QuoteUusi sivusto tarjoaa tieto romanien kulttuurista ja nykytilasta
Kotimaa 25.01.2013 09:43 Viimeksi päivitetty 25.01.2013 09:43 Kirjoittanut VERKKOUUTISET
Sisäministeriö julkaisi perjantaina tuoretta tietoa Suomen romaneista ja romanikulttuurista sisältävän sivuston. Romanit.fi –sivustolla on opetusmateriaalia kouluille, kolumneja, haastatteluita sekä hyödyllistä tietoa viranomaisille.
Romanit.fi on osa sisäministeriön hallinnoimaa Yhdenvertaisuus etusijalle –hanketta
Sivuston suunnittelussa on hyödynnetty kyselyä, johon vastasi 13 – 16-vuotiaita yläkoululaisia vuonna 2012. Oppilailta kysyttiin, mitä heille tulee mieleen romaneista. Vastaajia oli runsaat 80.
Vastausten kirjo oli laaja. Osa sekoitti Suomen oman vähemmistön Itä-Euroopasta tuleviin romanikerjäläisiin. Monelle ei tullut mieleen mitään. Toisille nousivat mieleen mersut tai romaninaisten asut.
Yhdenvertaisuushankkeen tavoitteena on, että Romanit.fi –sivuston avulla nuoret saisivat romaneista monipuolista tietoa, eikä näkemyksiä perustettaisi ennakkoluuloihin tai kuulopuheisiin.
- Monelle romanikulttuuri voi olla aika tuntematon. Kouluissa tai kouluaineiden oppisisällöissä romanit ovat harvoin esillä. Uusi sivusto on suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille, mutta erityisesti se tarjoaa materiaalia yläkoulujen opettajille ja oppilaille, hankepäällikkö Katriina Nousiainen kertoo.
Opetusmateriaalin lisäksi Romanit.fi -sivuilla vastataan myös oppilaskyselyssä esiin nousseisiin kysymyksiin ja väitteisiin, kuten miksi romanikerjäläiset ovat tulleet Suomeen ja ovatko romanit aggressiivisia. Vastaajina ovat eri aloilla toimivat romanit.
Sivujen kokoamisessa on ollut mukana viranomaisia ja romaneita eri puolelta Suomea.
Romaninuorten tavoitteena työllistyminen
Joka viides, joidenkin arvioiden mukaan jopa puolet työikäisistä romaneista on työttömänä.
Tärkeimmät työllistymisen esteet ovat puutteellinen ammatillinen koulutus ja lyhyt työkokemus sekä työnantajien ennakkoluulot.
Romanit.fi -sivuille haastatellut nuoret suhtautuvat tulevaisuuteen realistisesti, mutta luottavaisesti. Ennakkoluulot ovat heille tuttuja, mutta he eivät anna muiden asenteiden pilata omaa elämänsä.
Sivustolla haastatellun Sarita Aspin mukaan ongelmana eivät ole romaniasu tai –tavat, vaan ihmisten tietämättömyys.
- Me voitamme ennakkoluulot, pala palalta, ja minäkin työllistyn alalle, jota opiskelen. Näin uskon ja näin aion elää, 17-vuotias Sarita kiteyttää.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/115700-uusi-sivusto-tarjoaa-tieto-romanien-kulttuurista-ja-nykytilasta
Quote
Joka viides, joidenkin arvioiden mukaan jopa puolet työikäisistä romaneista on työttömänä.
Osaako joku sanoa mikä on oikea luku?
Kyllähän romanikulttuurista on mediassa paljonkin tietoa. Iltapäivälehtien rikosuutisissa.
Quote from: KultainenVasikka on 25.01.2013, 10:56:00
Quote
Joka viides, joidenkin arvioiden mukaan jopa puolet työikäisistä romaneista on työttömänä.
Osaako joku sanoa mikä on oikea luku?
Odotellaan Roopea ja/tai Junesia. Tilastotiedot tullevat ketjuun pian :) Itseäni en viitsi vaivata kvg:llä, kun jo otsallaankin näkee, että lause on skeidaa. Oikea lukuarvo on jotain alle sadan, mutta yli 85.
QuoteSivuston suunnittelussa on hyödynnetty kyselyä, johon vastasi 13 – 16-vuotiaita yläkoululaisia vuonna 2012. Oppilailta kysyttiin, mitä heille tulee mieleen romaneista. Vastaajia oli runsaat 80.
Vastausten kirjo oli laaja. Osa sekoitti Suomen oman vähemmistön Itä-Euroopasta tuleviin romanikerjäläisiin. Monelle ei tullut mieleen mitään. Toisille nousivat mieleen mersut tai romaninaisten asut.
Hihi. Olisipa hauska lukea raakadata.
Toisaalta tuon ikäinen ei tiedä asioista ellei ole itse törmännyt. Itse tuossa iässä olisin vastannut että pelkään niitä koska ne ovat väkivaltaisia, arvaamattomia ja kovaäänisiä, sekä miehet, lapset että varsinkin naiset. Ihan puhtaasti omasta kokemuksesta. Ymmärsin myös että omistamiskäsitys on laajempi.
Suomen noin 18 000 somalista on töissä 12 %. Jos työikäisiä somaleita on 10 000, saamme työllisyysasteeksi 22 % somaleille. Suomessa on 10 000 romania. Somaleita näkyy töissä Helsingissä silloin tällöin, mutta romaneita ei näy ollenkaan. Onko kukaan nähnyt romania töissä Helsingin ulkopuolella? Tästä voisi heittää arvion, että romanien työllisyysaste on 0 % - 10 %.
Minusta mennään perse edellä puuhun, jos yritetään muuttaa yhteiskuntaa kokonaisuudessaan niin, että jokin vähemmistö voi siihen sopetua.
Eikö fiksumpaa olisi jeesata vähemmistöä sopeuttamaan omia tapojaan enemmistön kuvioihin siinä määrin, ettei tarvitsisi olla enemmistön letkujen varassa? Siis siinä tapauksessa, että vähemmistö ei osaa omaehtoisesti tätä tehdä?
Todellisen karhunpalveluksen nämä vähemmistökosultit tekevät, jos he väittävät vähemmistön ongelmien johtuvan etupäässä enemmistön ennakkoluuloista. Tämähän on valtakirja vähemmistölle odottaa perseellä istuen sitä, että pahat kantikset tekevät parannuksen.
Tuntevatko muuten Suomen tataarit tulleensa kulttuurisesti kuohituiksi, vaikkei kantisten tarvinnut mitenkään muuttua heidän sopeutessa täkäläisiin oloihin?
Quote from: Ajattelija2008 on 25.01.2013, 11:19:51
Suomen noin 18 000 somalista on töissä 12 %. Jos työikäisiä somaleita on 10 000, saamme työllisyysasteeksi 22 % somaleille. Suomessa on 10 000 romania. Somaleita näkyy töissä Helsingissä silloin tällöin, mutta romaneita ei näy ollenkaan. Onko kukaan nähnyt romania töissä Helsingin ulkopuolella? Tästä voisi heittää arvion, että romanien työllisyysaste on 0 % - 10 %.
Hölöpölö, taitavat vaan aika usein ne laajemmin yhteiskuntaan hyvin integroituvat romanit vaan luopua monista tavallisista tuntomerkeistä ja ovat vain aavistuksen tummempia kuin valtaväestö.
Quote from: JoKaGO on 25.01.2013, 11:10:27
Quote from: KultainenVasikka on 25.01.2013, 10:56:00
Quote
Joka viides, joidenkin arvioiden mukaan jopa puolet työikäisistä romaneista on työttömänä.
Osaako joku sanoa mikä on oikea luku?
Odotellaan Roopea ja/tai Junesia. Tilastotiedot tullevat ketjuun pian :) Itseäni en viitsi vaivata kvg:llä, kun jo otsallaankin näkee, että lause on skeidaa. Oikea lukuarvo on jotain alle sadan, mutta yli 85.
Hyvä jos edes yksi kymmestä tekisi jotain leipänsä eteen, mutta taitaa olla toiveajattelua. Paitsi etteivät mustalaiset käsittääkseni ole työttöminä, l. työmarkkinoiden käytettävissä.
Eikö nuo enimmäkseen mene suoraan lapsilisiltä toimeentulotuelle ja siitä eläkkeelle, käymättä työmarkkinoiden kautta. Näppärimmät samaan aikaan sekä Suomessa että Ruotsissa.
Henk.koht, jos paria tangolaulajaa ei lasketa, olen elämäni aikana nähnyt tasan yhden mustalaisen töitä tekemässä. Tapahtui 80-luvun puolessa välissä eräässä Keskipohjanmaan Halpa-Hallissa, jossa nuori mustalaismies oli muutamia viikkoja miestenvaateosastolla myyjänä. Huhujen mukaan Vaasassa olisi mustalainen poliisina, mutta henk.koht. en ole päässyt asianlaitaa todistamaan. Tuosta saisin jo toisen bongauksen, ja bongausharrastukseen uutta vauhtia.
On se hienoa että vaikkei Suomessa kuningashuonetta olekaan, on sentään aatelisia joiden ei tarvitse rahvaan puuhilla itseään vaivata. Eikä ole pelkoa aateliston hupenemisesta, sillä pontevat johtajamme haalivat kaiken aikaa kelpoisaa täydennystä Afrikansarvesta, ja mistä vain suinkin saavat.
Quoteeikä näkemyksiä perustettaisi ennakkoluuloihin tai kuulopuheisiin.
Karut faktat mannekulttuurista eivät ole ennakkoluuloja. Sori vaan kukkiset.
Quote from: Oho on 25.01.2013, 11:44:48
Quote from: Ajattelija2008 on 25.01.2013, 11:19:51
Suomen noin 18 000 somalista on töissä 12 %. Jos työikäisiä somaleita on 10 000, saamme työllisyysasteeksi 22 % somaleille. Suomessa on 10 000 romania. Somaleita näkyy töissä Helsingissä silloin tällöin, mutta romaneita ei näy ollenkaan. Onko kukaan nähnyt romania töissä Helsingin ulkopuolella? Tästä voisi heittää arvion, että romanien työllisyysaste on 0 % - 10 %.
Hölöpölö, taitavat vaan aika usein ne laajemmin yhteiskuntaan hyvin integroituvat romanit vaan luopua monista tavallisista tuntomerkeistä ja ovat vain aavistuksen tummempia kuin valtaväestö.
Jaa-a, rotujahan ei ole mutta kyllä minä silti mannen tunnistan kun sellaisen näen. Vaikkei uniformua -- kulmahousuja, kauluspaitaa, slipoveria ja nahkatakkia -- päällä olisikaan. Tai naispuolisella isoa hametta.
QuoteOpetusmateriaalin lisäksi Romanit.fi -sivuilla vastataan myös oppilaskyselyssä esiin nousseisiin kysymyksiin ja väitteisiin, kuten miksi romanikerjäläiset ovat tulleet Suomeen ja ovatko romanit aggressiivisia. Vastaajina ovat eri aloilla toimivat romanit.
Romanit.fi (http://romanit.fi/tapakulttuuri/vaistaminen-yha-tata-paivaa/ovatko-romanit-aggressiivisia) vastaa.
QuoteOLAVI FRIMAN, esimies Contact Centerissä
"Tämä on vanha luulo, jota kuulee jatkuvasti. Yhden tai kahden romanin teot yleistetään helposti koskemaan koko joukkoa.
Todellisuudessa meitä on monenlaisia, ihan samalla tavalla kuin pääväestössäkin on monenlaisia ihmisiä. Ymmärrän, että joku voi menettää malttinsa, kun esimerkiksi kaupassa vartija seuraa perässä jatkuvasti. Sitten taas sanotaan, että katso, mustalainen huutaa."
TANJA BLOMERUS, koulunkäyntiavustaja, romanikurssilaisten tukihenkilö
"Romanit eivät ole sen aggressiivisempia kuin muutkaan, mutta meidän tapamme viestiä eroaa pääväestön tavasta. Näytämme tunteemme avoimesti ja usein kovaäänisestikin. Kun me keskustelemme, joku sivusta seuraava voi luulla, että riitelemme.
Tosin on hyvä muistaa, että romaneita on monenlaisia: toiset ovat temperamenttisempia kuin toiset."
PÄIVI MAJANIEMI, asiantuntija, Ihmisoikeusliitto
"Romanit ovat suojautuneet ulkopuolelta koettua syrjintää, halveksuntaa ja ennakkoluuloja vastaan korostamalla omaa kulttuuriaan ja eristäytymällä valtaväestöstä.
Omassa yhteisössä on voinut kokea olevansa hyväksytty ja arvostettu ihminen, vaikka ei olekaan ollut pysyvää asuntoa tai virallista ammattia tai vaikka ihonväri on ollut muita tummempi.
Romanien keskinäiset asiat on osin näistäkin syistä pyritty selvittämään omin voimin, viemättä niitä poliisin ratkottaviksi. Suvut ovat ratkoneet asioita keskenään neuvottelemalla, mutta myös uhkaamalla ja valitettavasti joskus myös väkivallan avulla.
Aivan samoin kuin suomalaiset puukkojunkkarit, on romaneidenkin historiassa ollut aikoja, jolloin sukujen tai yksittäisten henkilöiden keskinäisiä välejä on selvitelty ajoittain enemmän tappeluin kuin neuvotteluin.
Nykyään näistä tavoista on jo osin luovuttu, ja lopuistakin halutaan päästä eroon, mutta joukossa on aina niitä, jotka ratkovat ongelmiaan mieluummin väkivalloin kuin muilla keinoin.
Väkivallan suurin syy on syrjäytyminen lieveilmiöineen, joista yksi on huumeriippuvuus ja sen mukanaan tuoma rikollisuus.
Moni asetta mukanaan kantava romaninuori kuuluu johonkin jengiin. Aseilla yritetään osoittaa omaa mahtia ja asemaa. Syrjäytyneen ongelmanahan on usein se, ettei hän voi olla ylpeä itsestään. Kun ei voi kehua saavutuksillaan koulussa, urheilussa, harrastuksissa tai töissä, haetaan oman jengin arvostusta.
Toisaalta ne romaninuoret, jotka eivät näissä porukoissa pyöri, eivät kanna aseita mukanaan, eivätkä ole sen väkivaltaisempia tai aggressiivisempia kuin muutkaan.
Huono-osaisuuden ja syrjäytymisen vuoksi romaneiden tekemien väkivaltarikosten määrä suhteessa väestömäärään on isohko.
Valtaosa romanien tekemistä rikoksista on kuitenkin varkauksia, näpistelyjä, sakkojen maksamisen laiminlyöntiä ja niin edelleen. Koska romanit eivät pääse töihin, he joutuvat elämään tukien varassa, mikä on pidemmän päälle ahdistavaa. Tämä ei tietenkään oikeuta rikoksia, mutta on monen rötöksen taustalla vaikuttava syy."
-han, syrjäytyminen, pieni joukko leimaa. Hajotkaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
Ihmisoikeusihminen myöntää huumeet, jengiytymisen ja rikollisuuden, siitä pisteet, mutta leivän molemmin puolin on paksusti nännistis-lellististä poisselittämistä.
Lisää rahaa romanien kotoutukseen. Kyllä se siitä.
Quote from: Oho on 25.01.2013, 11:44:48
Quote from: Ajattelija2008 on 25.01.2013, 11:19:51
Suomen noin 18 000 somalista on töissä 12 %. Jos työikäisiä somaleita on 10 000, saamme työllisyysasteeksi 22 % somaleille. Suomessa on 10 000 romania. Somaleita näkyy töissä Helsingissä silloin tällöin, mutta romaneita ei näy ollenkaan. Onko kukaan nähnyt romania töissä Helsingin ulkopuolella? Tästä voisi heittää arvion, että romanien työllisyysaste on 0 % - 10 %.
Hölöpölö, taitavat vaan aika usein ne laajemmin yhteiskuntaan hyvin integroituvat romanit vaan luopua monista tavallisista tuntomerkeistä ja ovat vain aavistuksen tummempia kuin valtaväestö.
Heikki Lampelaako tarkoitat? Onko hän kokonaan romani vai puoliksi vain? Nämä Helsingissä näkyvät suomenromanit ovat niin tummia, että ei heitä ulkonäön puolesta kantasuomalaisiin sekoita. On varmaankin romanikulttuurista eroamassa olevia romaneja, jotka ovat töissä. Sillä tavalla romanit jalostuvat yhä heikommin työllistyviksi.
Yksikään kirkassilmä piltti ei ole hoksannut kysyä miksi romanit yhdistetään varasteluun niin usein. Turha olisi ollut kysyäkään, koska eihän ne kaikki. Ainoa varasteluun liittyvä kysymys on vaatetuksesta kertovan tekstin sivulause -
QuoteOlen kuullut väitteitä, että romaninaisen hameeseen on ommeltu koukkuja tai muita vastaavia varkauksissa käytettäviä apuvälineitä. Ne romaninaiset, jotka varastavat, voivat käyttää hamettaan siihen tarkoitukseen. Muille hame on arkiasu, joka ei sisällä koukkuja tai muuta ylimääräistä. Eiväthän kaikki paksua toppatakkiakaan käyttävät ole varkaita, vaikka jotkut käyttävätkin sitä apuna varkauksissa."
Ottaa ihan liian koville myöntää että jokin mustalaisten kulttuurissa selvästikin vähintään hyväksyy varkaudet, ellei suorastaan kannusta.
Jos se kävelee kuin ankka ja vaakkuu kuin ankka, sen on oltava rasistien loanheittoa.
Te, jotka sanotte tunnistavanne romanin ilman perinteisiä vaatteita, kurkatkaapas linkin taakse palkinnon saaneen isoäidin jälkeläistä.
Suomessa asuvat romanitkin ovat sekoittuneet kantaväestöön, eikä ulkonäöstä välttämättä erota.
http://www.valli.fi/isovanhempienpaiva/vuodenisovanhempi_2010.htm (http://www.valli.fi/isovanhempienpaiva/vuodenisovanhempi_2010.htm)
Suomalaisessa romanikulttuurissa on omat ongelmansa, mutta se on silti vuosisatojen ajan kuulunut Suomeen. Huolimatta vaikeasta rinnakkaiselosta. Minua huolestuttaa se, että suomalaiset romanit rinnastetaan etelä-Eurooppalaisiin romaneihin, jotka ovat täysin eri maata. Suomen romanit ovat kilttejä ja kunnollisia koko sakki niihin verrattuna.
http://hommaforum.org/index.php?topic=40793.0 Totuus löytyy Hommaforumilta, mistäpä muualtakaan. Heikki Lampela on neljäsosaromani, eikä ole koskaan kokenut kuuluvansa romanikulttuuriin. Joka tapauksessa romaneissa ja Irish travellereissa näkyy "käänteinen rodunjalostus". Järkevä aines erkaantuu porukasta ja jäljelle jää epäsosiaalinen aines. Sillä tavalla romanit ovat säilyneet tuhannen vuoden ajan etnisenä ryhmänä.
Mustalaisten oivat perinteet ja tavat kukoistavat myös Amerikoissa:
QuoteNational Geographicin uudessa sarjassa tutustutaan lähemmin Johnsin romaniperheeseen. Tämä perhe elää ylpeästi omien sääntöjensä ja perinteidensä mukaan. He ovat Amerikan romanit!
Amerikan romanit -sarjassa nähdään, miten Johnsin perhe toteuttaa omaa visiotansa amerikkalaisesta unelmasta. Perheeseen kuuluvat Tina ja Bob Johns ja heidän viisi poikaansa Nicky, Joey, Jack, Bobby ja Erik. Perhe pyörittää New Yorkissa ennustusbisnestä ja he ovat Manhattanin menestyneimpiä romaneita.
http://www.foxtv.fi/shows/amerikan-romanit/about
Puolitoista jaksoa juuri ja juuri viitsin katsoa. Samaa p-aa muiden maiden mustilaisten kanssa hieman eri paketissa. Omasta gyldyyrista pidetään kiinni kynsin ja hampain oli se kuinka idioottimaista hyvänsä.
Romanien kulttuuri ja nykytila on määrätietoista syrjäytyneenä pysymistä, raveissa käymistä ja karaoken laulamista. Ei sen kertomiseen sivustoa tarvita.
Quote from: skrabb on 25.01.2013, 12:18:39
Puolitoista jaksoa juuri ja juuri viitsin katsoa. Samaa p-aa muiden maiden mustilaisten kanssa hieman eri paketissa. Omasta gyldyyrista pidetään kiinni kynsin ja hampain oli se kuinka idioottimaista hyvänsä.
Toisaalata Jenkeissä ei varmaan kauheasti eletä fattan kassalla, joten heidän täytyy tehdäkin jotain.
Tilastotietoa on toki vähän. Pääkaupungin poliisejakin on varmaan kielletty alla olevan kaltaista informaatiota toiste tuottamasta.
Quote from: Elemosina on 25.01.2013, 12:01:53
Te, jotka sanotte tunnistavanne romanin ilman perinteisiä vaatteita, kurkatkaapas linkin taakse palkinnon saaneen isoäidin jälkeläistä.
Suomessa asuvat romanitkin ovat sekoittuneet kantaväestöön, eikä ulkonäöstä välttämättä erota.
http://www.valli.fi/isovanhempienpaiva/vuodenisovanhempi_2010.htm (http://www.valli.fi/isovanhempienpaiva/vuodenisovanhempi_2010.htm)
Suomalaisessa romanikulttuurissa on omat ongelmansa, mutta se on silti vuosisatojen ajan kuulunut Suomeen. Huolimatta vaikeasta rinnakkaiselosta. Minua huolestuttaa se, että suomalaiset romanit rinnastetaan etelä-Eurooppalaisiin romaneihin, jotka ovat täysin eri maata. Suomen romanit ovat kilttejä ja kunnollisia koko sakki niihin verrattuna.
Linkin taapero ei taida olla täysmustalainen. Lisäksi oma tunnistamiskapasiteettini rajoittuu vähän varttuneempiin.
Mutta oiva veto tuoda framille pikkulapsi :) Se vetoaa aina kivasti tunteisiin.
Tuo on kyllä perseestä että yhteiskunnan elättinä loisiminen "kuuluu Suomeen". Semmoinen elämäntapa pitää pyrkiä poistamaan eikä sitä suojella. Enkä käyttäisi termiä "rinnakkaiselo". Vai käytetäänkö samaa termiä esim. hirvikärpäsestä ja hirvestä? Lisättäköön että tiedän mustalaisten nykyisen aatelisaseman olevan suhteellisen tuore kehitelmä, jostain 70-80-luvulta. En sano että olisivat satoja vuosia elätetty veronmaksajien piikkiin.
Jos haluaa elellä omassa heimossaan yhteiskunnan ulkopuolella, niin siitä vaan. Mutta silloin ei pidä mennä sossun luukulle vinkumaan rahaa perinnehameeseen. Tai mihinkään muuhunkaan.
Quote from: valli.fiSuomen omat vähemmistökulttuurit ovat syrjässä valtaväestön vanhuspalveluiden ohjauksesta ja neuvonnasta.
Mitvit? Eikö niitä päästetä samoihin paikkoihin kuin kantasuomalaisia vanhuksia? Hankeenko paleltuvat? Voihan pyhä rassismi sentään. Missä Isopää, Bidee ja kumppanit?
Vai olisikohan taas kyse siitä, että
valli.fi haluaa vähän lisää "resursseja" ja tässä on oiva keppihevonen.
Mikähän tälläisen sivun tarkoitus on jossa kerrotaan vain puolitotuus ja jopa valehdellaan? Romanit ovat olleet suomessa niin pitkään että jokikinen heidän olemassaolon tietää. Suurin osa ainakin kaupunkilaisista ovat joutuneet heidän kanssa tekemisiin ja näin muodostaneet omat mielipiteensä romaaneista. Hyvin usein nämä mielipiteet muokkautuvat samanlaisiksi kuin jo vuosikymmeniä vanhat stereotypiat.
Quote from: Nikopol on 25.01.2013, 11:55:03
Huono-osaisuuden ja syrjäytymisen vuoksi romaneiden tekemien väkivaltarikosten määrä suhteessa väestömäärään on isohko.
QuoteRomanien osuus nuorten tekemistä henkirikoksista oli vuosittain kymmenen prosentin tuntumassa.
lähde (http://www.optula.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline;%20filename=i9oum887.pdf&SSURIsscontext=Satellite%20Server&blobwhere=1273672002392&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf)
Isohko. Ei siis iso, ei siis suuri, ei siis valtava, ei siis järkyttävä. Ainoastaan isohko.
Romanit.fi (http://romanit.fi/tapakulttuuri/vaistaminen-yha-tata-paivaa/ovatko-romanit-aggressiivisia) vastaa.
QuoteOLAVI FRIMAN, esimies Contact Centerissä
"Tämä on vanha luulo, jota kuulee jatkuvasti. Yhden tai kahden romanin teot yleistetään helposti koskemaan koko joukkoa.
Todellisuudessa meitä on monenlaisia, ihan samalla tavalla kuin pääväestössäkin on monenlaisia ihmisiä. Ymmärrän, että joku voi menettää malttinsa, kun esimerkiksi kaupassa vartija seuraa perässä jatkuvasti. Sitten taas sanotaan, että katso, mustalainen huutaa."
Hahah! Näin viime keväänä Tampereen Lielahden Löytötavaratalossa just tuollaisen tapauksen, mutta se menikin seuraavalla tavalla:
Kolme nuorta mustalaista, kaksi kulmahousuissa ja yksi hameessa, olivat
ostoksilla kyseisessä marketissa. Hirveä älämölö, siis aivan jumalaton! Ne kolme meuhkasi keskenään tuhatta ja sataa aikansa rautaosastolla, kunnes vartija tuli paikalle. Olisko siinä muutama minuutti mennyt. Vartija pysytteli taka-alalla, mutta kuitenkin näköetäisyydellä. Mustalaiset hiljenivät pari pykälää, mutta kyllä niistä edelleen ääntä lähti. Metelin seasta kuulin parikin kertaa kiukkuisen tiuskaisun:
Senkin rasisti! Mustalaisia kaupassa, totta kai niitä pitää kytätä. Mee muita kyttäämään!Sitä vaan jäin miettimään, että jos joku porukka pitää sellaista meteliä yleisellä paikalla, niin kuin nuo kansakunnan aarteet pitivät, niin kyse tuskinpa on rasismista.
Quote from: haermae on 25.01.2013, 11:46:43
Henk.koht, jos paria tangolaulajaa ei lasketa, olen elämäni aikana nähnyt tasan yhden mustalaisen töitä tekemässä. Tapahtui 80-luvun puolessa välissä eräässä Keskipohjanmaan Halpa-Hallissa, jossa nuori mustalaismies oli muutamia viikkoja miestenvaateosastolla myyjänä. Huhujen mukaan Vaasassa olisi mustalainen poliisina, mutta henk.koht. en ole päässyt asianlaitaa todistamaan. Tuosta saisin jo toisen bongauksen, ja bongausharrastukseen uutta vauhtia.
Lappeenrannassa toimii Riku Lumberg niminen sälli vanhempana konstaapelina, en muista oliko kokonaan heimolaisia vai ainoastaan puoliverinen mutta on mm. ollut taannoin julkisuudessa kritisoiden verikostoja ja muita romanikulttuurin piirteitä.
QuoteOlen kuullut väitteitä, että romaninaisen hameeseen on ommeltu koukkuja tai muita vastaavia varkauksissa käytettäviä apuvälineitä. Ne romaninaiset, jotka varastavat, voivat käyttää hamettaan siihen tarkoitukseen. Muille hame on arkiasu, joka ei sisällä koukkuja tai muuta ylimääräistä. Eiväthän kaikki paksua toppatakkiakaan käyttävät ole varkaita, vaikka jotkut käyttävätkin sitä apuna varkauksissa."
Huvittavaa, että tuo juhla-asulta näyttävä arkiasu, jota voidaan tarvittaessa käyttää kätevästi apuna omaisuuden uusjaossa, on yhteiskunnan kustantama, koska se on niin kallis ja koska se kuuluu romanikulttuuriin niin sitkeästi, että se voi estää monissa työtehtävissä toimimisen.
Tälle uudelle sivustolle pitäisi laittaa ainoastaan live-streami itäkeskuksen valvontakameroista, siinä tulisi kaikki tarpeellinen tieto romani-kulttuurin nykytilasta.
Quote from: saint on 25.01.2013, 14:53:03
QuoteOlen kuullut väitteitä, että romaninaisen hameeseen on ommeltu koukkuja tai muita vastaavia varkauksissa käytettäviä apuvälineitä. Ne romaninaiset, jotka varastavat, voivat käyttää hamettaan siihen tarkoitukseen. Muille hame on arkiasu, joka ei sisällä koukkuja tai muuta ylimääräistä. Eiväthän kaikki paksua toppatakkiakaan käyttävät ole varkaita, vaikka jotkut käyttävätkin sitä apuna varkauksissa."
Huvittavaa, että tuo juhla-asulta näyttävä arkiasu, jota voidaan tarvittaessa käyttää kätevästi apuna omaisuuden uusjaossa, on yhteiskunnan kustantama, koska se on niin kallis ja koska se kuuluu romanikulttuuriin niin sitkeästi, että se voi estää monissa työtehtävissä toimimisen.
Huvittavaa on myös se, että tuo kallis juhla-asulta näyttävä arkiasu on ruvennut olemaan mustalaiskulttuurin kiinteä ja tärkeä osa vasta jostain 70-80 -luvulta, kun mustalaiset keksivät että sossusta saa manguttua harkinnanvaraista rahaa
varasteluperinnehameen ostamiseen.
Ikimuistoista tärkeää kulttuuria on tosiaan joo.
Kai lappalaisillekin peskit ja lapikkaat tarjotaan veronmaksajien piikkiin kun kerran mustalaisillekin hameet. Mitä, eikö?
Quote from: haermae on 25.01.2013, 12:52:57
Linkin taapero ei taida olla täysmustalainen. Lisäksi oma tunnistamiskapasiteettini rajoittuu vähän varttuneempiin.
Mutta oiva veto tuoda framille pikkulapsi :) Se vetoaa aina kivasti tunteisiin.
Eikös ollutkin? ;)
Hyvä osoitus kuitenkin että ei ole helppoa erottaa.
Quote from: haermae on 25.01.2013, 12:52:57
Tuo on kyllä perseestä että yhteiskunnan elättinä loisiminen "kuuluu Suomeen". Semmoinen elämäntapa pitää pyrkiä poistamaan eikä sitä suojella. Enkä käyttäisi termiä "rinnakkaiselo". Vai käytetäänkö samaa termiä esim. hirvikärpäsestä ja hirvestä? Lisättäköön että tiedän mustalaisten nykyisen aatelisaseman olevan suhteellisen tuore kehitelmä, jostain 70-80-luvulta. En sano että olisivat satoja vuosia elätetty veronmaksajien piikkiin.
Jos haluaa elellä omassa heimossaan yhteiskunnan ulkopuolella, niin siitä vaan. Mutta silloin ei pidä mennä sossun luukulle vinkumaan rahaa perinnehameeseen. Tai mihinkään muuhunkaan.
(naps)
Kaikesta huolimatta me tiedämme miten toimia ja tulla toimeen kotimaisten romanien kanssa. Ongelmia on, mutta ei alkuunkaan samassa mittakaavassa kuin mitä tulee olemaan mikäli nuo etelän romanikansat pääsevät tänne yhtään enempää ja isommin joukoin puuhastelemaan.
Quote from: Elemosina on 25.01.2013, 16:48:54
Kaikesta huolimatta me tiedämme miten toimia ja tulla toimeen kotimaisten romanien kanssa. Ongelmia on, mutta ei alkuunkaan samassa mittakaavassa kuin mitä tulee olemaan mikäli nuo etelän romanikansat pääsevät tänne yhtään enempää ja isommin joukoin puuhastelemaan.
Tapahan se on toimia ja tulla toimeen tuokin mikä Suomessa on valittu. Annetaan mölisijöille asunto ja elinikäinen täysi ylöspito plus muu harkinnanvarainen raha mitä milloinkin keksivät alkaa vaatimaan. Kaikki veronmaksajien piikkiin, ilman velvoitteita.
Mitäpä syytä siinä olisi mustalaisilla isommin ongelmia aiheuttaa, vapaaherroina patsastellessa. Joutoaikoina voi sitten harrastaa vaikka käytetyn auton kauppaa, varastetun tavaran välittämistä, pikku kiristystä & hyväksikäyttöä jne. Jos malttaa olla tappamatta ketään, tai ainakin osaa olla jäämättä kiinni, ei ole pelkoa edes rangaistuksista. Sakkoja ei tarvitse maksaa ja vankilaan ei joudu tappoa pienemmillä tuhmuuksilla.
Eli ei muuta kuin laajennetaan hyväksi havaittua tapaa toimia ja annetaan ulkomaan mustalaisille samat edut mitä kotimaisetkin saavat. Tuskin sitten aiheuttavat sen kummempia ongelmia kuin kotimaisetkaan.
Afrikan mustalaisten eli somalien kohdalla sama toimintamalli onkin jo valittu. Ja helevetin hyvin männöö.
Herättäkää sitten kun mustalaisten toimissa tapahtuu jotain uutta ja myönteistä.
QuoteKouluissa tai kouluaineiden oppisisällöissä romanit ovat harvoin esillä
Kouluissa tai kouluaineiden oppisisällöissä romanit ovat harvoin
läsnä ja mukana.
Ilmeisesti tilanne on tässäkin suhteessa parantunut, mutta vanhemman polven romaneilla on todisteena tästä ongelmia lukutaidon kanssa.
Quote from: RP on 25.01.2013, 12:33:42
Tilastotietoa on toki vähän. Pääkaupungin poliisejakin on varmaan kielletty alla olevan kaltaista informaatiota toiste tuottamasta.
Enemmistöllä ryöstäjistä on Suomen kansalaisuus. Mikä meitä vaivaa?
Quote from: Nikopol on 25.01.2013, 11:59:33
Yksikään kirkassilmä piltti ei ole hoksannut kysyä miksi romanit yhdistetään varasteluun niin usein. Turha olisi ollut kysyäkään, koska eihän ne kaikki. Ainoa varasteluun liittyvä kysymys on vaatetuksesta kertovan tekstin sivulause -
QuoteOlen kuullut väitteitä, että romaninaisen hameeseen on ommeltu koukkuja tai muita vastaavia varkauksissa käytettäviä apuvälineitä. Ne romaninaiset, jotka varastavat, voivat käyttää hamettaan siihen tarkoitukseen. Muille hame on arkiasu, joka ei sisällä koukkuja tai muuta ylimääräistä. Eiväthän kaikki paksua toppatakkiakaan käyttävät ole varkaita, vaikka jotkut käyttävätkin sitä apuna varkauksissa."
Sitä paksua toppatakkia tuskin veronmaksajat ovat maksaneet. EI taida kalkille mennä kalliin kuinka loukkaavaa on se, että verorahoin erityistukena maksattavaa hametta käytetään varastamisvälineenä.
Quote from: nitkunatku on 25.01.2013, 12:31:10
Quote from: skrabb on 25.01.2013, 12:18:39
Puolitoista jaksoa juuri ja juuri viitsin katsoa. Samaa p-aa muiden maiden mustilaisten kanssa hieman eri paketissa. Omasta gyldyyrista pidetään kiinni kynsin ja hampain oli se kuinka idioottimaista hyvänsä.
Toisaalata Jenkeissä ei varmaan kauheasti eletä fattan kassalla, joten heidän täytyy tehdäkin jotain.
Sosiaaliturva on integroitumisen kannalta huono, koska se sallii eristäytymisen. Ilman sitä pitäisi työn kautta olla jotain kontakteja valtaväestöön, eikä täysin voi olla välittämättä valtaväestöstä, näin myös vaikka työ olisi erilaista kaupan käyntiä ja yrittämistä. Kantaväestökin hyväksyy varsin erikoisenkin vähemmistön, jos kokee saavansa siitä jotain hyötyä vaikka kaupankäynnissä.
Quote from: Mursu on 25.01.2013, 22:58:32
Quote from: Nikopol on 25.01.2013, 11:59:33
Yksikään kirkassilmä piltti ei ole hoksannut kysyä miksi romanit yhdistetään varasteluun niin usein. Turha olisi ollut kysyäkään, koska eihän ne kaikki. Ainoa varasteluun liittyvä kysymys on vaatetuksesta kertovan tekstin sivulause -
QuoteOlen kuullut väitteitä, että romaninaisen hameeseen on ommeltu koukkuja tai muita vastaavia varkauksissa käytettäviä apuvälineitä. Ne romaninaiset, jotka varastavat, voivat käyttää hamettaan siihen tarkoitukseen. Muille hame on arkiasu, joka ei sisällä koukkuja tai muuta ylimääräistä. Eiväthän kaikki paksua toppatakkiakaan käyttävät ole varkaita, vaikka jotkut käyttävätkin sitä apuna varkauksissa."
Sitä paksua toppatakkia tuskin veronmaksajat ovat maksaneet. EI taida kalkille mennä kalliin kuinka loukkaavaa on se, että verorahoin erityistukena maksattavaa hametta käytetään varastamisvälineenä.
Naisten romanihameen hankinnan kustannuksista voidaan hyväksyä menona enintään 400 euroa täydentävän toimeentulotuen laskelmassa joka toinen vuosi. Muu romaninaisenvaatetus, kuten röijyt ja puserot, kuuluvat perusosalla katettaviin menoihin kuten myösmiesten romanivaatetus.
Passin hankkimisesta aiheutuneet kulut hyväksytään menoksi ulkomaalaisille, joilla on vähintään vuoden oleskelulupa. Oleskeluvasta ja sen uusimisesta aiheutuvat kulut huomioidaan toimeentulotuessa tositteita vastaan, mikäli muut toimeentulotuen myöntämisen edellytykset ovat olemassa.Kansalaisuushakemuksia ja siitä aiheutuvia kuluja ei hyväksytä toimeentulotuessa menoksi.Malliesimerkkejä suomalaisessa yhteiskunnassa piilevästä rakenteellisesta rasismista ja me/he -jaottelusta. Hameisiin saa rahaa vain joka toinen vuosi, röijyjä ja puseroita ei huomioida, kansalaisuushakemuksetkin joutuu maksaa ja vuoden oleskelulupakin vaaditaan. Eiväthän suomalaisetkaan maksa kansalaisuushakemuksista.
Ei ihme, että koneinssi tai romani syrjäytyy tässä lakipykäläviidakossa.
Quote from: saint on 25.01.2013, 14:53:03
QuoteOlen kuullut väitteitä, että romaninaisen hameeseen on ommeltu koukkuja tai muita vastaavia varkauksissa käytettäviä apuvälineitä. Ne romaninaiset, jotka varastavat, voivat käyttää hamettaan siihen tarkoitukseen. Muille hame on arkiasu, joka ei sisällä koukkuja tai muuta ylimääräistä. Eiväthän kaikki paksua toppatakkiakaan käyttävät ole varkaita, vaikka jotkut käyttävätkin sitä apuna varkauksissa."
Huvittavaa, että tuo juhla-asulta näyttävä arkiasu, jota voidaan tarvittaessa käyttää kätevästi apuna omaisuuden uusjaossa, on yhteiskunnan kustantama, koska se on niin kallis ja koska se kuuluu romanikulttuuriin niin sitkeästi, että se voi estää monissa työtehtävissä toimimisen.
Ei pidä syyttää pelkkiä naisia, onnistuu se miehiltäkin:
http://www.iltalehti.fi/espoo/2009082810154782_eo.shtml
Quote"Sisäministeriö julkaisi perjantaina tuoretta tietoa Suomen romaneista ja romanikulttuurista sisältävän sivuston.
Romanit.fi –sivustolla on opetusmateriaalia kouluille, kolumneja, haastatteluja sekä hyödyllistä tietoa viranomaisille."
Minä tutustun ja tutkin tuoretta tietoa mieluummin tältä sivulta: http://www.tornio.fi/DekkariNetti
Tuo kommenttini on vitsi, ehkä huono sellainen, mutta en missään tapauksessa tarkoita loukata, ivata tai rasisitisesti mollata romanikulttuuria. Aiheseen se liittyy siksi, että hyvin usein romani-sanan näkee kirjoitettuna kahdella a:lla, kuten eräs vihreiden kunnallisvaaliehdokaskin teki koko vaalikampanjansa ajan. Minun mielestäni tuon sekaannuksen välttämiseksi mustalaisista puhuminen ei ole rumaa tai muuta hyi, hyi - paheksuttavaa eikä nimittelevää.
Jutun otsikonkin voi moni ymmärtää niin, että siinä puhutaan kirjallisuuden nykytilasta. Jutussa kerrotaan, että oppilailta kysyttiin, mitä heille tulee mieleen romaneista. Voin olla suht varma, että siinä sanat romani ja romaani menivät sekaisin aika monella.
Selailin tuota romanit.fi-sivustoa ja historia-välilehdeltä löysin tällaisen kohdan:
Quote"Historiaosuus pohjautuu pääasiassa Suomalaisen kirjallisuuden seuran lokakuussa 2012 julkaisemaan teokseen Suomen romanien historia."
Jos tuosta ei mene semanttisesti sekaisin niin sitten ei mistään.
Quote from: Ajattelija2008 on 25.01.2013, 11:19:51
Suomen noin 18 000 somalista on töissä 12 %. Jos työikäisiä somaleita on 10 000, saamme työllisyysasteeksi 22 % somaleille. Suomessa on 10 000 romania. Somaleita näkyy töissä Helsingissä silloin tällöin, mutta romaneita ei näy ollenkaan. Onko kukaan nähnyt romania töissä Helsingin ulkopuolella? Tästä voisi heittää arvion, että romanien työllisyysaste on 0 % - 10 %.
Kyllä romaneja on töissä, tunnen myös itse useitakin sellaisia. Ne romanit eivät vain käytä kansallispukua, eivätkä juuri muutenkaan eroa kantasuomalaisista. Uskoisin työllisyysasteen romaneilla olevan selvästi korkeamman kuin verrokkiryhmänä käytetyillä "Afrikan mustalaisilla".
Quote from: Sunt Lacrimae on 25.01.2013, 14:42:19
Quote from: haermae on 25.01.2013, 11:46:43
Henk.koht, jos paria tangolaulajaa ei lasketa, olen elämäni aikana nähnyt tasan yhden mustalaisen töitä tekemässä. Tapahtui 80-luvun puolessa välissä eräässä Keskipohjanmaan Halpa-Hallissa, jossa nuori mustalaismies oli muutamia viikkoja miestenvaateosastolla myyjänä. Huhujen mukaan Vaasassa olisi mustalainen poliisina, mutta henk.koht. en ole päässyt asianlaitaa todistamaan. Tuosta saisin jo toisen bongauksen, ja bongausharrastukseen uutta vauhtia.
Lappeenrannassa toimii Riku Lumberg niminen sälli vanhempana konstaapelina, en muista oliko kokonaan heimolaisia vai ainoastaan puoliverinen mutta on mm. ollut taannoin julkisuudessa kritisoiden verikostoja ja muita romanikulttuurin piirteitä.
Ei ole toiminut aikoihin. Ilmeisesti syrjintä vei työhalut häneltäkin.
Jos romaneilla ja heidän edustamallaan kulttuurilla olisi kaikki kunnossa ja asiat mallillaan, tällaisia kampanjoita ei tarvitsisi järjestää. Vai luuleeko joku tosissaan, että näillä on aidosti jotain merkitystä? Parasta olisi, että romanit ottaisivat ilman mitään sisäministeriön apuhankkeita itse itseään niskasta kiinni ja miettisivät, miksi niin monilla on ennakkoluuloja heitä kohtaan.
Suomalainen romanikulttuuri on mielenkiintoinen sosiaalinen kokeilu, jossa voidaan seurata, millaiseksi elämä menee, kun populaatioon pumpataan määrättömästi rahaa.
Minulla on jo riittävästi tietoa romanien kulttuurista ja nykytilasta.
Quote from: matkamasentaja on 25.01.2013, 20:29:22
Herättäkää sitten kun mustalaisten toimissa tapahtuu jotain uutta ja myönteistä.
Yli 400 vuotta kotoutumista takana, noilla nettosaajilla. Tulen herättelemään Tuhannen vuoden kuluttua.
Kannattaa mennä (tai oikeastaa ei ) Hietaniemen Sankarihaudoille ja katsoa kenenkä muistomerkki se siinä on ihan Mannerheimin haudan vieressä. No, kaikki 7 mannea jotka kuolivat sotatoimien aikana (todennäköisesti omat ampuivat) ovat ansainneet muistopaaden Suomen tärkeimmälle paikalle.
Siinä on ulkomaalaisille ihmettelemistä että mitähän helvetin kovia sotapääliköitä on tähän haudattu.
Punah....n aikaista sankariperinteen vaalimista parhaimmillaan.
"Sisäministeriö julkaisi perjantaina tuoretta tietoa Suomen romaneista ja romanikulttuurista sisältävän sivuston. Romanit.fi –sivustolla on opetusmateriaalia kouluille, kolumneja, haastatteluita sekä hyödyllistä tietoa viranomaisille."
Paljonko maksoi?
Quote from: vrv on 26.01.2013, 21:07:51
Kannattaa mennä (tai oikeastaa ei ) Hietaniemen Sankarihaudoille ja katsoa kenenkä muistomerkki se siinä on ihan Mannerheimin haudan vieressä. No, kaikki 7 mannea jotka kuolivat sotatoimien aikana (todennäköisesti omat ampuivat) ovat ansainneet muistopaaden Suomen tärkeimmälle paikalle.
Eivät tainneet kuolla omien luoteihin, vaan kokivat Tuntemattoman sotilaan Mäkilän kohtalon. Mannet olivat sodassa kai pääsääntöisesti hevosmiehinä, mikä lienee kaikkien kannalta oikea järkevä ratkaisu. Joka ainoa romani, joka kaatui sodissamme, saa minun kunnioitukseni. Enempää ei mieheltä voi vaatia, jos antaa henkensä Isänmaan puolesta.
Quote from: Merimakkara on 26.01.2013, 20:34:40
Quote from: matkamasentaja on 25.01.2013, 20:29:22
Herättäkää sitten kun mustalaisten toimissa tapahtuu jotain uutta ja myönteistä.
Yli 400 vuotta kotoutumista takana, noilla nettosaajilla. Tulen herättelemään Tuhannen vuoden kuluttua.
Mustalaisien slangiin kuuluu sana "setlementti", joka tarkoittaa tietyllä alueella asustelevia mustalaisia. Siitä ja monesta muustakin indikaattorista päätellen kotoutumisprosessi ei ole vielä kunnolla alkanutkaan ja joudut odottamaan paljon kauemmin.
Muutama pääsky ei kesää tee, mutta tiedän useita hevostilojen pitäjiä eri puolilta maata, jotka ovat siis ihan "serkkupoikia". Raviurheilu on niissä se ydinasia. En ole kuullut romaniväestön ratsutalleista.
Romanikulttuuriin näkyy kuuluvan suhteellisen usein tapahtuva tupaöljyn käyttö Volvoissa. Siitä kärystä ei voi erehtyä.
Quote from: elven archer on 26.01.2013, 21:12:58
"Sisäministeriö julkaisi perjantaina tuoretta tietoa Suomen romaneista ja romanikulttuurista sisältävän sivuston. Romanit.fi –sivustolla on opetusmateriaalia kouluille, kolumneja, haastatteluita sekä hyödyllistä tietoa viranomaisille."
Onkohan tuossa materiaalia poliisitiedotteista mm sukujen välisistä kohtaamisista, raportteja shoppailureissuista kauppaliikkeisiin jne.
Quote from: elven archer on 26.01.2013, 21:12:58
"Sisäministeriö julkaisi perjantaina tuoretta tietoa Suomen romaneista ja romanikulttuurista sisältävän sivuston. Romanit.fi –sivustolla on opetusmateriaalia kouluille, kolumneja, haastatteluita sekä hyödyllistä tietoa viranomaisille."
Paljonko maksoi?
Eihän tällaiselle rikkaudelle voi laittaa hintalappua. Vähän sama kuin monikulttuurisuuskin, tuo romanikulttuuri, eli poliisit ja sosiaaliviranomaiset ovat havainnoineet tuon "rikkauden", mutta eihän asioista saa puhua niiden oikeilla nimillä.
Mustalaiset ovat olleet Suomessa 500 vuotta maahanmuuttajina. Tuona aikana ei valtaosa heistä ole kotoutunut, ei oppinut töille eikä tavoille. Koska olen asioita tuntematon peräkammarin poika esitänkin nyt avoimen kysymyksen kaikille, jotka asioita paremmin tuntevat:
1. Mustalaiset ovat olleet Suomessa jo 500 vuotta. Milloin he kotoutuvat töille ja tavoille?
2. Mitä iloa, onnea, rikkautta mustalaiset ovat Suomen maalle ja kansalle tuoneet?
3. Ketkä mainittavat henkilöt Suomen kulttuurin, tieteen, taiteen tai urheilun saralla ovat olleet tai ovat mustalaisia?
4. Mustalaiset ja somalit ovat vähemmistöjä kaikessa muussa paitsi rikostilastoissa. Jos kumpiakaan ei Suomessa olisi, ryöstörikokset vähenisivät 30 %. Mitä me tästä opimme?
Pyydän ystävällisiä vastauksia yksinkertaisessa, perustellussa muodossa. Mieluummin niin, että vastaukset ovat mahdollisimman konkreettisia ja niitä selvennetään käytännön esimerkein.
Kiitoksia vaivannäöstä, arvoisat vastaajat. Teitä epäilemättä on monta.
Quote from: Ajattelija2008 on 25.01.2013, 11:19:51
Suomen noin 18 000 somalista on töissä 12 %. Jos työikäisiä somaleita on 10 000, saamme työllisyysasteeksi 22 % somaleille. Suomessa on 10 000 romania. Somaleita näkyy töissä Helsingissä silloin tällöin, mutta romaneita ei näy ollenkaan. Onko kukaan nähnyt romania töissä Helsingin ulkopuolella? Tästä voisi heittää arvion, että romanien työllisyysaste on 0 % - 10 %.
Minä olen nähnyt kaksi toinen on postinkantaja ja toinen metallimies,tosin se metallimies kertoi ettei ole toisten romanien kanssa pajoakaan tekemisissä koska eivät kuulemma tykkää että hän käy tavallisissa töissä.Sitten tietenkin yrittäjinä toimivia on jokunen.
Quote from: Arvoton on 26.01.2013, 22:58:41
Muutama pääsky ei kesää tee, mutta tiedän useita hevostilojen pitäjiä eri puolilta maata, jotka ovat siis ihan "serkkupoikia". Raviurheilu on niissä se ydinasia. En ole kuullut romaniväestön ratsutalleista.
Romanikulttuuriin näkyy kuuluvan suhteellisen usein tapahtuva tupaöljyn käyttö Volvoissa. Siitä kärystä ei voi erehtyä.
Olen luullut, että itse aine on ihan samaa, vain merkitty jollain aineella, joka näkyy tarkastettaessa.
Quote- Me voitamme ennakkoluulot, pala palalta
joopa joo
http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/riita-kahden-autokunnan-valilla-johti-ammuskeluun-lapualla-1.1326146
Quote from: dothefake on 27.01.2013, 10:54:13
Quote from: Arvoton on 26.01.2013, 22:58:41
Muutama pääsky ei kesää tee, mutta tiedän useita hevostilojen pitäjiä eri puolilta maata, jotka ovat siis ihan "serkkupoikia". Raviurheilu on niissä se ydinasia. En ole kuullut romaniväestön ratsutalleista.
Romanikulttuuriin näkyy kuuluvan suhteellisen usein tapahtuva tupaöljyn käyttö Volvoissa. Siitä kärystä ei voi erehtyä.
Olen luullut, että itse aine on ihan samaa, vain merkitty jollain aineella, joka näkyy tarkastettaessa.
Dothe luulee oikein. Toki moottoripolttoaineessa voi olla hiukan eri lisäaineistus, talvilaatu jne.
Quote from: dothefake on 27.01.2013, 10:54:13
Olen luullut, että itse aine on ihan samaa, vain merkitty jollain aineella, joka näkyy tarkastettaessa.
Joo dieselin raaka-aine on kevyt polttoöljy mutta eiköhän diiselin lisäainestus ole aika erilainen ja nykyautojen polttoainejärjestelmien vaatimukset parafiinien ja muun suhteen suhteellisen kovat. Kyllä kevyt polttoöljy voi ruveta aika nopesti haisemaan huonomman palamisen takia.
Kevyessä polttoöljyssä on 'furfuraalia' (?) jonka poliisi voi testata suunnilleen tien päällä jollain kemiallisella kokeella.
Quote from: Oho on 27.01.2013, 11:22:59
Quote from: dothefake on 27.01.2013, 10:54:13
Olen luullut, että itse aine on ihan samaa, vain merkitty jollain aineella, joka näkyy tarkastettaessa.
Joo dieselin raaka-aine on kevyt polttoöljy mutta eiköhän diiselin lisäainestus ole aika erilainen ja nykyautojen polttoainejärjestelmien vaatimukset parafiinien ja muun suhteen suhteellisen kovat. Kyllä kevyt polttoöljy voi ruveta aika nopesti haisemaan huonomman palamisen takia.
Kevyessä polttoöljyssä on 'furfuraalia' (?) jonka poliisi voi testata suunnilleen tien päällä jollain kemiallisella kokeella.
Lakmus. (Would-be one-worder!)
Suomalaisilla on nyt kaksi elätettävää porukkaa, romanit ja somalit ja eiköhän sieltä arabimaista löydy vielä lisää tänne hyvinvoinnin pariin,täällähän kaikki on ilmaista.
Oma käsitykseni kanssa on, että kun ei oikein ole sellaista romanikulttuuria, jota harrastettaisiin vain työajan jälkeen ja vapaapäivinä, romanien huono työllisyys seuraa jo suunilleen määritelmästä.
Työpaikalla oli yksi puoliromani. En olisi sellaiseksi tiennyt, ellei olisi asiasta maininnut.
Tajusin juuri jotain: SUOMI ON JO MONIKULTUURINEN MAA! On ollut jo ainakin 500 vuotta. Suomessa on monta eri arvomaailmaa, jotka eivät ole puoleen tuhanteen vuoteen sulautuneet toisiinsa. Meillä on kultuurien välistä vuorovaikutusta (neuvotteluita maan ja omaisuuden käytöstä) ja kultuurisensitiivisyyttä (osapuolet tuntevat toistensa erot ja huomioivat ne kanssakäymisessä). Mikä tekee asiasta ehdottoman monikultuurisen, on se että romanikultuuri tulee idän salamailta (Intiasta) eikä ole tylsä (yet another) eurooppalainen kultuuri.
Voimme siis laittaa kansainvälistymisen TODO-listassamme raksin kohtaan "pysyvästi monikultuurinen".
Quote from: kertsu59 on 27.01.2013, 10:53:03
Minä olen nähnyt kaksi toinen on postinkantaja ja toinen metallimies,tosin se metallimies kertoi ettei ole toisten romanien kanssa pajoakaan tekemisissä koska eivät kuulemma tykkää että hän käy tavallisissa töissä.Sitten tietenkin yrittäjinä toimivia on jokunen.
Ja sitten ihmetellään miksi romanit eivät ole töissä ja keksitään satuja syrjinnästä. Mikään ei ole oleellisempaa kuin kodin ja lähiympäristön vaikutus.
Quote from: skrabb on 25.01.2013, 10:03:45
Vastausten kirjo oli laaja. Osa sekoitti Suomen oman vähemmistön Itä-Euroopasta tuleviin romanikerjäläisiin.
Pohjimmiltaan ei aiheetta. Eurooppalaisissa lehdissä on näkynyt juttuja, joiden mukaan meneillään on geenikartoituksia, joiden avulla selvitetään eri kansojen alkuperää. Latvialaiset ja liettualaiset ovat geneettisesti hyvin lähellä venäläisiä. Aborginaalit saivat 40.000 vuotta sitten geenivirtausta Intiasta, mikä kertoo kulttuurisesta kosketuksesta.
Romanien kohdalla oli ympäri Eurooppaa kartoitettu romanien geenejä. Tutkimus toi esiin, että kaikki Euroopan romanit ovat lähtöisin Intiasta. Tätä tosi on uumoiltu jo aiemminkin.
Koululaiset olivat siis osin aika "geneettisesti eteviä". Sivuston laatijat sen sijaan taas kerran eivät näemmä ole perillä aiheesta, josta puhuvat. No, se ei ole ennenkään estänyt valtion rahoituksen saamista.
Intiassa asustelee nykyäänkin vielä kuulema "varasheimoja". Olisi mielenkiintoista tietää löytyykö geneettistä kytkentää juuri näihin.
Quote from: Elemosina on 25.01.2013, 12:01:53
Suomen romanit ovat kilttejä ja kunnollisia koko sakki niihin verrattuna.
Tekisi tuohon sanona ihan kunnolla kaikki tuntemani pakanalliset sanat.
Olen törmännyt vanhaa äitiäni hoitaessani moneen vanhukseen, jotka on todella törkeällä tavalla huijattu ostamaan joku varmuudella varastettu pyyhe- tai tyynyliina.
Äidilleni myytiin- kummallista , että osuivat aina silloin, kun olin poissa kotoa- vaikka mitä ja kovaan hintaan. Kerran menin perässä paikalliselle huoltikselle, jonne heidät jäljitin. Kyllä tuollainen korkokengissä kädet lanteilla keinuva akka on pelottava ilmestys. Ääni on kova ja puhe sen mukaista.
Enhän minä rahoja saanut, mutta hirveän syyteryöpyn, että äitisi osti ne vapaaehtoisesti. Väitätkö, että olemme varkaita...tyyliin tuli tekstiä ja akan naama omassani kiinni. Itsellä tukka takana sen huudon takia suorassa, kuten Uunolla Armeija-leffassa.
Miten joku vanhus tuollaista sakkia vastustaa? Yksi vanhus suri itsensä hautaan, kun säästöt käytiin varastamassa.
Samaa %&%&#-sakkia ne ovat etelämannesukulaistensa kanssa- vielä vain röyhkeämpiä ja rääväsuisempia. Akat etenkin ovat tosi röyhkeitä. Ei tipu ymmärrystä.
Yhdellä kylällä oli ja oleili iso mannesakki. Heillä oli vanha autorämä, johon koko kymmenpäinen kakaralauma tunkeutui. Sitten auto hilattiin mäen päälle ja siitä alas tielle. Tie sattuu olemaan vilkas turistitie pohjoisen tuntureille. Oli noilla kakaroilla oma suojelusenkeli matkassa, kun ei niin mitään sattunut.
Yhtä kirkassilmää kuljetettiin taksilla puolensataa kilometriä per sivu aamuin illoin erityiskouluun "opimaan". Kallista puuhaa, kun lopputulos on pyöreä nolla. Muutkin lopettivat koulunsa ennen yläastetta. Mihin sitä nyt töihin pelkällä kolmannen luokan sanallisella syyslukukauden todistuksella. Ei mihinkään, joten eläkkeelle ja toimeentulotuelle.
Laittaisivat nyt ihan ensialkuun heidän omat tuhatvuotiset perinteensä juhlakäyttöön ja alkaisivat elää kuten muukin väestö, niin johan alaksi pikku hiljaa asenteet muuttua muuallakin. Tuollaiset romani.fi-sivut ovat käytännön kanssa ihan yhtä huuhaata ja turhaa rahanmenoa.
QuoteUusi sivusto tarjoaa tieto romanien kulttuurista ja nykytilasta
EVVVK.
Quote from: Muuttohaukka on 27.01.2013, 13:04:04
Quote from: Elemosina on 25.01.2013, 12:01:53
Suomen romanit ovat kilttejä ja kunnollisia koko sakki niihin verrattuna.
Tekisi tuohon sanona ihan kunnolla kaikki tuntemani pakanalliset sanat.
(naps)
Mietipä tarkemmin mitä tarkoitin tuolla lauseellani.
Jos kuvaamallasi tavalla toimivat suomenromanit ovat todellakin kilttejä ja kunnollisia verrattuina vaikkapa romanianromaneihin niin mitä se tarkoittaa. Olen todellakin tätä mieltä. Siksi en halua mitään etelä-Euroopan romaneja vielä maahamme, heillä ei ole edes senkään vertaa rajoja mitä kotimaisilla on.
Niinkuin moni tiettää on intiasta peräisin toinenkin laajalle levinnyt laji, laivarotat.
Onhan näissä lajeissa erojakin. Toinen on levinnyt enimmäkseen maatapitkin.
Quote from: Elemosina on 27.01.2013, 15:30:52
Mietipä tarkemmin mitä tarkoitin tuolla lauseellani.
Jos kuvaamallasi tavalla toimivat suomenromanit ovat todellakin kilttejä ja kunnollisia verrattuina vaikkapa romanianromaneihin niin mitä se tarkoittaa. Olen todellakin tätä mieltä. Siksi en halua mitään etelä-Euroopan romaneja vielä maahamme, heillä ei ole edes senkään vertaa rajoja mitä kotimaisilla on.
Mietinpä oikein tarkalleen. Yksikään itäeuroopplainen manne ei ole meillä rosvonnut
monen vuoden aikana vanhuksia. Niitten tekojen takana ovat ihan kotikutoiset mustalaiset. Kyllä niistä on kiltteys jokseenkin kaukana.
En halua kumpiakaan lähettyvilleni- en noita etelän, enkä myöskään kotimaan kulmahousu ja hameväkeä.
Kyllä näitten kotimannejenkin rajat ovat kovin häilyväisiä- Porvoon burgeriampuja tulee nyt ensimmäisenä mieleen, Pudasjärvi ja monta muuta. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Häilyväisiä ovat manneporukoitten kunniakäsitykset valkolaisvanhuksia kohtaan.
Vastahan nämä tuontimannet ovat alkaneet tehdä puhdistuksia. Puhdistus on kuitenkin ollut aikalaista ja monella suunnalla jo paljon ennen näitten häjympien tuloa.
Kirjoitinko, että kotimannet ovat jotenkin kilttejä pikku pulmusia. Ret.kys.
Manneilla oli joku kulttuuriprojekti joku vuosi sitten Opetushallituksessa.
Projekti sai pari milliä rahaa mutta ne jotenkin joutuivat projektinjohtajan siis mannen sukulaisten tileille.
Muistaakseni asiasta ei tehty edes rikosilmoitusta.
Laajempi raha- ja omaisuuskäsitys vai?
Quote from: KultainenVasikka on 25.01.2013, 10:56:00
Quote
Joka viides, joidenkin arvioiden mukaan jopa puolet työikäisistä romaneista on työttömänä.
Osaako joku sanoa mikä on oikea luku?
Mikä on romanien työikä? Suuri osa yli 25 vuotiaista ainakin on eläkkeellä.
Eikös ne pääse eläkkeelle 18-vuotiaina? Ei siinä kauan töissä ehdi käydä.
Quote from: Oho on 27.01.2013, 11:22:59
Quote from: dothefake on 27.01.2013, 10:54:13
Olen luullut, että itse aine on ihan samaa, vain merkitty jollain aineella, joka näkyy tarkastettaessa.
Joo dieselin raaka-aine on kevyt polttoöljy mutta eiköhän diiselin lisäainestus ole aika erilainen ja nykyautojen polttoainejärjestelmien vaatimukset parafiinien ja muun suhteen suhteellisen kovat. Kyllä kevyt polttoöljy voi ruveta aika nopesti haisemaan huonomman palamisen takia.
Kevyessä polttoöljyssä on 'furfuraalia' (?) jonka poliisi voi testata suunnilleen tien päällä jollain kemiallisella kokeella.
Nesteen diesel ja polttoöljy on ihan samaa tavaraa, ainoa ero on toisessa käytetty punaiseksi värjäävä lisäaine. Niin ja verotus.
Muutama vuosi sitten oli vielä polttoöljy hieman erilaista, jossa ei ollut riittävästi voitelevia ominaisuuksia ja saattoi pitkän päälle rikkoa syöttöpumppuja. Lopettivat moisen koska ei ollut järkeä tehdä kahta erilaista, lähes täysin samaa tuotetta.
Quote from: Muuttohaukka on 27.01.2013, 15:54:29
Yksikään itäeuroopplainen manne ei ole meillä rosvonnut monen vuoden aikana vanhuksia.
(http://1389blog.com/pix/disillusioned.gif)
Quote from: IS
Väkivaltaiset kaulaketjuvarkaat vainoavat vanhuksia Helsingissä
Helsingin poliisilaitos varoittaa etenkin vanhuksia röyhkeistä varkaista, jotka vievät kaula- ja rannekoruja väkivaltaa käyttäen.
Helsingin poliisin tietoon on tullut heinäkuussa kahdeksan tapausta, jossa kaksi itäeurooppalaista naista ovat anastaneet yleensä iäkkään uhrin kaulalta tai ranteesta kultaketjuja.
Kahdessa tapauksessa epäillyt ovat käyttäneet väkivaltaa. Väkivallan johdosta uhreihin on aiheutunut mustelmia käsivarsiin.
Vanhin uhreista on ollut yli 90-vuotias.
Quote from: Loviisan Sanomat
Pitkähameiset naiset ryöstivät 83-vuotiaan
Kyyneleet tulivat Eva Meriluodon silmiin hänen istuessaan samalle penkille, missä hänet ryöstettiin maanantaina.
Hamberginkodin pihassa istunut 83-vuotias Eva Meriluoto joutui maanantaina törkeiden ryöstäjien uhriksi noin puoli neljältä. Kaksi pitkähameista naista lähestyi yksin pihapenkillä istunutta Meriluotoa. Sairaskohtauksen jälkeen liki puhekyvyttömäksi jäänyt Meriluoto yllätettiin täysin. Naiset irrottivat rouvan kaulasta tämän oman arvokkaan ketjun ja laittoivat tilalle rihkamaa.
Korun otto ei ollut helläkätistä, tapahtuman jälkeen Meriluodon niskassa oli punotusta.
Ennen pakenemistaan paikalta he yrittivät vielä ottaa sormusta, mutta eivät siinä turvonneiden sormien vuoksi onnistuneet. Myöhemmin penkin alta löytyi "kultainen", todellisuudessa messinkinen sinettisormus, jossa oli mersun logo.
...
Porvoossa tehtiin vastaavanlainen isku reilut kaksi viikkoa sitten. Romanialaiset rihkamanmyyjät saivat pysäytettyä vanhemman naisen, ja repivät kädestä tämän oman korun.
...
Eva Meriluodon miniä Marjaana Meriluoto epäilee vahvasti kyseessä olleen romanialaisten korunvaihtajien. Hän on itse Loviisassa kadulla kävellessä törmännyt aggressiivisiin romanialaisiin ruusunmyyjiin.
...
- Varastettu kaulakoru on todella arvokas, mutta pahinta tässä on kuitenkin se pelko, jota hän tunsi ryöstöhetkellä ja sen jälkeen jäänyt ahdistus ja pelko.
Quote from: IS
Romanialaiset rahanvaihtajat huijasivat vanhuksia
Romanialainen pariskunta lähestyi yleensä iäkkäämpiä henkilöitä erilaisin verukkein ja tarjoutui vaihtamaan rahaa. Rahanvaihdon yhteydessä he anastivat pienehköjä summia. Varkaudet huomattiin yleensä vasta jälkeenpäin.
Quote from: IS
Kerjäläisiä epäillään vanhusryöstöistä
Romanialaiset miehet kertovat tulleensa Suomeen kuukausi sitten kerjäämään, Martikainen kertoi.
Ensimmäinen ryöstö tapahtui 3. huhtikuuta Laivastokadulla Katajanokalla puoli yhden aikaan päivällä. Uhriksi joutui 92-vuotias mies, joka tönäistiin maahan ja hänen povitaskustaan anastettiin lompakko.
Toinen ryöstö tehtiin samaan aikaan päivästä 5. huhtikuuta Uudenmaankadulla. Nyt maahan kaadettiin 76-vuotias mies. Ryöstäjät olivat seuranneet miestä sisäpihalle, jossa kävivät hänen kimppuunsa ja veivät lompakon.
Kolmannen ryöstön uhriksi joutui 88-vuotias nainen 6. huhtikuuta puoli neljän aikaan iltapäivällä Hietaniemen hautausmaalla. Naisen kimppuun oli hyökätty takaapäin ja kaadettu hänet selälleen. Miehensä haudalle menossa ollut nainen menetti lompakkonsa ja puhelimensa.
Neljäs ryöstö tehtiin Bulevardilla, jossa ryöstäjät seurasivat rollaattorilla kulkenutta 85-vuotiasta naista porraskäytävään. Hissin luona varas tempaisi naisen käsilaukun ja vei puhelimen.
Quote from: Loviisan Sanomat
"Isot miehet painostaneet vanhuksia antamaan rahaa"
K-Kauppias Marko Kindstedtin mukaan romanilaiskerjäläiset ilmestyivät jälleen runsas viikko sitten kaupan alueelle, ja ryhtyivät ahdistelemaan asiakkaita. Kerjäläisistä ja kaupustelijoista on muodostunut jo iso riesa keskustan kauppaliikkeille.
-Viime viikolla neljä isoa miestä oli kaupan edustalla, ja pysäyttelivät vanhuksia ja pyysivät ruokaa tai rahaa. Yksi miehistä otti vanhusta olkapäästä kiinni "muka hellävaraisesti", ja näytti jotakin lappua. Se voi olla aika pelottava tilanne vanhukselle, Marko Kindstedt kertoi.
K-kauppias näki ikkunasta tilanteen ja meni pihalle. Samaan aikaan hän näki toisen vanhuksen kulkevan ruokakassin kanssa pysähtymättä ohi romaniseurueen.
-Kun vanhus "ei tarttunut syöttiin", yksi miehistä lähti seuraamaan häntä, ja minäkin läksin perään katsomaan mitä tapahtuu. Kun mies jatkoi vanhuksen seuraamista, soitin poliisit paikalle. Ei minulla ole mitään näitä romanialaisia vastaan, mutta en hyväksy heidän käyttäytymistään, Kindstedt sanoi.
-Vanhemmat ihmiset oikeasti pelkäävät niitä (kerjäläisiä). Ovat isoja ja röyhkeitä. Meille on tärkeää, että asiakkaat ja henkilökunta kokevat, että kaupassa on turvallista olla, painotti Kindstedt.
Quote from: Pravda
Poliisi kertoo jo toista kesää jatkuvien kaulakoruvarkauksien muuttuneen aiempaa väkivaltaisemmiksi. Uhreina ovat eläkeikäiset yksin kulkevat ihmiset.
Poliisin mukaan parissa tapauksessa ulkomaalaistaustaiset tekijät ovat retuuttaneet tai tarttuneet kiinni uhriinsa ja siepanneet korun. Ryöstöjen uhreista toinen on 96-vuotias ja toinen 88-vuotias. Tekijät ovat karkuteillä.
Quote from: MTV3
Viime torstaina Porvoossa ryöstettiin iäkäs nainen. Poliisin mukaan kaksi ulkomaalaista naista tulivat rollaattorin kanssa liikkuneen naisen ympärillä Runeberginpuistossa. Toinen naisista piti asianomistajan rollaattorista kiinni, kun toinen heistä repi väkivalloin naisen kaulasta arvokkaan kaulaketjun. Ryöstö tapahtui keskellä päivää.
Samana päivänä Porvoon kaupunginpuistossa kaksi ulkomaalaista naista anasti liikuntarajoitteisen vanhuksen kultasormuksen sekä kaikki rahat. Uhri liikkui sähkökäyttöisellä invalidi-mopolla. Varkaus tapahtui iltapäivällä kello neljän ja viiden välillä.
Poliisi kertoo, että myös eilen anastettiin niin ikään vanhukselta kaulakoru Porvoossa Helkamäentiellä. Tekijöinä olivat kaksi ulkomaalaista naista.
Poliisi varoittaa, että tekijät käyttäytyvät erittäin röyhkeästi tai vietellen.
– Huolestuttavaa on, että uhreiksi on valittu puolustuskyvyttömiä vanhuksia.
Quote from: rähmis
Poliisi varoittaa uudentyyppisestä rikollisuudesta, mikä on levinnyt kulovalkean lailla ympäri maata. Ulkomaalaiset naiset vievät norjalaisvanhuksilta vihkisormukset, kultaketjut ja muut arvokkaat korut.
Ohessa esiintyvät pitkähameiset veivät kuvanottohetkestä kahden minuutin päästä julmaa väkivaltaa käyttäen puolustuskyvyttömältä 83-vuotiaalta vanhukselta kultasormukset sormesta.
...
"Nämä naiset eivät tunne pienintäkään empatiaa uhrejaan kohtaan. Ryöstäjät ovat kiinnostuneet ainoastaan taloudellisesta hyödystä. Siksi on sydäntäsärkevää käydä läpi kaikkia näitä rikosilmoituksia, joissa vanhoilta naisilta on julmalla tavalla viety sormukset ja korut, joilla usein on ollut suunnatonta tunnearvoa omistajilleen".
Husebyhagenin vanhainkodin luona ryöstetylle 83-vuotiaalle vanhukselle romanialaiset naiset olivat ensin kaupitelleet koruja. Kun tämä kieltäytyi, tarttuivat he hänen vasempaan käteen ja repivät väkisin sormesta kolme sormusta. Vanhus huusi kivusta, mutta ei voinut mitään, kun oma kuin myös hänen äitinsä vihkisormus vuodelta 1927 muuttuivat silmänräpäyksessä tasaisemman globaalin tulonjaon välikappaleiksi.
Quote from: Kajsaniemi R on 27.01.2013, 18:03:29
[(http://1389blog.com/pix/disillusioned.gif)
Kun sanon
meillä, tarkoitan myös sitä. En tarkoita yhtään mitään muuta. Tarkoitan ihan omaa pikku ympyrääni.
Koska en ole noihin itämanneihin törmännyt, en voi heitä yhtä paljon kirotakaan kuin näitä kotikutoisia. Että laittele vain ihan omiin juttuihisi omat hymiösi.
Olen tietoinen itämustalaisten rikoksista, mutta verenpaineeni kohottaa tämä ihan oma hameväki- toistaiseksi.
Toisekseen- tämä ketju käsittääkseni on nimenomaan suomimustalaisten sivustoa koskettava. Sivutaan siellä ohimennen näitä sukulaisiakin- mutta ohimannen.
Quote from: Muuttohaukka on 27.01.2013, 13:04:04
Quote from: Elemosina on 25.01.2013, 12:01:53
Suomen romanit ovat kilttejä ja kunnollisia koko sakki niihin verrattuna.
Tekisi tuohon sanona ihan kunnolla kaikki tuntemani pakanalliset sanat.
Olen törmännyt vanhaa äitiäni hoitaessani moneen vanhukseen, jotka on todella törkeällä tavalla huijattu ostamaan joku varmuudella varastettu pyyhe- tai tyynyliina.
Ei voi pitää paikkansa, koska romanit.fi sinuilla sanotaan:
"hyvät tavat ja vanhempien arvostaminen - Tapakulttuurin perusta"
http://romanit.fi/tapakulttuuri :facepalm:
Quote from: RP on 27.01.2013, 12:42:04
Oma käsitykseni kanssa on, että kun ei oikein ole sellaista romanikulttuuria, jota harrastettaisiin vain työajan jälkeen ja vapaapäivinä, romanien huono työllisyys seuraa jo suunilleen määritelmästä.
Työpaikalla oli yksi puoliromani. En olisi sellaiseksi tiennyt, ellei olisi asiasta maininnut.
Vapaapäivistä tulikin mieleeni hauska sattumus uimahallilla käydessäni vuodenvaihteessa. Pukuhuoneessa juttelin muutaman tutun kanssa ja puhuttiin julhapyhistä. Itse harmittelin sitä kun loppiainen osuu sunnuntaille, joten siinä menettää yhden vapaapäivän. Yksi saunomassa käyvä romani ihmetteli siihen, että mitäs sillä on väliä.
Sanoin, että näin
työtä tekevänä ihmisenä se tietenkin harmittaa.
Hän vain totesi, että "ainahan se on ollut vapaapäivä, tuo loppiainen".
Eipä ravimies vieläkään tajunnut mun pointtia, kaikki muut sen kyllä tajusivat.
Niinpä, jos ei ole koskaan työtä tehnyt, niin eiköhän ne ole sitten kaikki pyhäpäivät vapaapäiviä, osui sunnuntaille tai ei.
Kiba Lumberg on musta hyvä muija. Ei harjoittane perinteisiä romanielinkeinoja. Eikä PELKÄSTÄÄN suvaitse. Ei tosin ole tervetullut romaniyhteisöön.
Meinasin ottaa päivää sitten puheeksi Remun ja Antti Hulukon, mutta ensin mainittu taitaa olla vain puolimanne ja jälkimmäinen korkeintaan varttimanne.
Susanne Päivärinta on about 1/512-osan manne ja kehui johtamassaan a-studion keskustelussa olevansa hänkin jo kotoutunut.
Hai sie, miekin tutustuin romaanikulttuuriin viikonloppuna: kävin nimittäin Tampparin huoltoasemalla Lapualla sen jälkeen kun kilpailevat romaanitheimot olivat hieman esitelleet kulttuurisia erikoispiirteitään:
http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/riita-kahden-autokunnan-valilla-johti-ammuskeluun-lapualla-1.1326146
Quote from: Ajattelija2008 on 25.01.2013, 11:19:51
Suomen noin 18 000 somalista on töissä 12 %. Jos työikäisiä somaleita on 10 000, saamme työllisyysasteeksi 22 % somaleille. Suomessa on 10 000 romania. Somaleita näkyy töissä Helsingissä silloin tällöin, mutta romaneita ei näy ollenkaan. Onko kukaan nähnyt romania töissä Helsingin ulkopuolella? Tästä voisi heittää arvion, että romanien työllisyysaste on 0 % - 10 %.
Tuskinpa romaneiden työllisyysaste on nykyään mitään somalien tasoa. Tiedän itse helsinkiläisiä romaneita jotka käyvät palkkatöissä (varastohommia yms.) ja ovat käyneet niissä vuosikausia. Helsingin ulkopuolella voi pistäytyä raveissa ja kiinnittää huomiota siihen, ketkä hevosia ohjastavat ja omistavat. Työssäkäyvät romanit eivät vaan näy katukuvassa yhtä paljon kuin muut.