaksi episodia joissa osallisena meitä jo noin 500 vuotta rikastanut vähemmistö... Meteli aivan käsittämätön  >:(

Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.
Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.

Välillä omaankin bussiin tulee aina noita afrikkalaistaustaisia ja he naureskelee ja puhuu kuin kotonaan olisi niin että puoli bussia kuulee, ei sillä että se minua häiritsisi mutta sellaisia ne kulttuurierot vaan tuppaa olemaan.  :flowerhat:

Minua häiritsee. Haluan olla rauhassa.

Tämä kulttuuri on suomalainen. Ei ole merkitystä, vaikka muissa kulttuureissa pidettäisiin outona. Jos haluaa menestyä Suomessa, kannattaa ottaa selvää kulttuurista ja pyrkiä elämään sen kanssa, ei taistelemaan sitä vastaan.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Tabula Rasa on 14.04.2013, 00:44:30
Quote from: Aleksi Mustonen on 13.04.2013, 23:46:53
Tarkoitettiinko ylempänä, että metron oviaukon kohdalla tuupataan vastaantulevaa henkilöä olkapäällä, vaikka mahtuisi ohittamaan siististikin? Vai tapahtuuko tönimistä myös esimerkiksi metrovaunun sisällä ja kahdella kädellä?

Kyllähän nuo kävelee päälle sekä asemilla, metroissa että kaduilla. Sama paska, eri paikka.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Oami on 14.04.2013, 07:21:49
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 16:58:28
Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?

Toisen maailmansodan jälkeen Suomen junissa on kuollut onnettomuuksissa 43 ihmistä. (Lähde Wikipedia.) Tosin junien ulkopuolella on myös kuollut ihmisiä mm. tasoristeyksissä. Näistä pitäisi kyllä raakata itsemurhat pois.

Tuo 43 tekee keskimäärin 0,63 uhria vuodessa. Pahin yksittäinen vuosi sodan jälkeen oli 1957, jolloin kuoli 26 (kaikki Kuurilassa, nykyisessä Hämeenlinnassa). Toisaalta 2000-luvulla ei ole kuollut ketään.

Niin tai näin, jopa 26 on pientä kun sitä verrataan tieliikenteeseen: yli 200 kuollutta, joka vuosi.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Jukka Wallin on 14.04.2013, 09:21:31
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/ (http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/)

Verrataanko metroa ja tieliikennettä toisiinsa? Nakkikioskin jonoa ja metroliikennetä voitaisiin verrata keskenään. Metrossa tuskin tapahtuu kuin yksi kuolemaan johtanut tapahtuma joka kymmesvuosi jossa ulkopuolinen puukottaa tuntemattoman. Mutta sitäkin useammin metrojunan eteen itsemurha aikeissa tehtyjä hyppyjä,  1-2 kuukausittain...
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Vera on 14.04.2013, 09:24:21
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:28:37
Varsinaisestihan nyt ihmetellään mikä on muuttunut. Väestössä ei ole tapahtunut sen kummempia, huumeongelma on se sama kuin vuosi sitten.

Muakin ihmetyttää - käytän metroa joka päivä ja aika usein myöhään illalla enkä ole havainnut mitään muutoksia.

Ratikat sen sijaan tuntuvat viime aikoina menneen huonompaan suuntaan. Ainahan niissä on ollut joitain huutavia tyyppejä, mutta viime aikoina on näkynyt aika aggressiivisia sellaisia.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: repa on 14.04.2013, 11:25:21
Metrossa matkustaessa kannattaa hankkia viilto/pisto suojatut hanskat ja liivit, joita portsarit käyttävät ja tietysti visiirillä varustettu kypärä,  niin olet ainakin isommilta osumilta turvassa, jos puukko alkaa heilua  :)
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: repa on 14.04.2013, 12:00:23
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 23:25:20
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 21:42:29
Quote from: Leijona78 on 13.04.2013, 18:11:53
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.

Mä olen sitten varmaan ihan helvetin pelottava näky, kun en ole tätäkään huomannut.

Taitaa olla niin että mamut ovat paskahousuja(eivät uskalla 1-1 vaan aina joko isommalla porukalla tai heikomman, vanhus, lapsi, vammainen, nainen päälle uskaltaa uhota). Puhutaan siis varsinaisista. Ei minullakaan ole ollut ongelmia varsinaisista johtuen 190/kaappi koosta+vittumaisesta asenteesta. Mutta aika monta tuttua ja kaveria löytyy joilla negatiivisia kokemuksia. Yhdistävä tekijä heillä on se että kyseessä vanhus, vammainen, lapsi tai muuten huomattavasti fyysisesti heikompi osapuoli.

Sama pätee myös moottoripyöräjengeihin. Yksin he eivät uhoa tai käyttäydy agressiivisesti, mutta porukalla sitten enemmälti. Itse olen huomannut ravintoloissa käydessäni, että yleensä liivijengin pitää saada riita illan aikana jonkun ihmisen kanssa aikaiseksi, että voidaan sitten käydä tappelemaan 10 yhtä vastaan  >:(. Aika raukkamaista ihmisiä, kun pitää porukalla käydä tappelemaan 10 vastaan yksi. Tulis vaikka yks kerrallaan  :) Mutta eihän se tule kuuloonkaan, pian vois jäädä häviölle.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: siviilitarkkailija on 14.04.2013, 12:26:14
Suomessa on yksi (1) kaupunki jossa on metro. Toistaiseksi. Metron käytössä on olennaista ymmärtää että turvallisuuden tuntemus ja todellinen riski ovat kaksi eri asiaa. Merkittävimpiä muutoksia ovet osaavien ja ammattitaitoisten Securitas-yhtiön vartijoiden irtisanominen ja siirtäminen osaamattomaan ja kaupungin palveluksessa olevaan Palmia yhtiöön. Asia vertautuu suoraan kilpailulakiin. Eli kun irtisanomme kokeneen työvoiman ja korvaamme sen kaupungin kokemattomalla, niin # politiikkavaroitus# korporaatiokommunistinen ja vihervasemmistolainen Helsingin kaupunki luonnollisesti hävittää monivuotisen osaamisen. Tämä johtaa tuevallisuuden ja matkustajamukavuuden vaarantumiseen.

Minä kysyn että millä perusteella kuvittelette Palmian työntekijöiden osaavan tunnistaa ja toimia häiriköiden ja kaupustelijoiden kohdalla kun aloittavat kilpailu-urakkansa? Ei mitenkään. Securitas henkilöstö on toiminut alalla vuosia, oppinut tunnistamaan ongelmat ja puuttumaan. Tämä osaaminen palkitaan irtisanomisella. Kiitos #politiikkavaroitus# korporaatiokommunistisen Pajusen ja täysin osaamattoman vihervasemistolaisen Saurin jotka halusivat mestaroida koko metrovartioinnin Palmialle. He saivat tahtonsa läpi. Kilpailutus tuli ja turvallisuus meni samoin osaaminen ja työmotivaatio.

Huvittavaa että metroturvallisuudesta vastaava rutisee asiakaskyselystuloksesta. Kilpailutuksen vaikutukset eivät vielä ole edes alkaneet vaikuttamaan. Nyt elämme lähinnä schengen-sopimuksen aiheuttamaa jokakesäistä häirikkö/kerjäämis vaihetta. Jahka kaupungin kaatuva talous #politiikkavaroitus# korporaatiokommarien ja vihervasemmistolaisten mielenteveyssäästöt ja työttömyys iskevät oikein kunnolla, metrojen työmatkaliikenneaika 7-9 ja 15-18 tulee olemaan ainoa kellonaika kun laitteessa matkustaan matkansa maksavia. Lopun aikaa metro tulee toimimaan mielenteveys -  ja päihdekuntoutuskeskuksena.

Toisaalta häirikkö ja erityisesti väkivaltainen metrohäirikkö on #politiikkavaroitus# vihervasemmistoa äänestäneen kaupunkilaisen tahtotila. Erityisesti kun häirikkö on mamujengiläinen. Häirikkö työllistää käytöksensä avulla satoja kaupungin työntekijöitä ja viimeisenä lukkona oikeuslaitoksessa demla-juristin jolle mamuväkivalta on puhdasta rahantuloa. Että jos asiaa katsoo kaupungin virkahenkilöiden kannalta eikä metromatkustajien, niin häiriöt metroliikenteessä ovat suotavaa monikultuurikehitystä jolla on äänestäjänsä ja viran puolesta toimijansa kuten R. Viljanen.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: jmk on 14.04.2013, 12:30:49
Quote from: Vera on 14.04.2013, 09:24:21
Muakin ihmetyttää - käytän metroa joka päivä ja aika usein myöhään illalla enkä ole havainnut mitään muutoksia.

Mites kerjäläiset, onko siinä näkynyt muutoksia viime vuosina?
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: törö on 14.04.2013, 12:37:59
Quote from: siviilitarkkailija on 14.04.2013, 12:26:14
Minä kysyn että millä perusteella kuvittelette Palmian työntekijöiden osaavan tunnistaa ja toimia häiriköiden ja kaupustelijoiden kohdalla kun aloittavat kilpailu-urakkansa? Ei mitenkään. Securitas henkilöstö on toiminut alalla vuosia, oppinut tunnistamaan ongelmat ja puuttumaan. Tämä osaaminen palkitaan irtisanomisella.

Securitaksen porukka saa monoa siksi, ettei se osaa tunnistaa todellisia uhkia ja puuttua niihin vaan keskittyy sortamaan niitä kaikkein heikoimpia, kuten päihdehörhöjä ja kultamunajengiläisiä.

Palmian sätkyukot on helpompi saada tajuamaan, että uhkat ovat sitä mitä päättäjät sanovat. Nyt voidaan puuttua tehokkaammin rasistisesti katseleviin pottunokkiin, joiden toiminta pakottaa ne kaikkein heikoimmat käyttäytymään häiritsevästi.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: repa on 14.04.2013, 13:16:02
Quote from: Aallokko on 10.04.2013, 14:34:45
Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.

Samaa mieltä. Yleensä rikkaammat kulttuurit joukkoliikennevälineissä ovat nimenomaan ja hyvin vahvasti matkustusviihtyvyyteen vaikuttava tekijä. Mihin suuntaan tämä vaikutus on, sen saa jokainen itse päätellä. Turvallisuusuhkana kysymys ei tunnu vielä niin suurelta, vaikka en kyllä haluaisi odottaa jollain yksinäisellä pysäkillä yöbussia levottoman somalilauman kanssa.
Haluaisin nähdä samalla pysäkillä (yksi kerrallaan) ne hyysääjät & päättäjät, jotka ovat näitä somaleja afrikansarvesta tänne haalineet  ;D
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Veikko on 14.04.2013, 14:42:42
Quote from: Vera on 14.04.2013, 09:24:21
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:28:37
Varsinaisestihan nyt ihmetellään mikä on muuttunut. Väestössä ei ole tapahtunut sen kummempia, huumeongelma on se sama kuin vuosi sitten.

Muakin ihmetyttää - käytän metroa joka päivä ja aika usein myöhään illalla enkä ole havainnut mitään muutoksia.

Ratikat sen sijaan tuntuvat viime aikoina menneen huonompaan suuntaan. Ainahan niissä on ollut joitain huutavia tyyppejä, mutta viime aikoina on näkynyt aika aggressiivisia sellaisia.

Viime vuosien selkein - ja taatusti pysyvä - muutos metrossa on lisääntynyt eksoottisuus varsinkin itäisemmällä rataosalla. Parhaiten tämä näkyy myöhäisemmissä vuoroissa, jolloin suurin osa matkustajista saattaa olla mamuja. Itse en ole kokenut tätä uhkaavaksi ilmiöksi, mutta muiden tuntemuksista ja kokemuksista en osaa sanoa - enkä lähde tässä kuulemiani toistamaan ja arvioimaan.

Vuosi- pari sitten metrovaunuihin ilmestyneet kerjäävät tuontiromanit on vartioiden toimesta karkotettu - hyvä näin.

Vähemmän silmiinpistävä, mutta ei välttämättä vähemmän kiusallinen,  muutos on taskuvarkaiden lisääntyminen metrossa. Joinakin aikoina asemilta tunkee lähes joka vaunuun eri-ikäisiä tuontiromaneja hakemaan kontaktia kanssamatkustajien kanssa. Tämä on ilmeisesti kuitenkin asia, johon vartijoiden on vaikea puuttua - vaatimatonta ja itsestään melua pitämätöntä kun tämä väki toimessaan on.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: siviilitarkkailija on 14.04.2013, 14:59:04
Quote from: repa on 14.04.2013, 13:16:02

Haluaisin nähdä samalla pysäkillä (yksi kerrallaan) ne hyysääjät & päättäjät, jotka ovat näitä somaleja afrikansarvesta tänne haalineet  ;D

Helsingin kaupungin osastopäällikkö, punaisen ristin toimistopäällikkö tai sanomatoimittaja ei metronlattiaa kuluta, koska firman piikki:...

(http://www.taksiliitto.fi/files/taksiliitto/ulkoasukuvat/Taksikortti_2007.JPG)

...Ps ja tiedättekö miksi Saurikin kulkee harvemmin ratikalla? No koska joka kerta kun kulkee niin siitä saadaan lehdessä lukea.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Tabula Rasa on 14.04.2013, 15:27:52
Quote from: Oami on 14.04.2013, 07:21:49
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 16:58:28
Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?

Toisen maailmansodan jälkeen Suomen junissa on kuollut onnettomuuksissa 43 ihmistä. (Lähde Wikipedia.) Tosin junien ulkopuolella on myös kuollut ihmisiä mm. tasoristeyksissä. Näistä pitäisi kyllä raakata itsemurhat pois.

Tuo 43 tekee keskimäärin 0,63 uhria vuodessa. Pahin yksittäinen vuosi sodan jälkeen oli 1957, jolloin kuoli 26 (kaikki Kuurilassa, nykyisessä Hämeenlinnassa). Toisaalta 2000-luvulla ei ole kuollut ketään.

Niin tai näin, jopa 26 on pientä kun sitä verrataan tieliikenteeseen: yli 200 kuollutta, joka vuosi.

Vertaapa huviksesi kiskokilometreja autoilla ajettuihin kilometreihin, seköä mikäli poistat itsemurhat vertailusta poista toki kaikki kallioleikkaukseen/ison rekan alle ajot tms. Kyllä taitaa tulla autoilla niin moninkertainen määrä kilometreja ettei ole vertailukelpoisia. Ainoa mikä ero on niin metro tai juna ei pysähdy hirveen niin kuin pikkuauto tekee. 
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Leijona78 on 14.04.2013, 17:21:35
Quote from: Aleksi Mustonen on 13.04.2013, 23:46:53
tuupataan vastaantulevaa henkilöä olkapäällä, vaikka mahtuisi ohittamaan siististikin?

Minä ainakin tarkoitan enemmänkin tätä. Kaksin käsin törkkimisiä en ole ainakaan itse pahemmin kokenut.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Oami on 15.04.2013, 00:46:05
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 14.04.2013, 15:27:52
Quote from: Oami on 14.04.2013, 07:21:49
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 16:58:28
Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?

Toisen maailmansodan jälkeen Suomen junissa on kuollut onnettomuuksissa 43 ihmistä. (Lähde Wikipedia.) Tosin junien ulkopuolella on myös kuollut ihmisiä mm. tasoristeyksissä. Näistä pitäisi kyllä raakata itsemurhat pois.

Tuo 43 tekee keskimäärin 0,63 uhria vuodessa. Pahin yksittäinen vuosi sodan jälkeen oli 1957, jolloin kuoli 26 (kaikki Kuurilassa, nykyisessä Hämeenlinnassa). Toisaalta 2000-luvulla ei ole kuollut ketään.

Niin tai näin, jopa 26 on pientä kun sitä verrataan tieliikenteeseen: yli 200 kuollutta, joka vuosi.

Vertaapa huviksesi kiskokilometreja autoilla ajettuihin kilometreihin, seköä mikäli poistat itsemurhat vertailusta poista toki kaikki kallioleikkaukseen/ison rekan alle ajot tms. Kyllä taitaa tulla autoilla niin moninkertainen määrä kilometreja ettei ole vertailukelpoisia. Ainoa mikä ero on niin metro tai juna ei pysähdy hirveen niin kuin pikkuauto tekee.

Verrataanpa. Autoilla se perustuu tietysti enemmän arvioihin, koska autoliikenne ei ole säädeltyä kuten junaliikenne, mutta LVM:n arvio vuodelta 2007 sanoo että rapiat 52 miljardia ajoneuvokilometriä. Kerrotaan tämä ajoneuvon keskimääräisellä matkustajaluvulla 1,3 (tämän joku mainitsi toisessa ketjussa) ja saadaan 68 miljardia henkilökilometriä. Jos tiedät parempia lähteitä arvioiden pohjaksi niin kerro.

Rautateiden henkilökilometrit saadaan suoraan (ilmeisesti lipunmyynnin perusteella) ja siitä tulee rapiat 3 miljardia. Tieliikenteellä on siis henkilökilometrejä noin 23-kertainen määrä, mutta kuolonuhreja edelleenkin huomattavasti enemmän kuin 23-kertainen määrä, kun pitemmän aikavälin keskiarvoja laskee.

Totta sekin että itsemurhat pitäisi tavalla tai toisella huomioida. Valitettavasti hallussani ei ole tilastoa siitä, minkätyyppisiä kuolemantapauksia on ollut tieliikenteessä mikäkin määrä (eli milloin itsemurha olisi voinut olla vaihtoehto). Jos sinulla on niin kerro.

On totta, että molempien turvallisuus on viime aikoina kehittynyt. Toisaalta, kuten sanottu, 2000-luvulla ei ole rautatieliikenteessä (siis junien sisällä) kuollut ketään. Siitä on vähän hankala vertailla ja tilastoja tehdä. Tieliikenteessä 2009, 2010 ja 2011 ja 2012 ovat sodanjälkeisen historian ainoat vuodet, joina uhrien määrä oli alle 300. Kaikkina niinäkin se oli silti yli 200. Autojen määrän ja liikenteen hurja kasvu huomioiden tämä onnettomuuksien määrän lasku vaikuttaa silti uskomattomalta, enkä kirjoittaisi sitä tähän ellei minulla olisi lähdettä käden ulottuvilla.

Toisaalta myös metroja (tämän ketjun varsinaista aihetta) on kyseenalaista vertailla edes juniin; nopeudet ovat pienempiä ja toisaalta rata on eristetty muusta ympäristöstä.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 16.04.2013, 20:33:23
Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Tabula Rasa on 16.04.2013, 20:49:54
Quote from: Elemosina on 16.04.2013, 20:33:23
Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.

Mitenkäköhän paljon taskuvarkauksia tehdään henkilöautoissa, noin vertailun vuoksi...
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: no future on 16.04.2013, 21:10:55
meneekö täällä kaikki ketjut vääntämiseksi yksityisautoilu vastaan muut?  :o
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: no future on 16.04.2013, 21:37:48
stadin metrohan on pääsääntöisesti sekä siisti että rauhallinen. Niin on kyllä olleet muidenkin kaupunkien metrot eri puolilla Eurooppaa. Rohkeasti sekaan vaan Kun Helsingissä vierailette, pääsee kätevästi Vuokkiin ja Itikseen ihmettelemään niitä ghettojakin.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 16.04.2013, 21:41:33
Itse suosittelen Kontulan vapaakaupungin kävelykeskustaa. Kapakoissa on säilynyt todella hieno aikatasku vanhaa slangia, koska kundit muuttivat sinne silloin joskus, kun muutto lähiöön tarkoitti että saa oikean kylpyhuoneen ja erillisen keittiön, ja bamlaavat sitä samaa edelleen kuin silloinkin.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Melbac on 17.04.2013, 07:31:22
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 16.04.2013, 20:49:54
Quote from: Elemosina on 16.04.2013, 20:33:23
Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.

Mitenkäköhän paljon taskuvarkauksia tehdään henkilöautoissa, noin vertailun vuoksi...
Kyllähän nämä kerjäläiset lehtitietojen mukaan kovasti yrittävät eli tulevat availemaan ovia liikennevaloissa.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Tabula Rasa on 17.04.2013, 07:35:46
Quote from: Melbac on 17.04.2013, 07:31:22
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 16.04.2013, 20:49:54
Quote from: Elemosina on 16.04.2013, 20:33:23
Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.

Mitenkäköhän paljon taskuvarkauksia tehdään henkilöautoissa, noin vertailun vuoksi...
Kyllähän nämä kerjäläiset lehtitietojen mukaan kovasti yrittävät eli tulevat availemaan ovia liikennevaloissa.

Vielä tähän asti on riittänyt että pistää ovet lukkoon ajoon lähtiessä. Muistelisin että tällaisella automatiikalla on valloissa nigga-alkuinen turvallisuusratkaisunimike. Jos se ei riitä niin sitten pitänee auton turvalaitteet tilata esimerkiksi eteläafrikasta. Siellä tarvitaan vähän enemmänkin.   
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Melbac on 17.04.2013, 07:40:01
Quote from: junakohtaus on 16.04.2013, 21:41:33
Itse suosittelen Kontulan vapaakaupungin kävelykeskustaa. Kapakoissa on säilynyt todella hieno aikatasku vanhaa slangia, koska kundit muuttivat sinne silloin joskus, kun muutto lähiöön tarkoitti että saa oikean kylpyhuoneen ja erillisen keittiön, ja bamlaavat sitä samaa edelleen kuin silloinkin.
No helsinkiläisen mittapuun mukaan tuolla kuulee kyllä aika vähän sitä helsinkiläistä slangia ja enemmänkin muualta suomesta ja jostain kolmansista maista tulleiden puhetta nykyään.Suurin osa niistä jotka ovat muuttaneet keskustasta kontulaan on joko muuttaneet muualle tai kuolleet.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: junakohtaus on 17.04.2013, 08:28:05
QuoteNo helsinkiläisen mittapuun mukaan tuolla kuulee kyllä aika vähän sitä helsinkiläistä slangia ja enemmänkin muualta suomesta ja jostain kolmansista maista tulleiden puhetta nykyään.Suurin osa niistä jotka ovat muuttaneet keskustasta kontulaan on joko muuttaneet muualle tai kuolleet.

Mulla ei oikeastaan ole kokemusta kuin yhdestä kerrasta, kun erään miehen kanssa jostain syystä päätimme kävellä Westendistä Kontulaan kaljalle. Silloin oli kapakoissa hyvin reilusti vanhaa liittoa.
Title: Vs: 2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti
Post by: Elemosina on 03.05.2013, 10:38:52
Liittyy samaan aiheeseen:

QuoteOikeusasiamies: Kukaan ei valvo metron turvajärjestelyjä
09:55

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen pitää hämmästyttävänä sitä, että metroliikenne on ainoa liikennöintimuoto, jonka liikenneturvallisuustekijöistä ja niiden valvonnasta ei ole säädetty mitään laissa.

Tässä suhteessa metroliikenne eroaa kaikista muista liikennöintimuodoista.

–?Esimerkiksi maantielaissa säädetään lossien kuljettajien kelpoisuusehdoista ja lossien katsastuksesta ja ajoneuvolaissa on säädetty polkupyörien rakenteesta ja varusteista. Sen sijaan miljoonia matkustajia vuosittain kuljettava metro on laissa tuntematon asia, Petri Jääskeläinen kertoo.

Jääskeläisen mukaan Helsingin metro ja erityisesti sen turvallisuusvaatimukset ja niiden valvonta tulisi saattaa lain tasoisen sääntelyn piiriin. Oikeusasiamies on nyt päättänyt esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että se ryhtyisi toimenpiteisiin metroliikennöinnin saattamiseksi lain tasoisen sääntelyn piiriin.

Oikeusasiamiehen esityksen taustalla on kaksi kantelua.

Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry arvosteli metroliikenteen liikennöintiä ja liikenneturvallisuutta koskevan lakitasoisen sääntelyn puuttumista, mikä vaikuttaa myös metron turvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden oikeusturvaan.

Toisessa kantelussa arvosteltiin myös metron turvallisuusjärjestelyjä ja metrossa tapahtuneiden onnettomuuksien tutkintaa.

Metron toimintaa ja liikennöintiä ei nykyisellään koske mikään lakitasoinen sääntely, vaan se on järjestetty kunnallisen itsehallinnon puitteissa. Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) määrittää itse metrojärjestelmän turvallisuustason, valvoo sitä itse ja myös katsastaa oman kalustonsa.

–?Mitä suurempi on toimintaan liittyvä turvallisuusintressi, sitä suurempi on myös toiminnan sääntelyyn ja valvontaan liittyvä julkinen intressi, Jääskeläinen jatkaa.
..
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/235646-oikeusasiamies-kukaan-ei-valvo-metron-turvajarjestelyja (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/235646-oikeusasiamies-kukaan-ei-valvo-metron-turvajarjestelyja)