News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti

Started by Elemosina, 10.04.2013, 14:04:39

Previous topic - Next topic

Uuno Nuivanen

Metrossa saattaa lyödä hullu pahaa-aavistamatonta kirveellä päähän ja hengen pois, kuten jo on tapahtunutkin.

junakohtaus

Varsinaisestihan nyt ihmetellään mikä on muuttunut. Väestössä ei ole tapahtunut sen kummempia, huumeongelma on se sama kuin vuosi sitten.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

matkamiehiii

Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Pelkästään tämän viikon työmatkojen aikana (eletään keskiviikkoa) on kaksi episodia joissa osallisena meitä jo noin 500 vuotta rikastanut vähemmistö... Meteli aivan käsittämätön  >:(

Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.
Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.

Välillä omaankin bussiin tulee aina noita afrikkalaistaustaisia ja he naureskelee ja puhuu kuin kotonaan olisi niin että puoli bussia kuulee, ei sillä että se minua häiritsisi mutta sellaisia ne kulttuurierot vaan tuppaa olemaan.  :flowerhat:

junakohtaus

Quote from: Uuno Nuivanen on 13.04.2013, 12:51:12
Metrossa saattaa lyödä hullu pahaa-aavistamatonta kirveellä päähän ja hengen pois, kuten jo on tapahtunutkin.

Asiallisesti tieliikenne tosin on aika pirusti vaarallisempaa. En tahdo sanoa mitään siitä mistä liikkumistavasta kukakin sattuu tykkäämään tai mikä sopii parhaiten omiin tarpeisiin, mutta nimenomaan auton ratin takana vaikuttaa se osa väestöstä, joka ulosmittaa yhteistä turvallisuutta omaan viihdekäyttöönsä. Aina löytyy se vatipää jota fysiikan lait eivät koske ja joka ulkoistaa oman ajotapansa riskit muiden hoidettavaksi.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jmk

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:37:04
Asiallisesti tieliikenne tosin on aika pirusti vaarallisempaa.

Oliko sulla tiedossa joku tilasto joukkoliikenteessä tapahtuvista väkivaltarikoksista matkustajakilometriä kohti?

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

odir34r55

Olin itse nuorena, yli 10 vuotta sitten, hyvin lahjaton autoilija ja aiheutin jonkin verran vaaratilanteita. Siis ilman omaa syytäni, olin vain teknisesti niin huono arvioimaan etäisyyksiä, nopeuksia yms. Kerran myös ajoin kovassa krapulassa, kun en yksinkertaisesti tiennyt, että silloin se saattaa olla vieläkin vaarallista ja alkoholiakin saattaa olla vielä veressä.

Kannattaa siis muistaa, että vaarallinen ajotyyli ei välttämättä johdu piittaamattomuudesta, vaan siinä voi olla kyse myös jostakin muusta.

Välillä tuntuukin ikävältä, että ihmiset suhtautuvat vihaisesti, jopa aggresiivisesti huonoihin autoilijoihin. On totta, että he aiheuttavat vaaraa muille. Mutta se ei välttämättä ole heidän omaa syytään.

junakohtaus

Kyllä mä ainakin erotan kokemattoman tumpelon ja piittaamattoman sikailijan ajotyyleistä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Mursu

Quote from: Oami on 11.04.2013, 11:34:21
Quote from: axmrdr on 11.04.2013, 04:08:04
Lontoossa käydessäni tämmöistä ongelmaa ei ollut, koska metrossa oli portit joihin täytyi esittää maksettu lippu. Sielläkin toki oli tummaihoisempaa porukkaa jne, mutta kukaan ei käyttäytynyt uhkaavasti tai muuten huonosti. Helsingissä kun kävin viime kesänä koko ajan oli jotain älämölöä lähijunassa/ratikassa, lähinnä juuri tummaihoisten ja muiden rikkaampien kulttuurien edustajien toimesta.

Monessa paikassa on juurikin näin. En pitäisi tätä Helsinkiinkään erityisen pahana asiana. Saisi lisäksi vielä satakunta työpaikkaa (metron lisäksi lähijuna-asemille sama systeemi!).

Niin ja kuinka usein sinä  matkustat metrolla? Minä matkustan lähes päivittäin ja pidän nykysysteemiä hyvänä. Portit toki vaikeuttaisivat pummilla matkustamista, mutta en näe miksi ne vaikuttaisivat mitään järjestyshäiriöihin. Tässäkin ongelmana oli asemien liepeillä roikkuva aines.

crissaegrim

Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.
In a world of fiction everything is true.

KeiKei

Quote from: crissaegrim on 13.04.2013, 14:39:36
Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.

Münchenissä aseistautuneet metrovartijat liikkuivat 5-10 miehen ryhmissä ja niitä ryhmiä oli monta. Minulla oli ainakin todella turvallinen olo.

junakohtaus

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:50:10
Hyvä kyssä. Katsotaan löytyykö.

Hippikerhon pojat sanoo, että niitä ei ole Hgissä tilastoitu noin vaan esimerkiksi metron häiriöt tilastoidaan rautatieasemalle.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Oho

Quote from: matkamiehiii on 13.04.2013, 13:31:39

Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.


Vähän riippuu, mitä tässä on Eurooppalaisissa suurekaupungeissa julkisilla matkustanut niin kovin se on saman oloista kuin Suomessa. Ihmiset yrittävät olla omissa oloissaan ja ovat pääosin hyvinkin vaitonaisia.

Veikko

Quote from: Oho on 13.04.2013, 15:16:56
Quote from: matkamiehiii on 13.04.2013, 13:31:39

Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.


Vähän riippuu, mitä tässä on Eurooppalaisissa suurekaupungeissa julkisilla matkustanut niin kovin se on saman oloista kuin Suomessa. Ihmiset yrittävät olla omissa oloissaan ja ovat pääosin hyvinkin vaitonaisia.

Kyllä se metrokäyttäytyminen on hyvin samanlaista Méxicosta Moskovaan ainakin omien kokemusteni mukaisesti. Ja nykyään taskuvarkaitakin on Helsingin metrossa liki yhtä paljon kuin Méxicossa.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

-PPT-

Todellakin, on olemassa kaksi asiaa joita suomalaiset liioittelee: Suomalaisten jurous ja ulkomaalaisten ylitsepursuava sosiaalisuus.

Joka maassa, ainakin länsimaissa, seuraan väkisin tuppautumista pidetään rasittavana ja vähän junttimaisena käytöksenä.

jmk

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 15:06:14
Hippikerhon pojat sanoo, että niitä ei ole Hgissä tilastoitu noin vaan esimerkiksi metron häiriöt tilastoidaan rautatieasemalle.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Nyt kyllä näyttää siltä ettei olekaan sellaista tietoa, että "asiallisesti tieliikenne tosin on aika pirusti vaarallisempaa."

junakohtaus

Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Elemosina

Se, että julkisissa liikennevälineissä ei tapeta -todennäköisesti ja toivottavasti- enemmän ihmisiä kuin yksityisautoilussa ei minusta kyllä mitenkään vaikuta siihen että metrossa matkustavien turvallisuudentunne on huonontunut.

Ja se metrossa tapahtunut kirvestappo nyt sentään oli yksittäistapaus. Ei niitä joka viikko/kuukausi/vuosi tapahdu.

Turvallisuudentunne lienee hieman erilainen eri ihmisillä. Nuoret kokevat saman tilanteen turvalliseksi (tai hälläväliä-asenteella) missä taas jotkut vanhemmat ihmiset tai lasten kanssa liikkuvat äiti-ihmiset kokevat turvattomuutta. Mikä siis lienee tapahtunut parin viime vuoden aikana?
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

junakohtaus

Jees toki. Ihan varmasti jotain on tapahtunut, kun turvallisuudentunne on huonontunut noin paljon.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Elemosina

Itse asiassa olen yrittänyt etsiä tuota tutkimusta/asiakastyytyväisyyskyselyä. Olisin halunnut tarkemmin lukea että mitä siinä oikein sanotaan.

Löysin asiakastyytyväisyyskyselyn syksy 2012, johon uutisessa lienee viitattu.
http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2013/Asiakastyytyväisyys%20syksy%202012.pdf

Samalla tuli bongattua Hgin kaupungin turvallisuussuunnitelma: http://www.hel.fi/static/halke/julkaisut/Helsingin_kaupungin_turvallisuussuunnitelma_2011_2014.pdf

LISÄYS: Metron matkustusturvallisuus on saanut arvosanan kyselyyn vastanneilta 3.8jotain kun se on aiemmin ollut yli 4. En osaa sanoa notkahduksen merkittävyydestä.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Katarina.R

Reissaan julkisilla harva se päivä Helsingissä ja kyllä ongelmallisin ryhmä on nuo juopot/nistit. Jatkuvasti törmää riehuviin, kiroileviin laitapuolen kulkijoihin. Kuljin aikoinaan ratikalla pojan päiväkotiin ja oli lukuisia kertoja missä piti vaan jäädä pois ja ottaa seuraava spåra kun taas joku "sankari" riehui. Metrossa en ole niinkään törmännyt mutta toisaalta siellä ei ole henkilökuntaa paikalla ja tilanne voi nopeasti muuttua vaikeaksi.
Puhdas sielu: "Ovat vieneet jo naiset, työpaikat, sosiaaliavun, kunnan asunnot. Nyt ne haluavat partionkin. Mitä seuraavaksi?"
Asta Tuominen: "Jos niihin (Katarina.R:n viesteihin) ei vastata, satunnaiselle foorumilukijalle jää mielikuva, ettei niihin osattu vastata ja että hän oli oikeassa."

Tabula Rasa

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/


Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Leijona78

Mjooh; kyllähän siellä Metrossa aina ajoittain sattuu ja tapahtuu mutta ainakaan itse en ole mitään selvää vaaratilannetta todistanut. Onneksi. Enemmän "ohjelmaa" on esimerkiksi myöhäisillan junissa Espooseen (tai Vantaalle). Siksi vältänkin niitä kun vain voin.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

jmk

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

Toisaalta turvallisuuteen varmaan vaikuttaa muutama muukin asia kuin tapot. Esim. montako matkustajaa raiskattiin linja-autoissa tai takseissa? Onko näihin sama riski jos ajaa itse henkilöautoa?

TheVanishedTerrorist

Olisi hieno kun suomessakin olisi yhtä siisti ja toimiva metro kuin esim. Hong Kongissa tai Singaporessa. Kumma että nämä suurkaupungit pystyvät pitämään julkiset erittäin siistinä ja toimivina. Eikä todellakaan tarvitse pelätä.


Rahat tuntuu ilmeisesti menevän muuhun siellä kuin oman kansan ja turistien hyvinvointiin.


Sunt Lacrimae

Quote from: crissaegrim on 13.04.2013, 14:39:36
Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.

Vittu mitä tuubaa. Vai että raskasta varustusta. Mielestäni TKP, kaasu ja käsiraudat eivät vielä täytä raskaan varustuksen tunnusmerkkejä mutta saahan sitä toisaalta olla ihan mitä mieltä huvittaa. Eri asia jos jätkillä olisi '26- tuumaiset telarit ja vielä reisitelakassa ns. "perhekaasut" kannossa, silloin saattaisin etäisesti ymmärtää.

Kyllä se ainakin omaa turvallisuudentunnetta parantaa kun näen vaikka siellä metroasemalla ulkoisesti kykenevän ja ammattitaitoisen oloisia kollegoita, joilla on työn suorittamiseen tarpeelliset varusteet. Ja ei, meillä ei ole "sikaniska sikaniskan tunnistaa"- tyyppistä salaista vartijatervehdystä.
Play stupid games, win stupid prizes.

junakohtaus

Quote from: jmk on 13.04.2013, 17:15:54
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

Toisaalta turvallisuuteen varmaan vaikuttaa muutama muukin asia kuin tapot. Esim. montako matkustajaa raiskattiin linja-autoissa tai takseissa? Onko näihin sama riski jos ajaa itse henkilöautoa?

Epäilemättä riski tulla raiskatuksi on aina suurempi ihmisten ilmoilla kuin yksin lukkojen takana. Kuolleita, vammautuneita ja sairaalakeikan kävijöitä kyllä tulee tieliikenteessä enemmän kuin julkisessa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

TheVanishedTerrorist

Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:31:41
Quote from: SerialSuicideBomber on 13.04.2013, 17:29:18
Olisi hieno kun suomessakin olisi yhtä siisti ja toimiva metro kuin esim. Hong Kongissa tai Singaporessa. Kumma että nämä suurkaupungit pystyvät pitämään julkiset erittäin siistinä ja toimivina. Eikä todellakaan tarvitse pelätä.


Rahat tuntuu ilmeisesti menevän muuhun siellä kuin oman kansan ja turistien hyvinvointiin.

Tarkoittanet ihan oikeita itsemaksavia turisteja?


Kyllä, ihan itse omilla rahoilla maksavia turisteja. Siis sellaisia aitoja turisteja. Lentolippu myös takaisin. Sori, jäi tarkentamatta. Toivotaan nyt että sellaisia turisteja vielä jotka kuluttavat paljon käynnillään.





jmk

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 17:35:02
Epäilemättä riski tulla raiskatuksi on aina suurempi ihmisten ilmoilla kuin yksin lukkojen takana.

Näinpä näin. Ei tosin tarvitse olla yksin lukkojen takana mököttämässä, vaan ihan vaan omassa autossa matkalla paikasta A paikkaan B.

Jos halutaan tarkastella, millaisia eri turvallisuusriskejä ihmiset joutuvat kohtaamaan eri liikennemuodoissa, niin olisi ehkä syytä tarkastella kokonaisuutta.

Leijona78

Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä